1. inleiding
In deze startnotitie geeft
het college van B&W een beknopte visie op de stand van zaken en de gewenste
ontwikkelingen binnen het programma Dienstverlening. In paragraaf 2 gaan wij in
op de uitgangspunten voor het beleid die in ons collegeprogramma Voorzetten
en doorzetten zijn geformuleerd. Daarbij gaan wij ook in op de
belangrijkste doelstellingen die wij ons voor de gehele periode 2002 – 2006
hebben gesteld.
In paragraaf 3 geven wij een
schets van de actuele ontwikkelingen
binnen het programma Dienstverlening. Daarin gaan wij in op zaken in die in
2002 reeds in gang zijn gezet of op korte termijn aan de orde zullen komen. In
paragraaf 4 tenslotte geven wij onze visie op de belangrijkste doelen en
activiteiten binnen dit programma voor het jaar 2004.
U bent uitgenodigd om tijdens
de vergadering van de raadscommissie extern op .. maart a.s uw mening of
reactie te geven op deze startnotitie. In dezelfde periode zullen voor de
overige twaalf programma’s soortgelijke vergaderingen worden gehouden. De
verslagen van deze vergaderingen, waarin uw mening of reactie wordt opgenomen,
zullen wij meenemen bij de opstelling van de conceptbegroting voor de periode
2004 – 2007. Deze conceptbegroting wordt in september a.s. door de gemeenteraad
van Delft behandeld.
Wij willen op voorhand wel
opmerken dat het waarschijnlijk niet mogelijk zal zijn om alle meningen of
reacties die u ons meegeeft in de begroting en in onze beleidsvoornemens te
verwerken. Alleen al de financiële speelruimte daartoe is beperkt, zeker in een
periode waarin het economisch minder gaat.
Wij zijn van plan om voor nieuwe beleidswensen meerjarig een bedrag van
half miljoen euro vrij te maken en nog eens een half miljoen euro voor het jaar
2004. Dit bedrag moet echter over dertien programma’s worden verdeeld.
Bovendien zullen wij, om deze bedragen vrij te kunnen maken, waarschijnlijk
moeten ‘snijden’ in lopende uitgaven in de begroting.
Ondanks deze beperkingen
vernemen wij graag uw mening over de gewenste ontwikkelingen in de
verschillende beleidsprogramma’s van de Gemeente Delft. Wij zullen dan ook trachten om in onze
begroting zo goed mogelijk te verantwoorden hoe wij met uw meningen en ideeën
zijn omgegaan.
2. uitgangspunten van het beleid
De eisen die aan de
gemeentelijke dienstverlening worden gesteld zijn zwaarder dan voorheen. De
burger verwacht meer van de overheid. De gemeentelijke organisatie moet hierop
voorbereid zijn. Daarom is het verbeteren van de dienstverlening een speerpunt
in ons collegeprogramma.
In deze collegeperiode hebben
wij ingezet op het verhogen van onze klantgerichtheid waarbij de logica van de
burger als klant centraal staat. Het
vierjarenplan Dienstverlening, dat in 2003 verschijnt, vormt de leidraad voor
onze organisatie in de komende jaren. Hierin worden doelen meetbaar gemaakt en
worden afspraken gemaakt over prestaties.
Ondersteuning door adequate
ICT-middelen is hierbij noodzakelijk. Aanvraagformulieren horen via internet
toegankelijk te zijn en routinematige handelingen kunnen met behulp van
geautomatiseerde systemen verricht worden.
Onze ambitie is om een goede
en moderne interactie tussen burger en bestuur waar te maken. Met fase 2 van
het programma Kennis Infra Structuur (KIS) worden in de komende jaren
ICT-middelen aangewend voor het verbeten van de dienstverlening aan de burger.
Meer producten en diensten zullen af te nemen zijn van de gemeentesite. Klanten
worden actiever en soms ook pro-actief benaderd. Ook instrumenten voor
interactieve beleidsvorming zijn onderdeel van het programma.
De gemeente communiceert
effectief en efficiënt. Gemeentelijke informatie hoort goed toegankelijk te
zijn voor burgers. Een belangrijk centraal informatiepunt is de website. Deze
vormt ook het digitaal loket van de gemeente waar producten en diensten
afgenomen kunnen worden. Uitgangspunt is dat de informatie op de gemeentesite
altijd up-to-date, goed toegankelijk en begrijpelijk is.
3. actuele ontwikkelingen
Het vierjarenplan
Dienstverlening met daarin meetbare doelen verschijnt na de zomer.
In 2003 komen ongeveer 50 producten
en diensten digitaal beschikbaar, waaronder het uittreksel uit het
bevolkingsregister, het raadplegen van de status van een aanvraag voor
reclamevergunningen, drank- en horecavergunningen en APV-vergunningen. Ook
wordt het voor woningbouwcorporaties mogelijk om automatisch verhuizingen door te geven, zodat de dienstverlening
aan de klant wordt geoptimaliseerd.
Betalen voor digitale
diensten en producten komt in 2003 gereed. Het eerste product waarvoor ook via
internet betaald kan worden, zal het uittreksel uit het bevolkingsregister
zijn.
Per digitale dienst die wordt
‘uitgerold’ volgt een communicatietraject om deze nieuwe service onder de
aandacht van burgers te brengen. Er wordt vervolgens ook bijgehouden hoe vaak
van deze dienst gebruik gemaakt wordt en wat verbeterpunten zijn.
Voor de Stadskrant Delft
wordt in 2003 bij wijze van proef een digitaal abonnement opgezet voor de
gemeenteberichten uit deze krant. Mensen kunnen thuis via de e-mail deze
berichten ontvangen. Het gaat hierbij om de verplichte publicaties uit de
Stadskrant. Het hoofdartikel zal ook wekelijks op internet worden gepubliceerd.
In 2003 krijgt iedere
wethouder en de burgemeester een eigen plek op de gemeentesite. Hier kunnen
burgers nader kennismaken met deze bestuurders, hun portefeuille en hun
beleidsvisies. Ook kunnen burgers reacties versturen aan individuele
collegeleden of een verzoek om een afspraak indienen.
4. doelen voor het jaar 2004
q
2004 wordt het eerste
jaar waarin de resultaten van de dienstverlening in Delft kunnen worden
vergeleken met de doelstellingen uit het 4-jaren dienstverleningsplan.
q
Uitvoering KIS 2.
q
Het verder digitaliseren
van producten en diensten met het accent op het actiever en pro-actief verlenen
van diensten.
q
Het verder ‘uitrollen’
van meer digitale diensten en de daarbij behorende communicatie.
q
In het kader van goede
dienstverlening aan burgers en het creëren van draagvlak voor beleid, wordt de
interactieve beleidsvorming verder ontwikkeld.