1.       inleiding

 

In deze startnotitie geeft het college van B&W een beknopte visie op de stand van zaken en de gewenste ontwikkelingen binnen het programma Binnenstad. In paragraaf 2 gaan wij in op de uitgangspunten voor het beleid die in ons collegeprogramma Voorzetten en doorzetten zijn geformuleerd. Daarbij gaan wij ook in op de belangrijkste doelstellingen die wij ons voor de gehele periode 2002 – 2006 hebben gesteld.

 

In paragraaf 3 geven wij een schets van  de actuele ontwikkelingen binnen het programma binnenstad. Daarin gaan wij in op zaken in die in 2002 reeds in gang zijn gezet of op korte termijn aan de orde zullen komen. In paragraaf 4 tenslotte geven wij onze visie op de belangrijkste doelen en activiteiten binnen dit programma voor het jaar 2004.

 

U bent uitgenodigd om tijdens de vergadering van de raadscommissie extern op 18 maart a.s uw mening of reactie te geven op deze startnotitie. In dezelfde periode zullen voor de overige twaalf programma’s soortgelijke vergaderingen worden gehouden. De verslagen van deze vergaderingen, waarin uw mening of reactie wordt opgenomen, zullen wij meenemen bij de opstelling van de conceptbegroting voor de periode 2004 – 2007. Deze conceptbegroting wordt in september a.s. door de gemeenteraad van Delft behandeld.

 

Wij willen op voorhand wel opmerken dat het waarschijnlijk niet mogelijk zal zijn om alle meningen of reacties die u ons meegeeft in de begroting en in onze beleidsvoornemens te verwerken. Alleen al de financiële speelruimte daartoe is beperkt, zeker in een periode waarin het economisch minder gaat.  Wij zijn van plan om voor nieuwe beleidswensen meerjarig een bedrag van half miljoen euro vrij te maken en nog eens een half miljoen euro voor het jaar 2004. Dit bedrag moet echter over dertien programma’s worden verdeeld. Bovendien zullen wij, om deze bedragen vrij te kunnen maken, waarschijnlijk moeten ‘snijden’ in lopende uitgaven in de begroting.

 

Ondanks deze beperkingen vernemen wij graag uw mening over de gewenste ontwikkelingen in de verschillende beleidsprogramma’s van de Gemeente Delft. Wij zullen dan ook trachten om in onze begroting zo goed mogelijk te verantwoorden hoe wij met uw meningen en ideëen zijn omgegaan.

 

 

2.       uitgangspunten van het beleid

 

Het jaar 2004 staat in het teken van de uitvoering van fase 2 autoluwe binnenstad, waarover binnenkort wordt besloten. De markt wordt autovrij en heringericht vóór uiterlijk mei 2004. Daarnaast is de aandacht gericht op de voorbereiding van fase 3, met name de bouw van de Koepoortgarage en samenhangende gebiedsontwikkeling. Doorontwikkeling van instrumentarium t.b.v. -met name- goede economische ontwikkeling binnenstad kan in 2003 beleidsmatig worden afgerond, met als beleidskader het onlangs vastgestelde brancheringsbeleid. In 2003-2004 worden deze instrumenten: verhuisregeling winkelbedrijven, vastgoed ontwikkelingsmaatschappij, terrassen- en terrasbotenregelingen en welstandsbeleid geďmplementeerd. Initiatieven voor uitbreiding van de hotelcapaciteit in of nabij de binnenstad worden actief ondersteund. De interactieve beleidsvorming wordt voortgezet. Overlegstructuren als SCMD en het binnenstadsforum blijven gehandhaafd. Daarnaast gaat de gemeente steeds op projectniveau de dialoog met belanghebbenden aan.

 

De nieuwe toeristische organisatie Delft Marketing die op 1 januari 2004 van start gaan, zal zich bezig gaan houden met de toeristische promotie van Delft en vervult het gastheerschap van de stad. Delft Marketing streeft naar het verhogen van het aantal toeristen, het verbeteren van het toeristische product, het verhogen van uitgaven en het verlengen van de verblijfsduur van toeristen.

 

3.       actuele ontwikkelingen

 

Ondanks een mindere economische situatie blijkt uit recent evaluatie-onderzoek dat het goed gaat met de Delftse binnenstad. Deze trend willen we vasthouden. Uitvoering van het Zuidpoortplan ligt op schema. De geplande oplevering van velden 5 en 7 Zuidpoort en openstelling garage en winkels kan in 2004 een nieuwe impuls geven. Reeds nu is meer dan 80% van de nieuwe winkelruimte in Zuidpoort verhuurd. Er zijn nauwelijks vertrekkers vanuit de binnenstad naar dit gebied.

 

De raad heeft in 2003 extra middelen beschikbaar gesteld voor versterking van de bewonersondersteuning om de leefbaarheid in de binnenstad te bevorderen. Bestedingen worden gedaan in overleg met het Binnenstadsforum.

 

Het Meerjarenplanprogramma Marketing en Toerisme (MMT) is in 2003 geëvalueerd. Hieruit is gebleken dat de samenwerking en de uitvoering van het MMT niet goed functioneert en dat de belanghebbenden ontevreden zijn. Tevens blijkt dat de gemeente de toeristische promotie en het gastheerschap beter centraal vanuit een nieuwe professionele organisatie kan laten uitvoeren. 2003 staat dan ook in het teken van de voorbereiding op de nieuwe toeristische organisatie Delft Marketing die per 1 januari 2004 operationeel zal zijn. Medio april 2003 is de tijdelijke voorziening Toeristische Informatievoorziening van start die het gastheerfunctie voor Delft vervult tot 1 januari 2004. Een businessplan voor Delft Marketing zal met de programmabegroting gereed zijn.

 

Op dit moment wordt een haalbaarheidsonderzoek voor een jeugdherberg uitgevoerd.

 

In 2003 verschijnt de nota bezoekersmanagement. De steeds kritischer bezoeker en de compacte binnenstad van Delft maken het noodzakelijk om de wijze waarop bezoekers zich in de stad bewegen en hun weg vinden in die stad, te managen.

 

Het brancheringsbeleid voor de binnenstad wordt in maart 2003 aan de raad voorgelegd. Het hoofddoel van dit beleid is het verbeteren van de kwaliteit en samenstelling van het winkelaanbod in de binnenstad.

 

Begin van het najaar in 2003 zal het juridisch kader waarbinnen we aanschrijvingsbeleid kunnen uitwerken duidelijk zijn. De beleidsruimte is vrij beperkt omdat de wettelijke kaders weinig ruimte bieden.

 

4.       doelen voor het jaar 2004

 

·         2003-2004 vastgoedontwikkelingsbedrijf (VOM) binnenstad operationeel.

·         Uitwerken aanschrijvingsbeleid voor binnenstadspanden.

·         Plan van aanpak (integrale) handhaving binnenstad. 

·         De Markt is voor mei 2004 heringericht.

·         Ontwikkelplan en stedenbouwkundig plan Koepoortgarage zijn medio 2003 vastgesteld, verdere bouwplanvoorbereiding in 2004.

·         Eind 2003 ontwikkelen toekomstvisie op het gebied Paardenmarkt en omgeving, in samenspraak met bewoners en belanghebbenden. Bestuurlijk besluit in voorjaar 2004.

·          Delft Marketing is vanaf 1 januari 2004 actief en verhoogt de toeristische bestedingen.

·          Onderzoek naar toeristisch vervoer over water wordt uitgevoerd.

·          Integraal beleidsplan toerisme wordt voor besluitvorming voorgelegd.

·          Uitvoering brancheringsbeleid, deelgebieden Voldersgracht, Vrouw Juttenland, Choorstraat, Oude Delft, rond de Oude Kerk.