1. inleiding
In deze startnotitie geeft
het college van B&W een beknopte visie op de stand van zaken en de gewenste
ontwikkelingen binnen het programma Binnenstad. In paragraaf 2 gaan wij in op
de uitgangspunten voor het beleid die in ons collegeprogramma Voorzetten en
doorzetten zijn geformuleerd. Daarbij gaan wij ook in op de belangrijkste
doelstellingen die wij ons voor de gehele periode 2002 – 2006 hebben gesteld.
In paragraaf 3 geven wij een
schets van de actuele ontwikkelingen
binnen het programma binnenstad. Daarin gaan wij in op zaken in die in 2002
reeds in gang zijn gezet of op korte termijn aan de orde zullen komen. In
paragraaf 4 tenslotte geven wij onze visie op de belangrijkste doelen en
activiteiten binnen dit programma voor het jaar 2004.
U bent uitgenodigd om tijdens
de vergadering van de raadscommissie extern op 18 maart a.s uw mening of
reactie te geven op deze startnotitie. In dezelfde periode zullen voor de
overige twaalf programma’s soortgelijke vergaderingen worden gehouden. De verslagen
van deze vergaderingen, waarin uw mening of reactie wordt opgenomen, zullen wij
meenemen bij de opstelling van de conceptbegroting voor de periode 2004 – 2007.
Deze conceptbegroting wordt in september a.s. door de gemeenteraad van Delft
behandeld.
Wij willen op voorhand wel
opmerken dat het waarschijnlijk niet mogelijk zal zijn om alle meningen of
reacties die u ons meegeeft in de begroting en in onze beleidsvoornemens te
verwerken. Alleen al de financiële speelruimte daartoe is beperkt, zeker in een
periode waarin het economisch minder gaat.
Wij zijn van plan om voor nieuwe beleidswensen meerjarig een bedrag van
half miljoen euro vrij te maken en nog eens een half miljoen euro voor het jaar
2004. Dit bedrag moet echter over dertien programma’s worden verdeeld.
Bovendien zullen wij, om deze bedragen vrij te kunnen maken, waarschijnlijk
moeten ‘snijden’ in lopende uitgaven in de begroting.
Ondanks deze beperkingen
vernemen wij graag uw mening over de gewenste ontwikkelingen in de
verschillende beleidsprogramma’s van de Gemeente Delft. Wij zullen dan ook
trachten om in onze begroting zo goed mogelijk te verantwoorden hoe wij met uw
meningen en ideëen zijn omgegaan.
2. uitgangspunten van het beleid
Het jaar 2004 staat in het
teken van de uitvoering van fase 2 autoluwe binnenstad, waarover binnenkort
wordt besloten. De markt wordt autovrij en heringericht vóór uiterlijk mei
2004. Daarnaast is de aandacht gericht op de voorbereiding van fase 3, met name
de bouw van de Koepoortgarage en samenhangende gebiedsontwikkeling.
Doorontwikkeling van instrumentarium t.b.v. -met name- goede economische
ontwikkeling binnenstad kan in 2003 beleidsmatig worden afgerond, met als
beleidskader het onlangs vastgestelde brancheringsbeleid. In 2003-2004 worden
deze instrumenten: verhuisregeling winkelbedrijven, vastgoed
ontwikkelingsmaatschappij, terrassen- en terrasbotenregelingen en
welstandsbeleid geďmplementeerd. Initiatieven voor uitbreiding van de hotelcapaciteit
in of nabij de binnenstad worden actief ondersteund. De interactieve beleidsvorming wordt voortgezet.
Overlegstructuren als SCMD en het binnenstadsforum blijven gehandhaafd.
Daarnaast gaat de gemeente steeds op projectniveau de dialoog met
belanghebbenden aan.
De nieuwe toeristische
organisatie Delft Marketing die op 1 januari 2004 van start gaan, zal zich
bezig gaan houden met de toeristische promotie van Delft en vervult het
gastheerschap van de stad. Delft Marketing streeft naar het verhogen van het
aantal toeristen, het verbeteren van het toeristische product, het verhogen van
uitgaven en het verlengen van de verblijfsduur van toeristen.
3. actuele ontwikkelingen
Ondanks
een mindere economische situatie blijkt uit recent evaluatie-onderzoek dat het
goed gaat met de Delftse binnenstad. Deze trend willen we vasthouden.
Uitvoering van het Zuidpoortplan ligt op schema. De geplande oplevering van
velden 5 en 7 Zuidpoort en openstelling garage en winkels kan in 2004 een
nieuwe impuls geven. Reeds nu is meer dan 80% van de nieuwe winkelruimte in
Zuidpoort verhuurd. Er zijn nauwelijks vertrekkers vanuit de binnenstad naar
dit gebied.
De raad heeft in 2003 extra
middelen beschikbaar gesteld voor versterking van de bewonersondersteuning om
de leefbaarheid in de binnenstad te bevorderen. Bestedingen worden gedaan in
overleg met het Binnenstadsforum.
Het Meerjarenplanprogramma
Marketing en Toerisme (MMT) is in 2003 geëvalueerd. Hieruit is gebleken dat de
samenwerking en de uitvoering van het MMT niet goed functioneert en dat de
belanghebbenden ontevreden zijn. Tevens blijkt dat de gemeente de toeristische
promotie en het gastheerschap beter centraal vanuit een nieuwe professionele
organisatie kan laten uitvoeren. 2003 staat dan ook in het teken van de
voorbereiding op de nieuwe toeristische organisatie Delft Marketing die per 1 januari
2004 operationeel zal zijn. Medio april 2003 is de tijdelijke voorziening
Toeristische Informatievoorziening van start die het gastheerfunctie voor Delft
vervult tot 1 januari 2004. Een businessplan voor Delft Marketing zal met de
programmabegroting gereed zijn.
Op dit moment wordt een
haalbaarheidsonderzoek voor een jeugdherberg uitgevoerd.
In 2003 verschijnt de nota
bezoekersmanagement. De steeds kritischer bezoeker en de compacte binnenstad
van Delft maken het noodzakelijk om de wijze waarop bezoekers zich in de stad
bewegen en hun weg vinden in die stad, te managen.
Het brancheringsbeleid voor
de binnenstad wordt in maart 2003 aan de raad voorgelegd. Het hoofddoel van dit
beleid is het verbeteren van de kwaliteit en samenstelling van het winkelaanbod
in de binnenstad.
Begin van het najaar in 2003
zal het juridisch kader waarbinnen we aanschrijvingsbeleid kunnen uitwerken
duidelijk zijn. De beleidsruimte is vrij beperkt omdat de wettelijke kaders
weinig ruimte bieden.
4. doelen voor het jaar 2004
·
2003-2004
vastgoedontwikkelingsbedrijf (VOM) binnenstad operationeel.
·
Uitwerken
aanschrijvingsbeleid voor binnenstadspanden.
·
Plan van aanpak
(integrale) handhaving binnenstad.
·
De Markt is voor mei
2004 heringericht.
·
Ontwikkelplan en
stedenbouwkundig plan Koepoortgarage zijn medio 2003 vastgesteld, verdere
bouwplanvoorbereiding in 2004.
·
Eind 2003 ontwikkelen
toekomstvisie op het gebied Paardenmarkt en omgeving, in samenspraak met
bewoners en belanghebbenden. Bestuurlijk besluit in voorjaar 2004.
·
Delft
Marketing is vanaf 1 januari 2004 actief en verhoogt de toeristische
bestedingen.
·
Onderzoek
naar toeristisch vervoer over water wordt uitgevoerd.
·
Integraal
beleidsplan toerisme wordt voor besluitvorming voorgelegd.
·
Uitvoering
brancheringsbeleid, deelgebieden Voldersgracht, Vrouw Juttenland, Choorstraat,
Oude Delft, rond de Oude Kerk.