|
|
Aan de
deelnemers aan de Gemeenschappelijke Regeling Bestuursacademie Zuid-Holland. I.a.a.:
de leden van de Algemeen Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling.
|
|
Doorkiesnr. : 0346 – 593 115 |
|
|
Geachte
colleges/besturen,
Het
Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Bestuursacademie Randstad
heeft u bij brief van 10 juli 2002 uitgebreid geďnformeerd over de stand van
zaken in het proces van verzelfstandiging van de Bestuursacademie.
In die
brief werd aangekondigd, dat u in het najaar van 2002 het voorstel zou ontvangen
over de liquidatie van de Gemeenschappelijke Regeling en het betalen van een bijdrage
in de kosten van deze liquidatie en de verzelfstandiging van de Bestuursacademie
Randstad.
Deze brief
en het bijgevoegde, door u uit te brengen conceptvoorstel aan de Raad, de
Staten of het Algemeen Bestuur van uw gemeente, provincie, waterschap of regio
bevat het voorstel ten aanzien van beide onderwerpen.
Achtergronden bij de voorstellen
Het
voorstel dat u hierbij aantreft is tot stand gekomen na uitgebreide bespreking
in de vier Algemene Besturen en informele contacten met individuele deelnemers.
Hieruit is
duidelijk geworden, dat er een zeer groot draagvlak is voor de gekozen lijn die
leidt tot een private academie, waarvoor de deelnemers in de vier Gemeenschappelijke
Regelingen geen verantwoordelijkheid meer dragen. Algemeen wordt ook erkend dat
de kosten die gepaard gaan met de verzelfstandiging van de academie en de
daaraan verbonden liquidatie van de vier Gemeenschappelijke Regelingen door de
deelnemers moeten worden opgebracht. Deze kosten zijn becijferd en vertaald in
een bijdrage van e 0,35 per inwoner voor de gemeenten
en een daarvan afgeleid bedrag voor de provincies, waterschappen en gewesten.
Het is de bedoeling, dat deze bijdrage in het voorjaar van 2003 wordt geďnd.
Eenzelfde opvatting leeft er in brede kring bij de Algemene Besturen als het
gaat om het opbrengen van de gevraagde bijdrage ad e 0,31 per inwoner om te voorzien in de vermogens- en
liquiditeitenbehoefte van de private academie.
Bij
behandeling van het voorstel om ook de bijdrage van e 0,31 in het voorjaar van 2003 bij de deelnemers te innen is
de suggestie gedaan deelnemers de mogelijkheid te bieden deze bijdrage aan de
private academie te lenen in plaats van te betalen. Vooral enkele grote gemeenten
bleken in deze variant geďnteresseerd. De Algemene Besturen hadden hiervoor
begrip gezien het feit, dat deze gemeenten zich al langer niet zo betrokken
voelen bij de Bestuursacademie als geldt voor vele kleine en middelgrote
gemeenten, provincies en waterschappen. Maar tegelijkertijd is unaniem de conclusie
getrokken dat het aanbieden van de leningsvariant aan alle deelnemers niet wenselijk
is. Dat zou teveel risico’s inhouden voor wezenlijke elementen uit de voorstellen.
Het zou onder andere betekenen dat de Gemeenschappelijke Regelingen als “tussenstation”
tussen deelnemers en de op te richten Stichting Bestuursacademie West-Nederland
in stand moeten blijven. Hiervoor is geen draagvlak en het staat ook haaks op
de één en andermaal in de Algemene Besturen genomen beslissing om de
Gemeenschappelijke Regelingen juist te liquideren. Verder zou het ertoe kunnen leiden dat BZK geen toestemming geeft om de
stichting op te richten omdat deze feitelijk niet beschikt over de middelen die
nodig zijn om een levensvatbare organisatie in de markt te zetten. Verder was
voor de Besturen een relevant gegeven, dat de OR er sterk op aangedrongen
heeft, dat de deelnemers het bedrag dat nodig is om te voorzien in de
vermogens- en liquiditeitenbehoefte van de stichting ook daadwerkelijk inbrengen.
De OR formuleert dit feitelijk als een ontbindende voorwaarde voor instemming
aan de verzelfstandigingoperatie
Dit alles
maakt dat de leningsvariant niet in het voorstel is opgenomen, maar de Algemene
Besturen zullen zich niet verzetten tegen het mogelijk maken van deze variant
voor een enkele gemeente die dat wenst. Daarbij zullen aan de leningsvorm
stringente eisen gesteld worden (renteloos, eventuele aflossing pas na vijf
jaar, na tien jaar kwijtschelding van de restantschuld) die worden vastgelegd
in een individuele leningsovereenkomst.[1]
Nadere informatie over het
verzelfstandigingtraject
Voor een
uitgebreide toelichting op het gehele traject van verzelfstandiging van de Bestuursacademie
Randstad en de daarvoor noodzakelijke besluiten verwijzen wij u naar bijgaande
beschrijvingsbrief van het Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling
Randstad d.d. 18 december 2002. In dit document wordt ook ingegaan op de
samenhang tussen de verschillende voorstellen die voorliggen bij de deelnemers
aan de vier betrokken Gemeenschappelijke Regelingen. Achterliggende informatie
is in het bezit van uw vertegenwoordigers in het Algemeen Bestuur.
Het
Dagelijks Bestuur van de Gemeenschappelijke Regeling Randstad zal nog een
voorlichtingsbijeenkomst organiseren over het traject van verzelfstandiging,
waarin de voorstellen worden toegelicht. Deze voorlichtingsbijeenkomst vindt
plaats op vrijdag 17 januari 2003, aanvang 13.30 uur op het provinciehuis te
Haarlem, Dreef 3. Voor deze bijeenkomst zijn zowel bestuurders als degenen die
ambtelijk belast zijn met de voorbereiding van de stukken voor de gemeenteraad,
Provinciale Staten het waterschapsbestuur of het regiobestuur van harte welkom.
Aanmelding vooraf stellen wij in verband met de organisatie op prijs. Dat kan
op onderstaand (email-)adres.
Omdat er
bij de besluitvorming binnen uw organisaties vragen over zouden kunnen komen
gaan wij kort nog in op twee meer formele kwesties.
Ten eerste
willen wij u voor de goede orde wijzen op de mogelijkheid dat over het besluit
van een gemeenteraad om in te stemmen met liquidatie van de Gemeenschappelijke
Regeling, op grond van artikel 8 van de Tijdelijke referendumwet, een
raadgevend correctief referendum kan worden gehouden.
Ten tweede
is het zo dat over het voorstel tot liquidatie van de Gemeenschappelijke
Regeling geen advies van de OR van uw organisatie behoeft te worden gevraagd.
Het betreft hier immers geen onderdeel van de eigen organisatie en het besluit
van uw Raad, Staten of Algemeen Bestuur is geen ultiem besluit, maar een
bijdrage aan een besluit dat uiteindelijk op niveau van de Gemeenschappelijke Regeling
door alle deelnemers gezamenlijk wordt genomen.
Wij
verzoeken u om bijgaand voorstel zo spoedig mogelijk ter besluitvorming aan uw
Gemeenteraad, Provinciale Staten of Algemeen Bestuur voor te leggen. Gelet op de geplande fasering in het proces van
verzelfstandiging is het gewenst dat uiterlijk op 24 maart 2003 alle deelnemers
aan de Gemeenschappelijke Regelingen de nodige besluiten genomen hebben en het
resultaat ervan inzenden aan: Bestuursacademie Randstad, postbus 1470, 3600 BL
Maarssen
Om de
voorbereiding te bespoedigen, hebben wij bij deze brief een concept van het aan
de Raad, Staten of Algemeen Bestuur uit te brengen voorstel en een model-besluit
gevoegd. U kunt deze tekst ook in digitale vorm verkrijgen via
d.boomer@bawn.nl. Voor vragen kunt u zich in eerste instantie wenden tot het
bestuurssecretariaat te Maarssen (tel. 0346 -
593 115). U wordt daar afhankelijk van de vraag direct geholpen of
doorverwezen.
Wij gaan
ervan uit dat u een spoedige behandeling van ons voorstel wilt bevorderen en
zijn graag bereid waar nodig een en ander ook tussentijds nader toe te lichten.
Met
vriendelijke groet,
Het
Algemeen Bestuur van de GR “Bestuursacademie Zuid-Holland”
Namens deze
de voorzitter,
Drs. H.W.M.
Wesseling
Bijlage:
concept raads-/staten-/bestuursvoorstel
[1] Met een paar gemeenten die belangstelling hebben getoond is afgesproken dat zij, indien zij de Raad daadwerkelijk de leningsvariant willen voorleggen, dit kenbaar maken aan het Dagelijks Bestuur van de BAR.