Beheersrapportage
2
0 0 3 - II
Cluster
Centrale Staf,
Vakteam
Strategie & Control, i.o.v. het GMT.
Uitgave Gemeente Delft, oktober 2003
Druk
Combiwerk, Delft
Informatie Gemeente Delft, Vakteam Strategie & Control,
Postbus 78, 2600 ME Delft (015) 260 29 60,
www.delft.nl, gemeente@delft.nl
Toelichting
Beheersrapportage 2003-II
Ten
vervolge op de eerste Beheersrapportage is in de periode september/oktober 2003
door het GMT de tweede Beheersrapportage over 2003 opgesteld. In deze
managementrapportage aan het college wordt ingegaan op:
1.
Financiële
knelpunten en risico’s voor 2003.
2.
Prognose
personeelslasten
3.
Prognose
financieel resultaat
4.
De
voortgang in de afwikkeling van de gemeentebrede actiepuntenlijst naar
aanleiding van de accountantsrapportages (opgenomen in paragraaf 4)
In aanvulling hierop wordt in deze aanbiedingsbrief
op hoofdlijnen gerefereerd aan de voortgang in het beheersingsvraagstuk bij
vakteam reiniging.
Financiële knelpunten en risico’s voor 2003
Over
het geheel genomen geeft deze berichtgeving aan het college een positief beeld,
er zijn geen nieuwe grote problemen en knelpunten.
Een
belangrijk aandachtspunt betreft wel de problemen in de kapitaaldienstsfeer bij
Wijk-/Stadszaken. Het gaat hierbij onder meer om achterblijvende subsidiëring
en kredietoverschrijdingen.
Een
positieve ontwikkeling is de verdere tekortreductie bij Facilitaire
dienstverlening. Weliswaar wordt ook voor 2003 nog een tekort verwacht (ad €
570.000), maar sinds 2001 vindt er nu al
telkenjare een tekortreductie van ca 50% per jaar plaats.
Prognose en ontwikkeling personeelslasten
In 2002 is voor inhuur van personeel (€ 9.7
m) en interim-management (€ 1 m) in totaal € 10.7 miljoen uitgegeven. In 2003
zullen de totale kosten van inhuur en interim-management naar verwachting rond
€ 9 miljoen uitkomen. Dat is ca. 15 % lager dan vorig jaar.
Voor kosten van inhuur en interim-management zijn
specifieke budgetten geraamd tot totaal € 1.4 miljoen. Dit betekent dat nog €
7.6 miljoen van de geprognosticeerde kosten uit andere bronnen gedekt moet worden.
Deze bronnen zijn in het bijzonder:
o
Vacatureruimte.
Dit moet zichtbaar zijn in een onderschrijding van het budget voor salarissen
en sociale lasten.
o
Investeringskredieten
en grondexploitaties
o
In
sommige gevallen kunnen kosten van inhuur nog ten laste worden gebracht van
voorzieningen of inkomsten die nog worden verkregen van derden.
Een nadere analyse leert, dat voor de gemeente als
geheel genomen die dekking ook aanwezig is, op clusterniveau is op onderdelen
van een beperkt dekkingstekort. De prognose wordt in paragraaf 2 per
cluster afzonderlijk toegelicht.
Bij de eerste
Beheersrapportage is al gemeld, dat een externe projectleider aangetrokken is,
en dat de aanpak verbreed is om noodzakelijke structurele verbeteringen in de
bedrijfsvoering te onderzoeken en in te voeren. Een afzonderlijke
voortgangsrapportage (per peildatum 1 september 2003) is inmiddels aan het
gemeentebestuur voorgelegd. Voorzien wordt, dat het exploitatieresultaat m.n.
bij de inzameling in 2003 € 794.000 negatief zal zijn. 2004 wordt een
overgangsjaar voor het treffen van structurele verbeteringsmaatregelen, waarna
in 2005 er weer een efficiënt en effectief werkende organisatie kan staan.
Op basis van de eerste Beheersrapportage is een
begrotingswijziging doorgevoerd, per saldo leiden deze wijzigingen tot ca € 1.4
miljoen voordeel in het tussentijdse begrotingssaldo per 1 mei.
Bij de tweede Beheersrapportage zijn de cijfers op
subfunctieniveau doorgenomen met de budgethouders waardoor een eerste prognose
van het rekeningsresultaat 2003 opgemaakt kan worden. Het geprognosticeerd
rekeningsresultaat bedraagt thans € 3.2 miljoen. Zie voor een nadere
detaillering paragraaf 3.
Voorgesteld
wordt om net als bij de eerste Beheersrapportage voor een beperkt aantal
financiële consequenties waar al eerder besluitvorming over geweest is om te
zetten in een begrotingswijziging.
1.
Akkoord
gaan met de Beheersrapportage 2003-II, en deze ter kennisname aan de raad
aanbieden.
2.
Aan
de raad door middel van de 4e Algemene Tussentijdse Wijziging
voorstellen de begroting 2003 te doen wijzigen voor de in paragraaf 3 benoemde
onderwerpen.
2. Prognose en verklaring ontwikkeling personeelslasten
De
totale kosten van inhuur van personeel van derden en van interim-management tot
en met augustus zijn weergegeven in onderstaande tabel. Daarin is ook een
prognose opgenomen voor het hele jaar 2003. Daarbij moet worden opgemerkt dat
verplichtingen – reeds gemaakte kosten waarvoor nog geen factuur is ontvangen –
nog niet consequent worden vastgelegd. Dit bemoeilijkt uiteraard de opstelling
van een betrouwbare prognose die dan ook met de nodige voorzichtigheid moet
worden geïnterpreteerd.
Kosten x € 1.000 |
2001 |
2002 |
2003 t/m augustus |
2003 prognose |
Inhuur overig personeel |
8.607 |
9.674 |
5.301 |
7.970 |
Interim-management |
1.768 |
968 |
564 |
970 |
Totaal |
10.375 |
10.642 |
5.865 |
8.940 |
Uit de tabel blijkt dat de totale kosten van inhuur
en interim-management naar verwachting rond € 9 miljoen uit zullen komen. Dat
is ca. 15 % lager dan vorig jaar.
Inhuur personeel van derden.
De totale kosten van inhuur
van derden zijn in onderstaande tabel nader gespecificeerd
Inhuur personeel
van derden
|
|
|
|
||||
Bedragen x € 1.000 |
2001 |
2002 |
2003 t/m augustus |
2003 prognose |
|||
Belastingen |
378 |
600 |
294 |
440 |
|||
Burgerzaken/Publiekszaken |
73 |
405 |
103 |
160 |
|||
Sector Bouw- & Milieutoezicht |
336 |
324 |
320 |
440 |
|||
TOR |
616 |
1.512 |
675 |
1.000 |
|||
Sector WIZ |
977 |
1.070 |
271 |
400 |
|||
Grond |
10 |
709 |
528 |
680 |
|||
Sector Duurzaamheid |
523 |
408 |
697 |
1.000 |
|||
Reiniging |
1.555 |
1.710 |
648 |
970 |
|||
Financiën |
1.146 |
510 |
279 |
480 |
|||
Overige vakteams |
2.993 |
2.426 |
1.486 |
2.400 |
|||
Totaal |
8.607 |
9.674 |
5.301 |
7.970 |
|||
De totale kosten van inhuur derden komen naar
verwachting rond € 8 miljoen uit.
Bij een aantal vakteams, die in 2002 nog
‘grootverbruikers’ van ingehuurd personeel waren, is in 2003 sprake van een
forse daling. Dit geldt m.n. voor de Reiniging, het vakteam TOR, Belastingen en
Burgerzaken/Publieksbalie. De totale daling van de kosten van inhuur beloopt
bij deze vakteams alleen al € 1,6 miljoen.
Daar staat tegenover dat er bij enkele sectoren
juist sprake is van een stijging van de inhuur.
Bij de sector Bouw- en Milieutoezicht hebben de
kosten van inhuur in augustus inmiddels het niveau bereikt van heel 2002. De
oorzaken liggen in ziektevervanging, inhuur ten behoeve van professionalisering
van de handhaving en inhuur ten behoeve van het wegwerken van
achterstanden bij Kamer I. Voor het laatst genoemde onderdeel is een budget
toegekend vanuit de voorziening bedrijfsvoeringsrisico’s van € 67.000.
Een deel van de kosten moet nog ten laste van dit budget worden gebracht. In de
prognose voor heel 2003 is hiermee rekening gehouden. Als bovendien rekening
wordt gehouden met vacatureruimte e.d. – waarover later meer – komt het
budgetresultaat van de sector Bouw- en Milieutoezicht voor personele kosten uit
op een nadeel van € 120.000 voor heel 2003.
Ook bij de sector Duurzaamheid tekent zich een
significante stijging van de inhuur af. De kosten zullen naar verwachting ca. €
6 ton hoger uitvallen dan in 2002, en daarmee in totaal uitkomen op ca. € 1
miljoen.
Dekking van inhuur en interim-management.
Voor kosten van inhuur en interim-management zijn
budgetten beschikbaar van in totaal ca. € 1.4 miljoen. Dit betekent dat nog ca.
€ 7.6 miljoen van de geprognosticeerde kosten uit andere bronnen gedekt moet
worden. Deze bronnen zijn in het bijzonder:
o
Vacatureruimte.
Dit moet zichtbaar zijn in een onderschrijding van het budget voor salarissen
en sociale lasten.
o
Investeringskredieten
en grondexploitaties
o
In
sommige gevallen kunnen kosten van inhuur nog ten laste worden gebracht van
voorzieningen of inkomsten die nog worden verkregen van derden.
In onderstaande tabel wordt de ontstane
vacatureruimte tot en met augustus zichtbaar gemaakt. Hierbij is er rekening
mee gehouden dat overige personeelskosten, zoals werving & selectie en
vorming & opleiding, eerst ook nog uit de salarisbudgetten moeten worden
betaald.
Cluster |
Salarissen + overige
personeels-kosten t/m augustus |
Inhuur personeel en
interims t/m augustus |
Totaal |
Prognose |
|||||
|
budget |
werkelijk |
resultaat |
budget |
werkelijk |
resultaat |
resultaat |
2003 |
|
Wijk/Stad |
14.964 |
14.235 |
729 |
212 |
2.639 |
-2.427 |
-1.698 |
- 185 |
|
Publieksz. |
14.087 |
12.277 |
1.810 |
484 |
1.707 |
-1.223 |
588 |
852 |
|
Bedrijven |
5.743 |
5.888 |
-144 |
72 |
366 |
-294 |
-509 |
0 |
|
Facilitair |
9.990 |
9.353 |
638 |
146 |
968 |
-821 |
-184 |
0 |
|
Centrale Staf |
2.290 |
2.551 |
-261 |
0 |
173 |
-173 |
-434 |
-345 |
|
P&P |
70 |
97 |
-27 |
0 |
13 |
-13 |
-40 |
0 |
|
GMT |
197 |
232 |
-35 |
0 |
0 |
0 |
-35 |
-20 |
|
Totaal |
47.342 |
44.632 |
2.710 |
914 |
5.865 |
-4.951 |
-2.311 |
262 |
|
In de tabel is per cluster ook een prognose gegeven
van het totale resultaat op de personele kosten. Daarin zoveel mogelijk
rekening gehouden met overige dekkingsbronnen, zoals kredieten en extra
inkomsten. De prognose wordt nu per cluster afzonderlijk toegelicht:
Wijk/Stad.
De
significante stijging van inhuur bij de sector Duurzaamheid wordt met name
veroorzaakt door vijf vacatures en benodigde extra capaciteit bij het vakteam
Ruimtelijke Ordening.
Voor
het beleidsveld RO is voor een bedrag van € 60.000 geen dekking. Voor het
vakteam Onderwijs is gedeeltelijk dekking te vinden in een tweetal vacatures
bij openbaar onderwijs en zo mogelijk in een overschot binnen het vakteam. De
inschatting is een niet gedekt nadeel van € 125.000.
Alle
andere kosten van inhuur bij WSZ worden opgevangen binnen de salarisruimte, de
werkbudgetten en de investeringsprojecten.
Publiekszaken.
In
totaliteit kunnen de kosten van inhuur van dit cluster (ruimschoots) worden
opgevangen binnen de salarisruimte. Hierbij is ook rekening gehouden met het
feit dat de nota HV2 nog niet in de budgetten tot en met augustus is verwerkt.
Bij dit alles speelt de boven geconstateerde daling van de inhuur bij TOR,
Belastingen en burgerzaken/publieksbalie een belangrijke rol. Bij TOR is de
afweging gemaakt om personeel dat werkzaam is in de parkeergarage (ca. 5 Fte)
niet in vaste dienst te nemen. Deze medewerkers worden ingehuurd.
Bedrijven.
Van
het totale resultaat tot en met augustus (nadeel € 5 ton) komt ruim € 3 ton
voor rekening van de Brandweer en het resterende bedrag bij de overige
bedrijven.
Brandweer: de totaal kosten van inhuur bedragen voor
het jaar 2004 € 50.000 Deze kosten hebben met name betrekking op
receptie/telefoon. Bij de beheerrapportage 2003-I is hiervoor een budget van €
53.000 toegewezen. Het jaarbudget salarissen wordt extrapolerend overschreden
met € 430.000. Het grootste deel van de overschrijding wordt verklaard doordat
enerzijds salariskosten niet begroot zijn, maar de daar tegenover staande
opbrengsten ook niet. Dit betreft o.m. werkzaamheden in kader afgeven
gebruiksvergunningen (€ 135.000), werkzaamheden openbaar brandmeldsysteem (€
40.000), samenwerkingsverband DSM/T/TNO (€ 30.000), reserve Versterking brandweer
(€ 55.000). Resteert een overschrijding van € 165.000, o.m. ten gevolge van
kostenverhoging reguliere functiewaardering, en de kosten van ORT/piket en
overwerk. De sector Brandweer verwacht dat in 2003 het tekort opgevangen kan
worden door niet begrote inkomsten en lagere kosten.
De overschrijding bij de VAK (ingehuurde docenten)
wordt gedekt door extra inkomsten uit cursusgelden. Ook een (geringe)
overschrijding bij Archeologie wordt gedekt door inkomsten van derden. De
overschrijding op de inhuur bij de gemeentemusea (ca. €150.000) wordt voor ca.
de helft gedekt uit vacatureruimte. De overige kosten gaan ten laste van
beveiligingsbudgetten. Per saldo is de verwachting dat het resultaat op
personeelsbudgetten bij de overige bedrijven rond de nul uitkomt.
In totaal wordt de overschrijding op het begrote
personeelslastenbudget voor de Brandweer en de overige bedrijven volledig
gecompenseerd door niet begrote inkomsten en lagere kosten.
Facilitair.
Nadelen
ontstaan hier vooral bij de vakteams HSM en Financiën. Het tekort bij HSM is
naar verwachting € 50.000. Dit tekort wordt voor € 30.000 verklaard door een
knelpunt in de formatie van ISB dat al eerder is gemeld. Bij Financiën bedraagt
het verwachte tekort ca. € 40.000 voornamelijk door noodzakelijke inhuur (o.a.
consulenten en informatievoorziening). Er zijn echter nog mogelijkheden voor
dekking van deze kosten.
Bij
het vakteam DIV ontstaat een voordeel van ca. € 60.000 doordat de bezetting nog
niet op het maximum van de schaal zit. Dit voordeel zal worden gebruikt om het
knelpunt bij HSM op te lossen.
Per
saldo worden voor de Facilitaire vakteams geen belangrijke voor- of nadelen
verwacht.
Centrale Staf.
Het
nadelig resultaat wordt hier ten dele verklaard doordat twee formatieplaatsen
in 2003 zijn geschrapt, terwijl de bezetting nog een deel van het jaar is
doorgelopen (nadeel € 70.000). Voorts zijn een treasurymanager en een
controller ingehuurd na vertrek van betrokken functionarissen (nadeel €
175.000). Tenslotte zijn per 1 oktober j.l. twee nieuwe controllers in dienst gekomen
(nadeel € 50.000). Op termijn is hiervoor structurele dekking voorzien van het
personeelsbudget directie Centrale Staf. Voor werving en selectie van
controllers en een treasurymanager is ca. € 50.000 uitgegeven.
Programma’s en Projecten.
Het
nadeel op de salariskosten is ontstaan doordat de projectsecretaris in 2003
niet in de formatie is opgenomen. De totale personeelslasten komen echter ten
laste van de kredietruimte voor de Spoorzone.
GMT.
De overschrijding is het gevolg van een te lage raming
(afroming) en de inhuur van een externe adviseur (ten behoeve van INK).
3.
Prognose financieel resultaat
Voor- en nadelen
Vanuit de vorige paragrafen is een indicatie te
geven welke voor-/nadelen van invloed zijn op het rekeningsresultaat 2003. Niet
alle geconstateerde knelpunten zijn in onderstaand overzicht opgenomen, dat
geldt bijvoorbeeld voor knelpunten waarbij aangegeven wordt dat nog bezien
wordt of deze binnen bestaande budgetten opgevangen kunnen worden.
|
VOORDEEL |
|
NADEEL |
Prognose Wijk/Stad |
|
|
|
Bijdrage
onderwijs voor milieu |
75 |
Stortingen
MRISV (2* 341) |
682 |
|
|
Formatieve
knelpunten |
100 |
|
|
Winterdienst |
50 |
|
|
Wijkplannen |
45 |
|
|
Personeelslasten (RO/onderwijs) |
185 |
|
|
Financiële knelpunten kapitaaldienst (hogere
kapitaallasten i.v.m. krediet-overschrijdingen, lagere subsidies e.d.) |
Pm |
Totaal Wijk/Stad |
75 |
|
1.062 |
Prognose Publiekszaken |
|
|
|
Belastingen |
265 |
Buitenreclame |
150 |
Personeelslasten |
852 |
Overig |
100 |
Totaal Publiekszaken |
1.117 |
|
250 |
Prognose Bedrijven |
|
|
|
|
|
Lagere
inkomsten musea |
60 |
Totaal Bedrijven |
---- |
|
60 |
Prognose Facilitair |
|
|
|
|
|
Porto- en kopieerkosten |
110 |
|
|
Inkoop |
30 |
|
|
Huisvesting |
115 |
|
|
Facilitaire Dienstverlening |
283 |
Totaal Facilitair |
---- |
|
538 |
Prognose Centrale Staf |
|
|
|
Algemene
uitkering 2002/2003 |
2.000 |
Hogere
kosten gemeentebestuur |
185 |
Rente
reserves en financiering |
1.388 |
Combiwerk |
250 |
|
|
Overige
budgetten Centrale Staf |
300 |
Totaal Centrale Staf |
3.388 |
|
735 |
totaal generaal |
4.580 |
|
2.645 |
De
prognose van het rekeningsresultaat is dan als volgt te becijferen:
Actueel
begrotingssaldo (na de 3e ATW) |
€ |
1.256.000 |
Voordelen
Beheersrapportage 2003-II |
+/+ € |
4.580.000 |
Nadelen
Beheersrapportage 2003-II |
-/- € |
2.645.000 |
Rekeningsresultaat |
+/+ € |
3.191.000 |
Voor
de gesignaleerde afwijkingen behoeft de begroting in de regel nog niet
aangepast te worden. Een uitzondering kan daarbij gemaakt worden voor:
1.
Bijstorting
twee jaarschijven in de MISV € 682.000
2.
Beschikbaarstelling
budget voor noodhulp vluchtelingen € 22.000
3.
Algemene
uitkering 2002/2003 ca €
2.000.000
4.
Formalisering
storting in reserve nutswinsten € 500.000.
(ten behoeve van budget
incidenteel beleid)
1/2/4 zijn een uitvloeisel van de besluitvorming
over de Programmabegroting. Voor de Algemene Uitkering wordt n.a.v. de juni- en
septembercirculaire thans een beleidsnota opgesteld. Deze wijzigingen kunnen meegenomen worden in de 4e
ATW.
4.
Actielijst accountantsrapportages
In deze paragraaf treft u aan de gemeentebrede
Actielijst Accountantsrapportages behorend bij de interim-controle en de
controle van de jaarrekening over 2001 en 2002. Achter ieder aandachtspunt
staat aangegeven waar uitgebreide informatie (beschrijving van het
aandachtspunt) in de brondocumenten te vinden is: IML 2001 staat voor: Interim
Managementletter 2001 en ML 2001 voor Managementletter jaarrekening 2001, IR
2002 voor de Interim Rapportage 2002 en MR voor de Managementrapportage
jaarrekening 2002.
De kolom “Oplossingsrichting” is afgeleid uit de
genoemde brondocumenten.
Deze actielijst wordt per kwartaal gemonitord door
het GMT. De voortgang van deze actielijst wordt daartoe per kwartaal
geagendeerd voor de GMT vergadering.
Nr. |
Aandachtspunt |
Oplossingsrichting |
Voortgang/ Gereed op: |
|
|
|
|
1. |
Opstellen en vaststellen verordeningen 212,
213,213a GW (IR 2002 pag. 7) |
Voorstel (via de Centrale Staf) van college aan de
raad. |
Gereed. Behandeld in commissie M+B 7 oktober. Komt
30 oktober in de raad. |
|
GMT |
|
|
2. |
Versterken rol controller in de richting van de
clusters (IR 2002 pag. 8) |
Creëren van een sterkere functionele lijn tussen
directie en de controller van het
cluster. Relatie clusterdirecteur/controller wordt nog
beschreven. |
De versterking van de clustercontrol is vormgegeven
via interne reorganisatie Centrale Staf. Notitie over relatie
clusterdirecteur/controller volgt voor 1 januari 2004. |
|
CENTRALE STAF |
|
|
o Opstellen richtlijnen in
relatie ook tot de comptabiliteitsvoorschriften 2004. o Toelichtingen van
verantwoordelijke budgethouders op de balansposten in kader rekening dienen
verder verbeterd te worden. |
Planning: 1 oktober 2003. Wordt nu opgepakt in kader proces gemeenterekening
2003. |
||
4. |
Beleid m.b.t. negatieve reserves formuleren (pag.
4/10 ML 2001 en pag. 11 MR 2002) |
Beleidsnotitie maken mede in relatie tot
Comptabiliteitsvoorschriften 2004. |
1 juli 2003, gedragslijn is geformuleerd,
definitieve afstemming met accountant vindt nog plaats. |
5. |
Beheer kapitaalkredieten (pag. 6 en 17 ML 2001 en
MR 2002) |
Spelregels beheer /afsluiten kapitaalkredieten
opstellen; Onderscheid krediet – materiële activa verhelderen. |
Planning: 1 juli 2003. Wordt onderdeel van de
aanschrij-vingsbrief gemeenterekening 2003. |
6. |
Invoering BBV 2004 (pag 7, 13 ML 2001 en MR 2002) |
o Opstellen actieplan o Implementatie o Specifiek aandachtspunt is
het rechtmatigheidsbeheer, bijv. in kader afspraken met gesubsidieerde
instellingen |
In periode 1 juli 2003 tot 1 januari 2004 zijn
uitgewerkt: Programmabegroting en productenramingen, herinrich-ting
investeringsbeleid/ activa, idem reserves en voorzie-ningen. Verdere
implementatie in 2004. |
7. |
BTW-compensatiefonds (pag. 8/18 ML 2001 en IR 2002
pag. 17 en MR 2002) |
o Invoeren gevolgen BTW-C; o Afspraak met Inspectie
Belastingdienst; o Monitoren (incl. subsidies
en samenwerkingsverbanden). |
Is gereed, 1 januari 2003 Is gereed, 3e kwartaal 2003 4e kwartaal 2004 |
Nr. |
Aandachtspunt |
Oplossingsrichting |
Voortgang/ Gereed op: |
8. |
Subsidies (pag. 17 ML 2001
en 15/16/29/30/31/32 IML 2001 en IR 2002 pag. 33 en 34) |
o Opstellen totaal overzicht
subsidies; o actualiseren en herinvoeren
procedure subsidieverstrekking; o aansluiting jaarprogramma
subsidies met projectadministratie o periodieke toetsing
specifieke verordeningen aan Algemene Subsidieverordening o verbeteren procedures
aanvragen subsidies; o IC opzetten bij ontstaan
van beschikkingen. |
Planning: streefdatum 1 januari 2004. Wordt nu als onderdeel van het implementatieproces
BBV in 2004 verder uitgewerkt. |
9. |
Opstellen risicoanalyse als planning- en control
aandachtspunt (pagina’s 6/12 IML 2001 en IR 2002 pagina 12) |
Opzet strategisch risicomanagement met specifieke
aandacht voor grote projecten Opstellen risicoanalyses grote projecten. |
1 juli 2003 Start in 2003 NB: risicoanalyses worden in de praktijk ook
opgesteld. In 2004 worden vervolgstappen voorzien om een meer systematische
aanpak van het risicomanagement in de organisatie te bevorderen. |
10. |
Verbeteren informatievoorziening in begroting en
jaarrekening (pag. 9 IML 2001 en IR 2002 pag. 13) |
o Formuleren beleidsdoelen en
prestaties; o toelichtingen op
beleidsrealisaties en prestaties; o uitwerken relaties
financiële en kwantitatieve gegevens |
Wordt in kader van de ontwikkeling van de
beleidscyclusdocumenten aandacht aan gegeven. Met name geldt dit voor de
verdere ontwikkeling van de Programmabegroting resp. de productenramingen. |
11. |
Invoeren programma- en productbegroting (pag. IML
2001 9) |
Ontwerpen programma- en productbegroting |
Beide zijn ontwikkeld. |
12. |
Regelen verantwoordelijk-heden; taakuitbreiding
AO/IC; aansturing AO/IC; organisatorische positione-ring AO/IC (IR 2002 pag
10) |
o Themabijeenkomst organiseren
over plaats en rol van AO/IC in organisatie en van daaruit met voorstellen
komen voor een verbetertraject o Regelen
verantwoordelijkheden |
Themabijeenkomst vindt voor 19 november 2003
plaats. Uitwerking themabijeenkomst gedurende 2003/2004 |
13. |
Formaliseren van planning & control en AO en IC
van grote projecten (IR 2002 pag. 11) |
o Formaliseren van taken op
vlak administratieve organisatie en interne controle. o Verder vormgeven
riskmanagement in de controltaken via o.m. de Planning &
Controlcyclus. |
Zie punt 9 en 12 |
14. |
Verbeteren transparantie en eenduidigheid m.b.t.
omslagrente (pag 6/18 M.L 2001) |
o Instructie uitwerken. o Inzicht in werkwijzen geven
via interne themabijeenkomsten/ workshops. Daarbij tevens betrekken de
aanpassing van de Comptabiliteitsvoorschriften 2004. |
Planning: 3e kwartaal 2003. Wordt nu verder aandacht aan besteed in kader
verdere implementatie BBV in 2004. |
15. |
Verder professionaliseren van cashmanagement (pag.
11 IML 2001 en IR 2002 pag. 16) |
Implementeren van SG Kasstromen. |
Streefdatum:1 juli 2003. Is vanwege capaciteits-problemen pas per 1 oktober
weer opgestart. |
16. |
Vastleggen AO - procedures Treasury (pag 15 ML 2001
en MR 2002) |
Vastleggen AO – procedures. |
Streefdatum: 1 juli 2003. Is vanwege capaciteits-problemen pas per 1 oktober
weer opgestart. |
|
|
|
|
17. |
Informatieverstrekking door Combiwerk over
verbeteringstraject en risico’s (pag 13/14 ML 2001 en 19/20 IML 2001 en IR
2002 pag. 19) |
Gereed. Is onderdeel gemeentebrede
Planning&Controlcyclus. |
Nr. |
Aandachtspunt |
Oplossingsrichting |
Voortgang/ Gereed op: |
|
|
|
|
18 |
Kostenplaatsen doorbelasten aan producten (MR 2002) |
Ultimo boekjaar de saldi kostenplaatsen volledig
opschonen. Ook tussentijds opschonen. |
1 januari 2004. Voorstel is gereed, is onderdeel
van het jaarekeningsproces |
19. |
Verbeteren verplichtingenadministratie (IR 2002
pag. 12 en MR 2002) |
Het volledig en juist vastleggen van verplichtingen
krijgt extra aandacht: 1. vakteam financiën verstrekt een overzicht. 2. Clusterdirecteuren bespreken dit overzicht in
hun CMT’s en besteden hier verder gericht aandacht aan. |
Overzicht is 2 * verstrekt. Daarnaast
voorlichtingsbijeen-komsten, en artikel in Delft Direct. Effect wordt gemonitord. |
20. |
Aangifte BTW 2001 en 2002 (IR 2002 en MR 2002) |
Specificatie van de omzet 2002 |
Er ligt een verzoek bij de RBD om deze aangifte nu
definitief af te ronden. |
21. |
Boekingsgang Onderhanden werk (pag. 6/16 ML 2001en
MR 2002); |
Gedragslijn voor verplichtingen
kapitaaldienst cq civiele werken heroverwegen en zuivere boekingsgang
afspreken en beschrijven |
1 januari 2004. Bij AO/IC i.o.m.
projectadministratie en control wordt voorstel opgemaakt. |
22. |
Afstemmen wat we onder periodieke afsluiting verstaan. Opstellen checklist op te leveren stukken. |
Gestreefd wordt
eind van 2e kwartaal 2003 (een deel) tussentijds af te
sluiten. Is onderdeel van het Werkplan 2004 team Grootboek. |
|
23. |
Aanbrengen duidelijker structuur en aansturing
financieel consulenten |
Wordt langs verschillende lijnen aan gewerkt: o consulententen/controllers- o adviestraining consulenten
(dec) o intervisie (2e
helft 2003) o wijziging overlegstructuur
controllers/consulenten doorgevoerd |
|
24. |
Maatregelen om verwerking en controle van
inkoopfacturen te verbeteren |
Wordt 1e kwartaal 2004 |
|
25. |
Meer controle op aanlevering en verwerking
brondocumenten |
Is in 2003 geïntensiveerd |
|
26. |
Voorschrijven kasprocedure |
AO-procedure wordt opgeno-men in AO jaarplan 2004 |
|
27 |
-
Meer aandacht voor debiteurenbeheer; -
Afstemmen met belastingen en bouwleges ter voorkoming van
dubbeltellingen Voorziening Dubieuze Debiteren |
Wordt tijdens jaarrekenings-proces extra aandacht
aan besteed. |
|
28. |
Uitbetalen declaraties buiten salarisadministratie
(pag. 15/27 IML 2001) |
Opstellen richtlijnen waarin wordt aangegeven, dat
declaraties ter fiscale beoordeling, aan de salarisadministratie wordt
voorgelegd. |
Onderzoeksresultaten eind oktober. Risico is beperkt, vergt wel enkele
procedurele aanpassingen. |
29. |
Voorkomen fiscaal risico freelancers. pag.15/28 IML
2001 en IR 2002) |
Opstellen richtlijnen inschakelen freelancers. Storting sociale premies op G-rekening |
Idem. |
30. |
Interne toetsing op de naleving van de procedures
inzake Europese aanbesteding (IR 2002 pag. 22) |
Vaststellen of de regels zijn nageleefd d.m.v. een
toetsing |
Door I&A zijn twee onderzoeken verricht. Wordt
opgenomen in controle werkplan 2004. |
|
|
|
|
31. |
Oplevering, goedkeuring door B en W en aanbieding
aan de raad (voor autorisatie lange termijn ontwikkelingen) vóór de
jaarrekening laten vaststellen door de gemeenteraad; |
Afgerond. Is met het MPG 2003-2007 vast onderdeel
van de procedure geworden. |
|
32. |
Meer inzicht in risico’s grondexploitatie en
monitoren Grondbedrijf (pag. 4,11 en 12 ML 2001 en IR 2002 pag. 31 t/ 34) |
Inzicht in risico’s wordt geboden via het MPG en in
de tussentijdse rapportage. |
Afgerond. |
Nr. |
Aandachtspunt |
Oplossingsrichting |
Voortgang/ Gereed op: |
33 |
Verbeteren registratie Erfpacht (MR 2002) |
o Vereenvoudigen
verantwoording; o Verbeteren AO/IC |
1 januari 2004 |
34. |
Verbeteren relatie vakteam Grond pag.
12/13/14/23/24/25/26 IML 2001 2001 en IR 2002 pag. 31 t/ 34) |
Uitwerking en formaliseren aanbestedingsbeleid; o waarborgen juistheid en
volledigheid transacties o goedkeuren projecten
middels raads-besluit o opstellen werkplan en
urenver-antwoording o voor- en nacalculatie van
projecten o verbetering
voortgangsrapportages o beschrijven en invoeren
afsluiten en overdracht van projecten o volledigheid opbrengsten
huur, inclusief aansluiting financiële administratie o pocedures toepassing
begrotings-wijzigingen |
|
35. |
Voorbereiding verzelfstandiging openbaar onderwijs
(pag 7/19 ML 2001 en MR 2002) |
Overdracht en bepalen toereikendheid van de reserves
en voorzieningen en de overdracht beheers- en administratie budgetten.
Verbetering periodeafsluiting. |
1
december 2003. In
oktober wordt een go-no go besluit gevraagd voor de fusie en
verzelfstandiging van het openbaar onderwijs. Bij positief besluit komt het
implemen-tatieplan in werking, waarvan dit punt deel uitmaakt. |
36. |
Vastleggen en controle prijsvaststelling en
autorisatie van prijzen (IR 2002 pag. 34). |
Aanscherpen procedures |
2e helft 2003. Door AO/IC is onderzoek
gedaan en zijn aanbevelingen geformuleerd. Nadere afstemming vindt nog
plaats. |
37. |
Nacalculatie tariefstelling prijzen (IR 2002 pag.
34). |
Opstellen van analyses ten behoeve van de
toerekening van kosten |
2e helft 2003, actie is gestart. |
38. |
Tijdige registratie omzet Kerkpolder en
Sportbedrijf prijzen (IR 2002 pag. 34). |
Ingaande 2004 wordt maandelijks gefactureerd |
31 december 2003 |
|
|
|
|
39. |
Parkeerbeheer (Pag 18 ML 2001 en MR 2002) |
o AO/IC op volledige
verantwoording actualiseren; o benoemen
verantwoordelijkheden omtrent verantwoording parkeergelden. |
Controle in kader jaarrekening uitgevoerd. Dit is
basis voor actualiseren AO/IC. Wordt in 2004 afgerond. |
40. |
Verbeteren AO – procedures en interne controle
m.b.t. scholing en activering (IR 2002 pag. 30) |
Nieuw klant-volgsysteem zo inrichten dat naast
operationele gegevens, tevens financiële aspecten kunnen worden vastgelegd. |
Contracten met reïntegratiebedrijven worden
vastgelegd. Aandachtspunt is aansluiting met financieel systeem. |
41. |
Onderzoek Rechtmatigheid WIW regeling
(IR 2002 pag. 30) |
Controle op uitvoering WIW opnemen in controleplan
van vakteam BPO |
Nader te bepalen datum in 2003 |
42. |
Functiescheiding belastingen (pag. 6/17 ML 2001 en
18/38/39/40 IML 2001 en IR 2002 pag. 25) |
o functiescheiding invoeren; o managementinformatie
opstellen o standenregister invoeren |
Functiescheiding Is ingevoerd. Managementinformatie
is onderdeel kwarap INWZ. Standenregister is ingevoerd maar kan verbeterd
worden. |
43. |
Managementrapportages belastingen (IR 2002 pag. 26) |
Opstellen van gestructureerde managementrapportage
ter sturing en beheersing van processen en voor het afleggen van
verantwoording. |
Er is inmiddels per kwartaal een rapportage voor de
afnemers.. |
44. |
Verbondscontroles Belastingen (IR 2002 pag. 26) |
Opstellen interne analyse van de verschillen tussen
de theoretische en werkelijke opbrengst. |
Analyse jaarrekening is gereed. Periodieke verbandscontroles worden gehouden en
maken onderdeel uit van de accountantscontrole. |
Nr. |
Aandachtspunt |
Oplossingsrichting |
Voortgang/ Gereed op: |
45. |
Gebruik Standenregister hertaxaties (IR 2002 pag.
27) |
Controleren van rechtmatigheid van mutaties via het
standenregister |
De mutaties die zijn door-gevoerd in 2003 worden
gecontroleerd bij de interim-controle op rechtmatigheid. |
46. |
Dossiervorming en objectenbestand (IR 2002 pag. 27)
|
Opstellen van adequate procedures voor het wijzigen
van objectgegevens teneinde de volledigheid van de opbrengstverantwoording te
kunnen vaststellen. |
Inmiddels zijn er procedures opgesteld voor het
wijzigen van objectgegevens. |
47. |
Archiveren dossiers Belastingen (IR 2002 pag. 28) |
Maartregelen nemen tegen het zoekraken van
dossiers. |
Digitaal archief actief voor de belangrijkste
dossiers (bezwaren, kwijtschelding, WOZ). Voor de overige dossiers is een
implementatieplan opgesteld. Realisatie in 2004. |
48. |
Opleggen aanslagen i.r.t. onderbezetting (IR 2002
pag. 28) |
o Beoordeling bezetting
vakteam belastingen; o Opstellen procedures
bewaking van afhandeling bezwaarschriften |
Voorstel in behandeling bij sectorhoofd INWZ. |
49. |
Ouderdomsanalyse Belastingen debiteuren (IR 2002 pag. 28) |
o Wegwerken achterstanden; o onderzoek naar
functionaliteit software |
T/m 1999: half juni 2003; rest daarna via stage |
50. |
Aansluiting subsystemen Belastingen (IR 2002 pag.
29) |
Procedures opstellen om Mandaat af te kunnen
stemmen met de debiteurenadministratie. |
Loopt |
51 |
Periodiek, gedurende het jaar, nemen van
beheersings-maatregelen (MR 2002) |
Afstemming en informatieverstrekking gedurende het
jaar |
Er is per contract een
registratie van de uitputting. |
52. |
Status van Debiteuren Belastingen (IR 2002 pag. 29) |
Op cliëntniveau de voortgang registreren om inzicht
te verkrijgen in de status van de cliënt. |
|
53. |
Procedure voor goedkeuren, communicatie en hanteren
juiste tarieven |
Is geschied. Bij nieuwe leges-verordeningen worden
huidige procedures geëvalueerd. |
|
54. |
Onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om
specifieke elementen uit de programmatuur te verwijderen |
Gereed |
|
55. |
Afspraken maken met het Ministerie over kosten die
ten laste van WIW worden gebracht |
De kosten die gemaakt worden voldoen aan de eisen
van het ministerie |