Op 22 mei 2003 is het College geïnformeerd over de voorgenomen verbetering van het financieel beheer reiniging, zoals was uitgewerkt in de nota “verbeterplan Financieel Beheer Stadsbeheer 2003”. Deze rapportage is ook ter kennisname van de gemeenteraad gebracht.

 

Op 25 juni is de voortgang aan het College gerapporteerd en inmiddels is de tweede voortgangsrapportage gereed.

Deze rapportage treft u als bijlage aan. Ook deze voortgangsrapportage zou

ter kennisname van de gemeenteraad gebracht kunnen worden.

 

Omvang kostenoverschrijding

De voortgangsrapportage laat een verwacht tekort zien van ruim € 790.000.

Dit betekent een verlaging met ruim € 700.000 ten  opzichte van de overschrijding in 2002 die ruim € 1.400.000 bedroeg. Dit verwachte tekort is hoger dan het taakstellend bedrag, zoals vermeld in de eerste voortgangsrapportage, vanwege een toen nog geraamde extra belastingopbrengst van € 500.000. Deze blijkt echter niet reëel te zijn. Op incidentele basis verder reduceren van het tekort in 2003 zou leiden tot een onacceptabel snijden in de dienstverlening. Structureel zijn er wel verbeteringen mogelijk.

 

Naast deze niet te realiseren belastingopbrengst is er nog sprake van enkele grote posten:

v     De kosten van de werkelijke bezetting zijn hoger dan het formatiebudget, er is onvoldoende tot geen ruimte voor noodzakelijke uitgaven voor bijvoorbeeld Vorming en Opleiding.

v     De kosten van onderhoud en brandstof tractie (vervoermiddelen) zijn hoger dan begroot.

v     De inkomsten voor werken derden blijven sterk achter.

 

Maatregelen.

In de eerste voortgangsrapportage zijn reeds maatregelen genoemd en daarna ook genomen om de beheersing te versterken.

Het inzicht in de kosten en de productie op primair niveau is sterk verbeterd. Er wordt gestuurd op de inzet van personeel en er is beduidend minder personeel ingehuurd in 2003.

De bedrijfsprocessen zijn doorgelicht en zullen opnieuw worden beschreven in 2003 en ingevoerd in 2004, met onderscheid naar de commerciële en niet commerciële activiteiten. 

Daarnaast zullen in 2003 strategische marktverkenningen en een benchmark worden uitgevoerd.

Deze veranderingen zullen verder worden uitgewerkt en in gang gezet door een reeds ingeschakelde projectleider.

In 2003 is  een beperkt aantal beheersmaatregelen ingevoerd met een minimaal effect op de dienstverlening. Er zijn een aantal mogelijke andere maatregelen geformuleerd die wel effect kunnen hebben op de dienstverlening, deze maatregelen zullen pas worden ingevoerd na een afzonderlijke traject van informatie, besluitvorming en communicatie.

 

 

Begroting 2004.

De begroting 2004 voor de reiniging zal zo worden ingericht dat een betere  beheersing mogelijk is, uitgangspunt is een budgetneutrale begrotingswijziging.

 

De kosten voor tractie worden voor de begroting van 2004 hoger geraamd om overschrijding te voorkomen. De kosten voor de werkelijke bezetting zullen ook reëel worden geraamd.

 

De verder te realiseren verbetering van het exploitatieresultaat (veegdienst en inzameling) is verbonden aan de te nemen structurele maatregelen tot efficiencyverbetering. Eén van de resultaten moet ook zijn dat de werken voor derden weer gaan renderen. Dit vergt echter een omslagperiode. 

 

De efficiency maatregelen zullen leiden tot een verdere verlaging van het tekort in 2004,  voor 2005 e.v. is het onze verwachting, dat  er weer positieve exploitatieresultaten op de reiniging ontstaan, waarmee de negatieve reserves  aangevuld gaan worden.

 

Voorstel:

1   Kennis te nemen van de stand van zaken in het financieel beheer en

2.  In te stemmen met de inhoud van de voortgangsrapportage en dit memo en eventueel de rapportage ter kennis te brengen van de gemeenteraad.