Op 22 mei 2003 is het College geïnformeerd over de voorgenomen
verbetering van het financieel beheer reiniging, zoals was uitgewerkt in de
nota “verbeterplan Financieel Beheer Stadsbeheer 2003”. Deze rapportage is ook
ter kennisname van de gemeenteraad gebracht.
Op
25 juni is de voortgang aan het College gerapporteerd en inmiddels is de tweede
voortgangsrapportage gereed.
Deze
rapportage treft u als bijlage aan. Ook deze voortgangsrapportage zou
ter
kennisname van de gemeenteraad gebracht kunnen worden.
De
voortgangsrapportage laat een verwacht tekort zien van ruim € 790.000.
Dit
betekent een verlaging met ruim € 700.000 ten
opzichte van de overschrijding in 2002 die ruim € 1.400.000 bedroeg. Dit
verwachte tekort is hoger dan het taakstellend bedrag, zoals vermeld in de
eerste voortgangsrapportage, vanwege een toen nog geraamde extra
belastingopbrengst van € 500.000. Deze blijkt echter niet reëel te zijn. Op
incidentele basis verder reduceren van het tekort in 2003 zou leiden tot een
onacceptabel snijden in de dienstverlening. Structureel zijn er wel
verbeteringen mogelijk.
Naast
deze niet te realiseren belastingopbrengst is er nog sprake van enkele grote
posten:
v De kosten van de werkelijke
bezetting zijn hoger dan het formatiebudget, er is onvoldoende tot geen ruimte
voor noodzakelijke uitgaven voor bijvoorbeeld Vorming en Opleiding.
v
De
kosten van onderhoud en brandstof tractie (vervoermiddelen) zijn hoger dan
begroot.
v
De
inkomsten voor werken derden blijven sterk achter.
Maatregelen.
In
de eerste voortgangsrapportage zijn reeds maatregelen genoemd en daarna ook
genomen om de beheersing te versterken.
Het
inzicht in de kosten en de productie op primair niveau is sterk verbeterd. Er
wordt gestuurd op de inzet van personeel en er is beduidend minder personeel
ingehuurd in 2003.
De
bedrijfsprocessen zijn doorgelicht en zullen opnieuw worden beschreven in 2003
en ingevoerd in 2004, met onderscheid naar de commerciële en niet commerciële
activiteiten.
Daarnaast
zullen in 2003 strategische marktverkenningen en een benchmark worden
uitgevoerd.
Deze
veranderingen zullen verder worden uitgewerkt en in gang gezet door een reeds
ingeschakelde projectleider.
In
2003 is een beperkt aantal
beheersmaatregelen ingevoerd met een minimaal effect op de dienstverlening. Er
zijn een aantal mogelijke andere maatregelen geformuleerd die wel effect kunnen
hebben op de dienstverlening, deze maatregelen zullen pas worden ingevoerd na
een afzonderlijke traject van informatie, besluitvorming en communicatie.
Begroting
2004.
De
begroting 2004 voor de reiniging zal zo worden ingericht dat een betere beheersing mogelijk is, uitgangspunt is een
budgetneutrale begrotingswijziging.
De
kosten voor tractie worden voor de begroting van 2004 hoger geraamd om
overschrijding te voorkomen. De kosten voor de werkelijke bezetting zullen ook
reëel worden geraamd.
De
verder te realiseren verbetering van het exploitatieresultaat (veegdienst en
inzameling) is verbonden aan de te nemen structurele maatregelen tot
efficiencyverbetering. Eén van de resultaten moet ook zijn dat de werken voor
derden weer gaan renderen. Dit vergt echter een omslagperiode.
De
efficiency maatregelen zullen leiden tot een verdere verlaging van het tekort
in 2004, voor 2005 e.v. is het onze
verwachting, dat er weer positieve
exploitatieresultaten op de reiniging ontstaan, waarmee de negatieve
reserves aangevuld gaan worden.
Voorstel:
1 Kennis te nemen van de stand van zaken in
het financieel beheer en
2. In te stemmen met de inhoud van de
voortgangsrapportage en dit memo en eventueel de rapportage ter kennis te
brengen van de gemeenteraad.