Verbeterplan Financieel Beheer

Stadsbeheer - Reiniging 2003

 

 

tweede voortgangsrapportage

september 2003

 

Inhoudsopgave

 

 

Inhoudsopgave. 2

Document Historie. 2

1.       Inleiding. 3

2.       Voortgangsrapportage deelactiviteiten. 5

3.       Financiële Beheersrapportage 2003-II 7

4.       Urenverantwoording. 9

5.       Beheersingsmaatregelen. 9

6.       Effecten op de bedrijfsvoering Reiniging. 9

7.       Conclusies en aanbevelingen. 11

Bijlage 1: procesbeschrijving Reiniging. 12

Bijlage 2: urenverantwoording per deel exploitatie. 12

Bijlage 3: Beheersrapportage Reiniging (d.d. 19 september 2003) 15

Bijlage 4: Structurele verbeteringsmaatregelen. 21

 

Document Historie

 

versie

status

besproken met

datum

redactie

versie 1

concept

besproken met KK/FdG

080903

PN

Versie 1.1

concept

 

110903

PN

Versie 1.2

concept

Aanpassingen KK/AvdH

180903

PN

Versie 1.3

concept

Wethouders en regiegroep

220903

PN

 

Leden van de projectgroep voor deze fase van het project:

Kees Kruijff                   sectorhoofd Stadsbeheer (vz.)

Paddy Noë                   extern adviseur, projectsecretaris

Ælse Ruiter                   adjunct sectorhoofd Stadsbeheer

Gerlof Osinga                vakteamhoofd Reiniging

Marga Sierkstra hoofd Bureau Management Ondersteuning

Auke van der Heide       controller Centrale Staf

Hugo Matabadal            financieel consulent a.i

René Vonk                   medewerker informatievoorziening Financiën


 

1.       Inleiding

Bij de jaarrekening 2002 is aan de Commissie Middelen & Bestuur gerapporteerd over de tekorten op de exploitatie van de Reiniging over 2002 en is het Verbeterplan Financieel Beheer Stadsbeheer – Reiniging (eerste voortgangsrapportage 26 mei 2003) aan de orde geweest (vergadering commissie M&B op 10 juni 2003). De Commissie heeft kennis genomen van de voorgestelde aanpak en heeft gevraagd middels kwartaalrapportages op de hoogte gehouden te worden van de vorderingen in de aanpak en de resultaten.

Deze tweede voortgangsrapportage brengt de situatie op 1 september 2003 in beeld en omvat dus de bevindingen over de eerste 8 maanden van 2003.

 

Projectmatige aanpak

Zoals in het Verbeterplan voorgesteld is het Verbeterteam van start gegaan in wekelijkse bijeenkomsten, onder regie van een regiegroep, die éénmaal per drie weken bijeenkomt.

Het Verbeterteam rapporteert aan de Regiegroep[1] over voortgang, resultaten, knelpunten e.d.. De voorzitter van de Regiegroep rapporteert (maandelijks) aan het GMT en de betrokken wethouders.

 

Inschakeling externe ondersteuning

In de eerste voortgangsrapportage is gesteld dat externe ondersteuning noodzakelijk is voor het welslagen van het verbeterproject. Na een selectieproces uit drie mogelijke kandidaten is de opdracht tot ondersteuning van het verbeterproces verleend aan NMPO BV te Wageningen. De heer P. Noë, directeur van dit bureau, voert de opdracht uit en ondersteunt de Regiegroep en het Verbeterteam. Zijn inzet ligt gemiddeld op 3 dagen in de week gedurende circa een half jaar. De daarmee gemoeide kosten  komen niet ten laste van de exploitatie van de Reiniging, maar ten laste van de Voorziening bedrijfsvoeringsrisico’s.

 

Accountantsrapportage

Kort na de eerste voortgangsrapportage verscheen de specifieke accountantsrapportage (Verkennend onderzoek naar de tekorten bij het vakteam Reiniging van de gemeente Delft, 3 juni 2003). De bevindingen van de accountant kwamen in grote trekken overeen met die van het Verbeterteam in de eerste voortgangs-rapportage. De aanbevelingen van de accountant zijn allen verwerkt in de deelprojecten in het Verbeterplan. De accountant beveelt een “specialistische bedrijfsanalyse” aan “om de optimale formatie vast te stellen (…)”. Dit komt overeen met het laatste deel van actie 1 uit de eerste voortgangsrapportage (uitwerken “bedrijfsplan” Reiniging). Deze activiteit is in de tweede helft 2003 opgepakt. Daarnaast constateert de accountant, dat er geen sprake is geweest van onregelmatigheden. Wel dient de aansturing, het kostenbewustzijn, het budgethouderschap met bijbehorende budgetdiscipline en de kwaliteit van de informatievoorziening versterkt te worden.

 

Gemeentebrede Beheersrapportage 2003-I (mei/juni 2003)

In de beheersrapportage voor de gemeente als geheel is een apart onderdeel aan de Reiniging gewijd (naar de stand van zaken per 1 juni 2003).

De interne beheersrapportage van de reiniging diende daarbij als graadmeter voor de mate van inzicht in en beheersing van de problematiek. Op basis van de analyse van de cijfers over de eerste vijf maanden zijn nog enkele knelpunten gesignaleerd, doch is voorzichtig geprognosticeerd dat het tekort 2003 uiteindelijk binnen de toegestane marges (€ 350.000 tekort) zal blijven, mits een aantal bezuinigingsmaatregelen wordt doorgevoerd. Deze bezuinigingsmaatregelen betekenen ingrepen in de dienstverlening. Hierop wordt in hoofdstuk 5 nader ingegaan.

 

Voorts zijn er verbeterpunten t.a.v. de financiële informatievoorziening aangegeven en is gesignaleerd dat de inzet van uren nog verder teruggedrongen moet worden. Daarnaast is een groot aantal aanvullende acties (uitzoek/verklaarwerk) geformuleerd. Deze acties zijn in planning gezet en worden als zodanig bewaakt. Via de nu aan het gemeentebestuur voor te leggen Voortgangsrapportage wordt daarover gerapporteerd.

 

In de gemeentebrede Beheersrapportage wordt ook gemeld dat de aanpak verbreed is naar structurele verbeteringen in de bedrijfsvoering.

Exogene factoren

De analyse over 2002 wees het al uit en de ervaring met de beheersmaatregelen over 2003, alsmede met het opstellen van de begroting 2004 bevestigen dat, dat de uitkomsten van de Reiniging voor een deel bepaald worden door exogene factoren: voor de Reiniging niet of niet direct te beïnvloeden kostenposten in de totaalexploitatie. Het gaat hierbij ondermeer over de opbrengsten voor werken derden alsmede de kosten voor inzet van vervoermiddelen (de tractie).

 

Eigen bedrijfsadministratie

Ging het in de eerste voortgangsrapportage vooral om de analyse van de overschrijding in 2002 en het beheersen van de uitgaven (en inkomsten) tot het voor 2003 begrote niveau (met een gelimiteerde te accepteren overschrijding ad € 350.000), inmiddels zijn ook de eerste stappen gezet om de financiële administratie en informatie te stroomlijnen als ruggengraat voor de verbetering van de bedrijfsprocessen. Hoofdstuk 6 gaat daar verder op in.

 

2.       Voortgangsrapportage deelactiviteiten

In het Verbeterplan is een 30-tal activiteiten opgenomen, verdeeld over vier deelprojecten. Deze acties zijn in eerste instantie gericht op korte termijn verbeteringen in de financiële beheersing of -resultaten. Het betreft het inzicht krijgen in en corrigeren van geconstateerde afwijkingen, om te voorkomen dat in 2003 wederom een overschrijding zou ontstaan. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan het naar de toekomst toe (begroting 2004) goed vastleggen van de bevindingen.

Daar zijn acties zoals gemeld in de accountantsrapportage en de beheersrapportage bijgekomen en deze zijn óf ondergebracht bij reeds opgenomen acties óf als afzonderlijke actie gedefinieerd.

 

Het deelproject Begroting 2004 (I) is, voor wat de Reiniging betreft, zo goed als afgerond. Hiermee wordt de dienstverlening transparant gemaakt, inclusief de financiële vertaling (“wat kost nu ons product”) en de confrontatie met de beschikbare middelen.

 

Het deelproject Budgetteren en normeren (II) voor Stadsbeheer heeft als doel de grondslagen in de begrotingscyclus voor Stadsbeheer-Reiniging te verhelderen en zo nodig bij te stellen. Inzicht in de opbouw van het personeelsbudget en het effect van het formatiebudgetsysteem alsmede inzicht in de opbouw van de tarieven, actuele informatie ten aanzien van interne en externe kosten (doorbelastingen) en systematiek van berekening van kapitaallasten, zijn het resultaat.

 

Vanuit de ervaringen zoals die nu zijn opgedaan in het verbeterteam zullen er aanpassingen worden  doorgevoerd om deze elementen op een transparante wijze in de begroting 2004 van de Reiniging op te bouwen.

 

Het deelproject Instrumenten (III) is bedoeld om de informatievoorziening (dagelijkse sturing o.b.v. kwantitatieve gegevens, vertaling in financiële managementinformatie) en de administratieve organisatie te stroomlijnen, waardoor de voorspellende waarde van de rapportages wordt vergroot (tijdige signalering afwijkingen en problemen).

 

Er blijkt een dringende noodzaak te zijn om de betrouwbaarheid en de tijdigheid van de informatie te verhogen. Dit is opgepakt in het project bedrijfsadministratie.

 

Het deelproject Beheersing (IV) betreft maatregelen met betrekking tot de bedrijfsvoering en administratie teneinde overschrijdingen te minimaliseren en de beheersing te vergroten. Daaruit volgen ook voorstellen voor aanpassing van het dienstverleningsniveau.

 

Het Verbetertraject betreft een verbetering binnen een lopende organisatie. Daarom is ook het deelproject Operatie (V) opgenomen. Naast de directe verbeterslagen is namelijk ook een structurele inbedding in de organisatie gewenst.

Er worden de volgende projecten gestart:

Deze activiteiten worden in september gestart met als doelstelling om voor het eind van 2003 klaar te zijn voor implementatie, zodat er in 2004 sprake is van een organisatie “onder controle”.

 

Het deelproject Bedrijfsadministratie (VI) omvat het opzetten en implementeren van het bedrijfsadministratiesysteem ARIS voor de Reiniging.

 

Het deelproject voortgangsrapportage (VII) is een controle op alle actiepunten of deze wel goed zijn ondergebracht. Knelpunten in de voortgang worden in het verbeterteam besproken.

 

Voortgang Planning

 

omschrijving

status

dd 1 september

 

 

 

25%

50%

75%

100%

I

Deelproject Begroting 2004

 

 

 

 

II

Deelproject budgettering en normering

 

 

 

 

III

Deelproject Instrumenten

 

 

 

 

IV

Deelproject Beheersing

 

 

 

 

V

Deelproject Operatie

 

 

 

 

VI

Deelproject Bedrijfsadministratie

 

 

 

 

VII

actiepunten voortgangsrapportage

 

 

 

 

 

De planning van een aantal deelactiviteiten binnen de deelprojecten is bijgesteld ten opzichte van de planning zoals beschreven in de eerste voortgangsrapportage. Een aantal deelactiviteiten is dan ook over de zomer heen getild (zonder dat dit nadelige gevolgen heeft voor het primaire doel: kostenbeheersing en “control”).

 

Het totale verbetertraject is daarmee verbreed van een financieel beheersingsvraagstuk, inclusief administratieve organisatie, naar een optimalisatie van de totale bedrijfsvoering, inclusief verantwoordelijkheidstoedeling in de bedrijfskolom (herijking verantwoordelijkheden/bevoegdheden, aanpassingen in de cultuur/kostenbewustzijn van leiding en organisatie, personele ontwikkeling via onder meer coaching). Daarmee zijn tevens de doelstellingen van de versterking van de leiding op de verschillende niveaus binnen Stadsbeheer geïncorporeerd in dit verbetertraject. Hierin wordt ook in het cultuur verandering traject “leiderschap met lef “ veel aandacht aan besteed.

 

Het feit dat er enkele deelprojecten in rood (donkergrijs) worden aangegeven is een direct gevolg van het voortschrijdend inzicht dat ontstaan is. Er is bijvoorbeeld wel een begroting 2004, maar zoals later in de rapportage te lezen valt is deze niet van die kwaliteit dat deze een goed handvat is voor de bedrijfsvoering en de managementinformatievoorziening voor de reiniging in 2004 en er daarom nog aanvullende activiteiten ontplooid moeten worden voordat deze deelactiviteit als afgerond kan worden beschouwd.

 

3.       Financiële Beheersrapportage 2003-II

 

De beheersrapportage (volledig opgenomen in bijlage 4) laat een verwacht tekort zien van 959.000 euro.

Dit tekort kan nog afnemen als de volgende acties worden doorgevoerd:

Het geprognosticeerd resultaat komt daarmee op :                                             € 794.000

Dit tekort bedraagt ongeveer 5% van de totale begroting van het vakteam Reiniging.

 

vergelijking 2002 - 2003

 

 

 

 

 

 

Inzameling

2002

2003

721.0

inzameling

-454.996

-140.000

721.1

overslag

-321.128

-298.000

721.2

verwerking

109.659

473.000

721.4

afvalstoffenheffing

16.646

0

721.9

werken derden

-131.655

-450.000

 

 

-781.474

-415.000

 

 

 

 

Vegen

 

 

 

210.3

vegen

-714.000

0

 

 

 

 

kostenplaatsen

 

 

Formatiebudgetsysteem

 

-173.000

tractie

 

 

-206.000

 

 

 

 

totaal

 

-1.495.474

-794.000

 

 

Het tekort voor 2003 wordt daarmee aanzienlijk verminderd ten opzichte van 2002.

Echter, dit tekort is hoger dan het taakstellend bedrag, zoals vermeld bij de eerste voortgangsrapportage. Medio dit jaar verkeerden we nog in de veronderstelling dat deze opdracht haalbaar zou zijn, vanwege een toen nog geraamde extra belastingopbrengst van € 5 ton. Deze blijkt echter niet reëel te zijn. Op incidentele basis verder reduceren van het tekort in 2003 zou leiden tot een onacceptabel snijden in de dienstverlening. Structureel zijn er wel verbeteringen mogelijk, dit vergt echter nadere analyse zie hoofdstuk 6

 

 

Omschrijving

Effect (*1000)

 

Formatiebudget systeem

- 173

S

Onderhoud/brandstof tractie

- 207

S

Exploitatie overlaadstation

- 363

S

verwerkingskosten

+256

I

Overslag en transport rest en GFT

+  80

S

Werken derden

- 450

S

Diversen

- 102

 

 

 

 

Totaal

- 959

 

 

 

Voor de totstandkoming van de beheersrapportage zijn een aantal onderwerpen die grote invloed hebben op het budgettaire beeld, nader geanalyseerd:

  1. kosten werkelijke bezetting
  2. exploitatie van het overlaadstation
  3. werken derden
  4. realisatie BTW teruggave
  5. opbrengst afvalstoffenheffing
  6. begroting 2004

 

1. Kosten werkelijke bezetting; formatiebudget

Het formatiebudget voor de Reiniging is niet voldoende om alle personeels gerelateerde kosten te kunnen dragen. Een eerste analyse levert een tekort op van bijna € 173.000 (o.a in de sfeer van directe salaris lasten, inhuur, overwerk en V&O) . Op basis van een nadere analyse dient het budget opgebouwd te worden uit directe loonkosten voor vastpersoneel, indirecte personeelskosten zoals V&O, overwerkbudget, voor regulier overwerk en een inhuurbudget (ontstaan vanuit niet ingevulde formatie). Bezien moet worden welke mogelijkheden er zijn om de bedrijfsvoering zodanig aan te passend at er weer sprake is van een passend budget.

 

2. Overlaadstation:

De administratieve opzet dient aangepast te worden zodat er een duidelijke link is tussen de hoeveelheid tonnen en de kosten. Momenteel is er sprake van een te kort op de deelexploitatie Overlaad maar een overschot op andere posten binnen dezelfde functie (verwerkingskosten).

 

3. Werken Derden:

Er is geen sprake van een sluitende exploitatie. Het verlies wordt geraamd op 450.000 euro voor heel 2003. Hierbij is rekening gehouden dat een aantal voordelen, zoals een bijdrage van LMS  van 75.000 euro nog wel gerealiseerd gaan worden.

Er is sprake van een gebrekkige administratieve doorbelasting (samenhang Overlaadstation), er is sprake van een ondoorzichtige administratieve verdeling van kosten bij de KWD inzameling (boekhoudkundig wel positief) en er is in tegenstelling tot eerdere jaren een groot operationeel verlies bij de inzameling LMS en Monster. De onderdekking van LMS bedraagt ongeveer 200.000 euro en die van Monster 100.000 euro.

 

Conclusie: verbijzonderen van kosten en opbrengsten werken derden: waarmogelijk aparte routes opzetten. Uitwerken van een plan van Aanpak om het verlies bij LMS en Monster te minimaliseren, waarbij uiterlijk eind december duidelijk moet zijn  wanneer het verlies is geminimaliseerd. Een eigen schommelfonds opzetten voor commerciële activiteiten.

 

4. BTW problematiek:

In de begroting is een structurele opbrengstpost van 117.000 euro voorzien voor teruggaaf BTW. Het betreft een BTW teruggaaf voor werken derden over 2002. Deze wordt door de belastingdienst niet zonder meer erkend. Blijft een  risico.

 

Conclusie: Deze post in haar geheel uit de begroting 2004 te halen (is gebeurd). Met de verbijzondering van de werken derden is ook een toekomstige discussie met de belastingdienst eenvoudiger. Voor de zorgtaken verloopt de BTW afwikkeling via het BTW compensatiefonds. In 2003 bij de rekening laten staan als te verwachten inkomsten.

 

5. Afvalstoffenheffing

Bij de Beheersrapportage van mei was nog enige onduidelijkheid over de opbrengsten reinigingsrechten en afvalstoffenheffing. Dit is in samenspraak met vakteam belastingen nader onderzocht. Onze prognose is nu, dat de totale geraamde belastingopbrengst  gerealiseerd wordt.

 

6. Begroting 2004:

De basis voor de begroting van de Reiniging is de zogenaamde elementenbegroting. Per projectnummer is een onderbouwing gegeven in uren (zowel personeel als voertuigen) en kosten. Hierbij is uitgegaan van 1406 productieve uren per medewerker. De elementenbegroting is eenvoudig uit te splitsen naar deelexploitaties (bijv, afvalinzameling, veegdienst, exploitatie overlaadstation, WEB-hal,  werken derden).

De elementenbegroting wordt nu ook gehanteerd voor de dagelijkse voortgangsbewaking.

Er is vooralsnog gerekend met voorcalculatorische mens- en voertuigtarieven. Deze worden later in het proces aan de hand van de kostenverdeelstaten definitief vastgesteld.

 

4.       Urenverantwoording

 

De urenverantwoording is een van de belangrijkste parameters voor de Reiniging.

Het proces van urenregistratie loopt middels tijdlijsten, deze worden bij vakteam Financiën ingevoerd en daarna verwerkt in gemeentebrede financiële systeem Eagle (uren * tarief). Dit proces neemt 2 tot 3 weken in beslag. Voor het effectief bijsturen van de Reiniging is dit proces te traag. Daarom is er vanaf juli gewerkt met dagstaten. Echter de dagstaten sloten onvoldoende aan op de tijdlijsten, waardoor een sluitende urenregistratie niet mogelijk was. Als tussenoplossing worden nu de tijdlijsten voor dat ze naar vakteam Financiën gaan bij de Reiniging getotaliseerd. Hiermee is enerzijds het tijdsverschil ingeperkt en anderzijds is er een controle op het verwerkingsproces, indien er onverklaarbare effecten worden geconstateerd in de lijsten die uit Eagle gedraaid worden.

 

 

5.       Beheersingsmaatregelen

 

Door het vakteam Reiniging zijn maatregelen geformuleerd waarmee de tekorten in de exploitatie in 2003 kunnen worden teruggebracht.

Een aantal maatregelen is direct ingevoerd, waarbij getracht wordt de dienstverlening zo min mogelijk te beïnvloeden. Andere maatregelen worden verder uitgewerkt om in samenhang met andere beleidsmaatregelen zoals bijvoorbeeld de Grofvuilnota ter besluitvorming te worden aangeboden. Omdat het (financiële effect) van de ingevoerde maatregelen niet groot genoeg is om de gestelde doelen te behalen is er een aanvullende actie geweest, om nog meer quick wins te benoemen.

Het spreekt voor zich dat in het financieel verbetertraject ook de structurele verbeter punten ruime aandacht krijgen.

 

De volgende acties zijn ingezet en uitgevoerd:

 

Deze verschillende beheersmaatregelen leveren ongeveer 300.000 euro op in 2003. Deels is dit een oordeel gerealiseerd door minder uren in te zetten, deels door kosten te besparen. Als harde besparing wordt  € 65.000 opgevoerd in de beheersrapportage

 

 

6.       Effecten op de bedrijfsvoering Reiniging

 

De Reiniging gaat de volgende stappen ondernemen om voor eind 2003 een betere procesbeheersing te hebben en te houden.

 

Alle beschreven punten worden toegewezen aan de verantwoordelijke projectleider, die daarover rechtstreeks rapporteert aan het Sectorhoofd.

 

Wel dient gerealiseerd te worden dat besluitvorming zeker nog dit jaar plaats dient te vinden, want een invoeringstraject voor nieuwe routes neemt snel 3 maanden in beslag. (incl. communicatie naar de burgers).

 

Kenmerken van de voorgestelde werkwijze ten aanzien van de sturingsinformatie zijn:

 

Om tot een betere beheersbaarheid te komen wordt voorgesteld een verdere opsplitsing in deelexploitaties te maken. Deze systematiek sluit aan bij de denk en werkwijze rondom productbegrotingen.

In bijlage 4 zijn deze uitgangspunten als schema opgenomen.

 

7.       Conclusies en aanbevelingen

Het verbetertraject heeft geleid tot een sterke verbetering van het inzicht in de sturingsinformatie en de op te lossen knelpunten. Tegelijkertijd is het besef gegroeid dat bijsturen pas op enige termijn effect sorteert.

 

Het Verbeterteam komt wekelijks bij elkaar in een vergadering. Daarnaast wordt op incidentele basis over specifieke problemen in werkgroepen verder overlegd. De informatie uitwisseling gaat goed. Waarbij geconstateerd wordt dat veel informatie slechts bij een of enkele personen aanwezig is. Het effect daarvan is dat er veel uitzoekwerk meerdere keren moet gebeuren.

 

De aansturing, het kostenbewustzijn, het budgethouderschap met bijbehorende budgetdiscipline en de kwaliteit van de informatievoorziening zijn in een onomkeerbaar proces gekomen. De externe projectleider speelt daarin een cruciale rol.

 

Aanbevelingen:

Het team zoals nu werkzaam, kent een goede samenstelling. De acties zullen echter moeten gaan verschuiven van het uitzoeken, analyseren naar het oplossen.

 

Om in 2004 de Reiniging wel onder controle te hebben en te houden, en geen herhaling van discussie te krijgen is het noodzaak om de begroting 2004 zoals die nu is opgeladen in Eagle op een aantal punten aan te passen. De Reiniging zal de idee van de deelexploitaties verder uitwerken, waarbij iedere deelexploitatie minimaal kostendekkend dient te zijn.

In dit proces worden budgetteringsproblemen uit het verleden direct meegenomen. Tevens wordt er een voorstel gedaan voor aanpassing van de meerjarenraming. Het betreft dus voorstellen zowel aan de kosten kant als opbrengsten kant. Indien er niet dekkende deelexploitaties worden geconstateerd, dan hoort hier ook een verbeterplan onder te liggen.

In bijlage 4 is dit schematisch weergegeven.

 

Het blijkt dat de geraamde besparingen nog onvoldoende gerealiseerd worden. Een belangrijke reden daarvoor is het niet planmatig aanpakken van de voorgestelde acties. Ieder actie dient uitgewerkt te worden in een projectplan, daarop vindt besluitvorming plaats. Deze besluiten dienen ook ten opzichte van elkaar inzichtelijk gemaakt te worden zodat alle betrokken de samenhang zien en daarmee de consequenties kunnen overzien.

 

Middels het definiëren van de veranderpunten en de daarbij verantwoordelijke projectleiders kan een versnelling van het verbeterproces bereikt worden. Want zoals al gezegd, de analyses zijn gedaan, maar de verbeteringen moeten nu wel ingebed worden.

 

Hoewel alle veranderingen op de tekentafel beginnen hebben ze een direct effect op de uitvoering zoals andere routes, werken met productienormen, opfrissen van taken en verantwoordelijkheden (voertuigonderhoud).


Bijlage 1: procesbeschrijving Reiniging

 

 

 

Bijlage 2: urenverantwoording per deel exploitatie

 


 

 

 

 

begroot 2003

 

gerealiseerd

 

 

 

 

 

uren per jaar

aantal uur

aantal uur

%

 

 

 

algemeen

4.484

3.018

3.382

112

meer uren/ welke dekking?

inzameling delft

61.504

41.397

40.956

99

goed

werken derden

31.390

21.128

22.251

105

meer uren ook factureren

reinigingsinspectie delft

2.300

1.548

2.759

178

meer uren/ welke dekking?

overlaadstation

21.478

14.456

12.618

87

onvoldoende uren verantwoord

ongediertebestrijding

2.040

1.373

1.844

134

meer uren ook factureren

vegen

44.624

30.035

31.494

105

gaat beter

niet verantwoord

0

0

1.600

 

zitten waarschijnlijk bij overlaad

totaal (35 weken)

167.820

112.956

116.903

 

 

 

 

jaar

167.820

167.820

167.820

 

 

 

 

verbruik %

 

67

70

 

 

 

 

 


Bijlage 3: Beheersrapportage Reiniging (d.d. 19 september 2003)

 

Samenvatting

 

Op basis van de analyse kunnen de volgende financiële knelpunten worden geïnventariseerd.

 

Nr.

Omschrijving

 

Nadeel

(x 1.000)

I/S

Stand van zaken september 2003

 

 

 

 

 

 

1.

Ziektekostenbudget

 

-

S

Is verwerkt in 2e ATW

2.

Meerkosten werkelijke bezetting

 

173

S

Beperking vooral door inzet minder uren

3.

Onderhoud/brandstof tractie

 

207

S

 

4.

Materieel Esteli

 

-

I

 

5.

Gladheidbestrijding

 

-

I

Compensatie bij budgethouder

6.

Jaarwisseling

 

-

I

Compensatie binnen subfunctie

7.

Meevaller schoonhouden watergangen

 

-

 

Meevaller vloeit terug naar 221.1

8.

Niet gerealiseerde bezuiniging ophaalkosten huisvuil

 

-

S

Dekking d.m.v. beheersmaatregelen

9.

Teruggave omzetbelasting

 

RISICO

I

Is nog onderwerp van overleg met Belastingdienst

10.

Uitzetten en transport inzamelmiddelen

 

24

S

Dekking d.m.v. beheersmaatregelen

11.

Exploitatie overlaadstation

 

363

I/S

Lage inkomsten worden uitgezocht.

Dekking d.m.v. beheersmaatregelen.

12.

Exploitatie WEB

 

50

S

 

13.

Exploitatie KCA

 

-15

S

 

14.

Verwerkingskosten

 

-256

I

Hangt samen met o.a. 11 en 16 .

15.

Milieueiland

 

35

S

 

16.

Overslag en transport rest en gft

 

-80

?

 

12.

Afvalstoffenheffing

 

-

I

Meevaller verdwijnt.

13.

Kosten afvalstoffenheffing

 

PM

 

 

14.

Werken derden

 

450

S

Zie Deelproject Begroting (activiteit 5)

Dekking d.m.v. beheersmaatregelen.

15.

Exploitatie toilet Halsteeg

 

8

S

 

 

 

 

959

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Veegdienst (210.3)

 

0

 

t.l.v. beheersmaatregelen 2003; in uren

 

Inzameldienst (721)

 

65

 

t.l.v. beheersmaatregelen 2003; in  uren en geld

 

Investeringen activeren

 

100

 

overlaadstation

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal

 

794

 

 

 


1. Inleiding

 

In de beheersrapportage wordt voor de periode tot 1 september ingegaan op de belangrijkste knelpunten en afwijkingen in de realisatie van de begroting 2003. Hierbij wordt de indeling van lijst D, zoals aangeleverd door FAC/A&I, gevolgd (kostenplaatsen, gewone dienst, investeringen/ reserves/voorzieningen). Per onderdeel wordt in een tabel de realisatie vergeleken met het budget en wordt een prognose voor 2003 gegeven.

 

2. Kostenplaatsen

 

Kostenplaats Reiniging

De realisatie van de kosten ligt met 70% boven het streefcijfer. Deze realisatie is inclusief de kosten voor inhuur uitzendkrachten en overig ingehuurd personeel die in januari nog direct ten laste van de kostendragers zijn gebracht (€ 103.000). Nog geen rekening is gehouden met de pijplijn bij de facturen voor uitzendkrachten en overig ingehuurd personeel (in de realisatie zijn de facturen t/m week 31 verwerkt; de rapportageperiode loopt t/m week 35).

 

De baten (=dekking die wordt gegenereerd d.m.v. tijdschrijven) zijn met 66% conform het streefcijfer. Hierbij is echter nog geen rekening gehouden met de pijplijn a.g.v. het niet tijdig verwerken van tijdbrieven. Er zijn momenteel 1600 uur niet verantwoord, dit is 1% van het totaal aantal uren.

 

Op basis van een handmatige analyse van beschikbare budgetten op basis van het formatiebudgetsysteem en de kosten van de werkelijke bezetting is de volgende prognose opgesteld:

tekort op bezetting versus formatie

  2.500

tekort op inhuur versus vacatureruimte

€ 3.800

tekort overige personele kosten

€ 125.000

tekort overwerk

    € 42.000

Totaal

€ 173.300

 

Als rekening wordt gehouden met bovenstaande effecten, ontstaat een overschrijding op de kostenplaats van ca. € 173.000.

 

Een belangrijke oorzaak voor de overschrijding in 2002 was de inzet van meer personeel dan waarmee in de begroting rekening is gehouden. Ook in het eerste half jaar van 2003 is een overschrijding van het aantal begrootte uren geconstateerd. Om hier nu inzicht in te verkrijgen moet worden gekeken naar de urenrealisatie. Zie bijlage 2 voortgangsrapportage.

 

 

Uren 2003

167.820

Begroot

Realisatie

Pijplijn

Inhuur

Eigen personeel

1e kwartaal:

41.955

46.716

80

11.819

34.817

Per week:

3.227

3.593

6

909

2.678

2e kwartaal:

41.955

43.473

680

8.635

34.158

Per week:

3.227

3.343

52

664

2.627

juli-augustus:

 

 

 

 

 

Per week:

 

 

 

 

 

Totaal:

83.910

 

 

 

 

Per week:

3.227

 

 

 

 

 

Uit bovenstaande tabel blijkt dat de maatregelen die na het eerste kwartaal zijn genomen om de overschrijding ad. 4.800 uren te beheersen, hebben geleid tot een lager aantal gerealiseerde uren in het 2e kwartaal. Deze daling wordt m.n. veroorzaakt doordat minder personeel is ingehuurd. Per 1 september  is nog sprake van een overschrijding van 4.000 uren. Voor de 2e helft van het jaar wordt taakstellend gestuurd op het aantal beschikbare uren (zo nodig zal voor overuren vrije tijd moeten worden opgenomen).

 

Kostenplaats Tractie

De realisatie op de kostenplaats tractie laat een realisatie van 77% zien. Dit is inclusief het budget van de Technische Dienst. De baten blijven achter (61%) a.g.v. een achterstand bij de inlevering c.q. verwerking van tijdbrieven.

Ten behoeve van de begroting 2004 is een nieuwe kostenverdeelstaat opgesteld. Hierbij is, op basis van een analyse van de realisatiecijfers 2002, aanvullend rekening gehouden met (extra) kosten voor brandstof, verzekeringen en een stelpost voor schades. Aangezien deze kosten ook voor 2003 aan de orde zijn, wordt een overschrijding van € 207.000 verwacht.

Mogelijk wordt deze prognose neerwaarts bijgesteld als een aantal schades ten laste van het calamiteitenfonds kunnen worden gebracht.

 

Conclusie Kostenplaatsen:

 

O.b.v. de analyse zijn de volgende financiële knelpunten geïdentificeerd:

 

Nr.

Omschrijving

Nadeel

(x 1.000)

I/S

Opmerkingen

1.

Meerkosten werkelijke bezetting

173

S

Beschikbaar saldo in formatiebudgetsysteem

2.

Onderhoud/brandstof tractie

207

S

Oorzaak: onvolledige raming

 

 

380

 

 

 

w.v.

 

 

 

 

Veegdienst (210.3)  43%

74

 

t.l.v. beheersmaatregelen 2003 (alleen FBS)

 

Inzameldienst (721) 57%

306

 

t.l.v. beheersmaatregelen 2003 (mn tractie)

 

Overig

 

 

 

 

Totaal

380

 

 

 

3. Gewone Dienst

 

Subfunctie                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

 

Begroot

(x 1.000)

Werkelijk

(x 1.000)

Verschil

(x 1.000)

%

Perc. 2002

210.3 Straatreiniging

L

2.062

1.398

664

68%

77%

 

B

 

1

-1

0%

0%

 

 

2.062

1.397

665

 

 

210.9 Overigen (derden)

L

86

36

49

42%

29%

 

B

89

57

32

64%

0%

 

 

-3

-21

17

 

 

221.1 Havens, grachten, waterwegen

L

127

60

67

47%

47%

 

B

 

 

 

0%

0%

 

 

127

60

67

 

 

310.0 Straatmarkten

L

49

23

26

47%

0%

 

B

 

 

 

0%

0%

 

 

49

23

26

 

 

560.0 Openbaar groen

L

4

4

0

94%

%

 

B

 

4

-4

0%

%

 

 

4

0

4

 

 

560.3 Recreatieve evenementen

L

3

0

3

7%

%

 

B

 

 

 

0%

0%

 

 

3

0

3

 

 

721.0 Ophalen huisvuil

L

5.203

3.063

2.140

59%

48%

 

B

142

2

140

1%

1%

 

 

5.061

3.061

2.000

 

 

721.1 Overslaan en afvoeren van vuil

L

2.052

1.573

479

77%

33%

 

B

2.264

1.467

797

65%

25%

 

 

-212

106

-318

 

 

721.2 Verwerken van vuil

L

4.453

2.570

1.883

58%

52%

 

B

11

5

6

45%

86%

 

 

4.442

2.565

1.877

 

 

721.4 Afvalstoffenheffing

L

 

 

 

0%

0%

 

B

9.521

9.936

-414

104%

111%

 

 

-9.521

-9.936

-414

 

 

721.9 Werken derden

L

1.795

1.250

545

70%

70%

 

B

3.208

1.534

1.674

48%

59%

 

 

-1.413

-284

-1.129

 

 

724.0 Begraafplaatsen

L

 

20

-20

0%

0%

 

 

 

 

 

0%

0%

 

 

 

20

-20

 

 

725.0 Maatregelen openbare hygiëne

L

95

71

23

75%

101%

 

B

11

1

10

10%

0%

 

 

84

70

13

 

 

725.8 Overige openbare hygiëne

L

21

23

-2

108%

77%

 

B

 

 

 

0%

0%

 

 

21

23

-2

 

 

725.9 Overigen (derden)

L

12

7

5

62%

377%

 

B

11

25

-14

227%

332%

 

 

1

-18

19

 

 

 

Toelichting:

In de toelichting wordt per subfunctie ingegaan op de belangrijkste knelpunten/afwijkingen. De toelichting wordt afgesloten met een conclusie (in tabelvorm) waarin de belangrijkste financiële knelpunten en risico’s zijn opgenomen.

 

 

210.2 Gladheidbestrijding (budgethouder TD)

·         In de vorige rapportage is een overschrijding van € 21.000 gemeld. Oorzaak was een doorbelasting voor wegenzout die thuishoort bij de TD. Inmiddels heeft correctie plaatsgevonden waardoor de tegenvaller bij de Reiniging vervalt.

 

210.3 Straatreiniging

·         In 2002 lag de realisatie op 1 september met 77% fors boven het streefcijfer. Uiteindelijk is de begroting met € 0,714 mln overschreden. Als gevolg van de getroffen beheersingsmaatregelen (m.n. verminderde ureninzet) is nu de prognose dat de begroting wordt gerealiseerd (m.u.v. het aandeel van de veegdienst in de tekorten op de kostenplaats).  Hierbij geldt als voorwaarde dat geen extra inhuur meer plaatsvindt voor bladvegen in het najaar. Dit zal dan zoveel mogelijk met eigen personeel gedaan worden.

 

221.1 Havens, grachten en watergangen (budgethouder IB)

·         Een geprognotiseerd voordeel wordt gemeld aan de budgethouder. Voor het resultaat van de Reiniging heeft dit naar verwachting geen effect.

 

310.0 Straatmarkten (budgethouder TOR)

 

721.0 Inzameling huishoudelijke afvalstoffen

 

721.1 Overslaan & afvoeren vuil

Nr.

Omschrijving

V/N

Opmerking

10826

Verrekening weglekeffect

-88.000

Compensatie wordt geboden

21182

Facilitaire kosten overlaadstation

45.000

Tegenvaller m.n. door nagekomen factuur OZB

NB: meenemen bij subfunctie 9 resultaten voorgaande jaren?

21183

Overwerk en extra inzet personeel

8.000

Overschrijding verwacht o.b.v. realisatie per 1/9

21184

Opbrengst overslag en transport randgemeenten

130.000

Prognose o.b.v. verwachte tonnage x tarief

21186

Opbrengst overslag Delft

60.000

Prognose o.b.v. verwachte tonnage x tarief

21189

Opbrengst overslag overigen

65.000

Geraamde opbrengst vervalt m.u.v. correctie AVR kosten ‘handling’ Den Haag

21217

Opbrengst grof vuil particulieren

40.000

Nieuwe voorwaarden bouw-  en sloopafval

21194

Overlaadstation milieueiland

10.000

Overschrijding verwacht o.b.v. realisatie per 1/9

21176

Onderhoud afzetcontainers

3.000

Overschrijding verwacht o.b.v. realisatie per 1/9

21190

Onderhoud technische installaties

100.000

Overschrijding m.n. a.g.v. extra investeringen

26133

Onderhoud vervoer

-10.000

Overschrijding verwacht o.b.v. realisatie per 1/9

TOTAAL NADEEL

 

363.000

 

 

Een mogelijkheid om het nadeel op de exploitatie van het overlaadstation te verkleinen is het activeren van de extra investeringen ad. € 100.000 (dakgoot, vloeren, oprit) die nu ten laste van de exploitatie zijn gebracht. Omdat het krediet reeds is afgesloten (met een overschrijding) moet, indien hiervoor wordt gekozen, wel een apart besluit worden voorgelegd aan B&W. Binnen het gesloten circuit is echter voldoende kredietruimte beschikbaar. Een voorstel wordt momenteel uitgewerkt.

·                                 Voor de exploitatie van de Wit- en Bruingoedhal (WEB) wordt verwacht dat de opbrengsten van buurgemeenten niet worden gerealiseerd. Momenteel wordt de voortzetting van deze werkzaamheden heroverwogen. Dit leidt tot een nadeel van € 50.000.

 

721.2 Verwerken van vuil

 

721.4 Afvalstoffen en reinigingsrechten

·                     Door vakteam Belastingen is een prognose opgesteld voor de opbrengsten in 2003:

 

Raming 2003

Prognose Belastingen

Afvalstoffenheffing

8.911.393

8.910.000

Reinigingsrechten

610.050

610.000

 

9.521.443

9.520.000


In de prognose van Belastingen is niet langer sprake van de tot nu toe verwachte meevaller van ruim € 0,5 mln.

 

721.9 Werken derden afvalinzameling

Omschrijving

V/N

Opmerking

LMS

216.814

 

KWD

18.142

 

Monster

99.653

 

Perscontainers

-81.533

 

Ypenburg

-1.527

 

Divers

28.151

 

Totaal per 1/7

282.754

 

Prognose ultimo 2003

575.000

 

Achterstallige facturen/P-90 extra opbrengsten/indexering

-125.000

w.v. € 75.000 voor P90 nog niet zeker!!!

Prognose ultimo 2003

450.000

 

 

725.8 Overige openbare hygiëne

·                     De kosten voor de exploitatie van het openbaar toilet aan de Halsteeg zijn te laag begroot (ca. € 8.000). Een aanpassing in de pachtovereenkomst vond plaats na het vaststellen van de begroting.

 

 

Conclusie Gewone Dienst:

 

Nr.

Omschrijving

Nadeel

(x 1.000)

I/S

Opmerkingen

1.

Teruggave omzetbelasting

RISICO

I

Is nog onderwerp van overleg met Belastingdienst

2.

Uitzetten en transport inzamelmiddelen

24

S

Onjuiste raming

3.

Exploitatie overlaadstation

363

I/S

Incl. factuur OZB en extra investeringen

4.

Exploitatie WEB

50

S

 

5.

Exploitatie KCA

-15

S

a.g.v. beheersingsmaatregelen

5.

Verwerkingskosten

-/-256

I

Nagekomen inkomsten a.g.v. onjuiste facturering AVR

6.

Milieueiland

35

S

 

7.

Overslag en transport rest en gft

-/-80

?

 

8.

Afvalstoffenheffing

-

I

Meevaller wordt tegenvaller

9.

Kosten afvalstoffenheffing

pm

 

 

10.

Werken derden

450

S

 

11.

Exploitatie toilet Halsteeg

8

S

 

 

 

579

 

 

 

w.v.

 

 

 

 

Veegdienst (210.3)

 

 

t.l.v. beheersmaatregelen 2003

 

Inzameldienst (721)

 

 

t.l.v. beheersmaatregelen 2003

 

Overig

 

 

 

 

Totaal

579

 

 

 

 

4. Reserve vuilverwerking

 

De stand van de Reserve tot dekking van hogere vuilverwervingskosten is  -/- € 863.956. In de begroting is een storting in de reserve voorzien van € 322.220 (=begrotingssaldo).

 

Bijlage 4: Structurele verbeteringsmaatregelen

 

 

 

 

 

 

 

 



[1] De regiegroep bestaat uit de directeur Wijk-/stadszaken, F. de Graaf, directeur Facilitair, H. Camps, de gemeentecontroller, B. den Uijl, sectorhoofd stadsbeheer, K. Kruijff, en de projectleider P. Noë.