Verbeterplan Financieel Beheer
Stadsbeheer - Reiniging 2003
tweede voortgangsrapportage
september 2003
2. Voortgangsrapportage
deelactiviteiten
3. Financiële
Beheersrapportage 2003-II
6. Effecten
op de bedrijfsvoering Reiniging
7. Conclusies
en aanbevelingen
Bijlage 1: procesbeschrijving Reiniging
Bijlage 2: urenverantwoording per deel exploitatie
Bijlage 3: Beheersrapportage Reiniging (d.d. 19 september
2003)
Bijlage 4: Structurele verbeteringsmaatregelen
versie |
status |
besproken met |
datum |
redactie |
versie 1 |
concept |
besproken met KK/FdG |
080903 |
PN |
Versie 1.1 |
concept |
|
110903 |
PN |
Versie 1.2 |
concept |
Aanpassingen
KK/AvdH |
180903 |
PN |
Versie 1.3 |
concept |
Wethouders en
regiegroep |
220903 |
PN |
Leden van de
projectgroep voor deze fase van het project:
Kees Kruijff sectorhoofd Stadsbeheer (vz.)
Paddy Noë extern
adviseur, projectsecretaris
Ælse Ruiter adjunct sectorhoofd Stadsbeheer
Gerlof Osinga vakteamhoofd Reiniging
Marga Sierkstra hoofd Bureau Management Ondersteuning
Auke van der Heide controller Centrale Staf
Hugo Matabadal financieel consulent a.i
René Vonk medewerker
informatievoorziening Financiën
Bij de jaarrekening
2002 is aan de Commissie Middelen & Bestuur gerapporteerd over de tekorten
op de exploitatie van de Reiniging over 2002 en is het Verbeterplan Financieel
Beheer Stadsbeheer – Reiniging (eerste voortgangsrapportage 26 mei 2003) aan de
orde geweest (vergadering commissie M&B op 10 juni 2003). De Commissie
heeft kennis genomen van de voorgestelde aanpak en heeft gevraagd middels
kwartaalrapportages op de hoogte gehouden te worden van de vorderingen in de
aanpak en de resultaten.
Deze tweede
voortgangsrapportage brengt de situatie op 1 september 2003 in beeld en omvat
dus de bevindingen over de eerste 8 maanden van 2003.
Projectmatige aanpak
Zoals in het
Verbeterplan voorgesteld is het Verbeterteam van start gegaan in wekelijkse
bijeenkomsten, onder regie van een regiegroep, die éénmaal per drie weken
bijeenkomt.
Het Verbeterteam
rapporteert aan de Regiegroep[1]
over voortgang, resultaten, knelpunten e.d.. De voorzitter van de Regiegroep
rapporteert (maandelijks) aan het GMT en de betrokken wethouders.
Inschakeling externe ondersteuning
In de eerste
voortgangsrapportage is gesteld dat externe ondersteuning noodzakelijk is voor
het welslagen van het verbeterproject. Na een selectieproces uit drie mogelijke
kandidaten is de opdracht tot ondersteuning van het verbeterproces verleend aan
NMPO BV te Wageningen. De heer P. Noë, directeur van dit bureau, voert de
opdracht uit en ondersteunt de Regiegroep en het Verbeterteam. Zijn inzet ligt
gemiddeld op 3 dagen in de week gedurende circa een half jaar. De daarmee
gemoeide kosten komen niet ten laste
van de exploitatie van de Reiniging, maar ten laste van de Voorziening
bedrijfsvoeringsrisico’s.
Accountantsrapportage
Kort na de eerste
voortgangsrapportage verscheen de specifieke accountantsrapportage (Verkennend
onderzoek naar de tekorten bij het vakteam Reiniging van de gemeente Delft, 3
juni 2003). De bevindingen van de accountant kwamen in grote trekken overeen
met die van het Verbeterteam in de eerste voortgangs-rapportage. De
aanbevelingen van de accountant zijn allen verwerkt in de deelprojecten in het
Verbeterplan. De accountant beveelt een “specialistische bedrijfsanalyse” aan
“om de optimale formatie vast te stellen (…)”. Dit komt overeen met het laatste
deel van actie 1 uit de eerste voortgangsrapportage (uitwerken “bedrijfsplan”
Reiniging). Deze activiteit is in de tweede helft 2003 opgepakt. Daarnaast
constateert de accountant, dat er geen sprake is geweest van onregelmatigheden.
Wel dient de aansturing, het kostenbewustzijn, het budgethouderschap met
bijbehorende budgetdiscipline en de kwaliteit van de informatievoorziening
versterkt te worden.
Gemeentebrede Beheersrapportage 2003-I (mei/juni
2003)
In de
beheersrapportage voor de gemeente als geheel is een apart onderdeel aan de
Reiniging gewijd (naar de stand van zaken per 1 juni 2003).
De interne
beheersrapportage van de reiniging diende daarbij als graadmeter voor de mate
van inzicht in en beheersing van de problematiek. Op basis van de analyse van
de cijfers over de eerste vijf maanden zijn nog enkele knelpunten gesignaleerd,
doch is voorzichtig geprognosticeerd dat het tekort 2003 uiteindelijk binnen de
toegestane marges (€ 350.000 tekort) zal blijven, mits een aantal
bezuinigingsmaatregelen wordt doorgevoerd. Deze bezuinigingsmaatregelen
betekenen ingrepen in de dienstverlening. Hierop wordt in hoofdstuk 5 nader
ingegaan.
Voorts zijn er verbeterpunten t.a.v. de financiële informatievoorziening
aangegeven en is gesignaleerd dat de inzet van uren nog verder teruggedrongen
moet worden. Daarnaast is een groot aantal aanvullende acties
(uitzoek/verklaarwerk) geformuleerd. Deze acties zijn in planning gezet en
worden als zodanig bewaakt. Via de nu aan het gemeentebestuur voor te leggen
Voortgangsrapportage wordt daarover gerapporteerd.
In de gemeentebrede
Beheersrapportage wordt ook gemeld dat de aanpak verbreed is naar structurele
verbeteringen in de bedrijfsvoering.
Exogene factoren
De analyse over
2002 wees het al uit en de ervaring met de beheersmaatregelen over 2003,
alsmede met het opstellen van de begroting 2004 bevestigen dat, dat de
uitkomsten van de Reiniging voor een deel bepaald worden door exogene factoren:
voor de Reiniging niet of niet direct te beïnvloeden kostenposten in de
totaalexploitatie. Het gaat hierbij ondermeer over de opbrengsten voor werken
derden alsmede de kosten voor inzet van vervoermiddelen (de tractie).
Eigen bedrijfsadministratie
Ging het in de eerste voortgangsrapportage vooral om de analyse van de
overschrijding in 2002 en het beheersen van de uitgaven (en inkomsten) tot het
voor 2003 begrote niveau (met een gelimiteerde te accepteren overschrijding ad
€ 350.000), inmiddels zijn ook de eerste stappen gezet om de financiële
administratie en informatie te stroomlijnen als ruggengraat voor de verbetering
van de bedrijfsprocessen. Hoofdstuk 6 gaat daar verder op in.
In het Verbeterplan
is een 30-tal activiteiten opgenomen, verdeeld over vier deelprojecten. Deze
acties zijn in eerste instantie gericht op korte termijn verbeteringen in de
financiële beheersing of -resultaten. Het betreft het inzicht krijgen in en
corrigeren van geconstateerde afwijkingen, om te voorkomen dat in 2003 wederom
een overschrijding zou ontstaan. Daarnaast wordt veel aandacht besteed aan het
naar de toekomst toe (begroting 2004) goed vastleggen van de bevindingen.
Daar zijn acties
zoals gemeld in de accountantsrapportage en de beheersrapportage bijgekomen en
deze zijn óf ondergebracht bij reeds opgenomen acties óf als afzonderlijke
actie gedefinieerd.
Het deelproject
Begroting 2004 (I) is, voor wat de Reiniging betreft, zo goed als
afgerond. Hiermee wordt de dienstverlening transparant gemaakt, inclusief de
financiële vertaling (“wat kost nu ons product”) en de confrontatie met de
beschikbare middelen.
Het deelproject
Budgetteren en normeren (II) voor Stadsbeheer heeft als doel de
grondslagen in de begrotingscyclus voor Stadsbeheer-Reiniging te verhelderen en
zo nodig bij te stellen. Inzicht in de opbouw van het personeelsbudget en het
effect van het formatiebudgetsysteem alsmede inzicht in de opbouw van de
tarieven, actuele informatie ten aanzien van interne en externe kosten
(doorbelastingen) en systematiek van berekening van kapitaallasten, zijn het
resultaat.
Vanuit de
ervaringen zoals die nu zijn opgedaan in het verbeterteam zullen er
aanpassingen worden doorgevoerd om deze
elementen op een transparante wijze in de begroting 2004 van de Reiniging op te
bouwen.
Het deelproject
Instrumenten (III) is bedoeld om de informatievoorziening
(dagelijkse sturing o.b.v. kwantitatieve gegevens, vertaling in financiële
managementinformatie) en de administratieve organisatie te stroomlijnen,
waardoor de voorspellende waarde van de rapportages wordt vergroot (tijdige
signalering afwijkingen en problemen).
Er blijkt een
dringende noodzaak te zijn om de betrouwbaarheid en de tijdigheid van de
informatie te verhogen. Dit is opgepakt in het project bedrijfsadministratie.
Het deelproject
Beheersing (IV) betreft maatregelen met betrekking tot de
bedrijfsvoering en administratie teneinde overschrijdingen te minimaliseren en
de beheersing te vergroten. Daaruit volgen ook voorstellen voor aanpassing van
het dienstverleningsniveau.
Het Verbetertraject
betreft een verbetering binnen een lopende organisatie. Daarom is ook het deelproject
Operatie (V) opgenomen. Naast de directe verbeterslagen is namelijk
ook een structurele inbedding in de organisatie gewenst.
Er worden de
volgende projecten gestart:
Deze activiteiten
worden in september gestart met als doelstelling om voor het eind van 2003
klaar te zijn voor implementatie, zodat er in 2004 sprake is van een
organisatie “onder controle”.
Het deelproject
Bedrijfsadministratie (VI) omvat het opzetten en implementeren van het
bedrijfsadministratiesysteem ARIS voor de Reiniging.
Het deelproject
voortgangsrapportage (VII) is een controle op alle actiepunten of
deze wel goed zijn ondergebracht. Knelpunten in de voortgang worden in het
verbeterteam besproken.
Voortgang
Planning
|
omschrijving |
status |
dd 1 september |
|
|
|
|
25% |
50% |
75% |
100% |
I |
Deelproject Begroting 2004 |
|
|
|
|
II |
Deelproject budgettering en normering |
|
|
|
|
III |
Deelproject Instrumenten |
|
|
|
|
IV |
Deelproject Beheersing |
|
|
|
|
V |
Deelproject Operatie |
|
|
|
|
VI |
Deelproject Bedrijfsadministratie |
|
|
|
|
VII |
actiepunten voortgangsrapportage |
|
|
|
|
De planning van een
aantal deelactiviteiten binnen de deelprojecten is bijgesteld ten opzichte van
de planning zoals beschreven in de eerste voortgangsrapportage. Een aantal
deelactiviteiten is dan ook over de zomer heen getild (zonder dat dit nadelige
gevolgen heeft voor het primaire doel: kostenbeheersing en “control”).
Het totale
verbetertraject is daarmee verbreed van een financieel beheersingsvraagstuk,
inclusief administratieve organisatie, naar een optimalisatie van de totale
bedrijfsvoering, inclusief verantwoordelijkheidstoedeling in de bedrijfskolom
(herijking verantwoordelijkheden/bevoegdheden, aanpassingen in de
cultuur/kostenbewustzijn van leiding en organisatie, personele ontwikkeling via
onder meer coaching). Daarmee zijn tevens de doelstellingen van de versterking
van de leiding op de verschillende niveaus binnen Stadsbeheer geïncorporeerd in
dit verbetertraject. Hierin wordt ook in het cultuur verandering traject
“leiderschap met lef “ veel aandacht aan besteed.
Het feit dat er
enkele deelprojecten in rood (donkergrijs) worden aangegeven is een direct
gevolg van het voortschrijdend inzicht dat ontstaan is. Er is bijvoorbeeld wel
een begroting 2004, maar zoals later in de rapportage te lezen valt is deze
niet van die kwaliteit dat deze een goed handvat is voor de bedrijfsvoering en
de managementinformatievoorziening voor de reiniging in 2004 en er daarom nog
aanvullende activiteiten ontplooid moeten worden voordat deze deelactiviteit
als afgerond kan worden beschouwd.
De
beheersrapportage (volledig opgenomen in bijlage 4) laat een verwacht tekort
zien van 959.000 euro.
Dit tekort kan nog
afnemen als de volgende acties worden doorgevoerd:
Het geprognosticeerd resultaat komt daarmee op : € 794.000
Dit tekort bedraagt
ongeveer 5% van de totale begroting van het vakteam Reiniging.
vergelijking 2002 - 2003 |
|
|
|
|
|
|
|
Inzameling |
2002 |
2003 |
|
721.0 |
inzameling |
-454.996 |
-140.000 |
721.1 |
overslag |
-321.128 |
-298.000 |
721.2 |
verwerking |
109.659 |
473.000 |
721.4 |
afvalstoffenheffing |
16.646 |
0 |
721.9 |
werken derden |
-131.655 |
-450.000 |
|
|
-781.474 |
-415.000 |
|
|
|
|
Vegen |
|
|
|
210.3 |
vegen |
-714.000 |
0 |
|
|
|
|
kostenplaatsen |
|
|
|
Formatiebudgetsysteem |
|
-173.000 |
|
tractie |
|
|
-206.000 |
|
|
|
|
totaal |
|
-1.495.474 |
-794.000 |
Het tekort voor
2003 wordt daarmee aanzienlijk verminderd ten opzichte van 2002.
Echter, dit tekort
is hoger dan het taakstellend bedrag, zoals vermeld bij de eerste
voortgangsrapportage. Medio dit jaar verkeerden we nog in de veronderstelling
dat deze opdracht haalbaar zou zijn, vanwege een toen nog geraamde extra
belastingopbrengst van € 5 ton. Deze blijkt echter niet reëel te zijn. Op
incidentele basis verder reduceren van het tekort in 2003 zou leiden tot een
onacceptabel snijden in de dienstverlening. Structureel zijn er wel
verbeteringen mogelijk, dit vergt echter nadere analyse zie hoofdstuk 6
Omschrijving |
Effect (*1000) |
|
Formatiebudget
systeem |
- 173 |
S |
Onderhoud/brandstof
tractie |
- 207 |
S |
Exploitatie
overlaadstation |
- 363 |
S |
verwerkingskosten |
+256 |
I |
Overslag en
transport rest en GFT |
+ 80 |
S |
Werken derden |
- 450 |
S |
Diversen |
- 102 |
|
|
|
|
Totaal |
- 959 |
|
Voor de
totstandkoming van de beheersrapportage zijn een aantal onderwerpen die grote
invloed hebben op het budgettaire beeld, nader geanalyseerd:
1. Kosten
werkelijke bezetting; formatiebudget
Het
formatiebudget voor de Reiniging is niet voldoende om alle personeels
gerelateerde kosten te kunnen dragen. Een eerste analyse levert een tekort op
van bijna € 173.000 (o.a in de sfeer van directe salaris lasten, inhuur,
overwerk en V&O) . Op basis van een nadere analyse dient het budget
opgebouwd te worden uit directe loonkosten voor vastpersoneel, indirecte
personeelskosten zoals V&O, overwerkbudget, voor regulier overwerk en een
inhuurbudget (ontstaan vanuit niet ingevulde formatie). Bezien moet worden
welke mogelijkheden er zijn om de bedrijfsvoering zodanig aan te passend at er
weer sprake is van een passend budget.
2.
Overlaadstation:
De administratieve
opzet dient aangepast te worden zodat er een duidelijke link is tussen de
hoeveelheid tonnen en de kosten. Momenteel is er sprake van een te kort op de deelexploitatie
Overlaad maar een overschot op andere posten binnen dezelfde functie
(verwerkingskosten).
3. Werken
Derden:
Er is geen sprake
van een sluitende exploitatie. Het verlies wordt geraamd op 450.000 euro voor
heel 2003. Hierbij is rekening gehouden dat een aantal voordelen, zoals een
bijdrage van LMS van 75.000 euro nog
wel gerealiseerd gaan worden.
Er is sprake van
een gebrekkige administratieve doorbelasting (samenhang Overlaadstation), er is
sprake van een ondoorzichtige administratieve verdeling van kosten bij de KWD
inzameling (boekhoudkundig wel positief) en er is in tegenstelling tot eerdere
jaren een groot operationeel verlies bij de inzameling LMS en Monster. De
onderdekking van LMS bedraagt ongeveer 200.000 euro en die van Monster 100.000
euro.
Conclusie:
verbijzonderen van kosten en opbrengsten werken derden: waarmogelijk aparte
routes opzetten. Uitwerken van een plan van Aanpak om het verlies bij LMS en
Monster te minimaliseren, waarbij uiterlijk eind december duidelijk moet zijn wanneer het verlies is geminimaliseerd. Een
eigen schommelfonds opzetten voor commerciële activiteiten.
4. BTW
problematiek:
In de begroting is
een structurele opbrengstpost van 117.000 euro voorzien voor teruggaaf BTW. Het
betreft een BTW teruggaaf voor werken derden over 2002. Deze wordt door de
belastingdienst niet zonder meer erkend. Blijft een risico.
Conclusie: Deze
post in haar geheel uit de begroting 2004 te halen (is gebeurd). Met de
verbijzondering van de werken derden is ook een toekomstige discussie met de
belastingdienst eenvoudiger. Voor de zorgtaken verloopt de BTW afwikkeling via
het BTW compensatiefonds. In 2003 bij de rekening laten staan als te verwachten
inkomsten.
5.
Afvalstoffenheffing
Bij de
Beheersrapportage van mei was nog enige onduidelijkheid over de opbrengsten
reinigingsrechten en afvalstoffenheffing. Dit is in samenspraak met vakteam
belastingen nader onderzocht. Onze prognose is nu, dat de totale geraamde
belastingopbrengst gerealiseerd wordt.
6. Begroting
2004:
De basis voor de
begroting van de Reiniging is de zogenaamde elementenbegroting. Per
projectnummer is een onderbouwing gegeven in uren (zowel personeel als
voertuigen) en kosten. Hierbij is uitgegaan van 1406 productieve uren per
medewerker. De elementenbegroting is eenvoudig uit te splitsen naar
deelexploitaties (bijv, afvalinzameling, veegdienst, exploitatie
overlaadstation, WEB-hal, werken
derden).
De
elementenbegroting wordt nu ook gehanteerd voor de dagelijkse
voortgangsbewaking.
Er is vooralsnog
gerekend met voorcalculatorische mens- en voertuigtarieven. Deze worden later
in het proces aan de hand van de kostenverdeelstaten definitief vastgesteld.
De
urenverantwoording is een van de belangrijkste parameters voor de Reiniging.
Het proces van
urenregistratie loopt middels tijdlijsten, deze worden bij vakteam Financiën
ingevoerd en daarna verwerkt in gemeentebrede financiële systeem Eagle (uren *
tarief). Dit proces neemt 2 tot 3 weken in beslag. Voor het effectief bijsturen
van de Reiniging is dit proces te traag. Daarom is er vanaf juli gewerkt met
dagstaten. Echter de dagstaten sloten onvoldoende aan op de tijdlijsten,
waardoor een sluitende urenregistratie niet mogelijk was. Als tussenoplossing
worden nu de tijdlijsten voor dat ze naar vakteam Financiën gaan bij de
Reiniging getotaliseerd. Hiermee is enerzijds het tijdsverschil ingeperkt en
anderzijds is er een controle op het verwerkingsproces, indien er
onverklaarbare effecten worden geconstateerd in de lijsten die uit Eagle
gedraaid worden.
Door het vakteam
Reiniging zijn maatregelen geformuleerd waarmee de tekorten in de exploitatie
in 2003 kunnen worden teruggebracht.
Een aantal
maatregelen is direct ingevoerd, waarbij getracht wordt de dienstverlening zo
min mogelijk te beïnvloeden. Andere maatregelen worden verder uitgewerkt om in
samenhang met andere beleidsmaatregelen zoals bijvoorbeeld de Grofvuilnota ter
besluitvorming te worden aangeboden. Omdat het (financiële effect) van de ingevoerde
maatregelen niet groot genoeg is om de gestelde doelen te behalen is er een
aanvullende actie geweest, om nog meer quick wins te benoemen.
Het spreekt voor
zich dat in het financieel verbetertraject ook de structurele verbeter punten
ruime aandacht krijgen.
De volgende acties
zijn ingezet en uitgevoerd:
Deze verschillende
beheersmaatregelen leveren ongeveer 300.000 euro op in 2003. Deels is dit een
oordeel gerealiseerd door minder uren in te zetten, deels door kosten te besparen.
Als harde besparing wordt € 65.000
opgevoerd in de beheersrapportage
De Reiniging gaat
de volgende stappen ondernemen om voor eind 2003 een betere procesbeheersing te
hebben en te houden.
Alle beschreven
punten worden toegewezen aan de verantwoordelijke projectleider, die daarover
rechtstreeks rapporteert aan het Sectorhoofd.
Wel dient
gerealiseerd te worden dat besluitvorming zeker nog dit jaar plaats dient te
vinden, want een invoeringstraject voor nieuwe routes neemt snel 3 maanden in
beslag. (incl. communicatie naar de burgers).
Kenmerken van de
voorgestelde werkwijze ten aanzien van de sturingsinformatie zijn:
Om tot een betere
beheersbaarheid te komen wordt voorgesteld een verdere opsplitsing in
deelexploitaties te maken. Deze systematiek sluit aan bij de denk en werkwijze
rondom productbegrotingen.
In bijlage 4 zijn
deze uitgangspunten als schema opgenomen.
Het verbetertraject
heeft geleid tot een sterke verbetering van het inzicht in de
sturingsinformatie en de op te lossen knelpunten. Tegelijkertijd is het besef
gegroeid dat bijsturen pas op enige termijn effect sorteert.
Het Verbeterteam
komt wekelijks bij elkaar in een vergadering. Daarnaast wordt op incidentele
basis over specifieke problemen in werkgroepen verder overlegd. De informatie
uitwisseling gaat goed. Waarbij geconstateerd wordt dat veel informatie slechts
bij een of enkele personen aanwezig is. Het effect daarvan is dat er veel
uitzoekwerk meerdere keren moet gebeuren.
De aansturing, het
kostenbewustzijn, het budgethouderschap met bijbehorende budgetdiscipline en de
kwaliteit van de informatievoorziening zijn in een onomkeerbaar proces gekomen.
De externe projectleider speelt daarin een cruciale rol.
Aanbevelingen:
Het team zoals nu
werkzaam, kent een goede samenstelling. De acties zullen echter moeten gaan
verschuiven van het uitzoeken, analyseren naar het oplossen.
Om in 2004 de
Reiniging wel onder controle te hebben en te houden, en geen herhaling van
discussie te krijgen is het noodzaak om de begroting 2004 zoals die nu is
opgeladen in Eagle op een aantal punten aan te passen. De Reiniging zal de idee
van de deelexploitaties verder uitwerken, waarbij iedere deelexploitatie
minimaal kostendekkend dient te zijn.
In dit proces
worden budgetteringsproblemen uit het verleden direct meegenomen. Tevens wordt
er een voorstel gedaan voor aanpassing van de meerjarenraming. Het betreft dus
voorstellen zowel aan de kosten kant als opbrengsten kant. Indien er niet
dekkende deelexploitaties worden geconstateerd, dan hoort hier ook een
verbeterplan onder te liggen.
In bijlage 4 is dit
schematisch weergegeven.
Het blijkt dat de
geraamde besparingen nog onvoldoende gerealiseerd worden. Een belangrijke reden
daarvoor is het niet planmatig aanpakken van de voorgestelde acties. Ieder
actie dient uitgewerkt te worden in een projectplan, daarop vindt
besluitvorming plaats. Deze besluiten dienen ook ten opzichte van elkaar
inzichtelijk gemaakt te worden zodat alle betrokken de samenhang zien en
daarmee de consequenties kunnen overzien.
Middels het
definiëren van de veranderpunten en de daarbij verantwoordelijke projectleiders
kan een versnelling van het verbeterproces bereikt worden. Want zoals al
gezegd, de analyses zijn gedaan, maar de verbeteringen moeten nu wel ingebed
worden.
Hoewel
alle veranderingen op de tekentafel beginnen hebben ze een direct effect op de
uitvoering zoals andere routes, werken met productienormen, opfrissen van taken
en verantwoordelijkheden (voertuigonderhoud).
|
begroot 2003 |
|
gerealiseerd |
|
|
|
|
|
uren per jaar |
aantal uur |
aantal uur |
% |
|
|
|
algemeen |
4.484 |
3.018 |
3.382 |
112 |
meer uren/ welke dekking? |
||
inzameling delft |
61.504 |
41.397 |
40.956 |
99 |
goed |
||
werken derden |
31.390 |
21.128 |
22.251 |
105 |
meer uren ook factureren |
||
reinigingsinspectie delft |
2.300 |
1.548 |
2.759 |
178 |
meer uren/ welke dekking? |
||
overlaadstation |
21.478 |
14.456 |
12.618 |
87 |
onvoldoende uren verantwoord |
||
ongediertebestrijding |
2.040 |
1.373 |
1.844 |
134 |
meer uren ook factureren |
||
vegen |
44.624 |
30.035 |
31.494 |
105 |
gaat beter |
||
niet verantwoord |
0 |
0 |
1.600 |
|
zitten waarschijnlijk bij overlaad |
||
totaal (35 weken) |
167.820 |
112.956 |
116.903 |
|
|
|
|
jaar |
167.820 |
167.820 |
167.820 |
|
|
|
|
verbruik % |
|
67 |
70 |
|
|
|
|
Samenvatting
Op basis van de
analyse kunnen de volgende financiële knelpunten worden geïnventariseerd.
Nr. |
Omschrijving |
|
Nadeel
(x 1.000) |
I/S |
Stand
van zaken september 2003 |
|||||
|
|
|
|
|
|
|||||
1. |
Ziektekostenbudget |
|
- |
S |
Is verwerkt in 2e
ATW |
|||||
2. |
Meerkosten
werkelijke bezetting |
|
173 |
S |
Beperking vooral
door inzet minder uren |
|||||
3. |
Onderhoud/brandstof
tractie |
|
207 |
S |
|
|||||
4. |
Materieel Esteli |
|
- |
I |
|
|||||
5. |
Gladheidbestrijding |
|
- |
I |
Compensatie bij
budgethouder |
|||||
6. |
Jaarwisseling |
|
- |
I |
Compensatie
binnen subfunctie |
|||||
7. |
Meevaller
schoonhouden watergangen |
|
- |
|
Meevaller vloeit
terug naar 221.1 |
|||||
8. |
Niet
gerealiseerde bezuiniging ophaalkosten huisvuil |
|
- |
S |
Dekking d.m.v.
beheersmaatregelen |
|||||
9. |
Teruggave
omzetbelasting |
|
RISICO |
I |
Is nog onderwerp
van overleg met Belastingdienst |
|||||
10. |
Uitzetten en
transport inzamelmiddelen |
|
24 |
S |
Dekking d.m.v.
beheersmaatregelen |
|||||
11. |
Exploitatie
overlaadstation |
|
363 |
I/S |
Lage inkomsten
worden uitgezocht. Dekking d.m.v.
beheersmaatregelen. |
|||||
12. |
Exploitatie WEB |
|
50 |
S |
|
|||||
13. |
Exploitatie KCA |
|
-15 |
S |
|
|||||
14. |
Verwerkingskosten |
|
-256 |
I |
Hangt samen met
o.a. 11 en 16 . |
|||||
15. |
Milieueiland |
|
35 |
S |
|
|||||
16. |
Overslag en
transport rest en gft |
|
-80 |
? |
|
|||||
12. |
Afvalstoffenheffing |
|
- |
I |
Meevaller
verdwijnt. |
|||||
13. |
Kosten
afvalstoffenheffing |
|
PM |
|
|
|||||
14. |
Werken derden |
|
450 |
S |
Zie Deelproject
Begroting (activiteit 5) Dekking d.m.v.
beheersmaatregelen. |
|||||
15. |
Exploitatie
toilet Halsteeg |
|
8 |
S |
|
|||||
|
|
|
959 |
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|||||
|
Veegdienst (210.3) |
|
0 |
|
t.l.v. beheersmaatregelen 2003; in uren |
|||||
|
Inzameldienst (721) |
|
65 |
|
t.l.v. beheersmaatregelen 2003; in uren en geld |
|||||
|
Investeringen activeren |
|
100 |
|
overlaadstation |
|||||
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|||||
|
Totaal |
|
794 |
|
|
|||||
1. Inleiding
In de
beheersrapportage wordt voor de periode tot 1 september ingegaan op de
belangrijkste knelpunten en afwijkingen in de realisatie van de begroting 2003.
Hierbij wordt de indeling van lijst D, zoals aangeleverd door FAC/A&I,
gevolgd (kostenplaatsen, gewone dienst, investeringen/ reserves/voorzieningen).
Per onderdeel wordt in een tabel de realisatie vergeleken met het budget en
wordt een prognose voor 2003 gegeven.
2.
Kostenplaatsen
Kostenplaats Reiniging
De realisatie van
de kosten ligt met 70% boven het streefcijfer. Deze realisatie is inclusief de
kosten voor inhuur uitzendkrachten en overig ingehuurd personeel die in januari
nog direct ten laste van de kostendragers zijn gebracht (€ 103.000). Nog geen
rekening is gehouden met de pijplijn bij de facturen voor uitzendkrachten en
overig ingehuurd personeel (in de realisatie zijn de facturen t/m week 31
verwerkt; de rapportageperiode loopt t/m week 35).
De baten (=dekking
die wordt gegenereerd d.m.v. tijdschrijven) zijn met 66% conform het
streefcijfer. Hierbij is echter nog geen rekening gehouden met de pijplijn
a.g.v. het niet tijdig verwerken van tijdbrieven. Er zijn momenteel 1600 uur
niet verantwoord, dit is 1% van het totaal aantal uren.
Op basis van een
handmatige analyse van beschikbare budgetten op basis van het formatiebudgetsysteem
en de kosten van de werkelijke bezetting is de volgende prognose opgesteld:
tekort op
bezetting versus formatie |
€
2.500 |
tekort op inhuur
versus vacatureruimte |
€ 3.800 |
tekort overige
personele kosten |
€ 125.000 |
tekort overwerk |
€ 42.000 |
Totaal |
€ 173.300 |
Als rekening wordt
gehouden met bovenstaande effecten, ontstaat een overschrijding op de
kostenplaats van ca. € 173.000.
Een belangrijke
oorzaak voor de overschrijding in 2002 was de inzet van meer personeel dan
waarmee in de begroting rekening is gehouden. Ook in het eerste half jaar van
2003 is een overschrijding van het aantal begrootte uren geconstateerd. Om hier
nu inzicht in te verkrijgen moet worden gekeken naar de urenrealisatie. Zie
bijlage 2 voortgangsrapportage.
Uren
2003 167.820 |
Begroot |
Realisatie |
Pijplijn |
Inhuur |
Eigen
personeel |
1e kwartaal: |
41.955 |
46.716 |
80 |
11.819 |
34.817 |
Per week: |
3.227 |
3.593 |
6 |
909 |
2.678 |
2e kwartaal: |
41.955 |
43.473 |
680 |
8.635 |
34.158 |
Per week: |
3.227 |
3.343 |
52 |
664 |
2.627 |
juli-augustus: |
|
|
|
|
|
Per week: |
|
|
|
|
|
Totaal: |
83.910 |
|
|
|
|
Per week: |
3.227 |
|
|
|
|
Uit bovenstaande tabel blijkt dat de
maatregelen die na het eerste kwartaal zijn genomen om de overschrijding ad.
4.800 uren te beheersen, hebben geleid tot een lager aantal gerealiseerde uren
in het 2e kwartaal. Deze daling wordt m.n. veroorzaakt doordat
minder personeel is ingehuurd. Per 1 september
is nog sprake van een overschrijding van 4.000 uren. Voor de 2e
helft van het jaar wordt taakstellend gestuurd op het aantal beschikbare uren
(zo nodig zal voor overuren vrije tijd moeten worden opgenomen).
Kostenplaats Tractie
De realisatie op de
kostenplaats tractie laat een realisatie van 77% zien. Dit is inclusief het
budget van de Technische Dienst. De baten blijven achter (61%) a.g.v. een
achterstand bij de inlevering c.q. verwerking van tijdbrieven.
Ten behoeve van de
begroting 2004 is een nieuwe kostenverdeelstaat opgesteld. Hierbij is, op basis
van een analyse van de realisatiecijfers 2002, aanvullend rekening gehouden met
(extra) kosten voor brandstof, verzekeringen en een stelpost voor schades.
Aangezien deze kosten ook voor 2003 aan de orde zijn, wordt een overschrijding
van € 207.000 verwacht.
Mogelijk wordt deze
prognose neerwaarts bijgesteld als een aantal schades ten laste van het
calamiteitenfonds kunnen worden gebracht.
Conclusie Kostenplaatsen:
O.b.v. de analyse
zijn de volgende financiële knelpunten geïdentificeerd:
Nr. |
Omschrijving |
Nadeel (x
1.000) |
I/S |
Opmerkingen |
1. |
Meerkosten
werkelijke bezetting |
173 |
S |
Beschikbaar saldo
in formatiebudgetsysteem |
2. |
Onderhoud/brandstof
tractie |
207 |
S |
Oorzaak:
onvolledige raming |
|
|
380 |
|
|
|
w.v. |
|
|
|
|
Veegdienst (210.3) 43% |
74 |
|
t.l.v. beheersmaatregelen 2003 (alleen
FBS) |
|
Inzameldienst (721) 57% |
306 |
|
t.l.v. beheersmaatregelen 2003 (mn
tractie) |
|
Overig |
|
|
|
|
Totaal |
380 |
|
|
3. Gewone Dienst
Subfunctie
|
|
Begroot (x
1.000) |
Werkelijk (x
1.000) |
Verschil (x
1.000) |
% |
Perc.
2002 |
210.3
Straatreiniging |
L |
2.062 |
1.398 |
664 |
68% |
77% |
|
B |
|
1 |
-1 |
0% |
0% |
|
|
2.062 |
1.397 |
665 |
|
|
210.9 Overigen
(derden) |
L |
86 |
36 |
49 |
42% |
29% |
|
B |
89 |
57 |
32 |
64% |
0% |
|
|
-3 |
-21 |
17 |
|
|
221.1 Havens,
grachten, waterwegen |
L |
127 |
60 |
67 |
47% |
47% |
|
B |
|
|
|
0% |
0% |
|
|
127 |
60 |
67 |
|
|
310.0
Straatmarkten |
L |
49 |
23 |
26 |
47% |
0% |
|
B |
|
|
|
0% |
0% |
|
|
49 |
23 |
26 |
|
|
560.0 Openbaar
groen |
L |
4 |
4 |
0 |
94% |
% |
|
B |
|
4 |
-4 |
0% |
% |
|
|
4 |
0 |
4 |
|
|
560.3 Recreatieve
evenementen |
L |
3 |
0 |
3 |
7% |
% |
|
B |
|
|
|
0% |
0% |
|
|
3 |
0 |
3 |
|
|
721.0 Ophalen
huisvuil |
L |
5.203 |
3.063 |
2.140 |
59% |
48% |
|
B |
142 |
2 |
140 |
1% |
1% |
|
|
5.061 |
3.061 |
2.000 |
|
|
721.1 Overslaan
en afvoeren van vuil |
L |
2.052 |
1.573 |
479 |
77% |
33% |
|
B |
2.264 |
1.467 |
797 |
65% |
25% |
|
|
-212 |
106 |
-318 |
|
|
721.2 Verwerken
van vuil |
L |
4.453 |
2.570 |
1.883 |
58% |
52% |
|
B |
11 |
5 |
6 |
45% |
86% |
|
|
4.442 |
2.565 |
1.877 |
|
|
721.4
Afvalstoffenheffing |
L |
|
|
|
0% |
0% |
|
B |
9.521 |
9.936 |
-414 |
104% |
111% |
|
|
-9.521 |
-9.936 |
-414 |
|
|
721.9 Werken
derden |
L |
1.795 |
1.250 |
545 |
70% |
70% |
|
B |
3.208 |
1.534 |
1.674 |
48% |
59% |
|
|
-1.413 |
-284 |
-1.129 |
|
|
724.0 Begraafplaatsen |
L |
|
20 |
-20 |
0% |
0% |
|
|
|
|
|
0% |
0% |
|
|
|
20 |
-20 |
|
|
725.0 Maatregelen
openbare hygiëne |
L |
95 |
71 |
23 |
75% |
101% |
|
B |
11 |
1 |
10 |
10% |
0% |
|
|
84 |
70 |
13 |
|
|
725.8 Overige
openbare hygiëne |
L |
21 |
23 |
-2 |
108% |
77% |
|
B |
|
|
|
0% |
0% |
|
|
21 |
23 |
-2 |
|
|
725.9 Overigen
(derden) |
L |
12 |
7 |
5 |
62% |
377% |
|
B |
11 |
25 |
-14 |
227% |
332% |
|
|
1 |
-18 |
19 |
|
|
Toelichting:
In de toelichting
wordt per subfunctie ingegaan op de belangrijkste knelpunten/afwijkingen. De
toelichting wordt afgesloten met een conclusie (in tabelvorm) waarin de
belangrijkste financiële knelpunten en risico’s zijn opgenomen.
210.2 Gladheidbestrijding (budgethouder TD)
·
In de vorige
rapportage is een overschrijding van € 21.000 gemeld. Oorzaak was een
doorbelasting voor wegenzout die thuishoort bij de TD. Inmiddels heeft
correctie plaatsgevonden waardoor de tegenvaller bij de Reiniging vervalt.
210.3 Straatreiniging
·
In 2002 lag de
realisatie op 1 september met 77% fors boven het streefcijfer. Uiteindelijk is
de begroting met € 0,714 mln overschreden. Als gevolg van de getroffen
beheersingsmaatregelen (m.n. verminderde ureninzet) is nu de prognose dat de
begroting wordt gerealiseerd (m.u.v. het aandeel van de veegdienst in de
tekorten op de kostenplaats). Hierbij
geldt als voorwaarde dat geen extra inhuur meer plaatsvindt voor bladvegen in
het najaar. Dit zal dan zoveel mogelijk met eigen personeel gedaan worden.
221.1 Havens, grachten en watergangen
(budgethouder IB)
·
Een
geprognotiseerd voordeel wordt gemeld aan de budgethouder. Voor het resultaat
van de Reiniging heeft dit naar verwachting geen effect.
310.0 Straatmarkten (budgethouder TOR)
721.0 Inzameling huishoudelijke afvalstoffen
721.1 Overslaan & afvoeren vuil
Nr. |
Omschrijving |
V/N |
Opmerking
|
|
10826 |
Verrekening weglekeffect |
-88.000 |
Compensatie wordt geboden |
|
21182 |
Facilitaire
kosten overlaadstation |
45.000 |
Tegenvaller m.n. door nagekomen factuur
OZB NB: meenemen bij subfunctie 9 resultaten
voorgaande jaren? |
|
21183 |
Overwerk en extra
inzet personeel |
8.000 |
Overschrijding verwacht o.b.v. realisatie
per 1/9 |
|
21184 |
Opbrengst
overslag en transport randgemeenten |
130.000 |
Prognose o.b.v. verwachte tonnage x tarief |
|
21186 |
Opbrengst
overslag Delft |
60.000 |
Prognose o.b.v. verwachte tonnage x tarief |
|
21189 |
Opbrengst
overslag overigen |
65.000 |
Geraamde opbrengst vervalt m.u.v.
correctie AVR kosten ‘handling’ Den Haag |
|
21217 |
Opbrengst grof
vuil particulieren |
40.000 |
Nieuwe voorwaarden bouw- en sloopafval |
|
21194 |
Overlaadstation
milieueiland |
10.000 |
Overschrijding verwacht o.b.v. realisatie
per 1/9 |
|
21176 |
Onderhoud
afzetcontainers |
3.000 |
Overschrijding verwacht o.b.v. realisatie
per 1/9 |
|
21190 |
Onderhoud
technische installaties |
100.000 |
Overschrijding m.n. a.g.v. extra
investeringen |
|
26133 |
Onderhoud vervoer
|
-10.000 |
Overschrijding verwacht o.b.v. realisatie
per 1/9 |
|
TOTAAL NADEEL |
|
363.000 |
|
|
Een mogelijkheid om het nadeel op de exploitatie van het overlaadstation
te verkleinen is het activeren van de extra investeringen ad. € 100.000
(dakgoot, vloeren, oprit) die nu ten laste van de exploitatie zijn gebracht.
Omdat het krediet reeds is afgesloten (met een overschrijding) moet, indien
hiervoor wordt gekozen, wel een apart besluit worden voorgelegd aan B&W.
Binnen het gesloten circuit is echter voldoende kredietruimte beschikbaar. Een
voorstel wordt momenteel uitgewerkt.
·
Voor de
exploitatie van de Wit- en Bruingoedhal (WEB) wordt verwacht dat de opbrengsten
van buurgemeenten niet worden gerealiseerd. Momenteel wordt de voortzetting van
deze werkzaamheden heroverwogen. Dit leidt tot een nadeel van € 50.000.
721.2 Verwerken van vuil
721.4 Afvalstoffen en reinigingsrechten
·
Door vakteam
Belastingen is een prognose opgesteld voor de opbrengsten in 2003:
|
Raming 2003 |
Prognose Belastingen
|
Afvalstoffenheffing |
8.911.393 |
8.910.000 |
Reinigingsrechten |
610.050 |
610.000 |
|
9.521.443 |
9.520.000 |
In de prognose van Belastingen is niet langer sprake van de tot nu toe
verwachte meevaller van ruim € 0,5 mln.
721.9 Werken derden afvalinzameling
Omschrijving |
V/N |
Opmerking
|
LMS |
216.814 |
|
KWD |
18.142 |
|
Monster |
99.653 |
|
Perscontainers |
-81.533 |
|
Ypenburg |
-1.527 |
|
Divers |
28.151 |
|
Totaal per 1/7 |
282.754 |
|
Prognose ultimo
2003 |
575.000 |
|
Achterstallige
facturen/P-90 extra opbrengsten/indexering |
-125.000 |
w.v. € 75.000 voor P90 nog niet zeker!!! |
Prognose ultimo 2003 |
450.000 |
|
725.8 Overige openbare hygiëne
·
De kosten voor
de exploitatie van het openbaar toilet aan de Halsteeg zijn te laag begroot
(ca. € 8.000). Een aanpassing in de
pachtovereenkomst vond plaats na het vaststellen van de begroting.
Conclusie Gewone Dienst:
Nr. |
Omschrijving |
Nadeel (x
1.000) |
I/S |
Opmerkingen |
1. |
Teruggave
omzetbelasting |
RISICO |
I |
Is nog onderwerp
van overleg met Belastingdienst |
2. |
Uitzetten en
transport inzamelmiddelen |
24 |
S |
Onjuiste raming |
3. |
Exploitatie
overlaadstation |
363 |
I/S |
Incl. factuur OZB
en extra investeringen |
4. |
Exploitatie WEB |
50 |
S |
|
5. |
Exploitatie KCA |
-15 |
S |
a.g.v.
beheersingsmaatregelen |
5. |
Verwerkingskosten |
-/-256 |
I |
Nagekomen
inkomsten a.g.v. onjuiste facturering AVR |
6. |
Milieueiland |
35 |
S |
|
7. |
Overslag en
transport rest en gft |
-/-80 |
? |
|
8. |
Afvalstoffenheffing |
- |
I |
Meevaller wordt
tegenvaller |
9. |
Kosten
afvalstoffenheffing |
pm |
|
|
10. |
Werken derden |
450 |
S |
|
11. |
Exploitatie
toilet Halsteeg |
8 |
S |
|
|
|
579 |
|
|
|
w.v. |
|
|
|
|
Veegdienst (210.3) |
|
|
t.l.v. beheersmaatregelen 2003 |
|
Inzameldienst (721) |
|
|
t.l.v. beheersmaatregelen 2003 |
|
Overig |
|
|
|
|
Totaal |
579 |
|
|
4. Reserve
vuilverwerking
De stand van de
Reserve tot dekking van hogere vuilverwervingskosten is -/- € 863.956. In de begroting is een
storting in de reserve voorzien van € 322.220 (=begrotingssaldo).
[1] De regiegroep bestaat uit de directeur Wijk-/stadszaken, F. de Graaf, directeur Facilitair, H. Camps, de gemeentecontroller, B. den Uijl, sectorhoofd stadsbeheer, K. Kruijff, en de projectleider P. Noë.