Onderwerp
In november 2002 is onder de Delftse bevolking een
lezersonderzoek uitgevoerd met betrekking tot de Stadskrant Delft. Aanleiding
hiervoor was de in het collegeprogramma aangekondigde evaluatie van de
stadskrant voor het najaar van 2002. De uitkomsten van dit onderzoek vormen de
basis voor de in deze nota uitgewerkte voorstellen voor de verdere voortgang
van de Stadskrant Delft.
De
stadskrant is in 1995 opgezet vanuit de behoefte aan een eigen, gemeentelijk
communicatiemiddel dat via een redactioneel/journalistieke aanpak bij zou
kunnen dragen aan de verbetering van de relatie tussen burgers en het bestuur.
Voor de krant golden dezelfde doelen als voor de gemeentelijke voorlichting:
informatie verstrekken, toelichten van beleid, inzichtelijk maken van het
bestuurlijk proces en het bevorderen van betrokkenheid. De stadskrant richt
zich in principe op alle inwoners van Delft en wordt wekelijks huis-aan-huis in
Delft verspreid. Vanaf de start in 1995 tot medio 1999 heeft de krant een
woonmarktbijlage gehad, met het actuele woningaanbod van de Delftse
corporaties. Toen de corporaties in 1999 overgingen tot bundeling van het
regionale woningaanbod in een aparte uitgave, verdween het Delftse woningaanbod
uit de stadskrant.
Zowel
in 1997 als in 2000 hebben evaluaties van de stadskrant door de raad
plaatsgevonden, steeds met gebruikmaking van representatieve lezersonderzoeken.
In beide evaluaties werd besloten de krant voort te zetten, evenals de
samenwerking met de toenmalige en huidige contractpartner. Bij de evaluatie in 2000
is uit ontevredenheid over de verspreiding besloten deze te wijzigen. Dat
leidde tot een andere verspreider en een ander verspreidingsmoment.
De
inhoud van de stadskrant heeft in de loop der jaren een flinke ontwikkeling
doorgemaakt. De laatste jaren is een aantal maandelijks terugkerende
themapagina’s deel uit gaan maken van de inhoud van de krant (zie bijlage). Ook
vanuit de gemeentelijke organisatie is redactionele informatie in diverse
bijlagen, bijzondere pagina’s en artikelenreeksen terecht gekomen. In 2002
kende de stadskrant enkele opmerkelijke edities. Zo kwam de krant op 26 mei
2002 eenmalig uit in zeven edities, met voor iedere wijk een eigen voorpagina
en op de wijk toegespitste middenpagina’s. In oktober werd een speciale editie
uitgebracht in het kader van de koninklijke bijzetting van ZKH Prins Claus. In
november was er een speciale marktbijlage met de gelijktijdig op internet
verschenen enquête over de herinrichting van de Markt.
3.1
Opzet onderzoek
In
het najaar van 2002 is een lezersonderzoek gedaan onder een representatieve
steekproef van de Delftse bevolking van 12 jaar en ouder. Dit gebeurde via het
DIP (Delft Internet Panel). Om te de representativiteit te waarborgen is ook
gebruik gemaakt van een telefonische enquête met een controlegroep.
3.2 Belangrijkste resultaten
3.2.1 Bereik en waardering
Het
bereik van de Stadskrant Delft is aanzienlijk gestegen ten opzichte van de
vorige meting. Maar liefst 58% van de Delftse bevolking leest de stadskrant
iedere week. In 2000 was dat 39%. Het aantal mensen dat de krant (vrijwel)
nooit leest is afgenomen
Hoe
vaak leest u de Stadskrant Delft?
|
2002 |
2000 Na vertrek Woonmarktkrant |
1998 |
1996 |
Elke week |
58% |
39% |
54% |
37% |
Enkele keren per maand |
12% |
7% |
14% |
12% |
Een enkele keer |
17% |
17% |
13% |
22% |
(bijna) nooit |
13% |
37% |
19% |
29% |
De
daling in het bereik van de stadskrant na het vertrek van de Woonmarktkrant in
2000 is in 2002 meer dan goedgemaakt.
Als
waarderingscijfer krijgt de stadskrant
een ruime voldoende: 6,9, een score vergelijkbaar met eerdere jaren.
Leesbaarheid en betrouwbaarheid en ook actualiteit scoren iets boven het
gemiddelde. Daarmee wordt de trend van de afgelopen jaren voortgezet. De opmaak
van de krant scoort een 6,5. Een minderheid vindt dat de krant vaker in kleur
zou moeten verschijnen: 25%.
Opmerkelijk
resultaat uit het onderzoek is ook dat de stadskrant het goed doet in
vergelijking met de andere Delftse papieren media. Het bereik van de Stadskrant
Delft is als enige gegroeid in twee jaar tijd. De Delftse Post heeft met zijn
twee edities een wekelijks bereik van 63%. Twee jaar geleden was dat 78%. Delft
op Zondag wordt wekelijks door 52% van de Delftenaren gelezen. Dat was in 2000
65%. Dagblad de Delftsche Courant wordt (bijna) dagelijks gelezen door 17%,
maar dat was 26% in 2000.
3.2.2 Bezorging
In
2000 is naar aanleiding van de vorige evaluatie besloten de verspreiding van de
Stadskrant Delft te verplaatsen naar het weekend. Belangrijkste reden om de
verspreiding te veranderen was onvrede met de toenmalige bezorging. Uit de het
toegenomen bereik (zie vorige paragraaf) van de stadskrant blijkt dat deze
wijziging goed heeft uitgepakt. Contractueel is een bezorgdichtheid van 90%
afgesproken. Van de ondervraagden zegt 80% de krant altijd te ontvangen, 6% dat
hij bijna altijd wordt bezorgd en 2% dat de krant vaak niet komt. Negen procent
antwoordt: ‘weet niet’. Vier procent zegt
de krant nooit te ontvangen. Dit percentage komt overigens overeen met
het percentage nee/nee-stickers in Delft. Bij 86% wordt goed bezorgd. Met een
9% onzekerheid (de ‘weet niet’ antwoorders) kan gezegd worden dat de gewenste bezorgdichtheid voldoende
benaderd wordt.
3.2.3 Speciale bijlagen
Regelmatig
bevat de Stadskrant extra katernen, zoals de Binnenstadskrant of de
verkiezingsspecial. Deze worden redelijk gelezen. Ongeveer de helft van de
inwoners leest deze specials. Uitzondering was de speciale bijlage over
koninklijke bijzetting. Deze is door 82% van de inwoners gelezen. Niet minder
dan 90% vond de verschijning ervan prettig en 85% vond de informatie nuttig.
3.2.4 Themapagina’s
De
maandelijkse themapagina’s kennen een
kleiner bereik. DelftPlus voor ouderen wordt altijd door 17% gelezen. Exit voor
jongeren wordt ieder gelezen door 12%. Blij Je Te Zien! over vrijwilligers in
de thuiszorg bereikt wekelijks 15%. Dat deze pagina’s lagere percentages scoren
dan de rest van de krant, komt doordat ze gericht zijn op specifieke
doelgroepen. Ze worden allen beoordeeld met een ruime voldoende. Onder de
doelgroepen zelf liggen de percentages uiteraard hoger. Zo wordt Exit door 48%
van de 12-18 jarigen altijd gelezen en door 34% soms. Deze groep geeft de
pagina een 7,4. Blij Je Te Zien! en DelftPlus worden met name door ongeveer de
helft van met name de oudere lezers gelezen. Ook deze pagina’s scoren een ruime
voldoende.
3.2.5 Digitalisering
Moet
de stadskrant ook op internet te lezen zijn? De helft (46%) van de inwoners
vindt van wel, de andere helft (47%) vindt dit niet nodig. Aan een
e-mailservice van de gemeenteberichten (verplichte publicaties) heeft eenderde
behoefte, terwijl eenderde zegt er misschien behoefte aan te hebben. Eenderde
heeft hieraan geen behoefte. De percentages geven aan dat de behoefte aan
digitalisering van de informatie groot genoeg is om hiermee verder te gaan. De
verplichte publicaties uit de stadskrant zijn al wekelijks op de gemeentesite
te vinden.
3.2.6 Leesredenen
De
meerderheid van de lezers leest de Stadskrant om op de hoogte te blijven van
wat er in Delft allemaal gebeurt (89%). 83% wil op de hoogte blijven van de
plannen van de gemeente en 71% leest de krant voor informatie over de eigen
wijk. Ook zegt 51% de krant te lezen om op de hoogte te blijven van de Delftse
politiek. De redenen waarom Delftenaren de stadskrant lezen, sluiten dus goed
aan op de doelstellingen van de krant. Ook is gevraagd over welke onderwerpen
men meer zou willen lezen. Het hoogst scoort: plannen van de gemeente, gevolgd
door ‘onderwerpen over mijn wijk’.
3.2.7 Politiek
Een
groot deel van de lezers (61%) wil meer lezen over de Delftse gemeenteraad. De
meeste interesse (79%) gaat uit naar standpunten van de fracties in de
gemeenteraad. Driekwart wil meer lezen over gemeentelijke standpunten. Ook
achtergronden bij discussies in de raad scoort hoog: 72%. Opmerkelijk is dat
persoonlijke informatie over raadsleden laag scoort: 14% wil hierover meer
lezen.
3.3
Conclusies
De
Stadskrant Delft wordt goed gelezen en ruim voldoende gewaardeerd. Er is sprake
van een flinke groei in het bereik (een toename van 19% ten opzichte van twee
jaar geleden). De Stadskrant Delft is dan ook een belangrijk middel bij het
verwezenlijken van de gemeentelijke communicatiedoelen, zoals verwoord in de
nota ‘Openheid en Openbaarheid’. Gesteld kan worden dat de formule -en de
verdere uitbouw daarvan in de afgelopen twee jaar- zich heeft bewezen en dat de
stadskrant ook om de gewenste redenen wordt gelezen. De resultaten geven dan
ook geen aanleiding tot een ingrijpende wijziging van de opzet en formule van
de krant.
Er
blijkt flinke behoefte aan informatie over de eigen wijk. In samenwerking met
Wijkzaken wordt bezien op welke wijze hieraan meer aandacht besteed kan worden.
De
behoefte aan het lezen van de Stadskrant op internet is groot genoeg om te
beginnen met het plaatsen van een deel van de krant de gemeentesite. Digitalisering
van gemeentelijke informatie past ook bij het gemeentelijk streven om de
digitale dienstverlening te verhogen, zoals verwoord in de nota Digitale
Dienstverlening. Voorlopig wordt gestart met het plaatsen van het hoofdartikel
van de stadskrant op een te creëren plek binnen de gemeentesite. Uitgezocht
wordt of het starten van een e-mailservice voor de gemeenteberichten mogelijk
is, wat de kosten zijn en wanneer deze eventueel te realiseren is. Deze
berichten worden ook wekelijks op de gemeentesite geplaatst.
Uit de resultaten spreekt een duidelijke behoefte aan meer informatie over standpunten in de gemeenteraad. De lezers zijn vooral geïnteresseerd in politieke standpunten en gemeentelijke plannen. Dit pleit voor een toename van de informatie over discussies in de raad en daarmee samenhangende plannenmakerij voor de stad. Hiervoor wordt ruimte gemaakt binnen de huidige redactionele pagina’s, zonder al te grote veranderingen aan te brengen in de huidige formule. Gedacht kan worden aan een aantrekkelijk opgemaakte brede kolom waarin iedere raadsfractie kernachtig een standpunt formuleert over een belangrijk onderwerp dat op de agenda van gemeenteraad staat. Te publiceren rond een commissie- of raadsvergadering. Een dergelijke opsomming is dan niet bedoeld als discussiepodium, maar als middel ter inhoudelijke verduidelijking en toelichting van standpunten over relevante onderwerpen en valt onder het redactiestatuut van de Stadskrant Delft. De redactionele eindverantwoordelijkheid berust bij de redactie van de stadskrant, die gehouden is aan een getrouwe en accurate weergave van standpunten en de teksten. Tussen redactie en raadsfracties worden afspraken gemaakt over hoe informatie wordt uitgewisseld.
De
stadskrant wordt sinds de start zeer naar tevredenheid gemaakt in samenwerking
met Klats Publiciteit, die zorgt voor opmaak, druk en verspreiding. Dit laatste
onderdeel wordt sinds 2000 overigens uitbesteed bij Rodi Media. Klats is
verantwoordelijk voor de exploitatie van de krant, de gemeente verplicht zich
tot jaarlijkse afname van een bepaald aantal pagina’s. Een en ander is bij
contract vastgelegd.
Met
Klats is sinds 1995 tweemaal een driejarig contract overeengekomen. Sinds 14
juni 2001 geldt een tweejarig contract, met een opzegtermijn van een jaar. Het
huidige contract geldt tot 14 juni
2003, maar is in 2002 stilzwijgend met twee jaar verlengd. Na het verstrijken
van het huidige contract gaat een nieuwe contractperiode in die geldt tot 14
juni 2005. De opzegtermijn van het nieuwe contract verstrijkt dus op 13 juni
2004. Op dit moment is geen reden om wijziging aan te brengen in de keuze van
de samenwerkingspartner of in de samenwerkingsvoorwaarden. Voorgesteld wordt
het contract stilzwijgend te verlengen tot 14 juni 2007.
5.1 Binding met gemeentelijke organisatie
De
stadskrant wordt wekelijks gemaakt door een gemeentelijke redactie die deel
uitmaakt van het Mediabureau binnen het vakteam Communicatie. Na de
Neonreorganisatie is de binding met de communicatie-adviseurs in het vakteam
sterk verbeterd en is sprake van wenselijke structurele inzet van de krant ten
behoeve van de gemeentelijke communicatie.
5.2
Statuut en instelling redactieraad
De
wekelijkse inhoud van de krant krijgt gestalte op basis van de bladformule en
het redactiestatuut onder leiding van de hoofdredacteur. Het redactiestatuut
dateert uit 1995 en is inmiddels verouderd. Naast verouderde terminologie (want
van toepassing op de oude gemeentelijke organisatie), is een meer fundamentele aanpassing
gewenst. Deze behelst de instelling van een redactieraad als toetsend orgaan.
In de redactieraad zijn college, raad en ambtelijke organisatie
vertegenwoordigd. De invoering van een dergelijk orgaan is met name wenselijk
in verband met de invoering van het dualisme. Hierin hebben raad en college
nadrukkelijker een eigen rol in het bestuurlijke proces. Belangen kunnen
duidelijker tegenover elkaar staan. De voorgestelde toename in berichtgeving in
de Stadskrant over standpunten en discussies binnen het duale gemeentebestuur
vereist een zorgvuldige redactionele koers en een duidelijke afbakening van de
redactionele verantwoordelijkheid. Hoofdtaak voor de redactieraad is om te
toetsen of het gevoerde redactionele beleid overeenkomt met de in de statuten
en redactieformule weergegeven uitgangspunten, werkwijze en doelstellingen.
Hiertoe zal tweemaandelijks overleg
plaatsvinden tussen redactieraad en hoofdredacteur. De redactieraad rapporteert
jaarlijks aan college en raad. Daarnaast kan de redactieraad bij een eventueel
geschil tussen redactie en bestuur (college of raadsfractie) omtrent een
publicatie een voor de redactie bindende uitspraak doen. Vooruitlopend op deze
evaluatie is reeds rond de zomer een voorlopige redactieraad gevormd. Hierin
hebben zitting: de portefeuillehouder Communicatie, een raadslid van de
grootste oppositiepartij en de gemeentesecretaris. Voorgesteld wordt deze
samenstelling definitief vast te stellen. In de nabije toekomst kan de
redactieraad mogelijk worden uitgebreid met vertegenwoordigers uit de bevolking
en/of maatschappelijke organisaties.
Voorstel
beslispunten:
Akkoord
gaan met:
-
handhaven huidige opzet
-
installatie redactieraad
-
aanpassing statuten als gevolg van installatie redactieraad, te
actualiseren terminologie en berichtgeving over standpunten raadsfracties
-
stilzwijgende verlenging contract met Klats tot 14 juni 2007.
Tevens
akkoord gaan met verdere ontwikkeling:
-
digitalisering: start met plaatsen van hoofdartikel op gemeentesite en
stapsgewijze uitbreiding
-
onderzoeken opzet e-mailservice gemeenteberichten
-
structurele aandacht binnen de redactionele pagina’s voor standpunten
van raadsfracties
-
met Wijkzaken meer structurele aandacht voor wijkinformatie in de
stadskrant ontwikkelen.
-
Onderzoeksrapport
-
Aangepaste redactieformule (met markeringen)
-
Aangepaste redactiestatuten (met
markeringen)
-
Overzicht themapagina’s