NOTA BUDGETOVERHEVELINGEN 2002 – 2003

 

Evenals voorheen zijn de budgethouders in de gelegenheid gesteld om een verzoek in te dienen voor budgetoverheveling. Uitgangspunt blijft, evenals voorgaande jaren, dat budgetoverheveling in principe niet is toegestaan, maar bij uitzondering alleen toegestaan wordt voor incidentele budgetten of doeluitkeringen, die, als gevolg van overmacht, nog niet volledig besteed zijn. In het verleden is bij zeer hoge uitzondering wel eens een deel van een structureel jaarbudget overgeheveld.  Dan lag er steeds een (in uitvoering vertraagd) bestedings- of onderhoudsplan aan ten grondslag.

 

Omdat budgetoverheveling het resultaat van de jaarrekening beïnvloedt en het budgetrecht van de gemeenteraad vertroebelt, is er in het verleden steeds een terughoudend beleid gevoerd ten aanzien van budgetoverheveling.  Deze terughoudende lijn is ook dit jaar weer voortgezet. Werd vorig jaar € 1,7 miljoen overgeheveld (van 29 verzoeken met 1 afwijzing), voor de overheveling van 2002 naar 2003 wordt voorgesteld  € 1,2 miljoen over te hevelen (24 verzoeken, waarvan 6 afwijzingen)

 

Er kan uiteraard alleen budget overgeheveld worden, als het geld ook daadwerkelijk  en zichtbaar overblijft op het sub-functie en projectnummer van de jaarrekening 2002. We willen daarom nu reeds vaststellen, dat de in deze nota genoemde over te hevelen bedragen, aangepast zullen worden als het “overschot” op de/het betreffende subfunctie/projectnummer lager is, dan in deze nota (= het voorstel van de budgethouder)  wordt vermeld. De in deze nota genoemde bedragen hebben daarom een indicatief karakter. Voorgesteld wordt de bedragen definitief vast te stellen als de jaarrekening 2002 gereed is.   

 

Over te hevelen budgetten maken deel uit van het jaarrekeningresultaat 2002 en zullen als zodanig in de algemene reserve vloeien. Na besluitvorming zullen de overgehevelde budgetten via de eerste Algemene Tussentijdse Begrotingswijziging 2003 vervolgens weer ten laste van de algemene reserve worden gebracht en worden opgevoerd als budget voor 2003.

 

In dit verzamelvoorstel zijn niet opgenomen de restant budgetten van het per 31-12-02 onderhanden werk (BOZ). Wij gaan er van uit dat dit (evenals voorgaande jaren) via de administratie wordt vastgelegd en budgettair beschikbaar blijft. Mocht zich hierbij toch een complicatie voordoen, dan komen wij daar bij de besluitvorming over de jaarrekening 2002 op terug. 

 

De hieronder genoemde voostellen tot budgetoverhevelingen zijn per cluster gegroepeerd en getoetst door en voorzien van het advies van de clustercontroller.

 

Cluster Publiekszaken:

 

1. Open monumentdag 2003 (project 20700)

De landelijke stichting Open Monumentendag heeft dit jaar de Bouwfondstrofee aan het comité Delft toegekend. Aan deze trofee is een geldprijs verbonden van € 2.500, die wordt ingezet voor organisatie Open Monumentendag in 2003.

Advies controller: Akkoord met overheveling. (Conform reeds genomen besluit College Burgemeester en Wethouders (bvf 02//033487)).

 

2. Vrouwenopvang/verstrekking subsidie (project 21004)

Dit betreft een doeluitkering. Op grond van de rijksregelgeving mag 30% van de rijksbijdrage voor vrouwenopvang naar het volgende jaar worden overgeheveld. Wat daarbuiten niet wordt benut moet terug richting ministerie VWS. Dit betekent dat het restant , € 42.059,--, overgeheveld dient te worden naar 2003.

 Advies controller: Akkoord met overheveling. (betreft doeluitkering)

 

3. Dak- en thuislozen en verslavingszorg (project 21007, 21027, 22012, 22013, 22107, 22109))

Dit betreft een doeluitkering. Op grond van de rijksregelgeving mag 30% van de rijksuitkering voor maatschappelijke opvang en verslavingszorg naar het volgende jaar worden overgeheveld. Wat daarbuiten niet wordt benut moet terug richting ministerie VWS. Dit betekent dat het restant van dit budget, €  398.089, overgeheveld dient te worden naar 2003. Deze rijksuitkering is onder verschillende projectnummers opgenomen.

Advies controller: Advies controller: Akkoord met overheveling. (doeluitkering)

 

4. Panel Gehandicaptenbeleid Huisvesting belangenorganisaties (project 22014)

Vorig jaar is een bedrag overgeheveld van € 20.893 om o.a  de noodzakelijke investeringen in meubilair en apparatuur voor de huisvesting van de betreffende belangenorganisaties te kunnen bekostigen. Het is nog niet mogelijk gebleken dit bedrag te besteden omdat er nog geen duidelijkheid was m.b.t. de huisvestingsoptie in het RIO-gebouw. Verzocht wordt  € 12.000 over te hevelen naar 2003. Het betreft (gefaseerd) incidenteel budget voor specifieke werkzaamheden die ten dele in 2003 doorlopen.

Advies controller: Akkoord met overheveling.

 

5. Panel werk en inkomen (project 22016)

Het panel werk en inkomen is een project gestart, gericht op een verbetering en  intensivering van de relatie met de achterban van de verschillende deelnemende organisaties. Doel hiervan is de impact van de beleidsadvisering te vergroten. Dit project zal de eerste helft van 2003 worden gecontinueerd. Het project is inmiddels gestart. Tot op heden zijn nog geen declaraties ingediend. Verzocht wordt om € 29.461 over te hevelen.

Het betreft een (gefaseerd) incidenteel budget voor specifieke werkzaamheden, waarvan vorig jaar bij de budgetoverheveling  is aangegeven dat deze  nog ten dele in 2002 zouden doorlopen. Het overgehevelde budget van 2001 naar 2002 is in 2002 niet gebruikt, maar ondanks dit gegeven is het project werkelijk gestart en zullen derhalve daadwerkelijk kosten worden gemaakt in 2003.

Advies controller: Akkoord met overheveling. 

 

6. Gemeentelijke  bijdrage indicatiestelling (project 22602)

Voorgesteld wordt om het restant budget van 2002 naar 2003 over te hevelen t.b.v. gedeeltelijke dekking bijdrage RIO 2003 en afrekening RIO 2002. Bij besluit van het  college van burgemeester en wethouders van 6/11/02 is reeds besloten tot overheveling van € 41.450,-- naar 2003 ten behoeve van dekking bijdrage RIO 2003.

Advies controller: Akkoord met overheveling.(reeds besloten)

 

7. Gezondheidsaccomodaties (project 22643)

De gemeente heeft zich in de nota ‘versterken van de eerste lijnszorg in Delft’ (01/021698, vastgesteld in de commissie WZO van september 2001) hard gemaakt voor een kwalitatieve en kwantitatieve verbetering van de eerste lijnszorg. Één van de onderdelen van dit project is het realiseren van zeven gezondheidsaccommodaties in Delft. Het budget voor deze realisatie (€ 33.000,- in 2001 en € 33.000 in 2002) is beschikbaar gesteld vanuit gemeentelijke middelen. In 2003 zullen de gezondheidsaccommodaties verder ontwikkeld en deels ook gerealiseerd worden. Verwacht wordt dat, naast organisatie- en administratie-kosten, proceskosten gemaakt zullen worden. Deze kosten kunnen bestaan uit procesbegeleiding, maar bijvoorbeeld ook uit een tegemoetkoming in verhuiskosten.

Aangezien voor de eerste lijn geen structureel budget beschikbaar is (in de zomernota is voor 2003 een bedrag van € 20.000,- beschikbaar gesteld), wordt voorgesteld om het resterende bedrag (€ 38.755) van 2002 over te hevelen naar 2003, opdat er voldoende financiële middelen zijn om het deelproject ook daadwerkelijk te kunnen realiseren.

Advies controller: Akkoord met overheveling. (Het betreft incidenteel budget waarvan de kosten in 2003 zullen worden gemaakt.)

 

 

Cluster Wijk- Stadszaken.

 

8. Binnengemeentelijk vervoer (project 20335)

Voor de invoering van de nieuwe dienstregeling in december 2002 moeten nog heel veel kosten gemaakt worden. Op dit moment is mobiliteit daar volop mee bezit. Het gaat om het laten maken van nieuw communicatiemateriaal zoals vlaggen, abri-kaarten en lijnennetkaarten, alsmede de plaatsing en verspreiding van het communicatiemateriaal.

Advies controller: niet akkoord (betreft structureel budget en is geen doeluitkering)

 

9. Woonkoepel (project 20618)

Met het opheffen van de Woonkoepel Delft is de bewonersparticipatie bij het  ontwikkelen van het volkshuisvestingsbeleid weggevallen.Ter compensatie wordt thans een methodiek ontwikkeld om burgers interactief invloed te geven op het volkshuisvestingsbeleid. Oorspronkelijk waren de uitgaven daarvoor gepland ten laste van het budgetjaar 2002. Dit blijkt thans niet haalbaar. Uitgaven voor dit onderwerp worden thans gepland ten laste van 2003.

Advies controller: niet akkoord. (Het betreft een structureel budget. Uitgaven kunnen verschuiven naar 2003).

 

10.  Delftpendel (project 20964)

Op dit moment zijn voorbereidingen getroffen voor het maken van een nieuwe folder voor de Delftpendel en de aanpassingen van de bebording. Het plan was dit in 2002 nog in gang te zetten maar door tekort aan capaciteit heeft het wat vertraging opgelopen. Daarom de vraag het overgebleven geld over te hevelen naar volgend jaar.

Advies controller: niet akkoord. (Betreft kosten die moeten drukken op 2003 -zie nota Delftpendel-. Voor de huurkosten parkeerterrein TU kan een verplichting worden vastgelegd (prestatie is in 2002 geleverd)).

 

11.  Baggeren watergangen. (project 21136)

Het baggeren van watergangen vindt plaats gedurende het seizoen dat loopt van augustus tot april. Dit loopt niet in de pas met het begrotingsjaar.  Om de watergangen te kunnen baggeren worden de watergangen eerst bemonsterd waarna aan de hand van de klasse indeling een stortlocatie gezocht moet worden. Na het vinden van een stortlocatie moet van de Provincie Zuid-Holland een goedkeuring verkregen worden. Tot op heden was dat direct goed, maar nu wil de Provincie eerst een overleg met de gemeente of er geen andere mogelijkheden dan stort zijn. Het extra overleg met de Provincie staat gepland voor 18 december. Als dit overleg heeft plaatsgevonden is het pas mogelijk het werk aan te besteden. De verwachting is dat het baggerwerk begin februari wordt aanbesteed, waarna de uitvoering zal plaatsvinden.

Om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren is naast de jaarschijf 2003 ook de aangevraagde budgetoverheveling benodigd om te kunnen voldoen aan de eisen van het Hoogheemraadschap met betrekking tot de keur (waterbodemdiepte)

Advies controller: akkoord met overheveling. (Toelichting: vorig jaar is geen budget overgeheveld; het baggerseizoen loopt van oktober tot april en wijkt af van het begrotingsjaar; a.g.v. extra eisen provincie (niet beïnvloedbaar) is nu vertraging opgelopen (NB: provincie is inmiddels akkoord)

 

12.  Internationaal beleid.(project21448)

Ter uitvoering van afspraken die in 2001 zijn gemaakt met de partnerstad Esteli is in 2002 een samenwerkingsproject opgestart waarbij Brandweer en Reinigingsdienst worden ondersteund met deskundigheid en materialen. Speciaal voor het vervoer van Delftse vuilnis- en brandweerauto’s naar Esteli was binnen de post gemeentelijk internationaal beleid een bedrag gereserveerd van € 25.000. Daarnaast  was ook voor een bezoek aan Esteli in het kader van dit project een bedrag van € 7.500 gereserveerd. Het vervoer van de auto’s en het daaraan gekoppelde bezoek waren gepland voor november 2002. De voorbereidingen hebben echter meer tijd gevergd dan was voorzien en zowel het transport van de auto’s als het bezoek van de delegatie is verschoven naar de begin 2003. Overheveling van dit bedrag is essentieel voor de goede voortgang van deze samenwerking

Advies controller: akkoord met overheveling

 

13.  Sportvisie (project 21527)

De gelden voor Sportvisie betreffen Rijksinkomsten (doeluitkering) voor een project wat van 2000 tot 2006 loopt. De Rijksinkomsten vinden voornamelijk in de eerste jaren van dit project plaats en de gemeentelijke uitgaven voornamelijk in de laatste jaren. Als gevolg hiervan het verzoek tot overheveling van € 70.000 van 2002 naar 2003.

Advies controller: akkoord met overheveling. (doeluitkering)

 

14. Openbare bibliotheek (project 21529)

In verband met het in 2002 ontstane idee om de Openbare Bibliotheek Delft onderdeel te laten uitmaken van de in 2004 op te richten Mediatheek (= samenvoeging van Kunstcentrum, Disc O theek en Bibliotheek), zijn diverse activiteiten gericht op onderzoek rondom de noodzakelijke verhuizing van de bibliotheek (i.v.m. Project Zuidpoort) vertraging opgelopen. In 2003 zullen deze onderzoeken plaatsvinden (maar dan v.w.b. de Mediatheek, i.p.v. uitsluitend de bibliotheek), mede gezien de voortgang van Project Zuidpoort. Verzocht wordt het gehele budget (bestaande uit het budget 2002 en het overgehevelde budget uit 2001), te weten € 54.122,  over te hevelen naar 2003.

Advies controller: niet akkoord met overheveling. ( Het betreft een verzoek om voor de 2e achtereenvolgende maal structureel budget over te hevelen. Daarnaast is onduidelijk wat er nu precies met het geld gaat gebeuren en welke raming hierbij hoort. Conclusie: er wordt niet voldaan aan de criteria voor budgetoverheveling.)

 

15. Podiumkunst (project 21536)

Voorlopige subsidiebeschikkingen met een gezamenlijk subsidiebedrag van € 63.729 zijn verzonden in 2002, waarvan tot nu toe een deel is afgerekend, zodat in 2003 het restant van het toegezegde bedrag nog moet worden afgerekend. Voorgesteld wordt om dit bedrag, te weten € 40.200, over te hevelen naar 2003

Advies controller: akkoord met budgetoverheveling onder voorbehoud van voldoende budgetruimte. (Een voorbehoud moet worden gemaakt voor de daadwerkelijke beschikbaarheid van het budget a.g.v. nog te verwerken doorbelastingen van OGM.)

 

16. 1% Regeling Openbaar Vervoer (project 21925)

De 1% regeling is geld dat van Haaglanden komt voor onderhoud  van en aanpassingen aan het openbaar vervoer. De bedoeling was dit jaar het geld te besteden aan verbetering van de abri’s. Om dit te kunnen doen moet eerste een inventarisatieronde langs alle abri’s worden gedaan. Door gebrek aan capaciteit zal deze actie pas in januari starten. Het budget, € 23.500,  moet daarom overgeheveld worden naar volgend jaar.

Advies controller: akkoord met overheveling (Het gaat hier om een (taakstellende) opbrengst)).

 

Cluster Facilitaire Dienstverlening

 

17. Vorming en Opleiding (project 21900)

Er zijn concrete vorming- en opleidingsplannen aanbesteed die nog niet tot levering of facturering hebben geleid. Het gaat om de voortzetting van het DOOR-traject bij Financien, een traject bij PuZa en een bijdrage aan het traject bij Stadsbeheer.

Als de facturen van PuZa nog in 2002 verwerkt kunnen worden, wordt het bedrag lager.

Advies controller: Akkoord gaan met overhevelen hetgeen daarna per ultimo 2002 resteert is op deze post. (Zo veel mogelijk vastleggen van de verplichtingen traject PuZa en de bijdrage aan Stadsbeheer. Overigens is budgetoverheveling conform jarenlange gedragslijn)

 

18. Neon Opleidingsbudget (project 21901)

Het vorming- en opleidingsbudget in het kader van NEON ad  fl 1.000.000  is in 4 delen beschikbaar gesteld: 500.000 in 2001, 300.000 in 2002, 100.000 in 2003 en 100.000 in 2004. De uitvoering van de plannen loopt echter achter bij de beschikbaarheid van het geld. Zo zullen de activiteiten in het kader van Competentiemanagement (uitgebreide activiteiten die een behoorlijk beslag op het budget leggen) pas in 2003 worden uitgevoerd. De verplichtingen hiervoor zijn al wel aangegaan.

Daarnaast worden ten laste van dit budget toezeggingen gedaan aan sectoren voor het uitvoeren van hun specifieke trajecten. Het zicht op de verplichtingen die sectoren vervolgens weer aangaan, is niet altijd in voldoende mate aanwezig. Het is lastig om de toezeggingen vast te leggen in de administratie; het levert problemen op voor de verantwoording.

Advies controller: Akkoord met de overheveling van dit budget voor zo ver aanwezig ultimo 2002.  (Argument hiervoor zijn de gedane toezeggingen en aangegane verplichtingen. Budget omvat periode van vier jaren.)

 

19. Rondkijkfoto’s (project 50185)

Dit verzoek betreft de rondkijkfoto’s en de aanpassingen aan ZWAAN, die hiervoor zijn besteld in december 2003. Levering en facturering geschiedt in delen in de periode december 2002 tot maart 2003. Een deel van het budget zal hierdoor overgeheveld moeten worden.

Advies controller: Akkoord met de overheveling. (Er is sprake van aangegane verplichtingen, die niet aansluit bij de strikte definitie die gehanteerd wordt bij de jaarrekening en  daarom niet in de administratie worden opgenomen.)

 

20. Loopbaanbegeleiding (project 50673).

Door ziekte en een vacature bij het loopbaanadviescentrum zijn niet tijdig geplande hulpmiddelen aangeschaft voor STAP (€ 12.000). Daarnaast zijn er verplichtingen aangegaan voor inhuur van een loopbaanadviseur in verband met vervanging (€ 8.000).

Verder is op instigatie van de OR deelname aan het project A&O-fonds voorzien. Dit betreft loopbaanbegeleiding voor speciale categorieën personeel: 40-min, 40-plus, 55-plus, fysiek belastend werk. Het GMT heeft hierover overigens nog geen besluit genomen. (€ 10.000)

Advies controller: niet akkloord met budgetoverheveling. (Budgetoverheveling heeft volgens de spelregels alleen betrekking op incidentele budgetten of doeluitkeringen.) (Deelname aan het project A&O-fonds is incidenteel. Er ligt nog geen concreet besluit of intentieverklaring van het GMT. Gezien het stadium van voorbereiding lijkt het me voorbarig het budget nu over te hevelen voor dit doel. )

 

21. Diversiteitenbeleid

Er is eenmalig een bedrag van € 54.453 beschikbaar gesteld om activiteiten t.b.v het diversiteitenbeleid te bekostigen. Dit bedrag staat nog op tussenrekening 1410000. Het behoort overgeboekt te worden naar bovenstaand projectnummer en overgeheveld naar 2003. In dat jaar worden de kosten gemaakt.

Advies controller: niet akkoord met budgetoverheveling. (Het betreft  een balanspost, waarvoor de budgetoverhevelingsprocedure niet nodig is)

 

Voorheen: Cluster Bedrijven

 

22. Kosten extra archiefruimte (project 22900)

In 2002 is € 59.000 beschikbaar gesteld voor bouw en inrichting van extra depotruimte voor het Gemeentearchief in Torenhove (besluit B&W 5/2/2002; 30e wijziging 2002, raad 27/6/2002). Het project heeft vertraging opgelopen omdat het depot in eerste instantie niet voldeed aan de wettelijke eisen, zodat nog aanpassingen moeten worden gepleegd.

Advies controller:  Akkoord met overheveling.

 

23. Conserveringskosten archeologie (project 22970)

Bij de behandeling van de Zomernota 2003-2006 in de raadsvergadering van 25 en 27 september 2002 heeft de gemeenteraad ingestemd met de financiële consequenties van de reeds genomen besluiten van de nota Archeologie (op 6 februari 2001 goedgekeurd). De kosten van het wegwerken van achterstanden in het conserveren had in het jaar 2002 verwerkt moeten worden, maar een belangrijk deel van de werkzaamheden heeft niet plaatsgevonden. Daarom zijn in 2002 alleen die kosten gemaakt die niet langer konden worden uitgesteld. Voor het resterende bedrag/werk (€ 17.307) wordt een budgetoverheveling aangevraagd.

Advies controller: Akkoord met de overheveling

 

Centrale Staf.

 

24. Taxaties inventarissen scholen e.d. (project 26174)

Bij de Zomernota 2003 – 2006 is een incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de taxaties van inventarissen van scholen en overige gebouwen.  De kosten blijken € 25.000 mee te vallen. Op 1 oktober 2002 heeft het college van burgemeester en wethouders besloten dit bedrag over te hevelen naar 2003 ten behoeve van de taxaties van twee monumentale panden, te weten het stadhuis en de toren van de Nieuwe kerk.

Advies controller: Akkoord met de overheveling (is reeds door b en w besloten)

 

Eind-Advies:

 

1. In principe akkoord gaan met de bovenstaande budgetoverhevelingen, met uitzondering van nummers 8,9,10, 14, 20 en 21.

2. De in deze nota genoemde bedragen als indicatief beschouwen en de definitieve bedragen vaststellen bij het vaststellen van de jaarrekening 2002.

 

 

Bijlage: Overzicht Budgetoverhevelingen 2002 – 2003.