Evenals
voorheen zijn de budgethouders in de gelegenheid gesteld om een verzoek in te
dienen voor budgetoverheveling. Uitgangspunt blijft, evenals voorgaande jaren,
dat budgetoverheveling in principe niet
is toegestaan, maar bij uitzondering alleen toegestaan wordt voor incidentele
budgetten of doeluitkeringen, die, als gevolg van overmacht, nog niet volledig
besteed zijn. In het verleden is bij zeer hoge uitzondering wel eens een deel
van een structureel jaarbudget overgeheveld.
Dan lag er steeds een (in uitvoering vertraagd) bestedings- of
onderhoudsplan aan ten grondslag.
Omdat
budgetoverheveling het resultaat van de jaarrekening beïnvloedt en het
budgetrecht van de gemeenteraad vertroebelt, is er in het verleden steeds een
terughoudend beleid gevoerd ten aanzien van budgetoverheveling. Deze terughoudende lijn is ook dit jaar weer
voortgezet. Werd vorig jaar € 1,7 miljoen overgeheveld (van 29 verzoeken met 1
afwijzing), voor de overheveling van 2002 naar 2003 wordt voorgesteld € 1,2 miljoen over te hevelen (24 verzoeken,
waarvan 6 afwijzingen)
Er
kan uiteraard alleen budget overgeheveld worden, als het geld ook daadwerkelijk en zichtbaar overblijft op het sub-functie en
projectnummer van de jaarrekening 2002. We willen daarom nu reeds vaststellen,
dat de in deze nota genoemde over te hevelen bedragen, aangepast zullen worden
als het “overschot” op de/het betreffende subfunctie/projectnummer lager is,
dan in deze nota (= het voorstel van de budgethouder) wordt vermeld. De in
deze nota genoemde bedragen hebben daarom een indicatief karakter. Voorgesteld
wordt de bedragen definitief vast te stellen als de jaarrekening 2002 gereed
is.
Over
te hevelen budgetten maken deel uit van het jaarrekeningresultaat 2002 en
zullen als zodanig in de algemene reserve vloeien. Na besluitvorming zullen de
overgehevelde budgetten via de eerste Algemene Tussentijdse Begrotingswijziging
2003 vervolgens weer ten laste van de algemene reserve worden gebracht en
worden opgevoerd als budget voor 2003.
In
dit verzamelvoorstel zijn niet opgenomen de restant budgetten van het per
31-12-02 onderhanden werk (BOZ). Wij gaan er van uit dat dit (evenals
voorgaande jaren) via de administratie wordt vastgelegd en budgettair
beschikbaar blijft. Mocht zich hierbij toch een complicatie voordoen, dan komen
wij daar bij de besluitvorming over de jaarrekening 2002 op terug.
De
hieronder genoemde voostellen tot budgetoverhevelingen zijn per cluster
gegroepeerd en getoetst door en voorzien van het advies van de
clustercontroller.
Cluster Publiekszaken:
1. Open monumentdag 2003
(project 20700)
De landelijke stichting Open Monumentendag heeft dit
jaar de Bouwfondstrofee aan het comité Delft toegekend. Aan deze trofee is een
geldprijs verbonden van € 2.500, die wordt ingezet voor organisatie Open
Monumentendag in 2003.
Advies
controller:
Akkoord met overheveling. (Conform
reeds genomen besluit College Burgemeester en Wethouders (bvf 02//033487)).
2.
Vrouwenopvang/verstrekking subsidie (project 21004)
Dit betreft een doeluitkering. Op grond van de
rijksregelgeving mag 30% van de rijksbijdrage voor vrouwenopvang naar het
volgende jaar worden overgeheveld. Wat daarbuiten niet wordt benut moet terug
richting ministerie VWS. Dit betekent dat het restant , € 42.059,--,
overgeheveld dient te worden naar 2003.
Advies controller: Akkoord met overheveling.
(betreft doeluitkering)
3.
Dak- en thuislozen en verslavingszorg (project 21007, 21027, 22012, 22013,
22107, 22109))
Dit
betreft een doeluitkering. Op grond van de rijksregelgeving mag 30% van de
rijksuitkering voor maatschappelijke opvang en verslavingszorg naar het
volgende jaar worden overgeheveld. Wat daarbuiten niet wordt benut moet terug
richting ministerie VWS. Dit betekent dat het restant van dit budget, € 398.089, overgeheveld dient te worden naar
2003. Deze rijksuitkering is onder verschillende projectnummers opgenomen.
Advies
controller:
Advies controller: Akkoord met
overheveling. (doeluitkering)
4. Panel Gehandicaptenbeleid Huisvesting belangenorganisaties
(project 22014)
Vorig
jaar is een bedrag overgeheveld van € 20.893 om o.a de noodzakelijke investeringen in meubilair en apparatuur voor de
huisvesting van de betreffende belangenorganisaties te kunnen bekostigen. Het
is nog niet mogelijk gebleken dit bedrag te besteden omdat er nog geen
duidelijkheid was m.b.t. de huisvestingsoptie in het RIO-gebouw. Verzocht
wordt € 12.000 over te hevelen naar
2003. Het betreft (gefaseerd) incidenteel budget voor specifieke werkzaamheden
die ten dele in 2003 doorlopen.
Advies
controller:
Akkoord met overheveling.
5.
Panel werk en inkomen (project 22016)
Het
panel werk en inkomen is een project gestart, gericht op een verbetering
en intensivering van de relatie met de
achterban van de verschillende deelnemende organisaties. Doel hiervan is de
impact van de beleidsadvisering te vergroten. Dit project zal de eerste helft
van 2003 worden gecontinueerd. Het project is inmiddels gestart. Tot op heden
zijn nog geen declaraties ingediend. Verzocht wordt om € 29.461 over te
hevelen.
Het
betreft een (gefaseerd) incidenteel budget voor specifieke werkzaamheden,
waarvan vorig jaar bij de budgetoverheveling
is aangegeven dat deze nog ten
dele in 2002 zouden doorlopen. Het overgehevelde budget van 2001 naar 2002 is
in 2002 niet gebruikt, maar ondanks dit gegeven is het project werkelijk
gestart en zullen derhalve daadwerkelijk kosten worden gemaakt in 2003.
Advies
controller:
Akkoord met overheveling.
6.
Gemeentelijke bijdrage
indicatiestelling (project 22602)
Voorgesteld
wordt om het restant budget van 2002 naar 2003 over te hevelen t.b.v.
gedeeltelijke dekking bijdrage RIO 2003 en afrekening RIO 2002. Bij besluit van
het college van burgemeester en
wethouders van 6/11/02 is reeds besloten tot overheveling van € 41.450,-- naar
2003 ten behoeve van dekking bijdrage RIO 2003.
Advies
controller:
Akkoord met overheveling.(reeds
besloten)
7. Gezondheidsaccomodaties (project 22643)
De
gemeente heeft zich in de nota ‘versterken van de eerste lijnszorg in Delft’
(01/021698, vastgesteld in de commissie WZO van september 2001) hard gemaakt
voor een kwalitatieve en kwantitatieve verbetering van de eerste lijnszorg. Één
van de onderdelen van dit project is het realiseren van zeven
gezondheidsaccommodaties in Delft. Het budget voor deze realisatie (€ 33.000,-
in 2001 en € 33.000 in 2002) is beschikbaar gesteld vanuit gemeentelijke
middelen. In 2003 zullen de gezondheidsaccommodaties verder ontwikkeld en deels
ook gerealiseerd worden. Verwacht wordt dat, naast organisatie- en administratie-kosten,
proceskosten gemaakt zullen worden. Deze kosten kunnen bestaan uit
procesbegeleiding, maar bijvoorbeeld ook uit een tegemoetkoming in
verhuiskosten.
Aangezien voor de eerste lijn geen structureel
budget beschikbaar is (in de zomernota is voor 2003 een bedrag van € 20.000,-
beschikbaar gesteld), wordt voorgesteld om het resterende bedrag (€ 38.755) van
2002 over te hevelen naar 2003, opdat er voldoende financiële middelen zijn om
het deelproject ook daadwerkelijk te kunnen realiseren.
Advies
controller:
Akkoord met overheveling. (Het
betreft incidenteel budget waarvan de kosten in 2003 zullen worden gemaakt.)
Cluster Wijk- Stadszaken.
8. Binnengemeentelijk vervoer (project 20335)
Voor
de invoering van de nieuwe dienstregeling in december 2002 moeten nog heel veel
kosten gemaakt worden. Op dit moment is mobiliteit daar volop mee bezit. Het
gaat om het laten maken van nieuw communicatiemateriaal zoals vlaggen,
abri-kaarten en lijnennetkaarten, alsmede de plaatsing en verspreiding van het
communicatiemateriaal.
Advies controller:
niet akkoord
(betreft structureel budget en is geen doeluitkering)
9. Woonkoepel (project 20618)
Met
het opheffen van de Woonkoepel Delft is de bewonersparticipatie bij het ontwikkelen van het volkshuisvestingsbeleid
weggevallen.Ter compensatie wordt thans een methodiek ontwikkeld om burgers
interactief invloed te geven op het volkshuisvestingsbeleid. Oorspronkelijk
waren de uitgaven daarvoor gepland ten laste van het budgetjaar 2002. Dit
blijkt thans niet haalbaar. Uitgaven voor dit onderwerp worden thans gepland
ten laste van 2003.
Advies
controller:
niet akkoord. (Het betreft een
structureel budget. Uitgaven kunnen verschuiven naar 2003).
10. Delftpendel (project 20964)
Op
dit moment zijn voorbereidingen getroffen voor het maken van een nieuwe folder
voor de Delftpendel en de aanpassingen van de bebording. Het plan was dit in
2002 nog in gang te zetten maar door tekort aan capaciteit heeft het wat
vertraging opgelopen. Daarom de vraag het overgebleven geld over te hevelen
naar volgend jaar.
Advies controller: niet akkoord. (Betreft kosten die moeten drukken
op 2003 -zie nota Delftpendel-. Voor de huurkosten parkeerterrein TU kan een
verplichting worden vastgelegd (prestatie is in 2002 geleverd)).
11. Baggeren watergangen. (project 21136)
Het
baggeren van watergangen vindt plaats gedurende het seizoen dat loopt van
augustus tot april. Dit loopt niet in de pas met het begrotingsjaar. Om de watergangen te kunnen baggeren worden
de watergangen eerst bemonsterd waarna aan de hand van de klasse indeling een
stortlocatie gezocht moet worden. Na het vinden van een stortlocatie moet van
de Provincie Zuid-Holland een goedkeuring verkregen worden. Tot op heden was
dat direct goed, maar nu wil de Provincie eerst een overleg met de gemeente of
er geen andere mogelijkheden dan stort zijn. Het extra overleg met de Provincie
staat gepland voor 18 december. Als dit overleg heeft plaatsgevonden is het pas
mogelijk het werk aan te besteden. De verwachting is dat het baggerwerk begin
februari wordt aanbesteed, waarna de uitvoering zal plaatsvinden.
Om
de werkzaamheden te kunnen uitvoeren is naast de jaarschijf 2003 ook de
aangevraagde budgetoverheveling benodigd om te kunnen voldoen aan de eisen van
het Hoogheemraadschap met betrekking tot de keur (waterbodemdiepte)
Advies
controller:
akkoord met overheveling. (Toelichting:
vorig jaar is geen budget overgeheveld; het baggerseizoen loopt van oktober tot
april en wijkt af van het begrotingsjaar; a.g.v. extra eisen provincie (niet beïnvloedbaar)
is nu vertraging opgelopen (NB: provincie is inmiddels akkoord)
12. Internationaal beleid.(project21448)
Ter
uitvoering van afspraken die in 2001 zijn gemaakt met de partnerstad Esteli is
in 2002 een samenwerkingsproject opgestart waarbij Brandweer en
Reinigingsdienst worden ondersteund met deskundigheid en materialen. Speciaal
voor het vervoer van Delftse vuilnis- en brandweerauto’s naar Esteli was binnen
de post gemeentelijk internationaal beleid een bedrag gereserveerd van €
25.000. Daarnaast was ook voor een
bezoek aan Esteli in het kader van dit project een bedrag van € 7.500
gereserveerd. Het vervoer van de auto’s en het daaraan gekoppelde bezoek waren
gepland voor november 2002. De voorbereidingen hebben echter meer tijd gevergd
dan was voorzien en zowel het transport van de auto’s als het bezoek van de
delegatie is verschoven naar de begin 2003. Overheveling van dit bedrag is
essentieel voor de goede voortgang van deze samenwerking
Advies controller:
akkoord met
overheveling
13. Sportvisie
(project 21527)
De
gelden voor Sportvisie betreffen Rijksinkomsten (doeluitkering) voor een
project wat van 2000 tot 2006 loopt. De Rijksinkomsten vinden voornamelijk in
de eerste jaren van dit project plaats en de gemeentelijke uitgaven
voornamelijk in de laatste jaren. Als gevolg hiervan het verzoek tot
overheveling van € 70.000 van 2002 naar 2003.
Advies
controller:
akkoord met overheveling.
(doeluitkering)
14. Openbare
bibliotheek (project 21529)
In
verband met het in 2002 ontstane idee om de Openbare Bibliotheek Delft
onderdeel te laten uitmaken van de in 2004 op te richten Mediatheek (=
samenvoeging van Kunstcentrum, Disc O theek en Bibliotheek), zijn diverse
activiteiten gericht op onderzoek rondom de noodzakelijke verhuizing van de
bibliotheek (i.v.m. Project Zuidpoort) vertraging opgelopen. In 2003 zullen
deze onderzoeken plaatsvinden (maar dan v.w.b. de Mediatheek, i.p.v.
uitsluitend de bibliotheek), mede gezien de voortgang van Project Zuidpoort.
Verzocht wordt het gehele budget (bestaande uit het budget 2002 en het
overgehevelde budget uit 2001), te weten € 54.122, over te hevelen naar 2003.
Advies
controller:
niet akkoord met overheveling. ( Het
betreft een verzoek om voor de 2e achtereenvolgende maal structureel
budget over te hevelen. Daarnaast is onduidelijk wat er nu precies met het geld
gaat gebeuren en welke raming hierbij hoort. Conclusie: er wordt niet voldaan
aan de criteria voor budgetoverheveling.)
15. Podiumkunst
(project 21536)
Voorlopige
subsidiebeschikkingen met een gezamenlijk subsidiebedrag van € 63.729 zijn
verzonden in 2002, waarvan tot nu toe een deel is afgerekend, zodat in 2003 het
restant van het toegezegde bedrag nog moet worden afgerekend. Voorgesteld wordt
om dit bedrag, te weten € 40.200, over te hevelen naar 2003
Advies
controller:
akkoord met budgetoverheveling onder
voorbehoud van voldoende budgetruimte. (Een voorbehoud moet worden gemaakt voor
de daadwerkelijke beschikbaarheid van het budget a.g.v. nog te verwerken
doorbelastingen van OGM.)
16.
1% Regeling Openbaar Vervoer (project
21925)
De
1% regeling is geld dat van Haaglanden komt voor onderhoud van en aanpassingen aan het openbaar
vervoer. De bedoeling was dit jaar het geld te besteden aan verbetering van de
abri’s. Om dit te kunnen doen moet eerste een inventarisatieronde langs alle
abri’s worden gedaan. Door gebrek aan capaciteit zal deze actie pas in januari
starten. Het budget, € 23.500, moet
daarom overgeheveld worden naar volgend jaar.
Advies controller:
akkoord met
overheveling (Het gaat hier om
een (taakstellende) opbrengst)).
17. Vorming en Opleiding (project 21900)
Er
zijn concrete vorming- en opleidingsplannen aanbesteed die nog niet tot
levering of facturering hebben geleid. Het gaat om de voortzetting van het DOOR-traject
bij Financien, een traject bij PuZa en een bijdrage aan het traject bij
Stadsbeheer.
Als
de facturen van PuZa nog in 2002 verwerkt kunnen worden, wordt het bedrag
lager.
Advies controller:
Akkoord gaan met overhevelen hetgeen daarna per ultimo 2002 resteert is op deze
post. (Zo veel mogelijk vastleggen van de verplichtingen traject PuZa en de
bijdrage aan Stadsbeheer. Overigens is budgetoverheveling conform jarenlange
gedragslijn)
18. Neon
Opleidingsbudget (project 21901)
Het
vorming- en opleidingsbudget in het kader van NEON ad fl 1.000.000 is in 4
delen beschikbaar gesteld: 500.000 in 2001, 300.000 in 2002, 100.000 in 2003 en
100.000 in 2004. De uitvoering van de plannen loopt echter achter bij de
beschikbaarheid van het geld. Zo zullen de activiteiten in het kader van
Competentiemanagement (uitgebreide activiteiten die een behoorlijk beslag op
het budget leggen) pas in 2003 worden uitgevoerd. De verplichtingen hiervoor
zijn al wel aangegaan.
Daarnaast
worden ten laste van dit budget toezeggingen gedaan aan sectoren voor het
uitvoeren van hun specifieke trajecten. Het zicht op de verplichtingen die
sectoren vervolgens weer aangaan, is niet altijd in voldoende mate aanwezig.
Het is lastig om de toezeggingen vast te leggen in de administratie; het levert
problemen op voor de verantwoording.
Advies controller:
Akkoord met de overheveling van dit budget voor zo ver aanwezig ultimo
2002. (Argument hiervoor zijn de gedane
toezeggingen en aangegane verplichtingen. Budget omvat periode van vier jaren.)
19. Rondkijkfoto’s (project 50185)
Dit
verzoek betreft de rondkijkfoto’s en de aanpassingen aan ZWAAN, die hiervoor
zijn besteld in december 2003. Levering en facturering geschiedt in delen in de
periode december 2002 tot maart 2003. Een deel van het budget zal hierdoor
overgeheveld moeten worden.
Advies controller:
Akkoord met de overheveling. (Er is sprake van aangegane verplichtingen, die
niet aansluit bij de strikte definitie die gehanteerd wordt bij de jaarrekening
en daarom niet in de administratie
worden opgenomen.)
20. Loopbaanbegeleiding (project 50673).
Door
ziekte en een vacature bij het loopbaanadviescentrum zijn niet tijdig geplande
hulpmiddelen aangeschaft voor STAP (€ 12.000). Daarnaast zijn er verplichtingen
aangegaan voor inhuur van een loopbaanadviseur in verband met vervanging (€
8.000).
Verder
is op instigatie van de OR deelname aan het project A&O-fonds voorzien. Dit
betreft loopbaanbegeleiding voor speciale categorieën personeel: 40-min,
40-plus, 55-plus, fysiek belastend werk. Het GMT heeft hierover overigens nog
geen besluit genomen. (€ 10.000)
Advies controller: niet akkloord met
budgetoverheveling. (Budgetoverheveling heeft volgens de spelregels alleen
betrekking op incidentele budgetten of doeluitkeringen.) (Deelname aan het
project A&O-fonds is incidenteel. Er ligt nog geen concreet besluit of
intentieverklaring van het GMT. Gezien het stadium van voorbereiding lijkt het
me voorbarig het budget nu over te hevelen voor dit doel. )
21. Diversiteitenbeleid
Er
is eenmalig een bedrag van € 54.453 beschikbaar gesteld om activiteiten t.b.v
het diversiteitenbeleid te bekostigen. Dit bedrag staat nog op tussenrekening
1410000. Het behoort overgeboekt te worden naar bovenstaand projectnummer en
overgeheveld naar 2003. In dat jaar worden de kosten gemaakt.
Advies controller: niet akkoord met
budgetoverheveling. (Het betreft een
balanspost, waarvoor de budgetoverhevelingsprocedure niet nodig is)
22. Kosten extra archiefruimte (project 22900)
In 2002 is € 59.000 beschikbaar gesteld voor bouw en inrichting
van extra depotruimte voor het Gemeentearchief in Torenhove (besluit B&W
5/2/2002; 30e wijziging 2002, raad 27/6/2002). Het project heeft vertraging
opgelopen omdat het depot in eerste instantie niet voldeed aan de wettelijke
eisen, zodat nog aanpassingen moeten worden gepleegd.
Advies
controller:
Akkoord met overheveling.
23. Conserveringskosten archeologie (project 22970)
Bij
de behandeling van de Zomernota 2003-2006 in de raadsvergadering van 25 en 27
september 2002 heeft de gemeenteraad ingestemd met de financiële consequenties
van de reeds genomen besluiten van de nota Archeologie (op 6 februari 2001
goedgekeurd). De kosten van het wegwerken van achterstanden in het conserveren
had in het jaar 2002 verwerkt moeten worden, maar een belangrijk deel van de
werkzaamheden heeft niet plaatsgevonden. Daarom zijn in 2002 alleen die kosten
gemaakt die niet langer konden worden uitgesteld. Voor het resterende
bedrag/werk (€ 17.307) wordt een budgetoverheveling aangevraagd.
Advies
controller: Akkoord met de overheveling
Centrale Staf.
24. Taxaties inventarissen scholen e.d. (project
26174)
Bij
de Zomernota 2003 – 2006 is een incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de
taxaties van inventarissen van scholen en overige gebouwen. De kosten blijken € 25.000 mee te vallen. Op
1 oktober 2002 heeft het college van burgemeester en wethouders besloten dit
bedrag over te hevelen naar 2003 ten behoeve van de taxaties van twee
monumentale panden, te weten het stadhuis en de toren van de Nieuwe kerk.
Advies
controller: Akkoord met de overheveling (is reeds
door b en w besloten)
Eind-Advies:
1.
In principe akkoord gaan met de bovenstaande budgetoverhevelingen, met
uitzondering van nummers 8,9,10, 14, 20 en 21.
2.
De in deze nota genoemde bedragen als indicatief beschouwen en de definitieve
bedragen vaststellen bij het vaststellen van de jaarrekening 2002.
Bijlage:
Overzicht Budgetoverhevelingen 2002 – 2003.