Onderwerp
Het
Binnenstadsforum ging na een besluit van de raadscommissie CKE (dd 4 maart 1999) van start voor één
collegeperiode. Het forum heeft de functie van klankbordgroep, ingesteld door
het college van B&W en heeft een adviserend karakter richting college en
Raad.
Het
forum is in de zittingsperiode 15 keer bijeen geweest en heeft tussentijds
meerdere keren kritisch haar eigen functioneren tegen het licht gehouden. De
conclusie van het forum zelf is dat in de nieuwe raadsperiode een doorstart
uitermate zinvol is. Uit haar eigen evaluaties blijkt wel, dat een aantal punten
efficiënter opgezet en uitgewerkt zullen moeten worden.
Deze
zaken komen hieronder aan de orde en worden puntsgewijs van een oplossing
voorzien. In afwachting van de instelling van het binnenstadsforum nieuwe
stijl, neemt het “oude binnenstadsforum” de honneurs waar. Voorop blijft staan
dat het binnenstadsforum nadrukkelijk het karakter van klankbordgroep behoudt.
Werkwijze
forum
Het
forum krijgt een nieuwe werkwijze, waarbij de nadruk ligt op het open karakter
van de discussie. De presentatie van ambtelijke of bestuurlijke
concept-standpunten zal meer aandacht krijgen. Met behulp van schetsen,
statements en stellingen in plaats van uitgewerkte voorstellen zullen de
forumleden worden uitgedaagd elkaar te bevragen. Ter achtergrondinformatie
worden relevante nota’s toegestuurd.
De
binnenstadsmanager kan desgevraagd korte toelichtingen/presentaties verzorgen
of betrokken vakambtenaren vragen dit te doen. In de meeste gevallen zullen
deze presentaties alleen bedoeld zijn om de meningsvorming op gang te helpen.
Naar
eigen inzicht kunnen werkgroepen geformeerd worden om bepaalde onderwerpen voor
te bereiden of nader door te spreken.
Studiebezoeken
zijn wel geopperd maar niet in uitvoering genomen. Vanuit de gemeente zullen
hiertoe geen initiatieven worden ondernomen.
Vergaderfrequentie
In
de afgelopen periode is de vergaderfrequentie wisselend geweest. Een vaste
vergaderfrequentie is wenselijk. De voorkeur gaat uit naar één bijeenkomst per
twee maanden.
Agendacommissie
De
agendacommissie werd ingesteld om de continuďteit van het forum te bewaken.
Deze opzet is niet goed geslaagd. Vastgelegd is nu dat de agendacommissie
veertien dagen vooraf bij elkaar komt en de items bespreekt die in het
Binnenstadsforum aan de orde komen. Ambtelijk wordt vervolgens de opmaak van
uitnodiging en achterliggende stukken verzorgd. De
projectleider/wijkcoördinator binnenstad is voor de agendacommissie het
aanspreekpunt qua voorbereiding en timing van inhoudelijk te bespreken
onderwerpen. De agendacommissie is samengesteld uit 2 leden van het forum, een
communicatieadviseur en de projectleider/wijkcoördinator binnenstad.
Agendasetting
De
agendacommissie beschikt over een groslijst met gespreksthema’s. Afhankelijk
van de bestuurlijke of ambtelijke wensen en mogelijkheden en mede bepaald door
de actualiteit kunnen deze daadwerkelijk op de agenda worden geplaatst. Het is
aan de agendacommissie hierin een keuze te maken.
Daarnaast
staat het ieder lid van het Binnenstadsforum vrij zelf nieuwe onderwerpen aan
te dragen bij de agendacommissie.
De
agenda van de bijeenkomsten krijgt er een vast agendapunt bij in de vorm van
een “Stand van zaken” waarin de ontwikkelingen op een aantal beleidsterreinen
in de binnenstad door beide wethouders kort wordt aangeven.
Digitale discussiehoek
Op
de nieuwe gemeentesite is ruimte voor het Binnenstadsforum om stellingen te
poneren en meningen uit te lokken. Middels een “antwoordformulier” kunnen daar
suggesties gegeven worden voor aan te kaarten onderwerpen. De ambtelijke
ondersteuning hierin is minimaal. Een beheerder/redacteur zal vanuit het forum
moeten worden benoemd.
Leden
Binnenstadsforum
Bij
B&W besluit (23-3-‘99) bestond de afgelopen periode de vaste bezetting uit
18 personen. Hiervan waren 8 leden afgevaardigd door belangenorganisaties. Via
een open aanmeldingsprocedure werden 10 leden geselecteerd. Daarnaast bestond
er een groslijst van organisaties, die afhankelijk van de agendapunten werden
uitgenodigd.
De
vaste leden afkomstig uit belangenorganisaties hadden alle ruimte voor het
innemen van standpunten; in hoeverre de achterban geraadpleegd wordt, is vrij
in te vullen. De leden spreken dan ook op persoonlijke titel. Dit blijft
ongewijzigd.
In
vervolg zal het forum bestaan uit een vaste groep leden. Uit de evaluatie is
gebleken dat als gevolg van een uitnodigingenbeleid op basis van de groslijst
teveel wisselingen in de aanwezigheid optraden. Dat gaf een rommelig beeld en
onduidelijkheid bij de aanwezigen. De in bijlage 2 genoemde organisaties zullen
worden uitgenodigd een vertegenwoordiger voor te dragen voor het
Binnenstadsforum. Daarnaast worden 8 leden geworven via een open
aanmeldingsprocedure.
Leden
van het forum zijn geen (plaatsvervangend) lid van de gemeenteraad. Van de deel
te nemen organisaties wordt dan ook verwacht in hun afvaardiging hiermee
rekening te houden. Een meerderheid van het forum is van mening, dat de
restrictie t.a.v. politieke binding ook van toepassing moet zijn op
bestuursleden van locale politieke partijen. Een minderheid is het hiermee niet
eens.
a.
forumleden mogen geen (plv) lid van de gemeenteraad zijn
b.
forumleden mogen geen (plv) lid van de gemeenteraad zijn, noch een
bestuursfunctie bij een locale politieke partij bekleden.
(zie
bijlage 1)
Voorgesteld
wordt de volgende 12 organisaties te verzoeken een vertegenwoordiger voor het
binnenstadsforum te leveren.
Bewonersorganisatie
Binnenstad Noord
Belangenvereniging
Zuidpoort
Bewonersorganisatie
Binnenstad Zuid
Bewonersvereniging
Grachtengebied Zuid
Bewonersvereniging
Wateringse Poort
Bewonersorganisatie
’t Nieuwe Werk
Ondernemers
Federatie Delft
Koninklijke
Horeca Nerderland
Kamer
van Koophandel
Delfia
Batavorum
Stichting
De Witte Roos
Samenwerkingsverband
Studentenverenigingen VeRa