Nota

 

Datum

28-01-2003

Ons Kenmerk

03/002913

Opsteller

Lidwine van Elteren

Bijlagen

2

Onderwerp

doorstart binnenstadsforum

 


Geacht college,

 

Het Binnenstadsforum ging na een besluit van de raadscommissie CKE (dd  4 maart 1999) van start voor één collegeperiode. Het forum heeft de functie van klankbordgroep, ingesteld door het college van B&W en heeft een adviserend karakter richting college en Raad.

 

Het forum is in de zittingsperiode 15 keer bijeen geweest en heeft tussentijds meerdere keren kritisch haar eigen functioneren tegen het licht gehouden. De conclusie van het forum zelf is dat in de nieuwe raadsperiode een doorstart uitermate zinvol is. Uit haar eigen evaluaties blijkt wel, dat een aantal punten efficiënter opgezet en uitgewerkt zullen moeten worden.

Deze zaken komen hieronder aan de orde en worden puntsgewijs van een oplossing voorzien. In afwachting van de instelling van het binnenstadsforum nieuwe stijl, neemt het “oude binnenstadsforum” de honneurs waar. Voorop blijft staan dat het binnenstadsforum nadrukkelijk het karakter van klankbordgroep behoudt.

 

Werkwijze forum

Het forum krijgt een nieuwe werkwijze, waarbij de nadruk ligt op het open karakter van de discussie. De presentatie van ambtelijke of bestuurlijke concept-standpunten zal meer aandacht krijgen. Met behulp van schetsen, statements en stellingen in plaats van uitgewerkte voorstellen zullen de forumleden worden uitgedaagd elkaar te bevragen. Ter achtergrondinformatie worden relevante nota’s toegestuurd.

De binnenstadsmanager kan desgevraagd korte toelichtingen/presentaties verzorgen of betrokken vakambtenaren vragen dit te doen. In de meeste gevallen zullen deze presentaties alleen bedoeld zijn om de meningsvorming op gang te helpen.

Naar eigen inzicht kunnen werkgroepen geformeerd worden om bepaalde onderwerpen voor te bereiden of nader door te spreken.

Studiebezoeken zijn wel geopperd maar niet in uitvoering genomen. Vanuit de gemeente zullen hiertoe geen initiatieven worden ondernomen.

 

Vergaderfrequentie

In de afgelopen periode is de vergaderfrequentie wisselend geweest. Een vaste vergaderfrequentie is wenselijk. De voorkeur gaat uit naar één bijeenkomst per twee maanden.


 

Agendacommissie

De agendacommissie werd ingesteld om de continuďteit van het forum te bewaken. Deze opzet is niet goed geslaagd. Vastgelegd is nu dat de agendacommissie veertien dagen vooraf bij elkaar komt en de items bespreekt die in het Binnenstadsforum aan de orde komen. Ambtelijk wordt vervolgens de opmaak van uitnodiging en achterliggende stukken verzorgd. De projectleider/wijkcoördinator binnenstad is voor de agendacommissie het aanspreekpunt qua voorbereiding en timing van inhoudelijk te bespreken onderwerpen. De agendacommissie is samengesteld uit 2 leden van het forum, een communicatieadviseur en de projectleider/wijkcoördinator binnenstad.

 

Agendasetting

De agendacommissie beschikt over een groslijst met gespreksthema’s. Afhankelijk van de bestuurlijke of ambtelijke wensen en mogelijkheden en mede bepaald door de actualiteit kunnen deze daadwerkelijk op de agenda worden geplaatst. Het is aan de agendacommissie hierin een keuze te maken.

Daarnaast staat het ieder lid van het Binnenstadsforum vrij zelf nieuwe onderwerpen aan te dragen bij de agendacommissie.

De agenda van de bijeenkomsten krijgt er een vast agendapunt bij in de vorm van een “Stand van zaken” waarin de ontwikkelingen op een aantal beleidsterreinen in de binnenstad door beide wethouders kort wordt aangeven.

 

Digitale discussiehoek

Op de nieuwe gemeentesite is ruimte voor het Binnenstadsforum om stellingen te poneren en meningen uit te lokken. Middels een “antwoordformulier” kunnen daar suggesties gegeven worden voor aan te kaarten onderwerpen. De ambtelijke ondersteuning hierin is minimaal. Een beheerder/redacteur zal vanuit het forum moeten worden benoemd.

 

Leden Binnenstadsforum

Bij B&W besluit (23-3-‘99) bestond de afgelopen periode de vaste bezetting uit 18 personen. Hiervan waren 8 leden afgevaardigd door belangenorganisaties. Via een open aanmeldingsprocedure werden 10 leden geselecteerd. Daarnaast bestond er een groslijst van organisaties, die afhankelijk van de agendapunten werden uitgenodigd.

De vaste leden afkomstig uit belangenorganisaties hadden alle ruimte voor het innemen van standpunten; in hoeverre de achterban geraadpleegd wordt, is vrij in te vullen. De leden spreken dan ook op persoonlijke titel. Dit blijft ongewijzigd.

In vervolg zal het forum bestaan uit een vaste groep leden. Uit de evaluatie is gebleken dat als gevolg van een uitnodigingenbeleid op basis van de groslijst teveel wisselingen in de aanwezigheid optraden. Dat gaf een rommelig beeld en onduidelijkheid bij de aanwezigen. De in bijlage 2 genoemde organisaties zullen worden uitgenodigd een vertegenwoordiger voor te dragen voor het Binnenstadsforum. Daarnaast worden 8 leden geworven via een open aanmeldingsprocedure.

Leden van het forum zijn geen (plaatsvervangend) lid van de gemeenteraad. Van de deel te nemen organisaties wordt dan ook verwacht in hun afvaardiging hiermee rekening te houden. Een meerderheid van het forum is van mening, dat de restrictie t.a.v. politieke binding ook van toepassing moet zijn op bestuursleden van locale politieke partijen. Een minderheid is het hiermee niet eens.

 

Voorstel

 

  1. Het Binnenstadsforum opnieuw in te stellen als klankbordgroep voor het college voor de periode tot maart 2006.
  2. Ten aanzien van de restrictie met betrekking tot politieke binding van forumleden te kiezen uit:

a.      forumleden mogen geen (plv) lid van de gemeenteraad zijn

b.      forumleden mogen geen (plv) lid van de gemeenteraad zijn, noch een bestuursfunctie bij een locale politieke partij bekleden.

  1. Akkoord te gaan met een nieuwe werkwijze van het Binnenstadsforum waarbij de nadruk komt te liggen op een zo open mogelijke gedachtewisseling.
  2. De maximale samenstelling te laten bestaan uit 20 leden, waarvan 12 leden aan te wijzen door belangenorganisaties en 8 leden die via een open aanmeldingsprocedure worden geselecteerd en op voordracht van B&W door de raad worden benoemd.
  3. In te stemmen met de voorgedragen belangenorganisaties

      (zie bijlage 1)

  1. De Spelregels voor het Binnenstadsforum 2003-2006 vast te stellen (zie bijlage 2).
  2. Door een publicatie in de Stadskrant over gaan tot werving van 8 vaste forumleden op basis van aanmelding. Bij de selectie van kandidaten wegen betrokkenheid bij de binnenstad en creativiteit zwaar. Tevens wordt gekeken naar de evenwichtigheid in de samenstelling van het forum.
  3. Dit voorstel om advies voor te leggen aan de commissie CKE

 


                                                                                                            Bijlage 1

 

 

Samenstelling binnenstadsforum

 

Voorgesteld wordt de volgende 12 organisaties te verzoeken een vertegenwoordiger voor het binnenstadsforum te leveren.

 

 

Bewonersorganisatie Binnenstad Noord

Belangenvereniging Zuidpoort

Bewonersorganisatie Binnenstad Zuid

Bewonersvereniging Grachtengebied Zuid

Bewonersvereniging Wateringse Poort

Bewonersorganisatie ’t Nieuwe Werk

Ondernemers Federatie Delft

Koninklijke Horeca Nerderland

Kamer van Koophandel

Delfia Batavorum

Stichting De Witte Roos

Samenwerkingsverband Studentenverenigingen VeRa


                                                                                                            Bijlage 2

 

Spelregels voor het Binnenstadsforum 2003-2006

 

 

  1. Het binnenstadsforum behandelt hoofdlijnen van beleid.

 

  1. Het forum is ingesteld als klankbordgroep en de meningen in de discussie hebben dan ook een adviserend karakter richting college en raad.

 

  1. De werkwijze van het forum is gericht op een open karakter van de discussie.

 

  1. Forumleden worden aan de hand van stellingen en statements uitgedaagd elkaar te bevragen.

 

  1. Ter achtergrond informatie worden tijdig relevante nota’s toegestuurd.

 

  1. Het forum heeft in principe een omvang van 20 leden. 12 vanuit belangenorganisaties en 8 op basis van sollicitatie.

 

  1. De leden van het forum die zitting hebben op voordracht van organisaties spreken in het forum op persoonlijke titel.

 

  1. De vergaderfrequentie is in principe eens per 2 maanden.

 

  1. De agendacommissie bepaalt de agenda aan de hand van een groslijst en bereidt de bijeenkomst voor.

 

  1. Ieder lid van het forum kan via de agendacommissie agendapunten aandragen.

 

  1. Vast agendapunt is een ‘Stand van zaken’ waarin beide wethouders de ontwikkelingen op hun beleidsterreinen inzake de binnenstad kort verwoorden.

 

  1. De projectleider/wijkcoördinator binnenstad is ambtelijk het eerste aanspreekpunt voor het forum.

 

  1. Het voorzitterschap wordt -afhankelijk van het te bespreken punt- roulerend door beide wethouders die de binnenstad in portefeuille hebben uitgeoefend.

 

  1. Leden van het forum zijn geen (plaatsvervangend) lid van de gemeenteraad of de fractie van een locale politieke partij. Afhankelijk van besluitvorming, kan deze restrictie ook van toepassing zijn op bestuursleden 

 

  1. De bijeenkomsten van het binnenstadsforum zijn openbaar, maar toehoorders hebben geen spreekrecht