Oprichting

Inleenpool

 

 

Delft Interim Management

(DIM)

 

 

Gemeente Delft

13 februari 2003

aangepaste versie d.d 18 februari 2003

eindredactie Cees van der Ende


 

Inhoudsopgave:

 

Notitie oprichting inleenpool: Delft Interim management (DIM)

 

1.                     samenvatting

 

2.                     Inleiding

 

3.                     Doel inleenpool DIM
3.1  redenen voor oprichting
3.2  hoe ziet de inleenpool DIM eruit?
3.3 Taken DIM
3.4  Profiel deelnemers
3.5  Omvang en samenstelling
3.6  Aansturing
3.7  Positionering

 

4.                     Inbedding organisatie
4.1  meldpunt inleen
4.2  basisprincipes DIM
4.3  arbeidsrechtelijke consequenties
   

5.                     Kosten en opbrengsten
5.1  kosten DIM
5.2  opbrengsten DIM
5.3  Financieel bedrijfsplan DIM 2003/2004
5.4  geleidelijke daling uitgaven extern interim management 

 

6.          Voorstel

 

Notitie oprichting inleenpool: Delft Interim management (DIM)

 

1.0 samenvatting

In deze notitie wordt voorgesteld een inleenpool DIM op te richten.

Het doel van de inleenpool is tweeledig. Enerzijds het op een creatieve wijze omgaan met -en het behouden van- eigen medewerkers. Anderzijds door het inzetten van deze managers de kosten van externe inhuur geleidelijk te verminderen.

De inleenpool bestaat in aanvang uit een klein en goed gekwalificeerd  clubje eigen medewerkers op managementniveau  (ca. 5 fte) die tegen betaling van een uurtarief tijdelijk worden ingezet op (interim-management)opdrachten binnen de clusters of in gemeentebrede projecten. De interim managers van DIM, geselecteerd op basis van kwaliteiten en competenties, kennen de organisatie en haar werkwijze door en door. Zij kunnen na een relatief korte inwerktijd slagvaardig en concurrerend worden ingezet. De inleenprocedure voorziet in een snelle match tussen vraag en aanbod. Voor de uitvoering van elke opdracht wordt er een contract afgesloten tussen de opdrachtgever en DIM. Hierin worden de  condities en de te leveren prestaties vastgelegd. Na afloop van de opdracht is er een evaluatie. Afhankelijk van de aard van de opdracht en de wens van de opdrachtgever kunnen er ook tussentijdse evaluatiemomenten worden ingelast.

Bij bewezen succes en afhankelijk van de inleenbehoefte zal de pool verder kunnen doorgroeien tot ca 7 a 8 fte. De inleenpool DIM wordt aangestuurd door een coordinator die naast het zelf uitvoeren van interimopdrachten ook de acquisitie doet en de match maakt tussen de DIM-medewerkers en de aangeboden opdrachten. De inleenpool DIM ressorteert direct onder de gemeentesecretaris. Na 2 jaar (1e kwartaal 2005) zal een evaluatie plaatsvinden naar de effecten en financiele consequenties van de inleenpool. Aan GMT/BenW zal periodiek worden gerapporteerd met betrekking tot de voorgang en resultaten.

Voor de jaren 2003 en 2004 is een Financieel bedrijfsplan DIM opgesteld. Hierin is een prognose opgenomen van de  te verwachte kosten en opbrengsten op basis van een aantal uitgangspunten zoals te realiseren omzet, omvang formatie, dekkingsgraad, maximaal te declareren uren, overhead etc. Op de startfase na is er meerjarig een gunstig financieel perspectief.

 

2.0 Inleiding

In september 2001 is in het GMT een notitie besproken over het inhuren van derden. In de notitie “Inhuur Derden” is onder andere voorgesteld om meer gebruik te maken van de aanwezige kwaliteiten binnen de organisatie. Het GMT is daarmee akkoord gegaan. Ook de Ondernemingsraad dringt er in een brief (d.d. 19-12-2001) op aan, te komen tot een “pool” van medewerkers die breed inzetbaar (willen) zijn binnen de organisatie.

 

Naar aanleiding hiervan is een werkgroep samengesteld die de mogelijkheden voor het opzetten van een Inleenpool[1] voor de gemeente Delft nader heeft uitgewerkt. Het resultaat hiervan is neergelegd in een rapportage “inleenpool gemeente Delft” , welke in juni 2002 onderwerp van discussie is geweest in het GMT. Uitkomst van deze discussie was dat er binnen het GMT een positieve grondhouding bestond tegenover de introduktie van een inleenpool en dat het GMT een dergelijke pool als kanshebbend inschatte als middel om het aantal externe krachten – en daarmee de omvang van de hiermee gemoeide financiële middelen – te reduceren.

Alvorens positief te beslissen bestond binnen het GMT behoefte aan een nadere inventarisatie van de feitelijke interimbehoefte (naar aard en omvang). Tevens, zo was de verwachting, kon zo een voorzichtige indicatie worden gegeven van de omvang van personele capaciteit en kwaliteit. Het GMT had daarbij een voorkeur voor een groeiscenario al naar gelang de behoefte aan ondersteuning door de Inleenpool in de praktijk concreter wordt c.q. toeneemt.

In het 3e kwartaal 2002 zijn gesprekken gevoerd met direkteuren en enkele sectorhoofdten om de behoefte aan tijdelijk interim managementcapaciteit  vast te stellen. De uitkomst van die gesprekken/interviews is dat de interimbehoefte in drie categorieën te rubriceren is:
                       1.    algemene behoefte bv.

-          tijdelijke vervulling managementfuncties

-          projectleiding

-          ondersteuning zittend management

 

2.   specifieke behoefte voor (middellange) termijn

-          mede voorbereiden nieuw financieel systeem

-          organisatie managementontwikkelingsbijeenkomsten

-          beleidsontwikkeling op div. terreinen

 

3.  concrete korte-termijn-behoefte bv;

-implementatie kwaliteitsmodel
-verbeterplan mobiliteit/opzetten parkeerketen

-projectleider oude EZH projecten

 

Eind december 2002/begin  januari 2003 is voor het GMT een mondelinge presentatie gehouden over de effecten en consequenties van een interim managementpool. Daar is tevens gediscussieerd over een aantal inhoudelijke uitgangspunten en randvoorwaarden. De uitkomsten (incl. aanbevelingen) van het GMT zijn in deze notitie verwerkt.

 Op onderdelen wordt in deze notitie gebruik gemaakt van het basismateriaal zoals beschreven in de hierboven genoemde rapportage “Inleenpool gemeente Delft”.

 

3.0 Doel Inleenpool DIM

Het doel is het op een creatieve wijze omgaan met en het behouden van  vakbekwame eigen medewerkers van de gemeente Delft en door het inzetten van deze medewerkers de kosten van inhuur van externen omlaag te brengen.

 

3.1 Redenen voor het opzetten van een Inleenpool

De redenen voor het opzetten van een Inleenpool zijn de volgende:

Ø       met het inhuren van externen behoud je niet de essentiële kennis binnen de organisatie Dus: externe weg = kennis weg.

Ø       externen behoeven, in tegenstelling tot interne kandidaten, vaak meer dan evenredige begeleiding omdat zij de organisatie niet kennen.[2]

Ø       externen zijn vaak minder verbonden met de gemeente;

Ø       het inhuren van externen kan demotiverend werken voor het eigen personeel;

Ø       aansluiting MMC-gedachten zoals inzetten op competenties van medewerkers, het realiseren van een loopbaan en flexibiliteit in inzetbaarheid;

Ø       een Inleenpool biedt mogelijkheden om mensen met bepaalde competenties en ambities binnen de organisatie te houden;

Ø       directer inspelen op gewenste ontwikkeling van organisatie/medewerker;

Ø       maken van een concurrentieslag:

o        de tarieven voor interne inhuur zijn lager

o        kwaliteit kunnen bieden

o        kennisbehoud

o        snel matchen vraag en aanbod, dus snel invullen van vacatures

 

3.2 Hoe ziet de inleenpool DIM eruit?

De inleenpool bestaat uit goed gekwalificeerde en ervaren beleidsmedewerkers, projectleiders en leidinggevenden die tijdelijk werkzaam zijn binnen de clusters of in gemeentebrede projecten. Deze medewerkers behoren niet bij een cluster, maar maken deel uit van de Inleenpool DIM die rechtstreeks ressorteert onder de gemeentesecretaris. Uit oogpunt van commitment en betrokkenheid met de inleenpool zal GMT regelmatig worden geinformeerd over de voorgang van de activiteiten en de financiele resultaten. Het instellen van een aparte begeleidingscommissie ligt in de fase van opstart minder voor de hand. Ten behoeve van de verantwoording zal jaarlijks een zgn. jaarverslag worden opgesteld.

 

3.3 Taken DIM

 

De taken van DIM zijn om binnen de gemeente Delft op tijdelijke basis opdrachten (van bestuur, GMT, directie, clusters etc.) te vervullen op het terrein van


Ø   managementfuncties op directie-, cluster- en vakteamniveau

Ø       project- en programmamanagement

Ø       management van veranderingsprocessen en ontwikkeltrajecten

Ø       beleidsvraagstukken op  uiteenlopende beleidsterreinen


De medewerkers van DIM kunnen onder andere worden ingezet voor:

Ø       deelname aan tijdelijke projectgroepen;

Ø       vervanging bij ziekte;

Ø       leidinggeven op ad-interim basis bij moeilijk vervulbare vacatures; co-managing

Ø       bij moeilijk vervulbare vacatures;

Ø       verandermanagement;

Ø       crisismanagement;

Ø       organisatieverandering.

Ø       Overbruggingssituaties


3.4 Profiel deelnemers DIM

Het profiel van de deelnemers is als volgt:[3]

Ø       beleidsmedewerkers vanaf schaal 11 die beleidsprojecten willen uitvoeren of de trekker daarvan willen zijn;

Ø       ervaren leidinggevenden, zoals directeuren, sectorhoofden en vakteamhoofden, of projectleiders die tijdelijke leidinggevende functies of projectleidersfuncties willen vervullen.

Ø       bewezen kwaliteiten hebben, daarbij aansluiten bij de gewenste competenties voor de bepaalde functie;voldoende gekwalificeerd zijn: een HBO+/academisch werk- en denkniveau is uitgangspunt; (voor de interim manager DIM is overigens een eigen functieprofiel opgesteld)

Ø       beschikken over een bepaalde gedrevenheid, overtuigingskracht, flexibiliteit en ambitie;

Ø       plezier in hun werk hebben en dat plezier overdragen op anderen.

 

3.5 Omvang en samenstelling DIM

In de aanvangsfase zal gestart worden met een maximale omvang van de pool van 5 personen. Dit aantal is gekozen om DIM enige substantie te geven en beheersbaar te houden. Het GMT zal in de aanvangsfase een voordracht doen van potentiele DIM-kandidaten (top-down benadering). Kandidaten worden hiervoor aangezocht. Daarnaast is de verwachting dat DIM in de loop van 2003/2004 verder uitgebreid  kan worden tot een aantal van 7 a 8 fte en zo voldoet aan de behoefte van de organisatie.[4]. In eerste instantie zullen alleen mensen vanuit de eigen organisatie deel uit maken van de Inleenpool. Na een inventarisatieronde bij de verschillende CMT’s over hun inleenbehoefte zal de definitieve samenstelling en aantal worden bepaald.

De mogelijkheid wordt opengehouden om op termijn ook uitwisseling met buurgemeenten (incl. Haaglanden e/o provincie) te laten plaatsvinden.

 

3.6 Aansturing DIM

DIM zal worden aangestuurd door een coördinator tevens meewerkend voorman. De coördinator heeft de beschikking over een aantal bevoegdheden en verantwoordelijkheden, zoals tekenbevoegdheid. Het GMT is de opdrachtgever, waarbij Aaan de gemeentesecretaris wordt directe verantwoording wordt afgelegd.

a

De taken van de coördinator van de Inleenpool zijn, naast het ook zelf uitvoeren van interimopdrachten voor halftime van de tijd, onder andere:

Ø       verrichten van (interne) acquisitie;

Ø       fungeren als aanspreekpunt voor interimopdrachten;

Ø       matchen van medewerkers en opdrachten (incl. waarborg dat minimaal schaal 11 gewaarborgd blijft)

Ø       aansturing medewerkers door middel van coaching en collegiale intervisie

Ø       zorgdragen voor de benodigde ondersteuning en opleiding in het werk

Ø       verantwoordelijk voor financiële resultaten Inleenpool

Ø       planning en vastlegging (incl. voortgangsrapportage) ten behoeve van gemeentesecretaris/GMT

Ø       management & ontwikkeling zorgdragen voor een match tussen degene die de opdracht vervult en de vraag van het inlenende vakteam (dus dat het minimale niveau van schaal 10 gewaarborgd blijft);

Ø       het zorgdragen voor wie waar welke klus op zich neemt;

 

3.7 positioneringfungeren als aanspreekpunt;

De DIM-medewerkers die ingehuurd zijn door een opdrachtgever zullen in principe in het “werkveld” hun werkzaamheden verrichten.

Vanaf een thuishonk zullen de interim managers worden ondersteund door een office manager . Deze functionaris “runt” de back-office van DIM . In de opstartfase zal dit vooralsnog een parttime functie zijn.

De  exacte locatie van het thuishonk is op dit moment nog niet bekend en is onderdeel van de momenteel op gang zijnde verhuizingbewegingen binnen de gemeente.

Vanwege het gewenste imago (DIM moet eigen smoel krijgen) en onafhankelijke positie wordt gedacht aan een laagdrempelige huisvestingslocatie bv De Staal. De thuisbasis van DIM in de aanvangsfase zal in ieder geval moeten bestaan uit een volwaardige kantooruimte (voor: coordinator, office manager, 1 flexplek, vergader/overlegruimte) met uitbreidingsmogelijkheden bij verdere groei van het aantal medewerkers. 

Øhet maken van voortgangsrapportages t.b.v. het GMT;

Øhet zorgdragen voor de benodigde ondersteuning, coaching en opleiding in het werk;

Øhet voeren van overleg en collegiale intervisie;

Øhet regelmatig overleggen met het GMT;

Øhet regelmatig overleggen met het hoofd STAP.

 

De medewerkers van de Inleenpool hebben de beschikking over de volgende faciliteiten:

Ø       flexibele werkplek in de clusters (incl. laptop en mobiel);

Ø       ondersteuning , coaching en opleiding in het werk;

Ø       regelmatig overleg en collegiale intervisie op thuishonk;

Ø       gebruikmaking van de kennis (coaching, training) en netwerken van andere organisatieonderdelen zoals bijv. P&O, STAP etc.van STAP.

 

4.0 Inbedding in de organisatie

De Inleenpool krijgt bij oprichting de status van vast organisatieonderdeel van de gemeente. Na twee  jaar worden de effecten van de inleenpool geëvalueerd (1e kwartaal 2005). Tussentijds wordt het GMT periodiek geinformeerd over de voortgang, ontwikkelingen en financiele resultaten. (1 x per half jaar) Om administratieve inbedding  binnen de gemeentelijke bedrijfsvoering mogelijk te maken wordt de pool als “virtueel vakteam” beschouwd en als zodanig opgenomen in de bestaande begrotings- en rekeningdocumenten.

 

4.1 Meldpunt Inleen

Wanneer er bij een organisatieonderdeel behoefte ontstaat aan het inlenen van medewerkers, moet zij dit kenbaar maken bij de coördinator van de Inleenpool. De coördinator bekijkt vervolgens in hoeverre capaciteit  beschikbaar is om de opdracht uit te voeren. In voorkomende gevallen wordt P&O geconsulteerd.

Pas als geen match te maken is tussen vraag en aanbod kan door het betreffende cluster externe inhuur plaatsvinden. Het GMT bewaakt deze procedure.

Voor de uitvoering van de opdracht wordt een contract met de Inleenpool afgesloten.

Wanneer bij een organisatieonderdeel behoefte ontstaat aan het inlenen van medewerkers, is zij verplicht dit te melden bij STAP alvorens externe inhuur kan plaatsvinden. De reden hiervoor is o.a. dat STAP de mogelijkheid heeft om snel vraag en aanbod te matchen, dus snel invullen van vacatures, en een centraal registratiesysteem voor vraag en aanbod beheertTussen de verschillende partijen worden de afspraken over de inleen in een contract vastgelegd. Deelnemers zijn in principe verplicht om de overeengekomen inspanning te leveren en deze naar behoren uit te voeren. Indien er tussen partijen ten aanzien van de uitvoering van het contract ongewenste situaties voordoen, kunnen deze op verzoek van een der partijen ter beoordeling aan de coördinator worden voorgelegd. Tussentijdse beëindiging van een opdracht is slechts mogelijk na overleg en in overeenstemming met de betrokken partijen en de coördinator. Na afloop van een opdracht zal een evaluatie plaatsvinden door de betrokken partijen. Afhankelijk van de aard van de opdracht kunnen ook tussentijdse evaluatiemomenten worden ingelast.

 

4.2 Basisprincipe DIM

De interim-managers van de Inleenpool worden geselecteerd op basis van specifieke kwaliteiten. Zij hebben uiteenlopende vakgebieden als achtergrond, hebben veelal ruime managementervaring en weten vanuit de praktijk hoe het werkt binnen de gemeente Delft. Zij zijn allemaal ondernemende managers. De Inleenpool verlangt veel van haar medewerkers maar geeft ook veel terug.

Binnen de Inleenpool gelden de volgende basisprincipes:

-          deskundigheid

-          onafhankelijkheid

-          integriteit

Te zijner tijd zullen deze principes uitgewerkt worden in een zgn. gedragscode.

 

4.3 Arbeidsrechtelijke consequenties

De deelnemers aan de Inleenpool maken geen deel meer uit van hun cluster. Zij worden overgeplaatst naar de Inleenpool, waarbij zij vanuit de Inleenpool kunnen worden ingezet bij verschillende organisatieonderdelen. Zij vallen voor wat betreft het uitvoeren van de opdracht op dat moment (tijdelijk) onder de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever

Deelnemers aan de Inleenpool behouden ten minste hun huidige salaris. In voorkomende gevallen, waarin de werkzaamheden op een hogere schaal gewaardeerd worden dan de schaal waarin de deelnemer wordt betaald, zijn tijdelijke toelagen mogelijk. Daarin beslist de gemeentesecretaris, op een gemotiveerde voordracht van de coördinator. Deelnemers hebben in principe geen terugkeergarantie naar de huidige functie. Indien een deelnemer onverhoopt geen project meer aangeboden kan worden, is het reguliere rechtspositieregime van Delft van toepassing. Dat wil zeggen dat de deelnemer de positie van (her)plaatsingskandidaat heeft, zoals bedoeld in het Sociaal Statuut. Tussentijdse beëindiging van een opdracht is slechts mogelijk na overleg en in overeenstemming met de betrokken partijen en de coördinator. Na afloop van een opdracht zal een evaluatie plaatsvinden door de betrokken partijen.

Bij vulling van de inleenpool ontstaan vacatures bij de voormalige vakteams van het personeel van de inleenpool. Volgens de huidige systematiek kunnen deze vakteams de vacatureruimte invullen (het werk blijft namelijk ook aanwezig). Per saldo zal het instellen van de inleenpool kunnen leiden tot een uitbreiding van het aantal functiehouders, maar niet tot een claim op de algemene middelen. Randvoorwaarde voor het inhuren blijft namelijk dat de dekking wordt aangegeven (veelal vacatureruimte danwel inhuurbudget bij het cluster

 

5.0 Kosten en opbrengsten

 

5.1 Kosten  DIM

De kosten van de inleenpool zijn opgebouwd uit de volgende componenten:

·         kosten formatie DIM conform standaardnormbedrag per fte (conform werkbegroting 2002);

·         Kosten ondersteuning (office manager); in opstartfase parttime in te vullen;

·         Werkplek/huisvestingskostenkosten (deze bestaan uit de delen HSM, ICT en telefonie) voor de coordinator; office manager en in aanvang 1 flexplek;

 

5.2 Opbrengsten DIM

De dekking voor de salariskosten en overige  kosten wordt gegenereerd door de clusters/opdrachtgevers die gebruikmaken van de mensen van de inleenpool. De kosten van de opdracht (uurtarief DIM x aantal uren) worden door DIM doorberekend en komen ten laste van de bestaande budgetten van de opdrachtgevers.Via In het vast te stellen contract wordt overeengekomen in hoeveel uur een bepaald project kan worden uitgevoerd. (-in voorkomende gevallen kan ook worden overeengekomen dat de inzet wordt vergoed op basis van werkelijk gemaakte uren.-) Bij de uitvoering van het project dient een urenverantwoording te worden opgemaakt. Het cluster zal in principe –tenzij anders in de opdrachtformulering  is overeengekomen- per maand een factuur/doorbelasting ontvangen voor de door DIM verrichte dienstverlening. Het gemiddeld DIM uurtarief is gecalculeerd op een bedrag van 100 euro.

 


 

 

5.3 Prognose resultaten in Financieel bedrijfsplan DIM 2003/2004

Voor de jaren 2003 en 2004 is er een Financieel bedrijfsplan DIM opgesteld.

In dit bedrijfsplan wordt een prognose gemaakt van de te verwachte kosten en opbrengsten voor die jaren op basis van een aantal uitgangspunten zoals te realiseren omzet, omvang formatie, dekkingsgraad,  maximaal te declareren uren, overheadkosten etc.

Het Financieel bedrijfsplan voor 2003 vertoont –en dat is volstrekt gebruikelijk in een opstartfase- een tekort van 76.000 euro.

Voor 2004  laten de prognoses - op basis van de gehanteerde uitgangspunten - al een voordelig resultaat zien van 56.700 euro. Meerjarig gezien is er een gunstig  financieel perspectief.

 

Prognoses DIM

2003

2004

2005

2006

 

-/- 75.912

56.760

56.760

56.760

 

Voorgesteld wordt het geprognotiseerde nadeel 2003 mee te nemen als risico voor het jaarrekeningresultaat, het voordelig resultaat 2004 ten gunste te late komen van het jaarrekeningresultaat 2004 en geprognotiseerde voordelen vanaf 2004 in te zetten voor verlaging van het uurtarief DIM vanaf 2005.

Een uitreksel uit het Financieel bedrijfsplan: prognose resultaat 2003/2004 is als bijlage aan deze notitie toegevoegd.

 

5.4 geleidelijke daling uitgaven externe inhuur interim management

Een van de motieven om te starten met een Inleenpool is reductie van de kosten die de gemeente betaalt aan derden voor inhuren van interim management.

Hieronder treft u een overzicht aan van deze kosten vanaf 2001.

 

Kosten Interim management*

 

2001

2002

2003

2004

Totaal uitgaven

 

1.700.000

1.000.000

 ?

 ?

 

* excl. kosten Combiwerk


Bij de
evaluatie van de Inleenpool dient te worden vastgesteld of er sprake is geweest van een reëele besparing op de kosten van inhuur als gevolg van het instellen van de Inleenpool. Alvorens een opdracht voor interim management verstrekt wordt, zal eerst bezien worden of DIM daar een adequate oplossing voor kan bieden. Indien dat het geval is ontstaat een reeele besparing.  

Deze besparing bestaat uit het verschil tussen het uurtarief van een  interim manager werkzaam vanuit een commerciele basis (“markttarief”) en het gemiddeld uurtarief (100 euro) van de inleenpool DIM. De markttarieven liggen minimaal 50 % boven het DIM-uurtarief.

Er zal in principe dus geleidelijk een daling gaan optreden in het totale uitgavenniveau van deze interim managementkosten.

 

6.0 Voorstel

Voorgesteld  wordt om :

 

Ø       Akkoord te gaan met de inhoud van deze notitie, waarin wordt voorgestelde  tot instellen/oprichten van een Inleenpool DIM;

Ø       de effecten en financiele resultaten van de de notitie in de CMT’s te laten bespreken, waarbij ieder cluster een lijst opstelt met mogelijke projecten voor mogelijke inleenopdrachten vanuit de Inleenpool. Hierdoor wordt duidelijkheid verkregen over de vraag vanuit de organisatie en wordt duidelijk welke mensen/expertise in de Inleenpool nodig is.

Ø       Inleenpool na een periode van twee jaar te evalueren (1e kwartaal 2005).

Ø       Te starten met de inleenpool na advisering door de OR;

Ø       Deze notitie ter kennis te brengen aan de raadscommissie M en B.

 

Bijlage 1: Procedure werving & selectie

Bijlage 2: Wel inlenen, niet uitbesteden

Bijlage 3: Concept opdrachtomschrijving (1)

Bijlage 4: Concept Aanmelding Opdracht aan Inleenpool (2)

Bijlage 5: Uitreksel uit Financieel bedrijfsplan:

               prognose resultaat 2003/2004 ev

 

   C.A. van der Ende

  13 februari 2003
Bijlage 1: Procedure Werving en selectie deelnemers Inleenpool

 

 

Er wordt een team samengesteld die de selectieprocedure uitvoert. Het team bestaat uit de gemeentesecretaris, een van de clusterdirecteuren, het vakteamhoofd P&O en een adviseur P&O.de coördinator Inleenpool.

 

De selectieprocedure is als volgt:

Ø       mensen die belangstelling hebben solliciteren naar het poollidmaatschap door middel van een brief met CV.

Ø       mogelijke geschikte kandidaten kunnen ook vanuit de Inleenpool STAP actief worden benaderd.

Ø       mensen die aan de eisen voldoen worden uitgenodigd voor een gesprek.

Ø       wanneer dit gesprek positief is, vindt een ‘referentieonderzoek’ plaats.

Ø       dat kan bestaan uit:

o        navraag doen bij leidinggevende, klanten.

o        bestudering van het personeelsdossier

Ø       het selectieteam maakt een keuze uit de kandidaten.

Ø       eventueel kan een assessmentonderzoek worden georganiseerd, waarin potenties en ontwikkelpunten in kaart worden gebracht. Dit kan zowel bij STAP als bij een extern bureau gebeuren.

 nb:

Deze procedure geldt niet voor de startfase.

Het GMT doet dan een voordracht van potentiele DIM-kandidaten (top-down benadering)

Kandidaten worden hiervoor aangezocht.

 

Bijlage 2: Wel inlenen, niet uitbesteden

 

 

Gebruik maken van de diensten van de inleenpool kan, zoals de naam al zegt, ingeval sprake is van inlenen.

Ø       Voor uitbesteding van werk is de pool in principe niet bedoeld.

Ø       Inlenen wil zeggen, dat  een medewerker tijdelijk een dienstonderdeel versterkt om aldaar vooraf afgesproken werkzaamheden te doen of een team in de breedte bij te staan.

Ø       In de praktijk betekent dit dat er een (sleutel)functie vacant is die tijdelijk vulling behoeft; er een omvangrijke klus is die geklaard moet worden; een project is dat getrokken moet worden; of dat de werklast van een team is (tijdelijk) belangrijk groter dan de personele draagkracht en er is behoefte aan een paar handen erbij.

Ø       Het inlenende onderdeel gaat tijdelijk een arbeidsrelatie met de inlener aan.

Ø       De inlener verplicht zich om gedurende een bepaalde periode een overeengekomen inspanning te leveren die moet voldoen aan bepaalde kwaliteitsnormen. 

 

Inlenen onderscheidt zich dus wezenlijk van uitbesteden.

Ø       Waar bij inlenen de persoon centraal staat: je vraagt iemand om te komen en spreekt met deze persoon een inspanning af; staat bij uitbesteden het product centraal.

Ø       Er wordt dan ook een resultaat afgesproken.

Ø       Uitbesteden gebeurt dus in situaties dat behoefte bestaat aan het beschikken over een bepaald product.

Ø       Je vraagt iemand om dit te leveren tegen een afgesproken prijs.

Ø       Of de productie van het goed of de dienst x of x+a uur kost, de prijs blijft hetzelfde en de leverancier wordt afgerekend op het tijdig leveren van het overeengekomen eindresultaat.

Ø       Wat het gekost heeft om tot dat resultaat te komen blijft dan ook buiten beschouwing en met de leverancier bestaat geen arbeidsrelatie. 


Bijlage 3: Concept opdrachtomschrijving (1)

 

 

opdrachtomschrijving Inleenpool

 

Opdracht

 

Opdrachtnummer

 

Deelopdracht

 

 

 

Fase

Initiatief

Definitie

Ontwerp

Voor-bereiding

Realisatie

Nazorg

Startdatum

 

Portefeuillehouders

Cluster

Sector

Vakteams

Einddatum

 

 

 

 

 

Dossier

 

Opdrachtgever

 

Vastgesteld door:

 

Coördinator Inleenpool

 

                       op:

 

Reden Inleen:

 

 

Opdrachtbeschrijving:

·         probleemstelling

·         eindresultaat

·         afbakening

 

Inhoudelijke activiteiten:

·         gedetailleerd voor de eerstkomende fase

·         globaler voor de volgende fasen

 

Aandachtspunten

 

Planning (tijd)

 

 

 

raming

bron

dekking

Financiën/begroting

Initiatief

 

 

 

Geld

Definitie

 

 

 

 

Ontwerp

 

 

 

 

Voorbereiding

 

 

 

 

Realisatie

 

 

 

 

Nazorg

 

 

 

 

Beheer

 

 

 

Totaal in €

 

 

 

 

Randvoorwaarden (kwaliteit)

 

Communicatie (informatie)

 

Organisatie

(bij project: projectteam)

 

Risico’s

 

Besluitvorming

 

Nb: bij behandeling in het GMT bleek dat voor inhuur van personeel al een standaardformulier in omloop was; bij de definitieve uitwerking van dit concept-formulier zal aansluiting gezocht worden bij de opzet van dat formulier. Er komt straks 1 standaard document.

 

 

bijlage 4: Concept Aanmelding Opdracht aan Inleenpool (2)

AANMELDING OPDRACHT AAN INLEENPOOL[5]

 

Gegevens

 

Inlenende sector/vakteam                      :

Naam leidinggevende                 :

Toestelnummer                         :

 

Beschrijving van de Inleenfunctie

 

Benaming functie                                  :

 

 

Beschrijving werkzaamheden     :

 

 

Te bereiken doelen                                :

 

 

Eisen/kwaliteiten Inleenvervuller

 

Benodigde vaardigheden en ervaring:

 

 

 

 

In te vullen door inlenende leidinggevende

 

Het betreft hier                          :             0 een vacante positie  

                                                             0 een aantal tijdelijke taken

                                                             0 .......................................................................

 

Duur van de werkzaamheden      :

 

 

 

Ondertekening door de leidinggevende van de inlenende vakteam (budgethouder)

 

Datum                          :

 

Naam (in blokletters)     :

 

Handtekening                :          

 

 

Dit formulier moet worden opgestuurd naar:

·         coördinator Inleenpool (origineel)

·         P&O adviseur inlenende sector/vakteam

[1] n.b. ondergrens voor inleen is in principe schaal 11

 

 

 


 

 

 


 

 


 

 

 

 

 



[1] De begrippen ‘inlenen” en “uitbesteden” worden soms met elkaar verward. In bijlage 2 wordt dit verschil duidelijk gemaakt.

[2] Vuistregel bij externe inhuur: het begeleiden van een externe kandidaat kost een interne medewerker 1/3 van zijn/haar tijd, terwijl een interne kandidaat daar slechts 1/6 deel aan begeleiding kwijt is.

[3] Gezien de noodzaak de zaak in aanvang eenvoudig en beheersbaar te houden, is gekozen voor beperking tot beleidsmedewerkers, projectleiders en leidinggevenden. Daarom is de keuze gemaakt om géén medewerkers die nog in een ontwikkelfase zitten bij de Inleenpool te laten werken. De pool kan later bij wijze van experiment uitgebreid worden met trajecten in het kader van het Management Development.  Secretaresses/ management- c.q. administratieve ondersteuning zullen geen deel uitmaken van de pool.

[4] In Bijlage 1 is een algemene procedure voor werving & selectie van kandidaten opgenomen. Deze geldt niet voor de startfase.