Aanleiding

Bij de afronding van de gemeenterekening 2002 in maart 2003 bleken onverwacht grote nadelen in de exploitatie van het vakteam reiniging. Aansluitend is een grondige analyse gemaakt van de oorzaken

 

Die analyse en de maatregelen om te komen tot versterking van het financieel beheer treft u navolgend aan. In het verbeterplan financieel beheer van 28 mei 2003 is geen sprake van beleidsmatige andere keuzes of inzet van extra middelen. Het is derhalve een management  gericht verbeterplan en zal voor u ter inzage worden gelegd.

 

De randvoorwaarde daarbij is dat ten gevolge van de beheersproblemen geen (bovennominale) stijgingen van de Reinigingsrechten mogen optreden. Voorts is de doelstelling dat er vanaf het tweede kwartaal 2003 geen sprake meer is van een  tekort .

Een andere randvoorwaarde is dat de stad zo schoon mogelijk moet blijven, ook al is dat lastig te meten.

 

Omvang kostenoverschrijding

Bij het vakteam Reiniging op de Straatreiniging (de “veegdienst”) en op het gesloten circuit van de Afvalinzameling en –verwerking zijn in 2002 tekorten ontstaan van respectievelijk € 0,714 mln. en € 0,688 mln.

 

 

Oorzaken overschrijding

De oorzaken van de overschrijding in 2002 zijn inmiddels bekend en daarover bestaat ook overeenstemming tussen alle betrokkenen.

 

 

De overschrijding wordt voornamelijk veroorzaakt door:

-                er is meer personeel ingezet dan begroot, daardoor was het mogelijk dat de dienstverlening het afgesproken niveau oversteeg. De inzet van de uren is onvoldoende bewaakt. Er is in feite teveel op ad-hoc basis gewerkt en te weinig planmatig.

-                de kosten voor de werkelijke bezetting (m.n. in relatie tot de inschaling) gaan het personeelsbudget te boven

-                de overige personele kosten (V&O, werving&selectie, inhuur) kunnen daardoor ook niet opgevangen worden in het genormeerde personeelsbudget (en evt. vacatureruimte)

-                De aangescherpte ARBO eisen vergen meer personeel dan begroot vanwege de maximale belasting van de bezetting van een kraakperswagen per dag.

-                de inkomsten van derden zijn lager uitgekomen dan begroot, de dynamiek in werken voor derden (bedrijven) is groot en fluctuatie niet te vermijden.

-                de kosten voor de tractiemiddelen, zowel de kosten van brandstof als de onderhoudskosten van de voertuigen,  zijn hoger uitgekomen dan begroot.

-                de bezuinigingstaakstelling bij ondergrondse afvalcontainers is in verband met de toename van grofvuil ter plekke niet gerealiseerd

-                de financiële gevolgen van het tarief voor werken voor derden zijn niet correct in de begroting verwerkt.

 

Werken aan beheersing

Binnen Stadsbeheer is al eerder onderkend dat de interne beheersing binnen de totale sector versterkt moet worden. In het “Bedrijfsplan 2002-2005” is beter(e) beheer(sing) van de middelen als doelstelling opgenomen. In 2002 zijn hiertoe eerste stappen gezet in de vorm van managementrapportages in 2003 is deze aanpak alweer verder verbeterd.

De gesignaleerde overschrijdingen zijn evenwel aanleiding om versneld vorm te geven aan de noodzakelijk te versterken beheersing.

 

Reeds ondernomen beheersmaatregelen
Bij het bekend worden van de overschrijdingen zijn direct onderstaande maatregelen in gang gezet om het risico van overschrijdingen op de begroting 2003 zoveel mogelijk te beperken.

 

-          Er is gestart met het verbeteren van de managementinformatie en extra instructie aan het middenkader over kostenbeheersing.

-          Er is gestart met verbetering interne doorbelastingen en een aanzet tot een handboek boekingsinstructies.

-          Kwartaal informatie over urenbesteding gerealiseerd. Afwijking 1e kwartaal geanalyseerd.

-          Verplichtingen worden beter vastgelegd

-           De inzet van de veegdienst moet binnen het  begrote bedrag van 2003  blijven.

-          Terugdringen inhuur externe tractie.

-          Terugdringen van externe inhuur van personeel en invoeren tijdschrijven voor inleenkrachten.

-          Ongedekte werkzaamheden worden niet meer uitgevoerd.

-          Reparatie van schade aan voertuigen en dergelijke wordt tot het noodzakelijke beperkt.

-          Er zijn nieuwe Web contracten (Wit- en bruingoed) gemaakt voor buurgemeenten om de opbrengsten in verhouding te brengen met de kosten.

-          Een bedrag van  € 131.000 is in rekening gebracht over 2002 ten gunste van 2003.

 

 

Verbeterplan reiniging

De bijbehorende oplossingen voor een structurele versterking van de beheersing zijn globaal als volgt te benoemen:

-                realiseren betere aansturing (van management en middenkader tot aan de werkleiders)

-                vormgeven betere informatievoorziening en administratieve organisatie  (wijze van begroten, administreren, monitoren, rapporteren)

-                starten met maandelijkse voortgangsrapportages m.b.t. inzet personeel in relatie tot budgetten, en uitputting overige budgetten

-                bijstellen van begrotingsramingen, die op basis van de analyses aan u voorgelegd zullen worden inclusief een oplossing voor de kostprijsberekening van werken voor derden

-                treffen van maatregelen die doorwerken op het niveau en kwaliteit van de dienstverlening (minder en sober maar wel verantwoord)

 

In aanvulling hierop kan het nog noodzakelijk zijn om aanvullende bezuinigingsmaatregelen te treffen. In dat geval worden nadere voorstellen uitgewerkt.

 

Projectorganisatie

De conclusie is dat er een nog een forse taak ligt in de beheersing (aansturing en informatievoorziening), en in de begrotingssfeer (wat kost nu werkelijk ons product; aansluiting systemen en uitgangspunten vakteam Reiniging op de centrale formatieve en financiële uitgangspunten) waar Stadsbeheer dit jaar en het komende nog intensief mee bezig zal zijn.

 

Randvoorwaarde voor de uitvoering van de missie van Stadsbeheer voor de schone, hele, en veilige stad is dat dit op een kostenefficiënte manier gebeurt. Naast het treffen van beheersmaatregelen en analyseren en oplossen van ‘systeemproblemen’ (begroting en informatievoorziening) wordt er ook een traject in gang gezet om de personele aansturing en het kostenbewustzijn in de organisatie te versterken. Het gaat daarbij om herijking van verantwoordelijkheden en bevoegdheden, aanpassingen in de cultuur van leiding en organisatie, personele ontwikkeling via onder meer coaching.

 

In het verbeterplan wordt een regiegroep geïntroduceerd onder voorzitterschap van de directeur Wijk-/stadszaken en met deelname van Stadsbeheer/reiniging, vakteam Financiën en vakteam Strategie&control. De herinrichting van de aansturing, en het oplossen van de mismatch centraal/decentraal in informatiesystemen vergt een aanvullende hoogwaardige projectbegeleiding.

We stellen voor de kosten voor de projectbegeleiding te dekken vanuit de voorziening bedrijfsvoeringsrisico’s.

 

Rapportages aan GMT en college

Over de voortgang en resultaten van de werkzaamheden en over de financiële ontwikkeling van de exploitatie in 2003 wordt gerapporteerd aan de stuurgroep. De voorzitter rapporteert aan GMT en de wethouders.

 

De onder impuls van het verbetertraject verder te ontwikkelen reguliere voortgangsrapportages (productie, uren, financieel) zullen ter kennisname worden gebracht van GMT en B&W. Er zal gestart worden met maandelijkse rapportages.

 

 

Voorstel

1.         Kennisnemen van het verbeterplan en akkoord gaan met de projectaanpak om de versterking in de beheersing vorm te geven

2.         Akkoord gaan met dekking van de kosten voor de projectbegeleiding uit de voorziening bedrijfsvoeringsrisico’s.