Stuk 43 I                                                                                             Delft, 11 maart 2003.

03/003996

 

Onderwerp:       Wijziging gemeenschappelijke regeling

                        IZA-Nederland.

 

 

Aan de gemeenteraad,

 

Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling IZA Nederland heeft een voorstel gedaan tot wijziging van de IZA Nederland-regeling. Het voorstel bevat wijzigingen in verband met het voornemen om de werkorganisatie van IZA te fuseren met die van Zorgverzekeraar VGZ. Met deze fusie beoogt IZA te anticiperen op ontwikkelingen in de zorg en te investeren in de continuďteit van de zorgverzekering ten behoeve van de verzekerden en de deelnemende gemeenten.

Uitgangspunt hierbij is dat, zolang er geen sprake is van een stelselherziening, de IZA-regeling, alsmede de bestuurlijke verantwoordelijkheid van sociale partners daarvoor, onverkort moeten worden gecontinueerd.

 

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft zich naar aanleiding hiervan tot de gemeenten gewend met de mededeling, dat de door IZA ingeslagen weg wordt onderschreven.

 

Wij stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie middelen en bestuur, over te gaan tot vaststelling van de door het IZA-bestuur voorgestelde wijzigingen. Die zijn verwerkt in bijgaand ontwerp-raadsbesluit.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft,

 

 

H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.

 

 

N. Roos                        ,secretaris.


Stuk 43 II

03/003996

 

 

De raad, het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van 11 maart 2003;

 

gezien het voorstel van 15 januari 2003 van het algemeen bestuur van het Instituut Zorgverzekering voor Ambtenaren Nederland (IZA Nederland);

 

gelezen de aanbeveling van het LOGA van 23 januari 2003 (kenkerk CvA/2003000278);

 

gelet op het bepaalde in artikel 38 van de IZA Nederland-regeling en de hoofdstukken IV en VIII van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen;

 

b e s l u i t e n

 

ieder bestuursorgaan voor zover het bevoegd is:

 

de IZA Nederland-regeling als volgt te wijzigen:

 

Artikel I

 

Artikel 26 lid 2 (hoofdstuk VIII) wordt gewijzigd als volgt:

1. Artikel 26 lid 2
Het dagelijks bestuur kan bepalen dat een rechtspersoon of een ander lichaam met wie het algemeen bestuur van de IZA Nederland-regeling tot dat doel een overeenkomst als bedoeld in artikel 24, derde lid, heeft gesloten of de directie als bedoeld in artikel 33, tweede lid, in eerste instantie besluit inzake alle of een deel van de vergoedingen en andere voorzieningen als bedoeld in artikel 12.

Artikel II

De artikelen 33 en 34 (hoofdstuk IX) worden gewijzigd als volgt:

1. Artikel 33 lid 1
Het instituut kan beschikken over een bureau, in te stellen door het algemeen bestuur. Indien het bestuur van zijn bevoegdheid gebruik maakt, is lid 2 van dit artikel van toepassing.

2. Artikel 33 lid 2
De dagelijkse leiding van het bureau berust bij een directie. Deze is voor het uit dien hoofde gevoerde beleid verantwoording schuldig aan de voorzitter, het dagelijks en het algemeen bestuur.

3. Artikel 34 lid 1
Het algemeen bestuur stelt onder goedkeuring van de Kroon regelen vast met betrekking tot de organisatie van de financiële administratie en van het kasbeheer van het instituut.

Stuk 43 II

4. Artikel 34 lid 2
Ten behoeve van de controle op het geldelijk beheer en de boekhouding, stelt het algemeen bestuur regels vast en wijst het een deskundige aan, die terzake schriftelijk verslag uitbrengt aan het algemeen bestuur.

5. Artikel 34 lid 3
Het algemeen bestuur is verplicht een regeling vast te stellen omtrent voldoende verzekering der geldmiddelen van het instituut tegen benadeling door personeel of door anderen.

Artikel III

Het besluit treedt in werking op de dag van de opname in het register van het College van Gedeputeerde Staten van de provincie Utrecht, bedoeld in de artikelen 52 juncto 27 tweede lid van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen, althans in ieder geval op 1 april 2003.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 maart 2003.

 

                                               ,burgemeester.

 

                                               ,griffier.

 

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Delft op 25 februari 2003.

 

                                               ,burgemeester.

 

                                               ,secretaris.

 

Aldus vastgesteld door de burgemeester van Delft op 25 februari 2003.

 

                                               ,burgemeester.


Stuk 43 III

03/003996

Algemene toelichting

Fusie van de werkorganisatie van IZA met de werkorganisatie van VGZ
In april 2001 en februari 2002 heeft het algemeen bestuur van IZA u schriftelijk geďnformeerd over de ontwikkelingen met betrekking tot de toekomst van IZA. Dit betrof het voornemen om met VGZ, en later ook met Univé, een fusie aan te gaan. Het ging daarbij in het bijzonder om de werkorganisatie van IZA.
Met deze fusie beoogt het bestuur van IZA te anticiperen op ontwikkelingen in de zorg en te investeren in de continuďteit van de zorgverzekering ten behoeve van de verzekerden en de deelnemende collectiviteiten.
Uitgangspunt van IZA was en is dat, zolang er geen sprake is van een stelselherziening, de IZA-regeling, alsmede de bestuurlijke verantwoordelijkheid van sociale partners daarvoor, onverkort moeten worden gecontinueerd.

In juni 2002 heeft het bestuur van IZA, in goed overleg met VGZ en Univé, moeten besluiten af te zien van het voornemen om in déze samenstelling te fuseren.
Gelijktijdig heeft het bestuur van IZA besloten om de uitwerking van de oorspronkelijke intentieverklaring VGZ/IZA, waarover wij u in april 2001 hebben geďnformeerd, ter hand te nemen. Bij de uitwerking van deze intentieverklaring wordt waar mogelijk gebruik gemaakt van de ervaringen ofwel onderzoeksresultaten van het vorige fusieproces. Dit betekent onder meer dat het streven erop is gericht om, met het oog op de gecombineerde belangen van de IZA-deelnemers en de VGZ-verzekerden, het fusieproces zodanig in te richten dat, onder verantwoordelijkheid van de nieuwe combinatie, zo goed als mogelijk zal worden ingespeeld op de actuele veranderingen in de zorg en het zorgverzekeringstelsel.

Juridische structuur
Als juridische vorm van de (voorgenomen) nieuwe organisatie is opnieuw gekozen voor een coöperatieve structuur. Deze structuur biedt de mogelijkheid, in het licht van de belangen van de IZA-deelnemers en hun werkgevers, op een zodanig flexibele wijze in te spelen op de gevolgen van de stelselherziening dat de betrokken belanghebbenden hun invloed daarop kunnen uitoefenen. Door de coöperatie wordt een NV IZA opgericht. Na expiratie van de IZA-regeling in de huidige vorm als gevolg van de stelselwijziging, kan het verzekeringsrisico van een alsdan door sociale partners overeen te komen collectieve ziektekostenverzekering (basisverzekering met aanvulling) voor de doelgroep van IZA, eventueel daarin worden ondergebracht.
De juridische structuur zal zodanig worden ingericht dat het bestuur van IZA zijn volledige verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de vigerende IZA-regeling zal behouden. Anderzijds zal aan sociale partners, de mogelijkheid worden geboden in deze NV (verzekeringsmaatschappij) niet alleen belangen te kunnen verkrijgen, maar eveneens invloed te kunnen uitoefenen.

Wijziging IZA Nederland-regeling
De IZA Nederland-regeling zal, met het oog op het tot stand brengen van de (voorgenomen) fusie, enige aanpassingen vergen. Het verzoek aan de deelnemende gemeenten en aan de provincie Limburg is om met deze wijziging in te stemmen. Om een tijdige behandeling van dit verzoek tot instemming met de wijziging van de IZA-regeling te kunnen realiseren, heeft IZA u verzocht om in de planning rekening te houden met agendering van dit onderwerp in februari 2003 in uw bestuurlijke gremia.

Samenvatting
Het algemeen bestuur van IZA is ervan overtuigd dat de voorgenomen samenwerking/fusie, alsmede de wijze waarop deze juridisch zal worden vormgegeven, zullen bijdragen aan de doelstelling van de IZA-regeling, zowel voor als na de expiratie daarvan. De voorgenomen fusie draagt eveneens bij aan de toekomstige kwaliteit van het IZA-pakket in een meer vraaggestuurd zorgsysteem en aan een breder inzetbaar bedrijfszorgproduct voor verzuimbestrijding en preventie.
Tijdens de voorlichtingsbijeenkomst op donderdag 30 januari 2003, waartoe u in december 2002 een uitnodiging heeft ontvangen, zal een nadere toelichting worden gegeven op de voorgenomen samenwerking/ fusie met Zorgverzekeraar VGZ.

Toelichting op de wijzigingen in de IZA Nederland-regeling

Artikel I

Lid 1
Deze wijziging houdt verband met het voornemen om de werkorganisatie van IZA onder te brengen in een privaatrechtelijke rechtspersoon die in een groep verbonden is met de coöperatie VGZ-IZA. Dat betekent dat besluiten in eerste instantie over het toekennen van vergoedingen en andere voorzieningen zoals opgenomen in de vergoedingenlijst en het reglement zorgverzekering op grond van het door het dagelijks bestuur van IZA verleende mandaat worden genomen door of vanwege de directie van de bedoelde privaatrechtelijke rechtspersoon. Gelet op het bepaalde in artikel 10:4 van de Algemene Wet Bestuursrecht is het noodzakelijk dat de IZA Nederland-regeling vermeldt dat aan een rechtspersoon of een ander lichaam mandaat kan worden verleend tot het nemen van besluiten in eerste instantie.
Deze besluiten zijn aan bezwaar en daarna zo nodig aan rechterlijk beroep onderworpen, zoals dat thans geldt voor de beslissingen die de directie van het bureau i.c. de werkorganisatie namens het dagelijks bestuur neemt.

Artikel II

Leden 1 en 2
Deze wijziging houdt verband met het voornemen om de werkorganisatie van IZA - in de regeling aangeduid als "het bureau" - te fuseren met de werkorganisatie van Zorgverzekeraar VGZ. De beide werkorganisaties worden ondergebracht in een privaatrechtelijke rechtspersoon die onderdeel uitmaakt van de coöperatie VGZ-IZA. Daar de IZA Nederland-regeling blijft bestaan, wordt met deze wijziging voor het bestuur van IZA de mogelijkheid open gehouden dat het desgewenst op enig moment toch over een bureau kan beschikken zonder dat daarvoor de regeling behoeft te worden gewijzigd.

Leden 3, 4 en 5
De IZA Nederland-regeling is een gemeenschappelijke regeling waaraan ook de provincie Limburg deelneemt. Dat betekent dat hoofdstuk IV van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen van toepassing is, alsmede de voorschriften van de Provinciewet.

De vernummering tot artikel 34 leden 1, 2 en 3 van het huidige artikel 33, leden 3, 5 en 8, van de IZA Nederland-regeling vindt plaats vanwege:
a. de aansluiting met artikel 216 van de Provinciewet
b. het streven om de bestaande samenhang in de nummering van de artikelen van de regeling zo veel als mogelijk in stand te houden.

De fusie van de werkorganisatie van IZA met de werkorganisatie van Zorgverzekeraar VGZ heeft tot gevolg dat het Instituut niet meer beschikt over een eigen personele formatie. Aan de leden 4, 6 en 7 van het huidige artikel 33 bestaat daarom niet langer behoefte.

Tenslotte is het volgende op te merken met betrekking tot het vervallen van het huidige artikel 34. Dit artikel is bij de totstandkoming van de IZA-Nederland-regeling in 1993 opgenomen als onderdeel van de fusie-afspraken tussen de destijds bestaande 10 afzonderlijke IZA-regelingen c.q. als extra waarborg voor respectievelijk de verzekerden en de medewerkers van de toen nog afzonderlijke IZA-regelingen. Noch de Wet Gemeenschappelijke Regelingen, noch enig ander wettelijk voorschrift verplicht tot, of ligt ten grondslag aan het huidige artikel 34. Dat wil zeggen: het algemeen bestuur heeft ook zonder artikel 34 de bevoegdheid om regiokantoren in te stellen. Het algemeen bestuur heeft besloten om in het kader van de fusie van de werkorganisatie van IZA met die van Zorgverzekeraar VGZ met betrekking tot de positie van de regiokantoren afspraken te maken over het bestaansrecht, de ontwikkelkansen en de werkgelegenheid.
Het vervallen van de leden 4 en 5 van het huidige artikel 34 betreft de formalisering van het feit dat de in deze artikelleden bedoelde commissies, de zogenaamde "regiocommissies", sedert 1997 niet meer in functie zijn.
De wijziging laat onverlet, dat het algemeen bestuur (regionale) commissies kan instellen. Artikel 22 van de IZA Nederland-regeling biedt daartoe de mogelijkheid.