Stuk 43 I Delft,
11 maart 2003.
03/003996
Onderwerp: Wijziging
gemeenschappelijke regeling
IZA-Nederland.
Aan de gemeenteraad,
Het algemeen bestuur van de gemeenschappelijke
regeling IZA Nederland heeft een voorstel gedaan tot wijziging van de IZA
Nederland-regeling. Het voorstel bevat wijzigingen in verband met het voornemen
om de werkorganisatie van IZA te fuseren met die van Zorgverzekeraar VGZ. Met
deze fusie beoogt IZA te anticiperen op ontwikkelingen in de zorg en te
investeren in de continuďteit van de zorgverzekering ten behoeve van de
verzekerden en de deelnemende gemeenten.
Uitgangspunt hierbij is
dat, zolang er geen sprake is van een stelselherziening, de IZA-regeling,
alsmede de bestuurlijke verantwoordelijkheid van sociale partners daarvoor,
onverkort moeten worden gecontinueerd.
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten heeft zich naar aanleiding hiervan
tot de gemeenten gewend met de mededeling, dat de door IZA ingeslagen weg wordt
onderschreven.
Wij stellen u voor, onder
voorbehoud van gunstig advies van de commissie middelen en bestuur, over te
gaan tot vaststelling van de door het IZA-bestuur voorgestelde wijzigingen. Die
zijn verwerkt in bijgaand ontwerp-raadsbesluit.
Hoogachtend,
Burgemeester en wethouders
van Delft,
H.M.C.M. van Oorschot ,burgemeester.
N. Roos ,secretaris.
Stuk 43 II
03/003996
De raad, het college van
burgemeester en wethouders en de burgemeester van de gemeente Delft;
gelezen het voorstel van
het college van 11 maart 2003;
gezien het voorstel van 15
januari 2003 van het algemeen bestuur van het Instituut Zorgverzekering voor
Ambtenaren Nederland (IZA Nederland);
gelezen de aanbeveling van
het LOGA van 23 januari 2003 (kenkerk CvA/2003000278);
gelet op het bepaalde in
artikel 38 van de IZA Nederland-regeling en de hoofdstukken IV en VIII van de
Wet Gemeenschappelijke Regelingen;
b e s l u i t e n
ieder bestuursorgaan voor
zover het bevoegd is:
de IZA Nederland-regeling
als volgt te wijzigen:
Artikel
26 lid 2 (hoofdstuk VIII) wordt gewijzigd als volgt:
1. Artikel 26 lid 2
Het dagelijks bestuur kan bepalen dat een rechtspersoon of een ander lichaam
met wie het algemeen bestuur van de IZA Nederland-regeling tot dat doel een
overeenkomst als bedoeld in artikel 24, derde lid, heeft gesloten of de
directie als bedoeld in artikel 33, tweede lid, in eerste instantie besluit
inzake alle of een deel van de vergoedingen en andere voorzieningen als bedoeld
in artikel 12.
Artikel
II
De
artikelen 33 en 34 (hoofdstuk IX) worden gewijzigd als volgt:
1.
Artikel 33 lid 1
Het instituut kan beschikken over een bureau, in te stellen door het algemeen
bestuur. Indien het bestuur van zijn bevoegdheid gebruik maakt, is lid 2 van
dit artikel van toepassing.
2.
Artikel 33 lid 2
De dagelijkse leiding van het bureau berust bij een directie. Deze is voor het
uit dien hoofde gevoerde beleid verantwoording schuldig aan de voorzitter, het
dagelijks en het algemeen bestuur.
3.
Artikel 34 lid 1
Het algemeen bestuur stelt onder goedkeuring van de Kroon regelen vast met
betrekking tot de organisatie van de financiële administratie en van het
kasbeheer van het instituut.
Stuk
43 II
4.
Artikel 34 lid 2
Ten behoeve van de controle op het geldelijk beheer en de boekhouding, stelt
het algemeen bestuur regels vast en wijst het een deskundige aan, die terzake
schriftelijk verslag uitbrengt aan het algemeen bestuur.
5. Artikel 34 lid 3
Het algemeen bestuur is verplicht een regeling vast te stellen omtrent
voldoende verzekering der geldmiddelen van het instituut tegen benadeling door
personeel of door anderen.
Artikel
III
Het besluit treedt in werking op de dag van de opname
in het register van het College van Gedeputeerde Staten van de provincie
Utrecht, bedoeld in de artikelen 52 juncto 27 tweede lid van de Wet
Gemeenschappelijke Regelingen, althans in ieder geval op 1 april 2003.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 27 maart 2003.
,burgemeester.
,griffier.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester
en wethouders van de gemeente Delft op 25 februari 2003.
,burgemeester.
,secretaris.
Aldus vastgesteld door de burgemeester van Delft op
25 februari 2003.
,burgemeester.
Stuk 43 III
03/003996
Algemene toelichting
Fusie
van de werkorganisatie van IZA met de werkorganisatie van VGZ
In april 2001 en februari 2002 heeft het algemeen bestuur van IZA u
schriftelijk geďnformeerd over de ontwikkelingen met betrekking tot de toekomst
van IZA. Dit betrof het voornemen om met VGZ, en later ook met Univé, een fusie
aan te gaan. Het ging daarbij in het bijzonder om de werkorganisatie van IZA.
Met deze fusie beoogt het bestuur van IZA te anticiperen op ontwikkelingen in
de zorg en te investeren in de continuďteit van de zorgverzekering ten behoeve
van de verzekerden en de deelnemende collectiviteiten.
Uitgangspunt van IZA was en is dat, zolang er geen sprake is van een
stelselherziening, de IZA-regeling, alsmede de bestuurlijke
verantwoordelijkheid van sociale partners daarvoor, onverkort moeten worden
gecontinueerd.
In
juni 2002 heeft het bestuur van IZA, in goed overleg met VGZ en Univé, moeten
besluiten af te zien van het voornemen om in déze samenstelling te fuseren.
Gelijktijdig heeft het bestuur van IZA besloten om de uitwerking van de
oorspronkelijke intentieverklaring VGZ/IZA, waarover wij u in april 2001 hebben
geďnformeerd, ter hand te nemen. Bij de uitwerking van deze intentieverklaring
wordt waar mogelijk gebruik gemaakt van de ervaringen ofwel
onderzoeksresultaten van het vorige fusieproces. Dit betekent onder meer dat
het streven erop is gericht om, met het oog op de gecombineerde belangen van de
IZA-deelnemers en de VGZ-verzekerden, het fusieproces zodanig in te richten
dat, onder verantwoordelijkheid van de nieuwe combinatie, zo goed als mogelijk
zal worden ingespeeld op de actuele veranderingen in de zorg en het
zorgverzekeringstelsel.
Juridische
structuur
Als juridische vorm van de (voorgenomen) nieuwe organisatie is opnieuw gekozen
voor een coöperatieve structuur. Deze structuur biedt de mogelijkheid, in het
licht van de belangen van de IZA-deelnemers en hun werkgevers, op een zodanig
flexibele wijze in te spelen op de gevolgen van de stelselherziening dat de
betrokken belanghebbenden hun invloed daarop kunnen uitoefenen. Door de
coöperatie wordt een NV IZA opgericht. Na expiratie van de IZA-regeling in de
huidige vorm als gevolg van de stelselwijziging, kan het verzekeringsrisico van
een alsdan door sociale partners overeen te komen collectieve
ziektekostenverzekering (basisverzekering met aanvulling) voor de doelgroep van
IZA, eventueel daarin worden ondergebracht.
De juridische structuur zal zodanig worden ingericht dat het bestuur van IZA
zijn volledige verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de vigerende
IZA-regeling zal behouden. Anderzijds zal aan sociale partners, de mogelijkheid
worden geboden in deze NV (verzekeringsmaatschappij) niet alleen belangen te
kunnen verkrijgen, maar eveneens invloed te kunnen uitoefenen.
Wijziging
IZA Nederland-regeling
De IZA Nederland-regeling zal, met het oog op het tot stand brengen van de
(voorgenomen) fusie, enige aanpassingen vergen. Het verzoek aan de deelnemende
gemeenten en aan de provincie Limburg is om met deze wijziging in te stemmen.
Om een tijdige behandeling van dit verzoek tot instemming met de wijziging van
de IZA-regeling te kunnen realiseren, heeft IZA u verzocht om in de planning
rekening te houden met agendering van dit onderwerp in februari 2003 in uw
bestuurlijke gremia.
Samenvatting
Het algemeen bestuur van IZA is ervan overtuigd dat de voorgenomen
samenwerking/fusie, alsmede de wijze waarop deze juridisch zal worden
vormgegeven, zullen bijdragen aan de doelstelling van de IZA-regeling, zowel
voor als na de expiratie daarvan. De voorgenomen fusie draagt eveneens bij aan
de toekomstige kwaliteit van het IZA-pakket in een meer vraaggestuurd
zorgsysteem en aan een breder inzetbaar bedrijfszorgproduct voor
verzuimbestrijding en preventie.
Tijdens de voorlichtingsbijeenkomst op donderdag 30 januari 2003, waartoe u in
december 2002 een uitnodiging heeft ontvangen, zal een nadere toelichting
worden gegeven op de voorgenomen samenwerking/ fusie met Zorgverzekeraar VGZ.
Toelichting op de wijzigingen in de IZA Nederland-regeling
Artikel
I
Lid
1
Deze wijziging houdt verband met het voornemen om de werkorganisatie van IZA
onder te brengen in een privaatrechtelijke rechtspersoon die in een groep
verbonden is met de coöperatie VGZ-IZA. Dat betekent dat besluiten in eerste
instantie over het toekennen van vergoedingen en andere voorzieningen zoals
opgenomen in de vergoedingenlijst en het reglement zorgverzekering op grond van
het door het dagelijks bestuur van IZA verleende mandaat worden genomen door of
vanwege de directie van de bedoelde privaatrechtelijke rechtspersoon. Gelet op
het bepaalde in artikel 10:4 van de Algemene Wet Bestuursrecht is het
noodzakelijk dat de IZA Nederland-regeling vermeldt dat aan een rechtspersoon
of een ander lichaam mandaat kan worden verleend tot het nemen van besluiten in
eerste instantie.
Deze besluiten zijn aan bezwaar en daarna zo nodig aan rechterlijk beroep
onderworpen, zoals dat thans geldt voor de beslissingen die de directie van het
bureau i.c. de werkorganisatie namens het dagelijks bestuur neemt.
Artikel
II
Leden
1 en 2
Deze wijziging houdt verband met het voornemen om de werkorganisatie van IZA -
in de regeling aangeduid als "het bureau" - te fuseren met de
werkorganisatie van Zorgverzekeraar VGZ. De beide werkorganisaties worden
ondergebracht in een privaatrechtelijke rechtspersoon die onderdeel uitmaakt
van de coöperatie VGZ-IZA. Daar de IZA Nederland-regeling blijft bestaan, wordt
met deze wijziging voor het bestuur van IZA de mogelijkheid open gehouden dat
het desgewenst op enig moment toch over een bureau kan beschikken zonder dat
daarvoor de regeling behoeft te worden gewijzigd.
Leden
3, 4 en 5
De IZA Nederland-regeling is een gemeenschappelijke regeling waaraan ook de
provincie Limburg deelneemt. Dat betekent dat hoofdstuk IV van de Wet
Gemeenschappelijke Regelingen van toepassing is, alsmede de voorschriften van
de Provinciewet.
De vernummering tot artikel 34 leden 1, 2 en 3 van het huidige artikel 33,
leden 3, 5 en 8, van de IZA Nederland-regeling vindt plaats vanwege:
a. de aansluiting met artikel 216 van de Provinciewet
b. het streven om de bestaande samenhang in de nummering van de artikelen van
de regeling zo veel als mogelijk in stand te houden.
De
fusie van de werkorganisatie van IZA met de werkorganisatie van Zorgverzekeraar
VGZ heeft tot gevolg dat het Instituut niet meer beschikt over een eigen
personele formatie. Aan de leden 4, 6 en 7 van het huidige artikel 33 bestaat
daarom niet langer behoefte.
Tenslotte
is het volgende op te merken met betrekking tot het vervallen van het huidige
artikel 34. Dit artikel is bij de totstandkoming van de IZA-Nederland-regeling
in 1993 opgenomen als onderdeel van de fusie-afspraken tussen de destijds
bestaande 10 afzonderlijke IZA-regelingen c.q. als extra waarborg voor
respectievelijk de verzekerden en de medewerkers van de toen nog afzonderlijke
IZA-regelingen. Noch de Wet Gemeenschappelijke Regelingen, noch enig ander
wettelijk voorschrift verplicht tot, of ligt ten grondslag aan het huidige
artikel 34. Dat wil zeggen: het algemeen bestuur heeft ook zonder artikel 34 de
bevoegdheid om regiokantoren in te stellen. Het algemeen bestuur heeft besloten
om in het kader van de fusie van de werkorganisatie van IZA met die van
Zorgverzekeraar VGZ met betrekking tot de positie van de regiokantoren
afspraken te maken over het bestaansrecht, de ontwikkelkansen en de
werkgelegenheid.
Het vervallen van de leden 4 en 5 van het huidige artikel 34 betreft de
formalisering van het feit dat de in deze artikelleden bedoelde commissies, de
zogenaamde "regiocommissies", sedert 1997 niet meer in functie zijn.
De wijziging laat onverlet, dat het algemeen bestuur (regionale) commissies kan
instellen. Artikel 22 van de IZA Nederland-regeling biedt daartoe de
mogelijkheid.