Stuk 159 I                                                                                              Delft, 14 oktober 2003.

03/027274

 

Onderwerp:    Vaststellen van de Verordening verstrekking persoonsgegevens.

 

 

Aan de gemeenteraad.

 

Geachte dames en heren,

 

In september 2001 is de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) van kracht geworden. Deze wet verving de Wet persoonsregistraties (Wpr). De nieuwe wet veroorzaakte ook een wijziging in de Wet op de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA). De verstrekking van persoonsgegevens is sinds september 2001 aan een veel strenger regime onderworpen. Veel minder vragers van persoonsgegevens dan voorheen hebben recht op veel minder gegevens. Deze strenge privacybeleidslijn wordt sinds september 2001 dan ook door de gemeente Delft gevoerd.

 

Ten tijde van de Wpr was een verordening nodig met daaraan gehangen per deeladministratie een reglement met regels omtrent de verstrekking van gegevens vanuit die administratie. Bij de Wbp zijn reglementen niet meer nodig en moet de verordening zoals toentertijd vastgesteld vervangen worden door een nieuwe.

 

Wij stellen u voor, onder voorbehoud van gunstig advies van de commissie middelen en bestuur akkoord te gaan met de vaststelling van de Verordening verstrekking persoonsgegevens en de intrekking van de Verordening verstrekking gegevens basisadministratie en het aangehangen Reglement verstrekking gegevens bevolkingsadministratie.

 

Hoogachtend,

 

Burgemeester en wethouders van Delft

 

 

 

H.M.C.M. van Oorschot          ,burgemeester.

 

 

 

N. Roos                                  ,secretaris.





Stuk 159 II

03/027274

                                               

 

De raad der gemeente Delft;

 

gelezen het voorstel van het college van 14 oktober 2003;

 

gelet op de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens en op de Wet bescherming persoonsgegevens;

 

b e s l u i t :

 

vast te stellen

 

de Verordening verstrekking persoonsgegevens

 

Afdeling I:       Algemene bepalingen

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

a.  Wet: de Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

b.   Verordening: de Verordening verstrekking gegevens bevolkingsadministratie;

c.   GBA: de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;

d.   Verantwoordelijke: degene die zeggenschap heeft over de bevolkingsadministratie zijnde het college van burgemeester en wethouders;

f.   Beheerder: de functionaris die door de verantwoordelijke volgens de beheerregeling GBA is belast met de dagelijkse zorg voor de bevolkingsadministratie zijnde het hoofd van het vakteam Burgerzaken;

g.   Bewerker: degene die, niet werkzaam binnen de gemeentelijke organisatie, het geheel van het geautomatiseerde systeem onder zich heeft waarmee de bevolkingsadministratie wordt gevoerd zijnde Centric bv te Eindhoven;

h.   Ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de bevolkingsadministratie van de gemeente is opgenomen;

i.    Geregistreerde: degene ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1 van de wet, in de bevolkingsadministratie van de gemeente is opgenomen geweest;

j.    Afnemer: afnemer als bedoeld in artikel 1 van de wet;

k.   Binnengemeentelijke afnemer: elke afnemer die een orgaan is van de gemeente Delft;

l.    Derde: elke andere persoon of instelling dan een afnemer, een ingeschrevene of een geregistreerde, als bedoeld in bijlage IV van deze verordening.

m. Aangehaakte gegevens: de in de bevolkingsadministratie opgenomen gegevens anders dan ter uitvoering van de wet;

 

Afdeling II:       Bepalingen met betrekking tot de bevolkingsadministratie

 

Artikel 2. Categorieën van opgenomen gegevens

De bevolkingsadministratie bevat van de ingeschrevenen en van de geregistreerden de gegevens zoals vermeld in de Bijlagen I of II van de wet, alsmede de aangehaakte gegevens. Bepalingen m.b.t. de verstrekking van aangehaakte gegevens vallen niet onder de werking van deze verordening maar onder de bepalingen van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.

 

Afdeling III:       Bepalingen met betrekking tot het verstrekken van gegevens uit de bevolkingsadministratie en de verbanden met andere gemeentelijke registraties

 

Artikel 3.Verbanden met andere gemeentelijke registraties

1.  Op grond van een besluit van de beheerder namens de verantwoordelijke kunnen, met het oog op het met elkaar in verband brengen met andere gemeentelijke registraties, gegevens, zoals vermeld in de bijlagen behorende bij deze verordening, worden verstrekt.

2.  De beheerders van deze registraties worden vermeld in bijlage I, behorende bij deze verordening.

 

Artikel 4. Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie

1.   Rechtstreekse toegang tot de bevolkingsadministratie hebben:

     a.   de beheerder, het hoofd van het vakteam Burgerzaken;

     b.   de medewerk(st)ers van het vakteam Burgerzaken en Publieksbalie;

     c.   de bewerker en diens medewerk(st)ers, voor zover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van de overeenkomst tussen de bewerker en de gemeente.

2.   Binnengemeentelijke afnemers kunnen ook rechtstreeks toegang hebben tot de bevolkingsadministratie, voor        zover zij in bijlage II bij deze verordening genoemd zijn.

 

Artikel 5. Verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers die geen rechtstreekse toegang hebben en de gegevens die worden verstrekt

 

1.   Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet en krachtens artikel 3 van de verordening kunnen gegevens die noodzakelijk zijn voor de vervulling van hun taak, worden verstrekt aanbinnengemeentelijke afnemers.

2.   Deze gegevensverstrekking geschiedt krachtens een besluit van de beheerder namens de verantwoordelijke van de bevolkingsadministratie. Dit besluit bevat in ieder geval een opsomming van de gegevens die verstrekt kunnen worden, dan wel die geraadpleegd kunnen worden.

3.   Dergelijke besluiten worden als bijlage toegevoegd aan deze verordening en opgesomd in bijlage III en worden geacht deel uit te maken van deze verordening met ingang van de datum waarop deze zijn vastgesteld.

 

Artikel 6. Overige verstrekkingen

 

1.   Met inachtneming van artikel 100, tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, aan derden op verzoek gegevens worden verstrekt.

2.   Gegevensverstrekking zoals bedoeld in het eerste lid kan alleen maar plaatsvinden aan derden die staan vermeld in bijlage IV behorende bij deze verordening. Deze bijlage vermeldt de aan hen opgedragen taak en de gegevens die aan hen verstrekt kunnen worden. Deze verstrekking kan uitsluitend betrekking hebben op gegevens over de (voor‑ en geslachts)naam, de geslachtsnaam van de echtgeno(o)t(e) of eerdere echtgeno(o)t(e) of geregistreerde partnerschap, het tegenwoordige adres in Delft, de huidige gemeente van inschrijving, de geboortedatum en de datum van overlijden.

3.   Voor commercieel gebruik worden in geen geval gegevens verstrekt over met name genoemde personen.                                                                                                                                                                                                                   

4.   Geheel of gedeeltelijke weigering van de verstrekking van gegevens kan geschieden, indien deze verstrekking de persoonlijke levenssfeer van degene over wie gegevens worden gevraagd, onevenredig zou schaden.

 

Afdeling IV:    Overige bepalingen

 

Artikel 7. Geheimhouding

De verkregen gegevens mogen, behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de beheerder namens de verantwoordelijke, door of vanwege de aanvrager niet worden gepubliceerd of anderszins bekend gemaakt noch aan derden worden verstrekt of meegedeeld noch ten behoeve van derden worden verwerkt.

 

Artikel 8. Terugmelding

De binnengemeentelijke afnemers van gegevens uit de bevolkingsadministratie zijn verplicht de verschillen

met de eigen administratie te melden aan de beheerder.

 

Artikel 9. Beveiliging

De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging alle noodzakelijke maatregelen.

 

Artikel 10. Bevoegdheid beheerder

In het kader van de uitvoering hetgeen bij of krachtens de wet is vastgesteld, worden door de beheerder zoveel mogelijk ter zake doende uitvoeringsvoorschriften cq. instructies vastgesteld.

 

Artikel 11. Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening verstrekking persoonsgegevens.

 

Artikel 12. Slotbepaling en inwerkingtreding

1.   De verordening ligt ter inzage bij het vakteam Burgerzaken.

2   De Verordening verstrekking gegevens basisadministratie van 30 maart 1995 en het Reglement verstrekking gegevens bevolkingsadministratie van 22 mei 2001 worden ingetrokken.      

3.   Deze verordening treedt in werking 6 weken na bekendmaking van dit besluit.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 30 oktober 2003.

 

 

 

                                                ,burgemeester.

 

                                                        

                                     

                                                ,griffier.


Stuk 159 III

03/027274

 

 

Bijlage I

 

Bijlage behorende bij artikel 3 van de Verordening verstrekking gegevens persoonsgegevens.

 

Onderdelen van de gemeentelijke organisatie die gebruik maken van de bevoegdheid om een (afnemers)indicatie te (laten) plaatsen of een vrije aantekening bij de voor hen van belang zijnde personen, waardoor zij automatisch op de hoogte worden gehouden van mutaties deze personen betreffende. Het plaatsen van aangehaakte gegevens betreft altijd een aangehaakt gegeven in de vorm van een code. Verandert er iets in de status van een persoon dan signaleert het systeem de code en wordt de plaatser van de code automatisch geďnformeerd.

 

1.   Stadspanel, afdeling Facilitaire dienst, vakteam ICT kan vrije aantekeningen plaatsen bij personen.

Deze afnemer van gegevens ontvangt niet automatisch een bericht van mutatie maar kan op verzoek vragen om een actuele lijst van de NAW-gegevens van alle personen, waarbij zij in de GBA hun vrije aantekening hebben geplaatst, opvragen om hun administratie weer up to date te maken. Zij hebben interesse in het wel en wee van bepaalde personen vanwege het feit dat het burgers betreft die in het verleden met door of namens de gemeente gedane onderzoeken op allerlei maatschappelijk en bestuurlijk-politiek gebied hebben deelgenomen en die men eventueel opnieuw kan benaderen voor vervolg- of nieuwe onderzoeken.

 

Bijlage II

 

Bijlage behorende bij artikel 4 lid 2 van de Verordening verstrekking gegevens persoonsgegevens.

 

Verschillende onderdelen van de gemeentelijke organisatie kunnen een of meer schermen oproepen met persoonsgegevens voor zover de verstrekking van die gegevens noodzakelijk is voor de uitvoering van hun (wettelijke) taken. Wat een gebruiker precies kan zien of kan uitdraaien is exact geregeld in een op maat gemaakt gebruikersprofiel, dat per soort gebruiker verschilt. Onder een bepaald profiel kunnen dus meerdere gebruikers gehangen worden die recht hebben op een bepaalde informatieset.

 

Gebruikers:

 

Vanwege een grote variatie in taken binnen de gemeente zijn er ook verschillende gebruikersprofielen per soort medewerker gemaakt.

Medewerkers van vakteams die naast vakteam Burgerzaken en Publieksbalie gebruik maken van GBA-gegevens zijn:

Belastingen

Gemeentearchief

WVG (WIZ)

Procesondersteuning (WIZ)

Invordering en Bijzonder onderzoek (WIZ)

Beleid en projecten (WIZ)

Wonen

HSM (bodedienst)

Parkeerbedrijf

BWT

ICT-statistiek

ICT-stadspanel

Onderwijs

Centrale staf

 

Niet-gemeentelijke afnemers van persoonsgegevens die als binnengemeentelijke afnemer beschouwd worden:

Politie Haaglanden i.h.k.v. hun opsporings- en handhavingstaak

 

Deze profielen en de gegevens van gebruikers zijn, indien het verzoek daartoe rechtmatig is, opvraagbaar bij het vakteam Burgerzaken.

 

Bijlage III

 

Bijlage behorend bij artikel 5 lid 3 van de Verordening verstrekking gegevens persoonsgegevens.

 

De onderstaande onderdelen van de gemeentelijke organisatie of met onderdelen van de gemeente gelijkgestelde afnemers ontvangen zoals bedoeld in artikel 96 van de Wet GBA, voor zover die gegevens noodzakelijk zijn voor de uitvoering van hun (wettelijke) taken, middels mutatieverslagen periodiek een overzicht van Burgerzaken.

 

Afnemer                                                                           Mutatiesoort

 

Binnengemeentelijk:

-Sector Werk Inkomen Zorg, Wet Voorziening Gehandicapten   Overlijden

-Sector WIZ, Indicatiecommisie                                      Overlijden en Vertrek 65 +

-Sector WIZ ,Inburgering en Activering                              Mutaties m.b.t. nieuwe vestigingen buitenland                     

Regionale politie:

-Politie Haaglanden, Vreemdelingendienst, koppeling VAS/GBA          Mutaties m.b.t. Vreemdelingen

 

Gezondheidszorg:                                  

-Archief Reinier de Graafgasthuis                                             Overlijden

-SSDZ afd. Radiotherapie                                                       Overlijden

-Stichting Trombosedienst Delft en Omstreken                     Overlijden

 

Bijlage IV

 

Bijlage behorende bij artikel 6 van de Verordening verstrekking gegevens persoonsgegevens.

 

Derden, waaraan ingevolge artikel 100 van de Wet GBA gegevens kunnen worden verstrekt, zijn:

 

a.   door de gemeente Delft gesubsidieerde instellingen met een publiekrechtelijke taak;

b.   instellingen/maatschappen/personen, die een taak hebben op het gebied van de gezondheidszorg, waarbij de gegevens alleen verstrekt worden wanneer er aantoonbaar een patiëntrelatie is tussen de ingeschrevene en de aanvrager;

c.   universiteiten of personen/bedrijven/instellingen, die zich bezig houden met door de overheid gesteunde of gesubsidieerde wetenschappelijke onderzoeken op het gebied van gezondheidszorg, maatschappelijke dienstverlening of sociale dienstverlening. De gegevensverstrekking dient voor genoemde doeleinden aantoonbaar noodzakelijk te zijn;

d.   door het Ministerie van Onderwijs erkende onderwijsinstellingen, voor zover het verzoekschrift een bij deze onderwijsinstelling studerende of gestudeerd hebbende leerling of student betreft;

e.   derden, die bij een besluit van een bestuursorgaan van de gemeente Delft, een publiekrechtelijke taak van de gemeente uitvoeren, voor zover het doel van de verstrekking betrekking heeft op deze uit te voeren taak;

f.    de Piva-administratie, in verband met de inschrijving van een persoon uit Delft in de bevolkingsadministratie van een van de Nederlandse Antillen.

 

De te verstrekken gegevens betreft de in artikel 100 lid 1 van de Wet GBA genoemde gegevens zijnde:

slechts de zogenaamde “telefoonboekgegevens” zoals opgesomd in artikel 100 lid 2,

- algemene en verwijsgegevens over:

.  naam

.  geslachtsnaam van de (ex)echtgenoot

.  (ex)geregistreerde partner

.  naamgebruik

.  adres (straat, huisnummer, postcode, woonplaats)

.  gemeente van inschrijving

.  geboortedatum

.  overlijdensdatum

 

Uit de bijlage kan geconcludeerd worden dat een instelling die of bedrijf dat gegevens opvraagt voor commerciële doeleinden (bv. de inning van rekeningen op debiteuren of de bijhouding van een debiteurenadministratie) geen gegevens zal ontvangen. De reden van het verzoek moet dus altijd in de brief van een vrije derde genoemd worden.

 

In het geval iemand op grond van artikel 102 van de Wet GBA een verzoek tot geheimhouding heeft ingediend worden aan een derde die valt onder bijlage IV nooit gegevens over deze persoon verstrekt.(zie ook de handleiding betreffende de behandeling van inlichtingen over personen die om geheimhouding hebben verzocht bijlage b).


Stuk 159 IV

03/027274

 

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1

Dit artikel geeft de definities van de begrippen die in de verordening gehanteerd worden.

 

Artikel 2

In dit artikel is vastgesteld welke gegevens zijn opgenomen in de GBA. Dit zijn in ieder geval alle gegevens zoals die vermeld zijn in de Bijlagen I en II van de wet. Tevens wordt de verstrekking van aangehaakte gegevens, zoals opgenomen in de GBA, hier uitgesloten van de werkingssfeer van deze verordening.

 

Artikel 3

De verordening biedt de mogelijkheid dat er verbanden tussen de bevolkingsadministratie en andere gegevensverzamelingen worden aangebracht. Indien dat het geval is, zal dit in de verordening kenbaar moeten zijn. (Bijlage I)

 

Artikel 4

Uiteraard dient geregeld te zijn wie rechtstreekse toegang hebben, dat wil zeggen een “on lineverbinding”  om te kunnen raadplegen of muteren, zonder tussenkomst van anderen. Naast binnen de gemeentelijke organisatie informatiebehoevende diensten kun je daarbij ook denken aan de regiopolitie die gemeentelijke taken zoals orde en veiligheid verricht. Voor het overige spreekt de inhoud van dit artikel voor zich. Aan de verordening hangt een bijlage (II) die aangeeft welke afdelingen inzage hebben. Per gebruiker is in een andere lijvige bijlage precies vermeld in welke gegevens deze gebruiker precies inzage heeft. Deze bijlage wordt, vanwege de specialistische inslag en de lijvigheid, niet standaard meegeleverd maar wel minutieus bijgehouden en bewaard door de applicatiebeheerder van het vakteam Burgerzaken. Uiteraard is deze bijlage bij navraag in te zien. Door de gekozen werkwijze is het mogelijk snel op veranderende wensen van binnen de gemeentelijke organisatie in te springen.

 

Artikel 5

Artikel 96 van de Wet GBA geeft aan dat bij of krachtens gemeentelijke verordening de verstrekking van gegevens aan binnengemeentelijke afnemers geregeld dient te worden. Hierbij moet gedacht worden aan het verstrekken van periodieke selecties op papier. In deze verordening is gekozen voor het toevoegen van een bijlage (III) aan de verordening, waarin wordt vastgesteld welke binnengemeentelijke afdeling welke gegevens kan krijgen. Door de gekozen werkwijze is het mogelijk snel op veranderende wensen van binnen de gemeentelijke organisatie in te springen.

 

Artikel 6

Artikel 100 van de Wet GBA geeft aan dat bij of krachtens gemeentelijke verordening de verstrekking van gegevens aan andere derden (zogenaamde “vrije derden”) dan bedoeld in de artikelen 98 en 99, geregeld dient te worden. De strekking van artikel 6 van de verordening is dat, in bepaalde gevallen, een minimum set gegevens verstrekt kan worden. De GBA dient niet alleen instanties met een publiekrechtelijke taak; ook in de privaatrechtelijke sfeer wordt vaak een beroep gedaan op gegevens uit de gemeentelijke(bevolkings)administratie.

 

Gegevensverstrekking voor commerciële doeleinden achten de wetgever en wij niet in de geest van de Wet GBA en bovendien strijdig met onze algemene lijn t.a.v. bescherming van de persoonlijke levenssfeer en zal daarom niet plaatsvinden. 

 

Welke vrije derden op verzoek gegevens verstrekt zal worden, is limitatief opgesomd in bijlage IV van de verordening. Iedere andere verzoekende krijgt een afwijzende beschikking.

 

Wordt wel tot verstrekking overgegaan dan worden alleen de zogenaamde “telefoonboekgegevens” (plus geboorte en overlijdensdatum) verstrekt.  (zie bijlage IV).

 

Verzoeken om gegevensverstrekking worden dus getoetst aan de criteria genoemd in het schema in bijlage 3. In de afgelopen jaren zijn net als in veel gemeenten in Delft verzoeken afgewezen vanwege het belang van de privacybescherming. Het ligt voor de hand deze lijn voort te zetten.

 

Het laatste lid van artikel 6  bevat een "ontsnappingsclausule". Uit het niet verstrekken van gegevens aan derden, bijv. op grond van een verzoek om geheimhouding, kan op zich al bepaalde informatie afgeleid worden. Dit zou in bepaalde ‑ bijv. soms levensbedreigende ‑ omstandigheden de bescherming van de persoonlijke levenssfeer niet dienen. Om deze ongewenste ontwikkeling te voorkomen is het laatste lid aan artikel 6 toegevoegd.

 

Artikel 7

Ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer is in dit artikel opgenomen dat gegevens die verkregen zijn, niet mogen "doorgeleverd" worden aan anderen. Uitzonderingen ‑ na schriftelijke toestemming ‑ zijn mogelijk. Hierbij valt bijv. te denken aan een schoolbestuur dat zijn administratie aan een daartoe gespecialiseerd bedrijf heeft uitbesteed.

 

Artikel 8

Terugmelding van verschillen tussen de eigen administratie en de bevolkingsadministratie, is één van de peilers waarop het principe van een basisadministratie berust. Hoewel er voor vrijwel elke situatie een aangifteplicht voor de burger in de wet is neergelegd, wordt deze aangifteplicht niet altijd ten volle nageleefd. Terugmelding is dan een van de mogelijkheden om in ontstane lacunes te voorzien.

 

Artikel 9

Technische beveiligingsmaatregelen zijn contractueel vastgelegd met Centric b.v. te Eindhoven. Dit betreft het beheer van de bestanden, de beveiliging van de bestanden en maatregelen ter voorkoming van ongewenste toegang tot het systeem. Deze maatregelen hebben goedkeuring van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties gekregen. Organisatorische beveiligingsmaatregelen zijn nog niet in een overkoepelend Burgerzakenbeveiligingsplan opgenomen. Een gemeentelijk beveiligingsplan is in Delft nog niet geschreven. Er zijn echter al wel in het kader van de GBA-audit vele organisatorische maatregelen beschreven en geďmplementeerd.

 

Artikel 10

Ter uitvoering van taken en werkzaamheden voortvloeiende uit de wet GBA en deze verordening wordt de beheerder ic. het hoofd van het vakteam Burgerzaken de bevoegdheid gegeven zoveel mogelijk relevante instructies en werkprocessen te kunnen initiëren. Ten alle tijden kan zo adequaat ingesprongen worden op actuele en recente ontwikkelingen zodat een praktijk die up-to-date is gegarandeerd kan worden.