25 november 2004

Besluitenlijst commissie Middelen & Bestuur d.d. 16 november 2004 

 


naar agenda 16 november 2004


naar agenda
7 december 2004


 

 
Voorzitter:

Mevrouw Van der Hoek

Commissiegriffier:

Mevrouw Van Delft

Portefeuillehouders:

De heer Mooiweer

Aanwezig:

De heren Buis, Van den Doel, Meuleman, Van Breukelen, Van Putten, Aközbek, Van Tongeren, Gabeler, De Wit, Blinker, en Vuijk
De dames Bolten en Geursen

Onafhankelijk raadslid Kroon en de SP waren in deze commissievergadering niet vertegenwoordigd. Zij hebben geen mededeling vooraf gedaan aangaande hun opvatting over één of meer agendapunten.

 

 1. Opening en mededelingen
De voorzitter opent om 20.00 uur de vergadering, die voorafgegaan is door een kennismaking met de Delftse Rekenkamer, en meldt dat mevrouw Lourens zich heeft afgemeld.
 2. Inventarisatie sprekers
Er zijn geen sprekers.
 3. Vaststellen besluitenlijst 19 oktober 2004
Punt 3. De heer Vuijk stelt voor de gewijzigde zin in de besluitenlijst van 7 september nogmaals te wijzigen in de volgende tekst: De commissie heeft in meerderheid de geuite kritiek op de rol van de voorzitter en op de wijze van vergaderen onmiddellijk weersproken.
Met inachtneming van deze wijziging wordt het verslag goedgekeurd.
Naar aanleiding van de opmerkingen over het aankondigen van vergaderingen in de Stadskrant merkt de heer De Wit op dat de overheveling van het agendapunt over de brief van minister Remkes inzake lokale lastenverlichting, wederom niet in de Stadskrant is gemeld. De griffier meldt dat er in principe afspraken zijn gemaakt over het opnemen van veranderingen in de agenda het opnemen van de lijst niet te bespreken stukken a.g.v. het spreekrecht voor burgers over deze stukken. De griffier zal aanvullende actie ondernemen. De heer Meuleman doet de suggestie om vanuit het presidium een brief aan de Stadskrant te schrijven waarin dit verzoek wordt bekrachtigd.

De heer Van der Doel wijst op pagina 3 van het verslag waar slechts 2 zinnen op staan. Uit besparingsoogpunt vraagt hij in een dergelijk geval het verslag in te korten tot 2 pagina’s.

 4. Vaststellen lijst niet te bespreken stukken
De commissie gaat akkoord met de lijst niet te bespreken stukken.
De voorzitter vraagt aandacht voor de toezegging uit 2003 waarin staat dat eind 2004 een evaluatie van de gedragscode van de gemeenteraad zal plaatsvinden. De burgemeester, die het initiatief daartoe moet nemen, heeft aangegeven nog te kort in Delft te functioneren om de evaluatie op een goede manier te doen. Hij stelt voor de evaluatie uit te stellen. De voorzitter vraagt de commissie welk moment passend is. De commissie besluit dat de evaluatie wordt uitgesteld tot september 2005.
 5. Rondvraag
De heer Meuleman meldt met tegenzin naar vergadering te zijn gekomen omdat hij graag aanwezig was geweest bij de informatieavond over de dagopvang. Hij stelt dat raadsleden dergelijke door de gemeente georganiseerde avonden moeten kunnen bijwonen. Het college en de ambtelijke organisatie moeten rekening houden met het vergaderschema van de raad. De griffier meldt dat zij dit verzoek reeds onder de aandacht heeft gebracht van de gemeentesecretaris. De voorzitter sluit zich bij het verzoek van de heer Meuleman aan en hoopt op een harde toezegging van de gemeentesecretaris.

De heer De Wit heeft op een besluitenlijst van het college van 1 juni 2004 gelezen dat het college akkoord gaat met een lening van 400.000 euro via het SVN-fonds aan de Turkse vereniging voor de uitbreiding de huidige ISN Sultan Ahmet Moskee aan de Martinus Nijhofflaan. Hij vraagt naar de criteria om een lening via het Fonds Stedelijke Vernieuwing Nederland te verkrijgen en vraagt naar een lijst van projecten die door dit fonds in Delft mogelijk zijn gemaakt. De heer De Wit vraagt tevens waarom de gemeenteraad bij deze beslissing buiten spel is gezet.
Wethouder Mooiweer antwoordt dat de leningen via het fonds verlopen, waarbij de gemeente garant staat. Deze beslissing is een collegebevoegdheid. De wethouder zegt toe de criteria en een lijst van projecten beschikbaar te stellen.

De heer De Wit maakt zijn afkeuring kenbaar over het recente interview met de burgemeester in de Stadskrant Ook Beproeving voor Delft. De fractie van Leefbaar Delft vindt dat de burgemeester zich negatief heeft uitgelaten over Leefbaar Delft en fractievoorzitter Stoelinga. De heer De Wit vraagt of de burgemeester zich verder wil onthouden van dergelijke uitlatingen.
De voorzitter zegt toe deze vraag door te spelen aan de burgemeester.

De heer De Wit uit zijn ongenoegen omdat de moskee recent een bijeenkomst heeft georganiseerd waarbij het bestuur van de stad was uitgenodigd. Echter, de heer De Wit heeft geen uitnodiging ontvangen.
De voorzitter raadt de heer De Wit aan contact op te nemen met de moskee omdat zij zelf bepalen wie er een uitnodiging krijgt.

De heer De Wit vraagt hoeveel geld er nog beschikbaar is van de EZH-gelden. Wethouder Mooiweer zegt toe op korte termijn een overzicht aan de commissie te sturen.

 6.

Programma van Eisen Accountantsaanbesteding
De commissie spreekt waardering uit voor het werk van de aanbestedingscommissie accountantsfunctie.

De heer Vuijk wijst nogmaals op de consequenties van het aannemen van het Programma van Eisen door de raad. De werkwijze die daarin wordt vastgesteld is leidend voor het eindresultaat, de uitkomst daarvan is bindend en kan niet apart betwist worden. De commissie gaat daarmee akkoord en adviseert unaniem positief over het voorstel.

 7.

Nota Kostendekkendheid Leges
De commissie meent dat de notitie een heldere uitleg geeft van de systematiek van toerekening van kosten die momenteel in Delft wordt gehanteerd.
Echter, diverse fracties stellen de aannames in het systeem, dat sinds 1999 wordt gehanteerd, ter discussie. D
e fracties van Stadsbelangen, VVD, CDA, Leefbaar Delft pleiten voor een verlaging van de overheadkosten, zodat de kosten voor burgers omlaag kunnen.

De fractie van Stadsbelangen vraagt om het budget voor opleidingen en wervings- en selectiekosten voor gemeenteambtenaren apart in de begroting op te nemen, in plaats van deze kosten op te nemen in de salariskosten. Bovendien vraagt deze fractie om een reëel percentage voor verlof en verzuim in de begroting van 2006 op te nemen.
De fracties van GroenLinks en STIP onderschrijven de beschreven systematiek, maar willen pas vervolgconclusies trekken nadat de resultaten van het onderzoek van de accountant bekend zijn.

Wethouder Mooiweer wijst de leden van de commissie erop dat de raad zelf de hoogte van de tarieven vaststelt. Hij realiseert zich dat een aantal fracties diverse aannames in de systematiek ter discussie stellen, maar vraagt de raad nu akkoord te gaan met de gehanteerde systematiek om het vaststellen van de tarieven voor 2005 mogelijk te maken. Hij meldt tevens dat het college zeer scherp op het verhogen van efficiency en op kostenbesparing let.
Volgens wethouder Mooiweer is het mogelijk vanaf de begroting 2007 het opleidingsbudget apart op te nemen en verlof en verzuimpercentages aan te passen, indien de raad dit wenst.

De discussie over de berekening van tarieven en leges komt begin 2005 terug wanneer de uitkomsten van het speciale onderzoek van accountant bekend zijn. De Nota Kostendekkendheid Leges wordt weer bij de discussie betrokken.

De fracties behouden zich het recht voor in december bij de vaststelling van de tarieven een eigen afweging te maken.
De fracties STIP, PvdA, CDA, Leefbaar Delft, GroenLinks, Stadsbelangen en VVD stemmen om pragmatische redenen in met de systematiek voor 2005.
De ChristenUnie/SGP stemt niet in met de systematiek omdat men hecht aan kostendekkendheid op productniveau, in plaats van op productgroepniveau.

 7a. Tarieven begraafplaatsverordening

Stadsbelangen vraagt of bij de aankoop van een graf direct een vergunning voor het plaatsen van een grafsteen afgegeven kan worden en kondigt op dit onderdeel een amendement aan. Overige vragen zal Stadsbelangen op papier naar de wethouder sturen. De antwoorden zullen voor de raad naar alle leden van de commissie worden gestuurd.

Het onderwerp komt als onderdeel van het totaalvoorstel over de tarieven voor 2005 nog terug in de commissie van december en wordt in de raad van december behandeld.

Het CDA kondigt aan tegen de verordening te stemmen vanwege de boventrendmatige verhoging van de leges.

 8.

 

8. Notitie Jaarrekening 2004
Er wordt aandacht gevraagd voor de grafische uitwerking van de jaarrekening en voor een helder overzicht van de balans.

De fracties adviseren positief over het voorstel.
Over deze notitie wordt aanvullend advies gevraagd aan de werkgroep bestuurlijke vernieuwing.

 9. Brief van minister Remkes inzake lokale lastenverlichting
De heer De Wit roept de fracties op hem te steunen in zijn verzoek om de Zalmsnip voor het jaar 2004 alsnog uit te keren. Volgens de heer De Wit is de minister helder in zijn brief: het niet uitkeren is tegen de wet.
De fracties van Stadsbelangen, CDA en ChristenUnie/SGP sluiten zich bij deze redenering en de oproep aan.
De fracties van de PvdA, GroenLinks, VVD en Stip steunen de oproep niet. Zij zijn van mening dat wanneer de minister besluit niet in te grijpen, het niet aan de gemeente is een andere afweging te maken en toch in te grijpen.

De heer Van den Doel overweegt een initiatiefvoorstel om de Zalmsnip uit de algemene middelen uit te keren. Bovendien stelt de heer Van den Doel dat de wethouder zich niet aan de wet houdt en derhalve door hem geen wet-houder meer wordt genoemd, maar aangesproken zal worden als collegelid. In zijn redenering houden ook de partijen die geen actie willen ondernemen zich niet aan de wet.

De commissie concludeert dat er tijdens de vergadering geen eenduidige uitleg over de brief van minister Zalm te geven is. Alleen de minister/het ministerie of een rechter kan uitsluitsel geven op de vraag of de gemeente Delft nu tegen de wet handelt of niet. De heer De Wit meldt dat hij als Delftse burger bezwaar heeft aangetekend tegen het niet uitkeren van de Zalmsnip. Wanneer de rechter een uitspraak heeft gedaan, dan wordt dit onderwerp weer in de commissie geagendeerd.De commissie vraagt naar een lijst van mensen die een rechterlijke procedure hebben lopen en wanneer een uitspraak kan worden verwacht. De voorzitter zegt toe dit samen met de griffier uit te zoeken.

10. Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 23.25 uur

terug naar boven