1. Inleiding

Vorig jaar zijn de eerste edities van de Programmabegroting en de Productenraming opgesteld. De basis voor inrichting van deze begrotingsdocumenten is beschreven in de nota Een programmabegroting in Delft – voorstellen voor inrichting en het begrotingsproces (reg.nr. 03/002231).

 

In deze nota is het ontwikkelingsproces van de duale begroting en – verantwoording beschreven. Daarbij is aangegeven dat voor een volwaardige uitwerking een periode van vijf jaar moet worden uitgetrokken.

 

In genoemde nota is tevens aangekondigd dat iedere editie van de programmabegroting en productenraming zou worden geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie worden steeds verbeterpunten geformuleerd die in een volgende begrotingsronde worden meegenomen.

 

De ambtelijke organisatie heeft het proces van totstandkoming van de begrotingsdocumenten 2004 geëvalueerd.  De bestuurlijk relevante punten uit deze evaluatie worden in het vervolg van deze notitie aan u voorgelegd. Op basis daarvan zijn verbeterpunten geformuleerd die kunnen worden meegenomen in de voorbereiding van de Programmabegroting en Productenraming 2005 – 2008.

 

 

  1. Hoofdpunten evaluatie Programmabegroting 2004 – 2007.

 

Voor 2003 was de doorontwikkeling van de zomernota tot een programmabegroting een belangrijk speerpunt. Daartoe werden programma’s benoemd en paragrafen toegevoegd. Tevens zijn de baten en lasten in de begroting aan de programma’s gekoppeld.

 

Dit ontwikkelingsproces is op ambtelijk niveau begeleid door een regiegroep waarin vertegenwoordigers vanuit alle clusters zijn opgenomen. Dit heeft aanzienlijk bijgedragen aan een goede communicatie binnen de ambtelijke organisatie over de nieuwe begroting, en daarmee is ook het draagvlak ervoor vergroot.

Mede door deze aanpak is de opstelling van de eerste editie van de Programmabegroting tijdig en met een bevredigend resultaat  tot stand gekomen.

 

Niettemin is uit de evaluatie ook naar voren gekomen dat de doelen in de programmabegroting nog wel concreter geformuleerd mogen worden. Ook tijdens de algemene beschouwingen in de gemeenteraad over de Programmabegroting 2004 kwam dit punt regelmatig naar voren.  En tenslotte heeft ook de accountant zich in deze zin uitgelaten in zijn concept-managementletter over de interim-controle 2003.

 

In het voorbereidingsproces van de Programmabegroting 2004 hebben ook burgers en maatschappelijke organisaties hun inbreng kunnen geven op uitnodiging van de gemeenteraad. De vraag of dit proces succesvol is geweest en – in al dan niet gewijzigde vorm – moet worden voortgezet is uiteraard in eerste instantie aan uw college en in het bijzonder aan de gemeenteraad.

 

Wij hebben begrepen dat een werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing de raad moet adviseren over de agenda m.b.t. de kaderstelling voor de Programmabegroting 2005 – 2008 en/of de vorm waarin die kaderstelling in de raad zal worden bediscussieerd. Van deze werkgroep is een concept-voorstel bekend voor de behandeling van de Programmabegroting 2005 – 2008.

 

In deze notitie is een voorstel gedaan hoe een kaderstellende discussie door de diverse raadscommissies in het voorbereidingsproces van de Programmabegroting vorm kan worden gegeven. Daarin is het concept-voostel van de werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing betrokken. Dit is verder uitgewerkt in paragraaf 4.3.  Een dergelijke discussie, indien door de raad gewenst, zou echter reeds eind maart / begin april moeten plaatsvinden.

 

Afhankelijk van de vorm waarin die discussie moet plaatsvinden, wijzen wij erop dat de eventuele voorbereidingstijd daarvan inmiddels krap begint te worden. Wij geven uw college daarom in overweging om op korte termijn met de werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing in overleg te treden over (on)mogelijkheden van een kaderstellende discussie als boven bedoeld.

 

 

  1. Hoofdpunten evaluatie Productenraming 2004.

 

In het spoor van de Programmabegroting is de ombouw van de gemeentebegroting naar de Productenraming zo eenvoudig mogelijk gehouden. Daarbij zijn de subfuncties in de ‘oude’ gemeentebegroting zoveel mogelijk beschouwd als producten. Alleen waar een subfunctie niet eenduidig kon worden toegewezen aan één programma zijn (twee of meer) nieuwe producten ontstaan.


Ondanks de inzet om de ombouw van gemeentebegroting naar productenraming zo eenvoudig mogelijk te houden, hebben verschillende wijzigingen toch grote invloed gehad op de vergelijkbaarheid van de cijfers van opeenvolgende jaren. Behalve de ombouw van subfuncties naar producten hebben ook ontwikkelingen in de organisatie soms aanleiding gegeven tot een wijziging van de begrotingsstructuur. Verder heeft de invoering van het BBV[1] ook een andere inrichting van de begroting tot gevolg gehad.

 

Om ‘aansluitproblemen’ tussen opeenvolgende jaren zoveel mogelijk te beperken, stellen wij voor om de in 2004 gekozen structuur van programma’s en producten in beide begrotingsdocumenten zoveel mogelijk te handhaven.

 

In de inleidende hoofdstukken van de Productenraming 2004 is reeds aandacht besteed aan het zeer verschillende voorbereidingsproces van beide begrotingsdocumenten.  De Programmabegroting is een ‘top-down’ begroting die vooral een bestuurlijk besluitvormingstraject doorloopt. De productenraming wordt door de vakteams opgebouwd en is veel meer administatief-technisch van aard.

 

De theoretische gelijkheid van de cijfers in beide begrotingen is daarmee in de praktijk lastig te realiseren ook al omdat ze gedeeltelijk volgtijdelijk worden opgesteld. De afstemming en de bewaking van de aansluiting tussen beide begrotingen kost daarmee veel tijd.

 

 

  1. verbeterpunten voor de begroting 2005.

 

Op basis van het voorgaande kunnen in elk geval de volgende verbeterpunten voor de begroting 2005 worden geformuleerd:

 

I.        In de Programmabegroting 2005 zou een stap voorwaarts moeten worden gezet in het concreter formuleren van beleidsdoelen;

II.       De cijfermatige aansluiting tussen de Programmabegroting en de Productenraming kan worden verbeterd door beide documenten meer gelijktijdig op te stellen.

III.      De kaderstellende discussie in de raad voorafgaand aan de opstelling van Programmabegroting 2005 zou kunnen worden gekoppeld aan de concept-voorstellen voor de invulling van de bezuinigingstaakstelling 2005 – 2008.

 

De genoemde verbeterpunten worden hierna achtereenvolgens nader uitgewerkt. Daarnaast heeft de Provincie Zuid-Holland in zijn brief over de begroting 2004 een aantal verbeterpunten aangegeven, waarvan wordt verwacht dat deze in de volgende editie van de Programmabegroting zijn verwerkt.

 

Deze verbeterpunten hebben alle betrekking op de paragrafen in de Programmabegroting en zullen uiteraard in het voorbereidingsproces van de Programmabegroting 2005 worden meegenomen.

 

 

4.1            Het concreter formuleren van beleidsdoelen.

 

In dit verband wordt vaak gesproken van het SMART formuleren van doelen. SMART staat hierbij voor Specifiek. Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden. Het is in de praktijk onmogelijk om alle doelstellingen in een begroting zelfs bij benadering aan deze criteria te laten beantwoorden, zeker waar het om maatschappelijke effecten van het beleid gaat.

 

Niettemin is het wel mogelijk om op dit terrein in de Programmabegroting 2005 een stap voorwaarts te zetten. Daarbij zijn de volgende punten te onderscheiden:

 

  1. Kwalitatieve doelen kunnen bij een aantal programma’s duidelijk concreter worden geformuleerd;
  2. Bij ieder programma kan een tabel worden opgenomen met relevante beleidsnota’s die een kaderstellend karakter hebben op het terrein van het betreffende programma;
  3. Bij ieder programma kan een tabel worden opgenomen met een beperkte set kengetallen en prestatie-indicatoren. Het is daarbij van belang dat in een toelichting bij de tabel steeds wordt aangegeven welke functie deze kengetallen hebben in de context van het betreffende programma.

 

 

Ad a. tekst van doelen concreter maken.

In een aantal gevallen zijn doelstellingen in de Programmabegroting 2004 nog onvoldoende concreet en roept de formulering als vanzelf vervolgvragen op.

 

Een formulering van een doelstelling als “bewoners hebben meer invloed op hun directe woon- en leefomgeving” roept de vraag op wat in dit verband onder meer moet worden verstaan.

 

In de Programmabegroting 2005 zouden deze en dergelijke formuleringen concreter kunnen worden gemaakt of – waar dat niet mogelijk is – beter kunnen worden weggelaten.

 

Voor de Programmabegroting 2005 zou het streven erop gericht kunnen zijn om per programma een beperkte set doelstellingen op te nemen die zo concreet mogelijk – in de zin van SMART – zijn geformuleerd.

 


Ad b. verwijzingingen naar kaderstellende nota’s.

 

De Programmabegroting biedt naar zijn aard slechts inzicht in de hoofdlijnen van een programma. Een aantal gemeenten neemt in zijn Programmabegroting dan ook per programma een verwijziging op naar relevante nota’s waarin het beleid nader wordt uitgewerkt en/of de aktuele stand van zaken wordt beschreven. In dit kader kunnen ook verwijzigingen naar prestatieboeken, beleidsmonitors e.d. nuttig zijn.

Ad c. kengetallen en prestatie-indicatoren.

 

Een beperkt en doelbewust gebruik van kengetallen en prestatie-indicatoren is een hulpmiddel om de Programmabegroting een meer SMART karakter te geven.

 

Het gebruik van kengetallen heeft echter ook duidelijke beperkingen. Gemeentelijke ‘producten’  zijn vaak heterogeen van samenstelling en daardoor nauwelijks zinvol in cijfers uit te drukken, laat staan te vergelijken.  En maatschappelijke effecten zijn zelden uitsluitend het gevolg van gemeentelijk beleid.

 

Kengetallen hebben dus geen absolute betekenis maar moeten steeds tegen de inhoud van het betreffende programma worden geinterpreteerd. Ze kunnen in dit verband verschillende functies hebben:

 

§        Een illustratieve rol bijvoorbeeld ter ondersteuning van de tekst of beschrijving van meer kwalitatieve doelen;

§        Een signalerende rol bijvoorbeeld ten aanzien van trends op het betreffende programma;

§        Een taakstellende rol. In dit verband preteteert de gemeente dat een resultaat moet worden behaald. In dat geval moet dus ook een norm of streefwaarde en bij voorkeur ook een ‘nul-meting’ van het betreffende kengetal worden opgenomen.

 

Wij stellen voor om in de Programmabegroting 2005 per programma een tabel op te nemen met een beperkte set kengetallen en/of prestatie-indicatoren. Het is daarbij van belang dat ook een toelichting bij deze tabellen wordt opgenomen, waarin is aangegeven hoe de betreffende kengetallen moeten worden geintepreteerd en welke functie ze hebben.

 

Momenteel wordt een programma uit de Programmabegroting 2004 herschreven langs wegen die boven beschreven zijn. Daarbij wordt dus een poging gedaan de doelen concreter te formuleren, en worden verwijzingen naar relevante nota’s alsmede enkele kengetallen opgenomen.

 

Deze voorbeelduitwerking zal worden ingebracht in een workshop met de programmacoördinatoren die op ambtelijk niveau verantwoordelijk zijn voor het schrijven van de programmateksten in de begroting 2005. De bedoeling van deze workshop is uiteraard om met  deze doelgroep, met behulp van de voorbeelduitwerking, voor alle programma’s te zoeken naar mogelijkheden om de Programmabegroting 2005 meer SMART te formuleren.

 

Wij stellen u overigens voor om ook de gemeenteraad een dergelijke workshop aan te bieden. De voorbeelduitwerking kan ook daar worden gepresenteerd. Het is echter de bedoeling dat leden van de raad daarin ook zelf met het SMART formuleren van doelen experimenteren, zodat zij proefondervindelijk met de mogelijkheden en beperkingen worden geconfronteerd.

 

 

4.2            aansluiting tussen Programmabegroting en Productenraming.

 

Wij stellen voor om de Programmabegroting 2005 en de Productenraming 2005 op dezelfde begrotingscijfers te baseren (waarbij alleen aggregatieniveau uiteraard verschillend is). In de cijfers zijn dan de volgende mutaties verwerkt:

 

§        besluiten door B&W over voorstellen voor de Programmabegroting 2005;

§        loon- en prijscompensatie op het niveau van budgetten per product en programma;

§        alle wijzigingen in doorbelastingen van apparaatskosten naar producten en programma’s.

 

Dit betekent dat alle cijfermatige mutaties in zowel de Programmabegroting als de Productenraming 2005 voor het zomerreces moeten worden verwerkt, met uitzondering van de besluiten over de Programmabegroting die vanzelfsprekend pas na behandeling in uw college kunnen worden verwerkt.  Om dit te bereiken zal de uitvraag van gegevens bij de vakteams zowel worden vervroegd als vereenvoudigd.

 

De verkorte doorlooptijd van het cijfermatige deel van de Productenraming brengt mee dat er nog minder tijd beschikbaar is voor afstemming tussen vakteams (budgethouders en budgetbeheerders). De voorgestelde gang van zaken is nu dat deze afstemming plaatsvindt onmiddellijk na het zomerreces. Dan zullen tevens de teksten bij de producten worden opgesteld.

 

Het boekwerk van de Productenraming zal volgens deze planning begin oktober aan uw college worden voorgelegd. Eventuele (budgetneutrale) wijzigingen die voortvloeien uit de afstemming over de cijfers in de ambtelijke organisatie zullen echter niet meer in het boekwerk (primaire begroting) worden opgenomen, maar in de zogenaamde ‘nulde’ wijziging van de begroting.

 

 

4.3            Kaderstelling voor de Programmabegroting door de raad.

 

Het concept-voorstel van de werkgroep Bestuurlijke Vernieuwing spreekt een voorkeur uit voor een voorbereidingsproces van de Programmabegroting dat in grote trekken hetzelfde verloopt als vorig jaar.

 

Dat betekent opnieuw dat per programma een basisdocument (voorheen startnotitie) zal worden opgesteld dat als uitgangspunt dient voor een discussie in vakcommissies en/of commissies extern..

 

Een nieuw aspect in de voorbereiding van de Programmabegroting 2005 – 2008 is echter dat deze voor een belangrijk deel in het teken zal staan van de invulling van de bezuinigingstaakstelling. Momenteel wordt een vervolgonderzoek uitgevoerd, op basis waarvan de bezuinigingen voor de periode 2005 – 2007 kunnen worden ingevuld.

 

Een en ander combinerend stellen wij daarom de volgende gang van zaken voor.

 

  1.  

Het college van B&W stelt per programma een basisdocument op.

 

De beleidsdoelen voor de komende periode zijn al grotendeels beschreven in de Programmabegroting 2004  De basisdocumenten kunnen daarom beknopt  ingaan op de actuele ontwikkelingen in het betreffende programma en de door het college gewenste accenten voor het beleid in 2005.

Daarnaast worden de bezuinigingsvoorstellen ingedeeld naar de programma’s en vervolgens beschreven in de basisdocumenten.

 

2.

De basisdocumenten worden vervolgens geagendeerd in een tweetal raadscommissies extern. De raad nodigt daarvoor externe organisaties en burgers uit. Zij kunnen desgewenst hun reactie geven op de basisdocumenten

 

3.

De resultaten van de raadscommissie extern worden vervolgens besproken in de vakcommissies van de raad. De vakcommissies formuleren op basis daarvan een advies aan het college van B&W.

 

4.

Het college neemt de adviezen van de vakcommissies over de bezuinigingsvoorstellen mee in de voorbereiding van de Programmabegroting 2005.

 

 

De vaststelling van de concept-programmabegroting 2005 in het college van B&W is thans gepland op 1 juli a.s. Om de verwerking van de adviezen van de vakcommissies in de concept-begroting nog mogelijk te maken, is het noodzakelijk dat deze adviezen in april beschikbaar komen. Onmiddellijk na vaststelling  zal de wethouder Middelen een presentatie geven van de hoofdlijnen van de concept-programmabegroting 2005 aan de raadscommissie Middelen en Bestuur.

 

In september 2004 volgt dan nog een ‘inloopavond’ waarin raadsleden desgewenst aan individuele portefeuillehouders vragen kunnen stellen met betrekking tot de Progammabegroting 2005.

 

Daarnaast zal de raad, op advies van de commissie Middelen en Bestuur, de Programmabegroting en het begrotingsproces op twee momenten evalueren:

 

 

De globale planning van het voorbereidingsproces ziet er daarom als volgt uit

 

 

 

onderwerp

periode

Voorbereiding basisdocumenten per programma door het college van B&W

1e week maart

Presentatie basisdocumenten via de media

2e week maart

Behandeling basisdocumenten in tweetal raadscommissies extern

2e helft maart

Behandeling basisdocumenten en de resultaten van de externe commissies in de vakcommissies, uitmondend in advies aan het college

april

Evaluatie inspraakproces door de raad

mei

Presentatie door wethouder middelen van de hoofdlijn Programmabegroting aan cie M+B

1e week juli

‘inloopavond’ bij portefeuillehouders inzake programmabegroting 2005

September

Evaluatie totale begrotingsproces en Programmabegroting 2005 door raad

Oktober

 

 

  1. Overige relevante ontwikkelingen beleidscyclus 2004.

 

De voorbereiding van de jaarrekening 2004 vraagt extra aandacht, omdat hierin sprake zal zijn van een programmaverantwoording over de Programmabegroting 2004.

 

De in de inleiding genoemde regiegroep Beleidscyclus zal hiervoor inrichtingsvoorstellen doen. Het is de bedoeling dat de werkinstructie voor de jaarrekening 2004 in november beschikbaar is. Naar verwachting zullen de inrichtingsvoorstellen voor deze jaarrekening daaraan voorafgaand ter besluitvorming aan u worden voorgelegd.

 

Voorafgaand aan de programmaverantwoording in de jaarrekening 2004, zal ook de 2e beheersrapportage (najaar 2004) voor uw college en voor de gemeenteraad  op programmaniveau worden ingericht.

 

De 1e beheersrapportage (voorjaar) valt samen met de voorbereiding van de programmabegroting en productenraming, en met de afronding van de jaarrekening 2003. Dat pleit ervoor om deze 1e rapportage in 2004 eenvoudiger van opzet te houden. De 1e beheersrapportage kan dan vooral een afwijkingenrapportage zijn, aangevuld met specifieke onderwerpen, zoals de ontwikkeling van de inhuur van derden en de stand van zaken bij de Reiniging.

 

De mijlpalen in de voorbereiding van – en besluitvorming over de verschillende documenten in de beleidscyclus treft u ter kennisneming aan in de bijlage bij deze notitie.

 

 

  1. Samenvatting van de voorstellen.

 

De evaluatie van de eerste edities van de Programmabegroting en Productenraming geeft in elk geval aanleiding tot een tweetal concrete verbeterpunten. Wij stellen u in dit verband het volgende voor:

 

§        De doelen in de Programmabegroting 2005 concreter te formuleren, en daarnaast een beperkte set kengetallen (met toelichting) en verwijzingen naar relevante nota’s, monitors en rapportages op te nemen.

Momenteel wordt een voorbeeld langs deze weg uitgewerkt van een programma in de begroting 2004. Vervolgens stellen wij u voor om daarmee workshops over dit onderwerp te organiseren voor de ambtelijke programma-coördinatoren en voor de leden van de raad;

§        De programmabegroting en de productenraming 2005 cijfermatig gelijktijdig af te ronden voor het zomerreces. De behandeling van de concept-Programmabegroting 2005 in uw college vindt als gebruikelijk eveneens plaats voor het zomerreces en de behandeling ervan in de gemeenteraad in september 2004. De tekstuele afronding van de Productenraming vindt plaats na het zomerreces. Het boekwerk van de Productenraming 2005 zal in oktober 2004 ter behandeling aan uw college worden voorgelegd.

§        De gekozen indeling van producten en programma’s in de begrotingsstukken 2004 voor de begroting 2005 ongewijzigd te laten.

§        De concept-bezuinigingsvoorstellen voor de periode 2005 – 2008 te verwerken in basisdocumenten (voorheen startnotities) per programma. In de basisdocumenten worden tevens de (overige) aktuele ontwikkelingen in het betreffende programma beschreven.

§        De basisdocumenten zijn vervolgens uitgangspunt voor een discussie in een tweetal raadscommissie extern en vervolgens in de vakcommissies. De adviezen van de vakcommissies over de basisdocumenten worden vervolgens door het college meegenomen in de voorbereiding van de Programmabegroting 2005.

 

Voorts zal in 2004 ook de eerste programmaverantwoording in de jaarrekening 2004 worden voorbereid. U kunt daarvoor in het najaar een voorstel verwachten. Vooruitlopend daarop stellen wij u voor om de 2 beheersrapportage 2004 op programmaniveau in te richten.

 

Tenslotte stellen wij u voor om kennis te nemen van de mijlpalen in de cyclus 2004 in de bijlage bij deze notitie.



[1] Besluit Begroting en Verantwoording 2004.