STARTNOTITIE AANBESTEDING ACCOUNTANTSFUNCTIE

 

I.        Aanleiding en context

Bij de invoering van het duaal stelsel is ook de rol van de accountant geherdefinieerd, de focus van de accountant ligt bij de rechtmatigheid van handelen.  In artikel 213 van de Gemeentewet is vastgelegd, dat de raad één of meer accountants aanwijst en belast met de controle van de jaarrekening en het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen. In de raad van oktober 2003 is de controleverordening op basis van artikel 213 Gemeentewet vastgesteld.

 

Bij de behandeling van deze verordening bleek, dat de raad nauw betrokken wil zijn bij de selectie van een accountant en een nieuwe opdrachtverlening passende bij de vereisten volgens de gewijzigde gemeentewet. Onlangs heeft ook het fractievoorzittersoverleg geïnformeerd naar een plan voor de aanbesteding/selectie van de accountant. In de verordening is ook vastgelegd, dat, dat het college in overleg met de raad de aanbesteding van de accountantscontrole voorbereid.

 

In deze startnotitie wordt een mogelijke aanpak beschreven. Uitgangspunt is een Europese aanbestedingsprocedure.  Basis voor deze aanbestedingsprocedure dient een nog op te stellen Programma van Eisen te zijn. Overeenkomstig de controleverordening wordt dit Programma van Eisen door de Raad vastgesteld. In de op hoofdlijnen beschreven aanpak kan een aantal keuzes gemaakt worden, de belangrijkste daarvan zijn:

a.       Wel of niet openbaar aanbesteden

b.       1 accountant voor raad, college (en organisatie)

c.       De samenstelling van de aanbestedingscommissie.

 

 

II.      Wel of niet openbaar aanbesteden

Bepalend voor de keus van wel of geen Europese aanbesteding is het drempelbedrag voor  Diensten: voor lagere overheden geldt een drempelbedrag ad € 236.945.  In de afgelopen 12 maanden is circa € 200.000 aan accountantskosten uitgegeven.  Accountantsdiensten zijn zgn. 1A diensten: het volledige regime van de Europese richtlijnen is van toepassing. Uitgaande van een contractperiode van vier jaar (met een optie op verlenging) gaat het om een bedrag van ca € 8 ton, het drempelbedrag wordt dan dus duidelijk overschreden. Overigens kan er vanuit de hernieuwde focus op rechtmatigheid nog een kostenverhogend effect uitgaan.

 

Openbare of niet-openbare aanbesteding

Bij een openbare aanbesteding kunnen alle aanbieders meedingen naar de opdracht. Bij een niet-openbare aanbesteding bestaat de mogelijkheid om een zgn. voorselectie te maken. Gemeentelijk geldt de gedragslijn dat bij een beperkte aanbiedersmarkt gekozen wordt voor openbare aanbesteding waarbij elke partij de mogelijkheid heeft mee te dingen naar de opdracht. Zodoende wordt maximale concurrentie bereikt.

Het aantal aanbieders voor accountancy bij de (gemeentelijke) overheid is beperkt. Bovendien leidt openbare aanbesteding tot tijd- en werkbesparing. Bij een openbare procedure vindt selectie van leverancier en product in één fase plaats, waarbij de termijn voor het indienen van de offerte 52 dagen is. Bij de niet-openbare procedure vindt de selectie van leverancier en product in twee fasen plaats. Eerst krijgen leveranciers gedurende 37 dagen de gelegenheid zich aan te melden. Daarna vindt een selectie van leveranciers plaats. Vervolgens krijgen de geselecteerde leveranciers 40 dagen de tijd offerte uit te brengen.

Dit alles afwegende wordt geadviseerd te kiezen voor openbare aanbesteding.

III.    1 accountant voor raad en college

De verordening biedt de mogelijkheid, dat het college een eigen accountant aanwijst voor de controlewerkzaamheden voor specifieke uitkeringen (bijv. op het vlak van de bijstand, onderwijs) en ook voor specifieke advieswerkzaamheden voor de verbetering van de rechtmatigheid, doelmatigheid en doeltreffendheid van het financieel beheer en de financiële organisatie (de natuurlijke adviesfunctie van de accountant). Het college behoort dan de raad vooraf over te informeren.

 

De mogelijkheid voor het college om voor de controle op de uitvoering van het beleid met betrekking tot specifieke uitkeringen een eigen accountant aan te wijzen zou m.i. bij uitzondering gehanteerd moeten worden. Twee accountants in de Delftse organisatie met verschillende opdrachten leidt tot doublures in het accountswerk, een dubbele belasting van de organisatie, doublures, en leidt tot een substantieel hoger kostenplaatje. De weg zou ook veeleer moeten zijn dat de controle in het kader van de jaarrekening de basis is voor de controle m.b.t. de specifieke uitkeringen (single audits).

 

Daarnaast ligt het in het verlengde van zijn controletaak voor de hand dat de accountant gevraagd en ongevraagd zijn natuurlijke adviesfunctie uitoefent.

 

Gelet op de doorlooptijd van de Europese aanbesteding kan de opdracht aan de geselecteerde accountant ingaan voor het rekeningsjaar 2005. Immers de huidige accountant verricht in het 4e kwartaal 2004 zijn interimcontrole met betrekking tot het gevoerde financieel beheer in 2004 , terwijl in de eerste viermaanden van 2005 het jaarrekeningwerk over 2004 met bijbehorende rekeningscontrole plaatsvindt. Dat laat onverlet, dat ten vervolge op de vaststelling van het Programma van Eisen voor de jaarrekeningcontrole 2004 ook met de huidige accountant nadere afspraken gemaakt moeten worden.

 

 

IV.    De samenstelling van de aanbestedingscommissie

De te formeren aanbestedingscommissie In het verlengde van de keus voor 1 accountant ligt het voor de hand om deze commissie  een evenwichtige afvaardiging te laten zijn vanuit de raad, het college, en de ambtelijke organisatie. Een aardige variant daarbij is om aan de Delftse rekenkamer te verzoeken  één van de leden in de aanbestedingscommissie te laten participeren. De samenstelling zou dan bijvoorbeeld als volgt kunnen zijn raadsleden (2), griffier, rekenkamer(1), wethouder financiën, gemeentecontroller, hoofd financiën).

 

Voorgesteld wordt, dat de aanbestedingscommissie van de Raad het mandaat krijgt om het programma van eisen en de definitieve keus met een enkelvoudige voordracht voor te bereiden.

 

Het voorbereidend werk voor de aanbestedingscommissie wordt verzorgd vanuit de ambtelijke organisatie door middel van een voorbereidingsgroep bestaande uit: de griffier, en een vertegenwoordiging uit de vakteams Strategie&control, Financiën en Inkoop en Aanbesteding. Daarmee wordt het tijdsbeslag voor de vertegenwoordigers uit de bestuurlijke organisatie zo beperkt mogelijk gehouden.

 

Na bespreking in de commissie Middelen en Bestuur zou in de raad van juni de aanbestedingscommissie met bijbehorende opdracht ingesteld kunnen worden.

 

 

V.      Advies

De startnotitie om advies voorleggen aan de gemeenteraad.


Bijlage: Aanpak en planning op hoofdlijnen

1.

Aanbestedingscommissie. Instelling van de commissie.

Juni 2004

2.

Programma van eisen. Hierin zijn alle eisen opgenomen die de gemeente stelt aan haar accountant. Tevens zijn de procedure eisen opgenomen (data, criteria, keuze accountant):

a.    Vaktechnische eisen (kantooreisen, controleaanpak, toegevoegde waarde)

b.    Bijzondere verklaringen

c.    Advisering (hoe waarborgt de accountant haar onafhankelijkheid, wat is haar visie hierop)

Het programma van Eisen wordt vastgesteld door de gemeenteraad.

3e kwartaal 2004, raadsbesluit  28 oktober 2004

3.

Informatie leveren.  Aan iedere aanvrager wordt dezelfde informatie ter beschikking gesteld. Deze informatie bevat o.m.:

* NEON raadsbesluit, organigrammen

* Verordeningen 212, 213, 213a Gemeentewet

* Jaarrekening 2003

* Programmabegroting/productenramingen 2005-2008

* Beschrijving AO/IC op hoofdlijnen

* Vormgeving planning & control op hoofdlijnen

Deze informatie zal al zoveel mogelijk worden verstrekt bij het aanbestedingsdocument.

November

4

Offertes

Voor 1/2/2005

5.

Vragen commissie. De aanbestedingscommissie zal naar aanleiding van het lezen van de offertes nadere vragen hebben voor de kantoren. De kantoren moeten hierop dan binnen de gestelde termijn (twee weken) reageren.

Februari 2005

6.

Presentatie. De gemeente verzoekt de betrokken partijen een presentatie te laten geven. Zover nodig en aangewezen kan eerst een voorselectie plaatsvinden. De presentaties worden via een checklist beoordeeld, en worden meegenomen in de uiteindelijke scoring.

Maart 2005

7.

Keuze/Raadsvoorstel. In de aanbestedingscommissie zal de precieze aanpak voor de weging van de verschillende offertes nader uitgewerkt worden. Op basis hiervan wordt het raadsbesluit voorbereid. De termijn hiervoor is ongeveer 3 á 4 weken na de presentatie. De accountantskantoren worden geïnformeerd hoe het raadsvoorstel luidt.

April 2005

8.

Raadsbesluit. Zodra de gemeenteraad definitief gekozen/besloten heeft, moet de gemeente publiceren op welke gronden de accountant is gekozen. De accountantskantoren krijgen de argumenten voor de accountantskeuze (met scores) eveneens schriftelijk toegezonden.

Mei 2005.

9.

Opdrachtverlening geselecteerde accountant

Ingaande 1 mei 2005.