Voor u ligt
het eerste jaarverslag van de griffie van de raad van Delft. Als gevolg van de
invoering van het dualisme in gemeenten per 7 maart 2002 beschikt iedere
gemeente over een griffie. Deze griffies hebben als taak om de gemeenteraad bij
te staan en te faciliteren bij de uitoefening van hun kaderstellende en
controlerende taak. Ook in Delft is een griffie gevormd. De Delftse griffie is
opgezet door gemeentecontroller Bert den Uijl, volgens de keuze van de raad.
Per 1 december 2002 is Ronald de Groot aangetreden als griffier. Dit aantreden
kan beschouwd worden als een markering van het einde van de kwartiermaker fase
en start van de fase van pionieren in en met het vak, opbouwen van een
organisatie en de eerste stappen op weg naar een duaal opererende raad.
De start in
jaar 2003 is niet gemakkelijk geweest voor de griffie. De eerste helft van het
jaar had de griffie het tij tegen om een goede ontwikkelstart te maken. De tijd
werd opgeslokt door twee grote klussen die op het pad kwamen: de op zich mooie
en dankbare klus om de herbenoeming van de burgemeester te begeleiden en de
afdoening van een klacht vanuit de ambtelijke organisatie tegen een raadslid.
Met name deze laatste taak, die overigens verre van mooi en dankbaar was, heeft
veel tijd gekost. Als gevolg hiervan is de griffie pas na het zomerreces echt
structureel gestart met organisatiebouw en stappen zetten op weg naar dualisme.
In dit verslag
wordt hetgeen in en rond de griffie in het jaar 2003 heeft gespeeld thematisch
op hoofdlijnen beschreven.
De output
aan werkzaamheden van de griffie is zeer divers. Zij variëren van beantwoording van praktische vragen van individuele
raadsleden tot het feitelijk concipiëren van initiatiefvoorstellen. In deze
keur aan output is het volgende noemenswaard:
De griffie
heeft de navolgende overleggen voorbereid, verzorgd en afgehandeld:
·
13
openbare raadsvergaderingen
·
1
besloten raadsvergadering
·
1
Algemene commissie
·
6
commissies extern
·
11
commissies Duurzaamheid
·
1
commissie Duurzaamheid gericht op informatieoverdracht
·
10
commissies Leefbaarheid
·
10
commissies Werk, Zorg en Onderwijs
·
10
commissies Middelen en Bestuur
·
9
commissies Cultuur, Kennis en Economie
·
1
avond aanbieding conceptbegroting
·
1
technische informatieavond ter voorbereiding van de begroting
·
10
presidiumvergaderingen
·
6
fractievoorzittersoverleggen
Daarnaast
heeft de griffie heeft de afhandeling verzorgd van
·
42
schriftelijke vragen van raadsleden
·
225
raadsbesluiten
·
46
Moties
·
43
Amendementen
·
1
raadsinitiatiefvoorstel
·
6
interpellaties
Naast
voornoemde reguliere werkzaamheden heeft de griffie ten behoeve van de raad nog
het volgende aan meer incidentele activiteiten verricht:
Adviseren,
assisteren en begeleiden van
·
Burgemeester
herbenoeming
·
Klacht
tegen raadslid
·
Nieuwe
opzet begroting cyclus (programbegroting)
·
Werkgroep
bestuurlijke vernieuwing (4 bijeenkomsten)
·
Werving
en start selectie Rekenkamer (5 bijeenkomsten)
·
De griffier
is langs alle fracties geweest
·
Training
Duaal debatteren t.b.v. raadsleden
·
Training
voorzitten t.b.v. de commissievoorzitters
·
Evaluatie
presidium
·
Evaluatie
raad (Group Decision Room)
·
Raadsinitiatiefvoorstel
Burgerinitiatief
Los van vorenstaande heeft
de griffie ook veel tijd gestoken in het op orde krijgen van de interne
organisatie. Zo zijn ten behoeve van voortdurende kwaliteitsborging en
verbetering van efficiency en effectiviteit alle interne werkprocessen
doorgelicht en vastgelegd.
De
gemeenteraad heeft gekozen voor een ‘groeimodel’. Dit betekent dat de griffie beperkt is opgezet en dat de griffie
al naar gelang de raadsambities en workload verder kan uitbreiden. Tevens heeft
de raad de keuze gemaakt om de griffie dicht bij afdeling bestuurlijke
processturing (BPS) te houden. Het overgrote merendeel der raads- en
commissiestukken komt immers vanuit de ambtelijke organisatie en hebben het
besluitvoering proces van het college van burgemeester en wethouders doorlopen.
Het vervolg op deze besluitvorming is het voor besluitvorming of kennisname aan de raad voorleggen. De ratio
achter de koppeling ligt in een
beheerste en vloeiende administratief logistiek procesgang die dan ook nog zeer
efficiënt en met beperkte inzet van mensen kan worden uitgevoerd. Het nadeel
dat in de beeldvorming de griffie wat dicht tegen het college aan zou zitten
tracht de griffie te ondervangen door een duidelijk onafhankelijke positie te
kiezen.
Zoals
gesteld is de griffie klein van opzet:
·
Griffier:
Ronald de Groot
·
Commissiegriffier:
Martin van der Slikke
Naast deze twee functionarissen bestaat de griffie uit
mensen die formeel bij BPS werkzaam zijn:
·
Corrie
van der Rest: plaatsvervangend. griffier, tevens commissiegriffier en coördinator
bestuurlijk proces
·
Helma
Horree: griffiemedewerker, tevens commissiegriffier
Incidenteel zijn ook andere
medewerkers van BPS bij het griffiewerk betrokken:
·
Willem
Guyt: financiële afhandeling vergoedingen aan raadsfracties en commissieleden –
niet raadsleden
·
Cock
van den Heuvel: werkzaamheden t.b.v. opmaken handelingen
·
Manijeh
Karimkhani: reproductie en verzending van stukken
Naast deze medewerkers zijn vele anderen op één of andere
wijze betrokken bij griffiewerkzaamheden: bijvoorbeeld P&O bij de bezoldiging
van raadsleden, communicatie bij (hulp bij) berichtgeving naar buiten, S&C
bij het begrotingsproces, ICT bij het Raad Informatie Systeem, JZ voor
juridisch advies.. Bijzondere vermelding behoeft de fysieke ondersteuning op
het stadhuis. Deze wordt verzorgd door de gastvrouwen en – heren (de bodes) in
het stadhuis. Ook deze mensen zijn niet werkzaam bij de griffie, doch hun
functioneren bepaalt wel in grote mate het gezicht van de griffie naar buiten.
Tenslotte wordt ook van buiten de organisatie capaciteit
ingehuurd. Structureel gebeurt dit bij de inhuur van stenografen ten behoeve
van de handelingen van de raadsvergaderingen.
In 2003 hebben medewerkers de volgende opleidingen gevolgd:
Ronald de Groot: Cursus Griffier bij de bestuursacademie
Corry van der Rest: Cursus Griffiemedewerker bij de
bestuursacademie
Martin van der Slikke: Cursus Algemene Wet Bestuursrecht bij
het ROI.
Integrale kosten van de
gemeenteraad, inclusief de griffie bedroegen.
Exploitatie |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Rekening |
|
Begroting |
|
Werkelijk |
|
Resultaat |
|
% afwijking |
|
|
|
|
2002 |
|
2003 |
|
2003 |
|
2003 |
|
2003 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lasten |
985.088 |
|
1.069.589 |
|
1.113.779 |
|
- 44.190 |
|
-4 |
|
|
|
Baten |
9.381 |
|
4.683 |
|
215 |
|
- 4.468 |
|
-95 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Resultaat |
- 975.707 |
|
-1.064.906 |
|
-1.113.564 |
|
- 48.658 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
De afwijking wordt
verklaard door verschillende mee en tegenvallers en enkele omissies in de
begroting van 2003. In de begroting van 2003 bleken de salarissen van
raadsleden en de vergoedingen van raadsfracties niet correct opgenomen. Deze
uitkeringen geschieden op basis van bij wet of verordening vastgelegde normen
en zijn voor de budgethouder niet beïnvloedbaar. Het negatief effect hiervan bedraagt
€ 83.582. Tevens was in de begroting de bate storing vergoeding
bestuursfuncties niet goed ingeschat. Deze komt bij raadsleden amper voor en
leverde een baat op van € 215 in plaats van € 4683.
Tevens is
via de begroting van de griffie de uitkering gerealiseerd aan commissieleden /
niet raadsleden. Deze betreft zowel uitkering aan leden van raadscommissies als
aan leden van niet raadscommissies. Deze laatste behoort echter onder
verantwoordelijkheid van het college te vallen. Per 2004 is dit ook gecorrigeerd.
Het totaal aan overschrijding op deze uitkeringen bedraagt € 25342. Feitelijk
wordt hiervan naar schatting € 6000 veroorzaakt door uitkering aan leden van
raadscommissies. Een tegenvaller van € 34.393 wordt veroorzaakt door
vergaderkosten waarvoor geen reservering in de begroting 2003 was opgenomen. Het
betreft in hoofdzaak kosten die door het vakteam HSM zijn gedeclareerd.
Tenslotte wordt een tegenvaller van € 11083 veroorzaakt door tegenvallende
stenografie kosten en kosten samenhangend met drukken en binden van de
raadshandelingen, waarvoor in de begroting 2003 ten behoeve van de griffie geen
budget was opgenomen. Tegenover deze tegenvallers staan twee financiële
meevallers: 1. een doorberekening van kosten van de raadsgriffie die in de
begroting € 46.240 hoger was geraamd dan feitelijk heeft plaatsgevonden en 2. een niet besteed budget van € 27.515 van
De Delftse Rekenkamer. De rekenkamer is pas per februari 2004 geïnstalleerd en
er zijn derhalve in 2003 geen onderzoeken uitgevoerd.
Tot eind
februari 2003 was de griffie gevestigd op het Jongenshuis, Oude Delft 137. Deze
locatie is per maart 2003 in gebruik gegeven aan afdeling Toezicht Openbare
ruimte. Voor het college en de griffie betekende dit besluit dat verhuisd moest
worden naar Torenhove.
De griffie
informeert de raadsleden en commissieleden niet raadsleden via een wekelijkse
verzending van stukken (o.a. agenda’s, raadsstukken, commissiestukken)
Daarnaast wordt alle niet geheime informatie voor raadsleden op het Raad
Informatie Systeem geplaatst. Dit
systeem is voor ieder via internet raadpleegbaar.
Naast deze
informatie wordt in de Stadskrant melding gemaakt van alle te houden openbare
vergaderingen en wordt tevens in de Stadskrant overzicht gepubliceerd van alle
besluiten.
Tenslotte
wordt incidenteel door middel van persberichten melding gemaakt van zaken die
in of vanuit de raad spelen en bestemd zijn voor de Delftse bevolking. Dit
betreft uiteraard geen politiek inhoudelijke berichten. Deze worden door de
onderscheiden fracties zelf verzorgd.
In
samenwerking met Atie Versteeg van Delft Interim Management zijn alle reguliere
werkprocessen beschreven en op hun effectiviteit en efficiency doorgelicht. Dit
document vormt de basis van onze kwaliteitsborging. Tevens is een overzicht van
aandachtspunten opgemaakt, ter verbetering van onze interne werkprocessen. Deze
verbeterpunten worden in 2004 aangepakt. Periodiek worden de processen in het
werkoverleg besproken en bij geconstateerde verbetermogelijkheden herzien of
aangepast.
De griffie is een
organisatie die losstaat van de reguliere ambtelijke organisatie. Vanwege deze
wat solistische positie is een goed netwerk met griffies elders in Nederland
van belang. Regulier vindt periodiek
overleg / uitwisseling van wetenswaardigheden plaats tussen alle griffies in
Stadsgewest Haaglanden. Daarnaast worden bijeenkomsten van de Vereniging Van
Griffiers bezocht. Frequent vindt met name mailcontact plaats met collega’s
elders in het land. Dit contact bestaat vooral uit collegiale consultatie
(geven en vragen) over allerhande vraagstukken. Tenslotte heeft de griffie(r)
incidenteel contact met adviesbureaus en Delftse inwoners.
-0-0-0-0-0-