Nr.

Aandachtspunt

Oplossingsrichting

Voortgang/ Gereed op:

 

GRIFFIE/S&C

 

 

1.

Opstellen en vaststellen verordeningen 212,213,213a GW (IR ‘02)

Gebruik maken van modelverordeningen VNG.

Voorstel college aan de raad.

Afgerond: 31 oktober 2003 door de raad vastgesteld.

 

GMT

 

 

2.

Versterken rol controller in de richting van de clusters (IR 2002  en IR 2003)

Creëren van een “hiërarchische” lijn tussen directie en de controller van het cluster.

 

Afgerond: de versterking van de clustercontrol is vormgegeven via interne reorganisatie Centrale Staf. Formele afhechting volgt via nota aan college. Inmiddels zijn stappen gezet in de ontwikkeling van de brede controlfunctie.

3.

Evaluatie opzet en naleving van taken en verantwoordelijkheden  financieel beheer. (MR’03)

 

Vindt plaats in tweede helft 2004.

 

CENTRALE STAF

 

 

4.

Opstellen waarderingsgrondslagen balansposten (MR 2002)

Opstellen richtlijnen in relatie tot de comptabiliteitsvoorschriften 2004;

Toelichtingen van verantwoordelijke budgethouders op de balansposten in kader rekening dienen verder verbeterd te worden.

Wordt meegenomen in notitie/aanschrijvingsbrief in kader jaarrekening 2004 per 1 oktober 2003.

Onderdeel verbetertraject jaarrekeningen. Zie 6.

5.

Beleid m.b.t. reserves en Voorzieningen  formuleren i.v.m. invoering BBV (ML 2001 en MR 2002 en 2003

Beleidsnotitie maken, mede in relatie tot Comptabiliteitsvoorschriften 2004.

 

Beleidsnotitie 3e kwartaal 2004. Per reserve wordt het traject aangegeven binnen welke periode de negatieve reserve weer positief dient te staan.

6.

Beheer kapitaalkredieten (ML 2001 en MR 2002 en 2003)

o      Spelregels beheer /afsluiten kapitaalkredieten opstellen. Onderscheid krediet – materiële activa verhelderen. Waardering activa bij jaarrekening beoordelen.

o      Afschrijving meerkosten parkeergarage.

o      Decentrale activaregistratie heroverwegen.

o          Onderdeel verbetertraject jaarrekeningen. Via werkinstructie jaarrekening.

o          Afschrijving parkeergarage is onderdeel besluit jaarrekening 2003 en nota parkeervoorzieningen.

o          Werkwijze activa-administratie intern en met de accountant nader bespreken en zo nodig herijken in derde kwartaal 2004.

7.

Invoering BBV 2004, ML 2001, MR 2002 en IR 2003

Opstellen actieplan

Implementatie;

Reserves en voorzieningen;

Specifiek aandachtspunt is het rechtmatigheidsbeheer o.a.; afspraken met  gesubsidieerde instellingen (inclusief deelverantwoordingen), juridische control en verankering van misbruik en oneigenlijk gebruik in de AO/IC.

Actieplan 1 juli 2003. Invoering BBV per 1/1/2004 afgerond.

 

Voor het rechtmatigheidsbeheer worden in tweede helft 2004 nadere acties uitgezet (zie 8).

8.

Rechtmatigheidscontrole.

Nieuwe toetsingscriteria:

-           Misbruik en Oneigenlijk gebruik

-           Voorwaardencriterium

-           Begrotingscriterium

(MR 2003)

Er is een regiegroep ingesteld, die de nieuwe toetsingscriteria binnen de organisatie bekendmaakt en de gevolgen daarvan in kaart brengt. Ook de rechtmatigheidscontrole van de accountant moet zich nog uitkristalliseren.

Voor 31 december 2004

Intern traject via de regiegroep. In aanbestedingstraject accountantsfunctie wordt via het Programma van Eisen de rechtmatigheidscontrole geëxpliciteerd.

8a

Subsidies (ML 2001, IML 2001,IR 2002 en 2003, MR 2003)

Opstellen totaal overzicht subsidies. Actualiseren en herinvoeren procedure subsidieverstrekking. Aansluiting jaarprogramma subsidies met projectadministratie.Periodieke toetsing specifieke verordeningen aan Algemene Subsidiever-ordening. Verbeteren procedures aanvragen subsidies.IC opzetten bij ontstaan van beschikkingen. Rechtmatigheidstoets

Wordt in relatie tot punt 6 (rechtmatigheidsbeheer) opgepakt.

8b

Subsidieverwerving (MR 2003)

Verbeteren contractbeheer;

Tijdig indienen declaraties;

Verantwoorden in juiste (subsidie)jaar.

In overleg met betrokken vakteams worden hiertoe in het tweede/derde kwartaal 2004 nadere maatregelen getroffen.

9.

BTW-Compensatiefonds ( ML 2001 en IR en MR 2002 en IR 2003 en MR 2003)

Invoeren gevolgen BTW-C;

Afspraak met Inspectie Belastingdienst

Monitoren (incl. subsidies en samenwerkingsverbanden).

Egalisatiereserve BTWC.

Afgerond, het BCF is ingevoerd.

Monitor 2003 uitgevoerd.

De egalisatiereserve BCF staat ten gevolge van te lage rijkscompensatie negatief. Wordt meegenomen bij punt 5.

 

10.

Verbeteren informatievoorziening in begroting en jaarrekening (IML 2001 en IR 2002 en 2003)

Formuleren beleidsdoelen en prestaties, toelichtingen op beleidsrealisaties en prestaties;

uitwerken relaties financiële en kwantitatieve gegevens

Is een meerjarige ontwikkeling mede op basis ook van het visiedocument Programmabegroting.

10a

Verbeteren programmabegroting en productenraming (IML 2001 en 2003)

Opnemen prestatie indicatoren per cluster en vakteam

De duale begroting kreeg in 2003 voor het eerst vorm in de Programma-begroting 2004-2007, en de bijbehorende Productenraming.

11.

Taakuitbreiding  AO/IC; aansturing AO/IC; organisatorische positionering AO/IC (IR 2002 en IR 2003)

Regelen verantwoordelijkheden

Bepalen organisatorische plaats

Ontwikkeling operational audit

De gewenste ontwikkeling van/naar operational audit is oktober 2003 door het GMT bekrachtigd. Dit ontwikkelingstraject wordt tweede kwartaal 2004 met betrokkenen gestart.

12.

Formaliseren van planning & control en AO en IC van grote projecten (IR 2002).

Opstellen risico-analyse als planning- en control aandachtspunt (IML 2001 en IR 2002)

 

Verder vormgeven riskmanagement  in  de controltaken via de Planning & Controlcyclus. Opzet strategisch risicomanagement met specifieke aandacht voor grote projecten;

Opstellen risico-analyses grote projecten.

Risico-analyses van grote projecten (bijv. grondzaken, DPP) vinden plaats. Gemeentebreed zal de control meer sys-tematisch plaatsvinden op basis van risico-analyses en te treffen maatregelen voor de beheersing van deze risico’s. Dit wordt in de tweede helft 2004 verder vormgegeven.

13.

Verbeteren transparantie en eenduidigheid m.b.t. omslagrente (M.L 2001)

Instructie uitwerken. Inzicht in werkwijzen geven via interne themabijeenkomsten/ workshops. Daarbij tevens betrekkende

aanpassing van de BBV 2004.

De werkwijze is eenduidig. Wel zal een nadere beschrijving plaatsvinden in kader nota investeringsbeleid per oktober 2004.

14.

Verder professionaliseren van cashmanagement (IML 2001 en IR 2002)

Implementeren van SG Kasstromen.

Vervanging van het treasurypakket geschiedt parallel aan de vervanging van het financiële systeem. In de 2e helft 2004 wordt de keus bepaald

15.

Vastleggen AO - procedures Treasury (MR 2002  2003)

Vastleggen AO – procedure en formele vaststelling college/raad.

Tweede helft 2004 in het verlengde van het te actualiseren handboek treasury.

16.

Subsidie Adapazarri (MR 2003)

Opnemen op de balans als transitoria

Komt op de balans per 31-12-2004

 

COMBIWERK

 

 

17.

Combiwerk (IR 2003 en MR 2003)

DBR Combiwerk opnemen als onderdeel Algemene Reserve (relatie naar Combiservices leggen).

 

Afgerond via de jaarrekening 2003.

 

CLUSTER FACILITAIR

 

 

18

Kostenplaatsen doorbelasten aan producten (MR 2002)

Ultimo boekjaar de saldi kostenplaatsen volledig opschonen.

Ook tussentijds opschonen.

Afgerond, is onderdeel van het administratieve proces.

19.

Verbeteren verplichtingenadministratie (IR 2002 en MR 2002) en procedures facturen in routing (MR 2003)

Het volledig en juist vastleggen van verplichtingen krijgt extra aandacht:

1. vakteam financiën verstrekt een overzicht.

2. Clusterdirecteuren bespreken dit overzicht in hun CMT’s en besteden hier verder gericht aandacht aan.

Het aanmaken van verplichtingen vertoont een beperkte verbetering.

Momenteel vindt er wederom een controle plaats. In 2004 is de werking van het budgethoudersmodel geëvalueerd. In de tweede helft 2004 worden acties uitgezet om het budgethouderschap verder te versterken.

20.

Aangifte BTW 2001 en 2002 (IR 2002  en MR ‘02)

Specificatie van de omzet 2002

Afgerond. Eenmalig voordeel verwerkt in jaarrekening 2003.

21.

Boekingsgang Onderhanden werk (ML 2001en MR 2002 en MR 2003);

 

Gedragslijn voor  verplichtingen kapitaaldienst c.q. civiele werken; heroverwegen en zuivere boekingsgang afspreken en beschrijven.

Afgerond. Gedragslijn is vastgesteld. En is toegepast bij de jaarrekening 2003.

 

22.

Tussentijdse afsluiting van de administratie (IR 2002 en MR 2002)

 

Afstemmen wat we onder periodieke afsluiting verstaan;

Opstellen checklist op te leveren stukken. 

Hier is geen voortgang te melden. Najaar 2004 wordt dit opgepakt.

 

23.

Aanbrengen duidelijker structuur en aansturing financieel consulenten

 

Nieuw functieprofiel en competentieprofiel  ook voor de leidinggevende.

 

Afgerond. Functie en competentieprofiel financieel adviseur zijn in 2004 vastgesteld. Binnenkort volgt een presentatie aan CMT’s en SMT’s.

24.

Registratie facturen (IR 2002, MR 2002 en IR 2003)

Maatregelen om verwerking en controle van inkoopfacturen te verbeteren.

Najaar 2004 is scannen van facturen operationeel.

25.

Ontbreken registratie mutaties van geld in de kluis, ontbreken registratie kasmutaties en kasverschillen (IR 2003)

Voorschrijven kasprocedure voor alle onderdelen van de organisatie

De kasprocedure is naar verwachting eind juni 2004 gereed. En wordt dus met ingang van augustus 2004 operationeel.

26.

Controle op uitgaande facturen (IR 2002 en MR 2002)

Meer controle op aanlevering en verwerking brondocumenten.

Afgerond: continu proces, is in 2003 geïntensiveerd

 

27.

Verbeteren kasverkeer (IR 2002)

Voorschrijven kasprocedure

Afgerond

28

Debiteurenbeheer (MR 2002)

Meer aandacht voor debiteurenbeheer;

Afstemmen met belastingen en bouwleges ter voorkoming van dubbeltellingen Voorziening Dubieuze Debiteuren.

Continue proces. Afstemming met belastingen heeft plaatsgevonden.

Begin 2005 vindt er nog een gericht intern controleonderzoek op debiteuren plaats. 

 

29.

Uitbetalen declaraties buiten salarisadministratie (IML 2001)

Opstellen richtlijnen waarin wordt aangegeven, dat declaraties ter fiscale beoordeling, aan de salarisadministratie wordt voorgelegd.

Afgerond.

Onafhankelijk onderzoek heeft aangetoond dat we zeer beperkte risico’s  lopen. De richtlijn is  helder. Al deze declaraties verlopen via de salarisadministratie. Zowel de crediteurenadministratie als de P&O consulenten als de salarisadministratie hebben hiertoe een gezamenlijke instructiebijeenkomst gehad.

30.

Voorkomen fiscaal risico freelancers. IML 2001 en IR 2002)

 

Opstellen richtlijnen inschakelen freelancers.

Storting sociale premies op G-rekening

Afgerond. Zie bovenstaand punt.

31.

Functionaliteit PION (p-informatiesysteem) (MR 2003)

Toevoegen functies  inzake beveiliging wachtwoorden.

Beperken toegang database

Het vakteam P&O treft in 2004 nadere maatregelen.

32.

Beheersing Inkoopprocedure en inkooprisico’s (IR 2002 en 2003)

Vaststellen of de regels zijn nageleefd d.m.v. toetsing, evaluatie en interne controle;

Vastleggen inkoopverplichtingen

Toetsing vindt plaats continu plaats door vakteam I&A.

Zie ook toelichting op de verplichtingen punt 19.

 

WIJK-STADSZAKEN

 

 

33.

Vastgoed.

Meerjarenplanning Vastgoedbedrijf (MPV)  betrekken in planning rekeningsproces (ML 2001 en IR 2002 en MR 2003)

Oplevering, goedkeuring door B en W en aanbieding aan de raad (voor autorisatie lange termijn ontwikkelingen) vóór  de jaarrekening (bijv. december lopend jaar) laten vaststellen door de gemeenteraad. Tussentijdse rapportage medio boekjaar.

Dekkingsmiddelen blijvend volgen.

Is afgewikkeld en ingebed in de adm. organisatie van het vakteam. Huidig MPV 2004 en 2007 is op route en wordt voor jaarrekening 2004 vastgesteld. Het MPV is in de laatste jaren sterk ontwikkeld en voldoet daarmee aan de opmerkingen van de accountant. De suggestie van de accountant om het proces van het MPV verder te vervroegen zal nader onderzocht worden.

33a.

Verbeteren registratie Erfpacht (MR 2002)

 

Vereenvoudigen verantwoording;

Verbeteren AO/IC

Nog geen aktie ondernomen

Planning medio 2004

33b

Verbeteren Managementinformatie Vastgoed (MR 2003)

Tussentijds aansluiting tot stand brengen tussen de projectadministratie en de financiële administratie

Aansluiting gemaakt per 31-12-2003, planning is deze aansluiting weer te maken medio 2004

Afgerond, is onderdeel van het administratieve proces.

33c

Evalueren waarderingen, presentatie en toelichtingen Vastgoedbedrijf in het licht van BBV

Jaarrekening 2004 presenteren conform voorschriften BBV

Wordt onderdeel van de jaarafsluiting 2004.

33d

Verbeteren financieel beheer vakteam Vastgoed pag. IML 2001 IR 2002 en IR 2003

Uitwerking en formaliseren aanbestedingsbeleid;

Waarborgen juistheid en volledigheid transacties;

Goedkeuren projecten middels raadsbesluit;

Opstellen werkplan en urenverantwoording;

Voor- en nacalculatie van projecten;

Verbetering voortgangsrapportages;

Beschrijven en invoeren afsluiten en overdracht van projecten;

Volledigheid opbrengsten huur, inclusief aansluiting financiële administratie

Procedures toepassing begrotingswijzigingen

Verbeterproces loopt. Er zijn beschrijvingen AO/IC gemaakt.  Op de werking van de administratieve procedures wordt getoetst in het –naar verwachting-  derde kwartaal 2004.

34

Reiniging

Vastleggen en controle prijsvaststelling en autorisatie van prijzen  (IR 2002).

Aanscherpen procedures.

Loopt

34a

Nacalculatie Tariefstelling prijzen  (IR 2002 en IR 2003).

Opstellen van analyses en deze als basis nemen voor de toerekening van kosten.

Loopt

34b

Berekenen en vaststellen tarieven Reiniging (IR2003)

De gemeenteraad betrekken bij afweging tarieven (inclusief afweging investeringen, die tarieven beïnvloeden)

Geschiedt eind 2004 bij de verordeningen voor 2005.

34c

Nacalculatie tarieven Reiniging (IR2003)

Verbeteren inzicht in de juiste tariefstelling van de diverse opbrengstcategorieën.

Afronding voor 1 juli 2004. Is onderdeel van het reguliere proces.

34d

Controle op invoer tarieven Reiniging (IR2003)

Invoercontrole achteraf

Afronding voor 1 juli 2004. Is onderdeel van het reguliere proces..

34e

Verbeteren procedure ophalen en wegen huisvuil (IR2003)

Procedure wegen huisvuil verbeteren.

Wordt ingevoerd voor 1 juli 2005

34f

Verbeteren prijsvaststelling en autorisatie incidentele orders (IR2003)

Procedure interne orders verbeteren.

Wordt ingevoerd voor 1 juli 2004

34g

Controle op de facturatie incidentele orders Reiniging (IR2003)

Controle door teamleiders op de volledigheid van de facturen.

Afronding per 1 juli 2004. Is onderdeel van het reguliere proces.

34h

Verbeteren afvalstoffen-registratie, kasregistratie en indentificatie aanbieders afval Overlaadstation (IR2003)

Registratie en identificatie procedure en kasinstructie aanscherpen.

Wordt ingevoerd voor 1 januari 2005

35.

Verzelfstandiging openbaar onderwijs (ML 2001 en MR 2002 en 2003)

Overdracht  en bepalen toereikendheid van de reserves en voorzieningen en de overdracht beheers- en administratie budgetten. Ontvlechting admistraties van de betrokken stichtingen uit de gemeentelijke administratie.

Verzelfstandiging heeft plaatsgevonden.

De verdere administratieve ontvlechting wordt voorbereid.

36.

Sportbedrijf

Tijdige registratie omzet Kerkpolder en Sportbedrijf prijzen  (IR 2002 en IR 2003).

Tijdige registratie van de omzet.

Actie is afgerond (vanaf 2004 vindt maandelijkse facturatie plaats).

36a

Verbeteren Kassaverkeer bij Kerkpolder en sportbedrijf

 Opstellen, actualiseren en naleven van kassa instructies

Afronding per 1 juli 2004

 

PUBLIEKSZAKEN

 

 

37.

Parkeerbeheer  (ML 2001,MR 2002, IR 2003 en MR 2003)

AO/IC op volledige verantwoording actualiseren. Benoemen verantwoordelijkheden omtrent verantwoording parkeergelden;

Aansluiting subsystemen, inclusief ingaande geldbewegingen.

Controle in kader jaarrekening 2003 is uitgevoerd. In 2004 wordt opzet en werking AO/IC parkeren op onderdelen aangepast. Aandachtpunten hierbij zijn verantwoording opbrengsten en informatievoorziening

37a

Controle invoer naheffing TOR (IR 2003)

 

Aanscherpen interne controle.

Programmatuur zal waar mogelijk worden aangepast in 2004 zodat invoerfouten worden beperkt

37c

Invoeren verbandscontroles en cijferanalyse TOR (IR 2003)

Opstellen verbandscontroles en cijferanalyses, inclusief verklaringen trend en afwijkingen.

Voor 1 april 2004. Wordt onderdeel van het reguliere proces.

38.

Verbeteren AO – procedures en  interne controle m.b.t. scholing en activering  sector WIZ (IR 2002 en IR 2003)

Nieuw klant - volgsysteem zo inrichten dat naast operationele gegevens, tevens financiële aspecten kunnen worden vastgelegd.

Afgerond. De contracten met reïntegratiebedrijven zijn vastgelegd en sluiten  aan met de begroting. Per contract worden ook de scholingskosten apart geregistreerd.

38a

Waarderen van debiteuren WIZ  (MR 2003)

Na vaststellen terugvorderingsbeleid

Nadere analyse vindt plaats in 2004.

38b

Onderzoek Rechtmatigheid

WIW regeling  (IR 2002 en IR 2003)

Controle op uitvoering WIW opnemen in controleplan van vakteam BPO.

Afgerond. Afspraken zijn gemaakt met Werkplan over de op te leveren verantwoordingsinformatie voor controle 2003.

38c

Verbetering afstemming financiële administratie en uitkeringenadministratie (MR 2002)

Onderzoeken in hoeverre het mogelijk is om specifieke elementen uit de programmatuur te verwijderen.

Afgerond

38d

Beoordelen verantwoordingsverslag WIW (MR 2002)

Afspraken maken met het Ministerie over kosten die tlv WIW worden gebracht.

Afgerond

39

Kosten bouwen en wonen (MR 2003)

Nadeel 2003 analyseren;

Interne registratie en opbrengstverantwoording bouwleges op elkaar aansluiten.

In de begroting 2004 is al rekening gehouden met een lagere opbrengst. Nadere analyse vindt in 2004 plaats.

40

Functiescheiding belastingen (IR 2003.)

Binnen de programmatuur aanwezige competentietabel laten aansluiten op in de organisatie aanwezige functiescheiding.

 

Inmiddels is de gewenste aansluiting (op schrift) gerealiseerd. Afhankelijk van het moment van implementatie van de nieuwe belastingsoftware wordt de aansluiting ook verwerkt in de software.

40a

Managementrapportages belastingen (IR 2002)

Opstellen van gestructureerde managementrapportage ter sturing en beheersing van processen en voor het afleggen van verantwoording.

 

Afgerond. De opbrengsten worden sinds 2003 per kwartaal gerapporteerd aan de afnemende vakteams en op hoofdlijnen via de kwarap van de sector.

In 2004 is gestart met een  maandelijkse (cijfermatige) rapportage. 

40b

Verbandscontroles Belastingen (IR 2002,IR 2003 en MR 2003)

Opstellen interne analyse van de verschillen tussen de theoretische en werkelijke opbrengst.

Ook gedurende het jaar interne aansluitingen bewaken.

Afgerond. Analyse jaarrekening2003 is uitgevoerd. Periodieke analyse vindt  plaats aan de hand van de kwartaalrapportages en is onderdeel van het administratieve proces.

40c

Gebruik Standenregister hertaxaties (IR 2002 en IR 2003)

Transparantie mutaties voor management en accountant; Aanpassing programmatuur

De lijsten m.b.t. het standenregister zijn inmiddels ontwikkeld. Er dient nog een controle plaats te vinden of de lijsten volledig zijn.

40d

Dossiervorming en objectenbestand Belastingen (IR 2002)

Opstellen van adequate procedures voor het wijzigen van objectgegevens teneinde de volledigheid van de opbrengstverantwoording te kunnen vaststellen.

Afgerond.

40e

Archiveren dossiers Belastingen (IR 2002)

Maartregelen nemen tegen het zoekraken van dossiers.

Digitaal archief  actief. Nog niet voor alle dossiers afgerond.

40f

Opleggen aanslagen  i.r.t. onderbezetting (IR 2002)

Beoordeling bezetting vakteam belastingen;

Opstellen procedures bewaking van afhandeling bezwaarschriften.

Afgerond In 2003 is de formatie van Belastingen opgewaardeerd met gelijktijdige inlevering van budgetten inhuur derden.

De procedures inzake de bewaking van afhandeling van bezwaarschriften zijn inmiddels opgesteld.

40g

Ouderdomsanalyse Belastingen  debiteuren (IR 2002 en IR 2003)

Verder wegwerken van achterstanden.

Bereiken gewenst werkvoorraadniveau.

 

Er is voldoende inzicht in de ouderdom van de openstaande posten. In 2004 zal de analyse worden opgezet. Het gewenste werkvoorraadniveau is nog niet bereikt.

40h

Aansluiting subsystemen Belastingen (IR 2002 en IR 2003)

Procedures opstellen om Mandaat af te kunnen stemmen met de debiteurenadministratie.

Bij het deurwaarderskantoor Mandaat is offerte aangevraagd voor het online kunnen raadplegen van hun subsysteem. Hierdoor ontstaat een beter zicht op de administratie van Mandaat en kan de aansluiting tussen de sub-systemen worden verbeterd.

40i

Periodiek, gedurende het jaar, nemen van beheersingsmaatregelen (MR 2002)

Afstemming en informatieverstrekking gedurende het jaar.

Afgerond.Vindt inmiddels plaats via de diverse rapportages.

40j

Status van Debiteuren Belastingen (IR 2002)

Op cliëntniveau de voortgang registreren om inzicht te verkrijgen in de status van de cliënt.

Door verschuivingen binnen de formatie is er onvoldoende tijd beschikbaar geweest voor deze actie. In de loop van 2004 zal hier verder aan worden gewerkt.

40k

Communicatie tarieven (IR 2002)

Procedure voor goedkeuren, com-municatie en hanteren  juiste tarieven.

Afgerond.

40l

Stelpost lopende bezwaarschriften (MR 2003

Uitgangspunt waardering stelpost heroverwegen

Voorstel wordt uitgewerkt in 2004.

40m

Voorziening oninbaarheid belastingdebiteuren (MR 2003)

Waardering heroverwegen in het licht van BBV

Voorstel wordt uitgewerkt in 2004.

40n

Geautomatiseerd GH+(MR 2003)

Opstellen beschrijving per rapportage.

Autorisaties gebruikers.

 

Wordt door vakteam belastingen voorbereid.