CONTROLEPROTOCOL VOOR DE ACCOUNTANTSCONTROLE OP DE JAARREKENING 2004 VAN DE GEMEENTE Delft.

 

 

1.       Inleiding

 

Bij besluit van 28 oktober 2004heeft de gemeenteraad van Delft aan Ernst&Young Accountants opdracht verstrekt om de accountantscontrole als bedoeld in art 213 GW uit te voeren. Ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole moet de gemeenteraad echter nog een aantal zaken nader regelen, hetgeen op hoofdlijnen in dit controleprotocol plaatsvindt.

 

Object van controle is de jaarrekening 2004 en daarmede tevens het financieel beheer over het jaar 2004 zoals uitgeoefend door of namens het college van burgemeester en wethouders.

1.1          Doelstelling

Dit controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening 2004.

1.2          Wettelijk kader

De gemeentewet(GW), art. 213, schrijft voor dat de gemeenteraad één of meer accountants aanwijst als bedoeld in art. 393 eerste lid Boek2 Burgerlijk Wetboek voor de controle van de in art 197 GW bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.

 

In het kader van de opdrachtverstrekking aan de accountant kan de gemeenteraad nadere aanwijzingen geven voor te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties. Tevens zal in de opdrachtverstrekking duidelijk aangegeven moeten worden welke wet- en regelgeving in het kader van het financieel beheer onderwerp van rechtmatigheidscontrole zal zijn.

 

De gemeenteraad heeft op 30 oktober 2003 gelet op art. 213 GW en het Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten de verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie vastgesteld. Met dit controleprotocol stelt de gemeenteraad nadere aanwijzingen vast die specifiek van toepassing zijn voor het controlejaar 2004.

1.3          Procedure

Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek (afstemmings-)overleg plaats tussen de accountant en (een vertegenwoordiging uit) de raad, de portefeuillehouder Financiën, en de gemeentecontroller.

 

In bijlage 2 is het communicatietraject nader uitgewerkt.

 

2           Algemene uitgangspunten voor de controle (getrouwheid én rechtmatigheid)

 

Zoals in art 213 GW is voorgeschreven zal de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de raad benoemde accountant gericht zijn op het afgeven van een oordeel over:

·         het getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en passiva;

·         het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties in overeenstemming met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen;

·         de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;

·         het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten);

·         de verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening;

 

Bij de controle zullen de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet (Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten) bepalend zijn voor de uit te voeren werkzaamheden.

Onder rechtmatigheid wordt begrepen de definitie volgens het besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten (BAPG) dat de in de rekening verantwoorde lasten, baten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen, dat wil zeggen “in overeenstemming zijn met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen ”.

 

3           Te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties

De accountant accepteert in de controle bepaalde toleranties en richt de controle daarop in. De accountant controleert niet ieder document of iedere financiële handeling, maar richt de controle zodanig in dat voldoende zekerheid wordt verkregen over het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van de verantwoorde baten en lasten en balansmutaties en financiële beheershandelingen met een belang groter dan de vastgestelde goedkeuringstolerantie[1]. De accountant richt de controle in op het ontdekken van belangrijke fouten en baseert zich daarbij op risicoanalyse, vastgestelde toleranties en statische deelwaarnemingen en extrapolaties.

In het hierna opgenomen schema is de goedkeurings­tolerantie[2] opgenomen zoals door de gemeenteraad vastgesteld voor het controlejaar 2004.

 

Goedkeuringstolerantie

Goedkeurend

Beperking

Oordeelonthouding

Afkeurend

Fouten in de jaar-
rekening (% lasten)

≤ 1%

>1%<3%

-

≥ 3%

Onzekerheden in de controle (% lasten)

≤ 3%

>3%<10%

≥ 10%

-

 

Dit is overeenkomstig de minimumeisen in het Besluit accountantscontrole Provincies en Gemeenten. Naast deze kwantitatieve benadering zal de accountant ook een kwalitatieve beoordeling hanteren (professional judgement). De weging van fouten en onzekerheden vindt ook plaats op basis van professional judgement.

 

Op basis van de begroting 2004 van de gemeente betekenen bovengenoemde percentages dat een totaalbedrag aan fouten in de jaarrekening van circa € 3.2 miljoen en een totaal van onzekerheden van circa € 9.6 miljoen de goedkeurende strekking van de accountantsverklaring niet zullen aantasten.

 

Voor de rapporteringstolerantie[3] stelt de raad als maatstaf dat de accountant op het niveau van programma’s in de begroting elke fout of onzekerheid > 25 % van de goedkeuringstolerantie rapporteert.

 

4           Reikwijdte accountantscontrole rechtmatigheidtoetsing

 

De accountantscontrole op rechtmatigheid voor het kalenderjaar 2004 is limitatief gericht op:

 

4.1      de naleving van wettelijke kaders, zoals die in de kolom “Wetgeving extern” van de “Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidcontrole bij gemeenten” is opgenomen (bijlage 1 van dit protocol). Dit uitsluitend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kan betreffen;

 

4.2      de naleving van regels die (voorzover niet vallend onder de bovengenoemde wettelijke kaders) daarnaast bij raadsbesluit zijn vastgesteld aangaande:

·              de (uitgaande) subsidieverstrekking aan derden (algemene subsidieverordening en specifieke subsidieverordeningen)

·              (inkomende) subsidies van derden (specifieke uitkeringen Rijk en derden)

·              het treasury-statuut en toepassing van de Wet FIDO

·              begrotingsrechtmatigheid en de in dat kader door de raad vastgestelde verordening ex art 212 en de nader gestelde regels

·              inkoop en aanbesteding

·              evt. nog aan te vullen met overige te toetsen gemeentespecifieke regelgeving………….

 

Indien en voor zover bij de accountantscontrole materiële financiële onrechtmatige handelingen worden geconstateerd worden deze in de rapportage en oordeelsweging uitsluitend betrokken indien en voor zover het door de raad of hogere overheden vastgestelde regels betreft. Met andere woorden: interne regels van college naar ambtelijke organisatie c.q. collegebesluiten vallen daar buiten. Deze interne regels kunnen overigens wel relevant zijn voor de nadere vaststelling van de invulling van “hogere” besluiten, maar zijn op zich geen object van onderzoek. Voorts kan een afwijking van deze lagere regelgeving passend zijn binnen de uitvoering van “hogere” besluiten. Het is (over het algemeen) aan het college om een oordeel te vellen over de geconstateerde afwijkingen van lagere interne regels. 

5           Rapportering accountant

 

Tijdens en na afronding van de controlewerkzaamheden rapporteert de accountant hierna in het kort weergegeven als volgt:

 

Interim-controles

In de tweede helft van het jaar wordt door de accountant een zogenaamde interim-controle uitgevoerd (indien van toepassing). Over de uitkomsten van die tussentijdse controle wordt een verslag uitgebracht.. Bestuurlijk relevante zaken worden – op grond van de overeengekomen rapportage wensen - ook aan de gemeenteraad gerapporteerd. 

 

Verslag van bevindingen

Overeenkomstig de gemeentewet wordt omtrent de jaarrekeningcontrole een verslag van bevindingen uitgebracht aan de raad en in afschrift aan het College van Burgemeester en Wethouders.

 

In het verslag van bevindingen wordt gerapporteerd over de opzet en uitvoering van het financiële beheer en of de beheersorganisatie een getrouw en rechtmatig financieel beheer en een rechtmatige verantwoording daarover waarborgen.

 

Uitgangspunten voor de rapportagevorm

Gesignaleerde onrechtmatigheden worden toegelicht gespecificeerd naar de aard van het criterium (begrotingscriterium, voorwaardencriterium, etc.).

Fouten of onzekerheden die de rapporteringstolerantie als bedoeld in hoofdstuk 3 van dit controleprotocol overschrijden, worden weergegeven in een apart overzicht bij het verslag van bevindingen.De accountant rapporteert ook over eventuele bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de door de gemeente gehanteerde geautomatiseerde informatieverzorging.

 

Accountantsverklaring

In de accountantsverklaring wordt op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk voorgeschreven, de uitkomst van de accountantscontrole weergegeven, zowel ten aanzien van de getrouwheid als de rechtmatigheid. Deze accountantsverklaring is bestemd voor de gemeenteraad, zodat deze de door het College van Burgemeester en Wethouders opgestelde jaarrekening kan vaststellen.

 

In bijlage 3 worden de rapportagemomenten nader vastgelegd

 

Bijlagen:

 

1.           Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidscontrole bij gemeenten

2.           Communicatie en periodiek overleg

3.           Rapportagemomenten

 


 

Bijlage 1: Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidscontrole bij gemeenten

 

In het navolgende overzicht is een inventarisatie gegeven van de in het kader van de rechtmatigheidscontrole bij gemeenten relevante algemene wet- en regelgeving.

 

Dit overzicht moet als volgt worden gelezen:

o          In de eerste kolom wordt een algemene omschrijving gegeven die overeenkomt met de indeling van de Programmabegroting 2004-2007

o          In de tweede kolom wordt e.e.a. nader uitgewerkt naar de specifieke activiteiten welke onder zo´n programma kunnen vallen.

o          In de kolom wetgeving extern wordt de te toetsen algemene wet- en regelgeving aangegeven die direct een relatie heeft met het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente. De randvoorwaarden waarbinnen uitgaven (lasten) mogen worden (aan)gedaan worden onder meer ontleend aan de begroting, de beheersverordening en het delegatie en mandaatbesluit.

o          De meest gebruikelijke verordeningen en besluiten zijn in de laatste kolom opgenomen.

 

Daarnaast worden door de Rijksoverheid dan wel andere instanties op grond van deze algemene wet- en regelgeving specifieke geldstromen geïnitieerd, bijvoorbeeld in de vorm van subsidies en/of specifieke uitkeringen. Deze specifieke (subsidie) regelgeving is niet in dit overzicht opgenomen. Voor het verkrijgen van subsidies en/of specifieke uitkeringen moet veelal worden voldaan aan de in deze wet- en regelgeving geformuleerde (nadere) voorwaarden, het zogenaamde voorwaardencriterium. Wanneer voor het verkrijgen van de geldstromen ook gesteund moet worden op gegevens van derden, dan zal ook inzake de juistheid en volledigheid van deze gegevens rekening moeten worden gehouden met mogelijk misbruik en oneigenlijk gebruik, het zogenaamde M&O-criterium.

 

 

Nog te vertalen naar de Delftse praktijk

Programma’s

Specifieke activiteit

Wetgeving extern

Regelgeving intern

Algemeen Bestuur en ondersteunende processen

Algemeen financieel middelenbeheer

Grondwet

Burgerlijk Wetboek

Gemeentewet

Besluit Begroting en Verantwoording

Wet gemeenschappelijke regelingen

Algemene Wet Bestuursrecht

 

Verordening ex art 212: financieel beleid, beheer en inrichting financiële organisatie

Verordening ex art. 213: controle

Verordening ex art 213a: doelmatigheids- en doeltreffendheids -onderzoeken.

Verordening op de rekeningencommissie en/of de rekenkamer(functie)

Organisatieverordening

Delegatie- en mandaatregeling

 

Treasurybeheer

Wet financiering decentrale overheden

Treasury / financieringsstatuut

 

Arbeidsvoorwaarden en personeelsbeleid

Ambtenarenwet

Fiscale wetgeving

Sociale verzekeringswetten

CAR/UWO

 

Ambtenaren reglement

Bezoldigingsbesluit

Verordeningen op studiefaciliteiten, reiskosten e.d.

 

Inkopen en contractbeheer

EU-aanbestedingsregels

Verordening/ reglement aanbestedingsregels

Mandaat- en volmachtbesluiten

Burgerzaken en Belastingen

Burgerlijke stand en afgifte documenten

Burgerlijke wetboek

Gemeentewet

Wet GBA

Wet rechten burgerlijke stand

Verordening GBA

Legesverordening

 

OZB

Gemeentewet

Wet waardering Onroerende Zaken

OZB verordening

 

Parkeerbeheer

Gemeentewet

Wet Mulder administratiefrechtelijke heffingen

Verordening parkeerbelasting

 

Toeristenbelasting

Gemeentewet

Verordening toeristenbelasting

 

Forensenbelasting

Gemeentewet

Verordening op de forensenbelasting

 

Grafrechten

Gemeentewet

Wet op de lijkbezorging

Verordening op algemene begraafplaatsen

Verordening op begraaf plaatsrechten

 

Hondenbelasting

Gemeentewet

Verordening op de hondenbelasting

 

Baatbelasting

Gemeentewet

Verordening op de baatbelasting

 

Marktgelden

Gemeentewet

Marktgeldverordening

 

Reclame en

precariorechten

Gemeentewet

Verordening op de precariorechten

Openbare orde

en veiligheid

Handhaving

Gemeentewet

APV

Visverordening

 

 

Winkeltijdenwet

Marktverordening/ APV

Kermisverordening? APV

 

Brandweer en rampenbestrijding

Brandweerwet 1995

GR regionale brandweer

 

Brandbeveiligingsvergunningen

Gemeentewet

Verordening Brandbeveiligingsvergunningen

 

Woonwagens

Gemeentewet

Verordening staangeld woonwagens

Vreemdelingenzaken en integratie

Vreemdelingenzaken

Vreemdelingenwet

Verordening vreemdelingenzaken

 

Integratie

Wet inburgering nieuwkomers

Verordening nieuwkomers

 

 

ROA/VVTV

Verordening/raadsbesluit asielbeleid

Verkeer en Vervoer

Wegenbeheer

Wegenverkeerswet 1994

Parkeerverordening

 

 

Besluit administratieve bepalingen wegverkeer

 

 

 

Wet personenvervoer

Exploitatie-overeenkomst openbaar vervoer

Verordening standplaatsen openbaarvervoer

 

Havenbeheer

Binnenschepenwet

Besluit administratieve bepalingen wegverkeer

Verordening havengelden

Verordening lig- en sluisgelden

Woonschepenverordening

 

 

Taxiwet

Gemeenschappelijke regeling taxivervoer

Groen en milieubeheer

Groenbeheer

Boswet

Kaderwet LNV-subsidies

Subsidieverordening

Subsidieverordening

 

Afvalstoffenbeheer

Gemeentewet

Verordening op afvalstoffenheffing

 

Rioolbeheer en reiniging

Gemeentewet

Wet op de waterhuishouding

Waterleidingwet

Verordening op riool- en reinigingsrechten

Lozingsverordening

 

Milieubeheer

Wet belastingen op milieugrondslag

Verordening milieubeheer

Stedelijke ontwikkeling, wonen en economie

Grondexploitatie

Wet ruimtelijke ordening

Besluit op de ruimtelijke ordening

Verordening inzake exploitatie van gronden

Nota grondbeleid

Bouwverordening (leges)

 

Intensivering Stedelijke Vernieuwing

Wet ISV

Beleidsplannen

 

Telecommunicatie

Telecommunicatiewet

Verordening op de telecommunicatie

 

 

Wonen, economie en beheer gemeentelijke panden en accommodaties

Leegstandswet

Woningwet

Huurprijzenwet woonruimte

Huisvestingswet

Huurwet

Huursubsidiewet

Besluit woninggebonden subsidies

Wet bevordering eigen woningbezit

Huisvestingsverordening

Gemeentelijk beleid accommodatiebeheer en vergoeding beschikbaarstelling gemeentelijke accommodaties

Zorg, Welzijn en Sport

Algemeen welzijn en sport

Welzijnswet

Subsidieverordening

 

 

Wet Maatschappelijke Zorg

Subsidieverordening

 

Gehandicaptenzorg

Wet Voorziening Gehandicapten

WVG verordening

 

Kinderopvang

Wet basisvoorziening kinderopvang

Verordening kinderopvang

 

 

Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten

 

Jeugd, onderwijs en cultuur

Verzorgen basis- en speciaal-onderwijs

Wet primair onderwijs

Wet op de basiseducatie

GOA

OALT

Verordening basis en speciaal onderwijs

Verordening leerlingenvervoer

 

Verzorgen voortgezet onderwijs

Wet op het voortgezet onderwijs

Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk  onderzoek

Wet educatie- en beroepsonderwijs

Verordening hoger en voortgezet onderwijs

 

Cultuur en lokale media

Mediawet

Wet op het specifiek cultuurbeleid

Subsidieverordening

Volksgezondheid

Ambulance vervoer

Wet ambulancevervoer

Verordening ambulance vervoer

 

Ongediertebestrijding

Gemeentewet

Verordening op de ongediertebestrijding

Werk en inkomen

Sociale inkomensvoorzieningen

Wet Werk en Bijstand

Verordening maatregelen en toeslagen WWB

Verordening/ raadsbesluiten inzake bijzondere bijstand

 

 

IOAW en IOAZ

 

 

 

Sociale en Fiscale wetgeving

 

 

Werkgelegenheid

Wet Werk en Bijstand

Wet Inkomensvoorziening Kunstenaars

Verordening/ raadsbesluiten inzake gesubsidieerde arbeid

 

Schuldhulpverlening

Wet op het kredietbeheer

Gemeentelijk beleid stadsbank/ schuldhulpverlening

 

 


Bijlage 2: Communicatie en periodiek overleg

Onderstaand is de overlegstructuur in een communicatiematrix vastgelegd voor het boekjaar 2004.

 

Aantal per jaar

Toelichting

(Vertegenwoordiging) commissie Middelen en Bestuur

Minimaal drie

De gemeenteraad is opdrachtgever van de accountant. De commissie Middelen en Bestuur is het aanspreekpunt voor de accountant voor de opdrachtformulering. Met de commissie (dan wel een vertegenwoordiging daarvan) vindt voorafgaand aan de jaarrekening een overleg plaats om te  komen tot een afstemming inzake de nadere invulling van de controle-opdracht. Eventuele tussentijdse belangrijke bijstellingen van de controle worden tussentijds teruggekoppeld naar de commissie. Daarnaast zullen worden besproken:

o        de bevindingen van de eindejaarscontrole (op basis van het definitief rapport van bevindingen)

o        en op basis van de interimcontrole de belangrijkste bevindingen m.b.t.de beheersing van de organisatie (Bedrijfsvoeringsoverleg).

Griffier

Minimaal één

Met de griffier  vindt overleg plaats over de opdrachtverstrekking en de naar de gemeenteraad te volgen procedure.  informeel voortgangsoverleg naar behoefte.

Gemeentecontroller/

Hoofd vakteam financiën

Minimaal drie

De gemeentecontroller en het hoofd vakteam financiën zijn voor de accountant belangrijke gesprekspartners binnen de gemeentelijke organisatie.

Bijeenkomsten: pre-audit gesprek, de bespreking van de bevindingen van interim-controle (op basis van de concept managementletter) en de eindejaarscontrole (op basis van het concept rapport van bevindingen).

Daarnaast kan naar behoefte worden gekozen voor tussentijdse voortgangsgesprekken.

Sectoren/ diensten

PM

Binnen de sectoren/ diensten zal, in het kader van onze controle, nader overleg van toepassing kunnen zijn met de directeuren/ hoofden en verantwoordelijken voor de relevante primaire processen.

Portefeuillehouder Financiën

Twee

Bespreking bevindingen interim-controle en eindejaarscontrole.

 

College van burgemeester en wethouders en gemeenteraad

PM

Op verzoek zal de accountant verschijnen in de vergaderingen van college en gemeenteraad.

 

 


Bijlage 3: Rapportage

 

De volgende standaard rapportagevormen worden onderkend:

 

Rapportage

Tijdstip

Inhoud

Gericht aan

Managementletter dan wel Verslag van bevindingen interim-controle[4]

Na afronding van de
interim-controle.

Mogelijke risico’s, verbeter- en aandachtspunten betreffende de processen en procedures (beheersingsstructuur), beheersing specifieke subsidiestromen evenals overige van belang zijnde onderwerpen. Voortgang groeiproces invoering rechtmatigheid.

College

Verslag van bevindingen

Na afronding van de controle van de jaarrekening.

Wettelijk: De vraag of inrichting van het financieel beheer en van de financiële organisatie een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken. Daarnaast resterende fouten, onzekerheden of verbeteringen op het gebied van verslaglegging rekening houdend met afgesproken rapporteringstoleranties. Relatie tussen de controletolerantie ingevolge controleverordening en de feitelijke bevindingen.

Raad

Accountantsverklaring

Na afronding van de controle van de jaarrekening.

Het oordeel over de mate waarin de gemeenterekening een getrouw beeld geeft i.o.m. verslaggevingsvoorschriften en voldoet aan de eisen van rechtmatigheid.

Raad

 

 



[1] Door de toepassing van een risicoanalyse kan het zo zijn dat niet alle transacties die groter zijn dan de vastgestelde goedkeuringstolerantie individueel worden gecontroleerd. Ook kunnen andere gegevensgerichte werkzaamheden dan deelwaarnemingen worden toegepast. Met name door toepassing van cijferanalyse (verbandscontroles) kan het aantal deelwaarnemingen worden beperkt.

[2] De goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening of onzeker­heden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de oordeelsvorming door de gebruikers kan worden beïnvloed. De goedkeuringstolerantie is bepalend voor de oordeelsvorming, de strekking van de af te geven accountantsverklaring.

 

[3] De rapporteringtolerantie(s) is een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan de bedragen voort­vloeiend uit de goedkeuringstolerantie. Bij overschrijding van dit bedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen. Een lagere rapporteringstolerantie leidt in beginsel niet tot aanvullende controlewerkzaamheden, maar wel tot een uitgebreidere rapportage van bevindingen.

 

[4] De belangrijke bevindingen uit de interim-controle worden ook aan de gemeenteraad gemeld.