CONTROLEPROTOCOL VOOR DE ACCOUNTANTSCONTROLE OP DE JAARREKENING 2004 VAN
DE GEMEENTE Delft.
Bij
besluit van 28 oktober 2004heeft de gemeenteraad van Delft aan Ernst&Young
Accountants opdracht verstrekt om de accountantscontrole als bedoeld in art 213
GW uit te voeren. Ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole
moet de gemeenteraad echter nog een aantal zaken nader regelen, hetgeen op
hoofdlijnen in dit controleprotocol plaatsvindt.
Object
van controle is de jaarrekening 2004 en daarmede tevens het financieel beheer
over het jaar 2004 zoals uitgeoefend door of namens het college van
burgemeester en wethouders.
Dit
controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant
over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende
normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeurings- en
rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening 2004.
De
gemeentewet(GW), art. 213, schrijft voor dat de gemeenteraad één of meer
accountants aanwijst als bedoeld in art. 393 eerste lid Boek2 Burgerlijk
Wetboek voor de controle van de in art 197 GW bedoelde jaarrekening en het
daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een
verslag van bevindingen.
In
het kader van de opdrachtverstrekking aan de accountant kan de gemeenteraad
nadere aanwijzingen geven voor te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties.
Tevens zal in de opdrachtverstrekking duidelijk aangegeven moeten worden welke
wet- en regelgeving in het kader van het financieel beheer onderwerp van
rechtmatigheidscontrole zal zijn.
De
gemeenteraad heeft op 30 oktober 2003 gelet op art. 213 GW en het Besluit Accountantscontrole
Provincies en Gemeenten de verordening
voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële
organisatie vastgesteld. Met dit controleprotocol stelt de gemeenteraad nadere
aanwijzingen vast die specifiek van toepassing zijn voor het controlejaar 2004.
Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende
accountantscontrole vindt periodiek (afstemmings-)overleg plaats tussen de
accountant en (een vertegenwoordiging uit) de raad, de portefeuillehouder
Financiën, en de gemeentecontroller.
In
bijlage 2 is het communicatietraject nader uitgewerkt.
Zoals in art 213 GW is voorgeschreven zal de controle van de
in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening uitgevoerd door de door de
raad benoemde accountant gericht zijn op het afgeven van een oordeel over:
·
het getrouwe weergave
van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en
passiva;
·
het rechtmatig tot
stand komen van de baten en lasten en balansmutaties in overeenstemming met de begroting en met de van toepassing zijnde
wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen;
·
de inrichting van het
financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een
getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;
·
het in overeenstemming
zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens
algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186
Gemeentewet (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten);
·
de verenigbaarheid van
het jaarverslag met de jaarrekening;
Bij
de controle zullen de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van
bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet (Besluit
Accountantscontrole Provincies en Gemeenten) bepalend zijn voor de uit te
voeren werkzaamheden.
Onder rechtmatigheid wordt begrepen de definitie volgens het
besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten (BAPG) dat de in de
rekening verantwoorde lasten, baten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn
gekomen, dat wil zeggen “in overeenstemming zijn met de begroting en met de van
toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen ”.
De
accountant accepteert in de controle bepaalde toleranties en richt de controle
daarop in. De accountant controleert niet ieder document of iedere financiële
handeling, maar richt de controle zodanig in dat voldoende zekerheid wordt
verkregen over het getrouwe beeld van de jaarrekening en de rechtmatigheid van
de verantwoorde baten en lasten en balansmutaties en financiële
beheershandelingen met een belang groter dan de vastgestelde goedkeuringstolerantie[1].
De accountant richt de controle in op het ontdekken van belangrijke fouten en
baseert zich daarbij op risicoanalyse, vastgestelde toleranties en statische
deelwaarnemingen en extrapolaties.
In
het hierna opgenomen schema is de goedkeuringstolerantie[2]
opgenomen zoals door de gemeenteraad vastgesteld voor het controlejaar 2004.
Goedkeuringstolerantie |
Goedkeurend |
Beperking |
Oordeelonthouding |
Afkeurend |
Fouten in de jaar- |
≤
1% |
>1%<3% |
- |
≥
3% |
Onzekerheden in de controle (% lasten) |
≤
3% |
>3%<10% |
≥
10% |
- |
Dit
is overeenkomstig de minimumeisen in het Besluit accountantscontrole Provincies en Gemeenten.
Naast deze kwantitatieve benadering zal de accountant ook een kwalitatieve beoordeling
hanteren (professional judgement). De weging van fouten en onzekerheden vindt
ook plaats op basis van professional judgement.
Op
basis van de begroting 2004 van de gemeente betekenen bovengenoemde percentages
dat een totaalbedrag aan fouten in de jaarrekening van circa € 3.2 miljoen en
een totaal van onzekerheden van circa € 9.6 miljoen de goedkeurende strekking
van de accountantsverklaring niet zullen aantasten.
Voor
de rapporteringstolerantie[3]
stelt de raad als maatstaf dat de accountant op het niveau van programma’s in
de begroting elke fout of onzekerheid > 25 % van de goedkeuringstolerantie rapporteert.
De accountantscontrole op rechtmatigheid
voor het kalenderjaar 2004 is limitatief gericht op:
4.1 de naleving van wettelijke kaders, zoals
die in de kolom “Wetgeving extern” van de “Inventarisatie wet- en regelgeving
in het kader van de rechtmatigheidcontrole bij gemeenten” is opgenomen (bijlage
1 van dit protocol). Dit uitsluitend voor zover deze directe financiële
beheershandelingen betreffen of kan betreffen;
4.2 de naleving van regels die (voorzover niet
vallend onder de bovengenoemde wettelijke kaders) daarnaast bij raadsbesluit
zijn vastgesteld aangaande:
·
de (uitgaande) subsidieverstrekking aan derden (algemene
subsidieverordening en specifieke subsidieverordeningen)
·
(inkomende) subsidies van derden (specifieke uitkeringen
Rijk en derden)
·
het treasury-statuut en toepassing van de Wet FIDO
·
begrotingsrechtmatigheid en de in dat kader door de raad
vastgestelde verordening ex art 212 en de nader gestelde regels
·
inkoop en aanbesteding
·
evt. nog aan te vullen met overige te toetsen
gemeentespecifieke regelgeving………….
Indien en voor zover bij de
accountantscontrole materiële financiële onrechtmatige handelingen worden
geconstateerd worden deze in de rapportage en oordeelsweging uitsluitend
betrokken indien en voor zover het door de raad of hogere overheden
vastgestelde regels betreft. Met andere woorden: interne regels van college
naar ambtelijke organisatie c.q. collegebesluiten vallen daar buiten. Deze
interne regels kunnen overigens wel relevant zijn voor de nadere vaststelling
van de invulling van “hogere” besluiten, maar zijn op zich geen object van
onderzoek. Voorts kan een afwijking van deze lagere regelgeving passend zijn
binnen de uitvoering van “hogere” besluiten. Het is (over het algemeen) aan het
college om een oordeel te vellen over de geconstateerde afwijkingen van lagere
interne regels.
Tijdens en na
afronding van de controlewerkzaamheden rapporteert de accountant hierna in het
kort weergegeven als volgt:
Interim-controles
In de tweede helft van het jaar wordt door de accountant een
zogenaamde interim-controle uitgevoerd (indien van toepassing). Over de
uitkomsten van die tussentijdse controle wordt een verslag uitgebracht..
Bestuurlijk relevante zaken worden – op grond van de overeengekomen rapportage
wensen - ook aan de gemeenteraad gerapporteerd.
Verslag
van bevindingen
Overeenkomstig de gemeentewet wordt omtrent de
jaarrekeningcontrole een verslag van bevindingen uitgebracht aan de raad en in
afschrift aan het College van Burgemeester en Wethouders.
In het verslag van bevindingen wordt
gerapporteerd over de opzet en uitvoering van het financiële beheer en of de
beheersorganisatie een getrouw en rechtmatig financieel beheer en een
rechtmatige verantwoording daarover waarborgen.
Uitgangspunten voor de rapportagevorm
Gesignaleerde
onrechtmatigheden worden toegelicht gespecificeerd naar de aard van het
criterium (begrotingscriterium, voorwaardencriterium, etc.).
Fouten
of onzekerheden die de rapporteringstolerantie als bedoeld in hoofdstuk 3 van
dit controleprotocol overschrijden, worden weergegeven in een apart overzicht
bij het verslag van bevindingen.De accountant rapporteert ook over eventuele
bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de
door de gemeente gehanteerde geautomatiseerde informatieverzorging.
Accountantsverklaring
In
de accountantsverklaring wordt op een gestandaardiseerde wijze, zoals wettelijk
voorgeschreven, de uitkomst van de accountantscontrole weergegeven, zowel ten
aanzien van de getrouwheid als de rechtmatigheid. Deze accountantsverklaring is
bestemd voor de gemeenteraad, zodat deze de door het College van Burgemeester
en Wethouders opgestelde jaarrekening kan vaststellen.
In bijlage 3 worden de rapportagemomenten
nader vastgelegd
Bijlagen:
1.
Inventarisatie wet- en
regelgeving in het kader van de rechtmatigheidscontrole bij gemeenten
2.
Communicatie en
periodiek overleg
3.
Rapportagemomenten
Bijlage
1: Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidscontrole
bij gemeenten
In
het navolgende overzicht is een inventarisatie gegeven van de in het kader van
de rechtmatigheidscontrole bij gemeenten relevante algemene wet- en
regelgeving.
Dit
overzicht moet als volgt worden gelezen:
o
In de eerste kolom
wordt een algemene omschrijving gegeven die overeenkomt met de indeling van de
Programmabegroting 2004-2007
o
In de tweede kolom wordt
e.e.a. nader uitgewerkt naar de specifieke activiteiten welke onder zo´n
programma kunnen vallen.
o
In de kolom wetgeving
extern wordt de te toetsen algemene wet- en regelgeving aangegeven die direct
een relatie heeft met het financieel beheer en de inrichting van de financiële
organisatie van de gemeente. De randvoorwaarden waarbinnen uitgaven (lasten)
mogen worden (aan)gedaan worden onder meer ontleend aan de begroting, de beheersverordening
en het delegatie en mandaatbesluit.
o
De meest gebruikelijke
verordeningen en besluiten zijn in de laatste kolom opgenomen.
Daarnaast
worden door de Rijksoverheid dan wel andere instanties op grond van deze algemene
wet- en regelgeving specifieke geldstromen geïnitieerd, bijvoorbeeld in de vorm
van subsidies en/of specifieke uitkeringen. Deze specifieke (subsidie)
regelgeving is niet in dit overzicht opgenomen. Voor het verkrijgen van
subsidies en/of specifieke uitkeringen moet veelal worden voldaan aan de in
deze wet- en regelgeving geformuleerde (nadere) voorwaarden, het zogenaamde
voorwaardencriterium. Wanneer voor het verkrijgen van de geldstromen ook
gesteund moet worden op gegevens van derden, dan zal ook inzake de juistheid en
volledigheid van deze gegevens rekening moeten worden gehouden met mogelijk
misbruik en oneigenlijk gebruik, het zogenaamde M&O-criterium.
Nog te vertalen naar de Delftse praktijk
Programma’s |
Specifieke activiteit |
Wetgeving extern |
Regelgeving intern |
Algemeen Bestuur en ondersteunende processen |
Algemeen
financieel middelenbeheer |
Grondwet Burgerlijk
Wetboek Gemeentewet Besluit
Begroting en Verantwoording Wet
gemeenschappelijke regelingen Algemene
Wet Bestuursrecht |
Verordening
ex art 212: financieel beleid, beheer en inrichting financiële organisatie Verordening
ex art. 213: controle Verordening
ex art 213a: doelmatigheids- en doeltreffendheids -onderzoeken. Verordening
op de rekeningencommissie en/of de rekenkamer(functie) Organisatieverordening Delegatie-
en mandaatregeling |
|
Treasurybeheer |
Wet
financiering decentrale overheden |
Treasury /
financieringsstatuut |
|
Arbeidsvoorwaarden
en personeelsbeleid |
Ambtenarenwet Fiscale
wetgeving Sociale
verzekeringswetten CAR/UWO |
Ambtenaren reglement Bezoldigingsbesluit Verordeningen
op studiefaciliteiten, reiskosten e.d. |
|
Inkopen
en contractbeheer |
EU-aanbestedingsregels |
Verordening/
reglement aanbestedingsregels Mandaat-
en volmachtbesluiten |
Burgerzaken en Belastingen |
Burgerlijke
stand en afgifte documenten |
Burgerlijke
wetboek Gemeentewet Wet GBA Wet
rechten burgerlijke stand |
Verordening
GBA Legesverordening |
|
OZB |
Gemeentewet
Wet
waardering Onroerende Zaken |
OZB
verordening |
|
Parkeerbeheer |
Gemeentewet
Wet
Mulder administratiefrechtelijke heffingen |
Verordening
parkeerbelasting |
|
Toeristenbelasting |
Gemeentewet |
Verordening
toeristenbelasting |
|
Forensenbelasting |
Gemeentewet |
Verordening
op de forensenbelasting |
|
Grafrechten |
Gemeentewet
Wet op de
lijkbezorging |
Verordening
op algemene begraafplaatsen Verordening
op begraaf plaatsrechten |
|
Hondenbelasting |
Gemeentewet |
Verordening
op de hondenbelasting |
|
Baatbelasting |
Gemeentewet |
Verordening
op de baatbelasting |
|
Marktgelden |
Gemeentewet |
Marktgeldverordening |
|
Reclame
en precariorechten |
Gemeentewet |
Verordening
op de precariorechten |
Openbare orde en veiligheid |
Handhaving |
Gemeentewet |
APV Visverordening |
|
|
Winkeltijdenwet |
Marktverordening/
APV Kermisverordening?
APV |
|
Brandweer
en rampenbestrijding |
Brandweerwet
1995 |
GR
regionale brandweer |
|
Brandbeveiligingsvergunningen |
Gemeentewet |
Verordening
Brandbeveiligingsvergunningen |
|
Woonwagens |
Gemeentewet |
Verordening
staangeld woonwagens |
Vreemdelingenzaken en integratie |
Vreemdelingenzaken |
Vreemdelingenwet |
Verordening
vreemdelingenzaken |
|
Integratie |
Wet
inburgering nieuwkomers |
Verordening
nieuwkomers |
|
|
ROA/VVTV |
Verordening/raadsbesluit
asielbeleid |
Verkeer en Vervoer |
Wegenbeheer |
Wegenverkeerswet
1994 |
Parkeerverordening |
|
|
Besluit
administratieve bepalingen wegverkeer |
|
|
|
Wet
personenvervoer |
Exploitatie-overeenkomst
openbaar vervoer Verordening
standplaatsen openbaarvervoer |
|
Havenbeheer |
Binnenschepenwet Besluit
administratieve bepalingen wegverkeer |
Verordening
havengelden Verordening
lig- en sluisgelden Woonschepenverordening |
|
|
Taxiwet |
Gemeenschappelijke
regeling taxivervoer |
Groen en milieubeheer |
Groenbeheer |
Boswet Kaderwet
LNV-subsidies |
Subsidieverordening Subsidieverordening |
|
Afvalstoffenbeheer |
Gemeentewet |
Verordening
op afvalstoffenheffing |
|
Rioolbeheer
en reiniging |
Gemeentewet
Wet op de
waterhuishouding Waterleidingwet |
Verordening
op riool- en reinigingsrechten Lozingsverordening |
|
Milieubeheer |
Wet
belastingen op milieugrondslag |
Verordening
milieubeheer |
Stedelijke ontwikkeling, wonen en economie |
Grondexploitatie |
Wet
ruimtelijke ordening Besluit
op de ruimtelijke ordening |
Verordening
inzake exploitatie van gronden Nota
grondbeleid Bouwverordening
(leges) |
|
Intensivering
Stedelijke Vernieuwing |
Wet ISV |
Beleidsplannen |
|
Telecommunicatie |
Telecommunicatiewet |
Verordening
op de telecommunicatie |
|
Wonen,
economie en beheer gemeentelijke panden en accommodaties |
Leegstandswet Woningwet Huurprijzenwet
woonruimte Huisvestingswet Huurwet Huursubsidiewet Besluit
woninggebonden subsidies Wet
bevordering eigen woningbezit |
Huisvestingsverordening Gemeentelijk
beleid accommodatiebeheer en vergoeding beschikbaarstelling gemeentelijke
accommodaties |
Zorg, Welzijn en Sport |
Algemeen
welzijn en sport |
Welzijnswet |
Subsidieverordening |
|
|
Wet
Maatschappelijke Zorg |
Subsidieverordening |
|
Gehandicaptenzorg |
Wet
Voorziening Gehandicapten |
WVG
verordening |
|
Kinderopvang |
Wet
basisvoorziening kinderopvang |
Verordening
kinderopvang |
|
|
Algemene
Wet Bijzondere Ziektekosten |
|
Jeugd, onderwijs en cultuur |
Verzorgen
basis- en speciaal-onderwijs |
Wet
primair onderwijs Wet op de
basiseducatie GOA OALT |
Verordening
basis en speciaal onderwijs Verordening
leerlingenvervoer |
|
Verzorgen
voortgezet onderwijs |
Wet op
het voortgezet onderwijs Wet op
het hoger onderwijs en wetenschappelijk
onderzoek Wet
educatie- en beroepsonderwijs |
Verordening
hoger en voortgezet onderwijs |
|
Cultuur
en lokale media |
Mediawet Wet op
het specifiek cultuurbeleid |
Subsidieverordening |
Volksgezondheid |
Ambulance
vervoer |
Wet
ambulancevervoer |
Verordening
ambulance vervoer |
|
Ongediertebestrijding |
Gemeentewet |
Verordening
op de ongediertebestrijding |
Werk en inkomen |
Sociale
inkomensvoorzieningen |
Wet Werk
en Bijstand |
Verordening
maatregelen en toeslagen WWB Verordening/
raadsbesluiten inzake bijzondere bijstand |
|
|
IOAW en
IOAZ |
|
|
|
Sociale
en Fiscale wetgeving |
|
|
Werkgelegenheid |
Wet Werk
en Bijstand Wet
Inkomensvoorziening Kunstenaars |
Verordening/
raadsbesluiten inzake gesubsidieerde arbeid |
|
Schuldhulpverlening |
Wet op
het kredietbeheer |
Gemeentelijk
beleid stadsbank/ schuldhulpverlening |
Onderstaand is de
overlegstructuur in een communicatiematrix vastgelegd voor het boekjaar 2004.
|
Aantal per jaar |
Toelichting |
(Vertegenwoordiging)
commissie Middelen en Bestuur |
Minimaal drie |
De gemeenteraad is opdrachtgever van de accountant.
De commissie Middelen en Bestuur is het aanspreekpunt voor de accountant voor
de opdrachtformulering. Met de commissie (dan wel een vertegenwoordiging
daarvan) vindt voorafgaand aan de jaarrekening een overleg plaats om te komen tot een afstemming inzake de nadere
invulling van de controle-opdracht. Eventuele tussentijdse belangrijke bijstellingen
van de controle worden tussentijds teruggekoppeld naar de commissie.
Daarnaast zullen worden besproken: o
de bevindingen van de eindejaarscontrole (op basis van het definitief
rapport van bevindingen) o
en op basis van de interimcontrole de belangrijkste bevindingen
m.b.t.de beheersing van de organisatie (Bedrijfsvoeringsoverleg). |
Griffier |
Minimaal één |
Met de griffier
vindt overleg plaats over de opdrachtverstrekking en de naar de
gemeenteraad te volgen procedure. informeel
voortgangsoverleg naar behoefte. |
Gemeentecontroller/ Hoofd vakteam financiën |
Minimaal drie |
De gemeentecontroller en het hoofd vakteam
financiën zijn voor de accountant belangrijke gesprekspartners binnen de
gemeentelijke organisatie. Bijeenkomsten: pre-audit gesprek, de bespreking van
de bevindingen van interim-controle (op basis van de concept managementletter)
en de eindejaarscontrole (op basis van het concept rapport van bevindingen). Daarnaast kan naar behoefte worden gekozen voor
tussentijdse voortgangsgesprekken. |
Sectoren/ diensten |
PM |
Binnen de sectoren/ diensten zal, in het kader van
onze controle, nader overleg van toepassing kunnen zijn met de directeuren/
hoofden en verantwoordelijken voor de relevante primaire processen. |
Portefeuillehouder Financiën |
Twee |
Bespreking bevindingen interim-controle en
eindejaarscontrole. |
College van burgemeester en wethouders en gemeenteraad |
PM |
Op verzoek zal de accountant verschijnen in de
vergaderingen van college en gemeenteraad. |
Bijlage 3:
Rapportage
De volgende standaard rapportagevormen worden
onderkend:
Rapportage |
Tijdstip |
Inhoud |
Gericht aan |
Managementletter dan wel Verslag van bevindingen
interim-controle[4] |
Na afronding van de |
Mogelijke risico’s, verbeter- en
aandachtspunten betreffende de processen en procedures (beheersingsstructuur),
beheersing specifieke subsidiestromen evenals overige van belang zijnde onderwerpen.
Voortgang groeiproces invoering rechtmatigheid. |
College |
Verslag van bevindingen |
Na afronding van de controle van de jaarrekening. |
Wettelijk: De vraag of
inrichting van het financieel beheer en van de financiële organisatie een getrouwe
en rechtmatige verantwoording mogelijk maken. Daarnaast resterende fouten,
onzekerheden of verbeteringen op het gebied van verslaglegging rekening
houdend met afgesproken rapporteringstoleranties. Relatie tussen de controletolerantie
ingevolge controleverordening en de feitelijke bevindingen. |
Raad |
Accountantsverklaring |
Na afronding van de controle van de jaarrekening. |
Het oordeel over de mate waarin de gemeenterekening
een getrouw beeld geeft i.o.m. verslaggevingsvoorschriften en voldoet aan de
eisen van rechtmatigheid. |
Raad |
[1] Door de toepassing van een
risicoanalyse kan het zo zijn dat niet alle transacties die groter zijn dan de
vastgestelde goedkeuringstolerantie individueel worden gecontroleerd. Ook kunnen
andere gegevensgerichte werkzaamheden dan deelwaarnemingen worden toegepast.
Met name door toepassing van cijferanalyse (verbandscontroles) kan het aantal
deelwaarnemingen worden beperkt.
[2] De
goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som van fouten in de jaarrekening
of onzekerheden in de controle aangeeft, die in een jaarrekening maximaal
mogen voorkomen, zonder dat de bruikbaarheid van de jaarrekening voor de
oordeelsvorming door de gebruikers kan worden beïnvloed. De
goedkeuringstolerantie is bepalend voor de oordeelsvorming, de strekking van de
af te geven accountantsverklaring.
[3] De
rapporteringtolerantie(s) is een bedrag dat gelijk is aan of lager is dan de
bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. Bij overschrijding van
dit bedrag vindt rapportering plaats in het verslag van bevindingen. Een lagere
rapporteringstolerantie leidt in beginsel niet tot aanvullende controlewerkzaamheden,
maar wel tot een uitgebreidere rapportage van bevindingen.
[4] De belangrijke bevindingen uit de
interim-controle worden ook aan de gemeenteraad gemeld.