Bijlage 3 bij brief MARZ/Gf/2004002557,
Lbr. 04/112
Cases
Nivra-discussierapport |
Hoe gaat
de accountant hiermee om? |
Belangrijke
les van casus |
|||
1. Welk referentiekader gebruikt
de accountant indien binnen de gemeentelijke organisatie vage, niet eenduidige
normen bestaan? Casus: Geen bepalingen over activa met maatschappelijk nut in
212-verordening. |
1. Melding in verslag van
bevindingen dat normenkader ontbreekt. Het is voor de accountant een
onzekerheid in de controle die afhankelijk van de financiële omvang gevolgen
kan hebben voor de strekking van de verklaring (beperking of
oordeelonthouding). |
1. Indien een normenkader
ontbreekt of onvoldoende helder is, is dit voor de accountant een onzekerheid
in de controle. De accountant kan en mag niet zelf interpreteren wat
rechtmatig inhoudt. |
|||
2. Hoe wordt omgegaan met
onrechtmatig handelen dat wordt gedoogd door het ministerie? Casus: Deel bijstandsuitkeringen onrechtmatig verstrekt.
Aantal heronderzoeken bijstand te laat uitgevoerd. Met SZW zijn afspraken gemaakt
over terugvordering onrechtmatige uitkeringen. Verwachting is dat SZW
gemeente nu niet zal korten op jaardeclaratie. (Deze casus betreft nog de Abw) |
2. De achterstand in de
heronderzoeken leidt voor de accountant tot een onzekerheid in de controle.
De onrechtmatig verstrekte uitkeringen vermeldt hij vooralsnog alleen in het
verslag van bevindingen. In zijn overwegingen hiervoor betrekt hij dat de
onrechtmatige uitkeringen nog met het ministerie kunnen worden verrekend, dat
het ministerie deze afwikkeling acceptabel acht en dat de gemeenteraad op dit
punt geen eigen beleid heeft vastgelegd. |
2. Indien onrechtmatig handelen
door wet- of regelgever wordt gedoogd, betrekt de accountant dit bij het
vormen van zijn oordeel. |
|||
3a. Consequenties voor het
rechtmatigheidsoordeel indien niet volledig aan de subsidievoorwaarden wordt
voldaan (a. geen volledige verstrekking gegevens). Casus: Stichting verstrekt te laat gegevens voor
definitieve subsidievaststelling. Wethouder stelt buiten de raad om de
subsidie definitief vast. |
3a. In het verslag van
bevindingen wordt melding gemaakt van het niet naleven door de stichting van
de voorwaarden uit de subsidieverordening. Indien de tolerantiegrens wordt
overschreden zijn er gevolgen voor de verklaring. |
3a. Bij het niet voldoen aan de
subsidieverordening is zonder tussenkomst van de raad een
subsidievaststelling onrechtmatig. |
|||
3b. De consequenties voor het
oordeel indien niet volledig aan de subsidievoorwaarden wordt voldaan (b.
prestaties niet verantwoord). Casus: Een stichting ontvangt in 2001 voor bepaalde
activiteiten een subsidie, maar deze activiteiten zijn in het verslagjaar
2004 (nog) niet verricht. De verordening stelt dat de subsidie moet worden
teruggevorderd indien uit de verantwoording niet blijkt dat prestaties zijn verricht. |
3b. In het verslag van
bevindingen wordt melding gemaakt van de ten onrechte verstrekte subsidie in
2001. Indien de tolerantiegrens wordt
overschreden zijn er gevolgen voor de verklaring. |
3b: Het niet verantwoorden van
over oude jaren terug te vorderen subsidiebedragen in de jaarrekening is in
het kader van de accountantscontrole onrechtmatig. |
|||
4. Wat is het effect op het
oordeel indien een overschot op een gemeentelijke bijdrage door een
onderwijsinstelling wordt overgeheveld naar een vrij te bestemmen reserve? Casus: Het ROC houdt geld over op een gemeentelijke
bijdrage en hevelt dit over naar de algemene middelen. De gemeente is met het
ROC overeengekomen dat terug wordt betaald wat niet wordt besteed. Het is
onduidelijk wat onder besteed moet worden verstaan. |
4. Vermelding in verslag van
bevindingen. -Indien duidelijk is dat het
bedrag kan worden teruggevorderd en dit niet gebeurt, is er sprake van een
onrechtmatigheid. - Indien onduidelijkheid over
terugvordering blijft bestaan, is er sprake van een onzekerheid in de
controle voor de accountant. |
4. Onterecht niet
teruggevorderde (overschotten op) gemeentelijke bijdragen kunnen
consequenties hebben voor het accountantsoordeel. De accountant baseert zijn
oordeel in een aantal gevallen mede op redelijkheid en billijkheid. |
|||
5. Welke consequenties heeft het
niet voldoen aan de Europese aanbestedingsregels voor de oordeelsvorming? Casus: In 2004 besteedt een gemeente de levering van een
automatiseringssysteem onterecht niet Europees aan. Betalingen vinden plaats
in 2005 en 2006. |
5. In 2004 tot en met 2006
opname in het verslag van bevindingen van incorrecte aanbesteding. In 2005 en 2006 vinden de
financiële beheershandelingen plaats. Dan zijn er afhankelijk van het al dan
niet overschrijden van de tolerantiegrens gevolgen voor de verklaring. |
5. Het volharden in een fout
maakt deze niet aanvaardbaar. De accountant redeneert dat een afgesloten
meerjarig contract altijd nog kan worden ontbonden, desnoods met
schadevergoeding. |
|||
6. Hoe wordt er geoordeeld
indien wijziging van het bestemmingsplan planschade tot gevolg heeft (er
wordt een claim ingediend)? Casus: Gemeente wijst toekomstig woongebied aan naast
industrieterrein maar toetst hierbij niet aan de milieuwetgeving. Benadeelde
partijen dienen claim van € 20 miljoen in bij gemeente. Gemeente vormt geen
voorziening voor claim. |
6. Verslag van bevindingen meldt
indiening claim en dat in de jaarrekening hiervoor geen voorziening is
gevormd. Na consultatie van een jurist acht de accountant de claim reëel. Indien de voorziening uitblijft,
is dit in strijd met het BBV. Afkeurende verklaring dreigt op zowel
getrouwheid als rechtmatigheid. |
6. Het niet voldoen aan de
voorwaarden van het BBV kan consequenties hebben voor het oordeel van de
accountant over het getrouwe beeld en voor het oordeel over de
rechtmatigheid. |
|||
7. Een vertrekkende burgemeester
krijgt een afkoopsom vlak voor aantreden nieuwe raad. Dit besluit is alleen
ondertekend door de oud-fractievoorzitters. |
7. De accountant toetst of de
afkoopsom binnen de wettelijke regeling past. Dit is onduidelijk. Daarna
toetst hij of de afkoopsom binnen de begroting valt en of besluitvorming op
de juiste wijze heeft plaatsgevonden. Beide is niet het geval; de raad had
hiervoor een begrotingswijziging moeten aannemen. De afkoopsom is dus in
beginsel onrechtmatig. |
7. Indien
begrotingsoverschrijdingen niet door de raad worden geautoriseerd zijn deze
onrechtmatig en vormen ze mogelijk onderdeel van een indemniteitsprocedure. |
|||
8. Uit de gemeentelijke verantwoording
blijkt een begrotingsoverschrijding op productniveau maar niet op
programmaniveau. |
8. De accountant vermeldt in het
verslag van bevindingen dat de programmabegroting als toetsingskader is
gebruikt. Aangezien raadsautorisatie plaatsvindt op programmaniveau, zijn er
geen gevolgen voor het oordeel. |
8. Indien op programmaniveau is
geautoriseerd, hebben begrotingsoverschrijdingen op productniveau geen
gevolgen voor het oordeel van de accountant. |
|||
9. Hoe komt de accountant tot
oordeelsvorming indien aan een aantal aspecten (niet alle) van rechtmatigheid
niet is voldaan? Casus: Uit onderzoek van de Rekenkamer blijkt dat de
inhuur van externe deskundigen op een aantal belangrijke aspecten niet
rechtmatig is verlopen. Het college vindt dat de Rekenkamer aan bepaalde
aspecten te veel belang toekent. De raad heeft echter de bevindingen van de
Rekenkamer overgenomen. |
9. Verslag van bevindingen
vermeldt onrechtmatige besteding volgens het rekenkameronderzoek en dat de
raad de conclusies van de Rekenkamer heeft overgenomen. Indien
controletoleranties worden overschreden zijn er gevolgen voor de verklaring. Indien nog onduidelijk is of de
raad de conclusies van de Rekenkamer overneemt, is dit een onzekerheid in
controle. |
9. De raad kan ten aanzien van
de eigen regelgeving bepalen dat bij het (op onderdelen) niet volgen van deze
regelgeving er toch geen sprake hoeft te zijn van onrechtmatigheid. |
|||
Cases Deloitte Meer dan een boekje ‘open’ over rechtmatigheid |
Hoe gaat de accountant hiermee om? |
Belangrijke les van casus |
|
||
D1. Aanbesteding |
D1. Zie casus 5 Nivra |
D1. Weging van de fout:
uitgangspunt is dat voor het bepalen van de rechtmatigheid een oordeel wordt
gegeven over de gehele transactie. De omvang van de fout wordt dus niet
bepaald door de eventuele schadeclaim. Wel zal de claim goed moeten worden
verwerkt in de jaarrekening. |
|
||
D2. Bestemmingsplan Casus: Gemeente verkoopt gronden met bestemming
bedrijventerrein aan projectontwikkelaar. Bestemmingsplan is echter niet
getoetst aan Vogel- en Habitatrichtlijn. |
D2. Zie casus 6 Nivra |
D2. Het vaststellen van een
onjuist bestemmingsplan is geen financiële beheershandeling en dus niet
financieel onrechtmatig. Fouten in het verleden: indien
gronden reeds in exploitatie zijn genomen zijn kosten geactiveerd. Deze
moeten worden afgeboekt. |
|
||
D3. Afschrijving Casus: Verordening 212 Gemeentewet regelt dat een
wagenpark in 50 jaar wordt afgeschreven. |
D3. De verordening is in strijd
met het BBV. Afhankelijk van het overschrijden van de tolerantiegrenzen zijn
er gevolgen voor het accountantsoordeel in verband met het getrouwe beeld en
voor de rechtmatigheid. |
D3. Interne regelgeving mag niet
in strijd zijn met hogere externe regelgeving. Indien foutieve
afschrijvingstermijnen alsnog worden aangepast ontstaat mogelijk een
begrotingsonrechtmatigheid. |
|
||
D4. Subsidiegelden Casus: Een gesubsidieerde organisatie levert niet op tijd
de jaarstukken jaar ‘t’ aan de gemeente. Gemeente heeft geen actie
ondernomen. In de verordening is het volgende opgenomen:
|
D4. a. Onrechtmatigheid in jaar ‘t’
ter grootte van subsidiebedrag. b. Onrechtmatigheid in jaar
‘t+1’ (jaar oplegging) ter grootte van het boetebedrag. c. Onzekerheid in controle. |
D4. Het is raadzaam dat de
accountant met de gemeenteraad de kaderstelling goed afstemt. Het is cruciaal
dat wederzijdse verwachtingen helder zijn. Regel kaders niet te strak en laat
ruimte voor uitzonderingen, via bijvoorbeeld hardheidsclausules. |
|
||
D5. Autorisatie Casus: Veel opdrachtverstrekkingen aan leveranciers zijn
niet ondertekend door bevoegde functionarissen omdat het mandaat- en
delegatiebesluit niet is geactualiseerd. |
D5. Zijn de delegatie- en
mandaatbepalingen door de raad vastgesteld, dan tellen ze in principe mee bij
het oordeel van de accountant. Is dit niet het geval, dan moet in overleg met
de gemeenteraad worden bepaald op welke wijze een en ander door de accountant
in het oordeel wordt betrokken. |
D5. De formele status van een
besluit is in principe bepalend voor het antwoord op de vraag of het een
kader vormt voor de accountantscontrole. Is het geen raadsbesluit/verordening
of regelgeving van hogere overheden, dan zal met de raad moeten worden
overlegd of de naleving ervan onder de accountantscontrole valt. |
|
||