Treasuryhandboek
Gemeente Delft
TRM,
13 oktober 2004
1.1. Status
/ doelstelling treasuryhandboek
1.2. Relatie
met Treasurystatuut
1.3. Relatie
met overige regelgeving
2. missie en doelstelling
treasuryfunctie van de gemeente Delft.
2.1. Algemene
missie van de gemeente
2.2. Werkgebied
en doelstellingen van de treasury
3. organisatie van de
treasuryfunctie van de gemeente delft.
4. Planning- en
controlcyclus van de treasuryfunctie
4.3. Planning-
en controlcyclus van gemeente
5.1. Beleidsinstrumenten
Treasury
5.2. Beleidsinstrumenten
gemeente
6. uitgangspunten
risicobeheer
6.4. Intern
liquiditeitsrisicobeheer
7.5. Procuratie
en autorisatie
8.2. Beleggen
van overtollige middelen
8.4. Deelnemingen
(ikv publieke taak)
9.1. Ten
behoeve van het risicobeheer
9.2. Ten
behoeve van cash management
10.4. Financiële
intermediairs
bijlage b: verantwoordelijkheden
bijlage
c: bevoegdheden: mmv-besluit, onderdeel treasury en Autorisatie
Bijlage e: Limietenlijst beleggingen en
derivaten
Bijlage f: Financiële verordening artikel 13
Financieringsfunctie
Dit ‘boekwerk’ is het treasuryhandboek van de gemeente Delft. Het
treasuryhandboek is de leidraad voor
het functioneren van de treasury binnen de Gemeente Delft.
De doelstelling van het treasuryhandboek is het inzichtelijk maken en
vastleggen van de procedures, werkwijzen
en verantwoordelijkheden voor de belangrijkste handelingen die voortkomen
uit de uitvoering van de treasuryfunctie van de gemeente Delft.
Met de vaststelling door het college van
burgemeester en wethouders heeft het handboek zijn officiële status verkregen.
Daarmee is het treasuryhandboek leidend en
bindend voor de uitvoering van de verschillende werkzaamheden van de
gemeentelijke treasury. Het handboek volgt echter de bepalingen van het
treasurystatuut. Daar waar onduidelijkheden zijn in de uitvoering van bepaalde
werkzaamheden zoals die zijn beschreven in dit handboek, zal het Treasuryberaad[1]
om advies worden gevraagd. Dit advies is bindend. Het advies zal worden
afgewacht, alvorens tot de uitvoering van deze werkzaamheden wordt overgegaan.
Het treasurystatuut beschrijft het formele
kader voor de treasury binnen de gemeente Delft. Dit formele kader valt
binnen de bepalingen van de Wet Financiering Decentrale Overheden (hierna: Wet
FiDO). Het treasurybeleid wordt vormgegeven door de plannen zoals de
treasuryparagraaf van de begroting, het treasurymeerjarenplan, het
treasuryjaarplan, en het treasury kwartaalplan.
Het treasuryhandboek geeft richtlijnen,
regels en procedures voor de uitvoering van het beleid zoals dat is
vastgelegd in de bovengenoemde plannen. Het treasuryhandboek geeft een
overzicht van de planning- en
controlcyclus van de treasuryfunctie van de gemeente. De richtlijnen en
limieten van het treasuryhandboek zullen nooit ruimer kunnen zijn, dan hetgeen
in het treasurystatuut is bepaald.
Het treasurystatuut heeft
de vorm van een regeling van het college. Er is een nauwe relatie met de door
de raad vastgestelde Financiële verordening die voortvloeit uit artikel 212 van
de gemeentewet. In bijlage E treft u de weergave aan van artikel 13
“Financieringsfunctie” van deze verordening.
Bij het opstellen van het treasuryhandboek is aansluiting gezocht bij
het treasurystatuut van de gemeente Delft. Het treasurystatuut valt binnen de
kaders die worden gesteld door de wet FiDO.
Met de wet FiDO wordt het geheel bedoeld van: de wet Financiering
decentrale overheden (staatsblad 2000, nr. 587), de bijbehorende besluiten
(staatsblad 2000, nr. 589 en nr. 588), de memorie van toelichting (tweede kamer
1999/2000, 26906, nr. 3) en de uitvoeringsregeling financiering decentrale
overheden (21 dec 2000/FM2000/0403-M) en de regeling uitzettingen en derivaten
decentrale overheden (21 dec 2000/FM 2000/0404-M).
Daarnaast is bij de opstelling van het handboek aansluiting gezocht bij
de beleidsdocumenten en circulaires die door Gedeputeerde Staten van de
provincie Zuid-Holland (toezichthouder) zijn gepubliceerd. In het bijzonder
zijn relevant:
-
de circulaire
‘Weerstandsvermogen, jaarrekening en financieringsparagraaf’ (20 december 2001)
en
-
‘Beleidskader voor het financieel toezicht op
gemeenten en gemeenschappelijke regelingen’ (27 feb. 2001).
Deze documenten zijn raadpleegbaar op www.pzh.nl.
De algemene missie van de gemeente Delft is het zo optimaal mogelijk
uitvoeren van haar publieke taken.
Naast de door wet opgedragen taken, bepaalt de raad van de gemeente Delft welke
de publieke taken van de gemeente zijn. In algemene zin zal het financieel
beleid dienen bij te dragen aan, en ondersteuning te bieden aan het uitvoeren
van deze publieke taken. Meer specifiek: een zodanig financieel beleid en
beheer voeren dat het (financieel) zelfstandig voortbestaan van de
gemeente Delft, zowel op korte als op lange termijn, is gewaarborgd. Een
specifiek en specialistisch werkterrein binnen dit gemeentelijk financieel
beleid is de gemeentelijke treasury.
De gemeentelijke treasury omvat beleid en uitvoering van de
gemeentelijke financiering, van gemeentegaranties en van deelnemingen. Het
formele kader waarbinnen de treasuryfunctie van de gemeente moet worden
uitgevoerd, is verankerd in het treasurystatuut van de gemeente Delft. De
doelstellingen van het treasurybeleid zijn:
I.
Het verkrijgen
en handhaven van toegang tot de vermogensmarkten (geld- en kapitaalmarkt) tegen
de scherpst mogelijke condities;
II.
Het beschermen
van de organisatie tegen ongewenste financiële risico’s, zoals renterisico,
inflatierisico, valutarisico, intern liquiditeitsrisico en kredietrisico,
koersrisico, en aanspraken op afgegeven gemeentegaranties;
III.
Het
minimaliseren van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het
beheren van de geldstromen en financiële posities;
IV.
Het realiseren
van een flexibel en controleerbaar liquiditeitsbeheer voor de gehele
organisatie;
V.
Het
optimaliseren van de renteresultaten binnen de kaders van de limieten en
richtlijnen van het treasurystatuut (vallend binnen wet FiDO), dan wel de
stringenter dan in het statuut vastgelegde limieten. Indien dat van toepassing
is, zijn deze limieten en richtlijnen opgenomen als bijlage bij dit handboek;
VI.
Het realiseren
van informatiestromen ter ondersteuning van zowel het algemeen beleid als het
treasurybeleid.
De houding van de gemeente Delft ten
aanzien van financieel risico is defensief en risicomijdend. De treasuryfunctie
van de gemeente Delft is naar haar aard ondergeschikt aan de uitvoering van de
publieke taak. Het risicobeleid zal erop gericht zijn toekomstige risico’s
inzichtelijk te maken, te beheersen, te verminderen of te verschuiven. De
uitvoering van de treasurytaak mag in ieder geval niet leiden tot een
vergroting van de risico’s voor de gemeente Delft. Defensief en risicomijdend
opereren houdt in ieder geval in:
I.
Het beleid ten
aanzien van financieringen is erop gericht een spreiding van toekomstige
renterisico’s op korte en lange termijn te bevorderen opdat ook in de toekomst
geen overmatige blootstelling aan rentebewegingen optreedt;
II.
Daar waar
mogelijk en wenselijk, zullen de eigen middelen worden aangewend voor de
financiering van de eigen activiteiten;
III.
Het beleid ten
aanzien van het uitzetten van gelden is zodanig dat alleen uitzettingen kunnen
worden gedaan van overschotten en gericht op de beheersing en vermindering van
daaraan verbonden risico’s;
IV.
Het gebruik
van rente-instrumenten is alleen toegestaan indien de renterisico’s zodanig
groot zijn, dat het verminderen of afdekken van financiële risico’s wenselijk
is. Het beleid dienaangaande dient prudent en transparant te zijn;
V.
De gemeente
Delft kan zelf strengere normen stellen aan het maximaal aanvaardbare niveau
van renterisico’s in de komende jaren. Zij zal daarbij rekening houden met de
renterisiconorm en de kasgeldlimiet, zoals bedoeld in de Wet FiDO.
VI.
Het beleid met
betrekking tot gemeentegaranties is zodanig, dat alleen garanties of leningen
worden verstrekt in het kader van het gemeentelijke publieke belang. Voorts
zijn de verstrekkingen onder meer afgestemd op het bestedingsdoel, de
terugverdiencapaciteit, de gemeentelijke belangen en juridische / bestuurlijke
structuur van de entiteit, en worden
alleen verstrekkingen gedaan als hypothecaire zekerheid kan worden gevestigd.
VII.
Risicodragend
beleggen in de vorm van aandeelhouderschap in private ondernemingen is geen
overheidstaak. De gemeente is terughoudend met aangaan van nieuwe deelnemingen.
Bestaande deelnemingen worden, gelet op de huidige maatschappelijke
ontwikkelingen, indien mogelijk en gewenst, zoveel mogelijk afgestoten.
VIII.
Het oprichten
van gemeentelijke vennootschappen en public private partnerships voor
investeringsprojecten als verlengstuk van de lokale publieke taak is wel
toegestaan.
Hoofd vakteam Treasury en risk management
Het hoofd van het vakteam Treasury en Risk Management (hierna TRM) is,
op basis van het treasurystatuut en het mandaats-, machtingings- en
volmachtsbesluit (hierna MMV-besluit, zie ook bijlage B) gemandateerd voor de
uitvoering van de treasuryfunctie. Alle transacties die worden uitgevoerd uit
hoofde van de treasuryfunctie, worden ter goedkeuring voorgelegd aan het hoofd
TRM.
Het Treasuryberaad bestaat minimaal uit de volgende personen:
-
de wethouder
Financiën van de gemeente Delft,
-
het hoofd TRM,
-
de
Treasurymanager.
Het beraad kan worden bijstaan door een externe deskundige.
Het Treasuryberaad komt regelmatig bijeen, in ieder geval één keer per
kwartaal. Tijdens de vergadering zullen de lopende treasuryzaken worden
besproken, de voortgang en realisatie van het Treasuryjaarplan en wordt tevens
de planning voor het komende kwartaal vastgesteld. Binnen de kaders van het
goedgekeurde treasuryjaarplan, is vakteam TRM bevoegd invulling te geven aan
het haar opgedragen taken met betrekking tot treasury. De activiteiten worden
uitgevoerd door de Treasurymanager, onder verantwoordelijkheid van het hoofd
TRM. De agenda zal worden opgesteld door de Treasurymanager. De notulen van de
vergadering worden verzorgd door een aan het Treasuryberaad toegevoegde
secretariële ondersteuning vanuit het vakteam TRM. Het Treasuryberaad wordt
voorgezeten door de wethouder Financiën.
De uitvoering van de treasuryfunctie wordt verzorgd door de
Treasurymanager. Het hoofd TRM heeft als enige de formele bevoegdheid tot doen
van transacties. De Treasurymanager zal altijd vooraf zijn goedkeuring moeten
krijgen voor het afsluiten van de transacties. Een overzicht van de verdeling
van taken is als bijlage aan dit handboek worden toegevoegd. Het
treasurystatuut, het treasuryjaarplan met de meest recent vastgestelde planning
en het treasuryhandboek zijn de kaders voor de uitvoering van de treasurytaken.
Front office – administratie TRM
Het invoeren van de door TRM gedane transacties in het daarvoor
aanwezige leningenpakket cq. treasury managementsysteem wordt verzorgd door de
TRM- medewerker belast met de frontoffice treasury van het vakteam TRM.
Daarnaast verzorgt en beheert deze medewerker de transactiedossiers treasury
(korte leningen en lange leningen) van het vakteam TRM. In deze dossiers worden
de transactieformulieren (‘deal slips’) van de door TRM uitgevoerde transacties
opgenomen.
Back office – vakteam Financiën
Een medewerker van het vakteam Financiën, onderdeel Administratie, is
verantwoordelijk voor autorisatie van de door TRM in het leningpakket cq.
treasurymanagementsysteem ingevoerde transacties. De autorisatie geschiedt aan
de hand van de schriftelijke bevestigingen die de gemeente Delft van tegenpartijen
ontvangt.
Het betaalbaar stellen en betalen van rente- en aflossingsverplichtingen
die voortvloeien uit de portefeuille van opgenomen leningen, wordt verzorgd
door de medewerkers van het vakteam Financiën, onder de verantwoordelijkheid
van het hoofd van het vakteam Financiën. Daarnaast zullen deze medewerkers ook
de facturen voor de te ontvangen rente- en aflossingsverplichtingen die
voortkomen uit de portefeuille van uitgeleende gelden, verzorgen.
Ontvangen facturen die voortkomen uit de uitvoering van de
treasuryfunctie (bijvoorbeeld als gevolg van het gebruik van een intermediair),
worden beschouwd als facturen van TRM en zullen als zodanig meegenomen in de
daarvoor geldende procedure.
Het toewijzen van en de interne controle op de bevoegdheden die de
betreffende medewerkers hebben voor het gebruik van het leningenpakket cq.
treasury managementsysteem worden verzorgd door een medewerker van
Applicatiebeheer, een onderdeel van het vakteam Financiën.
Een overzicht van de verschillende bevoegdheden die de betreffende
medewerkers hebben, is als bijlage bij dit handboek opgenomen. De
Treasurymanager beschikt uitsluitend over analysebevoegdheden. Alleen de front
officemedewerker treasury van het vakteam TRM heeft invoerbevoegdheden. Ook de
medewerkers van het vakteam Financiën hebben geen invoerbevoegdheden.
Door middel van het treasurystatuut en het MMV besluit is het hoofd TRM
door het College van burgemeester en wethouders direct gemandateerd tot het
uitvoeren van de treasury werkzaamheden. De uitvoering van de treasury
activiteiten wordt door hem doorgemandateerd aan de Treasurymanager.
De Treasurymanager is bevoegd de voorgestelde transacties van het – door
het Treasuryberaad - meest recent goedgekeurde treasuryjaarplan met een
bijstelling de bijgestelde planning uit te voeren en zal bij de uitvoering van
de treasuryfunctie dit laatste als kader zien voor de uitvoering van zijn
werkzaamheden. Bij een voorziene overschrijding van limieten of richtlijnen van
de Treasuryjaarplan of het treasurystatuut, zal vooraf toestemming worden
gevraagd aan het hoofd TRM. Indien bovenstaande zich voordoet, zal deze direct
rapporteren aan het Treasuryberaad, waarna toestemming zal worden gevraagd
middels een separaat besluit aan het College van burgemeester en wethouders.
In het geval dat een van de bovenstaande medewerkers afwezig is, zal de
volgende vervangingsregeling in werking treden.
Functie |
Verantwoordelijkheid |
Vervanging |
|
|
|
Verantwoording / autorisatie |
Hoofd TRM |
Wethouder Financiën |
|
|
|
Front Office – Uitvoering |
Treasurymanager |
Medewerker front
office TRM |
|
|
Hoofd TRM (indien
noodzakelijk) |
|
|
|
Front Office –
Administratie |
Medewerker front
office TRM |
Treasurymanager |
|
|
(indien noodzakelijk) |
Meerjaren financierings- en beleggingsplan
Op basis van de gemeentelijke meerjarenbegroting stelt TRM in het laatste kwartaal van elk jaar het
meerjaren financierings- en beleggingsplan (MFBP) op. De inhoudelijke eisen die
aan een meerjaren financierings- en beleggingsplan moeten worden gesteld,
worden beschreven in paragraaf 5.1. Het meerjarenplan heeft een lange termijnperspectief
en is strategisch van aard. Het meerjarenplan wordt opgesteld aan de
hand van de financiële prognoses van de verschillende sectoren. Het meerjaren
financierings- en beleggingsplan is een voorbereidend document voor het
treasury jaarplan en wordt ter advisering aangeboden aan het Treasuryberaad.
Nadat het Treasury Management het advies van het beraad verwerkt heeft, stelt
de wethouder Financiën, als voorzitter van het Treasuryberaad, het meerjaren
financierings- en beleggingsplan vast.
Treasury jaarplan (TJP)
Op basis van het meerjaren financierings- en beleggingsplan stelt TRM
aan het eind van elk jaar een treasuryjaarplan (TJP) op. Desgewenst kan het
meerjaren financierings- en beleggingsplan geïntegreerd worden in het treasury
jaarplan, waardoor één document ontstaat. Het treasuryjaarplan (TJP) is een plan
van aanpak voor het komende jaar; het heeft een middellang
termijnperspectief. De inhoudelijke eisen die moeten worden gesteld aan het
treasuryjaarplan, worden beschreven in paragraaf 5.2. Het treasuryjaarplan valt
binnen de kaders treasury meerjarenplan. Aan het treasuryjaarplan liggen de
(meerjaren)begroting en de liquiditeitsprognose ten grondslag. Het
treasuryjaarplan wordt ter advisering aan geboden aan het Treasuryberaad. Na
verwerking van het advies van het beraad door het Treasury Management, stelt de
wethouder Financiën, als voorzitter van het Treasuryberaad, het
treasuryjaarplan voorlopig vast. Het treasuryjaarplan wordt ter definitieve
vaststelling aangeboden aan het college.
In het treasuryjaarplan wordt een jaarmandaat voor transacties
geformuleerd. In de laatste week van een kwartaal stelt TRM het concept
treasury kwartaalmandaat op voor het komende kwartaal. Het concept
kwartaalmandaat geeft een overzicht van de transacties die TRM in de komende
drie maanden voornemens is uit te voeren, binnen de kaders van het jaarmandaat
zoals opgenomen en goedgekeurd in het treasuryjaarplan. Het treasury
kwartaalmandaat is gebaseerd op het treasuryjaarplan en de reeds opgestelde
kwartaalrapportages van dat jaar. Aan het concept kwartaalmandaat ligt een
recente liquiditeit/kasstroomprognose ten grondslag.
Het concept kwartaalmandaat wordt ter vaststelling aangeboden aan de
Treasuryberaad.
Het vastgestelde mandaat bepaalt het beleidskader waarbinnen TRM
zelfstandig kan opereren. Verhoging van het mandaat ten opzichte van het
jaarmandaat wordt separaat voor goedkeuring voorgelegd aan het College.
Aan het einde van ieder kwartaal stelt TRM op basis van het mandaat van
dat kwartaal een kwartaalrapportage op. De kwartaalrapportage bevat een analyse
van de binnen het mandaat uitgevoerde transacties en van de geplande, maar niet
uitgevoerde transacties en eventueel uitgevoerde transacties buiten het
mandaat. De rapportage over het afgelopen kwartaal is altijd het uitgangspunt
voor het kwartaalmandaat voor het komende kwartaal.
De kwartaalrapportage wordt ter goedkeuring aangeboden aan het
Treasuryberaad. Na goedkeuring door het beraad, stelt de wethouder Financiën de
kwartaalrapportage vast.
Het laatste treasury kwartaalplan van enig jaar, zal een overzicht geven
van alle relevante informatie over het afgelopen jaar. Tevens zal een
verschillenanalyse tussen de (eventueel tussentijds gewijzigde) begroting en de
realisatie onderdeel uitmaken van deze rapportage. De jaarlijkse
treasuryrapportage wordt opgesteld door TRM en zal ter goedkeuring worden
aangeboden aan het Treasuryberaad.
De treasuryparagraaf van de begroting
De treasuryparagraaf van de begroting geeft de beleidskaders voor het
later in het jaar op te stellen treasuryjaarplan. De treasuryparagraaf wordt
opgesteld door TRM en zal na bespreking in het Treasuryberaad worden aangeboden
aan het College.
De treasuryparagraaf van de jaarrekening
De treasuryparagraaf van de jaarrekening is een samenvatting van de
beleidsrelevante informatie van de jaarlijkse treasuryrapportage; zijnde een
samenvatting van de 4e kwartaalrapportage. Daarnaast zal de
wettelijke rapportageverplichtingen zoals genoemd in Wet FiDO worden voldaan.
De treasuryparagraaf zal worden opgesteld door TRM en na bespreking in het
Treasuryberaad worden aangeboden als onderdeel voor de jaarrekening. Middels
goedkeuring van de jaarrekening verkrijgt het hoofd TRM voor de uitgevoerde
treasury werkzaamheden.
Meerjaren financierings- en beleggingsplan
TRM zal het meerjaren financierings- en beleggingsplan (MFBP) gebruiken,
om inzicht te geven in de meest relevante geldstromen op lange termijn. Het is
van belang dat de gevoeligheid van de financiële positie van de gemeente Delft
voor verschillende factoren inzichtelijk wordt gemaakt. Daarnaast is inzicht
nodig in de verschillende vormen van risico die gepaard gaan met de uitvoering
van de treasuryfunctie en de eventuele handelingen die moet worden verricht om
deze risico’s te beheersen. In ieder geval komen de volgende onderwerpen aan de
orde komen:
-
de algemene
interne en externe ontwikkelingen die van invloed zijn op de financiële positie
op de lange termijn;
-
de
ontwikkeling van de financierings- en beleggingsbehoefte op jaarbasis voor
minimaal de komende tien jaar;
-
een overzicht
voor minimaal de komende tien jaar van de (verwachte) rente-exposure ten
opzichte van de renterisiconorm zoals die is geformuleerd in wet FiDO;
-
een overzicht
voor minimaal de komende tien jaar van de (verwachte) rente-exposure ten
opzichte van een ‘eigen’, stringentere renterisiconorm, indien die van
toepassing is. In het MFBP zal dan aangegeven worden waarom de ‘eigen’ norm
toegepast wordt en hoe die invulling krijgt;
Toelichting: Door middel van toepassing van een ‘eigen’ renterisiconorm kan
inzicht worden gegeven in de effecten van een u/g – o/g portefeuille en de
effecten van aanvullende vermogensbehoefte
-
risicoanalyses
die tot doel hebben inzicht te verschaffen in de gevoeligheid voor factoren als
bijvoorbeeld rente en inflatie;
-
binnen het
kader van gevoeligheidsanalyse de ontwikkeling van solvabiliteit en
liquiditeit;
-
het
risicobeleid: de wijze waarop de risico’s zoals renterisico in de komende jaren
(kunnen) worden beheerd en beheerst, inclusief de inzet van (eventueel
voorgenomen) derivatentransacties;
-
het
financierings- en beleggingsbeleid: de wijze waarop de totale vermogensbehoefte
van de gemeente, inclusief de investeringsbehoefte, invulling krijgt, danwel
kan krijgen;
-
de
lange-termijnontwikkeling van de ‘funding’ voor de gemeente (markt,
mogelijkheden, prijsontwikkeling);
-
relevante
lange-termijnontwikkelingen in de treasuryorganisatie;
-
relevante
lange-termijnontwikkelingen in de informatievoorziening en systeembeheer voor
de treasuryfunctie.
TRM stelt het treasury jaarplan op om inzicht te geven in de meest
relevante geldstromen op middellange en korte termijn. Daarnaast geeft zij
inzicht in de verschillende risico’s die gepaard gaan met de uitvoering van de
treasuryfunctie de eventuele handelingen die moeten worden verricht om deze
risico’s te beheersen. Het treasuryjaarplan is de nadere uitwerking van de treasuryparagraaf
in de begroting. In ieder geval zullen de volgende onderwerpen aan de orde
komen:
-
de algemene
interne en externe ontwikkelingen die van invloed zijn op de treasuryfunctie op
de middellange termijn (ongeveer twee jaar);
-
een rentevisie
voor het komende jaar;
-
de
ontwikkeling van de leningenportefeuille (o/g) in het komende jaar waarbij alle
relevante risico’s (renteherzienings- en aflossingenmomenten) inzichtelijk
worden gemaakt;
-
de
ontwikkeling van de portefeuille van uitgezette leningen (u/g corporaties) en
de beleggingsportefeuille, waarbij alle relevante risico’s inzichtelijk worden
gemaakt;
-
de
ontwikkeling in de financierings- , beleggingsbehoefte en liquiditeitsbehoefte
voor het komende jaar, bijvoorkeur op maandbasis;
-
voor het
komende jaar een overzicht per kwartaal van de voorziene korte schuldpositie,
afgezet tegen de kasgeldlimiet zoals bedoeld in de wet FiDO;
-
een overzicht
voor het komende jaar van de (voorziene) rente-exposure ten opzichte van de
renterisiconorm zoals bedoeld in wet FiDO;
-
een overzicht
voor het komende jaar van de (voorziene) rente-exposure ten opzichte van de
‘eigen’ norm (zie MFBP);
-
het
risicobeleid: de wijze waarop in het komende jaar risico’s zoals renterisico en
inflatierisico worden beheerd en beheerst, inclusief de eventuele inzet van
derivaten;
-
het
financierings- en beleggingsbeleid: de wijze waarop de gemeente het komende
jaar haar vermogensbehoefte beoogt te financieren en, indien van toepassing, de
wijze waarop eventuele liquiditeitsoverschotten worden uitgezet;
-
het
cash-managementbeleid: de wijze waarop invulling wordt gegeven aan het
kasstroombeheer in de komende twaalf maanden;
-
relevante
ontwikkelingen in de treasuryorganisatie in de komende twee jaar;
-
relevante
ontwikkelingen in de komende twee jaar in de informatievoorziening en
systeembeheer voor de treasuryfunctie.
Voorts zal vanuit de producties in het treasuryjaarplan de transacties
voor de komende 1 tot 2 jaar worden geformuleerd en onderbouwd, waarna in het
jaarplan mandaat (jaarmandaat) wordt
gevraagd voor de uitvoering van de transacties.
Treasury kwartaalmandaat
Het treasury kwartaalmandaat (concreet plan = mandaat) valt binnen de
lijnen van het treasuryjaarplan en vormt, na vaststelling door Treasuryberaad,
het kader waarbinnen het TRM kan opereren. In ieder geval komen de volgende
onderwerpen in het mandaat aan de orde:
-
een
geactualiseerde rentevisie voor het komende jaar (de rentevisie is gebaseerd op
afzonderlijke visies van gerenommeerde partijen op de financiële markt);
-
de
ontwikkeling van de financieringsbehoefte en/of beleggingsbehoefte op dagbasis
voor de komende drie maanden;
-
voor het
betreffende kwartaal de voorziene korte schuldpositie afgezet de kasgeldlimiet
zoals geformuleerd in wet FiDO;
-
op basis van
het bovenstaande de concrete acties die het treasury management beoogt uit te
voeren in de het komende kwartaal.
Doordat het kwartaal- en jaarmandaat een overlapping vormt met de
kwartaalrapportage, waarbij de realisatie en voortgang aan de orde komen,
zullen deze producties worden geïntegreerd met de kwartaalrapportages.
TRM gebruikt de kwartaalrapportage om achteraf inzicht te geven in de
uitgevoerde transacties en het gevoerde beleid afgezet tegen het verkregen
mandaat. In ieder geval zullen de volgende onderwerpen aan de orde komen:
-
een
analyse/beschrijving van het verschil tussen de ontwikkeling van de
rente(curve) en de rentevisie zoals die vooraf werd geformuleerd;
-
een analyse
van het verschil tussen de ontwikkeling van de liquiditeiten in dat kwartaal en
de liquiditeitsprognose;
-
een analyse
van de uitgevoerde transacties en de afwijkingen ten opzichte van de
voorgenomen transacties (Welke voorgenomen transacties zijn gedaan? Welke niet?
Waarom niet?);
-
een analyse
van het verschil tussen de werkelijke risico’s en de geprognosticeerde
risico’s, waaronder de kasgeldlimiet en de renterisiconorm.
Naast de verantwoording over de voortgang van het afgegeven (jaar- en
kwartaal)mandaat, kan in de kwartaalrapportage het gevraagde mandaat voor de
komende periode worden opgenomen. Hierdoor wordt het treasury kwartaalmandaat
geïntegreerd in de kwartaalrapportage.
TRM gebruikt de jaarlijkse treasuryrapportage om inzicht te geven in het
gevoerde treasurybeleid van het afgelopen jaar. De jaarlijkse
treasuryrapportage is de onderligger voor de treasuryparagraaf van de
jaarrekening. De opzet van de jaarlijkse treasuryrapportage zal naar analogie
zijn van het treasuryjaarplan en zal tevens een juiste weergave zijn van de
informatie van de verschillende kwartaalrapportages van dat jaar.
De treasuryjaarrapportage zal overigens een weerspiegeling zijn van de 4e
kwartaalrapportage, doordat de kwartaalrapportages voortschrijdend zijn.
Treasuryparagraaf van de begroting
De treasuryparagraaf van de gemeentebegroting geeft op beknopte, doch
volledige wijze inzicht in de hoofdlijnen van enerzijds het meerjaren
financierings- en beleggingsplan en anderzijds het treasuryjaarplan. De
treasuryparagraaf verschaft minimaal de informatie zoals omschreven in wet
FiDO. In de treasuryparagraaf komen minimaal de volgende onderwerpen aan de
orde:
-
de algemene
interne en externe ontwikkelingen die van invloed zijn op de treasuryfunctie;
-
de
ontwikkeling van de portefeuille opgenomen leningen in de komende jaren
-
de
ontwikkeling van de portefeuille van uitzettingen, inclusief de leningen aan
woningcorporaties, in de komende jaren;
-
de
ontwikkeling van de risicoportefeuille en de ontwikkeling van het totale
risicoprofiel (inclusief vermogensbehoefte) in de komende jaren;
-
de
risicoportefeuille afgezet tegen de renterisiconorm conform wet FiDO en de
eventueel te treffen maatregelen,
-
de
ontwikkeling van de vermogensbehoefte de komende jaren en voor het komende jaar
een iets meer gedetailleerde liquiditeitenprognose.
Treasuryparagraaf van de jaarrekening
De treasuryparagraaf van de jaarrekening wordt gebaseerd op het
treasuryjaarverslag van TRM. De treasuryparagraaf zal minimaal de informatie
verschaffen zoals omschreven in wet FiDO. De volgende onderwerpen komen
minimaal aan de orde:
-
de algemene
interne en externe ontwikkelingen die van invloed zijn geweest op de
treasuryfunctie in het verslagjaar;
-
de
ontwikkeling van de portefeuille opgenomen leningen in het afgelopen jaar
-
de
ontwikkeling van de portefeuille van uitzettingen, inclusief de leningen aan
woningcorporaties, in het verslagjaar;
-
de
ontwikkeling van de risicoportefeuille en de ontwikkeling van het totale
risicoprofiel (inclusief vermogensbehoefte) in het verslagjaar;
-
de
risicoportefeuille afgezet tegen de renterisiconorm conform wet FiDO in het
verslagjaar, met een toelichting over de eventueel getroffen maatregelen;
-
de invulling
van de vermogensbehoefte in het verslagjaar.
-
een overzicht
van de korte schuldpositie afgezet kasgeldlimiet per kwartaal, zoals bedoeld in
Wet FiDO;
-
een overzicht
van de stand ten opzichte van de renterisiconorm, zoals bedoeld in Wet FiDO.
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende
algemene uitgangspunten:
1.
De gemeente
mag leningen of garanties op grond van de “publieke taak” uitsluitend
verstrekken aan door de gemeenteraad goedgekeurde derde partijen.
2.
De organisatie
kan middelen uitzetten op grond van de treasuryfunctie indien deze uitzettingen
een prudent (i.e. ‘geschiedend met of getuigend van beleid’) karakter hebben en
niet zijn gericht op het genereren van inkomen. Het prudente karakter van deze
uitzettingen wordt gewaarborgd door middel van de richtlijnen en limieten van
het treasurystatuut, danwel de limieten die stringenter zijn dan het
treasurystatuut en die, als zij van toepassing zijn, als bijlage zijn opgenomen
bij dit handboek;
3.
Bij het
uitzetten van middelen mag men alleen gebruik maken van financiële instrumenten
die minimaal een hoofdsomgarantie kennen zoals bedoeld in de wet FiDO.
4.
Het gebruik
van derivaten is toegestaan; derivaten worden uitsluitend toegepast ter
beperking of afgrendeling van risico.
Met betrekking tot renterisicobeheer gelden
de navolgende uitgangspunten:
1.
De
kasgeldlimiet conform de wet FiDO wordt in principe niet overschreden. Mocht
een onvermijdelijke overschrijding worden voorzien, dan zal de Treasurymanager
dit rapporteren aan de provincie Zuid-Holland, vergezeld gaand met een
dispensatieverzoek. Het Treasuryberaad beoordeelt of een overschrijding moet
worden gekwalificeerd als ‘onvermijdelijk’;
2.
De
renterisiconorm conform de wet FiDO wordt in principe niet overschreden. Mocht
een onvermijdelijke overschrijding worden voorzien, dan zal de Treasurymanager
dit rapporteren aan de provincie Zuid-Holland vergezeld gaand met een
dispensatieverzoek. Het Treasuryberaad beoordeelt of een overschrijding moet
worden gekwalificeerd als ‘onvermijdelijk’;
3.
Nieuwe
leningen en/of uitzettingen worden afgestemd op de bestaande financiële positie
-aanwezige leningenportefeuille, een recente liquiditeitsplanning- en een
actuele rentevisie;
4.
De rentevisie
van de organisatie is in principe gebaseerd op de rentevisie van ten minste
drie gezaghebbende financiële instellingen en wordt minimaal opgesteld op de
volgende tijdstippen:
i)
jaarlijks ten
behoeve van het opstellen van de begroting,
ii)
per
kwartaalmandaat wordt deze rentevisie geactualiseerd,
iii)
op moment van
en ter voorbereiding op aan te trekken leningen en te verrichten uitzettingen.
Met betrekking tot koersrisicobeheer gelden
de navolgende uitgangspunten:
1.
TRM beperkt
het koersrisico op uitzettingen uit het oogpunt van treasury door de looptijd
van de uitzettingen af te stemmen met de liquiditeitsplanning. In principe
wordt een lening of een belegging niet op marktwaarde ‘gestuurd’ (duration),
maar moet de lening of belegging optimaal in het (rente)risicoprofiel passen.
De vervalkalender van de bestaande portefeuille(s) is hierbij leidend.
2.
TRM zal het
koersrisico beheersen door de omvang en de resterende looptijd van het
financiële instrument te matchen met de omvang en looptijd van de beschikbare
liquide middelen, danwel verplichtingen.
Met betrekking tot kredietrisicobeheer zal
TRM de volgende uitgangspunten in acht nemen.
Overtollige middelen worden uitsluitend uitgezet bij:
1.
Financiële
instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen,
effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen onder Nederlands of
anderszins EER-toezicht ) met minimaal een A-rating van ten minste één
gezaghebbende rating agency (Standard & Poor’s, Moody’s, Fitch IBCA);
2.
Instellingen
aan wiens papier door een bancaire toezichthouder in een EER-lidstaat de
solvabiliteitsvrije status is toegekend;
3.
Financiële
instellingen zonder rating met minimaal een met A-rating vergelijkbare
kredietwaardigheid. Deze gelijkwaardigheid zal door het treasury management
schriftelijk nauwkeurig worden onderbouwd, en ter goedkeuring worden aangeboden
aan het Treasuryberaad.
Ad 3. In de onderbouwing van ‘met een A-rating vergelijkbaar’ besteedt
TRM in ieder geval aandacht te besteden aan de volgende factoren:
-
de huidige en
toekomstige financiële positie (solvabiliteit/vermogensstructuur en
liquiditeit) van de betreffende instelling;
-
de juridische
structuur en juridische context van de betreffende instelling;
-
de
kernactiviteiten van de instelling en de eventueel daaraan verbonden risico’s;
-
de kwaliteit
van de leidinggevende gremia.
Het geheel van de factoren dient een goed inzicht te geven in de
kredietwaardigheid van de instelling.
Wet FiDO kent geen maximale looptijd per rating-categorie (A of hoger).
Indien voor de gemeente Delft verder inperking van toepassing is, is als
bijlage bij dit handboek een vastgesteld overzicht opgenomen van de maximale
looptijd per rating-categorie.
Met betrekking tot intern
liquiditeitsrisicobeheer gelden voor TRM de volgende uitgangspunten:
1.
De
treasury-activiteiten zijn gebaseerd op een korte termijn liquiditeitsplanning
(looptijd tot één jaar), alsmede een meerjarige liquiditeitsplanning met een
horizon van ten minste de eerste vijf opeenvolgende jaren;
2.
De
verschillende clusters (vakteams) zullen voor de (tussentijdse)rapportages een
kasstroomprognose opstellen, maar in ieder geval als de Treasurymanager hierom
verzoekt;
3.
Interne
financiële stromen zullen, in principe, binnen één rentecompensatiecircuit
plaatsvinden.
Met betrekking tot valutarisicobeheer gelden
voor TRM de volgende uitgangspunten:
1.
Valutarisico
wordt in de gemeente Delft uitgesloten door uitsluitend leningen te
verstrekken, aan te gaan of te garanderen in de dan geldende Nederlandse
munteenheid;
2.
Daar waar
betalingen moeten worden verricht in een andere valuta dan de geldende
Nederlandse munteenheid, zal het daarmee gepaard gaande valutarisico direct
worden afgedekt door TRM.
Ter voorkoming van (de schijn van) belangenverstrengeling bestaat er een
duidelijk onderscheid, en derhalve scheiding, tussen de diverse functies binnen
het functioneren van de treasury. Vier functioneringsniveaus zijn aangebracht
met betrekking tot de uitvoering van de treasuryfunctie:
1. Aangaan/Uitvoering transacties Treasurymanager
2. Administratie (vastlegging) medewerker vakteam TRM
3. Autorisatie Hoofd
vakteam TRM
4. Betalingen vakteam
Financiën
Alvorens een transactie daadwerkelijk wordt afgesloten, is er afstemming
tussen de Treasurymanager en het hoofd TRM. Looptijd, hoofdsom en
leningvoorwaarden zullen worden besproken. Hiermee is het vier-ogenprincipe
gewaarborgd. Het hoofd TRM ziet er op toe dat de voorgenomen transacties passen
binnen het kwartaalmandaat.
De Treasurymanager sluit onder meer, direct of via intermediairs,
transacties af met tegenpartijen. Hij legt deze transacties vast op een ‘deal
slip’, die naar de daartoe aangewezen medewerker van het vakteam TRM worden
verzonden. Deze coördineert de verdere administratieve afhandeling van de
transacties.
De Treasurymanager voert geen administratief autoriserende of
betaalfuncties uit en heeft derhalve geen enkele bemoeienis met, of toegang tot
administratieve-, boekhoudkundige- en betalingssystemen. Het is de
Treasurymanager niet toegestaan om transactiebevestigingen van tegenpartijen en
intermediairs te ontvangen en/of onder zich te houden.
De administratieve functie behelst onder meer de vastlegging van door de
Treasurymanager uitgevoerde transacties en wordt uitgevoerd door een medewerker
van het vakteam TRM. Daarnaast zal zij de deal slips, bevestigingen,
boekingstukken en onderliggende stukken archiveren in het transactiedossier
treasury.
Uitvoerders van administratieve functies mogen geen treasury-
uitvoerende functies of betaalfuncties hebben.
Het vakteam Financiën is verantwoordelijk voor het betaalbaar stellen en
betalen van de rente en aflossingsverplichtingen die voortkomen uit de
transacties die worden afgesloten door het Treasury Management. Daarnaast heeft
zij de verantwoordelijkheid om de facturen van intermediairs als facturen van
het vakteam TRM in de daarvoor geldende procedure op te nemen (‘normale
procedure’ via budgethouder TRM). Vakteam Financiën is verantwoordelijk voor
het deugdelijk administreren van de betreffende stukken.
Uitvoerders van de betaalfunctie hebben geen treasury-uitvoerende of
treasury-administratieve functies.
De liquiditeitsprognose die door de gemeente Delft wordt gebruikt voor
het beheren van de te onderscheiden kasstromen, heeft ten minste een horizon
van twaalf maanden en wordt per dag weergegeven. De liquiditeitsprognose van de
gemeente Delft is een consolidatie van alle verwachtingen over bekende
kasstromen van de verschillende clusters/vakteams die over de hoofdrekening
(blok) lopen.
De Treasurymanager zal direct de veranderingen in kasstroomprognose van
de verschillende afdelingen verwerken in de liquiditeitsprognose. De
Treasurymanager heeft altijd toegang tot de liquiditeitsprognose.
Aan de hand van de geactualiseerde liquiditeitsprognose en de
beschikbare marktgegevens, kan de Treasurymanager bepalen welke transacties er
op die dag wenselijk zijn. Alvorens over te gaan tot het uitvoeren van deze
transacties, zal de Treasurymanager controleren of de richtlijnen aangaande
instrumenten, risicolimieten en toegestane tegenpartijen niet worden
overschreden. Vervolgens informeert de Treasurymanager het hoofd vakteam TRM
over de voorgenomen transacties. Het hoofd vakteam TRM toetst of de
voorgestelde transactie binnen het afgegeven mandaat (laatste
treasurykwartaalmandaat) valt en keurt de voorgestelde transactie al dan niet
goed. Na goedkeuring zal de
Treasurymanager overgaan tot het daadwerkelijk afsluiten van de transactie, om
zo het vier-ogenprincipe gestalte te geven. Vervolgens neemt de
Treasurymanager de transactie op in de dagelijkse registratie van de
kasgeldlimiet.
Dagelijks voor 9.30 uur actualiseert de Treasurymanager de
liquiditeitsprognose aan de hand van de actuele debet- of creditstand van de
hoofdrekening (blok). Daarnaast worden de eventueel afgesloten transacties van
die dag verwerkt in de liquiditeitsprognose. Van niet-geconsolideerde
rekeningen wordt, indien nodig, het saldo gereguleerd. Indien de
geprognosticeerde debet- of creditstand van de hoofdrekening daartoe aanleiding
geeft, zal de Treasurymanager overgaan tot saldo regulatie middels een
call-transactie. Alvorens over te gaan tot het daadwerkelijk uitvoeren van deze
transacties, controleert de Treasurymanager of de richtlijnen aangaande de
risicolimieten niet worden overschreden. Indien de ruimte binnen de bestaande
kredietfaciliteiten de limiet overtreft, zal de Treasurymanager dit rapporteren
aan het hoofd TRM. Vervolgens zal de Treasurymanager de transactie opnemen in
de dagelijkse registratie van de kasgeldlimiet.
De electronic bankingfaciliteiten staan ter beschikking van een
medewerker van het vakteam Financiën, onderdeel Administratie (‘de kassier”).
Het functioneren van de software en hardware behorende bij tot electronic banking,
is een verantwoordelijkheid van het vakteam Financiën. Het vakteam TRM heeft
geen toegang tot de electronic banking software anders dan uitsluitend een
kijkfunctie.
Het beheer van de verschillende functionaliteiten/bevoegdheden –het
toewijzen en controle daarop- binnen de
electronic banking is de verantwoordelijkheid van Applicatiebeheer, een
onderdeel van het vakteam Financiën. AO/IC, onderdeel van het vakteam
Financiën, heeft een adviserende rol als het gaat om de bevoegdhedenstructuur.
Verantwoordelijkheid treasury versus fin/admie
De procuratie bij het betaalbaar stellen van facturen is een
verantwoordelijkheid van het vakteam Financiën (‘waarborgen van de
betaalfunctie’). Bij de wijze van procuratie en het toezicht daarop, heeft
AO/IC een adviserende rol.
Het vaststellen van de betaaltermijn geschiedt onder
verantwoordelijkheid van het vakteam hoofd Financiën. Treasury heeft tot taak
de (vermogens)kosten inzichtelijk te maken en het vakteam hoofd Financiën te
adviseren.
Aan de hand van de kasgeldlimietrapportage, de liquiditeitsprognose, het
geactualiseerde treasury meerjarenplan en de beschikbare marktgegevens kan de
Treasurymanager bepalen of er transacties zullen moeten plaatsvinden om de
(middel)lange financieringsbehoefte van de gemeente Delft in te vullen met
externe financieringsmiddelen. Alvorens over te gaan tot het uitvoeren van deze
transacties, zal de Treasurymanager controleren of de verschillende richtlijnen
en limieten zoals beschreven in hoofdstuk 6 niet worden overtreden. Daarnaast
zal de Treasurymanager het hoofd TRM informeren over de af te sluiten
transacties. Het hoofd van het vakteam ziet erop toe dat de voorgenomen
transacties passen binnen het mandaat dat werd verkregen van het
Treasuryberaad. Pas dan zal de Treasurymanager overgaan tot het daadwerkelijk
afsluiten van de transactie, om zo het vier-ogen principe gestalte te geven. De
toegestane instrumenten zijn beschreven in hoofdstuk 9.
Aan de hand van de kasgeldlimietrapportage, de liquiditeitsprognose, het
geactualiseerde treasurymeerjarenplan en de beschikbare marktgegevens, kan de
Treasurymanager bepalen of er transacties zullen moeten plaatsvinden om de
(middel)lange liquiditeitsoverschot van de gemeente Delft bij externe
(financiële) partijen uit te zetten. Alvorens over te gaan tot het uitvoeren
van deze transacties, zal controleert de Treasurymanager of de verschillende
richtlijnen en limieten zoals beschreven in hoofdstuk 6. niet worden
overtreden. Daarnaast informeert de Treasurymanager het hoofd TRM over de af te
sluiten transacties. Het hoofd van het vakteam ziet erop toe dat de voorgenomen
transacties passen binnen het mandaat dat werd verkregen van het
Treasuryberaad. Pas dan zal de Treasurymanager overgaan tot het daadwerkelijk
afsluiten van de transactie, om zo het vier-ogen principe gestalte te geven. De
toegestane instrumenten zijn beschreven in hoofdstuk 9.
Het vaststellen van het beleid(skader) met betrekking tot het
verstrekken van garanties, borgtocht of leningen aan derden is (overeenkomstig
en binnen de bepalingen van de verordening “gemeentegarantie
op geldleningen”) een bevoegdheid die is voorbehouden aan het college. Wet FiDO stelt dat het verstrekken van garanties of leningen uitsluitend
is toegestaan voor de uitoefening van de publieke taak. De gemeente
Delft bepaalt -gemotiveerd en transparant- in principe zelf wat onder de
publieke taak verstaan moet worden en hoe deze zal worden uitgeoefend. Hiervoor
een is een nota cq. verordening van kracht. TRM vervult voor het college de
adviestaak voor al dan niet verstrekken van gemeentegarantie. Het
garantiebeleid maakt ook onderdeel uit van het MMV-besluit treasury, zodat de
‘normale hiërarchie’ van toepassing is.
TRM neemt de
geldstromen die voortkomen uit de garanties of leningen mee in haar
liquiditeitsprognose en meerjaren financierings- en beleggingsplan.
Het vaststellen van het beleid(skader) met betrekking tot het aangaan van deelneming is een bevoegdheid die is voorbehouden aan de raad van de
gemeente Delft. De gemeente Delft moet motiveren welk publiek
belang gediend is en waarom ze dit belang wil behartigen deelname een
deelneming. Een dergelijk besluit is onderworpen aan het toezicht door de
provincie. Het behoort tot de natuurlijke adviesrol van TRM om de Raad en het
College te adviseren over aangaan of afstoten van deelnemingen. Vakteam TRM
beheert ook goeddeels de gemeentelijke deelnemingen (nutssector, BNG). Voor een
aantal specifieke deelnemingen (m.n. Parking, CombiServices BV, AVR) ligt het
beheer/beleid bij het betrokken vakteam.
Het beschermen van het ‘weerstandsvermogen’ van de gemeente –en daardoor
het waarborgen van de continuïteit- is het Leitmotiv van het financiële beleid
van de gemeente. In feite komt in het begrip ‘weerstandsvermogen’ alles samen:
treasurymanagement, verzekeringsmanagement en begroting. Vakteam TRM speelt
samen met vakteam Strategie & Control (tezamen onder verantwoordelijkheid
van de gemeentecontroller) een cruciale rol bij de afstemming van deze
deelgebieden. De wethouder Financiën draagt de integrale bestuurlijke
verantwoordelijkheid.
Het is de treasury op geen enkele wijze toegestaan financiering aan te
trekken voor speculatieve doeleinden dan wel ter financiering van entiteiten,
van welke aard ook, tenzij dit expliciet is opgedragen door de raad van de
gemeente Delft. Het is de treasury op geen enkele wijze toegestaan
derivatentransacties af te sluiten, anders dan ter afdekking van (rente)risico.
Er dient te allen tijde mandaat aanwezig te zijn voor het aangedaan van
financiële transacties.
In algemene zin zijn er geen speciale instrumenten die uitsluitend
worden gebruikt ten behoeve van het risicobeheer. Er is echter één
uitzondering: voor het verminderen van renterisico is het gebruik van derivaten
toegestaan. Indien TRM wil overgaan tot het gebruik van derivaten, zal zij
daarvoor vooraf - per transactie - goedkeuring moet krijgen van het
Treasuryberaad. TRM moet daarvoor het doel, de kosten en het beoogde gevolg
inzichtelijk maken voor het Treasuryberaad. Na goedkeuring van het
Treasuryberaad is TRM bevoegd de transactie tegen de meest gunstige voorwaarden
af te sluiten.
Voor de overige risico’s kunnen wel limieten gelden voor het gebruik van
bepaalde instrumenten. Deze limieten zijn besproken in hoofdstuk 6.
Ten behoeve van de uitoefening van het cash management functie mogen het
volgende type instrumenten worden gebruikt:
-
saldoregulatie
op de bankrekeningen bij de huisbankiers,
-
call
transacties, call-fixe-transacties, kasgeld- en depot-transacties,
-
openbare-kapitaalmarktprogramma’s
zoals CP’s,
-
(staats)-obligaties,
-
beleggingsproducten
met een hoofdsomgarantie, zoals is bedoeld in Wet FiDO.
Ten behoeve van de uitvoering van de finance-functie mogen het volgende type
instrumenten worden gebruikt:
-
depot-transacties,
-
openbare-kapitaalmarktprogramma’s
zoals (E)MTN’s;
-
(staats)-obligaties,
-
‘onderhandse’
leningen,
-
andere
beleggingsproducten met een hoofdsomgarantie zoals is bedoeld in wet FiDO.
Elk type instrument dat niet is beschreven in de artikelen 9.1., 9.2. of
9.3. van dit handboek wordt beschouwd als een nieuw instrument. Indien TRM
gebruik wenst te maken van nieuwe instrumenten, dient zij, na inventarisatie
van de juridische implicaties, schriftelijk een gemotiveerd verzoek in bij het
Treasuryberaad in te dienen. In dit verzoek wordt het volgende door de
Treasurymanager beschreven:
-
een duidelijke
uitleg van de toepassing,
-
de beoogde
voordelen en eventuele risico bij gebruik van het beoogde instrument,
-
de
administratieve implicaties,
-
de juridische
implicaties.
Na akkoord door het Treasuryberaad wordt het instrument opgenomen in de
artikelen 9.1., 9.2. of 9.3. van dit
handboek en is het Treasury Management bevoegd het bedoelde instrument te
gebruiken met inachtneming van de limieten zoals in Hoofdstuk 6 beschreven.
TRM heeft de opdracht te allen tijde middelen op de geld- en
kapitaalmarkt te kunnen aantrekken voor de gemeente Delft en daartoe de toegang
tot de financiële markten te kunnen waarborgen. TRM draagt zorg voor goede
contacten met voldoende partijen op de geld- en kapitaalmarkt. De belangrijke
partijen zijn: de huisbankier(s), andere financiële instellingen, decentrale
overheden en financieel intermediairs. De marktpartijen dienen op de hoogte te
worden gehouden van de ontwikkelingen binnen de gemeente Delft, zodat de
gemeente Delft als een bekende en betrouwbare partij wordt geaccepteerd
in de financiële markten waarin zij wil opereren.
Een goed contact met de huisbanken heeft de hoogste prioriteit. Naast de
dagelijkse betaalstromen, zullen de banken ook moeten voorzien in een degelijke
informatievoorziening over de marktomstandigheden en tarieven. TRM zal
regelmatig het totale dienstenpakket (en de daarbij behorende condities) van de
huisbanken beoordelen. Indien zij van mening is, dat het dienstenpakket niet
meer marktconform is, wordt het Treasuryberaad hiervan op de hoogte gebracht.
Het Treasuryberaad bepaalt vervolgens wat het vervolgtraject is.
Het is TRM toegestaan relaties aan te gaan met financiële instellingen
anders dan de huisbanken. Het onderhouden van deze relaties is voor de gemeente
Delft van belang omdat zij op deze wijze haar toegang tot de financiële markten
optimaliseert. TRM is bevoegd om direct transacties aan te gaan met deze
relaties mits de instelling voldoet aan de onder de in het Treasurystatuut
genoemde bepalingen en voorwaarden. Het Treasuryberaad wordt op voorhand
geïnformeerd over de voorgenomen acties. Na goedkeuring van het Treasuryberaad
zal deze nieuwe relatie worden toegevoegd aan de lijst ‘Bestaande relaties op
de geld- en kapitaalmarkt’. Deze lijst zal als bijlage aan dit handboek worden
toegevoegd.
TRM zal nauwe contacten onderhouden met andere (de)centrale overheden,
om zo goed mogelijk op de hoogte te zijn van de ontwikkelingen binnen haar
vakgebied. Het is TRM toegestaan deze relaties te onderhouden en uit te bouwen.
Tevens is TRM bevoegd om direct transacties aan te gaan met deze relaties, mits
deze relaties voldoen aan de bepalingen en voorwaarden zoals die zijn opgenomen
in het Treasurystatuut. Het Treasuryberaad wordt op voorhand geïnformeerd over
de voorgenomen transacties. Na goedkeuring van het Treasuryberaad zal deze
nieuwe relatie worden toegevoegd aan de lijst ‘Bestaande relaties op de geld-
en kapitaalmarkt’. Deze lijst zal als bijlage aan dit handboek worden
toegevoegd.
Het is het Treasury Management toegestaan, gebruik te maken van de
bemiddeling van een (beperkt) aantal financieel intermediairs op de geld- en
kapitaalmarkt. Intermediairs kunnen een belangrijke schakel zijn in het
aanleveren van onafhankelijke informatie uit de geld- en kapitaalmarkt. Het is
TRM toegestaan deze relaties te onderhouden en uit te bouwen.
De intermediair dient geregistreerd te staan bij de Autoriteit
Financiële Markten (AFM) en daarvan een vergunning als makelaar te hebben
ontvangen. De gemeente Delft dient in het bezit te zijn van een kopie van deze
vergunning. Afspraken over eventuele commissiebetalingen dienen schriftelijk te
zijn vastgelegd en vastgesteld door het Treasuryberaad. Een lijst van
intermediairs waarmee het toegestaan is om zaken te doen, is als bijlage
opgenomen bij dit handboek.
Indien TRM van mening is, dat een nieuwe partij geaccepteerd mag worden
als tegenpartij voor het aangaan van treasury transacties, dan zal zij hiervan
het Treasuryberaad achteraf schriftelijk van op de hoogte stellen.
Tegenpartijen zullen te allen tijde moeten voldoen aan de richtlijnen en
limieten die in Hoofdstuk 6. zijn opgenomen. Na goedkeuring van het
Treasuryberaad zal deze nieuwe relatie worden toegevoegd aan de lijst
‘Bestaande relaties op de geld- en kapitaalmarkt’. Deze lijst zal als bijlage
aan dit handboek worden toegevoegd.
Minimaal eens per kwartaal komt het Treasuryberaad bijeen. De
bijeenkomst wordt voorbereid door:
-
De
Treasurymanager, die het Treasuryberaad overzichten verschaft van
marktsentiment, koersbewegingen, financieel- en overig relevant nieuws en
bijzondere gebeurtenissen van de afgelopen verslagperiode. De Treasurymanager
levert het beraad ook een gemotiveerde marktprognose en een mandaatvoorstel
voor de komende periode(n).
-
De
Treasurymanager, die het beraad overzichten aanlevert met betrekking tot
aflossingen, afgeloste en nieuwe leningen, kasgeld activiteiten en derivaten
transacties van de afgelopen periode. Ook verschaft hij het beraad een
overzicht van komende aflossingen en van wijzigingen in financieringsbehoeften
en/of de begroting ten opzichte van voorgaande bijeenkomsten. Minimaal drie
dagen vóór de bijeenkomst worden de overzichten uitgereikt.
Het Treasuryberaad bespreekt genoemde verslagen en bepaalt het beleid
voor de komende periode, die loopt tot de volgende bijeenkomst. De medewerker
TRM belast met treasury werkzaamheden verzorgt de notulen van de bijeenkomsten
en de verspreiding daarvan binnen één dag na de bijeenkomst.
Ingeval van snel en sterk wijzigende onvoorziene marktomstandigheden,
risico, mogelijkheden, inzichten dan wel financierings- of beleggingsbehoeften
worden de volgende stappen genomen:
Het Treasuryberaad wordt direct bijeen geroepen om het mandaat bij te
stellen. Indien dit door omstandigheden niet mogelijk is, is het één beraadslid
– de wethouder of hoofd TRM - toegestaan de Treasurymanager te laten afwijken
van het mandaat. Indien door omstandigheden geen beraadsleden bereikbaar zijn,
is het de Treasurymanager toegestaan af te wijken van het mandaat. In
voorkomende gevallen dient de Treasurymanager een afwijking direct schriftelijk
te bevestigen en motiveren aan het Treasuryberaad.
Elk kwartaal wordt binnen het Treasuryberaad het concept van de drie
maandelijkse renterisico rapportage besproken en vastgesteld. Deze rapportage
wordt door de Treasurymanager opgesteld.
Na bespreking wordt het concept eventueel aangepast en voorzien van een
beschrijving van het voorgenomen beleid voor de komende periode. Hierna wordt
de rapportage gearchiveerd in het Treasury Dossier.
Tegen het jaareinde wordt binnen het Treasuryberaad het
Treasurymeerjarenplan en het Treasuryjaarplan vastgesteld.
In het Treasurymeerjarenplan wordt de meerjarenbegroting van de gemeente
Delft vertaald naar de consequenties voor het strategisch financierings- en
beleggingsbeleid.
Het Treasuryjaarplan is een concreet plan van aanpak voor een bepaald
jaar met betrekking tot de tactische uitvoering van financieringen en
beleggingen gebaseerd op de jaarbegroting voor dat zelfde jaar.
De meerjarenbegroting en de jaarbegroting worden geproduceerd door de
controllers.
Het Treasurymeerjarenplan en het Treasuryjaarplan worden door het
Treasury Management voorbereid door de Treasurymanager.
Voor nader te bepalen vakteams (m.n. grondzaken) is
het van belang, dat zij hun voortschrijdende cashflow prognoses voor de komende
drie jaar, met toelichting bij de Treasurymanager indienen. Deze prognoses
hebben de volgende precisie:
1e jaar: per maand
2e en 3e
jaar: per kwartaal
De Treasurymanager analyseert de prognoses
op juistheid, volledigheid en actualiteit.
Naast deze gestandaardiseerde informatievoorziening dienen ook
omvangrijke ad-hoc betalingen of ontvangsten direct telefonisch aan de
Treasurymanager doorgegeven, en hierna per e-mail bevestigd te worden.
De Treasurymanager verzamelt en controleert de aangeleverde cashflow
prognoses, en consolideert deze in één totaal overzicht.
Investerings- of desinvesterings beslissingen worden, zodra zij bekend
zijn, telefonisch aan het Treasury Management kenbaar gemaakt, gevolgd door een
bevestiging per e-mail.
De Treasurymanager controleert dagelijks voor 10:00 uur de werkelijke
standen op de geconsolideerde bankrekeningen. Eventuele verschillen tussen
prognose en werkelijkheid worden onderzocht en verwerkt in een dagelijkse
rapportage. Grote verschillen worden teruggekoppeld aan de cashflow generende
afdeling om een verklaring daarover te verkrijgen.
Saldi niet geconsolideerde rekeningen
De Treasurymanager controleert dagelijks de standen op de niet
geconsolideerde rekeningen waar onder de girorekeningen. Niet of nauwelijks
rente genererende saldi boven de € 250.000 worden overgemaakt naar de
hoofdrekening bij de BNG, te Den Haag.
De Treasurymanager
Alle transacties die de Treasurymanager uitvoert, legt hij vast op een
deal ticket. Dit ticket wordt direct naar de medewerker TRM gezonden die
verantwoordelijk is voor het transactiedossier.
Voor transacties via een intermediair uitgevoerd, ontvangt de Treasurymanager
over het algemeen een faxbevestiging van deze intermediair. De fax wordt door
hem gebruikt om transactiedetails te controleren. Na controle wordt deze fax
direct naar de medewerker TRM gezonden die verantwoordelijk is voor het
transactiedossier.
Indien de Treasurymanager officiële bevestigingen ontvangt, stuurt hij
deze direct door naar de medewerker TRM die verantwoordelijk is voor het
transactiedossier. Deze medewerker zal de afzender op de onjuiste adressering
attenderen.
De medewerker TRM zorgt er voor dat het dealticket juist gecodeerd wordt
en vervolgens:
-
De transactie
administreert, boekt en archiveert,
-
Bevestigingen
voor niet bancaire tegenpartijen produceren en verstuurt,
-
Een kopie van
het dealticket verstuurt aan Financiën.
De medewerker van Financiën zal:
-
De
bijbehorende betalingen klaarzetten en pas dan uitvoeren, na het volgen van de
gebruikelijke autorisatieprocedures en na het akkoord van het hoofd van de
manager financiën of in diens afwezigheid zijn of haar vervanger.
Dagelijks worden door de medewerkers van TRM de uitgevoerde transacties
controles op de juistheid van:
-
Tegenpartij-
en intermediairbevestigingen;
-
Marktinformatie
van intermediairs en/of adviesbureaus.
Bij eventuele verschillen of afwijkingen zal het Hoofd vakteam TRM
direct worden geïnformeerd. Deze zal bepalen welke stappen er dienen te worden
genomen.
Dagelijks vindt een controle plaats door de Treasurymanager op het
gebruik van:
- Kredietrisico limieten;
- Liquiditeitsrisico
limieten;
-
Renterisico
limieten.
Bij eventuele overschrijdingen zal het Hoofd vakteam TRM direct worden
geïnformeerd. Deze zal bepalen welke stappen er dienen te worden genomen.
Uitwerkingen van de verschillende limieten zullen als bijlage worden
toegevoegd aan dit Handboek.
Regelmatig zal het hoofd TRM toetsen of TRM de aan haar opgedragen taken
naar wens uitvoert. Onderzocht wordt:
-
Of de
Treasurymanager het mandaat van de afgelopen Treasuryberaad juist heeft uitgevoerd.
-
Hoe de door de
Treasurymanager bedongen tarieven zich verhouden tot de mogelijkheden die zich
in markt hebben voorgedaan sinds het laatst gehouden Treasuryberaad aan de hand
van marktinformatie van intermediairs en/of adviesbureaus.
Het hoofd TRM zal de bevindingen rapporteren
aan het Treasuryberaad.
Maandelijks vindt een controle plaats op de nota zoals verzonden door
intermediairs. Deze controle is tweeledig:
-
Controle op de
juistheid van de nota;
-
Beoordelen of
één intermediair of bank niet een onevenredig deel van de omzet toebedeeld
krijgt.
De eerste controle wordt uitgevoerd door de medewerker TRM, de tweede
controle wordt uitgevoerd door het hoofd TRM aan de hand van gegevens die
worden aangeleverd door de medewerker TRM.
De gemeente Delft zal alle maatregelen treffen die noodzakelijk zijn
voor het (doen) uitvoeren van een effectieve interne controle. De interne
controle valt onder de verantwoordelijkheid van het hoofd vakteam financiën.
Alleen met toestemming van het Hoofd vakteam TRM is het toegestaan van
het bovenstaande af te wijken. Het Hoofd vakteam TRM zal direct in kennis
worden gesteld van de eventueel afgesloten transacties.
De gemeente Delft treft alle maatregelen die noodzakelijk zijn voor het
(doen) uitvoeren van een effectieve externe controle. De externe accountant
heeft te allen tijde toegang tot de dossiers van het Treasuryberaad, het
vakteam TRM en het vakteam Financiën. Het Treasury Management zal haar
werkzaamheden slechts verrichten vanuit de fysieke locatie van de Treasury
Afdeling van de gemeente Delft. De Treasurymanager verricht zijn werkzaamheden
gedurende reguliere werkdagen tussen 08:00 en 18:00 uur
|
Het geheel aan rapportage verplichtingen rond de uitvoering van de
treasuryfunctie is benoemd in de hoofdstukken 4, 5 en 6 van dit
treasuryhandboek.
De
toezichthouder (Gedeputeerde Staten van de provincie Zuid-Holland)
Conform de Wet FiDO zal voorts de volgende
informatie worden aangeboden aan de externe toezichthouder, zijnde Gedeputeerde
Staten van het Provincie Zuid-Holland:
1.
Jaarlijks
tezamen met het jaarverslag een opgave van:
I.
Het
begrotingstotaal bij aanvang van het voorgaande jaar;
II.
De
kasgeldlimiet bij aanvang van het voorgaande jaar;
III.
De gemiddelde
netto vlottende schuld in elk van de kalenderkwartalen van het voorgaande jaar;
IV.
De stand van
de vaste schuld bij aanvang van het voorgaande jaar;
V.
De
renterisiconorm bij aanvang van het voorgaande jaar;
VI.
Het renterisico
op de vaste schuld over het voorgaande jaar;
VII.
Het
kredietrisico van de beleggingsportefeuille van het voorgaande jaar.
2.
Aan het einde
van ieder kwartaal een opgave van de laatst berekende gemiddelde
netto-vlottende schuld en de kasgeldlimiet voor het desbetreffende
kalenderjaar.
Bovenstaande informatie zal door het vakteam
Financiën worden verzorgd en waar nodig door de Treasurymanager worden
verklaard.
Het
Centraal Bureau voor de Statistiek
Conform de Wet FiDO zal voorts de volgende
informatie worden aangeboden aan Het Centraal Bureau voor de Statistiek:
Driemaandelijks een opgave van de stand van
het EMU-saldo op een door het Centraal Bureau voor de Statistiek te bepalen
wijze, zodat zij de informatie aan het Ministerie van Financiën kan
presenteren.
Bovenstaande informatie zal door het vakteam Financiën worden verzorgd
en waar nodig door de Treasurymanager worden verklaard.
Invoegen na vaststelling
Functie |
Verantwoordelijkheden |
De Gemeenteraad |
·
Vaststelling
van kaders/richtlijnen voor de uitvoering van het treasurybeleid via de
financiële verordening. ·
Advisering
aan het college over het treasurystatuut ·
Het
goedkeuren van de Begroting en de daarin opgenomen treasuryparagraaf voor het
te voeren treasurybeleid; ·
Vaststelling
van de jaarrekening, décharge voor het door het college uitgevoerde
treasurybeleid |
Het College van
B&W |
·
Het
vaststellen van algemene richtlijnen en limieten in het Treasurystatuut; ·
Het
vaststellen van het treausuryjaarplan; ·
Het houden
van toezicht op het treasurybeleid en de uitvoering hiervan; ·
Het
evalueren en als gevolg daarvan (eventueel) bijstellen van het
treasurybeleid; ·
Het
vaststellen van de treasuryparagraaf in de jaarrekening; |
De
portefeuillehouder Financiën |
·
Het uitvoeren
van het treasurybeleid (bestuurlijke verantwoordelijkheid). |
Het Treasuryberaad |
·
Het bewaken
van de kwaliteit van de treasuryprocessen. ·
Op basis van
het treasurykwartaalplan het treasurymanagement mandateren de voorgestelde
transacties daadwerkelijk uit te voeren. |
Hoofd TRM |
·
Concipiëren
van het gemeentelijk treasurybeleid ·
Het
opstellen van de treasuryparagraaf in de begroting ·
Het
uitvoeren van de aan hem gemandateerde treasuryactiviteiten conform het
treasurystatuut, het treasuryhandboek en de treasuryparagraaf van de
Begroting; ·
Het
rapporteren aan het College van B&W over de uitvoering van het
treasurybeleid; · Het opzetten van administratieve
richtlijnen voor de treasuryactiviteiten; · Het autoriseren van door de
Treasurymanager voorgestelde transacties; · Het adviseren van de sectoren over de
financiële gevolgen van hun activiteiten en projecten; |
De
sector-/vakteamhoofden |
·
Het
zorgdragen voor een goede kwaliteit van de informatie die hun sectoren
aanleveren aan het vakteam TRM over toekomstige uitgaven en ontvangsten; ·
Het
zorgdragen voor het tijdig aandragen van betrouwbare operationele informatie
over toekomstige geldstromen aan de cashmanager; ·
Het
fiatteren van betalingen en ontvangsten ten laste cq. ten gunste van de
budgetten waarvan zij in de begroting als budgethouder zijn aangewezen. |
Treasurymanager |
·
Het
uitvoeren van de activiteiten op het gebied van cashmanagement, corporate
finance en risicobeheer; ·
(mede)
Ontwikkelen gemeentelijke beleid en bijbehorende instrumenten –in brede zin-
op het gebied van treasury management, en belast van met uitvoering daarvan; ·
Het
ondersteunen en adviseren van het hoofd vakteam TRM en de Portefeuillehouder;
·
Zorgdragen
voor de opzet en werking van de planning & controlcyclus van treasury en
de uitvoering daarvan. ·
Onderhandelen
met externe partijen over de condities van instumenten en
rekeningenstructuur. ·
Het
onderhouden van goede investor relations met (markt)partijen. |
Medewerker
vakteam Financiën |
·
Het
overboeken van saldi tussen bankrekeningen; ·
Het
afhandelen van het contante en girale betalingsverkeer; ·
Het
aanleveren van tijdige, volledige en betrouwbare gegevens aan de
gemeentelijke administratie; ·
Het afleggen
van verantwoording aan het Hoofd vakteam Financiën over de uitvoering van de
aan hem / haar gemandateerde activiteiten; ·
Het tekenen
van betalingen die voortvloeien uit de treasurytransacties als eerste
tekenbevoegde. |
Interne Controle |
·
Het voeren
van de interne controle op de uitgevoerde treasurytransacties en het hierover
rapporteren aan hoofd TRM. ·
Het controleren
en adviseren over de naleving van het Treasurystatuut, handboek en specifieke
rapportages. |
Administratie van
het vakteam TRM |
·
Het
ontvangen van de transactiebevestiging van derden en het controleren of deze
overeenkomsten met de transactie-informatie zoals verstrekt door het
treasurymanagement; ·
Het
bijhouden van het treasurydossier; ·
Het juist en
volledig administreren van de bezittingen, schulden, rechten, verplichtingen,
inkomsten, uitgaven, ontvangsten en betalingen in de verplichtingen en financiële
administratie; ·
Het
verzorgen van de notulen van de vergaderingen van het Treasuryberaad; |
Externe
accountant |
·
Het binnen
zijn reguliere controletaak adviseren en controleren over de feitelijke
naleving van het treasurystatuut en het treasuryhandboek. |
|
Treasury
|
|
|
|
|
|
1 |
Liquiditeitssaldo
beleggen c.q. financieren in rekening-courant en hiertoe aangaan van
rekening-courant-overeenkomsten met in Nederland gevestigde bankinstellingen. |
b. en w. / burg. |
vm |
hoofd vakteam
treasury en risk management |
De bevoegdheid
onder 1 t/m 5 wordt uitgeoefend binnen het kader van het bij of krachtens de
financiële verordeningen ex art. 212, 213 en 213a Gemeentewet bepaalde,
alsmede binnen het kader van het Treasury jaarplan. |
- |
2 |
Uitzetten bedragen op deposito’s, onderhandse
geldleningen c.q. in schuldbewijzen in euro, voor zover deze impliciet een
hoofdsomgarantie inhouden; |
b. en w. / burg. |
vm |
hoofd vakteam
treasury en risk management |
|
- |
3. |
Aantrekken
geldleningen op de geld- en kapitaalmarkt. |
b. en w. / burg. |
vm |
hoofd vakteam TRM |
|
- |
4. |
Bedragen beleggen
in obligaties c.q. in schuldbe-wijzen euro, voorzover hierbij impliciet een
hoofd-somgarantie van kracht is. |
b. en w. / burg. |
vm |
hoofd vakteam TRM |
|
- |
5. |
Met off-balance
instrumenten de vaste rente op langlopende geldleningen wijzigen in variabele
rente en omgekeerd, of het renterisico af te grendelen. |
b. en w. / burg. |
vm |
hoofd vakteam TRM |
|
- |
6. |
Verrichten van
rechtshandelingen ter uitvoering van de onder 1 t/m 5 genoemde besluiten |
burg. |
vm |
hoofd vakteam TRM |
|
- |
|
Gemeentegaranties |
|
|
|
|
|
7. |
Het aangaan van
achtervangovereenkomsten, SVN-financieringen; overeenkomsten van borgtocht en
het vestigen van hypotheekrecht in het kader van garantieverlening. |
b. en w. / burg. |
vm |
hoofd vakteam TRM |
de bevoegdheid als hier genoemd wordt uitgeoefend
binnen het kader van het bij of krachtens de nota gemeentegaranties bepaalde. |
|
Autorisatie |
Bevoegd functionaris (eerste handtekening) |
Autorisatie door (tweede handtekening) |
||
Saldo-,
liquiditeiten- en geldstromenbeheer |
||||
1.
Het
uitzetten van geld via callgeld, deposito en spaarrekening |
treasurymanager |
Hoofd vakteam
TRM |
||
2.
Het
aantrekken van geld via callgeld of kasgeld |
treasurymanager |
Hoofd vakteam
TRM |
||
3.
Betalingsopdrachten
voorbereiden en versturen |
vakteam Financiën |
Hoofd vakteam Financiën |
||
Bankrelatiebeheer |
||||
4.
Bankrekeningen
openen/sluiten/wijzigen |
treasurymanager |
Hoofd vakteam
TRM |
||
5.
Bankcondities
en tarieven afspreken |
treasurymanager |
Hoofd vakteam
TRM |
||
Risicobeheer |
||||
6.
Het
afsluiten van derivatentransacties |
treasurymanager |
Hoofd vakteam
TRM |
||
Financiering
en uitzetting |
||||
7.
Het
afsluiten van kredietfaciliteiten |
treasurymanager |
Hoofd vakteam
TRM |
||
8.
Het
aantrekken van externe financiering, looptijd langer dan 1 jaar. |
treasurymanager |
Hoofd vakteam
TRM |
||
9.
Het
uitzetten van middelen met een looptijd langer dan 1 jaar. |
treasurymanager |
Hoofd vakteam
TRM |
||
10.
Het beleggen
in garantieproducten |
treasurymanager |
Hoofd vakteam
TRM |
||
11.
Het
verstrekken van leningen aan derden uit hoofde van de publieke taak |
Hoofd vakteam TRM |
College van
B&W |
||
12.
Het
garanderen van gelden uit hoofd van de publieke taak |
Hoofd vakteam TRM |
College van
B&W |
||
Informatie |
Verstrekker |
Ontvanger |
|
1.
Gegevens
m.b.t. toekomstige uitgaven en ontvangsten voor de liquiditeitenplanning |
Maandelijks / Incidenteel |
budgethouders |
Treasurymanager |
2.
Liquiditeitenplanning |
Jaarlijks |
budgethouders |
Treasurymanager |
3.
Beleidsplannen
treasury in financierings-paragraaf van begroting |
Jaarlijks |
Hoofd vakteam TRM |
Gemeenteraad |
4.
Meerjarenfinancierings-
en beleggingsplan |
Jaarlijks |
Treasurymanager |
College van B&W |
5.
Treasury
Jaarplan |
Jaarlijks |
Treasurymanager |
College van B&W |
6.
Treasury
Kwartaalrapportage en kwartaalmandaat |
Kwartaal |
Treasurymanager |
College van B&W |
7.
Evaluatie
treasuryactiviteiten in Financieringsparagraaf van jaarrekening |
Jaarlijks |
Hoofd vakteam TRM |
Gemeenteraad |
8.
Voortgang
onderdelen financieringsparagraaf via voor- en najaarsrapportage |
Halfjaarlijks |
Hoofd vakteam TRM |
Gemeenteraad |
9.
Verantwoording
n.a.v. financieringsparagraaf via jaarverslag |
Jaarlijks |
Hoofd vakteam TRM |
Gemeenteraad |
10. Informatie aan derden (toezichthouder en
CBS) |
Kwartaal |
vakteam Financiën |
Derden |
11. Lenings- / uitzettings-/ garantiebesluiten |
binnen 14 dagen na besluit |
College van B&W |
Provincie |
Artikel 13:
Financieringsfunctie
1.
Het college
biedt éénmaal per vier jaar een (geactualiseerd) Treasurystatuut aan.
2.
Het college draagt bij de uitoefening van de financieringsfunctie zorg
voor
a.
het aantrekken van voldoende financiële middelen en het uitzetten van
overtollige gelden om de programma’s binnen de door de raad vastgestelde kaders
van de programmabegroting uit te kunnen voeren;
b.
het beheersen van de risico’s verbonden aan de financieringsfunctie
zoals renterisico’s, koersrisico’s en kredietrisico’s;
c.
het zo veel mogelijk beperken van de kosten van de leningen en het
bereiken van een voldoende rendement op de uitzettingen;
d.
het beperken van de interne verwerkingskosten en externe kosten bij het
beheren van de geldstromen en financiële posities.
3.
Het college neemt bij de uitvoering van de financieringsfunctie de
volgende richtlijnen in acht:
a.
het uitzetten van overtollige geldmiddelen gebeurt uitsluitend bij
financiële instellingen met minimaal een A-rating afgegeven door tenminste één gezaghebbende rating agency, of bij
instellingen voor wiens waardepapieren een solvabiliteitsvrije status is
gegeven of bij financiële instellingen zonder rating met minimaal een met een
A-rating vergelijkbare kredietwaardigheid;
b.
overtollige geldmiddelen worden uitsluitend uitgezet tegen vastrentende
waarden, dan wel in producten waarbij de hoofdsom tenminste aan het eind van de
looptijd intact is.
c.
derivaten worden uitsluitend
gebruikt ter beperking van financiële risico’s;.
d.
voor het aantrekken van financieringen voor langer dan 1 jaar worden
tenminste 2 prijsopgaven bij verschillende financiële instellingen gevraagd;.
e.
overeenkomsten voor het aangaan van leningen, het uitzetten van middelen
of het verlenen van garanties luiden in euro;
f.
voor de kasgeldlimiet en de renterisiconorm gelden de wettelijke
waarden. Het college informeert de raad indien de kasgeldlimiet of de
renterisiconorm dreigen te worden overschreden.
3.
Verstrekken van leningen en garanties en het aangaan van financiële
participaties anders dan genoemd in het tweede lid worden uitsluitend gedaan
uit hoofde van de publieke taak. Bij het uitzetten van middelen, het
verstrekken van garanties en het aangaan van financiële participaties uit
hoofde van de publieke taak bedingt het college indien mogelijk zekerheden.
4.
Het college stelt regels op ter uitvoering van het gestelde onder het
eerste tot en met derde lid en legt deze regels alsmede de regels voor taken en
bevoegdheden, de verantwoordingsrelaties en de bijbehorende
informatievoorziening vast in een besluit Treasurystatuut. Het college zendt
het besluit Treasurystatuut ter kennisgeving aan de raad.
Toelichting
Artikel 13. Financieringsfunctie
De
financieringsfunctie (treasury) is een belangrijk onderdeel van het
middelenbeheer. Gezien de operationele kwetsbaarheid van deze functie bevat
artikel 212 het expliciete voorschrift dat de verordening een onderdeel over de
financieringsfunctie heeft. Het gaat om de kaders voor het uitvoeren van de
financieringsfunctie. De uitvoering van de financieringsfunctie komt aan de
orde in de financieringsparagraaf in de programmabegroting en de rekening zoals
die in het Besluit begroting en verantwoording is voorgeschreven. In aanvulling
hierop stelt het college een Treasurystatuut op dat protocollen bevat voor de
dagelijkse uitvoering. Het treasurystatuut wordt eens in de vier jaar aan de
raad voorgelegd.
De kasgeldlimiet en de renterisiconorm zijn
wettelijk geregeld. Overschrijding is in beginsel niet toegestaan. Gedeputeerde
staten van de provincie moeten dan in hun hoedanigheid van toezichthouder
ingrijpen, maar kunnen onder bijzondere omstandigheden een tijdelijke
overschrijding tolereren. Bij overschrijding kan de gemeente worden
geconfronteerd met preventief toezicht op het sluiten van kortlopende
(kasgeldlimiet) of langlopende (renterisiconorm) leningen. De raad wordt daarom
wanneer overschrijding dreigt daarover door het college geïnformeerd.