Kostendekkendheid van begrafenisrechten
2. Financiële
opbouw interne tarieven
3. Financiële
opbouw van de externe tarieven
4. Kostendekkendheid
en de begrote baten
5. Realisatie
van de bezuinigingstaakstelling
Bijlage A Tariefopbouw 2004 Groen
kantoorpersoneel
Bijlage B Tariefopbouw 2004 - Groen buitenpersoneel
Bijlage C Toelichting
tariefsopbouw 2005
Wijk-/Stadszaken,
Vakteam Groen, Marian Dat
22 oktober 2004.
Er zijn twee aanleidingen voor het
opstellen van deze notititie voor college en raad:
a.
In de door de raad vastgestelde programmabegroting 2005-2008
is besloten tot een bezuinigingstaakstelling in de vorm van een
boventrendmatige verhoging van de begrafenisrechten.
b.
Eerder al is bij de behandeling van de verordening
begrafenisrechten 2004 (nogmaals) inzicht gevraagd in de berekeningswerkwijze
van de tarieven, en in het verlengde daarvan zijn ook vragen gesteld over de
noodzaak om voor een aantal specifieke handelingen ook kosten in rekening te
brengen bij de burger.
Deze notitie Kostendekkendheid begrafenisrechten
geeft het gevraagde inzicht in de
opbouw van de interne en externe tarieven ten behoeve van de verordening
begrafenisrechten 2005.
De verordening 2005 met bijbehorende tarieventabel wordt in
december aan college en raad voorgelegd. De werkwijze van de kostentoerekening
komt overeen met de in de notitie “kostendekkendheid van leges” meer uitgebreid
beschreven werkwijze. Beide notities kunnen dan ook in samenhang besproken
worden in de commissie Middelen en Bestuur van 16 november a.s.
Onderhoud en beheer van de gemeentelijke begraafplaatsen
vindt plaats bij het vakteam Groen. Dit vakteam maakt onderdeel uit van de
sector Stadsbeheer en heeft 81 medewerkers, waarvan 71 in de buitendienst
exclusief ca 15 Combiwerkers.
In deze notitie wordt de opbouw van de interne uurtarieven
toegelicht (paragraaf 2.). Daarna wordt ingegaan op de onderbouwing van de
totale kosten waar de externe tarieven op zijn gebaseerd (paragraaf 3.)
Vervolgens komt de relatie tussen de tarieven en baten in de begroting aan bod
(paragraaf 4.). Tenslotte wordt een toelichting gegeven op
bezuinigingstaakstelling die in de programmabegroting 2005 is opgenomen
(paragraaf 5.).
Ter informatie wordt in de bijlagen inzicht gegeven in de
opbouw van de interne uurtarieven 2004 van het vakteam groen (bijlagen A en B),
in de opbouw van de (externe) tarieven 2005 ingedeeld naar de detailopzet van
de verordening (bijlage C) en wordt een aantal begrippen nader toegelicht
(bijlage D).
De afdeling Groen kent 2 interne uurtarieven, voor
kantoorpersoneel en voor het buitenpersoneel. In de bijlagen A en B is de
opbouw van deze tarieven voor 2004 nader gespecificeerd. De facilitaire
overhead maakt ruim 34% van de tarieven uit en is voor het vakteam Groen
onbeïnvloedbaar.
2004 |
Buitenpersoneel |
|
Kantoorpersoneel |
|
Salaris, soc. last |
€ 25,02 |
65,34 % |
€ 46,89 |
65,76 % |
Werkplekkosten |
€ 1,57 |
4,10 % |
€ 2,89 |
4,05 % |
Overhead |
€ 11,70 |
30,56 % |
€ 21,53 |
30,19 % |
Totaal uurtarief |
€ 38,29 |
100,00 % |
€ 71,31 |
100,00 % |
Het interne uurtarief voor 2005 is opgehoogd met het door de
raad vastgestelde stijgingspercentage personeelslasten van 1,5 % voor 2005. Met
behulp van de uurtarieven worden de kosten van de werkzaamheden op de
begraafplaatsen bepaald. In bijlage C. ‘Toelichting tariefsopbouw 2005’ is
hiervan bij alle handelingen een nadere specificatie opgenomen.
Met de externe tarieven voor de handelingen worden
opbrengsten gegenereerd. Deze tarieven zijn geïndexeerd met het vastgestelde
stijgingspercentage van 0,8% en met een extra verhoging als gevolg van de
kostendekkendheidstaakstelling.
De leges worden volgens de al jaren her gebruikelijke
werkwijze geïndexeerd met de door de raad vastgestelde percentages. Bij
uitzondering kan daarvan in de gemeentelijke systematiek afgeweken worden. Het
is namelijk niet per definitie zo, dat kostenstijgingen voor de
begraafplaatsenexploitatie binnen deze gemeentebrede trendmatige stijging
blijven.
Ter illustratie: voor 2005
is rekening gehouden met een stijging van de uurlonen van 1,5%, terwijl voor de
materiële kosten wordt uitgegaan van een daling van de kosten met 0,8 %. De
toegestane indexering van de begrafenisrechten bedraagt 0,8%. De kosten van de
begraafplaatsen hebben voor meer dan 80% betrekking op uurlonen, incidenteel
zijn er leveringen voor bijvoorbeeld plantmateriaal, stortkosten afval,
brandstof en tractiekosten. Daarnaast geldt dat, ondanks de geraamde daling van
materiële kosten, het niet in de lijn van de verwachting ligt, dat brandstof- en stortkosten in 2005 lager
zullen uitvallen dan in 2004. Het moge duidelijk zijn dat
zelfs met de toegestane tariefstijging de tarieven uit de pas gaan lopen met de
werkelijk te maken kosten
In dit geval betekent dit een verslechtering van de kostendekkendheid.
Dit vraagt voor komende begrotingen extra aandacht voor de specifieke
kostencomponenten van het product begraafplaatsen. In wezen gebeurt dat
jaarlijks ook voor de reinigingsrechten. Mits goed onderbouwd en gemotiveerd
wordt dan ten tijde van de Programmabegroting (redenerend vanuit het principe
van gewenste kostendekkendheid) een afwijkende trendmatige stijging voorgelegd
aan het gemeentebestuur. Dat kan dan overigens zowel een correctie naar boven
als –bij meevallende kostenontwikkelingen- een correctie naar beneden zijn.
Alle handelingen die worden verricht op de begraafplaatsen
zijn uitgebreid in kaart gebracht (zie bijlage C). Dit is in volgorde gedaan
van de verschillende hoofdstukken van de verordening. Daarbij wordt per
handeling inzicht gegeven in de werkzaamheden in een bepaalde periode, de
daarmee gemoeide inzet van uren en de toerekening van de overige kosten.
Overige kosten hebben betrekking op de ondersteuning van het vakteam Groen (15%
toeslag op de werkzaamheden), de onderhoudskosten van de buitenruimten (paden,
meubilair, groenvoorziening) (20%) en de kapitaallasten voor de begraafplaatsen
ten behoeve van de (her)inrichting van de terreinen, de gebouwen en de
grafkelders (36%).
Het begin van de bijlage C. ‘Toelichting
tariefsopbouw 2005’ ziet er als volgt uit:
HOOFDSTUK 1 RECHTEN |
Handelingen |
Uren |
Uurtarief |
Grafwerk |
Etc. |
|
|
Familiegraf |
|
|
|
|
|
1.1.1.1 |
Zandgraf |
30 jaar |
|
|
|
|
|
mogelijkheid
keuzegrafbepaling |
1 |
0,50 |
€
72,37 |
€
36,19 |
|
|
bespreking
beheerder |
5 |
0,25 |
€
72,37 |
€
90,46 |
|
|
Etc. |
|
|
|
|
|
In de onderstaande tabel is de verdeling van de totale
kosten aangegeven.
Kosten 2004 |
Kosten werkzaamheden t.b.v. verordening |
Kosten kapitaallasten vakteam Vastgoed |
Onderhoudskosten van de
buitenruimte begraafplaatsen |
€ 918.653 |
€ 404.207 |
€ 330.715 |
€ 174.134 |
100 % |
44 % |
36 % |
20 % |
De baten zijn opgebouwd uit de in rekening te brengen
tarieven. De externe tarieven zijn vastgesteld op basis van alle te maken
kosten op de begraafplaatsen. Hierbij wordt een aantal (in het verleden
bepaalde) uitgangspunten gehanteerd:
·
bij de begraafrechten van kinderen tot 1 jaar en kinderen in
de leeftijd van 1 tot 12 jaar wordt uit piëteit 25% respectievelijk 50% van de
kosten in rekening gebracht van het tarief van volwassenen. Er wordt dus niet
gekeken naar de daadwerkelijke kosten, die aanmerkelijk hoger liggen.
·
Een tweede uitgangspunt was om niet alle overige kosten in
rekening te brengen in hoofdstuk 1. Rechten en hoofdstuk 2. Begraven,
oftewel de ‘verplichte’ kosten van het begraven zelf, maar gelijkelijk te
verdelen over alle hoofdstukken, dus ook de ‘vrijwillige’ kosten uit hoofdstuk
3. Vergunningen (bijv. aanbrengen monument), hoofdstuk 4. Inschrijven,
hoofdstuk 5. Herbegraven en hoofdstuk 6. Faciliteiten (bijv. het gebruik van de
aula). Overigens geldt dat vrijwel alle begraafplaatsen in de regio deze
verdeelsleutel hanteren.
Bijlage C ‘Toelichting tariefsopbouw 2005’ maakt dan ook
duidelijk, dat met name in hoofdstuk 1 en 2
tarieven niet kostendekkend (verschil in kolommen Totaal kosten en
Totaal Baten). Ook in de toekomst zullen sommige tarieven niet kostendekkend
zijn of juist een overdekking te zien geven als gevolg van eerder genomen
beslissingen (bovengenoemde uitgangspunten). Op andere tarieven zoals
bijvoorbeeld de vergunning voor het grafmonument op eigen graven is een
‘toeslag’ van toepassing om verlies op andere tarieven te compenseren.
Er wordt onderscheid gemaakt naar de eenmalige handelingen
zoals bijvoorbeeld het begraven, het gebruik van de aula, het jaarlijks in
rekening te brengen onderhoud aan grafmonumenten van familiegraven en het
opbouwen van de voorziening als gevolg van het eenmalig afkopen van het
onderhoud aan de grafmonumenten van familiegraven voor 10 (bij verlenging), 20
of 30 jaar.
De eenmalige handelingen (kolom Baten) worden gefactureerd
door vakteam groen. Het jaarlijks te verrekenen onderhoud (kolom Belasting)
wordt door het vakteam Belastingen bij de belanghebbende aangeslagen en wordt
na inning bij de baten toegevoegd.
Wanneer nabestaanden er voor kiezen het onderhoud in één
keer af te kopen, wordt dit geld gestort in de voorzieningen van de
begraafplaatsen (kolom Voorziening). Jaarlijks wordt daaruit de vrijval (kolom
Vrijval) uit de voorziening aan de jaarlijkse baten toegevoegd.
De begrote baten voor 2005 zijn (afgerond) dan als volgt
opgebouwd:
Totaal Baten (vakteam groen) € 712.538
Totaal Belastingen (vakteam
belastingen) € 56.000
Totaal Vrijval (meerjarig onderhoud) € 18.500
-------------
+
TOTAAL BATEN €
787.038
De gehanteerde aantallen zijn de gemiddelden van de
afgelopen 3 jaren. Voor de nieuwe tarieven zoals de urnenmuur zijn de gegevens
geïnterpreteerd van de maanden na de in gebruik name in het afgelopen jaar.
De raad heeft de een bezuinigingstaakstelling ten behoeve van
het kostendekkend maken van de tarieven vastgesteld, totaal is voor 2005 een
bedrag te realiseren ad € 5045.000. In de tarievenopbouw voor 2005 is met
deze taakstelling rekening gehouden.
In onderstaand overzicht bezuinigingen wordt de
in de Programmabegroting aangegeven bezuiniging van € 50.000 vrijwel gerealiseerd.
Het besparingsverlies voor 2005 van € ???.000 kan
meegenomen worden in de volgende tranches van tariefsverhogingen.
Begraaf-plaatsen en lijkbezorging |
2004 x € 1000 |
2005 trendmatige aanpassing |
2005 boventrendmatige verhoging |
2005 raming |
2005
|
Lasten |
|
|
------ |
907 |
|
Baten |
|
|
|
|
787 |
Saldo |
|
|
|
|
|
Toelichting:
De daling van de lasten in 2005 wordt veroorzaakt
door afnemende kapitaallasten van de panden op de begraafplaatsen. In de baten is, op basis van de realisatie
in de afgelopen jaren, aanvullend rekening gehouden met extra inkomsten ad. € 250.000. Inclusief de extra inkomsten
stijgt de
kostendekkendheid van 80% naar 86%. Tussen de raming 2005 en de onderbouwing op basis van bijlage C. resteert een gering verschil dat wordt verklaard door een verschil in de berekeningswijze.
a.
Vaststellen van de notitie kostendekkendheid
begrafenisrechten
b.
Deze notitie voor advies voorleggen aan de gemeenteraad
Bijlage A Tariefopbouw 2004 Groen
kantoorpersoneel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lasten |
|
Tariefopbouw |
|
|
|
|
|
|
|
Directe lasten |
|
525.674 |
|
46,89 |
|
Salarissen
en sociale lasten |
|
525.674 |
|
46,89 |
|
|
|
|
|
|
|
Werkplekkosten |
|
32.398 |
|
2,89 |
|
Huisvesting |
|
9.448 |
|
0,84 |
|
Telefooncentrale |
|
1.279 |
|
0,11 |
|
Vakteam
Hsm |
|
7.410 |
|
0,66 |
|
Vakteam
Ict |
|
14.261 |
|
1,27 |
|
|
|
|
|
|
|
Overhead |
|
241.337 |
|
21,53 |
|
Vakteam
Documentaire Informatievoorziening |
|
20.086 |
|
1,79 |
|
Vakteam
Personeel en organisatie |
|
58.329 |
|
5,20 |
|
Vakteam
Financiën |
|
47.258 |
|
4,22 |
|
Vakteam
Juridische zaken |
|
12.020 |
|
1,07 |
|
Vakteam
Communicatie |
|
9.054 |
|
0,81 |
|
Vakteam
Communicatie – maatwerk |
|
67 |
|
0,01 |
|
Clusterdirecteur
Facilitair |
|
2.208 |
|
0,20 |
|
Werkbudget
+ doorbelasting tractie |
|
38.084 |
|
3,40 |
|
Vakteam
Stadsbeheer / BMO |
|
54.231 |
|
4,84 |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal te dekken lasten |
|
€ 799.409 |
|
€ 71,31 |
|
|
|
|
|
|
|
Totaal aantal direct productieve uren 2004 |
|
11.210 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tariefopbouw voor het tijdschrijven in Eagle |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Salarissen |
|
€ 525.674 |
|
€ 46,89 |
|
Overhead |
|
€ 273.735 |
|
€ 24,42 |
|
Bijlage B Tariefopbouw 2004 - Groen buitenpersoneel
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Lasten |
|
Tariefopbouw |
|
|
Directe lasten |
|
2.488.902 |
|
25,02 |
|
|
Salarissen en sociale
lasten |
|
2.488.902 |
|
25,02 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Werkplekkosten |
|
156.285 |
|
1,57 |
|
|
Huisvesting |
|
45.575 |
|
0,46 |
|
|
Telefooncentrale |
|
6.170 |
|
0,06 |
|
|
Vakteam HSM |
|
35.746 |
|
0,36 |
|
|
Vakteam ICT |
|
68.794 |
|
0,69 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overhead |
|
1.164.219 |
|
11,70 |
|
|
Vakteam Documentaire
Informatievoorziening |
|
96.893 |
|
0,97 |
|
|
Vakteam Personeel en
organisatie |
|
281.381 |
|
2,83 |
|
|
Vakteam Financiën |
|
227.972 |
|
2,29 |
|
|
Vakteam Juridische
zaken |
|
57.986 |
|
0,58 |
|
|
Vakteam Communicatie |
|
43.679 |
|
0,44 |
|
|
Vakteam Communicatie -
maatwerk |
|
323 |
|
0,00 |
|
|
Clusterdirecteur
Facilitair |
|
10.653 |
|
0,11 |
|
|
Werkbudget +
doorbelasting tractie |
|
183.716 |
|
1,85 |
|
|
Vakteam BMO |
|
261.616 |
|
2,63 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal te dekken lasten |
|
€ 3.809.406 |
|
€ 38,29 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal aantal direct productieve uren 2004 |
|
99.479 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tariefopbouw voor het tijdschrijven in Eagle |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Salarissen |
|
€ 2.488.902 |
|
€ 25,02 |
|
|
Overhead |
|
€ 1.320.504 |
|
€ 13,27 |
|
Zie afzonderlijk Exceloverzicht
Familiegraf of eigen graf
Dit zijn graven, waar één familie in wordt begraven. De
uitgifte vindt plaats voor 20 of 30 jaar. In één graf kunnen tot drie mensen
worden bijgezet. (In de praktijk betekent de keuzemogelijkheid voor 20 of 30
jaar, dat mensen waarvan de partner jong sterft, zullen kiezen voor 30 jaar).
Families die kiezen voor een familiegraf hebben een vrije keuze uit de
beschikbare plaatsen.
Familiegraven worden in Delft in zand
gedolven, vandaar ook de vaktechnische term zandgraf. Per keer wordt het
graf gedolven in de grond. Er is echter ook de veel duurdere variant van een keldergraf.
Ook dit is familiegraf, maar daar wordt ondergronds een kelder aangebracht van
beton en bovengronds een tombe (een liggende steen op een verhoging)
Ook kennen we bij familiegraven nog de term keuzegraf. De
familie kiest (ruim) voor het overlijden reeds een plaats en reserveert al vast
de grafruimte. De looptijd van 20 of 30 jaar gaat in en men betaalt ook alvast
voor de rechten.
De naam algemeen graf zegt het al, hier worden in een
grafruimte mensen bijgezet van verschillende families in vier lagen. Er is geen
keuzemogelijkheid voor de ligging van het graf, noch vrijheid qua grafmonument.
Er wordt begraven op binnenkomst van de overledenen. Een volgende grafruimte
wordt pas geopend, wanneer de vorige rij gevuld is.
De grafruimten zijn reeds van te voren (bij de aanleg van de
begraafplaats) aangebracht. We noemen dit een ondergronds keldergraf.
Bij een bijzetting wordt de afdekplaat verwijderd, waarna de vier lagen één
voor één worden gevuld. Voordeel van deze opbouw is dat de handelingen per keer
eenvoudig en snel verricht kunnen worden. Nadeel is de grote voorinvestering,
die zich vertaalt in hogere kapitaallasten.
Urnengraf of urnenmuur
Een urnengraf is een kleine rustplaats, waar boven of
ondergronds een urn kan worden bijgezet. Men kan ook kiezen voor bijzetting in
de urnenmuur.
Uitgifte voor 10, 20 of 30 jaar. Voor 10 jaar geldt het graf
als een algemeen urnengraf, 20 en 30-jarige graven zijn familiegraven. De wet
op de lijkbezorging geeft aan, dat ruiming van stoffelijke resten plaats mag
vinden na 10 jaar. Tevens staat in de wet staat dat urnen pas na 20 jaar mogen
worden geruimd. Dit betekent, dat wij bij 10-jarige algemene urnengraven de urn
nog 10 jaar opslaan (en daarna ruimen door de as te verstrooien, dit is al
in het tarief opgenomen).
Uitstrooien as
Ook daarvoor kennen we 2 tarieven, één voor het uitstrooien
met familie (plechtigheid) en één voor het uitstrooien zonder familie (pro
forma). Uitstrooien van as na het cremeren mag direct (een maand na het
overlijden), dan geldt er geen wettelijke wachttermijn van 20 jaar, zoals die
wel geldt voor as, die in een urn wordt opgeslagen.
Grafverlengingen of herbegravingen:
Grafverlenging per tien jaar is alleen mogelijk
bij familiegraven. Het graf blijft liggen waar het ligt en de grafrust wordt
met 10 jaar verlengd.
Bij algemene graven is verlenging niet toegestaan
vanwege het in z’n geheel ruimen van een grafveld en het weer opnieuw in
volgorde uitgeven van de graven per rij. Wanneer een nabestaande het ruimen na
tien jaar te vroeg vindt, is er wel de mogelijkheid om te kiezen voor een
herbegraving, hetzij opnieuw in een algemeen graf hetzij alsnog in een familiegraf.
(Er zijn veel gemeenten, die alleen de mogelijkheid bieden voor herbegraving in
een familiegraf, in Delft wordt juist om de lagere inkomens te sparen de
mogelijkheid geboden om te herbegraven in een algemeen graf.)
Monumenten
In de
afgifte van de monumenten zit geen verschil met uitzondering van de
‘exclusieve’ bovengrondse grafkelders(vanwege het ruimtebeslag). Overigens is
het plaatsen van een monument niet verplicht. De nabestaanden hebben
keuzevrijheid. Wanneer geen steen wordt geplaatst, vult de gemeente het ‘gat’
op met het zelfde afdekmateriaal als gebruikt wordt tussen de graven. De
gemeente houdt dit materiaal dan automatisch ook onkruidvrij, maar daar staat
geen geldelijke vergoeding van de nabestaanden tegenover, immers er wordt geen vergunning
afgegeven en er wordt geen onderhoudscontract afgesloten. Het niet plaatsen van
een steen komt zeker op algemene graven regelmatig voor en een enkele keer bij
een familiegraf.
Wel is er
onderscheid in mogelijkheden.
Op familiegraven
mag een staande en een liggende(afdekplaat) steen worden aangebracht. De
liggende steen mag ook in beplanting worden uitgevoerd. De ruimte die
beschikbaar is, is globaal 1 bij 2 meter. De daadwerkelijke maximale
maatvoering is afhankelijk van de plaats op de begraafplaats. Er is één
uitzondering, waar bij familiegraven alleen een staande steen aanwezig mag
zijn. (de architect heeft bepaald, dat aan de voorzijde van de steen alleen
gras mag worden aangebracht). Het onderhoud wordt verzorgd door de nabestaande
(vrije keuze).
Bij algemene
graven is alleen een steen van 50 x 40 cm toegestaan. Het aanbrengen van
beplanting is niet mogelijk. (in verband met ruimtegebrek en de bereikbaarheid
van de graven). Er is geen keuze qua onderhoud. De gemeente onderhoudt alle
steentjes. De grootte van de steen voor kindergraven of volwassenen is gelijk,
maar gezien de piëteitsgedachte wordt bij de kindergraven weer een reductie
toegepast.
Onderhoud
van monumenten
Nabestaanden
van een familiegraf kunnen het onderhoud aan het grafmonument aan de gemeente
opdragen. Dit is een vrije keuze. Dan wordt op maat een contract opgesteld. Is
er een liggende steen, of alleen een staande steen, een liggende en een staande
steen al dan niet met beplantingsvakje of is het graf alleen beplant. Afhankelijk
van het monument worden één of meerdere onderhoudscategorieën in rekening
gebracht.
Het
onderhoud loopt meestal gelijk op met de uitgifte van 20 of 30 jaar. Soms
onderhouden mensen het graf eerst zelf en naarmate de tijd voorschrijdt, wordt
alsnog gevraagd of de gemeente het onderhoud wil overnemen. Ook om die reden
wordt het onderhoud per jaar berekend.
Nabestaanden
hebben twee mogelijkheden om het onderhoud aan het grafmonument te betalen: via
een jaarlijkse kohieraanslag of via een afkoop voor de gehele periode van de
grafuitgifte. In het laatste geval wordt een korting gegeven van 20%.