1.                  Inleiding

 

De Programmabegroting 2005-2008, die recentelijk in de gemeenteraad is behandeld en vastgesteld, krijgt een vervolg in de Productenraming. Dit is de tweede productenraming. In deze raming worden de baten en lasten op het niveau van producten uitgewerkt. De besluitvorming over de Programmabegroting is in de voorliggende Productenraming verwerkt

 

De Programmabegroting 2005-2005 en Productenraming 2005-2008 zijn gebaseerd op dezelfde cijfermatige uitgangspunten. Dit betekent dan ook dat er met betrekking tot het begrotingssaldo voor het eerst sinds jaren sprake  is van een bijna volledige aansluiting tussen beide documenten. De eerste jaarschijf sluit volledig. Echter meerjarig gezien is er nog sprake van een gering verschil. Dit wordt veroorzaakt doordat er in de productenraming sprake is van een geactualiseerde urenverdeling in de eerste jaarschijf, de meerjarige effecten hiervan moeten nog in de eerst volgende begrotingsronde worden geactualiseerd.

 

Wel is er in de praktijk toch sprake van verschillen tussen beide documenten. Deze verschillen worden verklaard doordat:

a.       tussen het vaststellen van de programmabegroting en productenraming sprake is van tijdsverschil en voortschrijdend inzicht:

Ø       budgettair neutrale wijzigingen zijn doorgevoerd: een voorbeeld hiervan is het besluit “Verzelfstandiging van het Openbaar Onderwijs”;

Ø       urenverdelingen zijn aangepast op actualiteit, voorbeelden hiervan zijn vakteams belastingen en handhaving en toezicht. Deze aanpassingen zijn (nagenoeg) budgettair neutraal, maar kunnen wel leiden tot verschillen tussen producten en/of programma’s. Dit wordt verderop nader toegelicht;

b.       de besluiten uit de Programmabegroting zijn weliswaar volledig en voor het juiste bedrag verwerkt in de Productenraming, echter gebleken is dat een inhoudelijke verwerking van het voorstel soms leidt tot opname in een ander programma. Een voorbeeld hiervan is de tegenvaller ‘meerkosten afvoer teerhoudend asfalt’ . Deze tegenvaller is in de Programmabegroting opgenomen in het programma Duurzaamheid (zie pag. 82 Programmabegroting). In de uiteindelijke verwerking van deze tegenvaller in de Productenraming is het gekoppeld aan product 5002 Wegen, straten en pleinen. Dit product maakt deel uit van het programma Wijkaanpak en Wonen.

 

In een volgende editie van de begroting dient derhalve meer aandacht te worden besteed aan een juiste koppeling tussen de voorstellen en de producten en programma’s waarop zij moeten worden verwerkt.

 

De verschillen brengen mee dat vaststelling van de Productenraming 2005-2008 in het college van B&W ook leidt tot een 1e begrotingswijziging op de Programmabegroting 2005-2008. Programmabegroting en Productenraming 2005-2008 zijn hierdoor in overeenstemming.

 

In hoofdstuk 2 worden in tabelvorm de verschillen tussen de Productenraming en de Programmabegroting gepresenteerd. In paragraaf 2.2 wordt een verklaring op hoofdlijnen gegeven van de meerjarige saldoverschillen waarvan sprake is in de jaren na 2005. In paragraaf 2.3 wordt een toelichting gegeven op de verschillen op programmaniveau. De focus ligt daarbij op het begrotingsjaar 2005.

 

 


2. Meerjarig overzicht Programmabegroting 2005-2008 op basis van de voorliggende Productenraming 2005-2008

 

2.1               Tabel met meerjarig overzicht

 

Bedragen x € 1.000

 

 

 

 

 

Programma

 

2005

2006

2007

2008

 

 

 

 

 

 

1 – Dienstverlening

 

 

 

 

 

 

Lasten

       9.347

       9.350

       9.336

       9.319

 

Baten

       7.156

       7.206

       7.306

       7.306

 

Toevoeging

              -

              -

              -

              -

 

Onttrekking

              -

              -

              -

              -

 

 

       2.192-

       2.144-

       2.030-

       2.013-

2 - Werk, inkomen en zorg

 

 

 

 

 

 

Lasten

    111.982

    110.574

    111.054

    111.027

 

Baten

      88.084

      87.023

      86.359

      86.359

 

Toevoeging

              -

              -

              -

              -

 

Onttrekking

          228

            76

            74

            74

 

 

      23.670-

      23.475-

      24.621-

      24.594-

3 - Integratie en activering

 

 

 

 

 

 

Lasten

       2.381

       2.348

       2.346

       2.344

 

Baten

       1.678

       1.678

       1.678

       1.678

 

Toevoeging

              -

              -

              -

              -

 

Onttrekking

              -

              -

              -

              -

 

 

          703-

          670-

          668-

          666-

4 - Jeugd en onderwijs

 

 

 

 

 

 

Lasten

      25.918

      25.867

      25.839

      25.872

 

Baten

      13.626

      13.626

      13.626

      13.626

 

Toevoeging

              -

              -

              -

              -

 

Onttrekking

            41

            41

            41

            41

 

 

      12.251-

      12.200-

      12.172-

      12.205-

5 - Wijkaanpak en wonen

 

 

 

 

 

 

Lasten

      43.788

      43.721

      43.521

      43.351

 

Baten

      26.457

      26.483

      26.507

      26.506

 

Toevoeging

          886

          886

          886

          886

 

Onttrekking

       1.187

       1.187

       1.187

       1.187

 

 

      17.030-

      16.937-

      16.713-

      16.544-

6 – Welzijn

 

 

 

 

 

 

Lasten

      14.150

      13.938

      13.836

      13.796

 

Baten

       2.753

       2.732

       2.734

       2.735

 

Toevoeging

            65

            65

            65

            65

 

Onttrekking

          122

            88

            65

            65

 

 

      11.340-

      11.183-

      11.102-

      11.061-

 

Bedragen x € 1.000

 

 

 

 

 

Programma

 

2005

2006

2007

2008

 

 

 

 

 

 

7 – Binnenstad

 

 

 

 

 

 

lasten

          185

          185

          185

          185

 

baten

              -

              -

              -

              -

 

toevoeging

              -

              -

              -

              -

 

onttrekking

              -

              -

              -

              -

 

 

          185-

          185-

          185-

          185-

8 - Duurzaamheid

 

 

 

 

 

 

lasten

      32.061

      24.877

      24.577

      45.506

 

baten

      45.141

      30.527

      13.128

      13.128

 

toevoeging

          119

          106

          107

          159

 

onttrekking

              9-

          268-

          296-

          312-

 

 

      12.952

       5.276

      11.852-

      32.849-

9 - Kennisstad en economie

 

 

 

 

 

 

lasten

       2.331

       2.142

       2.130

       2.128

 

baten

       1.607

       1.607

       1.606

       1.606

 

toevoeging

          307

          307

          307

          307

 

onttrekking

          189

              -

              -

              -

 

 

          842-

          842-

          831-

          829-

10 - Cultuur

 

 

 

 

 

 

lasten

      15.146

      15.022

      14.945

      14.893

 

baten

       2.452

       2.459

       2.465

       2.525

 

toevoeging

          337

          316

          316

          316

 

onttrekking

          291

          202

          202

          202

 

 

      12.740-

      12.677-

      12.594-

      12.482-

11 - Veiligheid

 

 

 

 

 

 

lasten

       7.895

       7.851

       7.844

       7.836

 

baten

       1.515

       1.515

       1.515

       1.515

 

toevoeging

              -

              -

              -

              -

 

onttrekking

            62

            62

            62

            62

 

 

       6.318-

       6.274-

       6.267-

       6.259-

12 - Stedelijke projecten

 

 

 

 

 

 

lasten

      22.159

      14.723

      12.003

       7.245

 

baten

            56

            56

      14.517

      30.757

 

toevoeging

              -

              -

              -

              -

 

onttrekking

              -

              -

              -

              -

 

 

      22.103-

      14.667-

       2.514

      23.512

 


 

Bedragen x € 1.000

 

 

 

 

 

Programma

 

2005

2006

2007

2008

 

 

 

 

 

 

13 - Bestuur en organisatie

 

 

 

 

 

 

lasten

       7.616

       7.689

       7.685

       7.636

 

baten

          152

          152

          152

          152

 

toevoeging

              -

              -

              -

              -

 

onttrekking

              -

              -

              -

              -

 

 

       7.464-

       7.537-

       7.533-

       7.484-

14 - Algemene dekkingsmiddelen

 

 

 

 

 

 

lasten

       7.457

       7.800

       8.124

       9.257

 

baten

    112.440

    112.855

    113.385

    113.956

 

toevoeging

       1.087

       1.095

       1.103

       1.110

 

onttrekking

              -

              -

              -

              -

 

 

    103.896

    103.960

    104.158

    103.589

Totaal

 

 

 

 

 

 

lasten

    302.416

    286.087

    283.425

    300.395

 

baten

    303.117

    287.919

    284.978

    301.849

 

toevoeging

       2.801

       2.775

       2.784

       2.843

 

onttrekking

       2.111

       1.388

       1.335

       1.319

Saldo van de productenraming

 

            10

          445

          104

            70-

 

 

 

 

 

 

Saldo  van de programmabegroting

 

            10

          219

          232

          231

 

 

 

 

 

 

Verschil

 

              0

          226-

          128

          301

 

 


2.2               Verklaring van het verschil in de meerjarenbegroting Programmabegroting en Productenraming

 

De  Programmabegroting 2005-2008 is een begroting op hoofdlijnen. De lopende meerjarenbegroting 2004-2007 inclusief de hieronder vermelde nominale ontwikkelingen vormen tezamen de cijfermatige basis voor deze Programmabegroting 2005-2008 en de Productenraming 2005-2008. De volgende nominale ontwikkelingen zijn conform B&W besluit uit april 2004 toegepast:

 

Nominale ontwikkelingen

 

 

 

 

 

 

Personeelskosten

 

1,50%

Prijsstijging materieel

-0,80%

Ontwikkeling subsidies

0,80%

Tarieven

 

 

0,80%

Renteomslag percentage

5,50%

Trendmatige aanpassing uitkeringen

0,80%

Prijscompensatie Reserves en Voorzieningen

0,00%

 

 

 

 

 

Het begrotingsproces verloopt vervolgens als volgt:

 

·         Conform afgesproken verdeelsystematiek met bijbehorende verdeelsleutels worden o.a. de facilitaire kosten doorberekend naar de producten en leidt dit tot de concept begrotingsbedragen 2005 – 2008;

 

·         Hierop worden (niet budgetneutrale) mutaties verwerkt welke voortkomen uit de besluitvorming vanuit de Programmabegroting ;

 

·         Vervolgens worden de budgetneutrale mutaties voortvloeiende uit de totstandkoming van de Productenraming verwerkt;

 

·         Tot slot worden de uren verdeeld naar de producten.

 

 

 


2.3       Verklaring van het verschil in de begroting 2005 tussen de Programmabegroting en Productenraming

 

Zoals uit onderstaand tabel blijkt komen de saldi van de Programmabegroting en de Productenraming in 2005 overeen. Er zijn echter verschillen in de onderliggende baten en lasten per programma te constateren. Deze verschillen worden in het volgende hoofdstuk toegelicht en verklaard.

 

 

Programmabegroting 2005

 

Productenraming 2005

Verschil

 

lasten

baten

saldo

 

lasten

baten

saldo

 

Dienstverlening

9.056

7.083

-1.973

 

9.347

7.156

-2.191

-218

Werk, inkomen en zorg

113.683

88.521

-25.162

 

111.982

88.313

-23.669

1.493

Integratie en activering

2.520

1.679

-841

 

2.381

1.678

-703

138

Jeugd en onderwijs

36.160

24.063

-12.097

 

25.917

13.666

-12.251

-154

Wijkaanpak en wonen

44.854

28.216

-16.638

 

44.673

27.644

-17.029

-391

Welzijn

14.373

1.505

-12.868

 

14.215

2.874

-11.341

1.527

Binnenstad

191

6

-185

 

185

0

-185

0

Duurzaamheid

33.844

25.256

-8.588

 

32.179

45.131

12.952

21.540

Kennisstad en economie

2.392

1.595

-797

 

2.637

1.796

-841

-44

Cultuur

14.870

2.423

-12.447

 

15.483

2.742

-12.741

-294

Veiligheid

7.929

1.329

-6.600

 

7.894

1.577

-6.317

283

Stedelijke projecten

29.508

29.491

-17

 

22.160

56

-22.104

-22.087

Bestuur en organisatie

6.462

152

-6.310

 

7.616

152

-7.464

-1.154

Algemeen dekkingsmiddelen

11.770

116.305

104.535

 

8.543

112.439

103.896

-639

Totaal

327.612

327.624

12

 

305.212

305.224

12

0

 

2.3.1. Toelichting op de meest opvallende afwijkingen

 (groter dan € 1.000.000)

 

Hieronder volgen samengevat de meest opvallende afwijkingen ( groter dan € 1.000.000) tussen Programmabegroting en productenraming met een toelichting op deze afwijking.

 

Programma Werk, inkomen en zorg

In de programmabegroting is aangegeven hoe de komende jaren het tekort bijzondere bijstand wordt gedekt. Deze dekking is nu verwerkt in de productenraming.

De rijksbezuiniging 2004 (via de Algemene uitkering) was € 1,5 miljoen. Er is door Delft € 3 ton bezuinigd op categorale verstrekkingen, zoals de witgoedregeling. Er is vooralsnog incidenteel een aanvullend budget van het rijk ontvangen (€ 6 ton) voor chronisch zieken, ook aan deze groep te besteden. Omstreeks de helft daarvan is wel in te zetten voor het totale tekort op de Bijzondere Bijstand.

 

Het begrotingstekort 2004 komt daardoor dan uit op € 850.000, in eerste aanleg te dekken vanuit de vereveningsreserve WWB. Voor 2005 wordt uitgegaan van € 3,5 ton structurele dekking uit de risicobuffer, voor 2006 en verder € 500.000 uit de risicobuffer.

                                                          

 

Opgeteld een verlaging van de lasten van € 650.000,-  (categorale verstrekkingen

€ 300.000,- en inzet risicobuffer € 350.000,- .

 


Programma Jeugd en Onderwijs

Na het vaststellen van de voorlopige programmabegroting 2005-2008 in juli 2004 heeft definitieve besluitvorming plaatsgevonden over de verzelfstandiging van het Openbaar Onderwijs. Dit betekent dat in de programmabegroting de lasten en baten voor het openbaar onderwijs ad € 10.100.000,- nog zijn geraamd. De definitieve besluitvorming is wel verwerkt in de productenraming 2005-2008. Hierdoor zijn zowel de baten als de lasten € 10.100.000,- in de productenraming lager.

 

Programma’s Stedelijke Projecten/Duurzaamheid

In de productenraming 2005-2008 zijn de lasten op het programma Stedelijke Projecten ruim € 7.000.000,- lager dan bij de programmabegroting 2005-2008. Dit wordt veroorzaakt door een bijstelling van de raming van de grondexploitatie Harnaschpolder. Deze was in oorspronkelijke raming op € 29.500.000,- geraamd en is vanwege vertraging in de planning van de grondexploitatie verlaagd met € 7.000.000,-, tot € 22.400.000,-. (afgerond). Voorts zijn de totale baten € 22.400.000 (opbrengsten bouwexploitaties) niet onder het programma Stedelijke Projecten verantwoord, maar op het programma Duurzaamheid, product bouwgrondexploitatie. Dit om de sturing te versterken.

 

Samengevat een totaal verschil tussen de programmabegroting en productenraming van

€ 7.000.000,- in lagere lasten en baten.

 

Programma Wijkaanpak en wonen

Op dit programma komt de gemeentelijke financieringsrelatie met de corporaties tot uitdrukking. Recent is de leningenportefeuille geactualiseerd. Ten gevolge van renteherziening en vervroegde aflossing/herfinanciering zijn de financieringslasten van de aan de woningbouwcorporaties verstrekte leningen verlaagd. Dit geldt ook voor de door de gemeente aangetrokken leningen die daar tegenover staan. Per saldo geeft dat een budgettair neutrale verlaging van de lasten en baten van € 1.700.000.

 

De overige aanpassingen ten bedrage van € 2.950.000 worden verklaard bij het desbetreffende programma. Ook deze hebben een budgettair neutraal karakter. De overige aanpassingen worden nader toegelicht bij het desbetreffende programma (paragraaf 2.3.3).

 

De meest opvallende afwijkingen samengevat:

Programma Werk, inkomen en zorg                        -/-                      650.000,-

Programma Jeugd en Onderwijs                              -/-                  10.100.000,-

Programma Stedelijke Projecten/Duurzaamheid     -/-                    7.000.000,-

Programma Wijkaanpak en wonen                          -/-                    1.700.000,-

Overige aanpassingen                                              -/-                    2.950.000,-

Totaal verschil programmabegroting/productenraming          22.400.000,-

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2.3.2  Toelichting op de verschuivingen tussen programma’s

In aanvulling op de budgetaanpassingen hebben er verschuivingen tussen programma’s plaatsgevonden door:

a.       definitieve urenverdelingen;

b.       verwerking van enkele  besluiten uit de programmabegroting 2005-2008 op een product van een ander programma. Ook deze aanpassingen worden in de 1e begrotingswijziging op de Programmabegroting aangeboden.

 


Ad a. De apparaatskosten van vakteams en sectoren worden doorberekend naar de producten. Dit gebeurt door de productieve uren van de medewerkers te vermenigvuldigen met een tarief waarin de kosten zijn verwerkt. Dit is in deze productenraming gecorrigeerd. Bovendien kan in elke volgende editie van de begroting sowieso sprake zijn van verschuivingen in de werklast van producten en programma’s. In de Delftse begrotingssystematiek worden organisatiekosten – bijvoorbeeld van vakteams – doorbelast naar de producten waarvoor deze vakteams werkzaamheden verrichten. Deze doorbelasting vindt plaats door de productieve uren die de medewerkers besteden aan een product toe te wijzen. Hiervoor wordt in het begrotingsproces een planning opgesteld (wie wanneer op welk product gaat werken). Deze planning is in sommige gevallen moeilijk te maken, daar deze van een half tot ruim een jaar van tevoren wordt opgesteld. Een analyse aan het einde van het jaar (bijvoorbeeld in het jaarrekeningproces) wijst dan uit dat de werkelijke urenbesteding kan afwijken van de oorspronkelijke planning. De urenplanning voor het lopende en het komende jaar wordt dan bijgesteld. Juist deze bijstelling levert een verschuiving tussen programma’s en producten op omdat er door Vakteams op diverse producten en diverse Programma’s wordt gewerkt. Het gemeentelijk saldo wordt niet beïnvloed.

 

Deze verschuivingen hebben geen consequenties voor het saldo van de gemeentebegroting, maar wel voor de lastenverdeling tussen de betrokken programma’s.

 

Programma 1: Dienstverlening (bedragen maal € 1.000)

Programmabegroting 2005

Productenraming 2005

Verschil

lasten

baten

saldo

lasten

baten

Saldo

 

9.056

7.083

-1.973

9.347

7.156

-2.191

-218

De aanvullende bezuinigingstaakstelling voor publiekszaken in de Programmabegroting (pag. 19) van € 80.000 is verwerkt op programma 8. De overige verschillen ad € 140.000 worden veroorzaakt door urenverschuivingen.

 

Programma 2: Werk, Inkomen en Zorg (bedragen maal € 1.000)

Programmabegroting 2005

Productenraming 2005

Verschil

lasten

baten

saldo

lasten

baten

Saldo

 

113.683

88.521

-25.162

111.982

88.313

-23.669

1.493

In de programmabegroting is aangegeven hoe de komende jaren het tekort bijzondere bijstand wordt gedekt. Deze dekking is nu verwerkt in de productenraming.

De rijksbezuiniging 2004 (via de Algemene uitkering) was € 1,5 miljoen. Er is door Delft € 3 ton bezuinigd op categorale verstrekkingen, zoals de witgoedregeling. Er is vooralsnog incidenteel een aanvullend budget van het rijk ontvangen (€ 6 ton) voor chronisch zieken, ook aan deze groep te besteden. Omstreeks de helft daarvan is wel in te zetten voor het totale tekort op de Bijzondere Bijstand.

 

Het begrotingstekort 2004 komt daardoor dan uit op € 850.000, in eerste aanleg te dekken vanuit de vereveningsreserve WWB. Voor 2005 wordt uitgegaan van € 3,5 ton structurele dekking uit de risicobuffer, voor 2006 en verder € 500.000 uit de risicobuffer.

                                                          

 

Opgeteld een verlaging van de lasten van € 650.000,-  (categorale verstrekkingen

€ 300.000,- en inzet risicobuffer € 350.000,- .

 

                       

 

 

Programma 3: Integratie en Activering (bedragen maal € 1.000)

Programmabegroting 2005

Productenraming 2005

Verschil

lasten

baten

saldo

lasten

baten

saldo

 

2.520

1.679

-841

2.381

1.678

-703

138

De lagere lasten worden veroorzaakt door urenverschuivingen.

 

Programma 4: Jeugd en onderwijs (bedragen maal € 1.000)

Programmabegroting 2005

Productenraming 2005

Verschil

lasten

baten

saldo

lasten

baten

saldo

 

36.160

24.063

-12.097

25.917

13.666

-12.521

-154

De lagere lasten en baten worden veroorzaakt door de verzelfstandiging van het Openbaar Onderwijs. In de productenraming is hiervoor een bedrag van € 10.155.000 verlaging van de lasten en een bedrag van € 10.073.000 verlaging van de baten opgenomen.

 

In de programmabegroting is voor nieuw beleid Beheer welzijnsaccommodaties € 150.000 ter beschikking geteld in programma 6: Welzijn. Echter het beheer van welzijnsaccommodaties maakt onderdeel uit van het product Jeugd en jongeren werk, onderdeel van het programma Jeugd en Onderwijs. Hierdoor zijn de middelen in de productenraming in dit programma ter beschikking gesteld. Dit zelfde geldt voor de middelen nieuw beleid voor Bureau vrijwilligerswerk ad € 25.000.

 

Tevens stelt het Rijk geen doeluitkering voor Onderwijs Allochtone levende talen beschikbaar. Hierdoor zijn zowel de lasten als de baten met € 330.000 verlaagd.

 

Programma 5:  Wijkaanpak en wonen (bedragen maal € 1.000)

Programmabegroting 2005

Productenraming 2005

Verschil

lasten

baten

saldo

lasten

baten

Saldo

 

44.854

28.216

-16.638

44.673

27.644

-17.029

-391

De lasten in de productenraming zijn € 200.000 lager dan in de programmabegroting. Dit is een samenspel van verhoging van lasten en verlaging van lasten.

 

De verlaging kan als volgt worden verklaard. Op dit product komt de gemeentelijke financieringsrelatie met de corporaties tot uitdrukking. Recent is de leningenportefeuille geactualiseerd. Ten gevolge van renteherziening en vervroegde aflossing/herfinanciering zijn de financieringslasten van de aan de woningbouwcorporaties verstrekte leningen verlaagd. Dit geldt ook voor de door de gemeente aangetrokken leningen die daar tegenover staan. Per saldo geeft dat een budgettair neutrale verlaging van de lasten en baten van € 1.700.000.

 

De verhoging is als volgt samengesteld. In de productenraming is op dit programma (op het product wegen, straten en pleinen) een tegenvaller meerkosten afvoer teerhoudend asfalt van € 150.000,- ingevuld die in de Programmabegroting is geraamd op het Programma Duurzaamheid.

 

Voorst zijn in het kader van de BBV op het product coördinatie Wijkbeheer een aantal onderhoudskredieten omgezet naar budgetten. Dit behelst een bedrag van ruim € 800.000. Tevens zijn op dit programma aan de diverse producten ook in het kader van de BBV, reserves toegevoegd. Hier gaat het om bijna € 500.000.

 


De overige verschuivingen worden verklaard door een geactualiseerde urenverdeling.

 

Samenvatting lasten:

Kapitaallasten woningbouwcoöperaties                   -/-                  1.700.000

Omzetten onderhoudskredieten in budget               +/+                     800.000

Toevoegen reserves                                                 +/+                     500.000

Tegenvaller teerhoudend asfalt                                 +/+                     150.000

Overige correcties                                                    +/+                       50.000

Totaal                                                                        -/-                     200.000

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Samenvatting baten:

Kapitaallasten woningbouwcoöperaties                   -/-                  1.700.000

Omzetten onderhoudskredieten in budget               +/+                     800.000

Toevoegen reserves                                                 +/+                     500.000

Overige correcties                                                    -/-                       200.000                       

Totaal                                                                        -/-                     600.000

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Programma 6: Welzijn (bedragen maal € 1.000)

Programmabegroting 2005

Productenraming 2005

Verschil

lasten

baten

saldo

lasten

baten

Saldo

 

14.373

1.505

-12.868

14.215

2.874

-11.341

1.527

In 2005 is de rijksbijdrage voor de kinderopvang  (€ 1.125.000) omgezet naar een doeluitkering. Deze kan dan nu ook direct op het product kinderopvang worden verantwoord. Voorheen werd de kinderopvang gedekt uit de algemene uitkering van het gemeentefonds, programma 14 Algemene dekkingsmiddelen. De algemene uitkering is dan ook verlaagd met eenzelfde bedrag. Eventuele overschotten dan wel tekorten worden met de voorziening Kinderopvang verrekend.

 

In de programmabegroting is voor nieuw beleid Beheer welzijnsaccommodaties € 150.000 ter beschikking geteld in dit programma. Echter het beheer van welzijnsaccommodaties maakt onderdeel uit van het product Jeugd en jongeren werk, zijnde programma 4: Jeugd en Onderwijs. De middelen voor nieuw beleid zijn dan ook bij dat programma opgenomen. Dit geldt ook voor de middelen nieuw beleid voor Bureau Vrijwilligerswerk ad € 25.000.

 

Voorts zijn de baten en lasten in de productenraming verhoogd met € 122.000 voor product Sport overige vanwege een onttrekking aan de reserve Sportfonds.

 

De overige verschuivingen worden verklaard door een geactualiseerde urenverdeling.

 

Programma 7: Binnenstad (bedragen maal € 1.000)

Programmabegroting 2005

Productenraming 2005

Verschil

lasten

baten

saldo

lasten

baten

saldo

 

191

6

-185

185

0

-185

0

Geen bijzonderheden.

 


Programma 8: Duurzaamheid (bedragen maal € 1.000)

Programmabegroting 2005

Productenraming 2005

Verschil

Lasten

baten

saldo

lasten

baten

saldo

 

33.844

25.256

-8.588

32.179

45.131

12.952

21.540

De baten zijn ongeveer € 20.000.000 verhoogd. Dit wordt verklaard doordat de totale baten van de grondexploitatie (inclusief Harnaschpolder) voor € 20.900.000 in dit programma zijn opgenomen. Deze baten zijn gebaseerd op het bijgestelde MeerjarenProgrammaVastgoed (MPV) dat in juni 2004 door de Raad is vastgesteld, waardoor dit niet in de cijfers van de Programmabegroting kon worden opgenomen. Bij de jaarrekening 2003 is aanbevolen dat het MPV vroegtijdiger in het jaar beschikbaar gesteld, waardoor de cijfers voortaan ook in de Programmabegroting kunnen worden opgenomen. Hierover zijn inmiddels afspraken gemaakt.

 

In de productenraming zijn de lasten bijna € 1.600.000 lager dan in de programmabegroting. Dit wordt als volgt verklaard.

 

De verwachtingen op het product bouwgrondexploitaties zijn in de productenraming op basis van het MPV met in het totaal € 1.400.000 neerwaarts bijgesteld.

 

De aanvullende bezuinigingstaakstelling voor publiekszaken van € 80.000 in de Programmabegroting onder programma 1: Dienstverlening, is in de productenraming onder dit programma opgenomen.

 

In de Programmabegroting is een tegenvaller voor de afvoer van teerhoudend asfalt geraamd van € 150.000. In de productenraming is deze tegenvaller ingevuld op het Programma Wijkaanpak en Wonen (product wegen, straten en pleinen).

 

Daarnaast is in de Programmabegroting een bezuinigingstaakstelling voor het product Parkeervoorzieningen opgenomen van in totaal  € 350.000. Deze bezuiniging is ingevuld doordat er vanuit Programma 14, algemene dekkingsmiddelen een lagere bijdrage van

€ 350.000 aan het product parkeervoorzieningen is geraamd. Dit betekent dat er € 350.000 taakstellend aan lagere lasten op dit programma is opgenomen.

 

In de productenraming is een bedrag aan lasten van € 30.000 voor prioriteiten/nieuw beleid piket meten opgenomen. In de Programmabegroting is dit geraamd onder het Programma 11: Veiligheid.

Samenvatting lasten:

Bijstelling bouwgrondexploitatie                                            -/- €     1.400.000

Bezuiniging publiekzaken                                                     -/-             80.000

Lagere bijdrage Parkeerfonds                                              -/-           350.000

Nieuw beleid piket meten                                                      +/+           30.000

Overige aanpassingen (uren)                                               +/+         200.000

Totaal                                                                                    -/- €     1.600.000

 
 

 

 

 

 

 

 

 


                                                                                             

 

Programma 9:  Kennisstad en economie (bedragen maal € 1.000)

Programmabegroting 2005

Productenraming 2005

Verschil

Lasten

Baten

saldo

lasten

baten

saldo

 

2.392

1.595

-797

2.637

1.796

-841

-44

De verschillen worden veroorzaakt door geringe urenverschuivingen.

 


Programma 10: Cultuur (bedragen maal € 1.000)

Programmabegroting 2005

Productenraming 2005

Verschil

lasten

baten

saldo

lasten

baten

saldo

 

14.870

2.423

-12.447

15.483

2.742

-12.741

-294

In de productenraming zijn de lasten toegenomen met € 600.000. Dit wordt verklaard doordat ongeveer € 300.000 aan reserves onder de producten gemeentemuseum, beeldende kunst en culturele evenementen, zijn toegevoegd (gevolg van Besluit Begroten en Verantwoorden (BVV)), zowel aan de baten als aan de lasten kant wordt deze mutatie verwerkt. Tevens worden de gevolgen van het besluit Regionaal Historisch Centrum (RHC) zichtbaar op dit programma. De overige verschillen worden verklaard door urenverschuivingen.

 

Programma 11: Veiligheid (bedragen maal € 1.000)

Programmabegroting 2005

Productenraming 2005

Verschil

Lasten

baten

saldo

lasten

baten

saldo

 

7.929

1.329

-6.600

7.894

1.577

-6.317

283

In de productenraming is op het product openbare orde en veiligheid voor € 240.000 aan hogere baten opgenomen. Het betreft hier een stelpost ivm de compensatie urenverwerking parkeren.

 

Programma 12: Stedelijke projecten (bedragen maal € 1.000)

Programmabegroting 2005

Productenraming 2005

Verschil

Lasten

baten

saldo

lasten

baten

saldo

 

29.508

29.491

-17

22.160

56

-22.140

-22.087

In de productenraming 2005-2008 zijn de lasten op het programma Stedelijke Projecten ruim € 7.000.000,- lager dan bij de programmabegroting 2005-2008. Dit wordt veroorzaakt door een bijstelling van de raming van de grondexploitatie Harnaschpolder. Deze was in oorspronkelijke raming op € 29.500.000,- geraamd en is vanwege vertraging in de planning van de grondexploitatie verlaagd met € 7.000.000,-, tot € 22.400.000,-. (afgerond). Voorts zijn de totale baten € 22.400.000 (opbrengsten bouwexploitaties) niet onder het programma Stedelijke Projecten verantwoord, maar op het programma Duurzaamheid, product bouwgrondexploitatie.

 

Programma 13: Bestuur en Organisatie (bedragen maal € 1.000)

Programmabegroting 2005

Productenraming 2005

Verschil

lasten

baten

saldo

lasten

Baten

saldo

 

6.462

152

-6.310

7.616

152

-7.464

-1.154

In de productenraming zijn de lasten € 1.100.000 hoger dan in de programmabegroting. Dit wordt verklaard doordat de bezuiniging ad € 990.000 (taakstellend voor efficiency € 700.000, overdracht van taken € 250.000 en efficiency ICT € 40.000, zijn opgenomen op producten onder de Algemene Dekkingsmiddelen.  De ICT efficiency is op de kostenplaats van het vakteam ICT ingevuld. Dit geldt ook voor de tegenvaller van het Rechtsbescherrmingsbedrijf van € 90.000. Deze is in de productenraming verwerkt op de kostenplaats van het vakteam Juridische Zaken (JZ) en dus niet rechtstreeks op een product.

 

Het overige geringe verschil wordt verklaard door technische correcties.

 


Algemene Dekkingsmiddelen (bedragen maal € 1.000)

Programmabegroting 2005

Productenraming 2005

Verschil

lasten

baten

saldo

Lasten

Baten

saldo

 

11.770

116.305

104.535

8.543

112.439

103.896

-639

De totale lasten in de productenraming zijn gedaald met € 3.200.000. Deze daling kan als volgt worden verklaard.

 

In het proces van de productenraming zijn de reserves in het kader van de BBV ondergebracht bij de producten en dus bij de programma’s. Hierdoor zijn de  de stortingen in- en onttrekkingen aan reserves hier met  € 1.500.000 verlaagd,  en aan de programma’s toegevoegd. Deze zijn in de toelichting per programma niet terug te vinden omdat het opgeteld om een significant bedrag gaat, maar bij de verdeling over de programma’s nauwelijks een verklaring is voor de significante verschillen per programma, met uitzondering van programma 10: Cultuur.

 

Daarnaast zijn er op dit Programma bezuinigingen van Programma 13, Bestuur en Organisatie, € 950.000 (minus efficiency ICT € 40.000) ingevuld. Zie toelichting op Programma 13.

 

Voorts was in de programmabegroting een stelpost  nieuw beleid ad € 1.000.000 opgenomen onder dit programma en deze is in de productenraming over de diverse programma’s verdeeld. Dit betekent dat de lasten voor dit bedrag worden aangepast.

 

De overige verschuivingen is een samenspel van urenaanpassingen en technische correcties, die geen gevolgen hebben voor het gemeentelijk saldo.

 

Samenvatting lasten

Aanpassing in kader BBV                                                     -/-                  1.500.000

Invulling bezuinigingstaakstelling Programma 13:                -/-                       950.000

Verwerking Algemene Uitkering                                            -/-                    1.000.000

Overige aanpassingen                                                          +/+                     300.000

Totaal                                                                                    -/-                  3.200.000

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 


De totale baten in de productenraming zijn  € 3.900.000 lager. Dit kan als volgt worden verklaard

 

In 2005 is de rijksbijdrage voor de kinderopvang  (€ 1.125.000) omgezet naar een doeluitkering. Deze kan dan nu ook direct op het product kinderopvang worden verantwoord. Voorheen werd de kinderopvang gedekt uit de algemene uitkering van het gemeentefonds, Algemene dekkingsmiddelen. De algemene uitkering is dan ook verlaagd met eenzelfde bedrag.

 

De overige verschillen vloeien voort uit een verschillende verwerking van de effecten van de Algemene Uitkering tussen programmabegroting en productenraming.

 

Samenvatting baten

Doeluitkering kinderopvang                                                   -/-                  1.125.000

Aanpassing reserves conform BBV                                     -/-                    1.500.000

Verwerking Algemene Uitkering                                            -/-                    1.000.000

Overige aanpassingen                                                          -/-                       300.000

Totaal                                                                                    -/-                  3.900.000

 
 

 

 

 

 

 


           
Hoofdstuk 3

 

Productbladen