De
Programmabegroting 2005-2008, die recentelijk in de gemeenteraad is behandeld
en vastgesteld, krijgt een vervolg in de Productenraming. Dit is de tweede
productenraming. In deze raming worden de baten en lasten op het niveau van
producten uitgewerkt. De besluitvorming over de Programmabegroting is in de
voorliggende Productenraming verwerkt
De Programmabegroting 2005-2005 en Productenraming 2005-2008
zijn gebaseerd op dezelfde cijfermatige uitgangspunten. Dit betekent dan ook
dat er met betrekking tot het begrotingssaldo voor het eerst sinds jaren
sprake is van een bijna volledige
aansluiting tussen beide documenten. De eerste jaarschijf sluit volledig.
Echter meerjarig gezien is er nog sprake van een gering verschil. Dit wordt
veroorzaakt doordat er in de productenraming sprake is van een geactualiseerde
urenverdeling in de eerste jaarschijf, de meerjarige effecten hiervan moeten
nog in de eerst volgende begrotingsronde worden geactualiseerd.
Wel is er in de praktijk toch sprake van verschillen tussen
beide documenten. Deze verschillen worden verklaard doordat:
a.
tussen het vaststellen van de programmabegroting en
productenraming sprake is van tijdsverschil en voortschrijdend inzicht:
Ø budgettair
neutrale wijzigingen zijn doorgevoerd: een voorbeeld hiervan is het besluit
“Verzelfstandiging van het Openbaar Onderwijs”;
Ø urenverdelingen
zijn aangepast op actualiteit, voorbeelden hiervan zijn vakteams belastingen en
handhaving en toezicht. Deze aanpassingen zijn (nagenoeg) budgettair neutraal,
maar kunnen wel leiden tot verschillen tussen producten en/of programma’s. Dit
wordt verderop nader toegelicht;
b.
de besluiten uit de Programmabegroting zijn weliswaar
volledig en voor het juiste bedrag verwerkt in de Productenraming, echter
gebleken is dat een inhoudelijke verwerking van het voorstel soms leidt tot
opname in een ander programma. Een voorbeeld hiervan is de tegenvaller
‘meerkosten afvoer teerhoudend asfalt’ . Deze tegenvaller is in de
Programmabegroting opgenomen in het programma Duurzaamheid (zie pag. 82
Programmabegroting). In de uiteindelijke verwerking van deze tegenvaller in de
Productenraming is het gekoppeld aan product 5002 Wegen, straten en pleinen.
Dit product maakt deel uit van het programma Wijkaanpak en Wonen.
In een volgende editie van de begroting dient derhalve meer
aandacht te worden besteed aan een juiste koppeling tussen de voorstellen en de
producten en programma’s waarop zij moeten worden verwerkt.
De verschillen brengen mee dat vaststelling van de
Productenraming 2005-2008 in het college van B&W ook leidt tot een 1e
begrotingswijziging op de Programmabegroting 2005-2008. Programmabegroting en
Productenraming 2005-2008 zijn hierdoor in overeenstemming.
In hoofdstuk 2 worden in tabelvorm de verschillen tussen de
Productenraming en de Programmabegroting gepresenteerd. In paragraaf 2.2 wordt
een verklaring op hoofdlijnen gegeven van de meerjarige saldoverschillen
waarvan sprake is in de jaren na 2005. In paragraaf 2.3 wordt een toelichting
gegeven op de verschillen op programmaniveau. De focus ligt daarbij op het
begrotingsjaar 2005.
2.
Meerjarig overzicht Programmabegroting 2005-2008 op basis van de voorliggende
Productenraming 2005-2008
2.1
Tabel met meerjarig overzicht
Bedragen x € 1.000 |
|
|
|
|
|
Programma |
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
|
|
|
|
|
|
1 –
Dienstverlening |
|
|
|
|
|
|
Lasten |
9.347 |
9.350 |
9.336 |
9.319 |
|
Baten |
7.156 |
7.206 |
7.306 |
7.306 |
|
Toevoeging |
- |
- |
- |
- |
|
Onttrekking |
- |
- |
- |
- |
|
|
2.192- |
2.144- |
2.030- |
2.013- |
2 - Werk,
inkomen en zorg |
|
|
|
|
|
|
Lasten |
111.982 |
110.574 |
111.054 |
111.027 |
|
Baten |
88.084 |
87.023 |
86.359 |
86.359 |
|
Toevoeging |
- |
- |
- |
- |
|
Onttrekking |
228 |
76 |
74 |
74 |
|
|
23.670- |
23.475- |
24.621- |
24.594- |
3 -
Integratie en activering |
|
|
|
|
|
|
Lasten |
2.381 |
2.348 |
2.346 |
2.344 |
|
Baten |
1.678 |
1.678 |
1.678 |
1.678 |
|
Toevoeging |
- |
- |
- |
- |
|
Onttrekking |
- |
- |
- |
- |
|
|
703- |
670- |
668- |
666- |
4 - Jeugd
en onderwijs |
|
|
|
|
|
|
Lasten |
25.918 |
25.867 |
25.839 |
25.872 |
|
Baten |
13.626 |
13.626 |
13.626 |
13.626 |
|
Toevoeging |
- |
- |
- |
- |
|
Onttrekking |
41 |
41 |
41 |
41 |
|
|
12.251- |
12.200- |
12.172- |
12.205- |
5 -
Wijkaanpak en wonen |
|
|
|
|
|
|
Lasten |
43.788 |
43.721 |
43.521 |
43.351 |
|
Baten |
26.457 |
26.483 |
26.507 |
26.506 |
|
Toevoeging |
886 |
886 |
886 |
886 |
|
Onttrekking |
1.187 |
1.187 |
1.187 |
1.187 |
|
|
17.030- |
16.937- |
16.713- |
16.544- |
6 –
Welzijn |
|
|
|
|
|
|
Lasten |
14.150 |
13.938 |
13.836 |
13.796 |
|
Baten |
2.753 |
2.732 |
2.734 |
2.735 |
|
Toevoeging |
65 |
65 |
65 |
65 |
|
Onttrekking |
122 |
88 |
65 |
65 |
|
|
11.340- |
11.183- |
11.102- |
11.061- |
Bedragen x € 1.000 |
|
|
|
|
|
Programma |
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
|
|
|
|
|
|
7 –
Binnenstad |
|
|
|
|
|
|
lasten |
185 |
185 |
185 |
185 |
|
baten |
- |
- |
- |
- |
|
toevoeging |
- |
- |
- |
- |
|
onttrekking |
- |
- |
- |
- |
|
|
185- |
185- |
185- |
185- |
8 -
Duurzaamheid |
|
|
|
|
|
|
lasten |
32.061 |
24.877 |
24.577 |
45.506 |
|
baten |
45.141 |
30.527 |
13.128 |
13.128 |
|
toevoeging |
119 |
106 |
107 |
159 |
|
onttrekking |
9- |
268- |
296- |
312- |
|
|
12.952 |
5.276 |
11.852- |
32.849- |
9 -
Kennisstad en economie |
|
|
|
|
|
|
lasten |
2.331 |
2.142 |
2.130 |
2.128 |
|
baten |
1.607 |
1.607 |
1.606 |
1.606 |
|
toevoeging |
307 |
307 |
307 |
307 |
|
onttrekking |
189 |
- |
- |
- |
|
|
842- |
842- |
831- |
829- |
10 -
Cultuur |
|
|
|
|
|
|
lasten |
15.146 |
15.022 |
14.945 |
14.893 |
|
baten |
2.452 |
2.459 |
2.465 |
2.525 |
|
toevoeging |
337 |
316 |
316 |
316 |
|
onttrekking |
291 |
202 |
202 |
202 |
|
|
12.740- |
12.677- |
12.594- |
12.482- |
11 -
Veiligheid |
|
|
|
|
|
|
lasten |
7.895 |
7.851 |
7.844 |
7.836 |
|
baten |
1.515 |
1.515 |
1.515 |
1.515 |
|
toevoeging |
- |
- |
- |
- |
|
onttrekking |
62 |
62 |
62 |
62 |
|
|
6.318- |
6.274- |
6.267- |
6.259- |
12 -
Stedelijke projecten |
|
|
|
|
|
|
lasten |
22.159 |
14.723 |
12.003 |
7.245 |
|
baten |
56 |
56 |
14.517 |
30.757 |
|
toevoeging |
- |
- |
- |
- |
|
onttrekking |
- |
- |
- |
- |
|
|
22.103- |
14.667- |
2.514 |
23.512 |
Bedragen x € 1.000 |
|
|
|
|
|
Programma |
|
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
|
|
|
|
|
|
13 -
Bestuur en organisatie |
|
|
|
|
|
|
lasten |
7.616 |
7.689 |
7.685 |
7.636 |
|
baten |
152 |
152 |
152 |
152 |
|
toevoeging |
- |
- |
- |
- |
|
onttrekking |
- |
- |
- |
- |
|
|
7.464- |
7.537- |
7.533- |
7.484- |
14 - Algemene
dekkingsmiddelen |
|
|
|
|
|
|
lasten |
7.457 |
7.800 |
8.124 |
9.257 |
|
baten |
112.440 |
112.855 |
113.385 |
113.956 |
|
toevoeging |
1.087 |
1.095 |
1.103 |
1.110 |
|
onttrekking |
- |
- |
- |
- |
|
|
103.896 |
103.960 |
104.158 |
103.589 |
Totaal |
|
|
|
|
|
|
lasten |
302.416 |
286.087 |
283.425 |
300.395 |
|
baten |
303.117 |
287.919 |
284.978 |
301.849 |
|
toevoeging |
2.801 |
2.775 |
2.784 |
2.843 |
|
onttrekking |
2.111 |
1.388 |
1.335 |
1.319 |
Saldo
van de productenraming |
|
10 |
445 |
104 |
70- |
|
|
|
|
|
|
Saldo van de programmabegroting |
|
10 |
219 |
232 |
231 |
|
|
|
|
|
|
Verschil |
|
0 |
226- |
128 |
301 |
2.2
Verklaring van het verschil in de meerjarenbegroting
Programmabegroting en Productenraming
De Programmabegroting 2005-2008 is een
begroting op hoofdlijnen. De lopende meerjarenbegroting 2004-2007 inclusief de
hieronder vermelde nominale ontwikkelingen vormen tezamen de cijfermatige basis
voor deze Programmabegroting 2005-2008 en de Productenraming 2005-2008. De
volgende nominale ontwikkelingen zijn conform B&W besluit uit april 2004
toegepast:
Nominale ontwikkelingen |
|
|||
|
||||
|
|
|
|
|
Personeelskosten |
|
1,50% |
||
Prijsstijging
materieel |
-0,80% |
|||
Ontwikkeling
subsidies |
0,80% |
|||
Tarieven |
|
|
0,80% |
|
Renteomslag
percentage |
5,50% |
|||
Trendmatige
aanpassing uitkeringen |
0,80% |
|||
Prijscompensatie
Reserves en Voorzieningen |
0,00% |
|||
|
|
|
|
Het
begrotingsproces verloopt vervolgens als volgt:
·
Conform
afgesproken verdeelsystematiek met bijbehorende verdeelsleutels worden o.a. de
facilitaire kosten doorberekend naar de producten en leidt dit tot de concept
begrotingsbedragen 2005 – 2008;
·
Hierop worden (niet budgetneutrale) mutaties verwerkt welke
voortkomen uit de besluitvorming vanuit de Programmabegroting ;
·
Vervolgens worden de budgetneutrale mutaties voortvloeiende
uit de totstandkoming van de Productenraming verwerkt;
·
Tot slot worden de uren verdeeld naar de producten.
2.3 Verklaring
van het verschil in de begroting 2005 tussen de Programmabegroting en
Productenraming
Zoals uit onderstaand tabel blijkt komen de saldi van de
Programmabegroting en de Productenraming in 2005 overeen. Er zijn echter
verschillen in de onderliggende baten en lasten per programma te constateren.
Deze verschillen worden in het volgende hoofdstuk toegelicht en verklaard.
|
Programmabegroting 2005 |
|
Productenraming 2005 |
Verschil |
||||
|
lasten |
baten |
saldo |
|
lasten |
baten |
saldo |
|
Dienstverlening |
9.056 |
7.083 |
-1.973 |
|
9.347 |
7.156 |
-2.191 |
-218 |
Werk,
inkomen en zorg |
113.683 |
88.521 |
-25.162 |
|
111.982 |
88.313 |
-23.669 |
1.493 |
Integratie
en activering |
2.520 |
1.679 |
-841 |
|
2.381 |
1.678 |
-703 |
138 |
Jeugd
en onderwijs |
36.160 |
24.063 |
-12.097 |
|
25.917 |
13.666 |
-12.251 |
-154 |
Wijkaanpak
en wonen |
44.854 |
28.216 |
-16.638 |
|
44.673 |
27.644 |
-17.029 |
-391 |
Welzijn |
14.373 |
1.505 |
-12.868 |
|
14.215 |
2.874 |
-11.341 |
1.527 |
Binnenstad |
191 |
6 |
-185 |
|
185 |
0 |
-185 |
0 |
Duurzaamheid |
33.844 |
25.256 |
-8.588 |
|
32.179 |
45.131 |
12.952 |
21.540 |
Kennisstad
en economie |
2.392 |
1.595 |
-797 |
|
2.637 |
1.796 |
-841 |
-44 |
Cultuur |
14.870 |
2.423 |
-12.447 |
|
15.483 |
2.742 |
-12.741 |
-294 |
Veiligheid |
7.929 |
1.329 |
-6.600 |
|
7.894 |
1.577 |
-6.317 |
283 |
Stedelijke
projecten |
29.508 |
29.491 |
-17 |
|
22.160 |
56 |
-22.104 |
-22.087 |
Bestuur
en organisatie |
6.462 |
152 |
-6.310 |
|
7.616 |
152 |
-7.464 |
-1.154 |
Algemeen
dekkingsmiddelen |
11.770 |
116.305 |
104.535 |
|
8.543 |
112.439 |
103.896 |
-639 |
Totaal |
327.612 |
327.624 |
12 |
|
305.212 |
305.224 |
12 |
0 |
2.3.1. Toelichting op de meest opvallende afwijkingen
(groter dan € 1.000.000)
Hieronder volgen samengevat de meest opvallende afwijkingen
( groter dan € 1.000.000) tussen Programmabegroting en productenraming met een
toelichting op deze afwijking.
In
de programmabegroting is aangegeven hoe de komende jaren het tekort bijzondere
bijstand wordt gedekt. Deze dekking is nu verwerkt in de productenraming.
De
rijksbezuiniging 2004 (via de Algemene uitkering) was € 1,5 miljoen. Er is door
Delft € 3 ton bezuinigd op categorale verstrekkingen, zoals de witgoedregeling.
Er is vooralsnog incidenteel een aanvullend budget van het rijk ontvangen (€ 6
ton) voor chronisch zieken, ook aan deze groep te besteden. Omstreeks de helft
daarvan is wel in te zetten voor het totale tekort op de Bijzondere Bijstand.
Het
begrotingstekort 2004 komt daardoor dan uit op € 850.000, in eerste aanleg te
dekken vanuit de vereveningsreserve WWB. Voor 2005 wordt uitgegaan van € 3,5
ton structurele dekking uit de risicobuffer, voor 2006 en verder € 500.000 uit
de risicobuffer.
Opgeteld een verlaging van de lasten van € 650.000,- (categorale verstrekkingen
€ 300.000,- en inzet risicobuffer € 350.000,- .
Na het vaststellen van de voorlopige programmabegroting
2005-2008 in juli 2004 heeft definitieve besluitvorming plaatsgevonden over de
verzelfstandiging van het Openbaar Onderwijs. Dit betekent dat in de
programmabegroting de lasten en baten voor het openbaar onderwijs ad €
10.100.000,- nog zijn geraamd. De definitieve besluitvorming is wel verwerkt in
de productenraming 2005-2008. Hierdoor zijn zowel de baten als de lasten €
10.100.000,- in de productenraming lager.
In de productenraming 2005-2008 zijn de lasten op het
programma Stedelijke Projecten ruim € 7.000.000,- lager dan bij de
programmabegroting 2005-2008. Dit wordt veroorzaakt door een bijstelling van de
raming van de grondexploitatie Harnaschpolder. Deze was in oorspronkelijke
raming op € 29.500.000,- geraamd en is vanwege vertraging in de planning van de
grondexploitatie verlaagd met € 7.000.000,-, tot € 22.400.000,-. (afgerond).
Voorts zijn de totale baten € 22.400.000 (opbrengsten bouwexploitaties) niet
onder het programma Stedelijke Projecten verantwoord, maar op het programma
Duurzaamheid, product bouwgrondexploitatie. Dit om de sturing te versterken.
Samengevat een totaal verschil tussen de programmabegroting
en productenraming van
€ 7.000.000,- in lagere lasten en baten.
Op
dit programma komt de gemeentelijke financieringsrelatie met de corporaties tot
uitdrukking. Recent is de leningenportefeuille geactualiseerd. Ten gevolge van
renteherziening en vervroegde aflossing/herfinanciering zijn de
financieringslasten van de aan de woningbouwcorporaties verstrekte leningen
verlaagd. Dit geldt ook voor de door de gemeente aangetrokken leningen die daar
tegenover staan. Per saldo geeft dat een budgettair neutrale verlaging van de
lasten en baten van € 1.700.000.
De overige aanpassingen ten bedrage van € 2.950.000 worden
verklaard bij het desbetreffende programma. Ook deze hebben een budgettair
neutraal karakter. De overige aanpassingen worden nader toegelicht bij het
desbetreffende programma (paragraaf 2.3.3).
De meest opvallende afwijkingen samengevat: Programma Werk, inkomen en zorg -/- €
650.000,- Programma Jeugd en Onderwijs -/- € 10.100.000,- Programma Stedelijke Projecten/Duurzaamheid -/- €
7.000.000,- Programma Wijkaanpak en wonen -/- €
1.700.000,- Overige aanpassingen -/- € 2.950.000,-
Totaal verschil programmabegroting/productenraming 22.400.000,-
2.3.2
Toelichting op de verschuivingen tussen programma’s
In aanvulling op de budgetaanpassingen hebben
er verschuivingen tussen programma’s plaatsgevonden door:
a.
definitieve
urenverdelingen;
b.
verwerking
van enkele besluiten uit de
programmabegroting 2005-2008 op een product van een ander programma. Ook deze
aanpassingen worden in de 1e begrotingswijziging op de
Programmabegroting aangeboden.
Ad a. De apparaatskosten van vakteams en sectoren
worden doorberekend naar de producten. Dit gebeurt door de productieve uren van
de medewerkers te vermenigvuldigen met een tarief waarin de kosten zijn
verwerkt. Dit is in deze productenraming gecorrigeerd. Bovendien kan in elke
volgende editie van de begroting sowieso sprake zijn van verschuivingen in de
werklast van producten en programma’s. In de Delftse begrotingssystematiek
worden organisatiekosten – bijvoorbeeld van vakteams – doorbelast naar de
producten waarvoor deze vakteams werkzaamheden verrichten. Deze doorbelasting
vindt plaats door de productieve uren die de medewerkers besteden aan een
product toe te wijzen. Hiervoor wordt in het begrotingsproces een planning
opgesteld (wie wanneer op welk product gaat werken). Deze planning is in
sommige gevallen moeilijk te maken, daar deze van een half tot ruim een jaar
van tevoren wordt opgesteld. Een analyse aan het einde van het jaar
(bijvoorbeeld in het jaarrekeningproces) wijst dan uit dat de werkelijke
urenbesteding kan afwijken van de oorspronkelijke planning. De urenplanning voor
het lopende en het komende jaar wordt dan bijgesteld. Juist deze bijstelling
levert een verschuiving tussen programma’s en producten op omdat er door
Vakteams op diverse producten en diverse Programma’s wordt gewerkt. Het
gemeentelijk saldo wordt niet beïnvloed.
Deze verschuivingen hebben geen consequenties voor
het saldo van de gemeentebegroting, maar wel voor de lastenverdeling tussen de
betrokken programma’s.
Programmabegroting
2005
|
Productenraming
2005
|
Verschil
|
||||
lasten |
baten |
saldo |
lasten |
baten |
Saldo |
|
9.056 |
7.083 |
-1.973 |
9.347 |
7.156 |
-2.191 |
-218 |
De aanvullende bezuinigingstaakstelling voor publiekszaken
in de Programmabegroting (pag. 19) van € 80.000 is verwerkt op programma 8. De
overige verschillen ad € 140.000 worden veroorzaakt door urenverschuivingen.
Programmabegroting
2005
|
Productenraming
2005
|
Verschil
|
||||
lasten |
baten |
saldo |
lasten |
baten |
Saldo |
|
113.683 |
88.521 |
-25.162 |
111.982 |
88.313 |
-23.669 |
1.493 |
In
de programmabegroting is aangegeven hoe de komende jaren het tekort bijzondere
bijstand wordt gedekt. Deze dekking is nu verwerkt in de productenraming.
De
rijksbezuiniging 2004 (via de Algemene uitkering) was € 1,5 miljoen. Er is door
Delft € 3 ton bezuinigd op categorale verstrekkingen, zoals de witgoedregeling.
Er is vooralsnog incidenteel een aanvullend budget van het rijk ontvangen (€ 6
ton) voor chronisch zieken, ook aan deze groep te besteden. Omstreeks de helft
daarvan is wel in te zetten voor het totale tekort op de Bijzondere Bijstand.
Het
begrotingstekort 2004 komt daardoor dan uit op € 850.000, in eerste aanleg te
dekken vanuit de vereveningsreserve WWB. Voor 2005 wordt uitgegaan van € 3,5
ton structurele dekking uit de risicobuffer, voor 2006 en verder € 500.000 uit
de risicobuffer.
Opgeteld een verlaging van de lasten van € 650.000,- (categorale verstrekkingen
€ 300.000,- en inzet risicobuffer € 350.000,- .
Programmabegroting
2005
|
Productenraming
2005
|
Verschil
|
||||
lasten |
baten |
saldo |
lasten |
baten |
saldo |
|
2.520 |
1.679 |
-841 |
2.381 |
1.678 |
-703 |
138 |
De lagere lasten worden veroorzaakt door urenverschuivingen.
Programmabegroting
2005
|
Productenraming
2005
|
Verschil
|
||||
lasten |
baten |
saldo |
lasten |
baten |
saldo |
|
36.160 |
24.063 |
-12.097 |
25.917 |
13.666 |
-12.521 |
-154 |
De lagere lasten en baten worden veroorzaakt door de
verzelfstandiging van het Openbaar Onderwijs. In de productenraming is hiervoor
een bedrag van € 10.155.000 verlaging van de lasten en een bedrag van €
10.073.000 verlaging van de baten opgenomen.
In de programmabegroting is voor nieuw beleid Beheer
welzijnsaccommodaties € 150.000 ter beschikking geteld in programma 6: Welzijn.
Echter het beheer van welzijnsaccommodaties maakt onderdeel uit van het product
Jeugd en jongeren werk, onderdeel van het programma Jeugd en Onderwijs.
Hierdoor zijn de middelen in de productenraming in dit programma ter
beschikking gesteld. Dit zelfde geldt voor de middelen nieuw beleid voor Bureau
vrijwilligerswerk ad € 25.000.
Tevens stelt het Rijk geen doeluitkering voor Onderwijs
Allochtone levende talen beschikbaar. Hierdoor zijn zowel de lasten als de
baten met € 330.000 verlaagd.
Programma 5: Wijkaanpak en wonen (bedragen maal € 1.000)
Programmabegroting
2005
|
Productenraming
2005
|
Verschil
|
||||
lasten |
baten |
saldo |
lasten |
baten |
Saldo |
|
44.854 |
28.216 |
-16.638 |
44.673 |
27.644 |
-17.029 |
-391 |
De
lasten in de productenraming zijn € 200.000 lager dan in de programmabegroting.
Dit is een samenspel van verhoging van lasten en verlaging van lasten.
De
verlaging kan als volgt worden verklaard. Op dit product komt de gemeentelijke
financieringsrelatie met de corporaties tot uitdrukking. Recent is de
leningenportefeuille geactualiseerd. Ten gevolge van renteherziening en
vervroegde aflossing/herfinanciering zijn de financieringslasten van de aan de
woningbouwcorporaties verstrekte leningen verlaagd. Dit geldt ook voor de door
de gemeente aangetrokken leningen die daar tegenover staan. Per saldo geeft dat
een budgettair neutrale verlaging van de lasten en baten van € 1.700.000.
De verhoging is als volgt samengesteld. In de
productenraming is op dit programma (op het product wegen, straten en pleinen)
een tegenvaller meerkosten afvoer teerhoudend asfalt van € 150.000,- ingevuld
die in de Programmabegroting is geraamd op het Programma Duurzaamheid.
Voorst
zijn in het kader van de BBV op het product coördinatie Wijkbeheer een aantal
onderhoudskredieten omgezet naar budgetten. Dit behelst een bedrag van ruim €
800.000. Tevens zijn op dit programma aan de diverse producten ook in het kader
van de BBV, reserves toegevoegd. Hier gaat het om bijna € 500.000.
De overige verschuivingen worden verklaard door een
geactualiseerde urenverdeling.
Samenvatting lasten: Kapitaallasten woningbouwcoöperaties -/- € 1.700.000 Omzetten onderhoudskredieten in budget +/+
800.000 Toevoegen reserves +/+ 500.000 Tegenvaller teerhoudend asfalt +/+
150.000 Overige correcties +/+ 50.000 Totaal -/- € 200.000
Samenvatting baten: Kapitaallasten woningbouwcoöperaties -/- € 1.700.000 Omzetten onderhoudskredieten in budget +/+
800.000 Toevoegen reserves +/+ 500.000 Overige correcties -/- 200.000 Totaal -/- € 600.000
Programma 6: Welzijn (bedragen maal € 1.000)
Programmabegroting
2005
|
Productenraming
2005
|
Verschil
|
||||
lasten |
baten |
saldo |
lasten |
baten |
Saldo |
|
14.373 |
1.505 |
-12.868 |
14.215 |
2.874 |
-11.341 |
1.527 |
In 2005 is de rijksbijdrage voor de kinderopvang (€ 1.125.000) omgezet naar een
doeluitkering. Deze kan dan nu ook direct op het product kinderopvang worden
verantwoord. Voorheen werd de kinderopvang gedekt uit de algemene uitkering van
het gemeentefonds, programma 14 Algemene dekkingsmiddelen. De algemene
uitkering is dan ook verlaagd met eenzelfde bedrag. Eventuele overschotten dan
wel tekorten worden met de voorziening Kinderopvang verrekend.
In de programmabegroting is voor nieuw beleid Beheer
welzijnsaccommodaties € 150.000 ter beschikking geteld in dit programma. Echter
het beheer van welzijnsaccommodaties maakt onderdeel uit van het product Jeugd
en jongeren werk, zijnde programma 4: Jeugd en Onderwijs. De middelen voor
nieuw beleid zijn dan ook bij dat programma opgenomen. Dit geldt ook voor de
middelen nieuw beleid voor Bureau Vrijwilligerswerk ad € 25.000.
Voorts zijn de baten en lasten in de productenraming
verhoogd met € 122.000 voor product Sport overige vanwege een onttrekking aan
de reserve Sportfonds.
De overige verschuivingen worden verklaard door een
geactualiseerde urenverdeling.
Programma 7: Binnenstad (bedragen maal € 1.000)
Programmabegroting
2005
|
Productenraming
2005
|
Verschil
|
||||
lasten |
baten |
saldo |
lasten |
baten |
saldo |
|
191 |
6 |
-185 |
185 |
0 |
-185 |
0 |
Geen bijzonderheden.
Programma 8: Duurzaamheid (bedragen maal € 1.000)
Programmabegroting
2005
|
Productenraming
2005
|
Verschil
|
||||
Lasten |
baten |
saldo |
lasten |
baten |
saldo |
|
33.844 |
25.256 |
-8.588 |
32.179 |
45.131 |
12.952 |
21.540 |
De baten zijn ongeveer € 20.000.000 verhoogd. Dit wordt
verklaard doordat de totale baten van de grondexploitatie (inclusief
Harnaschpolder) voor € 20.900.000 in dit programma zijn opgenomen. Deze baten
zijn gebaseerd op het bijgestelde MeerjarenProgrammaVastgoed (MPV) dat in juni
2004 door de Raad is vastgesteld, waardoor dit niet in de cijfers van de
Programmabegroting kon worden opgenomen. Bij de jaarrekening 2003 is aanbevolen
dat het MPV vroegtijdiger in het jaar beschikbaar gesteld, waardoor de cijfers
voortaan ook in de Programmabegroting kunnen worden opgenomen. Hierover zijn
inmiddels afspraken gemaakt.
In de productenraming zijn de lasten bijna € 1.600.000 lager
dan in de programmabegroting. Dit wordt als volgt verklaard.
De verwachtingen op het product bouwgrondexploitaties zijn
in de productenraming op basis van het MPV met in het totaal € 1.400.000
neerwaarts bijgesteld.
De aanvullende bezuinigingstaakstelling voor publiekszaken
van € 80.000 in de Programmabegroting onder programma 1: Dienstverlening, is in
de productenraming onder dit programma opgenomen.
In de Programmabegroting is een tegenvaller voor de afvoer
van teerhoudend asfalt geraamd van € 150.000. In de productenraming is deze
tegenvaller ingevuld op het Programma Wijkaanpak en Wonen (product wegen,
straten en pleinen).
Daarnaast is in de Programmabegroting een
bezuinigingstaakstelling voor het product Parkeervoorzieningen opgenomen van in
totaal € 350.000. Deze bezuiniging is
ingevuld doordat er vanuit Programma 14, algemene dekkingsmiddelen een lagere
bijdrage van
€ 350.000 aan het product parkeervoorzieningen is geraamd.
Dit betekent dat er € 350.000 taakstellend aan lagere lasten op dit programma
is opgenomen.
In de productenraming is een bedrag aan lasten van € 30.000
voor prioriteiten/nieuw beleid piket meten opgenomen. In de Programmabegroting
is dit geraamd onder het Programma 11: Veiligheid.
Samenvatting lasten: Bijstelling bouwgrondexploitatie -/- € 1.400.000 Bezuiniging publiekzaken -/-
80.000 Lagere bijdrage Parkeerfonds -/-
350.000 Nieuw beleid piket meten +/+
30.000 Overige aanpassingen (uren) +/+
200.000 Totaal -/-
€ 1.600.000
Programma 9:
Kennisstad en economie (bedragen maal € 1.000)
Programmabegroting
2005
|
Productenraming
2005
|
Verschil
|
||||
Lasten |
Baten |
saldo |
lasten |
baten |
saldo |
|
2.392 |
1.595 |
-797 |
2.637 |
1.796 |
-841 |
-44 |
De verschillen worden veroorzaakt door geringe
urenverschuivingen.
Programma 10: Cultuur (bedragen maal € 1.000)
Programmabegroting
2005
|
Productenraming
2005
|
Verschil
|
||||
lasten |
baten |
saldo |
lasten |
baten |
saldo |
|
14.870 |
2.423 |
-12.447 |
15.483 |
2.742 |
-12.741 |
-294 |
In de productenraming zijn de lasten toegenomen met €
600.000. Dit wordt verklaard doordat ongeveer € 300.000 aan reserves onder de
producten gemeentemuseum, beeldende kunst en culturele evenementen, zijn
toegevoegd (gevolg van Besluit Begroten en Verantwoorden (BVV)), zowel aan de
baten als aan de lasten kant wordt deze mutatie verwerkt. Tevens worden de
gevolgen van het besluit Regionaal Historisch Centrum (RHC) zichtbaar op dit
programma. De overige verschillen worden verklaard door urenverschuivingen.
Programma 11: Veiligheid (bedragen maal € 1.000)
Programmabegroting
2005
|
Productenraming
2005
|
Verschil
|
||||
Lasten |
baten |
saldo |
lasten |
baten |
saldo |
|
7.929 |
1.329 |
-6.600 |
7.894 |
1.577 |
-6.317 |
283 |
In de productenraming is op het product openbare orde en
veiligheid voor € 240.000 aan hogere baten opgenomen. Het betreft hier een
stelpost ivm de compensatie urenverwerking parkeren.
Programma 12: Stedelijke projecten (bedragen maal € 1.000)
Programmabegroting
2005
|
Productenraming
2005
|
Verschil
|
||||
Lasten |
baten |
saldo |
lasten |
baten |
saldo |
|
29.508 |
29.491 |
-17 |
22.160 |
56 |
-22.140 |
-22.087 |
In de productenraming 2005-2008 zijn de lasten op het
programma Stedelijke Projecten ruim € 7.000.000,- lager dan bij de
programmabegroting 2005-2008. Dit wordt veroorzaakt door een bijstelling van de
raming van de grondexploitatie Harnaschpolder. Deze was in oorspronkelijke
raming op € 29.500.000,- geraamd en is vanwege vertraging in de planning van de
grondexploitatie verlaagd met € 7.000.000,-, tot € 22.400.000,-. (afgerond).
Voorts zijn de totale baten € 22.400.000 (opbrengsten bouwexploitaties) niet
onder het programma Stedelijke Projecten verantwoord, maar op het programma
Duurzaamheid, product bouwgrondexploitatie.
Programma 13: Bestuur en Organisatie (bedragen maal € 1.000)
Programmabegroting
2005
|
Productenraming
2005
|
Verschil
|
||||
lasten |
baten |
saldo |
lasten |
Baten |
saldo |
|
6.462 |
152 |
-6.310 |
7.616 |
152 |
-7.464 |
-1.154 |
In de productenraming zijn de lasten € 1.100.000 hoger dan
in de programmabegroting. Dit wordt verklaard doordat de bezuiniging ad €
990.000 (taakstellend voor efficiency € 700.000, overdracht van taken € 250.000
en efficiency ICT € 40.000, zijn opgenomen op producten onder de Algemene
Dekkingsmiddelen. De ICT efficiency is
op de kostenplaats van het vakteam ICT ingevuld. Dit geldt ook voor de
tegenvaller van het Rechtsbescherrmingsbedrijf van € 90.000. Deze is in de
productenraming verwerkt op de kostenplaats van het vakteam Juridische Zaken
(JZ) en dus niet rechtstreeks op een product.
Het overige geringe verschil wordt verklaard door technische
correcties.
Algemene Dekkingsmiddelen (bedragen maal € 1.000)
Programmabegroting
2005
|
Productenraming
2005
|
Verschil
|
||||
lasten |
baten |
saldo |
Lasten |
Baten |
saldo |
|
11.770 |
116.305 |
104.535 |
8.543 |
112.439 |
103.896 |
-639 |
De totale lasten in de productenraming zijn gedaald met €
3.200.000. Deze daling kan als volgt worden verklaard.
In het proces van de productenraming zijn de reserves in het
kader van de BBV ondergebracht bij de producten en dus bij de programma’s.
Hierdoor zijn de de stortingen in- en
onttrekkingen aan reserves hier met €
1.500.000 verlaagd, en aan de
programma’s toegevoegd. Deze zijn in de toelichting per programma niet terug te
vinden omdat het opgeteld om een significant bedrag gaat, maar bij de verdeling
over de programma’s nauwelijks een verklaring is voor de significante
verschillen per programma, met uitzondering van programma 10: Cultuur.
Daarnaast zijn er op dit Programma bezuinigingen van
Programma 13, Bestuur en Organisatie, € 950.000 (minus efficiency ICT € 40.000)
ingevuld. Zie toelichting op Programma 13.
Voorts was in de programmabegroting een stelpost nieuw beleid ad € 1.000.000 opgenomen onder
dit programma en deze is in de productenraming over de diverse programma’s
verdeeld. Dit betekent dat de lasten voor dit bedrag worden aangepast.
De overige verschuivingen is een samenspel van
urenaanpassingen en technische correcties, die geen gevolgen hebben voor het
gemeentelijk saldo.
Samenvatting lasten Aanpassing in kader BBV -/- € 1.500.000 Invulling bezuinigingstaakstelling Programma 13: -/-
950.000 Verwerking Algemene Uitkering -/- 1.000.000 Overige aanpassingen +/+ 300.000 Totaal -/- € 3.200.000
De totale baten in de productenraming zijn € 3.900.000 lager. Dit kan als volgt worden
verklaard
In 2005 is de rijksbijdrage voor de kinderopvang (€ 1.125.000) omgezet naar een
doeluitkering. Deze kan dan nu ook direct op het product kinderopvang worden
verantwoord. Voorheen werd de kinderopvang gedekt uit de algemene uitkering van
het gemeentefonds, Algemene dekkingsmiddelen. De algemene uitkering is dan ook
verlaagd met eenzelfde bedrag.
De overige verschillen vloeien voort uit een verschillende
verwerking van de effecten van de Algemene Uitkering tussen programmabegroting
en productenraming.
Samenvatting baten Doeluitkering kinderopvang -/- € 1.125.000 Aanpassing reserves conform BBV -/- 1.500.000 Verwerking Algemene Uitkering -/- 1.000.000 Overige aanpassingen -/- 300.000 Totaal -/- € 3.900.000
Hoofdstuk 3
Productbladen