Beheersrapportage
II
2004
Inhoudsopgave.
Kostenplaatsen cluster Facilitaire Dienstverlening
Stand van zaken personeelskosten
Voortgang aktielijst n.a.v. opmerkingen in
accountantsrapportages
In
deze 2e beheersrapportage 2004 is voor de eerste maal sprake van een
rapportage van het GMT op het niveau van programma’s. Daarmee wordt geanticipeerd
op de jaarrekening 2004 waarin nu sprake zal zijn van een
programmaverantwoording.
Elke
programmarapportage kent een beleidsinhoudelijk deel en een financieel deel. In
het beleidsinhoudelijke deel wordt ingegaan op de voortgang van doelen en activiteiten
die in de Programmabegroting 2004 zijn opgenomen.
Voor
de financiële rapportage per programma zijn de producten de bouwstenen geweest.
Elke budgethouder heeft gerapporteerd over de resultaten van zijn producten en
heeft een prognose gegeven van het resultaat per product voor heel 2004. De
producten zijn vervolgens getotaliseerd tot een programmatotaal.
Prognose
van het jaarrekeningresultaat
In de eerste Beheersrapportage (peildatum 1 mei 2004) is
melding gemaakt van omvangrijke risico’s met betrekking tot het gemeentefonds
en andere specifieke rijksuitkeringen. De in juni ontvangen meicirculaire
bevestigde helaas dit beeld. Dit was toen ook aanleiding om een interventie te
plegen op het begrotingsproces, er moest tenminste voor € 3 miljoen extra structureel
bezuinigd worden.
Dit nadeel voor de Algemene Uitkering komt ook volop tot
realisatie in 2004. Via het begrotingsspoor wordt de bezuinigingstaakstelling
voor 2005 e.v. vormgegeven, het nadeel voor 2004 ad € 3 miljoen is via de
Algemeen Tussentijdse Wijziging verwerkt in de begroting, en markeert als het
ware het beginpunt van deze beheersrapportage. Het incidentele rekeningstekort
in 2004 wordt opgevangen via de Algemene Reserve.
De
tweede beheersrapportage laat zien, dat het geprognosticeerde
rekeningsresultaat positief bijgesteld kan worden. Al met al blijft de
verwachting dat de jaarrekening 2004 door de afwenteling van rijksbezuinigingen
op het gemeentefonds een negatief resultaat zal tonen in de buurt van de € 2
miljoen.
Rekeningsresultaat na 3e
ATW |
-3.065 |
|
|
Resultaten 2e
beheersrapportage |
|
Saldi programma's |
295 |
Saldi algemene
dekkingsmiddelen |
1.136 |
Saldi kostenplaatsen |
-384 |
|
|
Prognose resultaat 2004 |
-2.018 |
Het
voordeel in de algemene dekkingsmiddelen behelst enerzijds de
kapitaallasten. Deze leveren naar verwachting een voordeel op van ruim € 6 ton
omdat het investeringstempo lager is dan begroot. Anderzijds is sprake van meer
OZB opbrengsten dan begroot. Na verrekening met een in de eerste
beheersrapportage 2004 gemeld nadeel, levert dit een voordeel van € 5 ton op.
Op
de facilitaire kostenplaatsen ontstaat naar verwachting een
nadeel van bijna € 4 ton. Dit betreft o.a. de catering, de kopieerkosten en
schoonmaakkosten.
De
totalen per programma zijn samengevat in onderstaande tabel.
Prognose
van afwijkingen 2004 per programma na bestemming
(bedragen
x € 1.000)
|
programma |
prognose resultaat over 2004 |
|
|
|
voordeel |
nadeel |
1 |
Programma Dienstverlening |
|
22 |
2 |
Programma Werk, Inkomen en Zorg |
24 |
|
3 |
Programma Intergratie en Activering |
0 |
|
4 |
Programma Jeugd en Onderwijs |
80 |
|
5 |
Programma Wijkaanpak en Wonen |
570 |
|
6 |
Programma Welzijn |
|
89 |
7 |
Programma Binnenstad |
81 |
|
8 |
Programma Duurzaamheid |
129 |
|
9 |
Programma Kennisstad en Economie |
|
2 |
10 |
Programma Cultuur |
|
229 |
11 |
Programma Veiligheid |
|
322 |
12 |
Programma Stedelijke Projecten |
0 |
|
13 |
Programma Bestuur en Organisatie |
74 |
|
|
Saldo programma’s VOORDEEL |
|
295 |
Uit
de tabel wordt duidelijk dat per saldo voor alle programma’s een klein
voordeel wordt verwacht. Op individuele programma’s is wel sprake van
aanzienlijke afwijkingen. Dit betreft met name de programma’s:
Wijkaanpak en Wonen. Hier wordt met name op het product Bouwen en Wonen een aanzienlijk
voordeel verwacht op de bouwleges.
Cultuur. De voornaamste tegenvaller
betreft de musea. De gemeentemusea verwachten een nadeel van bijna € 2 ton Dit
is het saldo van tegenvallende inkomsten van bezoekers, zaalverhuur en
winkelverkopen. Via het binnenkort uit te brengen Ondernemingsplan worden
nadere voorstellen voor een tekortreductie gedaan.
Veiligheid. Hier is sprake van een
verwacht nadeel op de producten van de brandweer van ca. € 3 ton. Dit betreft
enerzijds lagere opbrengsten uit samenwerking met bedrijven en anderzijds
hogere lasten als gevolg van onder andere de tijdelijke huisvesting, overwerk
en piketvergoedingen. Het is de bedoeling, dat via de fusie van de Brandweer
met de Brandweer Rijswijk deze knelpunten structureel opgelost worden.
a.
Akkoord
gaan met de Beheersrapportage 2004-II en deze ter kennisname aan de raad
aanbieden.
b.
De
in deze Beheersrapportage opgenomen mee- en tegenvallers voor 2004
accorderen en door middel van de 4e ATW in de begroting wijzigen.
c.
Bij
de analyse van de jaarrekening 2004 nader beoordelen in hoeverre de in deze
Beheersrapportage opgenomen mee- en tegenvallers structureel van aard zijn, en
de structurele effecten vervolgens meenemen in de meerjarenbegroting 2005-2008.
d.
In
het kader van de versterking van het budgethouderschap binnen het cluster
Publiekszaken akkoord gaan met de voorgestelde wijzigingen betreffende
naamswijzigingen van producten, opsplitsing van producten en het instellen van
nieuwe producten.
De
meeste doelen en activiteiten in dit programma lopen zoals gepland. In het
onderstaande besteden wij uitsluitend aandacht aan de bijzonderheden.
Relatie
burger en bestuur.
Een
van de doelstellingen op het terrein van ICT is de verbetering van de relatie
tussen burger en bestuur door digitale ondersteuning bij interactieve
beleidsontwikkeling. Dit loopt wel, zij het in een ander
tempo dan beoogd. Getracht wordt om hier verbetering in aan te brengen door
de goede match tussen project- en staande organisatie te maken.
Volgens
de Programmabegroting 2004 wordt de visie van Burger@Delft
in 4 jaren uitgewerkt, waarbij een logische ontwikkeling plaatsvindt en een
onderlinge relatie bestaat tussen alle deelprogramma’s en projecten. In 2004
worden de volgende projecten uitgewerkt.
Een
van de doelen van het Deelprogramma toegankelijkheid betreft de
verbetering van de aansluiting van de interne organisatie met de klant.
Geconstateerd
is dat hier nog actie nodig is om tot een goede implementatie van het programma
te komen. Verruiming van de mogelijkheden om projectleiding in te huren en een
betere focus op de communicatie van het programma (incl. concrete
verbetervoorstellen) zijn concrete verbeteracties.
Binnen
het Deelprogramma betrouwbaarheid hebben de projecten Vernieuwen
Intranet en Aanzet Vernieuwen RIS vertraging opgelopen. Een wijziging in de
projectleiding heeft het project nu weer op de rails gezet.
Binnen
het Deelprogramma controleerbaarheid loopt het project Stroomlijning
Subjectinformatie (persoonlijke gegevens voor bijvoorbeeld burgerlijke stand,
uitkeringen en belastingen) in een lager tempo dan beoogd. Dat geeft geen grote
problemen. De start van de GIS-gerelateerde projecten is opgeschoven omdat de
markt nu nog onvoldoende tegemoet kon komen aan de gestelde eisen. Dit wordt in
2005 weer opgepakt.
In
onderstaande tabel is voor elk product binnen het programma Dienstverlening
aangegeven wat het begrote, het gerealiseerde (per 1-9) en het
geprognosticeerde resultaat over 2004 is.
Bedragen *€1000,-
De
prognose van het resultaat 2004 valt circa € 20.000 nadelig uit. Het is van
belang dat in de prognose uitgegaan wordt van het resultaat na bestemming. Voor
zover er sprake is van verschil tussen resultaat voor en na bestemming wordt
dit toegelicht. In de prognose van de cijfers is tevens rekening gehouden met
eerder gemelde knelpunten uit de 1e beheersrapportage.
Ten
aanzien van de belangrijkste posten is het volgende op te merken:
Product
1001- Burgerzaken Resultaat € 20.000 voordeel
Bij
de 1e beheersrapportage is reeds het knelpunt genoemd rondom het
nieuwkomersloket. Het hiermee samenhangende financiële nadeel is voor 2004
opgelost. Echter voor 2005 is dit financiële knelpunt van circa € 50.000 nog niet
opgelost. Verder is te melden dat de begrote opbrengsten voor 95% worden
gerealiseerd. De kosten voor dit product vallen in 2004 iets lager uit dan
begroot. Vandaar dat er een licht voordeel wordt verwacht van
€
20.000 ondanks het feit dat niet alle opbrengsten gerealiseerd worden.
Product
1005 – Overige derden (Groen) Resultaat € 90.000 nadeel
Het
verwachte nadeel wordt verklaard doordat aan de batenkant een ‘gat’ bestaat.
Oorzaak is dat in het verleden het vakteam Groen meerdere grotere projecten van
de Delftse woningbouwverenigingen en bijna alle scholen in onderhoud had. Het
aantal klanten is echter afgenomen, in de begroting is daarmee in de lasten wel
en bij de baten geen rekening gehouden. Eerst vanaf het begrotingsjaar 2005 is
dit d.m.v. een technische correctie aangepast.
Product
1007- Overige derden (Riolering) Resultaat
€ 90.000 nadeel
Op
dit product ontstaat een nadeel ten opzichte van de begroting van € 90.000. De
oorzaak hiervan is het lagere aantal aanvragen voor aanleg/herstel van
huisaansluitingen.
De
doelen op het terrein van de beleidsterreinen werk, volwasseneneducatie,
inkomen, gezondheidszorg, maatschappelijke opvang en gehandicapten zijn niet
gewijzigd. Ook de daaraan gekoppelde activiteiten lopen op schema.
De
tussenresultaten worden opgenomen in de Kwartaalrapportages van de sector.
Voorts geeft het Prestatieboek inzicht in de belangrijkste meetbare
jaarresultaten van voornemens op het beleidsterrein WIZ.
In
januari 2004 is het beleidsplan WWB vastgesteld, waarin een uitwerking is
gemaakt van de beleidsvoornemens op het
terrein van de nieuwe Wet Werk en Bijstand. Het instrumentarium op het terrein
van “werk” is aangepast en rond de bijzondere bijstand is het
“voorzieningennivo” zoveel mogelijk intact gelaten. Met de raadscommissie is afgesproken de voormalige beleidscyclus
rond de uitvoering van de ABW, nu bij de WWB te herbevestigen. Dit betekent dat
in december dit jaar het nieuwe beleidsplan WWB 2005 wordt opgesteld en in het
voorjaar 2005, de jaarrapportage WWB 2004.
Ook
in januari 2004 is de nota “bezuinigingen WVG”
vastgesteld, waarin nader is gegaan op de structurele aanvullende
gemeentelijke bijdrage vanaf 2004, in relatie met de door te voeren
bezuinigingen.. De hieraan gekoppelde maatregelen zijn thans geïmplementeerd en
het financiële beeld over het eerste halfjaar 2004 laat geen negatief beeld
meer zien.
Tenslotte
een overzicht van de stand van zaken rond de deelprojecten “nieuw beleid”:
·
De
pilot Persoons Gebonden Budget WVG, rond de rolstoelen is voorbereid en loopt.
·
De
voornemens rond de betere registratie van aangepaste woningen WVG is
geïntegreerd in het deelproject van het KIS-programma, deelproject “
objectinformatie.”.
·
Het
project alfabetisering, een gezamenlijk initiatief met de provincie loopt. In
2005 volgt een evaluatie van het project, welke zal worden meegenomen in de
voortgangsrapportage van de aanpak in het kader van de “werkagenda.”
·
De
verzuimaanpak bij Mondriaan loopt op schema.
·
In
de programmabegroting 2004 is € 57.000 beschikbaar gesteld om de wachttijden
bij het instituut Sociaal Raadslieden (ISR) te beperken. Deze middelen zijn
inmiddels gebruikt om de bezetting tijdelijk te versterken. Hiermee kon de
wachttijd bij het ISR worden beperkt.
In
onderstaande tabel is voor elk product binnen het programma Werk, Inkomen en
Zorg aangegeven wat het begrote, het gerealiseerde (per 1-9) en het
geprognosticeerde resultaat over 2004 is.
Bedragen *€1000,-
De
prognose van het resultaat 2004 valt circa € 24.000 voordelig uit. Dit betreft
het resultaat na bestemming. Dat wil zeggen dat onttrekkingen danwel stortingen
in bestemmingsreserves en voorzieningen reeds verwerkt zijn voor zo ver
opgenomen in de begroting. Het betreft o.a. stortingen en onttrekkingen bij de
producten minimabeleid, opvang asielzoekers, bijzondere bijstand, combiwerk.
Voor zover er sprake is van verschil tussen resultaat voor en na bestemming
worden deze toegelicht. In de prognose van de cijfers is tevens rekening
gehouden met eerder gemelde knelpunten uit de 1e beheersrapportage
en wordt gemeld dat de actiepunten accountant zijn afgewikkeld.
Ten
aanzien van de belangrijkste posten is het volgende op te merken:
resultaat
voor storting in voorziening Werk & Inkomen €
1.300.000 voordeel
resultaat
na storting in voorziening Werk & Inkomen €
0
Met
ingang van 1 januari 2004 is de gemeente 100% financieel verantwoordelijk voor
de financiering van de uitkeringen. Het verdeelmodel 2004 pakt nog gunstig uit
voor de gemeente Delft; vanaf 2005 wordt Delft een grote nadeelgemeente.
Conform besluitvorming zal het overschot 2004 gestort worden in de voorziening
Werk en Inkomen ter compensatie van het tekort 2004 op de bijzondere bijstand
en de verwachte tekorten op de WWB vanaf 2005. Opgemerkt wordt dat het
definitieve budget voor 2004 voor Delft ten tijde van het opstellen van de
beheersrapportage nog niet bekend is. Zodra hierover duidelijkheid bestaat zal via
een separate nota de stand van zaken aan het College worden gemeld.
Resultaat
voor onttrekking aan voorziening Werk & Inkomen € 100.931 nadeel
Resultaat
na onttrekking aan voorziening Werk & Inkomen € 0
In
september 2005 is in de gemeenteraad een nota vastgesteld waarin wordt voorzien
in de financiële dekking van de Delftpas door een extra onttrekking aan de
voorziening Werk en Inkomen. Deze begrotingswijziging is nog niet verwerkt.
Resultaat
voor onttrekking aan voorziening Werk & Inkomen € 69.909 nadeel
Resultaat
na onttrekking aan voorziening Werk & Inkomen € 36.000 nadeel
Resultaat
na begr.wijziging €
0
In
het kader van de bezuinigingen op de bijzondere bijstand is het gemeentefonds
per saldo in 2004 € 1 miljoen gekort.
Deze bezuiniging is deels ingevuld door het schrappen van de witgoedregeling (€
300.000) en komt voor een deel van ten laste van de voorziening Werk &
Inkomen (718.000). De prognose van het uitgavenniveau 2004 ligt circa € 36.000
hoger dan is begroot. Dit tekort zal in lijn met de eerdere besluitvorming en
bovenop de eerder genoemde € 718.000 verrekend worden met de voorziening werk
en inkomen.
Resultaat
voor bestemming € 386.000 nadeel
Resultaat
na bestemming € 0
Resultaten
Combiwerk lopen achter ten opzicht van de begroting. Het verwachte nadeel van
€
386.000 zal worden verrekend met de Dienstbedrijfsreserve van Combiwerk/
Combiservices.
Resultaat
na bestemming € 31.000 voordeel
In
2004 is de begrote groei van het aantal AWBZ-indicaties met 10% geen realiteit
geworden. Hierdoor zijn de uitgaven lager dan begroot.
Resultaat
na bestemming € 0
Op
dit product resteert momenteel nog een nadeel betreffende de aanvullende
diensten: hogere aantallen sociaal medische adviseringen en lijkschouwingen
leiden tot hogere uitgaven met betrekking tot deze aanvullende diensten van de
GGD. Voor wat betreft de sociaal medische adviseringen wordt bekeken in hoeverre
die onder te brengen zijn in het vrij besteedbare deel van het WWB-werkbudget
(in ieder geval vanaf 2005 en misschien 2004).Ten aanzien van de
lijkschouwingen ligt er nog de juridische vraag in hoeverre het terecht is dat
de gemeente Delft als centrumgemeente in een aantal gevallen ook de kosten van
lijkschouwingen van omliggende gemeenten draagt.
Binnen
het programma Werk, Inkomen en Zorg worden diverse producten verrekend met
voorzieningen en reserves. Opgemerkt wordt dat er in toenemende mate tijdelijke
dekking voor structurele financiële risico’s wordt gevonden in deze
voorzieningen en reserves. Het is vanuit beheersmatige oogpunt van belang dat
er tijdig aandacht is voor de meerjarige consequenties van deze “in principe”
incidentele dekkingsbronnen. Dit item wordt door de sector WIZ opgepakt.
Alle doelen verlopen redelijk tot goed volgens
planning. Een risico is wel dat in de
voorziening integratie geen bijstortingen meer plaatsvinden. De WIN-bijdrage
(Wet Inburgering Nieuwkomers) wordt
bovendien fors verminderd terwijl wettelijke taken pas medio 2006 afgestoten
kunnen worden.
Migrantencommunicatie.
In
onderstaande tabel is voor elk product binnen het programma Intergratie en
Activering aangegeven wat het begrote, het gerealiseerde (per 1-9) en het
geprognosticeerde resultaat over 2004 is.
Bedragen *€1000,-
Ten
aanzien van het programma Integratie en Activering is eerder opgemerkt dat er
sprake was van een bezuiniging op het product 3001 – Integratie Nieuwkomers. De
bezuiniging is echter voor 2004 via een aanvullende bijdrage van het Rijk
incidenteel ongedaan gemaakt. Hierdoor wordt verwacht dat de uitgaven binnen de
begroting blijven in 2004.
De
uitvoering van de activiteiten loopt volgens plan. Alleen het tienercafé in de
Wending is tijdelijk gestopt als gevolg van problemen tussen groepen jongeren.
Met de BWD wordt overlegd om tot een oplossing te komen.
Het
brede schoolprogramma wordt volgens afspraak gerealiseerd. De concretisering
van huisvesting loopt nog door in 2005. De afspraken met bureau Jeugdzorg over
de gecombineerde inzet van JGZ-team, VO-zorgadviesteams en RMC worden in 2004
deels gerealiseerd. Daarnaast wordt gewerkt aan het inbedden van verlengde
schooldagactiviteiten in het brede schoolprogramma en het uitbreiden van
activiteiten gericht op GOA doelgroep.
Bijdrage preventiebeleid
De
gemeente Delft ontvangt van het ministerie van Binnenlandse zaken en
koninkrijkrelaties een stimuleringssubsidie van € 1.428.368 voor “Bijdrage
preventiebeleid 2001-2004 voor jongeren uit etnische minderheidsgroepen”. De
inhoudelijke en financiële eindverantwoording is uiterlijk 1 oktober 2005. Het
project dient voor nieuwe voorzieningen en mag niet aan bestaande voorzieningen
worden toegevoegd. De gemeente dient zelf in deze periode € 715.500 in het
project te investeren. Indien Delft afziet van het structureel maken van
middelen voor bepaalde projecten of onderdelen om inhoudelijke redenen, dan wel
om budgettaire redenen, voldoen wij niet aan de eisen om zelf te investeren en
bestaat de kans dat we stimuleringsgelden moeten terugbetalen. Inmiddels
is in de programmabegroting 2005-2008 structureel budget toegekend voor
voortzetting preventiebeleid brede school en zorgprojecten. Hierdoor is het in
eerdere rapportages gemelde risico feitelijk afgedaan.
De tussentijdse
accountantsverklaring over 2004 wordt medio maart 2005 verwacht. De definitieve
inhoudelijke en financiële verantwoording dient 1 oktober 2005 bij het
ministerie aangeleverd te zijn. De uiteindelijke afrekening is afhankelijk van
de doorlooptijd bij het ministerie
In
onderstaande tabel is voor elk product binnen het programma Jeugd en Onderwijs
aangegeven wat het begrote, het gerealiseerde (per 1-9) en het
geprognosticeerde resultaat over 2004 is.
Bedragen *€1000,-
De prognose wijkt
nauwelijks af van de begroting (€ 0,08 miljoen positief op een totaal van
€ 12,3 miljoen =
0,6%).
Het verwachte nadeel op
product 4001, openbaar basisonderwijs, wordt enerzijds verklaard doordat één
van de personeelsleden niet is overgegaan naar de stichting openbaar onderwijs
Delft/Rijswijk (€ 0,05 miljoen) en anderzijds door hogere lasten voor onroerend
zaakbelasting (€ 0,02 miljoen).
In verband met tijdelijke
huisvesting voor het Stanislascollege en de Freinetschool is het gebouw aan de
Hugo de Grootstraat gehuurd van het vakteam Vastgoed. De kosten hiervan
bedragen ongeveer € 0,13 miljoen. Deze kosten zijn niet geraamd, waardoor er
een nadeel tot dit bedrag ontstaat op product 4013, schoolgebouwen geen
onderwijsfunctie.
Er bestaat een risico van
€ 0,08 miljoen in verband met mogelijke terugbetaling Rijkssubsidie voor jeugd-
en jongerenwerk. Het Ministerie heeft een claim voor dit bedrag ingediend
waartegen bezwaar is gemaakt. Na accountantsverklaring wordt dit in 2004 door
het Ministerie afgehandeld.
Bij het vakteam onderwijs
zijn 46 algemeen schoolmedewerkers gedetacheerd. (oud ID-baners). Voor 2004
zijn met de schoolbesturen bekostigingsafspraken gemaakt. Met inzet van
rijkssubsidie, gemeentelijke bijdragen via het onderwijsbeleidsplan (€ 0,12
miljoen) en schoolbestuurlijke middelen (€ 0,19 miljoen) worden de
personeelskosten gedekt.
Het gemeentelijke
uitgangspunt is voortzetting van gesubsidieerde arbeid. Hiervoor zal nieuw
beleid worden ontwikkeld, waarbij het werkgeverschap voor de schoolmedewerkers
bij de schoolbesturen komt te liggen. In het kader van het nieuwe
onderwijsbeleidsplan 2005-2008 zijn momenteel gesprekken gaande met de
schoolbesturen in Delft over deze materie. De verwachting is dat een en ander
binnen het nieuwe onderwijsbeleidsplan zal worden geregeld. De bovengrens van
dit risico is € 0,19 miljoen.
Op
onderdeel Wijkaanpak en Wonen is geen
sprake van belangrijke afwijkingen van doelen en activiteiten ten opzichte van
de Programmabegroting 2004.
In
onderstaande tabel is voor elk product binnen het programma Wijkaanpak en Wonen
aangegeven wat het begrote, het gerealiseerde (per 1-9) en het
geprognosticeerde resultaat over 2004 is.
Bedragen *€1000,-
De prognose wijkt
materieel af van de begroting (€ 0,8 miljoen positief op een totaal van
€ 17,5 miljoen = 5%). De
verklaring daarvan voor de meest relevante producten is als volgt:
·
Bouwen en wonen € 0,6 miljoen positief. Zoals de verwachting voor dit
jaar momenteel is (oktober 2004) zullen
de opbrengsten uit bouwleges hoger zijn dan begroot, terwijl de lasten nagenoeg
constant blijven. In deze extra bate voor de algemene dienst wordt rekening
gehouden met een te reserveren werkbudget voor controle/handhaving. Hier wordt
een separate notitie voor opgesteld.
·
Wegen, straten en pleinen € 0,1 miljoen. Dit positieve verschil
ontstaat door gunstiger aanbestedingen en enkele vertragingen in de uitvoering
van werkzaamheden. Een deel van het jaarbudget voor verwijdering van
teerhoudend asfaltgranulaat komt niet tot besteding en moet worden overgeheveld
naar volgend jaar.
·
Openbaar groen € 0,2 miljoen negatief. Het tekort
van groen wordt op dit moment geanalyseerd, opdat voor 2005 e.v. duidelijk
wordt of er sprake is van een structurele overschrijding en welke maatregelen
voor tekortreductie mogelijk zijn.
·
Begraafplaatsen en Lijkbezorging: CP100/WdZ. De
gemeente Delft heeft haar declaratie bij het rijk voor de koninklijke
bijzetting in 2002 met € 0,25 miljoen verlaagd. € 0,1 miljoen is al in de
jaarrekening 2003 verwerkt. De resterende € 0,15 miljoen worden ten laste van
het resultaat 2004 gebracht. Omdat Delft een historisch bepaalde band heeft met het koninklijk huis,
wordt jaarlijks ambtelijke capaciteit ingezet ter voorbereiding van toekomstige
en/of evaluatie van gepasseerde gebeurtenissen waarbij het koninklijk huis is
betrokken. In 2004 zijn hiervoor meer uren gerealiseerd dan geraamd. In
principe is dit een incidenteel nadeel van € 29.000.
·
Gladheidsbestrijding € 0,02 miljoen negatief. Dit
verschil is ontstaan doordat de lengte van de route langer is (2 kilometer), 25
extra zoutbakken zijn geplaatst en de weersomstandigheden het noodzakelijk
maakten om de raamperiode in de afgelopen winter met 2 weken te verlengen.
Welzijn.
Vrijwel
alle gestelde doelen bij de verschillende onderdelen zijn/worden conform
verwachting gerealiseerd. We noemen alleen de punten waarbij een kanttekening
te maken valt.
Sociaal
cultureel werk.
Hoewel
er momenteel een project loopt waarin de BWD en SOD gezamenlijk participeren
loopt de verbreding van de BWD naar het ouderenwerk vertraging op. Overigens
blijft deze verbreding inzet van het beleid.
De
haalbaarheid van een Vrouw/Kindcentrum (VKC) is onderzocht. De verwachting is
dat het VKC mogelijk 1 januari 2005 gerealiseerd zal worden met herschikking
van bestaande middelen. Hiervoor volgt een voorstel.
Sport.
Bij
Sport zijn de voorbereidende afspraken over de aanleg van het kunstgrasveld in
sportpark Tanthof-Zuid gemaakt. De realisatie zal in 2005 plaatsvinden.
Toezicht
speeltuinen.
Het
toezicht is in 2004 gerealiseerd. Vanaf 2005 zijn hiervoor geen middelen meer
beschikbaar.
Het
voorstel om te komen tot een visitatiecommissie gesubsidieerde instellingen
heeft door capaciteitsgebrek vertraging opgelopen. Momenteel wordt een
pilot-traject uitgewerkt, waarna het voorstel in 2005 volgt.
Knelpunten
ID-regeling.
De
knelpunten mbt de ID-regeling zijn er nog. Aangezien de omvang van het aantal
ID-ers afneemt vormt de daardoor afnemende beheerscapaciteit voor
wijkaccommodaties een probleem. Met het nieuw beleid van 2005 wordt verwacht
dat het tij kan worden gekeerd.
Risico’s:
Recreatieve
voorzieningen:
In
2004 wordt op een kleine correctie na dezelfde overschrijding verwacht als bij
de rekening 2003 te weten € 95.000,-.
In
onderstaande tabel is voor elk product binnen het programma Welzijn aangegeven
wat het begrote, het gerealiseerde (per 1-9) en het geprognosticeerde resultaat
over 2004 is.
Bedragen *€1000,-
De prognose wijkt, ondanks
de tijdelijke inhuur van een vakteamhoofd van DIM voor Welzijn (€ 0,05 miljoen
overschrijding), nauwelijks af van de begroting (€ 0,1 miljoen negatief op een
totaal van € 10,1 miljoen = 1 %). De
verwachte overschrijding bij recreatieve voorzieningen ontstaat doordat
medewerkers meer uren werken in de weekeinden als gevolg van verruimde
openingstijden.
Bij de exploitatie van het
wijkcentrum Poptahof doet zich vanaf 2005 nog een structureel probleem voor tot
een bedrag van € 0,05 miljoen. In de programmabegroting 2005 is namelijk wel
rekening gehouden met budget voor personeel beheer, maar nog niet voor de
exploitatie (gas, water, licht en dergelijke).
De
meeste doelen en activiteiten in dit programma lopen zoals gepland. In het
onderstaande besteden wij aandacht aan de bijzonderheden.
Een
van de geplande activiteiten in de Programmabegroting 2004 betreft het op orde
brengen van de bewegwijzering binnen en rond de binnenstad. De ANWB heeft
opdracht de doelmatigheid van de bewegwijzering op de hoofdwegen rond de
binnenstad te analyseren en met verbetervoorstellen te komen. Naar verwachting
kunnen de verbeteringen begin 2005 worden uitgevoerd. Aan het maken van een
integraal bordenplan voor in de binnenstad wordt nu geen prioriteit gegeven.
Gekozen is voor het oplossen van de belangrijkste knelpunten.
De
Programmabegroting 2004 beoogde verder een actieve aanpak van de leegstand en
ongewenst gebruik van winkelpanden door inzet van de Vastgoed
Ontwikkelingsmaat-schappij (VOM), die zich richt op de strategische aankoop of
huur van panden. Inmiddels is duidelijk dat de oprichting van de VOM in 2004 niet meer zal plaatsvinden, omdat
beide beoogde partners, ondanks eerdere voorlopige toezeggingen, om
verschillende redenen zijn afgehaakt. Er wordt naarstig gezocht naar nieuwe
partners. Het doel is dat de VOM in 2005 operationeel is. Tegelijkertijd worden
concrete stappen genomen om strategisch gelegen (winkel)panden in kaart te
brengen, die te zijner tijd door de VOM gekocht danwel gehuurd zouden kunnen
worden.
In
onderstaande tabel is voor elk product binnen het programma Binnenstad
aangegeven wat het begrote, het gerealiseerde (per 1-9) en het
geprognosticeerde resultaat over 2004 is.
Bedragen *€1000,-
De prognose wijkt
materieel af van de begroting (€ 0,08 miljoen positief op een totaal van
€ 0,5 miljoen = 16%). Dat
is toe te rekenen aan een incidenteel voordeel op de pollers. Door het
toepassen van meer duurzame componenten in de pollers is het aantal storingen
afgenomen. Het voordeel is incidenteel omdat het aantal pollers gaat toenemen.
In
onderstaande rapportage wordt aandacht besteed aan doelen en activiteiten waar
sprake is van afwijkingen en/of bijstellingen. Daarbij wordt eerst de
betreffende doelstelling of activiteit genoemd en vervolgens ingegaan op de
stand van zaken.
·
Het
stimuleren van het gebruik van het openbaar vervoer en de fiets (in plaats van
de auto).
Delft scoort op de fiets slechter
dan andere gemeenten, er werd in Delft tussen 1998 en 2001 steeds minder
gefietst, en er zijn nog veel mensen die nooit voor de fiets, maar altijd voor
de auto kiezen. De laatste jaren lijkt de trend om te slaan, (mede dankzij
Fietsactieplan-1), zonder sterk
fietsbeleid zal deze fragiele groei zich echter niet voortzetten.
Activiteiten: Mobiliteit
·
Verbeteren van het hoofdwegenfietsnet in
het kader van het fietsactieplan:
o
Zo mogelijk de fietstunnel onder de A13.
De fietstunnel onder de A13 zal niet in 2004 worden gerealiseerd. Wel
is in overleg met Haaglanden en met Pijnacker - Nootdorp een passend financieringsvoorstel opgesteld , opdat na
besluitvorming met de aanleg begonnen kan worden. In 2004 zal niet
daadwerkelijk met de aanleg worden begonnen.
·
Uitvoering Lokaal Verkeer- en Vervoersplan
in projecten.
Formeel kan de daadwerkelijke uitvoering pas na vaststelling van het
LVVP aanvangen, hetgeen betekent dat dit niet meer in 2004 het geval kan zijn.
Vooruitlopend op de vaststelling wordt in divers projecten (Poptahof,
Technopolis, Delft Gelatin) wel rekening gehouden met de onderzoeksresultaten
van het LVVP.
·
Het verbeteren van de dienstverlening door het digitaliseren
van de bestem-mingsplannen.
De
Raad heeft besloten om geen middelen beschikbaar te stellen voor het
digitaliseren van de nieuwe bestemmingsplannen. De geactualiseerde en
geüniformeerde bestemmingsplannen zullen wel in z’n format en structuur zijn
gegoten dat een digitaliseringslag in de toekomst mogelijk blijft.
·
Uitvoeren welstandsbeleid (plan
vaststellen in 2003).
Het
welstandbeleid is in juni 2004 vastgesteld en wordt sinds deze zomer actief
toegepast.
·
Uitvoeren pilot project digitaliseren
bestemmingsplannen (waarschijnlijk pilot met bestemmingsplan Noord West II
en/of Harnaschpolder).
De Raad heeft besloten om
geen middelen beschikbaar te stellen voor het digitaliseren van de nieuwe
bestemmingsplannen, de pilot wordt derhalve niet uitgevoerd.
·
Toepassen 'kansenkaart' voor duurzame
ontwikkeling (vast te stellen in 2003). Deze gaat dienen als onderlegger voor ruimtelijke
plannen en planologische procedures.
In
het kader van de aanvullende bezuiniging 2005 (programmabegroting 2005-2008) is
het opstellen van de kansenkaart gestopt en de bijbehorende formatie
ingeleverd.
·
Vaststelling ontwikkelplan Yperstraat.
In 2004 is de ontwikkelingsvisie Yperdek door B&W
vastgesteld. In 2005 zal het ontwikkelingsplan worden vastgesteld
·
Vaststelling
ontwikkelingsmodel en stedenbouwkundigplan Station-Zuid en start bouw eerste
deel.
Het ontwikkelingsmodel en
het ruimtelijk kader zijn gereed. Gegeven de huidige marktsituatie is het
onwaarschijnlijk dat nog dit jaar met de bouw van de 1e fase
aangevangen zal worden.
·
Realisatie van een geluidsscherm langs de
A13 voor de Professorenwijk.
De subsidie aanvraag is eind september bij het ministerie van Vrom
worden ingediend. Na toekenning zal met de realisatie worden aangevangen. Dit
zal naar verwachting niet meer in 2004 gebeuren.
·
Opzet van een plan om het gebruik van
streekeigen producten te stimuleren, in samenwerking met gemeente
Midden-Delfland en vereniging Vockestaart.
Momenteel worden op
particulier initiatief (Stichting Delft Vers) gesprekken gevoerd met de
gemeenten Delft en Midden-Delfland en andere betrokken partijen teneinde een
plan van aanpak op te stellen.
·
Het
uitvoeren van een experiment met fysieke beschermingsmaatregelen voor de
paddentrek.
In de programmabegroting 2005 zijn in het investeringsplan middelen (2005 en
2006) geraamd om de beschermingsmaatregelen uit te voeren. Op dit moment worden
de plannen opgesteld voor uitvoering in 2005.
In
onderstaande tabel is voor elk product binnen het programma Duurzaamheid
aangegeven wat het begrote, het gerealiseerde (per 1-9) en het
geprognosticeerde resultaat over 2004 is.
Bedragen *€1000,-
De prognose wijkt
voordelig af van de begroting (€ 0,13 miljoen positief op een totaal van
€ 11,1 miljoen = 1,2%).
Dit verschil is met name ontstaan in het vakteam ruimtelijke ordening. Op dit
programma is een aantal voordelen geprognosticeerd, waarbij echter rekening is
gehouden met budgetoverheveling van 2004 naar 2005 om het mogelijk te maken dat
desbetreffende werkzaamheden in een volgend jaar uitgevoerd kunnen worden. Als
specifiek aandachtspunt is het project herpolderen te noemen, waarbij taken
worden overgeheveld van de gemeente aan het Hoogheemraadschap. Doelstelling is
om reeds in 2004 te komen tot specifieke afspraken met het
Hoogheemraadschap. De
uitvoering van de drainagemaatregelen in de binnenstad leidt mogelijk tot een
extra uitgave van € 0,17 miljoen vanwege het feit dat tengevolge van kabels en
leidingen een groot deel van het werk niet machinaal kan worden uitgevoerd en
derhalve handmatig moet geschieden.
Het
vakteam civiel heeft niet voorziene maar wel noodzakelijke werkzaamheden
verricht aan parkeerplaatsen waardoor het product verkeersmaatregelen overig
(product 8006) een overschrijding laat zien.
De
overschrijding bij beleidsvoorbereiding en uitvoering verkeer (product 8004)
ontstaat als gevolg van niet begrote uren van het vakteam vergunningen &
ontheffingen.
Door
de noodzaak van grootschaliger onderhoud aan markeringen is op het product
verkeersvoorzieningen (product 8005) een lichte overschrijding ontstaan.
Voortgang
bezuinigingsmaatregelen
De storting in het parkeerfonds
is verlaagd met € 300.000.
In
onderstaande rapportage wordt aandacht besteed aan doelen en activiteiten waar
sprake is van afwijkingen en/of bijstellingen. Daarbij wordt eerst de
betreffende doelstelling of activiteit genoemd (met een ‘bullit’) en vervolgens
ingegaan op de stand van zaken.
·
Oprichting
Kennissociëteit Meisjeshuis.
Door vertraging in de verbouw van het meisjeshuis zal de
sociëteit in 2005 worden opgericht.
·
Uitgewerkt
plan maken voor een bedrijfsverzamelgebouw op Technopolis.
Omdat de vraag naar ruimte in bedrijfsverzamelgebouwen is
afgenomen, is besloten om dit plan voorlopig niet te maken.
·
Opening
van het Productontwikkelingscentrum (POC).
De trekker van het initiatief tot oprichting van het POC, de
stichting Delft Kennisstad heeft geconstateerd dat er onvoldoende draagvlak was
voor een dergelijk initiatief bij de primaire participanten. Er wordt nu onderzocht
of een lichte variant van het POC, via presentaties van bijvoorbeeld
afstudeeropdrachten van IO-studenten op de website van Delft Kennisstad, een
haalbare optie is.
.
·
Uitwerking
van het masterplan Schieoevers.
In 2004 is o.b.v. een concept vlekkenplan geconcludeerd dat
een klassiek aanpak (verwerven, bouwrijpmaken en uitgeven) bij de
herstructurering Schie-Oevers onbetaalbaar is. Derhalve is het streven naar een
Masterplan omgezet naar het formuleren van een haalbare ontwikkelingsstrategie
en - visie. Naar verwachting zal deze in 2005 ter besluitvorming worden
aangeboden.
·
Uitvoeringstraject
stimuleren werken aan huis en bevorderen kleinschalige bedrijven.
Het project Wijkeconomie heeft zich in 2004 met name
geconcentreerd op buurtwinkelcentra. De concrete mogelijkheden voor de twee
overige trajecten worden nu onderzocht. Dit onderzoek wordt begin 2005
afgerond.
·
Realisatie
infozuil aan de Markt.
De infozuil aan de markt is gerealiseerd en functioneert
goed. Het was de bedoeling in 2004 ook een infowall te plaatsen. Het ontwerp
hiervoor is door de Welstandscommissie negatief beoordeeld. Daardoor zal de
realisatie waarschijnlijk niet meer in 2004 plaatsvinden. Inzet blijft dat de
infowall voor het toeristenseizoen 2005 gerealiseerd zal zijn.
·
Vaststellen
van de stadsmarketingstrategie Delft.
Dit proces is enigszins vertraagd en zal in 2005
plaatsvinden.
Hierna
wordt ingegaan op de status van de risico’s die in het kader van dit programma
in de Programmabegroting 2004 zijn beschreven.
Samenwerkingsovereenkomst
TU Delft – Gemeente
De TU Delft heeft zich in de Ontwikkelings- en
Realisatieovereenkomst Technopolis tegenover de ontwikkelaars verbonden om
steeds 3 ha bouwrijpe grond in het gebied op voorraad te hebben. In de
Samenwerkings-overeenkomst TU Delft – gemeente heeft de gemeente deze
verplichting overgenomen. Als het project voortijdig wordt beëindigd, voorziet
de beëindigingsregeling tussen de TU Delft en gemeente erin dat de kosten van
het bouwrijp maken van niet door de Ontwikkelaar afgenomen gronden voor
rekening komen van de partij aan wie de eigendom van de gronden na afwikkeling
toekomt. Dat kan de gemeente zijn, dat kan ook de TU Delft zijn.
Op
dit moment zijn naast de voorbereidingskosten nog geen kosten gemaakt voor het
bouwrijp maken. De grondexploitatie wordt geactualiseerd. De bovengrens voor
dit risico bedraagt € 1.500.000
Herontwikkeling TU-gebied (Noord)
Het gaat hierbij in beginsel om een
ontwikkeling voor rekening en risico van private partijen.
Voor de aanpassingen aan de
infrastructuur in het Noordelijk TU gebied zijn in de programmabegroting
middelen gereserveerd. Het risico kan daarmee worden afgevoerd.
In
onderstaande tabel is voor elk product binnen het programma Kennisstad en
Economie aangegeven wat het begrote, het gerealiseerde (per 1-9) en het
geprognosticeerde resultaat over 2004 is.
Bedragen *€1000,-
De prognose wijkt niet af
van de begroting.
In
onderstaande rapportage wordt aandacht besteed aan doelen en activiteiten waar
sprake is van afwijkingen en/of bijstellingen. Daarbij wordt eerst de
betreffende doelstelling of activiteit genoemd (met een ‘bullit’) en vervolgens
ingegaan op de stand van zaken.
·
Verruimen van het budget voor evenementen.
Het college heeft het voorstel hiertoe bij
de programmabegroting 2004 afgewezen.
·
Realisatie repetitie- en
opslagaccommodatie amateurkunst.I
In 2005 zal het “Gelatine Park” op het
voormalige Delft Gelatin terrein worden geopend waar ten behoeve van de
amateurkunst een aanzienlijke hoeveelheid repetitie- en opslagruimte zal zijn
gerealiseerd.
·
Afhankelijk van
uitkomsten tweedezaalonderzoek Theater de Veste: Besluitvorming locatie en
organisatievorm tweede zaal.
Onderzoek
naar vlakke vloerzaal is uitgevoerd en in de commissie CKE maart 2003
besproken. De raad heeft een motie ingediend om nog een aanvullend onderzoek in
te stellen. Op het Gelatine terrein wordt presentatieruimte gerealiseerd die
een oplossing biedt voor een (klein) deel van de behoefte.
In
onderstaande tabel is voor elk product binnen het programma Cultuur aangegeven
wat het begrote, het gerealiseerde (per 1-9) en het geprognosticeerde resultaat
over 2004 is.
Bedragen *€1000,-
De
inkomsten van de gemeentemusea (entreegelden, zaalverhuur, sponsoring en winkelverkopen)
zullen € 285.000 lager uitkomen. Hier staan € 86.000 lagere lasten tegenover.
Hiertoe vullen de musea een vacature niet in en bevriezen zij het
aankoopbudget.
De
Gemeentemusea verwachten in het nieuwe Ondernemingsplan 2005-2008 met
voorstellen voor een beheersbare meerjarenbegroting 2005-2008 te komen. Hetzij
doordat bij gelijkblijvende taken extra middelen aan het huidig kader worden
toegevoegd, hetzij doordat door taakvermindering en door andere maatregelen een
sluitende rekening binnen het huidige middelenkader bereikt wordt.
Project
Politiekeurmerk veilig wonen wordt niet op deze wijze voortgezet. Er komt een
nota over wat er nog wel mogelijk is nu er geen budget beschikbaar meer wordt
gesteld vanuit ISV.
De
aanpak van alcoholmatigingsbeleid niet-commerciële horeca is nog niet ter hand
genomen, Gebleken is intussen dat er onvoldoende zicht is op het
genotmiddelengebruik onder jongeren.
Er
wordt nu een opdracht verstrekt om een quick scan te houden onder jongeren
hierover.
De
overige activiteiten verlopen volgens planning.
In
onderstaande tabel is voor elk product binnen het programma Veiligheid
aangegeven wat het begrote, het gerealiseerde (per 1-9) en het geprognosticeerde
resultaat over 2004 is.
Bedragen *€1000,-
Toelichting
Het verschil tussen het
begrote en geprognosticeerde saldo op het product Brandweer Algemeen
wordt veroorzaakt door hogere lasten enerzijds en lagere baten anderzijds. De
hogere lasten bestaan uit de hogere kosten van de tijdelijke huisvesting en
hogere wettelijke eisen aan periodieke keuringen van repressief personeel (
35.000,-), onderhoud materieel (voor het inzetbaar houden van de autoladder
moesten eenmalig hoge extra onderhoudskosten (euro 20.000,-) worden gemaakt.
Tevens waren er hogere salarislasten uit hoofde van overwerk (extra opkomend
vrij zijnd personeel bij brand) en piket dan begroot (75.000,-) en de niet
begrote gevolgen van functieherwaardering (25.000,-). De opbrengsten uit de samenwerking
met bedrijven zijn 140.000,- lager dan begroot, door de vermindering van het
aantal werkzaamheden voor de bedrijven.
Op
het product Brandpreventie zijn baten en lasten uit hoofde van de zogeheten
inhaalslag gebruiksvergunningen niet begroot. De opbrengsten zijn
achtergebleven ten opzichte van de uitgaven deels vanwege ziekte en
zwangerschapsverlof. Dit leidt tot een nadeel van per saldo € 80.000.
Hierna wordt aandacht geschonken aan doelen of
activiteiten die afwijken van de geplande gang van zaken zoals opgenomen in de
Programmabegroting 2004.
In de voorbereiding van het ontwikkelingsplan is
vertraging opgetreden. De vaststelling is nu voorzien in 2005.
De gemeente is afhankelijk van het tempo waarin het
ziekenhuis haar bouwplannen ontwikkeld. Met name de discussie over dubbel
grondgebruik (parkeren) vraagt meer tijd dan voorzien. Het is de bedoeling dat
het ontwikkelingsplan niet alleen een kader biedt voor de nieuwbouw van het
ziekenhuis, maar ook voor gewenste ontwikkelingen in de directe omgeving van
die nieuwbouw.
De planning van de uitvoering 1e fase van
het plan Poptahof bleek te optimistisch. De herstructurering van de
Poptahof is een complexe en ambitieuze
opgave. Deze bestaat ondermeer uit het opstellen van een stedebouwkundig plan,
een sluitende grond- en vastgoedexploitatie, een fasering, een
communicatieplan, een samenwerkingsovereenkomst en een sociaal-economisch
programma. Met deze voorbereidende werkzaamheden worden goede vorderingen
gemaakt. Het streven is de betreffende documenten in december 2004 aan de raad
voor te leggen. De feitelijke bouwwerkzaamheden zullen volgens planning in 2006
starten.
Er wordt voortvarend gewerkt
aan de plannen voor de Harnaschpolder. De meeste werkzaamheden vinden volgens
planning plaats. Het eerste uitwerkingsplan en het onteigeningsplan liggen wat
achter op schema. Deze zullen niet in 2004, maar in 2005 worden opgesteld.
Het niet nemen van een projectbesluit tot uitvoering
van de spoortunnel op korte termijn en daarmee het niet beschikbaar komen van
rijksmiddelen voor de realisering van het project brengt het risico met zich mee, dat de
projectvoorbereidingskosten (masterplan, bestemmingsplan, MER, etc.) niet kunnen
worden ingebracht in het project.
Daarnaast
bestaat het risico van de marktafhankelijke vastgoedontwikkelingen, waardoor de
hoogte en fasering van de PPS-opbrengsten een onzekerheidsmarge kennen.
Eind 2004 zal de Kamer zich opnieuw buigen over
het infrastructuurfonds van het ministerie van V&W . De minister zal in 2004
bij de aanbieding van de Nota Mobiliteit voorstellen doen voor het MIT na 2010
(“Verlengde MIT”). Deze voorstellen worden bekend in oktober en worden
onderworpen aan besluitvorming in december 2004 en januari 2005.
Om een gunstigere uitslag te bewerkstelligen,
worden de volgende acties ondernomen:
1. In samenwerking met Haaglanden, en de gemeente Den Haag en Rotterdam onder
de vleugels van het Bureau Zuidvleugel proberen een innovatieve aanbesteding
starten in 2004 om van het bedrag genoemd in de motie Mastwijk aan te tonen dat
het tot uitvoering kan leiden
2.
Lobby bij Tweede Kamer ivm uitvoering motie Mastwijk
3.
Voorbereiden van alle planologisch, juridische procedures tot vóór definitieve
vaststelling (waarvoor het projectbesluit van de minister van V&W
noodzakelijk is.)
De
bovengrens voor dit risico bedraagt € 3.5 miljoen.
|
|
In
onderstaande tabel is voor elk product binnen het programma Stedelijke
Projecten aangegeven wat het begrote, het gerealiseerde (per 1-9) en het
geprognosticeerde resultaat over 2004 is.
Bedragen *€1000,-
Voor
het project Harnaschpolder is € 21,7 mio kosten begroot. De aankoop van gronden
(hoofdzakelijk uit hoofde van de zogeheten Verweliusdeal) loopt achter, maar
staat in november/ december 12004 gepland.
Op
het project Spoor centraal is € 4,5 mio aan kosten geboekt. Dit zijn kosten van
verwervingen in het gebied Spoorzone. Deze verwervingen worden aan het einde
van het jaar geactiveerd. Het resultaat 2004 op dit product zal dan nagenoeg
gelijk zijn aan de begroting. Overigens loopt er nu een actie om de exacte
stand van de verwervingen in beeld te krijgen.
Een
belangrijke activiteit binnen dit programma is de uitvoering van het
personeelsbeheersplan, welke volgens planning verloopt. Voor 2004 is nog
een aantal incidentele maatregelen getroffen om de taakstelling te halen.
Ingaande 2005 is het taakstellend bedrag voor 2004/2005 structureel
ingevuld. Realisatie van de taakstelling 2006 wordt verder voorbereid. Verder
zijn er binnen dit programma geen bijzonderheden te melden.
In
onderstaande tabel is voor elk product binnen het programma Bestuur en
Organisatie aangegeven wat het begrote, het gerealiseerde (per 1-9) en het
geprognosticeerde resultaat over 2004 is.
Bedragen *€1000,-
Hieronder
wordt voor de producten waarvoor een afwijking op het resultaat verwacht wordt
per product een korte toelichting gegeven.
Product 13002 College van
BenW: Als
gevolg van terugontvangst van sociale premies en ontvangst van presentiegelden
vanwege door wethouders bijgewoonde vergaderingen ontstaat een voordeel.
Product 13003 Representatie
Gemeentebestuur: Zoals in de eerste Beheersrapportage 2004 reeds is gemeld, zal er op
representatiekosten in 2004 een overschrijding plaats vinden. Dit wijkt niet af
van voorgaande jaren. Aan het college zal een voorstel worden gedaan hoe om te
gaan met het budget voor 2005.
Product 13.005 Stadsgewest
Haaglanden:
De in 2003 ingeboekte verlaging van de bijdrage aan Stadsgewest Haaglanden zal
in 2004 niet gerealiseerd kunnen worden. Weliswaar zijn door de invoering van
het BTW-Compensatiefonds de ramingen in
de begroting van Haaglanden gedaald, maar door de nieuwe huisvesting zijn die
lasten ook weer gestegen. Ook voor 2005 e.v. is het onwaarschijnlijk of het nu
geraamde budget voldoende is.
Product 13.007 Centrale Staf: Onder dit product zijn ook
de verkiezingen geraamd. De werkelijke kosten van de verkiezingen zijn lager
uitgevallen dan geraamd. Vanaf 2005 zal een afzonderlijk product
“Verkiezingen”worden ingericht.
Product 13.008 De Delftse
Rekenkamer:
Dit instrument van de gemeenteraad verkeert nog in haar aanloopfase. Er zijn
nog geen kosten gemaakt voor een onderzoek; Dit leidt tot een eenmalig
voordeel.
In
2004 is rekening gehouden met een bezuinigingstaakstelling in het kader van het
Personeelsbeheersplan (PBP) van € 310.000.
Door
de late start van het PBP is voor 2004 slechts € 100.000 ingevuld, ingaande
2005 is het te besparen bedrag al wel structureel ingevuld.
De
in 2004 nog resterende € 210.000 is door het GMT als incidentele
bezuinigingstaak-stelling verdeeld over de drie clusters van elk € 70.000, waarbij de Centrale Staf verbonden is aan
het cluster Facilitaire Dienstverlening.
Realisatie:
Voor
het cluster facilitair/ centrale staf is concreet aangegeven op welke manier de
incidentele bezuiniging van € 70.000 kan worden ingeboekt
Voor
het cluster publiekszaken is er een lijstje vastgesteld om loonsomevenredig de
€
70.000 door te belasten naar de vakteams
Voor
het cluster Wijk/ stad komt € 35.000
voor rekening van het ingenieursbureau en de resterende € 35.000 wordt verdeeld
over Kennisstad, Duurzaamheid, Wijkzaken en Civiel / Groen.
Naast
de afwijkingen per product die hiervoor per programma zijn toegelicht, wordt
hierna een overzicht gegeven van de afwijkingen op de kostenplaatsen. De saldi
op deze kostenplaatsen worden in principe doorbelast naar de verschillende
producten.
Er
wordt een tekort verwacht van € 100.000 als gevolg van een bovenformatieve
medewerker en inhuur vanwege ziekte en uitval. De bovenformatieve situatie
loopt af op 1-1-2005. Vervanging op deze functies was noodzakelijk omdat het om
cruciale functies (communicatie-adviseurs van portefeuillehouders) ging.
JZ
kent geen grote budgettaire afwijkingen. Er is € 173.000 extra toegekend voor
het inhalen van achterstand in het afhandelen van bezwaarschriften in 2004. Er
zijn inmiddels medewerkers ingehuurd of eigen medewerkers zijn van extra uren voorzien. Naar
verwachting zullen de extra middelen niet helemaal in dit jaar besteed kunnen
worden. Aan het eind van het jaar zal
zo nodig een overhevelingsvoorstel worden gedaan om in ieder geval de prestatie
(wegwerken achterstanden) te kunnen
leveren. Het gaat dan om een bedrag van € 31.000.
Op
de deelopdracht GEO-informatie wordt een tekort verwacht van € 40.000.
Verklaring voor dit tekort is dat enerzijds de inkomsten niet worden gehaald (€
23.000), anderzijds extra uitgaven zijn gepleegd voor aanpassingen aan PC’s.
Vakteam ICT vangt dit tekort op binnen eigen budget. Ingevolge GMT-besluit
vindt extra inhuur plaats t.b.v. het project Windows XP tot maximaal € 135.000.
Hiervan wordt € 90.000 ten laste gebracht van de personeelskosten ICT en €
45.000 ten laste van het programma KIS.
Er
zijn geen afwijkingen te melden. Het GMT is voornemens om te besluiten om het
vakteam BOZ op te heffen en de taken te verdelen over de vakteams Vastgoed en
Bouwprocesmanagement. Als gevolg van deze herverdeling van taken is een
besparing ingeboekt in het Personeelsbeheersplan: € 75.000 in 2004 en € 150.000
vanaf 2005.
Er
zijn geen afwijkingen te melden.
Het
vakteam HSM heeft tekorten op de facilitaire budgetten voor repro, schoonmaak
en catering. Uit de benchmark Facilitair blijkt dat voor schoonmaak en catering
de beschikbare budgetten lager zijn dan de laagste waarde bij vergelijkbare
instellingen.
Het
tekort op de kopieerkosten zal bij voortzetting van het huidige kopieergedrag
ultimo 2004 ca. € 105.000 bedragen.
Het
tekort op het kopieerbudget wordt voor een groot gedeelte (60%) bepaald door
variabele kosten, zoals papier, toners e.d. Binnen de gemeente Delft kent men
geen systeem van het betalen van de “tellertikken”. Papier en toners worden
aangevuld c.q. vervangen op het moment dat daar behoefte aan is. Sinds juni
2004 is het vakteam HSM bezig met het ontwikkelen van een “kopieerconcept” om
de kosten beter beheersbaar te maken. I.s.m. Combiwerk is gestart met het “haalbaarheidsonderzoek
Printshop”. Als het beleid is vastgesteld (november 2004), start de Europese
aanbesteding voor kopieerapparatuur.
Op
de catering ontstaat eind 2004 een tekort van € 100.000. Er is expertise ingehuurd
om het tekort op alle cateringbudgetten te analyseren. Uitkomsten,
uitgangspunten en alternatieven zullen in notitievorm in november aan het GMT
worden aangeboden. De uiteindelijke keuzes van het GMT zullen als vertrekpunt verwerkt worden in het aanbestedingsdocument
Catering.
De
kosten voor schoonmaak en onderhoud blijven binnen het budget m.u.v. de lokatie
Staalweg / bedrijfsterreinen. Er zal een onderzoek plaatsvinden naar de schoonmaakprogramma’s aan de
Staalweg. Extra complicatie is de variëteit aan gebouwen, garages en het
terrein. Regelmatig worden extra schoonmaak opdrachten verstrekt.Het tekort op de schoonmaak
bedraagt € 40.000 (op jaarbasis).
Het
onderhoudsbudget schiet fors tekort voor het noodzakelijke onderhoud (zie de
inventarisatie van onvermijdelijke werkzaamheden aan de huisvesting, GMT 13
okt).
Begin
september heeft het College van B&W een voorstel van het vakteam HSM
goedgekeurd om het huidige contract met Energiebedrijf.com met een half jaar te
verlengen. De aanbesteding van Energie zal in het eerste kwartaal van 2005
starten. De verwachting is echter dat er niet veel winst te behalen is. De
energiemarkt staat onder spanning door de hoge olieprijzen.
De
uitgaven op energie zijn door het vakteam HSM niet noemenswaardig te
beïnvloeden..
De
stelposten voor BTW teruggave worden bij de 4e ATW ingevuld.
€
60.000 inkomsten vanuit detachering wordt incidenteel niet gehaald, omdat met
de betrokken medewerker een regeling is getroffen. Vanaf 2005 is deze post niet
meer opgenomen. Vakteam Financiën vangt dit op door terughoudend om te gaan met
de overige uitgaven van het vakteam.
Het
tekort op de
Bedrijfsgezondheidszorg/ARBO zal naar verwachting € 115.000 bedragen.
Oorzaak is de voortdurende inhuur van expertise van de ARBO-dienst. Er is
inmiddels een voorstel voor een andere opzet goedgekeurd door het GMT.
Over
voorgaande jaren (voor 2000) is - niet gepland - € 55.000 terug ontvangen van
de Belastingdienst. Deze incidentele bate wordt ingezet om het tekort op
BGZ/ARBO gedeeltelijk te compenseren.
De prognose voor de voorziening Wachtgelden is €
102.000 negatief per eind 2004. Er is rekening mee gehouden dat 4 oude
wachtgelduitkeringen worden beëindigd. Het geprognosticeerde tekort kan nog
worden beïnvloed door de kortingsregeling die geldt als mensen met een uitkering
al dan niet gedeeltelijk werk hebben geaccepteerd danwel door het ontbreken van
initiatief om aan werk te komen, gesanctioneerd worden door het UWV.
Ook is er nu onvoldoende zicht op het ontstaan van
nieuwe werkloosheidssituaties.
Er
vindt in oktober een nadere analyse plaats van de oorzaak van deze toename en
de manier waarop de instroom in de WW beperkt kan worden.
Kinderopvang
van gemeentelijk personeel komt eind 2004 uit op € 40.000 negatief. Dit bedrag
kan worden ingelopen in 2005, aangezien dan een overschot op de regeling wordt
verwacht. Het GMT heeft besloten dat de compensatie van het tekort via de
voorziening kan lopen. De prognose voor de exploitatie 2004 is dan 0. Zie
besluit GMT 6-10.
Op
de ID-regeling kan een voordeel van € 124.000
worden ingeboekt als gevolg van een positief uitvallende afrekening
van de Stichting Werkplan. E.e.a.
conform besluit van het GMT van 29-9.
Er
zijn geen afwijkingen te melden.
Kostenplaats |
Prognose
resultaat |
Oorzaak |
Oplossing |
Restant
probleem |
COM |
100.000 |
Formatieve
problemen |
|
N 100.000 |
ICT |
40.000 |
GEO:
inkomsten worden niet gehaald, extra uitgaven zijn niet gedekt |
Lost ICT op |
0 |
HSM |
106.000 |
Kopieerkosten |
Printbeleid
en nieuwe aanbesteding (nota) |
N 106.000 |
HSM |
100.000 |
Catering |
Externe
analyse en nieuwe aanbesteding (nota) |
N 100.000 |
HSM |
40.000 |
Schoonmaak
Staalweg |
|
N 40.000 |
HSM |
P.M. |
Onderhoud
Staalweg |
Via
Vastgoed (komt met voorstel) |
p.m. |
Fin |
60.000 |
Niet
te halen inkomsten |
Lost
Financiën op |
0 |
PenO |
102.000 |
Voorziening
wachtgeld |
m.n.
door WW-uitkeringen |
N 102.000 |
PenO |
40.000 |
Kinderopvang |
Compenseren
in 2005 via voorziening |
0 |
PenO |
115.000 |
Tekort
BGZ/ARBO |
Andere
opzet, zie nota GMT 29/9 |
N 115.000 |
PenO |
55.000 |
Terugontvangst
belasting over voorgaande jaren |
Meevaller |
V 55.000 |
PenO |
124.000 |
Meevaller
ID |
Besluit
GMT 29-9 |
V 124.000 |
Totaal saldo |
|
|
|
N 384.000 |
In
onderstaande tabel is voor de algemene dekkingsmiddelen een prognose opgesteld
voor het hele jaar 2004.
Prod.nr |
Naam
product |
budgethouder
|
Resultaat: Stand
1-9 |
Begroot
resultaat 2004 |
Prognose Resultaat
2004 |
verschil |
|
Algemene
Uitkering |
SenC |
|
|
|
N
3.065.000 |
14001 |
Saldo
Financieringsfunctie |
SenC |
6.749.580 |
6.666.785 |
6.749.580 |
V 75.000 |
14004 |
Dividend
Opbrengst |
SenC |
233.000 |
78.000 |
233.000 |
V 150.000 |
14002 |
Lokale
heffingen |
Belastingen |
|
|
|
V 500.000 |
14006 |
Stelpost
Nominale Ontwikkelingen |
SenC |
0 |
35.000 |
0 |
V 35.000 |
14006 |
Stelpost
kapitaallasten |
SenC |
0 |
711.411 |
50.000 |
V 660.000 |
14006 |
Stepost
bezuiniging Midden Delfland |
SenC |
0 |
130.000 |
46.000 |
N
84.000 |
14007 |
Risico’s BCF |
SenC |
0 |
-244.447 |
-444.447 |
N
200.000 |
|
|
|
|
|
saldo |
N 1.929.000 |
De
belangrijkste post van de Algemene dekkingsmiddelen is de Algemene uitkering
uit het Gemeentefonds. De tegenvaller, zoals die in de mei/juni circulaire is
gepresenteerd is meegenomen in de derde Algemene Tussentijdse
Begrotingswijziging 2004. Deze is echter wel in bovenstaande tabel verwerkt
omdat deze post uiteraard van materiële betekenis is bij de bepaling van een
prognose van het rekeningresultaat 2004.
Tegenover
die tegenvaller wordt voor 2004 een
aantal incidentele meevallers verwacht, die hieronder per product beschreven
staan:
Product: 14.001 Financieringsfunctie:
In
de Beheersrapportage I van 2004 is een voordeel opgenomen van € 590.000. Op grond van de huidige
inzichten zal het resultaat van de
financieringsfunctie € 75.000 gunstiger uitvallen;
14.002 Lokale heffingen
In de Beheersrapportage 1 van 2004 is een nadeel
opgenomen van €350.000 als gevolg van lagere bijdrage van de Rijks
Belastingdienst en het Hoogheemraadschap Delfland. Dit nadeel wordt opgevangen
met hogere baten dan begroot op het vlak van de OZB. Per saldo leidt dit tot
een voordeel voor het rekeningresultaat van € 500.000.
Van de BNG is van een hogere winstuitkering
2003 ontvangen en een extra jubileumuitkering. Hierdoor zal ontstaat een
voordeel van € 150.000.
Op
deze post ontstaat een voordeel van €
35.000 als gevolg van verschillen in doorboeking of doorbelasting.
De
investeringen volgens het Meerjaren Investeringsplan blijven aanzienlijk achter
bij de planning. Hierdoor ontstaat een voordeel van naar schatting ca. €
660.000.
Van de taakstelling van € 130.000 is € 84.000 tot op heden niet
gerealiseerd. Een voorstel voor realisatie van de totale bezuiniging is
separaat aan het college voorgelegd.
Op
grond van de zgn. 5% regeling loopt de gemeente circa € 450.000 risico. In de begroting is € 250.000 beschikbaar.
Op grond van de uitkomsten van 2003 wordt verwacht dat de gemeente Delft
opnieuw voor het maximum bedrag bij zal dragen.
Verwacht
Nadeel: € 200.000.
Als
onderdeel van het bezuinigingsprogramma 2004 is rekening gehouden met een extra
renteopbrengst van de reserves met € 890.000.
Er
heeft een inventarisatie plaatsgevonden van de knelpunten in bestaande relaties
tussen budgethouders en budgetbeheerders. Deze inventarisatie wijst uit dat de
werking van het budgethouderschap kan worden verbeterd door hetzij deze
relaties voor sommige producten te herzien, hetzij de producten enigszins
anders te definiëren.
Wij
stellen de volgende wijzigingen voor:
Budgethouder:
Sector Inwonerszaken
Budgetbeheerders:
CKE, SCB
Knelpunt:
Geen inhoudelijk relatie tussen budgetten
Wijziging:
Opsplitsen product 1004 in product Servicecentrum Bedrijven
(budgethouder SCB) en product Economische Zaken (budgethouder CKE)
Budgethouder:
Voorzieningen gehandicapten
Budgetbeheerders:
nvt
Knelpunt:
zie product 2033
Wijziging:
Toevoegen budget regeling geldelijke steun gehandicapten van product 2033
Subsidie regeling tlv Rijk.
Budgethouder:
Sector Publiekszaken
Budgetbeheerders:
WVG, Publieksbalie, MBK
Knelpunt:
Geen inhoudelijke relatie tussen budgetten, geen invloed mogelijk door
budgethouder
Wijziging:
Budget regeling geldelijke steun gehandicapten overhevelen naar product 2026
Voorzieningen gehandicapten, budget betaling steun huurwoning overhevelen
naar product 5021 Bouwen en wonen, restant budget vangnetregeling
(budgethouder Publieksbalie), naamswijzing in product 2033 Vangnetregeling
Budgethouder:
Wonen
Budgetbeheerders:
BWT
Knelpunt:
Beïnvloedbaarheid budget ligt niet bij Wonen maar bij BWT
Wijziging:
Budgethouderschap Sector BM, budgetbeheerders Wonen/BWT
Budgethouder:
Milieu
Budgetbeheerder:
Milieutoezicht
Knelpunt:
Geen inhoudelijke relatie budgetten en geen hiërarchische relatie vakteams
Wijziging:
Splitsen in 2 producten, product Milieu (budgethouder Milieu) en product
Milieutoezicht (budgethouder Milieutoezicht)
Budgethouder:
Sector TOR
Budgetbeheerder:
nvt
Knelpunt:
Budget is niet materieel (€ 6.700) en beïnvloedbaarheid is nihil door TOR
Wijziging:
Budget verkeersbrigadiers toevoegen aan product 8006 Verkeersmaatregelen
Overig
Budgethouder:
Centrale Staf
Budgetbeheerder:
Burgerzaken
Knelpunt:
het budget verkiezingen is niet beïnvloedbaar door de Centrale staf en heeft
geen inhoudelijke relatie met de overige budgetten op dit product
Wijziging:
Nieuw product Verkiezingen vaststellen (budgethouder Burgerzaken)
De
wijzigingen zijn met betrokken budgethouders en beheerders afgestemd. Na
instemming van GMT en B&W zal een en ander worden gewijzigd in de
Productenraming 2005.
In
de beheersrapportages en jaarrekening over 2003 en de eerste beheersrapportage
over 2004 is steeds uitvoerig ingegaan op het onderdeel Inhuur derden (interim
managers en overig ingehuurd personeel). Ook in deze rapportage wordt hier op
ingegaan. In vorige rapportages is
ingegaan op de verschillende redenen voor inhuur van personeel en is ook
geconstateerd dat de kosten die daarmee gepaard gaan bijna volledig binnen de
reguliere budgettaire ruimte gedekt worden (bijvoorbeeld door vacatureruimte of
specifieke kredieten). In deze beheersrapportage zal dan ook de nadruk komen te
liggen op de grote afwijkingen en risico’s of nog te verwachten afwijkingen met
betrekking tot inhuur derden.
Zoals
uit de grafiek en tabel hierboven blijkt is er tot 1 september 2004 zo’n € 5,3 miljoen aan kosten geboekt met betrekking tot inhuur
personeel van derden. In vergelijking tot dezelfde periode in 2003 betekent dit
dat de totale kosten die gemaakt worden voor inhuur van personeel van derden 10
procent lager uitvallen. Uit de grafiek blijkt dat de kosten voor
interim-management met meer dan 60 procent zijn afgenomen en voor overig
ingehuurd personeel inclusief DIM met bijna 5 procent. In de totale kosten is €
350.000 aan declaraties van DIM opgenomen.
Voor
heel het jaar 2004 is de verwachting dat € 8,07 miljoen aan kosten voor
ingehuurd personeel wordt gemaakt. In vergelijking tot de werkelijk gemaakte
kosten in 2003 van € 9,6 miljoen betekent dit een daling van 15,9%.
Voor
het cluster publiekszaken geldt dat alle sectoren de kosten van inhuur derden
kunnen opvangen binnen de bestaande budgettaire ruimte. Alleen voor het vakteam
Belastingen binnen de sector Inwonerszaken is het risico aanwezig dat de
budgettaire ruimte niet toereikend is, mede als gevolg van ziektevervanging.
Het cluster wijk/stadszaken verwacht in 2004 in totaal
€ 4,0 miljoen te besteden aan externen. Het grootste deel van de kosten van
deze externen komt ten laste van kredieten en reserves. Slechts voor een zeer
beperkt aantal externen is onvoldoende dekking voorhanden. Dit betreft met name
tijdelijke inhuur van enkele vakteamhoofden, die overigens voornamelijk van DIM
afkomstig zijn.
Bij het cluster Facilitair is
de prognose vooralsnog dat ca 1.000.000 euro wordt uitgegeven aan externe
inhuur. Dat is 30% minder dan in 2003. Onder de inhuur zijn ook
begrepen de besluiten van het GMT om extra personeel in te huren voor het
inhalen van achterstanden bij het behandelen van bezwaarschriften (173.000
euro) en om extra personeel in te huren voor de uitrol van XP (135.000 euro).
Alle kosten worden gedekt uit
de begroting van betrokken vakteams, m.u.v. de noodzakelijke inhuur bij het
vakteam Communicatie wegens ziekte en formatieve problemen. Die leidt
vooralsnog tot overschrijding met 100.000 euro.
Bij de overige clusters en onderdelen zijn geen
noemenswaardige afwijkingen te melden en worden de kosten voor inhuur van
personeel van derden opgevangen binnen de reguliere budgettaire ruimte.
Vorming en opleiding
cluster |
begroot
personeelsbudget 2004 |
personeelsbudget
begroot per 1/9 (67%) |
gerealiseerde
uitgaven V&O
per 1/9 |
% begrote loonsom
per 1/9 |
PuZa |
21.024.809 |
14.086.622 |
162.737 |
1,15 |
Wijk&Stadszaken |
22.569.695 |
15.121.696 |
211.644 |
1,40 |
Facilitair |
14.608.574 |
9.787.745 |
70.480 |
0,72 |
CS |
1.915.428 |
1.283.337 |
4.449 |
0,35 |
Bedrijven |
8.342.668 |
5.589.588 |
|
1,16 |
P&P/DIM/SECR |
1.109.896
|
743.630 |
14.700 |
1,98 |
griffie |
127.667 |
85.537 |
10.300 |
12,04 |
|
|
|
|
|
centraal budget VenO |
|
|
161.910 |
|
totaal |
69.698.737 |
46.698.154 |
723.479 |
1,55 |
Budgetten Vorming en
Opleiding exclusief ID-banen, Combiwerk
en B&W en raadsleden
In 2004 is tot nu toe
(peildatum 1 september) minder uitgegeven aan vorming en opleiding dan de vaak
als “norm” gehanteerde 2% van de begrote loonsom. Met name bij de bedrijven en
het cluster Facilitair zijn de uitgaven tot nu toe minder dan in voorgaand
jaar.
Deels wordt dit veroorzaakt
door het aflopen van enkele grote trajecten, zoals het cultuurtraject bij
Financiën. De centrale staf blijft, evenals vorige jaren, onder de norm.
Een belangrijk deel van de
uitgaven wordt gevormd door het centrale plan voor vorming en opleiding waaruit
een kwart van de opleidingen wordt bekostigd. Overigens wordt het centrale
vormings- en opleidingsplan gedeeltelijk door eigen docenten uitgevoerd. Die
inspanning zie je niet terug in de directe uitgaven, maar telt wel mee. Over
deelname en effect aan het centrale VenO-programma wordt afzonderlijk gerapporteerd.
Veel tijd is de afgelopen
periode besteed aan het ontwikkelen van de Management Development-leergang en
de uitvoering van de eerste basismodules. De komende maanden zal deze leergang
zorgen voor een verhoogde deelname aan Vorming en opleiding.
In deze tabel zijn de uren
die medewerkers besteden aan vorming en opleiding niet als kosten meegenomen.
De verdeling over de
clusters is niet geheel maatgevend omdat uit deze tabel niet gelezen kan worden
wat de deelname vanuit een bepaald cluster aan het centrale programma is
geweest. Bij de jaarrekening zal de deelname per cluster worden gespecificeerd.
Het
vakteam Reiniging heeft zoals gebruikelijk een eigen beheersrapportage gemaakt.
In de beheersrapportage wordt een nadere toelichting gegeven op:
·
de
uitvoering van de begroting 2004
·
verbetertraject financiële beheersing,
waarbij tevens ingegaan
wordt op een aantal administratieve aangelegenheden.
De uitvoering van de
begroting 2004
Het positieve beeld van de
vorige Beheersrapportage wordt bevestigd. Dit is de eerste
Beheersrapportage, die is gebaseerd op realisatiecijfers die aansluiten bij de
nieuwe opzet en indeling van de begroting voor de Reiniging. De directe operationele beheersing van de uitvoering
verloopt goed. De
realisatiecijfers laten zien, dat het vakteam reiniging binnen de gestelde
bestuurlijke financiële kaders blijft:
·
voor
het totaal van deelexploitaties is de prognose dat zich geen majeure over- of
onderschrijdingen zullen voordoen.
·
voor de vakteamkostenplaatsen is de prognose dat een nadeel van € 200.000
ontstaat als gevolg van de inzet van externen en bureaukosten. Dit nadeel wordt
opgevangen binnen de exploitatie.
·
voor
het totaal van de tractie kostenplaatsen is de prognose dat zich geen majeure
over- of onderschrijdingen zullen voordoen
·
de
taakstelling voor te realiseren interne bezuinigingen ligt op schema.
Als
uitvloeisel van de eerste Beheersrapportage (2004-I) is door het college cq de
raad een aantal maatregelen vastgesteld, die de financiële positie versterkt
hebben. Te noemen zijn:
·
Het
opnemen in het gesloten van alle commerciële activiteiten, waarvan tot voor
kort het resultaat van een aantalactiviteiten nog ten gunste van de algemene
dienst kwamen (m.n. met betrekking tot vegen en ongediertebestrijding).
·
de reserve vervanging materieel is opgeheven. Het saldo van de reserve (€
6 ton per 31/12/2003) komt ten gunste van de reserve Dekking Hogere
Vuilverwerkingskosten, die daardoor weer positief komt te staan. En in het
verlengde daarvan komt ook het jaarlijkse verschil tussen stortingen en
kapitaallasten van vervangingsinvesteringen materieel (voordeel ca € 5 ton in
2004, aflopend naar € 0 in 2011) ten gunste van de reserve Dekking Hogere
Vuilverwerkingskosten.
·
bij de
begrotingsvoorbereiding 2005 is het budget voor salariskosten van de Reiniging
opgehoogd voor structureel en onvermijdbaar overwerk.
Deze bestuurlijk
geaccordeerde maatregelen ter versterking van de financiële positie laten
onverlet dat het vakteam Reiniging zich blijvend inzet voor de verder te
verbeteren financiële beheersing. Dar komt bij dat voor komende jaren, mogelijk
ook de reiniging een bijdrage zou moeten leveren aan de gemeentebrede
bezuinigingstaakstelling. Bij de Programmabegroting 2005-2008 is daar een
voorschot opgenomen ten bedrage van € 1 ton structureel op jaarbasis.
Verbetertraject
financiële beheersing
Op basis van de realisatiecijfers kan worden
geconcludeerd dat het invullen van de besparingen op schema ligt. Er is een
pakket aan maatregelen uitgewerkt met een bezuinigingspotentieel van € 636.975. Onderdeel van dit bezuinigingspakket betreft de mogelijke
aanpassingen in het Strategisch Inzamelpan, waar nog een nadere uitwerking voor
moet plaatsvinden. De inmiddels wel
genomen beheersmaatregelen leiden tot een structurele kostenbesparing van € 518.046. Het in 2004 nog
resterende besparingsverlies kan opgevangen worden in de exploitatie (cq in de
`Reserve Dekking Hogere Vuilverwerkingskosten).
Een aandachtspunt in het verbetertraject is
de inschakeling van externen. De uitgaven aan intrerimmanagement c.a. is fors
opgelopen. Oorzaken hiervoor zijn noodzakelijke extra inhuur als gevolg van
vacatures op leidinggevend niveau, twee teamleiders, een vakteamhoofd en een
seniorplanner. Een deel van de dekking zit dan ook in reguliere
salarisbudgetten. In de prognose is voorts rekening gehouden met de nieuwe
bedrijfsleider, de second-opinion op het strategisch inzamelplan en de extra
inzet voor de regionale oriëntatie. De overschrijding van de geraamde kosten
wordt opgevangen binnen de exploitatie.
Administratieve
aangelegenheden
Harde eis voor het verbeterde financieel beheer is,
dat voorafgaand aan het uitbrengen van Beheersrapportages, het
basiscijfermateriaal op orde is. In de Beheersrapportage wordt een aantal zaken genoemd, die laten zien, dat aan deze
randvoorwaarde nog niet voldaan wordt:
·
noodzakelijke
aanpassingen in
verband met het opheffen van de reserve Vervanging materieel Reiniging, zijn
nog niet geëffectueerd.
·
de
(budgetneutrale) begrotingswijziging als gevolg van het nieuwe grofvuil beleid
is nog niet verwerkt.
·
tijdbrieven
zijn nog niet volledig bijgewerkt
·
de
in de 1e beheersrapportage genoemde dubbeltellingen zijn nog niet
uitgezocht
·
met
vakteam belastingen is afstemming nodig over de opbrengsten afvalstoffenheffing
en reinigingsrecht, en over de inningskosten.
Vakteam Reiniging dient hier in overleg met de
betrokken vakteams (vakteam financiën, en belastingen) sluitende afspraken over
te maken. Stand van zaken cq voortgang wordt in het GMT besproken.
In de organisatie is brede
consensus ontstaan over het feit dat de informatievoorziening rondom parkeren
verder te verbeteren is. De regiegroep Parkeren bewaakt alle ontwikkelingen
rondom parkeren, zoals het oplossen van het dreigende structurele tekort, de
gang van zaken bij de Zuidpoortgarage,
de Phoenixgarage en de Koepoortgarage en de verbetering van de
managementinformatie.
In juni 2004 heeft de raad
een nota reserve parkeervoorzieningen
goedgekeurd. Belangrijke onderwerpen daarin zijn de
tariefsontwikkelingen voor 2005 en de verlaging van de bijdrage uit de algemene
dienst aan de reserve parkeervoorzieningen met € 0,3 miljoen. Bij het opstellen
van de nota is gebruik gemaakt van het inmiddels operationele rekenmodel parkeren,
dat over een 30-jaars termijn inzicht geeft in de jaarlijks verwachte stand van
de parkeerreserve. Uit de nota bleek na doorvoering van de geplande maatregelen
een structureel tekort van € 757.000 op het parkeren. Om te komen tot een
(bijna) kostendekkende parkeerexploitatie is aan het College voorgelegd met
ingang 1 januari 2005 het saldo van kosten en opbrengsten in het parkeren
taakstellend met € 757.000 te verbeteren en hiertoe voorstellen te laten
uitwerken en deze voor 1 januari 2005 vast te stellen.
Onder
aansturing van de regiegroep parkeren wordt hieraan gewerkt met als doel om in
oktober 2004 te zorgen voor een verbeterd inzicht in de financiën rond parkeren
en een oplossingsrichting voor het structurele tekort. De regiegroep zal
uiteindelijk 3 november het GMT rapporteren en 16 november B&W en de raad
zal in december geïnformeerd worden over de uitkomsten.
Een
van de resultaten is inzicht verstrekken in kostprijzen van de diverse
parkeerproducten. Als middel daartoe wordt een kostprijscalculatiemodel
gehanteerd. Naast inzicht in de kostprijzen levert de projectgroep
kostendekkende tarieven voor het vergunningparkeren aan op het kostenniveau van
2006 en diverse bezuinigingstaakstellingen voor de betrokken onderdelen van de
organisatie om de tarieven op een reëel niveau te houden, een en ander conform
de opdracht van de raad uit juni 2004.
De
gemeente Delft onderzoekt in samenwerking met Parking Delft hoe in de
liquiditeitsbehoefte voorzien kan worden voor de exploitatie Zuidpoort. Daartoe
heeft de gemeente inmiddels een voorstel gedaan aan Parking Delft, dat nog
onderwerp is van besprekingen tussen gemeente en Parking Delft.
In
het eerste kwartaal 2005 zal beheer en exploitatie van de Phoenixgarage en de
garage De Hoed worden overgedragen aan Parking Delft BV conform de huidige
inzichten. Met de Stichting Parkeervoorzieningen Delft wordt ook overleg
gevoerd over hun toekomstige taak en positie in het beheer van alle
gemeentelijke garages.
Voor
de Koepoortgarage wordt een exploitatiemodel ontwikkeld.
Nr. |
Aandachtspunt |
Oplossingsrichting |
Gereed op: |
Toelichting/ stand van zaken per 1-9-04 |
||||||
|
1. |
Versterken
rol controller in de richting van de clusters (IR 2002 en IR 2003) |
Creëren
van een “hiërarchische” lijn tussen directie en de controller van het cluster. |
|
De
versterking van de clustercontrol is vormgegeven via interne reorganisatie
Centrale Staf. Inmiddels zijn stappen gezet in de ontwikkeling van de brede
controlfunctie. |
|
||||
Opstellen
richtlijnen in relatie tot de comptabiliteitsvoorschriften 2004; Toelichtingen
van verantwoordelijke budgethouders op de balansposten in kader rekening
dienen verder verbeterd te worden. |
|
Notitie/aanschrijvingsbrief
in kader jaarrekening 2004 per 1 oktober 2003. Onderdeel
verbetertraject jaarrekeningen. |
||||||||
3.
|
Beleid
m.b.t. negatieve reserves formuleren (ML 2001 en MR 2002) |
Beleidsnotitie
maken, mede in relatie tot Comptabiliteitsvoorschriften 2004. |
4e kwartaal
2004 |
Per
reserve wordt het traject aangegeven binnen welke periode de negatieve
reserve weer positief dient te staan. Beleidsnotitie 4e kwartaal 2004. |
||||||
4.
|
Beheer
kapitaalkredieten (ML 2001 en MR 2002) |
Spelregels
beheer /afsluiten kapitaalkredieten opstellen; Onderscheid
krediet – materiële activa verhelderen. |
|
Onderdeel
verbetertraject jaarrekeningen. Via werkinstructie jaarrekening. |
||||||
5. |
Invoering
BBV 2004, ML 2001, MR 2002 en IR 2003 |
Opstellen
actieplan Implementatie; Reserves en voorzieningen;
Specifiek
aandachtspunt is het rechtmatigheidsbeheer o.a.; afspraken met gesubsidieerde instellingen (inclusief
deelverantwoordingen), juridische control en verankering van Misbruik en
oneigenlijk gebruik in de AO/IC. |
tweede
helft 2004 |
Actieplan
1 juli 2003. Invoering BBV per 1/1/2004. Voor
het rechtmatigheidsbeheer worden in tweede helft 2004 nadere acties uitgezet. |
||||||
Nr. |
Aandachtspunt |
Oplossingsrichting |
Gereed op: |
Toelichting/ stand van zaken per 1-9-04 |
||||||
6. |
Subsidies
(ML 2001, IML 2001,IR 2002 en 2003) |
Opstellen
totaal overzicht subsidies; actualiseren
en herinvoeren Procedure subsidieverstrekking; aansluiting
jaarprogramma subsidies met projectadministratie; Periodieke
toetsing specifieke verordeningen aan Algemene Subsidieverordening; Verbeteren
procedures aanvragen subsidies; IC
opzetten bij ontstaan van beschikkingen; Rechtmatigheidstoets |
|
Wordt
in relatie tot punt 6 (rechtmatigheidsbeheer) opgepakt. |
||||||
7.
|
Opstellen
risico-analyse als planning- en control aandachtspunt (IML 2001 en IR 2002) |
Opzet
strategisch risicomanagement met specifieke aandacht voor grote projecten; Opstellen
risico-analyses grote projecten. |
|
Wordt in 2005 geïntensiveerd
|
||||||
8. |
Verbeteren
informatievoorziening in begroting en jaarrekening (IML 2001 en IR 2002 en 2003) |
Formuleren
beleidsdoelen en prestaties, toelichtingen op beleidsrealisaties en
prestaties; uitwerken
relaties financiële en kwantitatieve gegevens |
|
Is
een meerjarige ontwikkeling mede op basis ook van het visiedocument
Programmabegroting. |
||||||
9. |
Verbeteren
programmabegroting en productenraming (IML 2001 en 2003 ) |
|
Bij het opstellen van de
Programmabegroting 2005 – 2008 is een verbeterslag gemaakt. Ook bij de
productieramingen voor 2005 e.v. wordt dit nagestreefd. Kwaliteitsverbetring
is een meerjarig proces |
|||||||
Nr. |
Aandachtspunt |
Oplossingsrichting |
Gereed op: |
Toelichting/ stand van zaken per 1-9-04 |
|||||
|
10. |
Regelen
verantwoordelijkheden Bepalen
organisatorische plaats
Ontwikkeling
operational audit
|
4e kwartaal
2004 – eerste kwartaal 2005 |
De
gewenste ontwikkeling van/naar operational audit is oktober 2003 door het GMT bekrachtigd. Dit ontwikkelingstraject is
het tweede kwartaal 2004 gestart en zal in het vierde kwartaal 2004 en in
2005 voortgezet worden. |
|||||
|
11. |
Formaliseren
van planning & control en AO en IC van grote projecten (IR 2002) |
Formaliseren
van taken op vlak administratieve organisatie en interne controle. Verder
vormgeven riskmanagement in de
controltaken via de Planning & Controlcyclus |
tweede
helft 2004 |
Risico-analyses
van grote projecten (bijv. grondzaken, DPP) vinden plaats. Gemeentebreed zal
de control meer sys-tematisch plaatsvinden op basis van risico-analyses en te
treffen maatregelen voor de beheersing van deze risico’s. Dit wordt in de
tweede helft 2004 verder vormgegeven. |
||||
|
12. |
Vastleggen
AO - procedures Treasury (ML 2001 en MR 2002 en 2003) |
Vastleggen
AO – procedure en formele vaststelling door college/raad. |
Het Handboek TM wordt in
het 4e kwartaal 2004 aan het college en de raad voorgelegd. De AO
procedures volgen daarna. |
|||||
|
13. |
Verbeteren
transparantie en eenduidigheid m.b.t. omslagrente (M.L 2001) |
Instructie
uitwerken. Inzicht in werkwijzen
geven via interne themabijeenkomsten/ workshops. Daarbij tevens betrekken de
aanpassing van de BBV 2004. |
oktober
2004. |
De
werkwijze is eenduidig. Wel zal een nadere beschrijving plaatsvinden in kader
nota investeringsbeleid per oktober 2004. |
||||
|
14. |
Verder
professionaliseren van cashmanagement (IML 2001 en IR 2002) |
tweede
helft 2004 |
Vervanging
van het treasurypakket geschiedt parallel aan de vervanging van het huidige
financiële systeem. In de tweede helft 2004 wordt de keus bepaald |
|||||
nr. |
Aandachtspunt |
Oplossingsrichting |
Gereed op: |
Toelichting/
stand van zaken per 1-9-04 |
15. |
Verbeteren
verplichtingenadministratie (IR 2002 en MR 2002) |
Het volledig en juist
vastleggen van verplichtingen krijgt extra aandacht: 1. vakteam financiën
verstrekt een overzicht. 2. Clusterdirecteuren
bespreken dit overzicht in hun CMT’s en besteden hier verder gericht aandacht
aan. |
|
Overzicht wordt
maandelijks verstrekt. Het aanmaken van
verplichtingen vertoont een beperkte verbetering. Bespreking vindt niet in
elk cluster plaats. In de tweede helft is een
rapport inzake verplichtingen aan GMT aangeboden. |
16. |
Tussentijdse afsluiting
van de administratie (IR 2002 en MR 2002) |
Afstemmen wat we onder
periodieke afsluiting verstaan; Opstellen checklist op te
leveren stukken. |
|
Met de accountant wordt
overlegd wat het resultaat van de periode afsluiting dient te zijn en wat we
er nu concreet onder verstaan.
Daarnaast zijn er bezoeken bij colllega gemeente afgelegd om met hen over de
ins- en out van periode afsluiting te spreken. Eind 2004 wordt een
standpunt en een plan van aanpak over dit onderwerp verwacht. |
17. |
Aanbrengen duidelijker
structuur en aansturing financieel consulenten |
Nieuw functieprofiel en
competentieprofiel ook voor de
leidinggevende. |
|
Functie en
competentieprofiel financieel adviseur inmiddels bekend. In de SMT’s is het
werkkader van de financieel adviseur toegelicht. |
18. |
Registratie facturen (IR
2002, MR 2002 en IR 2003) |
Maatregelen om verwerking
en controle van inkoopfacturen te verbeteren |
|
Najaar 2004 is scannen van
facturen operationeel. |
19. |
Ontbreken registratie mutaties van geld in de kluis,
ontbreken registratie kasmutaties en kasverschillen (IR 2003) |
Voorschrijven kasprocedure
voor alle onderdelen van de organisatie |
|
De kasprocedure is in
concept gereed en wordt naar verwachting eind oktober aan het GMT aangeboden
en in de maanden november en december van dit jaar geïmplementeerd en
gecommuniceerd. |
20. |
Controle op uitgaande
facturen (IR 2002 en MR 2002) |
Meer controle op
aanlevering en verwerking brondocumenten. |
|
Continue proces. En zie
ook punt 18 |
21. |
Verbeteren kasverkeer (IR
2002) |
Voorschrijven kasprocedure |
|
Zie toelichting op punt
19. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
22. |
Debiteurenbeheer (MR 2002) |
Meer aandacht voor
debiteurenbeheer; Afstemmen met belastingen
en bouwleges ter voorkoming van dubbeltellingen Voorziening Dubieuze
Debiteuren. |
|
Beging 2005 wordt
debiteuren nader onderzocht. Afstemming met belastingen
heeft plaatsgevonden. |
23. |
Beheersing Inkoopprocedure
en inkooprisico’s (IR 2002 en 2003) |
Vaststellen of de regels
zijn nageleefd d.m.v. toetsing, evaluatie en interne controle; Vastleggen
inkoopverplichtingen |
|
Toetsing vindt continue
plaats door vakteam I&A. Vakteam I&A heeft
inmiddels een onderzoek afgerond. Daarnaast wordt in een co-productie tussen
vakteam I&A en afdeling AO&IC een interne controle op dit proces
verricht. |
24. |
Verbeteren registratie
Erfpacht (MR 2002) |
- Vereenvoudigen
verantwoording; - Verbeteren AO/IC |
|
De AO procedure voor
Erfpacht is inmiddels vastgelegd en geimplementeerd. |
25. |
Verbeteren
Managementinformatie Vastgoed |
Tussentijds aansluiting
tot stand brengen tussen de projectadministratie en de financiële
administratie |
|
De aansluiting is gemaakt
per 31-12-2003. Bij het opstellen van de jaarrekening 2004 wordt deze wederom gemaakt. |
Nr. |
Aandachtspunt |
Oplossingsrichting |
Gereed op: |
Toelichting/ stand van zaken per 1-9-04 |
|||||
|
|
|
|
|
|||||
|
Reiniging Vastleggen
en controle prijsvaststelling en autorisatie van prijzen (IR 2002). |
Aanscherpen
procedures. |
|
Concept procedure ter vaststelling verkoopprijzen
is opgesteld en besproken met AO/IC. Met JZ is (mogelijke) aanpassing MMV
besproken. Actie: def. besluit over procedure nemen Daarnaast
is een prijslijst SB in voorbereiding (besproken in MT 12/10/04). |
|||||
|
Reiniging Nacalculatie
Tariefstelling prijzen (IR 2002 en IR
2003). |
Opstellen
van analyses en deze als basis nemen voor de toerekening van kosten. |
|
Inmiddels
is overeenstemming bereikt over de nieuwe opzet van de begroting in
deelexploitaties. Per deelexploitatie zijn de baten gebaseerd op
(onderbouwde) prijzen. Door (te ontwikkelen) managementinformatie en door
vergelijking van planning en realisatie wordt het inzicht verbeterd in
relatie tussen prijzen en baten in de begroting alsmede het inzicht in de
mate van kostendekkendheid. |
|||||
|
28. |
Verbeteren
relatie vakteam Vastgoed pag. IML 2001 IR 2002 en IR 2003 |
Uitwerking
en formaliseren aanbestedingsbeleid; -
waarborgen juistheid en volledigheid transacties; -
goedkeuren projecten middels raadsbesluit; -
opstellen werkplan en urenverantwoording; -
voor- en nacalculatie van projecten; -
Verbetering voortgangsrapportages; -
Beschrijven en invoeren afsluiten en overdracht van projecten; -
Volledigheid opbrengsten huur, inclusief aansluiting financiële
administratie -
Procedures toepassing begrotingswijzigingen |
||||||
|
29. |
Voorbereiding
verzelfstandiging openbaar onderwijs (ML 2001 en MR 2002) |
Overdracht en bepalen toereikendheid van de reserves
en voorzieningen en de overdracht beheers-en administratie budgetten.
Verbetering periodeafsluiting. |
1
december 2003 |
Afgewikkeld. Met
ingang van 1 januari 2004 is het openbaar onderwijs verzelfstandigd en
opgegaan in de stichting openbaar onderwijs Delft/Rijswijk. De voorzieningen
en budgetten zijn overgedragen aan de nieuwe stichting. Aan de periodeafsluiting
is extra aandacht besteed. |
||||
|
Opstellen, actualiseren en naleven van
kassa instructies |
1
juli 2004 |
Betreft
een gemeentebreed project onder leiding van Facilitair. Concepten liggen voor
commentaar bij betrokken vakteams. |
||||||
|
Reiniging Berekenen
en vaststellen tarieven Reiniging (IR2003) |
De
gemeenteraad betrekken bij afweging tarieven (inclusief afweging
investeringen, die tarieven beïnvloeden) |
1
januari 2005 |
Zie
26. |
|||||
|
Reiniging Nacalculatie
tarieven Reiniging (IR2003) |
Verbeteren
inzicht in de juiste tariefstelling van de diverse opbrengstcategorieën. |
1
juli 2004 |
Zie
27. |
|||||
|
33. |
Reiniging Controle
op invoer tarieven Reiniging (IR2003) |
Invoercontrole
achteraf |
1
juli 2004 |
Is
onderdeel reguliere proces (prijslijst wordt gehanteerd). Door AO/IC wordt
een onderzoek uitgevoerd naar het proces Vorderen van reinigingsproducten via
ARIS. |
||||
|
Nr. |
Aandachtspunt |
Oplossingsrichting |
Gereed op: |
Toelichting/ stand van zaken per 1-9-04 |
|
||||
|
34. |
Reiniging Verbeteren
procedure ophalen en wegen huisvuil (IR2003) |
Procedure
wegen huisvuil verbeteren. |
1
juli 2005 |
1
juli 2005 Deels
verbeterd per najaar 2004. Resultaat is meer inkomsten. |
|
||||
|
35. |
Reiniging Verbeteren
prijsvaststelling en autorisatie incidentele orders (IR2003) |
Procedure
interne orders verbeteren. |
1
juli 2004 |
Is
onderdeel reguliere proces (prijslijst wordt gehanteerd). Door AO/IC wordt
een onderzoek uitgevoerd naar het proces Incidentele orders afvalverzameling |
|
||||
|
Reiniging Controle
op de facturatie incidentele orders Reiniging (IR2003) |
Controle
door teamleiders op de volledigheid van de facturen. |
1
juli 2004 |
Is
onderdeel reguliere proces (BMO stelt o.b.v. prijslijst facturen op,
teamleiders controleren facturen vooraf. Door AO/IC wordt een onderzoek
uitgevoerd naar het proces Incidentele orders afvalverzameling |
|
|||||
|
37. |
Reiniging Verbeteren
afvalstoffenregistratie, kasregistratie en indentificatie aanbieders afval
Overlaadstation (IR2003) |
Registratie
en identificatie procedure en kasinstructie aanscherpen. |
1
januari 2005 |
Is
onderdeel reguliere proces (over afvalstoffenregistratie zijn afspraken
gemaakt met provincie, aanbieders wordt om identificatie gevraagd).
Maatregelen worden onderzocht: registratiesysteem van kentekens om fraude op
te sporen Afval
van burgers uit buurgemeenten wordt gefactureerd aan buurgemeenten |
|
||||
38. |
Parkeerbeheer (ML 2001,MR 2002 en IR 2003) |
-
AO/IC op volledige verantwoording actualiseren; -
benoemen verantwoordelijkheden omtrent verantwoording parkeergelden; -
Aansluiting subsystemen , inclusief ingaande geldbewegingen. |
2004/2005 |
Er
is een geheel verbeterproject opgestart ten aanzien van de financiële
inzichtelijkheid rondom het gesloten circuit “Parkeren”. Hierin zijn de
beheersmatige aspecten in meegenomen. Voor het eind van 2004 zal aansluiting
deels zijn gerealiseerd of zijn ontbrekende zaken in een project
weggezet. |
||||||
Nr. |
Aandachtspunt |
Oplossingsrichting |
Gereed op: |
Toelichting/ stand van zaken per 1-9-04 |
||||||||||||
Verantwoording
vergunningen TOR (beëindigen gebruik noodapplicatie) |
Implementeren
van een nieuwe applicatie. |
1
september 2004 |
Vanaf
juli is er een nieuw systeem actief. Hierin wordt de relevante
bedrijfsvoeringsinformatie voor het verstrekken van parkeerproducten
vastgelegd. Momenteel wordt de validiteit van het systeem getest en wordt
aansluiting gezocht met andere systemen. |
|
||||||||||||
Controle
invoer naheffing TOR (IR 2003) |
Aanscherpen
interne controle. |
2004 |
Programmatuur
zal waar mogelijk worden aangepast in 2004 zodat invoerfouten worden beperkt.
Inzicht in problematiek is aanwezig en gerichte acties zijn uitgezet. Het
project MOTOR zal tevens de invoerfouten reduceren. |
|
||||||||||||
Invoeren
verbandscontroles en cijferanalyse TOR (IR 2003) |
Opstellen
verbandscontroles en cijferanalyses, inclusief verklaringen trend en
afwijkingen. |
2005 |
De
hiervoor beschreven aandachtspunten zijn randvoorwaardelijk voor het
realiseren van punt 41. |
|
||||||||||||
42. |
Verbeteren
AO – procedures en interne controle
m.b.t. scholing en activering sector
WIZ (IR 2002 en IR 2003) |
Gereed |
De
contracten met reintegratiebedrijven zijn vastgelegd en sluiten aan met de begroting. Per contract worden
ook de scholingskosten apart geregistreerd. |
|||||||||||||
43. |
Onderzoek
Rechtmatigheid WIW
regeling (IR 2002 en IR 2003) |
Controle
op uitvoering WIW opnemen in controleplan van vakteam BPO. |
Gereed |
Afspraken
zijn gemaakt met Werkplan over de op te leveren verantwoordings-informatie
voor controle 2003 |
||||||||||||
44. |
Functiescheiding
belastingen (IR 2003.) |
Binnen
de programmatuur aanwezige competentietabel laten aansluiten op in de
organisatie aanwezige functiescheiding. |
31-12-2004 |
Inmiddels
is de gewenste aansluiting (op schrift) gerealiseerd.
Verantwoordelijkhedenmatrix in software (GH 2.1) is opgesteld en voor een
groot gedeelte verdeeld per functiegroep. Per kwartaal wordt door
applicatiebeheer de bevoegdheden gecontroleerd. |
||||||||||||
45. |
Managementrapportages
belastingen (IR 2002) |
Opstellen
van gestructureerde managementrapportage ter sturing en beheersing van
processen en voor het afleggen van verantwoording. |
Doorlopend |
De
opbrengsten worden sinds 2003 per kwartaal gerapporteerd aan de afnemende
vakteams en op hoofdlijnen via de kwarap van de sector. In 2004 is gestart
met een maandelijkse (cijfermatige)
rapportage. De prjectgroep managementinformatie draagt zorg vooa het verder
structurenen van de informatie en de verbetering van de
impromptulijsten, |
||||||||||||
46. |
Gebruik
Standenregister hertaxaties (IR 2002 en IR 2003) |
Transparantie
mutaties voor management en accountant; Aanpassing programmatuur |
|
De lijsten
mbt het standenregister zijn inmiddels ontwikkeld. Er dient nog een controle
plaats te vinden of de lijsten volledig zijn. De lijst met verschillen
WOZ-TAX is inmiddels klaar.
|
||||||||||||
47 |
Archiveren
dossiers Belastingen (IR 2002) |
Maatregelen
nemen tegen het zoekraken van dossiers. |
|
Digitaal
archief actief. Nog niet voor alle
dossiers. |
||||||||||||
48 |
Opleggen
aanslagen i.r.t. onderbezetting (IR
2002) |
-
Beoordeling bezetting vakteam belastingen; -
Opstellen procedures bewaking van afhandeling bezwaarschriften. |
Doorlopend |
De
procedures inzake de bewaking van afhandeling van bezwaarschriften zijn
inmiddels opgesteld. Interne norm voor het afhandeling is gesteld op 3
maanden. Voor zowel particulieren als ondernemingen is hierop een planning
opgesteld. |
||||||||||||
49. |
Ouderdomsanalyse
Belastingen debiteuren (IR 2002 en IR
2003) |
-
Verder wegwerken van achterstanden; -
Bereiken gewenst werkvoorraadniveau. |
||||||||||||||
Nr. |
Aandachtspunt |
Oplossingsrichting |
Gereed op: |
Toelichting/ stand van zaken per 1-9-04 |
|
|
50. |
Aansluiting
sub-systemen Belastingen (IR 2002 en IR 2003) |
Procedures
opstellen om Mandaat af te kunnen stemmen met de debiteurenadministratie. |
|
Bij
het deurwaarderskantoor Mandaat is offerte aangevraagd voor het online kunnen
raadplegen van hun subsysteem. Hierdoor onstaat er een beter zicht op de
administratie van Mandaat en kan de aansluiting tussen de sub-systemen worden
verbeterd. Om aansluiting tussen opstaande dwangbevelen volgens GH 2.1. en
Mandaat te realiseren zijn de aantallen in kaart gebracht in het 3e
kwartaal 2004. |
|
51. |
Status
van Debiteuren Belastingen (IR 2002) |
Op
cliëntniveau de voortgang registreren om inzicht te verkrijgen in de status
van de cliënt. |
||