Inleiding

In 2003 is de werkgroep bestuurlijke vernieuwing gestart met de voorbereidingen voor de behandeling van de programmabegroting 2005. Begin 2004 heeft de werkgroep gekozen voor een bepaalde behandelwijze omdat verdergaande voorstellen meer voorbereidingstijd vergden.

De behandeling van de programmabegroting 2005 is na afloop middels een enquête geëvalueerd. De evaluatie is besproken in het fractievoorzittersoverleg.

De originele voorstellen van de werkgroep bestuurlijke vernieuwing en de resultaten van de evaluatie vormen de basis voor onderstaand voorstel.

 

Voorstel behandeling programmabegroting 2006

 

  1. De behandeling van de programmabegroting begint met het opstellen van discussienota’s per programma. De discussienota’s hebben de volgende kenmerken:

-Er worden keuzes in aangegeven: waar kunnen bezuinigingen plaats vinden, welk nieuw beleid wordt gestart, welke investeringen worden gedaan/nagelaten. Welke taken zou de gemeente af kunnen stoten? De notities moeten discussie oproepen.

-Kort, alle nota’s samen niet langer dan 30 pagina’s

-Zo min mogelijk jargon. De tekst moet expliciet geschikt gemaakt worden voor de Delftse burgers

-Er wordt een algemeen financieel kader neergezet. Dat kan in een hoofdstuk over financiën of in een begeleidende brief.

 

Variant A

·         De discussienota’s worden, zoals afgelopen jaar, opgesteld door het college. De griffie kan het uiteindelijke product checken op de vormvereisten.

 

Variant B

·         De discussienota’s worden opgesteld door de raad, inhoudelijk en procesmatig ondersteund door de griffie

 

De werkgroep heeft aangegeven behoefte te hebben aan ongestuurde nota’s, op basis waarvan het mogelijk is onderling discussie te voeren en keuzes te maken.

Het proces dat leidt tot variant B kan er als volgt uitzien:

Er zijn in totaal 13 programma’s waarvoor een startnotitie opgesteld moet worden. De griffie stuurt en bewaakt het proces, zorgt voor inhoudelijke inbreng en verricht redactionele werkzaamheden.

Vanuit de griffie is een persoon coördinator van het proces, bijgestaan door twee stagiaires (bv. rechten, bestuurskunde of politicologie). Vanuit de raad kan een werkgroep begroting worden benoemd. De werkgroep bestaat uit 6-8 personen, die elk als klankbord fungeren voor 2-3 programma’s. Aan het begin van het proces brengen de partijen schriftelijke hun ideeën in.

 

Personele / Financiële consequenties van dit project:

 

Coördinator begroting:

4 maanden x 4700 euro (schaal 10)                               18.800

Stagiaires (2x)

elk 3 maanden x 615 euro (stagevergoeding)                   3.690

Diversen                                                                        2.500

Totaal                                                                          24.490 euro

 

Indien u variant B kiest, moet vòòr de behandeling van dit voorstel in de raad op 16 december een deugdelijke dekking voor de projectkosten worden aangegeven.

 

Planning: januari-maart 2005

 

  1. De discussienota’s worden in de verschillende vakcommissies beoordeeld op geschiktheid voor het politieke debat. De partijen geven inhoudelijk nog geen mening.

Planning: maart 2005

 

  1. Tijdens een politieke markt in het stadhuis kunnen de burgers van Delft op een informele wijze in discussie met raadsleden en partijen, op basis van de discussienota’s. De wordt een mogelijkheid geboden de inbreng van burgers vast te leggen.

Planning: april 2005

 

 

  1. De behandeling in vakcommissies wordt afgesloten door een raadsdebat. Het punt wordt een bespreekpunt op de reguliere agenda. De uitkomsten van het debat worden meegegeven aan het college als kaders voor het opstellen van de begroting

Planning: april 2005

 

  1. Programmabegroting 2006 komt uit in september 2005. Doordat de begroting later uitkomt dan voorgaande jaren is het mogelijk de gevolgen van de junicirculaire en wellicht zelf de septembercirculaire op te nemen in de begroting.

Planning: september 2005

 

  1. Technische informatieavond wordt vlak na het uitkomen van de begroting georganiseerd voor raadsleden. Er moet van tevoren ingeschreven worden, zodat bij onvoldoende aanmeldingen kan worden afgelast.

Planning: september 2005

 

  1. Schriftelijke vragenronde

Planning: september 2005

 

  1. Behandeling in de raad op donderdag en dinsdag daaropvolgend.

 

Donderdag

19.00-19.15 uur Opening vergadering

Eerste termijn

19.15-21.15 uur Algemene Beschouwingen (10 minuten per fractie)

21.15-22.00 uur Schorsing

22.00-22.40 uur College reageert op het gehoorde

22.40 uur Schorsing van de vergadering tot de volgende dinsdag

22.45-23.15 uur Moties en amendementenmarkt

 

Dinsdag

18.00-18.05 uur Heropening vergadering

Tweede termijn

18.05-20.00 uur Debatten over thema’s, toegespitst op moties en amendementen. Mogelijkheid tot reacties op elkaar en op het college.

20.00-20.30 uur Moties en amendementenmarkt

20.30-21.00 uur Schorsing

21.00-21.30 uur Mogelijkheid tot indienen/terugtrekken moties en amendementen

21.30-22.15 uur College reageert op de debatten en alle moties en amendementen

22.15-22.45 uur Slotverklaring fracties (2 minuten per fractie)

22.45-23.30 uur Stemmingen en sluiting

Toespraak nestor

 

Planning: oktober 2005

 

9.   Evaluatie middels enquête via fractievoorzitters

Planning: november 2005