In
2003 is de werkgroep bestuurlijke vernieuwing gestart met de voorbereidingen
voor de behandeling van de programmabegroting 2005. Begin 2004 heeft de
werkgroep gekozen voor een bepaalde behandelwijze omdat verdergaande
voorstellen meer voorbereidingstijd vergden.
De
behandeling van de programmabegroting 2005 is na afloop middels een enquête
geëvalueerd. De evaluatie is besproken in het fractievoorzittersoverleg.
De
originele voorstellen van de werkgroep bestuurlijke vernieuwing en de resultaten
van de evaluatie vormen de basis voor onderstaand voorstel.
-Er worden keuzes in aangegeven: waar kunnen bezuinigingen plaats
vinden, welk nieuw beleid wordt gestart, welke investeringen worden
gedaan/nagelaten. Welke taken zou de gemeente af kunnen stoten? De notities
moeten discussie oproepen.
-Kort, alle nota’s samen niet langer dan 30 pagina’s
-Zo min mogelijk jargon. De tekst moet expliciet
geschikt gemaakt worden voor de Delftse burgers
-Er wordt een algemeen financieel kader neergezet.
Dat kan in een hoofdstuk over financiën of in een begeleidende brief.
Variant A
·
De
discussienota’s worden, zoals afgelopen jaar, opgesteld door het college. De
griffie kan het uiteindelijke product checken op de vormvereisten.
Variant B
·
De
discussienota’s worden opgesteld door de raad, inhoudelijk en procesmatig
ondersteund door de griffie
De werkgroep heeft aangegeven behoefte te hebben aan
ongestuurde nota’s, op basis waarvan het mogelijk is onderling discussie te
voeren en keuzes te maken.
Het proces dat leidt tot variant B kan er als volgt
uitzien:
Er zijn in totaal 13 programma’s waarvoor een
startnotitie opgesteld moet worden. De griffie stuurt en bewaakt het proces,
zorgt voor inhoudelijke inbreng en verricht redactionele werkzaamheden.
Vanuit de griffie is een persoon coördinator van het
proces, bijgestaan door twee stagiaires (bv. rechten, bestuurskunde of
politicologie). Vanuit de raad kan een werkgroep begroting worden benoemd. De
werkgroep bestaat uit 6-8 personen, die elk als klankbord fungeren voor 2-3
programma’s. Aan het begin van het proces brengen de partijen schriftelijke hun
ideeën in.
Personele / Financiële consequenties van dit
project:
Coördinator begroting:
4 maanden x 4700 euro (schaal 10) 18.800
Stagiaires (2x)
elk 3 maanden x 615 euro (stagevergoeding) 3.690
Diversen 2.500
Totaal 24.490
euro
Indien u variant B kiest, moet vòòr de behandeling
van dit voorstel in de raad op 16 december een deugdelijke dekking voor de
projectkosten worden aangegeven.
Planning: januari-maart 2005
Planning: maart 2005
Planning: april 2005
Planning: april 2005
Planning: september 2005
Planning: september 2005
Planning: september 2005
Donderdag
19.00-19.15 uur Opening vergadering
Eerste termijn
19.15-21.15 uur Algemene Beschouwingen (10 minuten
per fractie)
21.15-22.00 uur Schorsing
22.00-22.40 uur College reageert op het gehoorde
22.40 uur Schorsing van de vergadering tot de
volgende dinsdag
22.45-23.15 uur Moties en amendementenmarkt
Dinsdag
18.00-18.05 uur Heropening vergadering
Tweede termijn
18.05-20.00 uur Debatten over thema’s, toegespitst op
moties en amendementen. Mogelijkheid tot reacties op elkaar en op het college.
20.00-20.30 uur Moties en amendementenmarkt
20.30-21.00 uur Schorsing
21.00-21.30 uur Mogelijkheid tot indienen/terugtrekken
moties en amendementen
21.30-22.15 uur College reageert op de debatten en
alle moties en amendementen
22.15-22.45 uur Slotverklaring fracties (2 minuten per
fractie)
22.45-23.30 uur Stemmingen en sluiting
Toespraak nestor
Planning: oktober 2005
9. Evaluatie
middels enquête via fractievoorzitters
Planning: november 2005