Nota

 

Datum

23-12-2003

Ons Kenmerk

     

Opsteller

Michel Schoemaker

Bijlagen

3        

Onderwerp

September/Novembercirculaire 2003

 

 


I           SAMENVATTING

 

De septembercirculaire 2003 en de novemberrcirculaire van het ministerie van BZK zijn een aanvulling op de junicirculaire 2003. De acressen voor de periode 2002-2007 vallen over het geheel genomen lager uit bij de junicirculaire werd verwacht. Met name voor de jaren 2004 en 2005 zal het accres fors achterblijven. U heeft daar eind 2003 door middel van de startnotititie bezuinigingen 2004-2007 al de nodige informatie over verkregen. In de startnotitie bezuinigingen wordt rekening gehouden met een tegenvaller op het Gemeentefonds voor 2004 ten bedrage van € 1.295.000, deels op basis van de junicirculaire en deels voor een bedrag € 615.000 op basis van de septembercirculaire. Laatstgenoemd bedrag sluit volledig aan op de nadere berekeningen van de nota, zoals die nu aan u wordt voorgelegd. De september- en novembercirculaire geven derhalve geen nieuwe inzichten m.b.t. het financiële beeld van de startnotitie bezuinigingen.

 

Aangezien Delft de mutaties binnen de algemene uitkering voor het eerst volgende begrotingsjaar structureel vertaald,  is het effect hiervan vanaf 2005 nihil t.o.v. de begrotingsramingen gemeentefonds. De bevoorschotting voor 2004 zal gebaseerd worden op het aangepaste accres en hiermee wordt door het rijk voor het 2e achtereenvolgende jaar afgeweken van de gebruikelijke werkwijze, waarbij de bevoorschotting pas wijzigt na het verschijnen van de meicirculaire 2004.

 

In de verschillende begrotingswijzigingen 2004-2007 zijn reeds enkele wijzigingen doorgevoerd. In deze nota wordt slechts ingegaan op de mutaties vanaf de junicirculaire 2003. In aanvulling op de septembercirculaire is ook nog een novembercirculaire verschenen, waarin de gemeente over nog twee aanvullende mutaties wordt geinformeerd. Het gaat hierbij om een toevoeging ten behoeve van de implementatie van de Wet Werk en Bijstand en om een uitname in verband met de kinderopvang. Het betreft hier mutaties die zoals gebruikelijk in principe budgettair neutraal verondersteld worden te werken, dat wil zeggen dat de verhoging/verlaging in de algemene uitkering leidt tot een daarmee corresponderende verhoging/verlaging van de gemeentelijke uitgaven of inkomsten.

 

In bijlage 1 van deze nota worden de hoofdpunten beschreven uit de septembercirculaire en novembercirculaire en in bijlage 2 het cijfermatiege overzicht.

 

Het beeld van de algemene uitkering na het doorrekenen van de  septembercirculaire en de novembercicualire 2003 ziet er meerjarig als volgt uit:

                                                          

Alg. uitkering gemeentefonds

2003

*mln. euro

 2004

*mln. euro

2005

*mln. euro

2006

*mln. euro

2007

*mln. euro

Stand  algemene uitkering junicirculaire

91,081

81,710

81,412

81,305

81,238

Budgettair neutrale mutaties

Niet budgettair neutrale mutaties

Correctie stelpost  startnotitie bezuinigingen

0,210


0,255

-0,917


-0,615

 

- 0,250

-0,949


-0,615

 

- 0,250

-0,949


-0,615

 

- 0,250

-0,949


-0,615

 

- 0,250

Mutaties per saldo

0,465

-1,782

-1,814

-1,814

-1,814

Stand alg. uitkering t/m ovembercir 2003

91,546

79,928

79,598

79,491

79,424

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 1: Totaalbeeld september/november circulaire 2003

                                                                                                                                                      mln.

In de bijlage worden de mutaties uit de septembercirculaire en de novem-bercirculaire toegelicht toegelicht.

 

 

Voorstellen:

·                Kennis te nemen van de ontwikkeling van de gemeentefondsuitkering uit de septembercirculaire/ novembercirculaire 2003;

·                De mutaties uit deze circulaires voor zover deze nog niet waren verwerkt  te verwerken in de 1e ATW;

·                De mutaties die aan te merken zijn als budgettair neutraal in principe te verrekenen met de betreffende budgetten van de betrokken vakteams.

 

 

Bijlage 1          HOOFDPUNTEN UIT DE CIRCULAIRES

1. ALGEMEEN

In de junicirculaire 2003 zijn de beleidsvoornemens uit het Hoofdlijnenakkoord al geschets die voor de gemeenten relevant zijn.

 

Een pakket aan extra ombuigingen is vastgesteld bij de opstelling van de Miljoenennota. Voor de ontwikkeling van het gemeentefonds zijn vooral de aanpassing van de grondslag van de normering van belang, waardoor de bijstandsuitgaven niet langer meetellen voor het accres van het fonds.

 

De septembercirculaire geeft hier een nader beeld van. Tevens zijn de extra ombuigingen en intensiveringen van het kabinet doorgerekend op de hoogte van de accressen. Op grond van deze verschuivingen zal het accres van het gemeentefonds in de komende jaren met meer dan € 100 miljoen afnemen ten opzichte van de stand van de junicirculaire.

 
2. TOELICHTING SPECIFIEKE MUTATIES SEPTEMBERCIRCULAIRE EN NOVEMBERCIRCULAIRE (zie bijlage 2)

 

A.   Mutaties niet budgettair neutraal

 

1. Accresontwikkeling(septembercirculaire)
Het accres voor 2004 is fors lager dan werd aangenomen bij de juniciculaire door m.n. de extra ombuigingen en de normeringsmethodiek. De vertaling van het indicatieve accres voor Delft in 2004 leidt per saldo tot een negatieve mutatie van € 825.600 voor 2004.

 

2. Ontwikkeling uitkeringsfactor (septembercirculaire)
De ontwikkeling van de uitkeringsbasis van 2003 is voor BZK aanleiding de uitkeringsfactor te verhogen met een 5 punten in 2003 e.v. t.o.v. de stand van de junicirculaire. De verhoging is toe te schrijven aan de doorewerking van aanpassingen van uitkeringsbasis van eerdere jaren. Daarnaast is zij te herleiden tot een herziene raming van de bebouwingsmaatstaven en een neerwaarste bijstelling van de groeiraming bij de aantallen minderheden en bedrijfsvestigingen. Voor Delft betekent deze positieve bijstelling voor 2003 een mutatie van € 386.900 en voor 2004  een mutatie van € 341.800.

 

3. OZB rekentarief (septembercirculaire)
De verdeelformules van de clusters “Eigen Inkomsten” en “Bestuursorganen” worden vanaf 2003 aangepast in veband met de kosten van het duale systeem, die de gemeenten ten dele zelf moeten dragen. De gemeenten moeten nog zelf € 26 miljoen bekostigen, die wordt gerealiseerd via een verhoging van het rekentarief. Deze maatregel betekent voor Delft een negatieve mutatie van € 131.200 t.l.v. het financieel beeld.

 
Budgettair neutrale mutaties

 

1. Dualisering lokaal bestuur (septembercirculaire)

Op grond van de verdeelsystematiek van de financiele verhoudingswet wordt de eerder genoemde € 26 miljoen t.b.v. de dualisering in het cluster bestuursorganen toegevoegd. Deze verhoging betekent voor Delft een positieve mutatie van € 105.800 vanaf 2003.

 

2. Vroegsignalering Jeugdgezondheidszorg (septembercirculaire)

In het kader van de Wet collectieve preventie volksgezondheid is de algemene uitkering in 2003 verhoogd met de middelen voor de tijdelijke regeling vroegsignalering voor 0-4 jarigen. Binnen het systeem van integrale jeugdgezondheidszorg worden de taken mede door de gemeenten zelf bepaald voor het maatwerkgedeelte. Ten tijde dat deze toevoeging werd vastgesteld was de omvang van de loon- en prijsbijstelling van de tijdelijke regeling over het jaar 2002 nog niet bekent. Inmiddels zijn deze gegevens wel bekend en voor Delft betekent dit een positieve mutatie van € 2.800 vanaf 2003.

 

3. Algemeen maatschappelijk werk (septembercirculaire)

Vanaf 2004 wordt de algemene uitkering extra verhoogd met de middelen van de Tijdelijke stimuleringsregeling a.g.v. de effecten van loon- en prijsbijstellingen. Voor Delft betekent dit een postieve mutatie van € 7.700.

 

4. Implementatiekosten WWB (novembercirculaire)

Om de kosten die verband houden met de invoering van de Wet Werk en Bijstand te vergoeden is besloten om in 2 tranches deze incidenteel toe te voegen via de algemene uitkering. Voor Delft betekent dit een positieve mutatie in 2003 van € 103.300 en € 70.300 in 2004.

 

5. Kinderopvang (novembercirculaire)

Deze uitname houdt verband met de voorziene Wet basisvoorziening kinderopvang. In de juniciirculaire werd medegedeeld dat de beoogde invoeringsdatrummet 1 jaar was uitgesteld tot 2005. Sindsdien heeft zich een ontwikkeling voorgedaan die aanleiding heeft gegeven de uitname toch reeds per 2004 te effectueren en de uit nemen middelen op korte termijn over te hevelen naar de begroting van SZW. Het uitgenomen bedrag ko mt via een specifieke uitkering weer ten goede aan de gemeenten.Iedere gemeente ontvangt een specifieke uitkering die gelijk is aan de uitname van het gemeentefonds. Voor Delft betekent dit een negatieve mutatie van € 1.104.100 


     

 

 

 

 

Michel Schoemaker

Controller