De
septembercirculaire 2003 en de novemberrcirculaire van het ministerie van BZK
zijn een aanvulling op de junicirculaire 2003. De acressen voor de periode
2002-2007 vallen over het geheel genomen lager uit bij de junicirculaire werd
verwacht. Met name voor de jaren 2004 en 2005 zal het accres fors achterblijven.
U heeft daar eind 2003 door middel van de startnotititie bezuinigingen
2004-2007 al de nodige informatie over verkregen. In de startnotitie
bezuinigingen wordt rekening gehouden met een tegenvaller op het Gemeentefonds
voor 2004 ten bedrage van € 1.295.000, deels op basis van de junicirculaire en
deels voor een bedrag € 615.000 op basis van de septembercirculaire.
Laatstgenoemd bedrag sluit volledig aan op de nadere berekeningen van de nota,
zoals die nu aan u wordt voorgelegd. De september- en novembercirculaire geven
derhalve geen nieuwe inzichten m.b.t. het financiële beeld van de startnotitie
bezuinigingen.
Aangezien Delft de mutaties binnen de algemene
uitkering voor het eerst volgende begrotingsjaar structureel vertaald, is het effect hiervan vanaf 2005
nihil t.o.v. de begrotingsramingen gemeentefonds. De bevoorschotting voor 2004
zal gebaseerd worden op het aangepaste accres en hiermee wordt door het rijk
voor het 2e achtereenvolgende jaar afgeweken van de gebruikelijke
werkwijze, waarbij de bevoorschotting pas wijzigt na het verschijnen van de
meicirculaire 2004.
In de verschillende begrotingswijzigingen 2004-2007
zijn reeds enkele wijzigingen doorgevoerd. In deze nota wordt slechts ingegaan
op de mutaties vanaf de junicirculaire 2003. In aanvulling op de
septembercirculaire is ook nog een novembercirculaire verschenen, waarin
de gemeente over nog twee aanvullende mutaties wordt geinformeerd. Het gaat
hierbij om een toevoeging ten behoeve van de implementatie van de Wet Werk en
Bijstand en om een uitname in verband met de kinderopvang. Het betreft hier
mutaties die zoals gebruikelijk in principe budgettair neutraal verondersteld
worden te werken, dat wil zeggen dat de verhoging/verlaging in de algemene
uitkering leidt tot een daarmee corresponderende verhoging/verlaging van de
gemeentelijke uitgaven of inkomsten.
In bijlage 1 van deze nota worden de hoofdpunten
beschreven uit de septembercirculaire en novembercirculaire en in bijlage 2 het
cijfermatiege overzicht.
Het beeld van de algemene uitkering na het
doorrekenen van de septembercirculaire
en de novembercicualire 2003 ziet er meerjarig als volgt uit:
Alg. uitkering gemeentefonds |
2003 *mln. euro |
2004 *mln. euro |
2005 *mln. euro |
2006 *mln. euro |
2007 *mln. euro |
Stand algemene uitkering junicirculaire |
91,081 |
81,710 |
81,412 |
81,305 |
81,238 |
Budgettair
neutrale mutaties Niet budgettair neutrale mutaties Correctie stelpost startnotitie bezuinigingen |
0,210
|
-0,917
- 0,250 |
-0,949
- 0,250 |
-0,949
- 0,250 |
-0,949
- 0,250 |
Mutaties per saldo |
0,465 |
-1,782 |
-1,814 |
-1,814 |
-1,814 |
Stand alg. uitkering t/m ovembercir 2003 |
91,546 |
79,928 |
79,598 |
79,491 |
79,424 |
mln.
In
de bijlage worden de mutaties uit de septembercirculaire en de
novem-bercirculaire toegelicht toegelicht.
Voorstellen:
·
Kennis te nemen van de ontwikkeling van de gemeentefondsuitkering uit de
septembercirculaire/ novembercirculaire 2003;
·
De mutaties uit deze circulaires voor zover deze nog niet waren
verwerkt te verwerken in de 1e
ATW;
·
De mutaties die aan te merken zijn als budgettair neutraal in principe
te verrekenen met de betreffende budgetten van de betrokken vakteams.
Bijlage 1 HOOFDPUNTEN UIT DE CIRCULAIRES
1. ALGEMEEN
In de junicirculaire 2003 zijn de beleidsvoornemens
uit het Hoofdlijnenakkoord al geschets die voor de gemeenten relevant zijn.
Een pakket aan extra ombuigingen is vastgesteld bij
de opstelling van de Miljoenennota. Voor de ontwikkeling van het gemeentefonds
zijn vooral de aanpassing van de grondslag van de normering van belang,
waardoor de bijstandsuitgaven niet langer meetellen voor het accres van het
fonds.
De septembercirculaire geeft hier een nader beeld
van. Tevens zijn de extra ombuigingen en intensiveringen van het kabinet
doorgerekend op de hoogte van de accressen. Op grond van deze verschuivingen
zal het accres van het gemeentefonds in de komende jaren met meer dan € 100
miljoen afnemen ten opzichte van de stand van de junicirculaire.
2. TOELICHTING SPECIFIEKE
MUTATIES SEPTEMBERCIRCULAIRE EN NOVEMBERCIRCULAIRE (zie bijlage 2)
A. Mutaties niet budgettair neutraal
1.
Accresontwikkeling(septembercirculaire)
Het accres voor 2004 is fors lager dan werd aangenomen bij de
juniciculaire door m.n. de extra ombuigingen en de normeringsmethodiek. De
vertaling van het indicatieve accres voor Delft in 2004 leidt per saldo tot een
negatieve mutatie van € 825.600 voor 2004.
2. Ontwikkeling uitkeringsfactor (septembercirculaire)
De
ontwikkeling van de uitkeringsbasis van 2003 is voor BZK aanleiding de
uitkeringsfactor te verhogen met een 5 punten in 2003 e.v. t.o.v. de stand van
de junicirculaire. De verhoging is toe te schrijven aan de doorewerking van
aanpassingen van uitkeringsbasis van eerdere jaren. Daarnaast is zij te
herleiden tot een herziene raming van de bebouwingsmaatstaven en een
neerwaarste bijstelling van de groeiraming bij de aantallen minderheden en
bedrijfsvestigingen. Voor Delft betekent deze positieve bijstelling voor 2003
een mutatie van € 386.900 en voor 2004
een mutatie van € 341.800.
3. OZB rekentarief (septembercirculaire)
De
verdeelformules van de clusters “Eigen Inkomsten” en “Bestuursorganen” worden
vanaf 2003 aangepast in veband met de kosten van het duale systeem, die de
gemeenten ten dele zelf moeten dragen. De gemeenten moeten nog zelf € 26
miljoen bekostigen, die wordt gerealiseerd via een verhoging van het
rekentarief. Deze maatregel betekent voor Delft een negatieve mutatie van €
131.200 t.l.v. het financieel beeld.
Budgettair neutrale mutaties
1.
Dualisering lokaal bestuur (septembercirculaire)
Op grond van de verdeelsystematiek van de
financiele verhoudingswet wordt de eerder genoemde € 26 miljoen t.b.v. de
dualisering in het cluster bestuursorganen toegevoegd. Deze verhoging betekent
voor Delft een positieve mutatie van € 105.800 vanaf 2003.
2. Vroegsignalering
Jeugdgezondheidszorg (septembercirculaire)
In het kader van de Wet
collectieve preventie volksgezondheid is de algemene uitkering in 2003 verhoogd
met de middelen voor de tijdelijke regeling vroegsignalering voor 0-4 jarigen.
Binnen het systeem van integrale jeugdgezondheidszorg worden de taken mede door
de gemeenten zelf bepaald voor het maatwerkgedeelte. Ten tijde dat deze
toevoeging werd vastgesteld was de omvang van de loon- en prijsbijstelling van
de tijdelijke regeling over het jaar 2002 nog niet bekent. Inmiddels zijn deze
gegevens wel bekend en voor Delft betekent dit een positieve mutatie van €
2.800 vanaf 2003.
3. Algemeen
maatschappelijk werk (septembercirculaire)
Vanaf 2004 wordt de algemene
uitkering extra verhoogd met de middelen van de Tijdelijke stimuleringsregeling
a.g.v. de effecten van loon- en prijsbijstellingen. Voor Delft betekent dit een
postieve mutatie van € 7.700.
4. Implementatiekosten WWB
(novembercirculaire)
Om de kosten die verband
houden met de invoering van de Wet Werk en Bijstand te vergoeden is besloten om
in 2 tranches deze incidenteel toe te voegen via de algemene uitkering. Voor
Delft betekent dit een positieve mutatie in 2003 van € 103.300 en € 70.300 in
2004.
5. Kinderopvang
(novembercirculaire)
Deze uitname houdt verband met de voorziene Wet
basisvoorziening kinderopvang. In de juniciirculaire werd medegedeeld dat de
beoogde invoeringsdatrummet 1 jaar was uitgesteld tot 2005. Sindsdien heeft
zich een ontwikkeling voorgedaan die aanleiding heeft gegeven de uitname toch
reeds per 2004 te effectueren en de uit nemen middelen op korte termijn over te
hevelen naar de begroting van SZW. Het uitgenomen bedrag ko mt via een
specifieke uitkering weer ten goede aan de gemeenten.Iedere gemeente ontvangt
een specifieke uitkering die gelijk is aan de uitname van het gemeentefonds. Voor
Delft betekent dit een negatieve mutatie van € 1.104.100