In de Programmabegroting
2004-2007 is onder de Investeringen categorie I en II opgenomen dat het
financieel-administratief systeem EAGLE in 2003 is afgeschreven. Het is de
bedoeling het systeem voor het boekhoudjaar 2006 te vervangen. Deze nota geeft
aan hoe de vervanging tot stand dient te komen.
Noodzaak tot vervanging:
Het project heeft als
doel de vervanging van het financieel registratieve gedeelte. De verwachting is
dat dit mede leidt tot de verbetering
van de (digitale) financiële (bedrijfsvoerings-) informatievoorziening.
In eerste aanleg geldt
dat voor de jaren 2004/2005 de nadruk ligt op de vervanging van het
registratieve gedeelte (inclusief naar alle waarschijnlijkheid ook WISE),
waarbij nadrukkelijk rekening wordt gehouden met de gewenste
informatievoorziening. Uiteraard wordt er in de periode 2004-2006 verder
gewerkt aan de verbetering van de financiële informatievoorziening. Hierbij
vindt elke keer de afweging plaats tussen nut en noodzaak. Daarnaast tussen de
benodigde investering en het rendement in de huidige situatie. Tot slot de
mogelijkheden in de nieuwe situatie. Na implementatie van het registratieve
gedeelte (inclusief WISE) wordt de financiële informatievoorziening in de
nieuwe omgeving verder uitgebouwd.
Het project kent de
volgende globale fasering:
Fase |
Omschrijving |
Datum gereed |
1. |
Keuze al dan niet openbare Europese Aanbesteding |
29 april 2004 |
2. |
Programma van Eisen opstellen |
30 juni 2004 |
3. |
Europese Aanbesteding tot en met de selectie van
leverancier en dus het financiële systeem |
Augustus 2004– januari 2005 |
4. |
Implementatie en
testen (inclusief EDP audit) |
Augustus 2004 – 2005 |
5. |
Werken met het nieuwe systeem (inclusief
eventueel een nieuwe WISE) |
2005-2006 |
6. |
Verder verbeteren digitale financiële
(bedrijfsvoerings-) informatievoorziening in het nieuwe systeem |
2006-2008 |
De kosten van het totale
traject zijn gedekt via de vrijvallende kapitaallasten Investeringscategorie II
en zijn geregeld in de programmabegroting 2004-2007. De kosten van fasen 1, 2
en 3 (en een eerste aanzet van fase 4) bedragen naar verwachting € 50.000,-
exclusief BTW en worden gedekt ad € 37.000,- t.l.v. het krediet en
€ 13.000,- t.l.v. de post
externe advisering van het vakteam Financiën.
Concreet wordt een
voorbereidingskrediet ad € 37.000,- gevraagd om in 2004 de noodzakelijke
voorbereidingen te kunnen treffen voor de daadwerkelijke vervanging. Daarnaast
in te stemmen met de voorgestelde aanpak.
Begin 2003 zijn diverse
brainstormsessies over de vervanging van het financieel-administratieve systeem
EAGLE, kortweg het systeem, gehouden. Thema van deze brainstormsessie was:
“Waar
moeten we allemaal aan denken als we het systeem gaan vervangen?”
De deelnemers hebben
opmerkingen gemaakt over:
Ø Inhoud:
1.
Programma van Eisen;
2.
Gewenste financiële informatievoorziening:
Ø
Financiële gegevens geschikt voor meerdere
organisatieniveaus (bestuur, gemeentebreed, cluster, sector, vakteam, manager
en projectleider);
Ø
Eenvoudige en eenduidige registratie
(kostenplaatsenmethodiek, rekeningschema (speciale aandacht voor de
kostensoorten);
3.
Koppelingen met subsystemen;
4.
Onderhoud;
Ø Planning/Proces:
1.
Wel of geen openbare Europese Aanbesteding;
2.
Datum daadwerkelijk overgang;
3.
Referentiebezoeken;
4.
Maak een reële planning;
Ø Organisatie:
1.
Wie is verantwoordelijk;
2.
Wie dient wanneer bij het project te worden
betrokken;
3.
Wel of geen externe projectleider;
4.
Communicatie en betrokkenheid van de gehele
organisatie is gewenst;
Ø Overige
opmerkingen:
1.
Beschikbare interne capaciteit;
2.
Kennisoverdracht.
Deze lijst pretendeert
overigens niet uitputtend te zijn, veel van de gemaakte opmerkingen en
aandachtspunten worden bij de uitwerking van het programma van eisen
meegenomen.
Deelnemers aan deze sessie zijn geweest:
portefeuillehouder Financiën, de controllers, de vakteamhoofden van het cluster
Facilitaire Dienstverlening en de verschillende disciplines binnen het vakteam Financiën.
3. Organisatie van de
vervanging
De vervanging van EAGLE is een project van
importantie voor onze gemeentelijke organisatie. Immers het betreft het
financiële basisregistratiesysteem voor de gehele gemeente. Om dit project
deugdelijk te laten verlopen, is betrokkenheid op alle niveaus belangrijk. De
deadlines in dit project zijn hard. Loopt het project aan het begin vertraging
op dan heeft dit direct gevolgen voor de uiteindelijke implementatie en het
daadwerkelijk kunnen gebruiken van het nieuwe systeem. Uitgangspunt voor de
vervanging is in ieder geval dat er sprake is van standaardsoftware.
Om het opdrachtgever-/ en nemerschap helder en
duidelijk te scheiden en de dubbele verantwoordelijkheid van dit project
duidelijk te maken, wordt er voor gekozen de gemeentesecretaris als
opdrachtgever te benoemen. Opdrachtnemer in dit project is gelet op het belang
van de gewenste financiële informatievoorziening de gemeentecontroller. De
Regiegroep Delfste KennisOrganisatie bewaakt vanuit haar verantwoordelijkheden
de kaderstelling en wordt regelmatig op de hoogte gehouden van de voortgang en
de inhoudelijke overwegingen opdat zij indien noodzakelijk vanuit hun
verantwoordelijkheid een advies aan het GMT kunnen uitbrengen.
Om het project organisatorisch goed te borgen en
slagvaardig te kunnen handelen, wordt voorgesteld om de vervanging dan ook
projectmatig aan te pakken. De voorzitter van de projectgroep is opdrachtnemer.
De voorzitters van de werkgroepen zijn de gemandateerde opdrachtnemers. De
voorzitters zijn dus interne projectleiders. De samenstelling van de
werkgroepen komen aan de orde bij de fase waarin zij operationeel zijn.
Schematisch ziet het er als volgt uit:
Gemeentesecretaris
(Opdrachtgever)
Projectgroep
vervanging EAGLE
(Voorzitter is opdrachtnemer en intern
projectleider)
Werkgroep Werkgroep Werkgroep Financiële
Europese Aan- Programma
van Eisen Informatievoorziening
besteding en
Implementatieplan
NB: de voorzitters van de werkgroepen zijn
gemandateerde opdrachtnemers en gemandateerde interne projectleiders.
De vervanging van het financiële administratieve
systeem is een operatie die eens in de 5 jaar wordt uitgevoerd. De coördinatie
en ondersteuning van alle werkzaamheden voor de vervanging zit uiteraard niet
in de reguliere capaciteit. De importantie van het welslagen is hiervoor reeds
beschreven. Dit project dient dan ook te worden ondersteund met extra
capaciteit. Voor de ondersteuning wordt dan ook voorgesteld een
projectsecretaris aan te stellen. In bijlage 1 wordt nader ingegaan op de
verantwoordelijkheden en de rol van de projectsecretaris.
Gelet op de het gewenste profiel van de
projectsecretaris, waarbij de eisen zijn:
v kennis
van gemeentelijke financiën en ICT;
v dient
in staat te zijn een vertaling van de gewenste financiële informatie om te
zetten naar benodigde functionele en technische specificatie;
v ervaring
met de invoering van een financieel systeem, bij een gemeente
v ervaring
met financiële pakketten en Europese
aanbestedingsprocedures;
is deze persoon niet binnen de bezetting van het
vakteam Strategie en Control en Financiën te vinden. Voorgesteld wordt de
projectsecretaris in te huren. Uiteraard wordt hier de reguliere procedure voor
gevolgd. De DIM wordt eerst benaderd. Indien zij niet kunnen leveren, dan
worden 3 offertes aan drie concurrerende Organisatie&Advies bureaus
gevraagd.
De volgende Projectgroep vervanging EAGLE wordt
voorgesteld:
Projectgroep
vervanging EAGLE:
Voorzitter: Gemeentecontroller
Secretaris: Hoofd van de Administratie
Deelnemers: Directeur Wijk en Stadszaken (i.v.m.
ontwikkeling informatievoorziening en bewaker klantenwensen)
Accountmanager ICT
Vakteamhoofd Financiën
Ondersteuning: Projectsecretaris.
Opdracht
Projectgroep:
1. Het zorgen van het B&W-besluit met een integraal
PvE, waarin zowel de gewenste financiële informatievoorziening als de
technische specificaties zijn geborgd voor 30 juni 2004.
2. Het
begeleiden en bewaken van de procedures en deadlines bij de Europese Aanbestedingsprocedure.
3. Het
begeleiden en bewaken van het tijdig opstellen van het implementatieplan.
4. Het
zorgen voor draagvlak binnen de organisatie.
Tijdsbeslag is naar verwachting elke maand vanaf
januari 2004 van 2 uur. Inclusief voorbereiding en nazorg betekent dit in
het totaal voor 2004 een tijdsbeslag
van 48 uur. De ondersteuning van de projectleider wordt geraamd op 72 uur. De
kosten worden geraamd op € 10.000,- (inclusief BTW).
Via de regiegroep DKO worden de voorstellen verder
geleid aan GMT en B&W. Daar waar nodig wordt om advies van de Ondernemingsraad
gevraagd, dan wel de notities ter kennisname aangeboden.
4. Voorbereiding van de vervanging van EAGLE
4.1. Europese Aanbesteding
Fasen 1 en 3 betreffen de
Europese Aanbesteding. Fase 1 gaat over de keuze het wel of geen openbare
Europese Aanbesteding. Bepalend voor wel of geen Europese Aanbesteding,
zijn twee drempelbedragen. Het betreft
drempelbedragen voor zowel diensten (=
inhuur voor de implementatie) als leveringen (daadwerkelijke systeem;
licenties). Daar de gemeente een lagere overheid betreft geldt voor beide een
afzonderlijk drempelbedrag ad € 249.681,-. De ervaring bij andere gemeenten en
non-profitorganisatie leert dat de zowel de installatie, implementatie,
opleiding, ontwerpen van maatwerk, onderhoud als het softwarepakket als de
eventueel benodigde hardware dit drempelbedrag overschrijden. Indien een
opdracht betrekking heeft op beiden,
dan valt de opdracht onder de werking van die richtlijn, waarvan de waarde het
grootst is. De verwachting is dat dit de Richtlijn is voor diensten. Immers in
1998 overtroffen de diensten, de leveringen. De inschatting is dat de gemeente
Delft Europees dient aan te besteden. De verwachting is dat de investering
ongeveer € 1.200.000,- gaat bedragen.
In deze procedure kan
vervolgens nog een keuze worden gemaakt in wel of geen openbare aanbesteding.
Bij een openbare aanbesteding kunnen alle aanbieders meedingen naar de
opdracht. Bij een niet openbare aanbesteding bestaat de mogelijkheid om een
zgn. voorselectie te maken. Het is zinvol om hierover nader van gedachten te
wisselen met de diverse betrokkenen, waaronder het vakteam Inkoop en
Aanbesteding.
Fase 3 betreft de
daadwerkelijke Europese Aanbesteding.
Voorstel is om voor beide
fasen de volgende werkgroep samen te stellen:
Voorzitter: Hoofd vakteam Financiën
Secretaris: Projectsecretaris
Deelnemers: Hoofd Financiële Administratie
Clustercontroller
van het cluster Facilitaire Dienstverlening
Vakteam Inkoop
en Aanbesteding
Opdracht fase 1 Keuze
voor Aanbesteding:
Formuleer voor 29 april 2004 een advies over
wel of geen openbare
Europese Aanbesteding voor de aanschaf en
onderhoud van een nieuw
financieel
administratief systeem. En eventueel zo spoedig mogelijk een vooraankondiging
regelen.
Rol |
Functie |
Tijdbeslag |
Kosten (incl.
BTW) |
Voorzitter |
Hoofd
vakteam Financiën |
2 |
|
Secretaris |
Projectsecretaris |
|
€
4.000 |
Deelnemer |
Hoofd
Financiële Administratie |
2 |
|
Deelnemer |
Clustercontroller Facilitaire D. |
2 |
|
Deelnemer |
Vakteam
Inkoop & Aanbesteding |
8 |
|
Opdracht
fase 3: Daadwerkelijke Aanbesteding
Het
uitvoeren van de daadwerkelijke Europese Aanbesteding en er voor zorgen dat
deze eind december 2004 conform de daarvoor gestelde procedures is afgerond. De
startdatum is naar verwachting augustus 2004.
Rol |
Functie |
Tijdbeslag (Uren) |
Kosten (incl.
BTW) |
Voorzitter |
Hoofd
vakteam Financiën |
108 |
|
Secretaris |
Projectsecretaris |
|
€
12.000 |
Deelnemer |
Hoofd
Financiële Administratie |
108 |
|
Deelnemer |
Clustercontroller Facilitaire D. |
12 |
|
Deelnemer |
Vakteam
Inkoop & Aanbesteding |
108 |
|
NB:
De overige inbreng vanuit de medewerkers van het vakteam Financiën wordt via de
reguliere werkoverleggen verzorgd.
4.2.
Fase 2 Programma van eisen
Fase
2 bestaat uit het opstellen van het Programma van Eisen (PvE) voor het nieuwe
financieel administratieve systeem. In dit
PvE dient rekening gehouden te worden met:
Ø
Gewenste financiële informatievoorziening (o.a.
WISE);
Ø
Eenvoudige en eenduidige registratie van financiële
gegevens;
Ø
Koppelingen met de andere administratieve systemen.
Om
tot een gedegen PvE te komen en een goed implementatieplan, is het wenselijk
dat er bij minimaal twee gemeenten, die recentelijk zijn overgegaan op een
nieuw financieel systeem, een referentiebezoek af te leggen over hun
ervaringen.
Voor
het draagvlak binnen de gehele organisatie is het belangrijk dat er door de
verschillende clusters wordt meegedacht en geadviseerd over het PvE.
De
werkgroep voor het PvE voor de gewenste financiële
informatievoorziening
Voor
de gewenste Financiële Informatievoorziening loopt een apart traject. Medio
november is in het kader van de gewenste bedrijfsvoeringinformatie door vakteam
S&C externe deskundigheid aangetrokken om de gewenste
bedrijfsvoeringinformatie te inventariseren en een plan van aanpak te maken hoe
te komen tot deze benodigde sturingsinformatie. Zo ook de benodigde financiële
sturingsinformatie.
Onderdeel
van de opdracht voor deze werkgroep is dan ook, om voor 30 juni 2004 inzicht te
geven in de gewenste financiële informatie en wat dus de functionele eisen zijn
voor het nieuwe financiële systeem.
Deze werkgroep kent de volgende samenstelling:
Voorzitter: Centrale
Controller
Secretaris Externe
adviseur (Expertise Centrum)
Deelnemers: Sectorhoofd
TOR
Clustercontroller
Wijk-/Stadszaken
Vakteamhoofd
Procesondersteuning (PuZa)
Hoofd afdeling Advies
en Informatievoorziening
Vakteam Inkoop en
Aanbesteding
Projectsecretaris
Vervanging EAGLE
Sectorhoofd
Ingenieursbureau (W&S)
Deelname vanuit Stadsbeheer
Deze werkgroep is verantwoordelijk voor:
1. Opstellen
advies voor de functionele eisen voor 30 juni 2004;
2. De
inventarisatie en communicatie binnen de clusters;
3. Creëren
van draagvlak voor het nieuwe systeem.
Hiervoor
wordt een apart traject gelopen, onder aansturing van de directeur Facilitaire
Dienstverlening met eigen tijdsbeslag. De externe kosten hiervoor zijn gedekt.
Met uitzondering van de uren van Vakteam Inkoop en Aanbesteding, 90 uur. En
de kosten van de projectsecretaris
Vervanging EAGLE. Naar verwachting bedragen de kosten hiervoor € 10.000,-
De
werkgroep PvE voor de functionele en technische specificaties voor het nieuwe
financieel administratieve systeem (FINREG)
Voorzitter: Hoofd Financiële Administratie
Secretaris: Projectsecretaris
Deelnemers: Sectorhoofd Ingenieursbureau (W&S)
Deelname vanuit sector
Stadsbeheer
Vakteamhoofd
Procesondersteuning
Hoofd
afdeling Advies en Informatievoorziening
Teamleider
Grootboek
Teamleider
Basisadministratie
Teamleider
projectadministratie
Medewerker
Informatievoorziening
Financieel consulent
Applicatiebeheerder
Vakteam Inkoop en
Aanbesteding
Vakteam ICT.
NB:
de organisatie van deze Werkgroep kan voor de efficiëntie uiteen
vallen
in deelwerkgroepen en die zouden kunnen worden aangevuld met ander benodigde
expertise. Bijvoorbeeld: deelwerkgroep Subadministratie, waarbij deelname
noodzakelijk is vanuit vakteam P&O, sector WIZ, vakteam Belastingen en
vakteam Grond onder verantwoordelijkheid van Teamleider Grootboek.
NB2:
de afdeling AO/IC wordt door verslagen op de hoogte gehouden. Daar waar zij het
nodig achten of waar een advies van hen noodzakelijk wordt geacht, nemen zij op
ad-hoc basis deel aan deze werkgroep.
Opdracht
werkgroep FINREG:
Voor
30 juni 2004 wordt aan de Projectgroep een advies uitgebracht over:
-
het PvE voor de functionele en
technische specificaties voor het nieuwe financiële administratieve
systeem (inclusief de interfaces= subadministraties)
- aandachtspunten voor de implementatie van
het nieuwe financiële
systeem;
-
draagvlak creëren en afstemming
verzorgen binnen de vakteams Financiën en ICT;
-
communicatie en inventarisatie met betrokken collega’s die niet deelnemen aan een werkgroep.
Rol |
Functie |
Tijdbeslag (Uren) |
Kosten (incl.
BTW) |
Voorzitter |
Hoofd
afdeling Administratie |
40 |
|
Secretaris |
Projectsecretaris |
|
€
10.000 |
Deelnemer |
Hoofd
Advies en Informatievoorziening |
40 |
|
Deelnemer |
Teamleider Grootboek |
40 |
|
Deelnemer |
Teamleider
Basisadministratie |
40 |
|
Deelnemer |
Teamleider
Projectadministratie |
40 |
|
Deelnemer |
Sr.
Medewerker informatievoorziening |
40 |
|
Deelnemer |
Financieel
consulent |
40 |
|
Deelnemer |
Applicatiebeheerder |
40 |
|
Deelnemer |
Medewerker
I&A (uren elders geraamd) |
|
|
Deelnemer |
Medewerker
ICT |
40 |
|
NB: het raadplegen van de overige
medewerkers van het vakteam
Financiën gebeurt in reguliere
werkoverlegen.
Wellicht
ten overvloede, de projectgroep en de werkgroepen zijn verantwoordelijk voor de
uitvoering van hun opdrachten. Dit betekent niet alleen inhoudelijk, maar ook
voor de noodzakelijke communicatie. Indien nodig dat er mensen (de “lijn”)
buiten de projectgroep dan wel werkgroepen geraadpleegd dan wel geïnformeerd
dienen te worden is dit ook de verantwoordelijkheid van de deelnemers aan deze
groepen.
Samengevat kan worden geconcludeerd dat het
tijdsbeslag in 2004 voor
Fase 2 het opstellen van het PvE voor de eigen
organisatie beperkt is
en binnen de reguliere taken kan worden
opgepakt. De kosten voor de
ondersteuning van de projectsecretaris
bedragen € 20.000 euro.
4.3.
Start van de implementatie en testen
Fase 4 betreft het starten met het opstellen
van het implementatieplan.
Belangrijk hiervoor is het moment waarop we
overgaan. Op
hoofdlijnen
zijn hiervoor drie mogelijkheden: laatste kwartaal 2005, 1 januari 2006 of een
ander tijdstip in het jaar 2006. Argumenten die hierbij een rol spelen zijn:
1. het
opstellen van de jaarrekening in het eerste kwartaal, en dus de werkdruk binnen
het vakteam Financiën;
2. de
snelheid waarmee de eerste fasen worden doorlopen;
3. de
mogelijkheden van een conversieslag in een lopend boekjaar. Dit kan samenhangen
met het te kiezen standaardsoftwarepakket.
Bij
het op te stellen implementatieplan wordt hierin een definitief besluit
genomen.
Om
de start met fase 4, de implementatie te maken, wordt voorgesteld reeds te
starten met het opstellen van het implementatieplan.Voor het op te stellen
implementatieplan wordt voorgesteld de werkgroep FINREG, aan te vullen met drie
klanten uit de drie clusters.
Rol |
Functie |
Tijdbeslag (Uren) |
Kosten (incl.
BTW) |
Voorzitter |
Hoofd
afdeling Administratie |
108 |
|
Secretaris |
Projectsecretaris |
|
€
15.000 |
Deelnemer |
3
klanten |
12
(eenieder) |
|
Deelnemer |
Hoofd
Advies en Informatievoorziening |
108 |
|
Deelnemer |
Teamleider
Grootboek |
108 |
|
Deelnemer |
Teamleider
Basisadministratie |
108 |
|
Deelnemer |
Teamleider
Projectadministratie |
108 |
|
Deelnemer |
Sr.
Medewerker informatievoorziening |
12 |
|
Deelnemer |
Financieel
consulent |
12 |
|
Deelnemer |
Applicatiebeheerder |
12 |
|
Deelnemer |
Medewerker
AO |
12 |
|
Deelnemer |
Medewerker
AO/IC |
12 |
|
Deelnemer |
Medewerker
ICT |
12 |
|
NB: het raadplegen van de overige
medewerkers van het vakteam
Financiën gebeurt in reguliere
werkoverleggen.
NB2:
de kosten van de EDP audit maken geen onderdeel uit van dit
voorbereidingskrediet. Deze kosten zijn onderdeel van de totale
implementatiekosten. Hiervoor wordt
t.z.t. een voorstel ingediend.
Samenvatting
van totale tijdsbeslag en kosten tot en met het
opstellen van het implementatieplan
Betreffende
collega |
Totale
tijd |
Gemeentecontroller |
48 |
Clustercontroller
Facilitaire Dienstverlening |
2+12
= 14 |
3
klanten uit de clusters (individueel) |
12 |
Vakteam
Inkoop en Aanbesteding |
8+108
+ 90 = 206 |
Vakteamhoofd
Financiën |
48+2+108
= 158 |
Hoofd
Financiële Administratie |
2+108+40+108
= 258 |
Teamleider
Grootboek |
40+108
= 158 |
Teamleider
Basisadministratie |
40+108
=158 |
Teamleider
Projectadministratie |
40+108
= 158 |
Hoofd
Advies en Informatievoorziening |
40+108
= 158 |
Sr.
Medewerker Informatievoorziening |
40+12
= 52 |
Financieel
Consulent |
40+12
= 52 |
Applicatiebeheerder |
40+12
= 52 |
Medewerker
AO |
12
|
Medewerker
AO/IC |
12
|
Medewerker
ICT |
40+12
=52 |
Projectsecretaris |
€
61.000,- (= inclusief BTW) |
NB: het financieel administratieve systeem valt
grotendeels onder het BTW Compensatieregime en vindt dus compensatie plaats
vanuit het compensatiefonds, de daadwerkelijke kosten voor de projectleider
bedragen naar verwachting afgerond €
50.000,-.
5. Communicatie
Voor
een goed draagvlak en dus betrokkenheid van de gehele organisatie bij de vervanging van EAGLE is het belangrijk
hier regelmatig over te communiceren. Voorgesteld wordt om het vakteam
Communicatie om suggesties te vragen en de uitvoering voor 2004 op te laten
nemen in de basisuren van dienstverlening voor het Cluster Facilitaire
Dienstverlening. Het betreft hier dan aanvullende informatie verstrekking via
Intranet, Delft Direct en NU&DAN. Overigens worden de diverse voorstellen
steeds ook kort gesloten met het DVA klantenpanel van het vakteam Financiën.
Bijlage
1
Taken
en verantwoordelijkheden van de projectsecretaris
De
projectsecretaris is de feitelijke projectleider. Deze persoon zorgt ervoor
dat:
-
de juiste inhoudelijke discussie worden gevoerd,
zorgt voor een groot deel van de voorbereiding van deze discussies;
-
zorgt dat de deadlines worden gehaald door de
diverse werkgroepen en projectgroep. En maakt hiervoor een gedetailleerde
projectplanning voor de eerste fasen met draagvlak en stuurt erop;
-
bewaakt de afstemming tussen de diverse
werkgroepen, de projectgroep en de leveranciers;
-
bewaakt de zorgvuldigheid, juistheid en snelheid
van de gewenste bestuurlijke en ambtelijke besluitvorming;
-
stelt indien nodig stukken op voor de Europese
Aanbesteding en de benodigde B&w nota’s;
-
zorgt voor enthousiasme, creëert draagvlak binnen
het project en daarbuiten;
-
bewaakt de benodigde communicatie;
-
zorgt dat vergaderingen worden voorzien van
agenda’s en notulen (waarin duidelijk besluitvorming is vastgelegd met de
afweging erbij);
-
draagt zorg dat het project binnen de daarvoor
vastgestelde financiële kaders blijft.