Inleiding
De
Wet dualisering gemeentebestuur vergroot de kaderstellende en controlerende
taken van de raad. In de raadsvergadering van 30 oktober 2003 is de financiële
verordening vastgesteld, ex art. 212 Gemeentewet. Hierin was het onderdeel
waardering en afschrijving vaste activa beknopt beschreven. De voorliggende
versie is vollediger.
De
aanpassingen betreffen:
Ad
1. De verordening schrijft voor dat bij grotere investeringen de netto contante
waarde methode gehanteerd wordt als calculatiemethode ter onderbouwing van het
nemen van investeringsbeslissingen. Deze methode bestaat al tientallen jaren en
wordt wereldwijd door profit en non-profit organisaties gehanteerd om op
professionele wijze investeringsbeslissingen te onderbouwen. De methodiek houdt
in dat gedurende de levensduur van een aan te schaffen actief alle ontvangsten
en uitgaven in aanmerking worden genomen, die rekening houdende met de
tijdswaarde worden gedisconteerd naar een huidige waarde. Een eventuele
negatieve huidige waarde wordt ook wel onrendabele top genoemd.
De
besluitvorming over investeringen is complex. Zo hanteren door ons
ingeschakelde externe partners bij investeringsberekeningen vaak andere
disconteringsvoeten dan de algemene binnen de gemeente gebruikelijke
disconteringsvoet. Om deze en andere effecten beter in beeld te krijgen wordt
in de komende maanden gewerkt aan een nota, die naar verwachting in oktober
2004 leidt tot een nota investerings- en onderhoudsbeleid.
Ad
2. Om een vervangingsinvestering, groot onderhoud of renovatie te verrichten is
dekking nodig. Het, uiteraard bij ongewijzigd beleid, beschikbaar houden van
dekkingsmiddelen uit de vrijvallende kapitaallasten zorgt voor een gezond
financieel beheer. Deze systematiek is niet nieuw, want dit staat ook
beschreven in de instructie voor de programmabegroting.
Ad
3. Vanaf het boekjaar 2004 neemt de
externe accountant zijn oordeel over de rechtmatigheid van de gemeente mee in
zijn afweging over de soort accountantsverklaring bij de rekening. Een valkuil
is dat de accountant als norm ook de verordeningen in aanmerking neemt. Omdat
de praktijk vaak complexer is dan vertaald is in een verordening is
flexibiliteit – mits beheerst – gepast. Dat is de reden dat de mogelijkheid tot
afwijken is gecreëerd.
Ad
4. De voorliggende aanpassing heeft
zijn wortels in het specifieke karakter van de (her)ontwikkeling van vastgoed-
en grondexploitaties. Zo geeft de huidige tekst van de verordening aan dat
aanschaf van riolering en wegen bij een grondexploitatie als bijvoorbeeld
Harnaschpolder geactiveerd moest worden. Terwijl de praktijk is dat het saldo
van de grondexploitatie verrekend wordt met de reserve grondbedrijf en
activering dus niet aan de orde is.
Ad
5. Het Besluit Begroting en Verantwoording hanteert een strikte tweedeling
tussen investeringen met een economisch nut en investeringen in de openbare
ruimte met een maatschappelijk nut. Het is in het belang van een goede
communicatie raadzaam om deze wettelijk voorgeschreven tweedeling ook
afzonderlijk te presenteren in de –mede door onze budgethouders te hanteren–
verordening.
Aan de raad voorstellen bijgaande aanpassingen op
de Financiële verordening gemeente Delft vast te stellen.
Centrale Staf,
Johan de Ruijter.