NOTA BUDGETOVERHEVELINGEN 2003 – 2004

 

Evenals voorheen zijn de budgethouders in de gelegenheid gesteld om een verzoek in te dienen voor budgetoverheveling. Uitgangspunt blijft, evenals voorgaande jaren, dat budgetoverheveling in principe niet is toegestaan, maar bij uitzondering  in principe alleen toegestaan wordt voor incidentele budgetten of doeluitkeringen, die, als gevolg van overmacht, nog niet volledig besteed zijn. En net als in voorgaande jaren is bij  wijze uitzondering een verzoek om een deel van een structureel jaarbudget over te hevelen gehonoreerd.  Dan ligt er een (in uitvoering vertraagd) bestedings- of onderhoudsplan aan ten grondslag. U treft in dit voorstel het door de controllers van de clusters gescreende resultaat aan.

 

Budgetoverhevelingen spelen zich uiteraard af binnen de context van het rekeningsresultaat 2003, bij vaststelling van de budgetoverhevelingen wordt het rekeningsresultaat deels bestemd voor de benoemde uitgaven in 2004. De jaarrekeningcijfers zijn inmiddels bekend, het rekeningsresultaat wordt nu ook aan u voorgelegd. De toelichting op het rekeningsresultaat wordt volgens de gebruikelijke procedure aan u voorgelegd zodra het jaarverslag gereed is.

 

De notitie is als volgt opgebouwd:

 I.         Het financiële resultaat van de gemeenterekening

 II.        Budgetoverhevelingen onderhanden werk

 III.        Voorstellen tot budgetoverheveling Publiekszaken

 IV.       Voorstellen tot budgetoverheveling Wijk-/stadszaken

 V.        Voorstellen tot budgetoverheveling Facilitaire Dienstverlening

 VI.       Advies

 

I.          Het financiële resultaat van de gemeenterekening

In de tweede Beheersrapportage over 2003 is een rekeningsresultaat van ca € 3.2 miljoen geprognosticeerd. Het rekeningsresultaat over 2003 bedraagt € 5 miljoen. Het totale bedrag van de budgetoverhevelingen bedraagt € 2,1 miljoen.

 

Over te hevelen budgetten maken deel uit van het jaarrekeningresultaat 2003 en zullen als zodanig in eerste instantie in de Algemene reserve vloeien. Na besluitvorming zullen de overgehevelde budgetten via de tweede Algemene Tussentijdse Begrotingswijziging 2004 vervolgens weer ten laste van de Algemene Reserve worden gebracht en worden opgevoerd als budget voor 2004.

 

Indien deze voorstellen allen door u voor budgetoverheveling geaccordeerd worden dan is de Algemene Reserve  per saldo met € 2,9 miljoen versterkt. Indien u bij behandeling van de jaarrekening nog andere resultaatsbestemmingen overweegt wordt het bedrag hiervan op vergelijkbare wijze  als bij de budgetoverheveling uit de Algemene Reserve gehaald. Inmiddels is in dit verband al besloten dat € 1 miljoen van het rekeningresultaat wordt gestort in de Bestemmingsreserve Personeelsbeheersplan. Ook is bij de besluitvorming over de ID-banen besloten het besparingsverlies ten laste van het rekeningresultaat 2003 te brengen.

 

De belangrijkste bestanddelen van het jaarrekeningresultaat worden verder toegelicht in het jaarverslag 2003.

 

Op “microniveau” kan alleen budget overgeheveld worden, als het gevraagde geld ook daadwerkelijk  en zichtbaar overblijft op het subfunctie en projectnummer van de jaarrekening 2003.  De in deze nota genoemde bedragen zijn daarop gescreend. In de bijlage treft u ter vergelijking nog aan het voor budgetoverheveling aangevraagde bedrag en het feitelijk op de subfunctie “beschikbare” bedrag.

 

II.         Budgetoverhevelingen “onderhanden werk”

Nieuw dit jaar is, dat voor het zogenaamde “onderhanden werk” ook budgetoverheveling in dit voorstel zijn meegenomen. Dit onderhanden werk betreft met name infrastructurele werkzaamheden aan wegen, straten, pleinen. Voorgaande jaren werd dit budget als verplichting (nog te betalen) op de balans per ultimo van het jaar (31/12) opgenomen.  De accountant heeft hier bezwaar tegen gemaakt omdat er geen sprake is van een verplichting in de zin van boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.  Dat neemt niet weg, dat er voor het “onderhanden werk” een juridische verplichting in 2003 is aangegaan, mede gebaseerd op het budget van dat jaar.  Voor opname op de balans is niet de juridische verplichting doorslaggevend, maar of de daadwerkelijke prestatie in het verslagjaar heeft plaats gevonden. Voor een meer uitgebreide toelichting op de methode van boeken van  “onderhanden werk”: zie de bijlage bij deze nota.

 

In het verleden is steeds een terughoudend beleid gevoerd ten aanzien van budgetoverheveling. Werd in 2001 € 1,7 miljoen overgeheveld, in 2002  € 1,2 miljoen, voor 2003 wordt voorgesteld € 2,1 miljoen over te hevelen naar 2004, maar dat is voor het laatste jaar dus inclusief omvangrijke budgetten voor “onderhanden werk”. In de voorbereidingsperiode van deze nota zijn diverse verzoeken ingetrokken, omdat deze gepaard gingen met een negatief advies van de controller.

 

Voor de vergelijking met voorgaande jaren zouden de budgetoverhevelingen “onderhanden werk” afzonderlijk vermeld moeten worden. De verzoeken  17 en 22 betreffen juridische verplichtingen en/of onderhanden werk en vertegenwoordigen een bedrag van circa € 477.000.  Bij de jaarafsluiting 2001 en 2002 was sprake van een hoger bedrag aan onderhanden werk.

 

III.        Voorstellen tot budgetoverheveling Publiekszaken

 

1.                   Project toegankelijkheid

In de Zomernota 2003 is een eenmalig bedrag van € 30.000  uit nieuw beleidsgeld beschikbaar gesteld voor een onderzoek naar de toegankelijkheid van gebouwen in Delft.

Het eerste deel het onderzoek door een extern bureau is afgerond in december 2003. In januari 2004 is het tweede deel van start gegaan. Hiervoor is een projectleider aangetrokken. De overheveling betreft de kosten van de tweede fase. Het betreft een bedrag van € 17.900 .

Advies controller Puza: akkoord met overheveling naar 2004

 

2.                   Panel Gehandicaptenbeleid

Uitgangspunt van het beleid is, dat de in het panel gehandicaptenbeleid deelnemende organisaties faciliteiten ter beschikking staan, zoals kantoorruimte met apparatuur, spreek- en vergaderruimte e.d..  Deze ruimte is voorzien op de tweede verdieping van het gezondheidscentrum aan de Nassaulaan en zal naar verwachting in het late voorjaar van 2004 in gebruik worden genomen. Dan kan ook pas de inrichting plaatsvinden en kunnen de kosten gemaakt worden. De kosten van verhuizing en inrichting worden geraamd op € 20.000,-. Het in 2002 hiervoor beschikbaar gestelde geld is zodoende nog steeds niet aangewend en dient overgeheveld te worden.

Advies controller Puza: akkoord met overheveling naar 2004

 

3.                   Lokaal jaar mensen met een handicap

In de Zomernota 2003 is uit het nieuw beleidsgeld € 5.000 beschikbaar gesteld voor het jaar van de gehandicapten. Diverse activiteiten op het gebied van dagbesteding, onderwijs & vrije tijd zijn afgerond en de kosten gemaakt. Een omvangrijke activiteit, een seminar over functiebeperking en techniek, dat gepland was op 23 december 2003 is op het laatste moment uitgesteld naar 2004. Daarnaast loopt er in het kader van de activiteit onderwijs & vrije tijd nog een kunstproject binnen het basisonderwijs. In 2004 worden daarvoor nog kosten verwacht.  Verzocht wordt het restant budget, € 3.103 over te hevelen jaar 2004

Advies controller Puza: akkoord met overheveling naar 2004

 

4.                   Open Monumentendag

Voor de organisatie van de Open Monumentendag heeft Delft een prijs ontvangen. Op 26-11-2002 is besloten dat deze prijs ten bate zou worden gesteld van de organisatie van de open monumentendag 2003 en dat een eventueel restbudget 2003 overgeheveld zou worden naar 2004. Er resteert nog een bedrag van € 2.316.

Advies controller Puza: akkoord met overheveling naar 2004

 

5.                   Optimalisering dienstverlening

Bij de Zomernota 2003 is een incidenteel budget van € 50.000 nieuw beleidsgeld toegekend voor optimalisering van de dienstverlening bij de Publieksbalie. Onderdeel van deze optimalisering is de realisatie van een callcentre. Van dit budget dient o.a. het onderdeel Frontline aangeschaft te worden. In 2003 zijn de eerste stappen m.b.t. een callcenter gezet. Aangezien ook Frontline in 2003 is besteld, maar de levering/prestatie pas in 2004 zal plaatsvinden is het noodzakelijk het budget, € 42.000, over te hevelen naar 2004.

Advies controller Puza: akkoord met overheveling naar 2004

 

6.                   Stadstoezichthouders

In de Zomernota 2003 is eenmalig geld voor “Toezichtlocatie binnenstad” beschikbaar gesteld. In 2003 heeft wel de voorbereiding plaats gevonden, maar in 2004, voor het toeristenseizoen, moet de  Toezichtlocatie gerealiseerd zijn.  Zodoende dient € 21.000 nieuw beleidsbudget naar 2004 overgeheveld te worden.

Advies controller Puza: akkoord met overheveling naar 2004

 

7.                   Implementatie inlichtingenbureau

Door het Rijk is in 2003 een bedrag van € 49.500,- aan subsidie verleend voor de implementatie van het Inlichtingenbureau. In verband hiermee is een inzet van tijdelijk personeel noodzakelijk gebleken. Halverwege december 2003 is een uitzendkracht via Randstad ingezet om de ontstane werkvoorraad weg te werken. Deze inzet is ook in 2004 nog noodzakelijk. Het gehele bedrag is nodig om de noodzakelijke extra inzet van personeel te bekostigen. Het betreft hier een rijkssubsidie met een specifiek doel. Voorgesteld wordt het restant budget, € 16.000, over te hevelen naar 2004. 

Advies controller Puza: akkoord met overheveling naar 2004

 

8.                   Gezondheidsaccomodaties

De gemeente heeft zich in de nota ‘Versterken van de eerste lijnszorg in Delft’ (01/021698) en in de nota ‘Het realiseren van gezondheidscentra in Delft’ (03/017587) hard gemaakt voor een kwalitatieve en kwantitatieve verbetering van de eerste lijnszorg. Één van de onderdelen van dit project is het realiseren van zeven gezondheidsaccommodaties in Delft.

In 2003 is van het beschikbare budget  € 32.220,- ingezet. De gemaakte kosten zijn lager dan verwacht doordat de projecten in de Wippolder en Buitenhof lichte vertraging hebben opgelopen, waardoor de centra uiteindelijk begin/medio 2004 gereed zullen zijn. De geraamde kosten wat betreft communicatie en projectleiding in 2003, zullen dan ook grotendeels in 2004 worden gemaakt. Voor 2004 is (nog) geen budget beschikbaar gesteld ten behoeve van de projectkosten.  Verzocht wordt om het resterende bedrag van 2003        (€ 41.772) over te hevelen naar 2004.

Advies controller Puza: akkoord met overheveling naar 2004

 

9.                   Subsidies Vrouwenopvang

De definitieve uitkomst van 2003 laat geen positief saldo zien, zodat er geen budgetoverheveling mogelijk is.

 

10.               Maatschappelijke opvang en verslavingszorg

Op grond van de rijksregelgeving mag maximaal 30% van de rijksbijdrage voor maatschappelijke opvang en verslavingszorg naar het volgend jaar worden overgeheveld. Dit budget moet beschikbaar blijven voor maatschappelijke opvang en verslavingszorg.

Daarom wordt voorgesteld onderstaand restant budget maatschappelijke opvang en verslavingszorg 2003 (verdeeld over diverse projectnummerrs, totaal € 289.827) over te hevelen naar 2004. Hiermee wordt  de gedragslijn van voorgaande jaren om doeluitkeringen over te hevelen gecontinueerd.

Advies controller Puza: akkoord met overheveling naar 2004

 

11.               Pilot JGZ centra

In 2003 zouden 2 JGZ-centra worden gerealiseerd als pilot - project. Hiervoor is uit verschillende incidentele dekkingsbronnen geld beschikbaar gesteld. De kosten van de pilot  bedragen totaal € 277.000 en er is een begrotingswijziging gemaakt om alle dekking op dit projectnummer inzichtelijk te maken.  Voorgesteld wordt € 94.972 over te hevelen naar 2004.

Advies controller Puza: akkoord met overheveling naar 2004

 

IV.        Voorstellen tot budgetoverheveling Wijk-/stadszaken

 

12.     Geluiderende voorzieningen Montessorischool

Het Ministerie van VROM heeft voor bovenstaand project op een subsidie toegekend van € 8.664. In 2003 is dit bedrag ontvangen en hiervan is inmiddels € 1.335  besteed. Het restant bedrag, € 7.500 zal in 2004 besteed worden, waarna over het geheel een verantwoording zal moeten worden gegeven. Het betreft hier een doelsubsidie.

Advies controller Wijk/Stad: akkoord met overheveling naar 2004

 

13.               Electriciteitsvoorziening Koninklijke bijzetting

Voor een Koninklijke bijzetting in de Nieuwe Kerk zijn diverse elektriciteitsvoorzieningen nodig. De realisatie heeft vertraging opgelopen, door de herinrichten van de Markt. Het geld hiervoor is echter reeds ontvangen. Het betreft aanwending van gelden voor derden.  Voorstel: € 1.386 overhevelen naar 2004. 

Advies controller Wijk/Stad: akkoord met overheveling naar 2004

 

14.               Brede School en  Natuur en milieucommunicatie op maat

De Provincie Zuid Holland heeft in het kader van het Project Leren voor Duurzaamheid voor bovenstaand project op 20 december 2002 een subsidie toegekend van € 20.000,=

In 2003 is een voorschotbedrag ontvangen van € 16.000, waarvan inmiddels € 5000,= is besteed. Het restant bedrag zal in 2004 aangewend worden, waarna over het geheel een verantwoording zal moeten worden gegeven. Het betreft een doelsubsidie. Voorstel: € 11.000 overhevelen naar 2004.

Advies controller Wijk/Stad: akkoord met overheveling naar 2004

 

15.               Herinrichting natuur- en milieuindicatie

Het Fonds 1818 heeft voor bovenstaand project op een subsidie toegekend van € 17.000,=

In 2003 is dit bedrag ontvangen en hiervan is inmiddels € 12.500,=  besteed. Het restant bedrag  zal in 2004 aangewend worden, waarna over het geheel een verantwoording zal moeten worden gegeven.  Het betreft een doelsubsidie. Voorstel: € 4.500 overhevelen.

Advies controller Wijk/Stad: akkoord met overheveling naar 2004

 

16.               Gevelvoorzieningen professorenwijk

Het Ministerie van VROM heeft voor bovenstaand project een subsidie toegekend van

€ 169.635.  In 2003 is dit bedrag ontvangen en hiervan is inmiddels € 4.800,=  besteed. Het restant bedrag  zal in 2004 of 2005 besteed worden, waarna over het geheel een verantwoording zal moeten worden gegeven. Het betreft een doelsubsidie. Voorstel: € 164.767 overhevelen naar 2004. 

Advies controller Wijk/Stad: akkoord met overheveling naar 2004

 

17.               Onderhoud verkeerslichten, openbare verlichting en dynamische afsluiting

Door technische problemen is de energieleverancier niet in staat om tijdig een correcte factuur te leveren voor het onderhoud van verkeerslichten vanaf 2001. Hiervoor is
€ 63.194 gereserveerd, maar dit kan, om bovenstaande reden,  nog niet worden uitbetaald

Verder lopen een aantal prestaties over de jaargrens heen en zijn onjuiste armaturen geleverd. Eén en ander betekent, dat er budget is aangewend, maar nog niet uitgegeven. (juridische verplichting). Het gaat in het totaal om een bedrag van € 260.376.

Advies controller Wijk/Stad: akkoord met overheveling naar 2004

 

18.               Baggeren Watergangen

Het baggeren van watergangen vindt plaats gedurende het seizoen dat loopt van augustus tot april. Dit loopt niet in de pas met het begrotingsjaar. Om de watergangen te kunnen baggeren worden de watergangen eerst bemonsterd waarna aan de hand van de klasse indeling een stortlocatie gezocht moet worden.

Het over te hevelen bedrag heeft betrekking op twee werken waarvan het baggeren van de watergang Comorensingel al is aanbesteed (€ 32.000) en er is gestart met de uitvoering.

Het tweede project onderhoudsbaggerwerkzaamheden 2003-2004 loopt in aanbesteding, na een moeizame zoektocht voor een stortlocatie van de baggerspecie. De aanbesteding zal op 6 februari plaatsvinden waarvoor budget ad € 145.000 benodigd is.

Tevens dient de watergang in het Hertenklamp te worden gebaggerd, alsmede de onderhoudsplicht voor het baggerseizoen 2004-2005 (voorbereiding gestart).

Om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren is naast de jaarschijf 2004 ook de aangevraagde budgetoverheveling noodzakelijk om te kunnen voldoen aan de eisen van het Hoogheemraadschap van Delfland met betrekking tot de keur (waterbodemdiepte).

In het kader van de SUBBIED regeling (subsidie uitkering baggerwerkzaamheden bebouwd gebied) dienen de werkzaamheden volgens het goedgekeurde baggerplan te worden uitgevoerd, daar anders de rechten op subsidie vervallen. De bovenomschreven werkzaamheden staan in het baggerplan.  Op grond van het bovenstaande en de betrokkenheid van de provincie, is ook in voorgaande jaren budget overgeheveld.  Er is hier sprake van uitgestelde werkzaamheden.  Voorstel: € 195.000 overhevelen.

Advies controller Wijk/Stad: akkoord met overheveling naar 2004

 

19.               Budgetoverheveling Wegen, straten en Pleinen

Groot onderhoud aan wegen vergt relatief grote investeringen. Een enkel project vraagt een investering die een zeer groot deel van het beschikbaar jaarbudget vastlegt. Voor de continuïteit in onderhoud en bedrijfsvoering is het niet mogelijk om dit soort investeringen uit één jaarbudget te financieren. Daarnaast is de planning vaak van diverse externe factoren afhankelijk en is het niet goed mogelijk om hiervoor snel andere projecten in de plaats uit te voeren. In augustus 2003 was ingepland om te starten met de uitvoering Riolering vernieuwen en reconstructie van het gedeelte Rotterdamseweg fase 2. Doordat over de keringfunctie nog geen overeenstemming is met het Hoogheemraadschap van Delfland is dit project vertraagd met minimaal 6 maanden.

De totale kosten van deze reconstructie zijn geraamd op ruim € 6.000.000. De bijdrage uit onderhoud elementverharding bedraagt ca. € 268.350,--  Voorstel: bedrag overhevelen naar 2004.

Advies controller Wijk/Stad: akkoord met overheveling naar 2004

 

20.               Onderhoud asfalteringen.

Groot onderhoud aan wegen vergt relatief grote investeringen. Een enkel project vraagt een investering die een zeer groot deel van het beschikbaar jaarbudget vastlegt. Voor de continuïteit in onderhoud en bedrijfsvoering is het niet mogelijk om dit soort investeringen uit 1 jaarbudget te financieren. Daarnaast is de planning vaak van diverse externe factoren afhankelijk en is het niet goed mogelijk om hiervoor snel andere projecten in de plaats uit te voeren.

De planning was om in augustus 2003 te starten met de uitvoering van  ‘Riolering vernieuwen’ en ‘reconstructie van het gedeelte Rotterdamseweg fase 2’. Doordat over de keringfunctie nog geen overeenstemming is met het Hoogheemraadschap van Delfland is dit project vertraagd met minimaal 6 maanden.

De totale kosten van deze reconstructie zijn geraamd op ruim € 6.000.000. De bijdrage uit onderhoud asfaltverharding zou € 55.000 bedragen, maar omdat de definitieve uitkomst 2003 slechts een overschot vertoont van € 26.646 wordt voorgesteld dit bedrag over te hevelen naar 2004.

Advies controller Wijk/Stad: akkoord met overheveling naar 2004

 

21.               Herstel Kademuren

Groot onderhoud aan kademuren vergt per project relatief grote investeringen. Het uitgavenpatroon kent hierdoor fluctuaties die nooit geheel binnen de beschikbare jaarbudgetten zijn op te lossen.

Het bedrag ad € 70.000 uit 2003 is nodig voor het vernieuwen van delen van de kademuur Oosteinde en Gasthuislaan. Voor beide loopt de aanbestedingsprocedure.

Uit het budget 2004 vindt vernieuwing van de kademuren plaats aan het (restant) Oosteinde en Aan ’t Verlaat. Voorstel: € 70.000 overhevelen.

Advies controller Wijk/Stad: akkoord met overheveling naar 2004

 

22.               Onderhoud bruggen

 Het vernieuwen van bruggen is beschreven in het beheerplan bruggen.

Voor het vernieuwen van bruggen in de binnenstad zijn de onderhoudsbedragen uit meerdere jaarschijven nodig, daar het anders niet mogelijk is om deze te vernieuwen.

Voor 2004 staan de volgende bruggen voor groot onderhoud gepland: Duyvelsgatbrug;

Caterijnebrug; Brandpoortbrug; Lepelbrug en de St. Jacobsbrug.

Tevens zijn de positieve saldo van de kostenplaatsen Algemene directievoering  ten gunste van de exploitatie gebleven. Deze zijn ook bestemd voor het vernieuwen van bruggen.

Voorgaande jaren werden deze posten via een “verplichting” op de balans opgenomen. Omdat de prestatie nog niet is geleverd,  is in overleg met de accountant, besloten het onderhanden werk in het vervolg via budgetoverheveling ten gunste van het nieuwe begrotingsjaar te brengen. Voorgesteld wordt in het totaal € 376.145 over te hevelen naar 2004.

Advies controller Wijk/Stad: akkoord met overheveling naar 2004

 

V.         Voorstellen tot budgetoverheveling Facilitaire Dienstverlening

 

23.               Gemeentebrede Opleiding en Ontwikkelingen

In 2000 is in het kader van de Neon operatie  budget voor vorming en opleidingsactiviteiten beschikbaar gesteld voor de jaren tot en met 2004.  Bij de beschikbaarstelling van het budget is er vanaf gezien het bedrag in een voorziening te storten. Gevolg daarvan is, dat het restant budget jaarlijks moet worden overgeheveld. Zo ook dit jaar, zij het dat het over te hevelen bedrag weer geringer is dan vorig jaar. De extra financiële NEON impuls voor Opleiding en Ontwikkeling begint daarmee af te lopen, zodat al het beschikbare geld nodig is om de opleidingsplannen uit te gaan voeren.

In 2003 heeft vooral de voorbereiding voor het Management Development programma en de POP trainingen veel tijd gekost. Dit kwam onder meer door het opleiden van interne trainers en het betrekken van alle managers bij het ontwikkelen van het MD programma.

Pas recentelijk, in november 2003 zijn de meeste voorbereidingen afgerond. Dit heeft tot gevolg dat de uitvoering van de programma’s in 2004 plaats gaan vinden. Door deze eerder genoemde oorzaak was het niet mogelijk de beschikbare gelden eerder te besteden. Ik verzoek u daarom, om het beschikbare budget ad € 150.000 over te hevelen naar 2004.

Advies controller Cluster Facilitair: akkoord met overheveling naar 2004

 

24.               Werkbudget HSM Buitenhofdreef 272

Op de Buitenhofdreef is achterstallig onderhoud geconstateerd. Dit is veroorzaakt, doordat het beheer van de Buitenhofdreef 272 pas halverwege dit jaar door HSM wordt verzorgd. HSM heeft  pas in 2004 een budgettaire bijdrage van Leefbaarheid ontvangen, waardoor  de activiteit niet meer in 2004 plaats kan vinden. Een van de zaken die niet in orde zijn, zijn de plafondplaten. Dit budget van € 9.000 zou HSM graag naar 2004 overgeheveld zien, zodat HSM alsnog het openstaande achterstallig onderhoud kan realiseren in 2004.  Omdat het budget het karakter heeft van een bijdrage van derden, maar te laat (in 2004) aan het budget 2003 is toegevoegd, wordt voorgesteld het bedrag over te hevelen.

Advies controller Cluster Facilitair: akkoord met overheveling naar 2004

 

VI.        Advies

 

1.         De hierboven aangevraagde budgetoverhevelingen honoreren voor de in de tweede kolom van de bijlage genoemde beschikbare bedragen;

2.         Budgetten 2004  als gevolg van budgetoverhevelingen 2003 – 2004 in de tweede ATW 2004 verhogen.

3.         Kennisnemen van het resultaat van de jaarrekening 2003.

 

 


 Notitie Onderhandenwerk

 

Inleiding

In de managementletter bij de Jaarrekening 2002 is de aanbeveling opgenomen om na te gaan of het registratiesysteem ‘onderhanden werk’ kan worden aangepast. Reden hiervoor is dat deze verwerkingswijze niet strookt met de algemeen geldende gedragslijn die door de gemeente wordt gevolgd bij verantwoording van de (verplichtingen uit hoofde van) bestedingen per project per functie.

 

Om tot een oplossing te komen is overleg gevoerd tussen vakteams S&C en Financiën,  en betrokken vakteams. Ook heeft afstemming plaatsgevonden met de externe accountant.

In de diverse overleggen zijn uiteenlopende zienswijzen op de (oplossing van de) problematiek naar voren gebracht.

 

In dit memo wordt, zoveel als mogelijk rekening houdend met alle gehoorde argumenten, een oplossing voorgesteld.

 

Probleemstelling

Tijdens de controle op de jaarrekening 2002 heeft de accountant vastgesteld dat het onderhanden werk op de balans ten onrechte is opgenomen. De oorzaak vindt zijn oorsprong in de wijze van administreren.

 

Het registratiesysteem ‘Onderhanden werk’ is van toepassing op projecten die over het jaar heen lopen en derhalve betrekking hebben op meerdere jaren. Het systeem houdt in dat als de eindafrekening in de vorm van een factuur aan de opdrachtgever van een project nog niet is opgemaakt, gemaakte kosten en eventuele inkomsten worden geactiveerd en meegenomen naar het boekjaar waarin de eindafrekening plaatsvindt. Het goed gebruiken van deze procedure is van belang omdat dit soort overhevelingen direct invloed heeft op het resultaat van de jaarrekening van een bepaald boekjaar.

 

Onderscheid wordt gemaakt tussen Onderhanden werk zonder voorschot en Onderhanden werk met voorschot. Voor Onderhanden werk zonder voorschot wordt het systeem juist toegepast.

 

Het probleem spitst zich toe op het Onderhanden werk met voorschot. Het betreft hier civiele projecten (zoals de uitbreiding, vernieuwing van riolering of reconstructie van bruggen) met de aanduiding ADV (Algemene Directie Voering), die worden overgeboekt naar het volgende jaar. ADV-projecten zijn door het vakteam gedefinieerd en hebben als kenmerk dat de financiering uit meerdere bronnen (exploitatie, investering) afkomstig is. Om inzicht te behouden in de beschikbare middelen en om de bestedingen te beheersen worden de verschillende budgetten samengevoegd tot één nieuw budget.

 

De tot nu toe gebruikelijke werkwijze is, dat bij het jaareinde het voordelige exploitatie resultaat naar de balans wordt overgebracht. Hierdoor ontstaat de post onderhanden werk (credit). Dit betekent in administratieve zin dat de gemeente Delft een grote post nog te betalen heeft aan een derde (2002: € 1,9 mln). Volgens de richtlijnen van de jaarrekening mag een dergelijke verplichting evenwel pas worden opgenomen indien de prestaties hebben plaatsgevonden voor 1 januari van het nieuwe boekjaar. Feitelijk is hier sprake van budgetoverheveling die buiten de besluitvorming wordt gehouden.

 

Oplossing

Het probleem wordt veroorzaakt doordat wordt afgeweken van de algemene gedragslijn door reeds bij het afsluiten van de aanbestedingscontracten de verplichtingen op te nemen. Deze afwijking is echter geen onderdeel van het registratiesysteem Onderhanden werk en/of de procedure voor definiëring en verantwoording van ADV-projecten maar wordt veroorzaakt door onjuiste toepassing van bestaande regelgeving.

 

Om tot oplossing van het gesignaleerde probleem te komen wordt dan ook voorgesteld het registratiesysteem ‘Onderhanden werk’ als ook de procedure voor ADV-projecten te handhaven en hierbij een aantal bestaande afspraken (nogmaals) dwingend voor te schrijven:

1.         Een verplichting mag in de jaarrekening worden opgenomen indien de prestaties hebben plaatsgevonden voor 1 januari van het nieuwe boekjaar.
NB: dit betekent dat voor ‘juridische’ verplichtingen die gedurende het jaar zijn vastgelegd aan het eind van het jaar moet worden vastgesteld welk deel gehandhaafd mag worden (=prestatie geleverd) en welk deel niet verschuldigd is (=geen prestatie geleverd).

2.         Voor het deel van het exploitatiebudget waarvoor geen verplichting is vastgelegd moet budgetoverheveling worden aangevraagd. In de motivering voor de budgetoverheveling moet worden benadrukt dat het gaat om een ADV-project dat in uitvoering is, waarvoor reeds kosten zijn gemaakt en waarvoor reeds aanbestedingscontracten zijn afgesloten.

3.         Achter de memoriaalboekingen moeten voldoende achterliggende stukken worden gevoegd waaruit de reden en onderbouwing blijkt van de opdracht tot overboeking.

 

Met bovenstaande oplossing wordt bereikt dat de resultaten per boekjaar zuiver worden weergegeven en dat voor het vakteam het inzicht in en de beheersing van de beschikbare en bestede middelen per project gewaarborgd blijven.