In de vergadering van het college op 27 april werd het burgerjaarverslag 2003 vastgesteld. De burgemeester deed daarbij de toezegging de collegeleden te zullen voorzien van een checklist, met daarop de resultaten met betrekking tot de aandachtspunten die het college heeft vastgesteld naar aanleiding van het burgerjaarverslag 2002. Destijds was het college van mening dat het burgerjaarverslag geen vrijblijvende exercitie mocht zijn, en zond een brief aan de raad met daarin 10 conclusies en daaraan gekoppelde verbeterpunten.

 

Hieronder volgt een overzicht van deze 10 punten en een korte uitleg in hoeverre de punten in 2003 zijn aangepakt. Daarna volgt een overzicht van overige toezeggingen in het burgerjaarverslag 2002 en in hoeverre deze in 2003 werden afgehandeld.

 

Tot slot is voor de volledigheid ook een overzicht toegevoegd van toezeggingen die in het burgerjaarverslag 2003 voor het jaar 2004 zijn gedaan.

 

 

Conclusies n.a.v. het burgerjaarverslag 2002 en resultaat zoals opgenomen in burgerjaarverslag 2003:

 

1.       college n.a.v. verslag 2002: “Het ontbreekt aan een regeling voor interactieve beleidsvormingsprocessen. Een houvast is in de maak en zou in 2003 moeten worden vastgesteld, zodat er reeds ervaring mee kan worden opgedaan. In zijn volgende burgerjaarverslag kan de burgemeester misschien al rapporteren over beleidsprocessen die in 2003 volgens een uniforme werkwijze interactief zijn aangepakt. In dat burgerjaarverslag kunnen ook leerpunten van die processen worden geïdentificeerd.”

 

Burgerjaarverslag 2003: niet gerealiseerd. Er wordt gewerkt aan het ‘kookboek interactief beleid’ in samenwerking met de gemeente Zoetermeer en Dordrecht. Dit loopt niet zo voorspoedig als gehoopt, de planning is dat het kookboek eind 2004 gereed is. Daarnaast is in het programma Burger@Delft een project opgenomen dat moet voorzien in een gereedschapskist met ICT-hulpmiddelen voor interactieve beleidsvorming, dit project is momenteel in voorbereiding. Overigens ligt Delft duidelijk voorop in verschillende vormen van interactief beleid.

 

2.       college n.a.v. verslag 2002: “De wethouders Baljé, Torenstra en Oosten en de burgemeester hebben een begin gemaakt met het vormgeven van hun website. De andere wethouders zullen in 2003 volgen.”

 

Burgerjaarverslag 2003: gerealiseerd. Burgemeester en wethouders hebben ieder hun eigen website.

 

3.       college n.a.v. verslag 2002: “Het spreekuur van wethouder Baljé wordt in 2002 door 84% van de Delftenaren positief tot zeer positief gevonden. Of en hoe de feitelijke belangstelling zich verder ontwikkelt en op welke wijze het spreekuur ook tot goede follow up leidt, kan nog niet worden beoordeeld. Het college wacht dan ook met belangstelling de ervaringen van wethouder Baljé met het spreekuur af.”

 

Burgerjaarverslag 2003: gerealiseerd. Evaluatie van het spreekuur heeft in 2003 plaatsgevonden en is in het college besproken. Inmiddels kan men zich ook bij Rik Grashoff aanmelden voor een spreekuur.

 

4.       college n.a.v. verslag 2002: “Slechts 17% van de Delftenaren die ooit gebruik hebben gemaakt van hun inspraakrecht, heeft hier negatieve ervaringen mee. Het college constateert, dat de wijze waarop inspraak rondom grote projecten wordt vormgegeven op waardering van de burgers kan rekenen.”

 

5.       college n.a.v. verslag 2002: “Er is nog geen procedure die burgerinitiatief regelt. Het initiatief hiervoor ligt bij de raad.”

 

Burgerjaarverslag 2003: gerealiseerd. De procedure burgerinitiatief is eind 2003 voorbereid en in 2004 door de raad aangenomen.

 

6.       college n.a.v. verslag 2002: “De bekendheid van de Delftenaren met bestaande participatiemogelijkheden laat op enkele punten nog te wensen over. Het college wil nadenken over mogelijkheden om die bekendheid te vergroten. Het burgerjaarverslag is daarbij een eerste stap.”

 

Burgerjaarverslag 2003: deels gerealiseerd. Uit de DIP enquête blijkt dat de bekendheid van de meeste participatiemogelijkheden is gestegen, maar een deel van deze stijging laat zich verklaren doordat het DIP vorig jaar over dezelfde onderwerpen is bevraagd. Daarnaast is er meer aandacht besteed aan de verspreiding van het tweede burgerjaarverslag, met name door middel van extra advertenties die bovendien een speciale opmaak hadden.

 

7.       college n.a.v. verslag 2002: “De publieksbalies hebben hun informatiesysteem goed op orde. Het college wil bevorderen, dat op korte termijn een normtijd voor wachttijden en transactietijden aan de balies wordt opgesteld, zodat in het burgerjaarverslag daadwerkelijk verantwoording kan worden afgelegd over het percentage bezoekers dat langer binnen is dan de normtijd.”

 

Burgerjaarverslag 2003: deels gerealiseerd. Er is in het burgerjaarverslag 2003 verantwoording afgelegd over de wacht- en transactietijden, die gedaald zijn. Verder is in het Meerjarenplan Dienstverlening vastgelegd dat er hiervoor normtijden zullen worden ingesteld, maar dit gebeurt pas in 2004.

 

8.       college n.a.v. verslag 2002: “Het blijkt niet goed mogelijk te zijn om de behandelduur van een vergunning te volgen. Dat is onwenselijk. In het burgerjaarverslag geeft de burgemeester reeds aan, dat het management van het cluster Publiekszaken onderzoekt of aanpassingen aan de software hier verandering in kunnen brengen. Waarschijnlijk zullen enkele soorten vergunningen dan wel te volgen zijn. Het college is van mening, dat voor de zomer een dergelijke faciliteit in werking moet zijn, opdat in het burgerjaarverslag over 2003 kan worden gerapporteerd over de behandelduur van een aantal vergunningsoorten in het laatste half jaar.”

 

Burgerjaarverslag 2003: gerealiseerd. Het is inmiddels mogelijk de status van de aanvragen voor bouw-, monumenten-, splitsings-, en sloopvergunningen op het internet te volgen met behulp van een code die schriftelijk wordt medegedeeld. Van deze vergunningen is daarmee ook de doorlooptijd bekend.

 

9.       college n.a.v. verslag 2002: “De klachtenprocedure en –registratie is bij de meeste clusters en sectoren in de versukkeling geraakt. Momenteel werkt het GMT aan een hernieuwde klachtenprocedure met bijbehorende instructies voor betrokkenen. Het college is van mening, dat het GMT – wanneer zij de procedure binnenkort vaststelt – moet bevorderen dat de organisatie de klachten van heel 2003 (dus ook met terugwerkende kracht) op de juiste manier behandelt en registreert.”

 

Burgerjaarverslag 2003: niet gerealiseerd. Hoewel de regeling officieel sinds medio 2003 van kracht is, zijn de verschillende onderdelen binnen de gemeente nog niet voldoende bekend met de regeling. Daardoor worden niet alle klachten (op de juiste wijze) geregistreerd, waardoor het moeilijk is om na te gaan op welke wijze de klachten worden afgehandeld en hoeveel klachten er precies zijn. Dat het moeilijk is een overzicht te geven van afgehandelde klachten in 2003, komt ook doordat de regeling pas medio dat jaar van kracht is geworden.

 

Anders gezegd, door de gebrekkige registratie is de kwaliteit van de verdere afhandeling niet meetbaar. Dit is iets wat in 2004 duidelijk verbeterd zal moeten worden. Ook het bespreken van de resultaten in het managementteam vond in 2003 nog niet op regelmatige basis plaats, maar daar komt in 2004 verbetering in

 

10.   college n.a.v. verslag 2002: “De jaarverslagen van de Gemeentelijke Ombudscommissie (GOC) en de Commissie voor Beroep- en Bezwaarschriften (CBB) komen de laatste jaren erg laat uit. Op deze manier hebben de jaarverslagen niet meer de functie, waarvoor een jaarverslag is bedoeld: een terugblik op het vorige jaar, naar aanleiding waarvan eventuele maatregelen en bijsturingen kunnen plaatsvinden. Het college is van mening dat – hoewel het hier uiteraard onafhankelijke organen betreft – moet worden bevorderd, dat  de jaarverslagen van de GOC en CBB tegelijk met het gemeentelijk jaarverslag, de jaarrekening en het burgerjaarverslag kunnen worden  uitgebracht.”

 

Burgerjaarverslag 2003: gerealiseerd. De jaarverslagen van de GOC en de CBB verschenen dit jaar gelijktijdig met de gemeentelijke jaarstukken.

 

 

 

Overige beloftes uit het burgerjaarverslag 2002:

 

“In het verslag van 2003 wordt ingegaan op de nota kennismaken en meebesturen”

 

Burgerjaarverslag 2003: gerealiseerd.

 

“In het verslag van 2003 wordt ingegaan op de totstandkoming van het LVVP”

 

Burgerjaarverslag 2003: gerealiseerd. Het plan van aanpak hoe burgers bij het totstandkomen van het plan betrokken zullen worden is gereed en in het verslag beschreven.

 

“In het verslag van 2003 wordt inzichtelijk gemaakt hoe de afhandelingstijd van de bezwaarschriften bij het CBB zich verhoudt tot de gestelde termijnen.”

 

Burgerjaarverslag 2003: gerealiseerd.

 


 

Toezeggingen in het burgerjaarverslag 2003 voor het jaar 2004:

 

-”De huidige inspraakverordening zal in de loop van 2004 worden vervangen door een participatieverordening, die een volledig overzicht moet geven over de verschillende participatiemogelijkheden binnen de gemeente. Hierin zal ook worden afgebakend welk beleid zich leent voor een interactieve benadering, wat de rol van de burger precies is en hoe en op welke punten zij hun mening kunnen geven.”

 

- “Tegen de tijd dat dit verslag verschijnt heeft de gemeenteraad een vermoedelijk positief besluit genomen over de regelgeving ten behoeve van het burgerinitiatief. [besluit is genomen] Dit betekent dat mijn opvolger u in het burgerjaarverslag 2004 zal vertellen wat de mogelijkheden zijn wanneer u een plan heeft dat u graag opgenomen zou zien in het gemeentelijk beleid.”

 

-Het thema dat door de ondervraagden [van het DIP] het meest wordt genoemd als interessant voor opname in het burgerjaarverslag, is de situatie rond de veiligheid in de stad. Ik heb er voor gekozen om daar in dit verslag geen aandacht aan te besteden, maar mijn opvolger kan deze wens eventueel meenemen voor het jaar 2004.”

 

- “Het zou beter zijn om naast deze DIP-enquête, ook mensen uit te nodigen het verslag goed door te lezen en dan met elkaar en met de burgemeester in discussie te gaan over de inhoud van het burgerjaarverslag. […] Ik zal mijn opvolger deze werkwijze zeker aanraden.”

 

- “Voor 2004 zou het streven moeten zijn om meer inzichtelijk te maken hoeveel momenten van contact over het beleid er nu eigenlijk precies zijn tussen het bestuur en de burgers, en over welke thema’s dit dan gaat.”

 

- “Via het burgerjaarverslag zal ik u jaarlijks op de hoogte houden van de voortgang binnen het Meerjarenplan Dienstverlening.”

 

- “De gemeente zal vanaf 2004 steeds meer servicenormen in gaan stellen, ook voor wat betreft de afhandeling aan de publieksbalies. Deze normen kunnen vervolgens aan u worden gepresenteerd via een brochure en de internetsite. In 2004 zullen in ieder geval servicenormen worden opgesteld voor de wacht- en transactietijden aan de balie.”

 

- “In 2004 zal door intensiever communiceren extra aandacht worden besteed aan de digitale mogelijkheden op het gebied van dienstverlening.”

 

- “In 2004 is het voornemen om bezwaren tegen de aanslagen en de WOZ-beschikking te gaan monitoren. Niet alleen de aantallen moeten daarbij worden vastgelegd, maar ook hoe de bezwaren vervolgens zijn afgehandeld.”

 

- “In 2004 moet voor alle kamers [van de ACB] inzichtelijk zijn hoelang de gemiddelde afhandelingstermijn is en deze moet worden verkort ten opzichte van dit jaar.”

 

- “Door de gebrekkige registratie is de kwaliteit van de klachtenafhandeling niet meetbaar. Dit is iets wat in 2004 duidelijk verbeterd zal moeten worden. Ook het bespreken van de resultaten in het managementteam vond in 2003 nog niet op regelmatige basis plaats, maar daar komt in 2004 verbetering in.”

 

- “In 2004 zal mijn opvolger u berichten of er van de nadeelcompensatie regeling gebruik is gemaakt en om welke situatie het dan ging.”