CONTROLEPROTOCOL VOOR DE ACCOUNTANTSCONTROLE OP DE JAARREKENING 2004 VAN
DE GEMEENTE Delft.
Bij besluit van 28 oktober 2004 heeft
de gemeenteraad van Delft het controleprotocol voor de controle van de jaarrekening 2004
vastgesteld, en heeft daarmee de lopende controleopdracht aan Ernst&Young
accountants aangepast voor het rekeningsjaar 2004. Ter voorbereiding en
ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole heeft de gemeenteraad
in dit protocol een aantal zaken geregeld die van belang zijn voor de
uitvoering van de controleopdracht.
Object
van controle is de jaarrekening 2004 en daarmede tevens het financieel beheer
over het jaar 2004 zoals uitgeoefend door of namens het college van
burgemeester en wethouders.
Dit
controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant
over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende
normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeurings- en
rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening 2004.
De
gemeentewet(GW), art. 213, schrijft voor dat de gemeenteraad één of meer
accountants aanwijst als bedoeld in art. 393 eerste lid Boek2 Burgerlijk
Wetboek voor de controle van de in art 197 GW bedoelde jaarrekening en het
daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een
verslag van bevindingen. De gemeenteraad heeft op 30 oktober 2003 gelet op art.
213 GW en het Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten de verordening voor de controle op het financieel beheer en
op de inrichting van de financiële organisatie vastgesteld.
In
het kader van de opdrachtverstrekking aan de accountant geeft de gemeenteraad
nadere aanwijzingen voor te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties.
Tevens wordt in de opdrachtverstrekking aangegeven welke wet- en regelgeving in
het kader van het financieel beheer onderwerp van rechtmatigheidscontrole zal
zijn.
Met
dit controleprotocol stelt de gemeenteraad nadere aanwijzingen vast die
specifiek van toepassing zijn voor het controlejaar 2004.
Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende
accountantscontrole vindt periodiek (afstemmings-)overleg plaats tussen de
accountant en (een vertegenwoordiging uit) de raad, de portefeuillehouder Financiën,
en de gemeentecontroller. In bijlage 2
is het communicatietraject nader uitgewerkt.
Zoals in art 213 GW is voorgeschreven is de
accountantscontrole op de jaarrekening gericht zijn op het afgeven van een oordeel
over:
·
de getrouwe weergave
van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en
passiva;
·
het rechtmatig tot
stand komen van de baten en lasten en balansmutaties in overeenstemming met de begroting en met de van toepassing zijnde
wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen;
·
de inrichting van het
financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een
getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;
·
het in overeenstemming
zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens
algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186
Gemeentewet (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten);
·
de verenigbaarheid van
het jaarverslag met de jaarrekening.
Voor de bijzondere
verklaringen zal per onderdeel nader afgestemd aan welk accountantskantoor
de opdracht gegeven wordt voor het verrichten van de controle. Het gaat hierbij
bijv. om controles op specifieke uitkeringen waar ministeries hun eigen eisen
aan stellen m.b.t. de rechtmatigheid en daar een verantwoording van de
gemeente met accountantsverklaring over
verlangen. Deze controles worden vaak na
het jaarrekeningsproces verricht. Dit terwijl medio 2005 in verband met
de Europese aanbesteding dan sprake kan zijn van een wisseling van
accountantskantoren. Dit vergt per onderwerp nadere afstemming door welk accountantskantoor
de controle het best kan plaatsvinden. In aanvulling hierop geldt overigens dat
er ook redenen kunnen zijn om de controle gericht op een specifieke verklaring
aan een ander accountantskantoor dan de gemeentelijke accountant te geven.
Bij
de controle zijn de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van
bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet (Besluit
Accountantscontrole Provincies en Gemeenten) bepalend voor de uit te voeren
werkzaamheden.
Onder rechtmatigheid wordt begrepen de definitie
volgens het besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten (BAPG) dat de
in de rekening verantwoorde lasten, baten en balansmutaties rechtmatig tot
stand zijn gekomen, dat wil zeggen “in overeenstemming zijn met de begroting en
met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke
verordeningen ”.
In
het hierna opgenomen schema is de goedkeuringstolerantie opgenomen zoals door
de gemeenteraad vastgesteld voor het controlejaar 2004.
Goedkeuringstolerantie |
Goedkeurend |
Beperking |
Oordeelonthouding |
Afkeurend |
Fouten in de jaar- |
≤
1% |
>1%<3% |
- |
≥
3% |
Onzekerheden in de controle (% lasten) |
≤
3% |
>3%<10% |
≥
10% |
- |
Dit
is overeenkomstig de eisen in het Besluit accountantscontrole Provincies en Gemeenten. Deze
toleranties zijn afzonderlijk voor toepassing op de aspecten getrouwheid en
financiële rechtmatigheid. Van de accountant wordt naast deze kwantitatieve
benadering bij de weging van fouten en onzekerheden ook een kwalitatieve beoordeling
verwacht (professional judgement).
Voor
de rapporteringstolerantie stelt de raad als maatstaf dat de accountant op het
niveau van programma’s in de begroting elke fout of onzekerheid > 25 % van de goedkeuringstolerantie rapporteert.
De accountantscontrole op rechtmatigheid
voor het kalenderjaar 2004 is limitatief gericht op:
4.1 de naleving van wettelijke kaders, zoals
die in de kolom “Wetgeving extern” van de “Inventarisatie wet- en regelgeving
in het kader van de rechtmatigheidcontrole bij gemeenten” is opgenomen (bijlage
1 van dit protocol). Dit uitsluitend voor zover deze directe financiële
beheershandelingen betreffen of kan betreffen;
4.2 de naleving van regels die (voorzover niet
vallend onder de bovengenoemde wettelijke kaders) daarnaast bij raadsbesluit
zijn vastgesteld aangaande:
·
de (uitgaande) subsidieverstrekking aan derden (algemene
subsidieverordening en specifieke subsidieverordeningen)
·
het treasury-statuut en toepassing van de Wet FIDO
·
begrotingsrechtmatigheid en de in dat kader door de raad
vastgestelde verordening ex art 212 en de nader gestelde regels
4.3 Deze afspraken
in het kader van de rechtmatigheidstoets zijn tevens van toepassing
voor Combiservices BV.
De accountant
rapporteert naar aanleiding van de interim-controle en de jaarrekeningcontrole
op de wijze als aangegeven in bijlage 3.
Bijlagen:
1.
Inventarisatie wet- en
regelgeving in het kader van de rechtmatigheidscontrole bij gemeenten
2.
Communicatie en
periodiek overleg
3.
Rapportagemomenten
Bijlage
1: Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidscontrole
bij gemeenten
In
het navolgende overzicht is een inventarisatie gegeven van de in het kader van
de rechtmatigheidscontrole voor Delft relevante algemene wet- en regelgeving.
Dit
overzicht moet als volgt worden gelezen:
o
In de eerste kolom
wordt een algemene omschrijving gegeven die overeenkomt met de indeling van de
Programmabegroting 2004-2007
o
In de tweede kolom
wordt e.e.a. nader uitgewerkt naar de specifieke activiteiten welke onder zo´n
programma kunnen vallen.
o
In de kolom wetgeving
extern wordt de te toetsen algemene wet- en regelgeving aangegeven die direct
een relatie heeft met het financieel beheer en de inrichting van de financiële
organisatie van de gemeente. De randvoorwaarden waarbinnen uitgaven (lasten)
mogen worden (aan)gedaan worden onder meer ontleend aan de begroting, en de beheersverordening.
o
De meest gebruikelijke
verordeningen en besluiten zijn in de laatste kolom opgenomen, voor 2004
wordt de rechtmatigheidstoets beperkt tot:
·
de (uitgaande) subsidieverstrekking aan derden (algemene
subsidieverordening en specifieke subsidieverordeningen)
·
het treasury-statuut en toepassing van de Wet FIDO
·
begrotingsrechtmatigheid en de in dat kader door de raad
vastgestelde verordening ex art 212 en de nader gestelde regels
Programma’s |
Specifieke activiteit |
Wetgeving extern |
Regelgeving intern |
Bestuur en organisatie |
Algemeen
financieel middelenbeheer |
Grondwet Burgerlijk
Wetboek Gemeentewet Besluit
Begroting en Verantwoording Wet
gemeenschappelijke regelingen Algemene
Wet Bestuursrecht |
Verordening
ex art 212: financieel beleid, beheer en inrichting financiële organisatie Verordening
ex art. 213: controle |
|
Treasurybeheer |
Wet
financiering decentrale overheden |
Treasurystatuut |
|
Arbeidsvoorwaarden
en personeelsbeleid |
Ambtenarenwet Fiscale
wetgeving Sociale
verzekeringswetten CAR/UWO |
Ambtenaren reglement Bezoldigingsbesluit Verordeningen
op studiefaciliteiten, reiskosten e.d. |
|
Inkopen
en contractbeheer |
EU-aanbestedingsregels |
|
Algemene Middelen |
OZB |
Gemeentewet
Wet
waardering Onroerende Zaken |
OZB
verordening |
|
Toeristenbelasting |
Gemeentewet |
Verordening
toeristenbelasting |
|
Reclamebelasting |
Gemeentewet |
|
|
Precarioheffing |
Gemeentewet |
Verordening
op de precariorechten |
|
|
|
|
Dienstverlening |
Burgerlijke
stand en afgifte documenten |
Burgerlijke
wetboek Gemeentewet Wet GBA Wet
rechten burgerlijke stand |
Verordening
GBA Legesverordening |
|
|
|
|
Werk, inkomen en Zorg |
Sociale
inkomensvoorzieningen |
Wet Werk
en Bijstand |
Verordening
maatregelen en toeslagen WWB Verordening/
raadsbesluiten inzake bijzondere bijstand |
|
|
IOAW en
IOAZ |
|
|
|
Sociale
en Fiscale wetgeving |
|
|
Werkgelegenheid |
Wet Werk
en Bijstand Wet
Inkomensvoorziening Kunstenaars |
Verordening/
raadsbesluiten inzake gesubsidieerde arbeid |
|
Schuldhulpverlening |
Wet op
het kredietbeheer |
Gemeentelijk
beleid schuldhulpverlening |
|
Ambulance
vervoer |
Wet
ambulancevervoer |
Verordening
ambulance vervoer |
|
Gehandicaptenzorg |
Wet
Voorziening Gehandicapten |
WVG
verordening |
|
|
Algemene
Wet Bijzondere Ziektekosten/WMO |
|
|
|
Wet
Maatschappelijke Zorg |
Subsidieverordening |
|
|
|
|
Integratie en activering |
Integratie |
Wet
inburgering nieuwkomers |
Verordening
nieuwkomers |
|
|
ROA/VVTV |
Gemeentelijk
beleid asielbeleid |
|
Vreemdelingenzaken |
Vreemdelingenwet |
Verordening
vreemdelingenzaken |
Jeugd en Onderwijs |
Verzorgen
basis- en speciaal-onderwijs |
Wet
primair onderwijs Wet op de
basiseducatie GOA OALT |
|
|
Verzorgen
voortgezet onderwijs |
Wet op
het voortgezet onderwijs Wet op
het hoger onderwijs en wetenschappelijk
onderzoek Wet
educatie- en beroepsonderwijs |
|
Wijkaanpak en Wonen |
|
|
|
|
Grafrechten |
Gemeentewet
Wet op de
lijkbezorging |
Verordening
op algemene begraafplaatsen Verordening
op begraaf plaatsrechten |
|
Afvalstoffenbeheer |
Gemeentewet |
Verordening
op afvalstoffenheffing |
|
Rioolbeheer
en reiniging |
Gemeentewet
Wet op de
waterhuishouding Waterleidingwet |
Verordening
op riool- en reinigingsrechten Lozingsverordening |
|
Milieubeheer |
Wet
belastingen op milieugrondslag |
Verordening
milieubeheer |
|
Intensivering
Stedelijke Vernieuwing |
Wet ISV |
DOP |
|
Ongediertebestrijding |
Gemeentewet |
Verordening
op de ongediertebestrijding |
|
Wonen |
Leegstandswet Woningwet Huurprijzenwet
woonruimte Huisvestingswet Huurwet Huursubsidiewet Besluit
woninggebonden subsidies Wet
bevordering eigen woningbezit |
Huisvestingsverordening |
|
Groenbeheer |
Boswet Kaderwet
LNV-subsidies |
Subsidieverordening Subsidieverordening |
|
|
|
|
Welzijn |
|
|
|
|
Algemeen
welzijn en sport |
Welzijnswet |
Subsidieverordening |
|
Kinderopvang |
Wet
basisvoorziening kinderopvang |
Verordening
kinderopvang |
|
|
|
|
Binnenstad |
|
|
|
Duurzaamheid |
|
|
|
|
Parkeerbeheer |
Gemeentewet
Wet
Mulder administratiefrechtelijke heffingen |
Verordening
parkeerbelasting |
|
|
Besluit
administratieve bepalingen wegverkeer |
|
|
|
Wet
personenvervoer |
Exploitatie-overeenkomst
openbaar vervoer Verordening
standplaatsen openbaarvervoer |
|
|
Taxiwet |
|
|
Grondexploitatie |
Wet
ruimtelijke ordening Besluit
op de ruimtelijke ordening |
Verordening
inzake exploitatie van gronden Nota
grondbeleid Bouwverordening
(leges) |
|
|
|
|
Kennisstad en Economie |
|
|
|
|
Marktgelden |
Gemeentewet |
Marktgeldverordening |
|
Havenbeheer |
Binnenschepenwet Besluit
administratieve bepalingen wegverkeer |
Verordening
havengelden Verordening
lig- en sluisgelden |
|
|
|
|
Cultuur |
|
|
|
|
Cultuur
en lokale media |
Mediawet Wet op
het specifiek cultuurbeleid |
Subsidieverordening |
|
Telecommunicatie |
Telecommunicatiewet |
Verordening
op de telecommunicatie |
|
|
|
|
Veiligheid |
Handhaving |
Gemeentewet |
APV |
|
|
Winkeltijdenwet |
Marktverordening/
APV |
|
Brandweer
en rampenbestrijding |
Brandweerwet
1995 |
GR
regionale brandweer |
|
Brandbeveiligingsvergunningen |
Gemeentewet |
Verordening
Brandbeveiligingsvergunningen |
|
Woonwagens |
Gemeentewet |
Verordening
staangeld woonwagens |
|
|
|
|
Stedelijke projecten |
|
|
|
|
Grondexploitatie |
Wet
ruimtelijke ordening Besluit
op de ruimtelijke ordening |
Verordening
inzake exploitatie van gronden Nota
grondbeleid Bouwverordening
(leges) |
Onderstaand is de
overlegstructuur in een communicatiematrix vastgelegd voor het boekjaar 2004.
|
Aantal per jaar |
Toelichting |
(Vertegenwoordiging) commissie
Middelen en Bestuur |
Minimaal drie |
De gemeenteraad is opdrachtgever van de accountant.
De commissie Middelen en Bestuur is het aanspreekpunt voor de accountant voor
de opdrachtformulering. Met de commissie (dan wel een vertegenwoordiging
daarvan) vindt voorafgaand aan de jaarrekening een overleg plaats om te komen tot een afstemming inzake de nadere
invulling van de controle-opdracht. Eventuele tussentijdse belangrijke bijstellingen
van de controle worden tussentijds teruggekoppeld naar de commissie.
Daarnaast zullen worden besproken: o
de bevindingen van de eindejaarscontrole (op basis van het definitief
rapport van bevindingen) o
en op basis van de interimcontrole de belangrijkste bevindingen
m.b.t.de beheersing van de organisatie (Bedrijfsvoeringsoverleg). |
Griffier |
Minimaal één |
Met de griffier
vindt overleg plaats over de opdrachtverstrekking en de naar de
gemeenteraad te volgen procedure. informeel
voortgangsoverleg naar behoefte. |
Gemeentecontroller/ Financieel management |
Minimaal drie |
De gemeentecontroller, het hoofd vakteam financiën,
en het hoofd AO/IC zijn voor de accountant belangrijke gesprekspartners
binnen de gemeentelijke organisatie. Bijeenkomsten: pre-audit gesprek, de bespreking van
de bevindingen van interim-controle (op basis van de concept managementletter)
en de eindejaarscontrole (op basis van het concept rapport van bevindingen). Daarnaast kan naar behoefte worden gekozen voor
tussentijdse voortgangsgesprekken. |
Sectoren/ diensten GMT |
PM PM |
Binnen de sectoren/ diensten zal, in het kader van
onze controle, nader overleg van toepassing kunnen zijn met de directeuren/
hoofden en verantwoordelijken voor de relevante primaire processen. Op verzoek
zal de accountant verschijnen in het GMT. |
Portefeuillehouder Financiën |
Twee |
Bespreking bevindingen interim-controle en
eindejaarscontrole. |
College van burgemeester en wethouders en gemeenteraad |
PM |
Op verzoek zal de accountant verschijnen in de
vergaderingen van college en gemeenteraad. |
Bijlage 3:
Rapportage
De volgende standaard rapportagevormen worden
onderkend:
Rapportage |
Tijdstip |
Inhoud |
Gericht aan |
Managementletter interim-controle[1],
uit te brengen uiterlijk 1 december 2004 |
Na afronding van de |
Mogelijke risico’s, verbeter- en
aandachtspunten betreffende de processen en procedures (beheersingsstructuur),
beheersing specifieke subsidiestromen evenals overige van belang zijnde onderwerpen.
Voortgang groeiproces invoering rechtmatigheid. |
College |
Verslag van bevindingen jaarrekening (gelijktijdig
met het aanbieden van de jaarrekening aan de raad) |
Na afronding van de controle van de jaarrekening. |
Het gaat hierbij om bevindingen: -
fouten, onzekerheden m.b.t. de getrouwheid en
rechtmatigheid (in relatie tot de controletoleranties) -
of de inrichting van het financieel beheer en van
de financiële organisatie een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk
maken. -
fouten, onzekerheden of verbeteringen op het gebied
van verslaglegging rekening houdend met afgesproken rapporteringstoleranties.
|
Raad |
Accountantsverklaring(gelijktijdig met het
aanbieden van de jaarrekening aan de raad) |
Na afronding van de controle van de jaarrekening. |
Het oordeel over de mate waarin de gemeenterekening
een getrouw beeld geeft i.o.m. verslaggevingsvoorschriften en voldoet aan de
eisen van rechtmatigheid. |
Raad |
Uitgangspunten voor de rapportagevorm
Gesignaleerde onrechtmatigheden worden toegelicht gespecificeerd naar de
aard van het criterium (begrotingscriterium, voorwaardencriterium, etc.).
Fouten of onzekerheden die de rapporteringstolerantie als bedoeld in hoofdstuk
3 van dit controleprotocol overschrijden, worden weergegeven in een apart
overzicht bij het verslag van bevindingen.De accountant rapporteert ook over
eventuele bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit
van de door de gemeente gehanteerde geautomatiseerde informatieverzorging.