CONTROLEPROTOCOL VOOR DE ACCOUNTANTSCONTROLE OP DE JAARREKENING 2004 VAN DE GEMEENTE Delft.

 

 

1.       Inleiding

Bij besluit van 28 oktober 2004 heeft de gemeenteraad van Delft het controleprotocol voor de controle van de jaarrekening 2004 vastgesteld, en heeft daarmee de lopende controleopdracht aan Ernst&Young accountants aangepast voor het rekeningsjaar 2004.  Ter voorbereiding en ondersteuning van de uitvoering van de accountantscontrole heeft de gemeenteraad in dit protocol een aantal zaken geregeld die van belang zijn voor de uitvoering van de controleopdracht. 

 

Object van controle is de jaarrekening 2004 en daarmede tevens het financieel beheer over het jaar 2004 zoals uitgeoefend door of namens het college van burgemeester en wethouders.

1.1          Doelstelling

Dit controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de reikwijdte van de accountantscontrole, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij verder te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de controle van de jaarrekening 2004.

1.2          Wettelijk kader

De gemeentewet(GW), art. 213, schrijft voor dat de gemeenteraad één of meer accountants aanwijst als bedoeld in art. 393 eerste lid Boek2 Burgerlijk Wetboek voor de controle van de in art 197 GW bedoelde jaarrekening en het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen. De gemeenteraad heeft op 30 oktober 2003 gelet op art. 213 GW en het Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten de verordening voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie vastgesteld.

 

In het kader van de opdrachtverstrekking aan de accountant geeft de gemeenteraad nadere aanwijzingen voor te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties. Tevens wordt in de opdrachtverstrekking aangegeven welke wet- en regelgeving in het kader van het financieel beheer onderwerp van rechtmatigheidscontrole zal zijn.

 

Met dit controleprotocol stelt de gemeenteraad nadere aanwijzingen vast die specifiek van toepassing zijn voor het controlejaar 2004.

1.3          Procedure

Ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole vindt periodiek (afstemmings-)overleg plaats tussen de accountant en (een vertegenwoordiging uit) de raad, de portefeuillehouder Financiën, en de gemeentecontroller. In bijlage 2 is het communicatietraject nader uitgewerkt.

 

2           Algemene uitgangspunten voor de controle (getrouwheid én rechtmatigheid)

Zoals in art 213 GW is voorgeschreven is de accountantscontrole op de jaarrekening gericht zijn op het afgeven van een oordeel over:

·         de getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de activa en passiva;

·         het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties in overeenstemming met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen;

·         de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;

·         het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in artikel 186 Gemeentewet (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten);

·         de verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening.

 

Voor de bijzondere verklaringen zal per onderdeel nader afgestemd aan welk accountantskantoor de opdracht gegeven wordt voor het verrichten van de controle. Het gaat hierbij bijv. om controles op specifieke uitkeringen waar ministeries hun eigen eisen aan stellen m.b.t. de rechtmatigheid en daar een verantwoording van de gemeente  met accountantsverklaring over verlangen. Deze controles worden vaak na  het jaarrekeningsproces verricht. Dit terwijl medio 2005 in verband met de Europese aanbesteding dan sprake kan zijn van een wisseling van accountantskantoren. Dit vergt per onderwerp nadere afstemming door welk accountantskantoor de controle het best kan plaatsvinden. In aanvulling hierop geldt overigens dat er ook redenen kunnen zijn om de controle gericht op een specifieke verklaring aan een ander accountantskantoor dan de gemeentelijke accountant te geven. 

 

Bij de controle zijn de nadere regels die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet (Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten) bepalend voor de uit te voeren werkzaamheden.

Onder rechtmatigheid wordt begrepen de definitie volgens het besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten (BAPG) dat de in de rekening verantwoorde lasten, baten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen, dat wil zeggen “in overeenstemming zijn met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen ”.

 

3           Te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de rechtmastigheid

In het hierna opgenomen schema is de goedkeurings­tolerantie opgenomen zoals door de gemeenteraad vastgesteld voor het controlejaar 2004.

 

Goedkeuringstolerantie

Goedkeurend

Beperking

Oordeelonthouding

Afkeurend

Fouten in de jaar-
rekening (% lasten)

≤ 1%

>1%<3%

-

≥ 3%

Onzekerheden in de controle (% lasten)

≤ 3%

>3%<10%

≥ 10%

-

 

Dit is overeenkomstig de eisen in het Besluit accountantscontrole Provincies en Gemeenten. Deze toleranties zijn afzonderlijk voor toepassing op de aspecten getrouwheid en financiële rechtmatigheid. Van de accountant wordt naast deze kwantitatieve benadering bij de weging van fouten en onzekerheden ook een kwalitatieve beoordeling verwacht (professional judgement).

 

Voor de rapporteringstolerantie stelt de raad als maatstaf dat de accountant op het niveau van programma’s in de begroting elke fout of onzekerheid > 25 % van de goedkeuringstolerantie rapporteert.

 

4           Reikwijdte accountantscontrole rechtmatigheidtoetsing

De accountantscontrole op rechtmatigheid voor het kalenderjaar 2004 is limitatief gericht op:

 

4.1      de naleving van wettelijke kaders, zoals die in de kolom “Wetgeving extern” van de “Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidcontrole bij gemeenten” is opgenomen (bijlage 1 van dit protocol). Dit uitsluitend voor zover deze directe financiële beheershandelingen betreffen of kan betreffen;

 

4.2      de naleving van regels die (voorzover niet vallend onder de bovengenoemde wettelijke kaders) daarnaast bij raadsbesluit zijn vastgesteld aangaande:

·              de (uitgaande) subsidieverstrekking aan derden (algemene subsidieverordening en specifieke subsidieverordeningen)

·              het treasury-statuut en toepassing van de Wet FIDO

·              begrotingsrechtmatigheid en de in dat kader door de raad vastgestelde verordening ex art 212 en de nader gestelde regels

 

4.3   Deze afspraken in het kader van de rechtmatigheidstoets zijn tevens van toepassing
         voor Combiservices BV.

5           Rapportering accountant

De accountant rapporteert naar aanleiding van de interim-controle en de jaarrekeningcontrole op de wijze als aangegeven in bijlage 3.

 

 

 

Bijlagen:

1.           Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidscontrole bij gemeenten

2.           Communicatie en periodiek overleg

3.           Rapportagemomenten

 


Bijlage 1: Inventarisatie wet- en regelgeving in het kader van de rechtmatigheidscontrole bij gemeenten

 

In het navolgende overzicht is een inventarisatie gegeven van de in het kader van de rechtmatigheidscontrole voor Delft relevante algemene wet- en regelgeving.

 

Dit overzicht moet als volgt worden gelezen:

o          In de eerste kolom wordt een algemene omschrijving gegeven die overeenkomt met de indeling van de Programmabegroting 2004-2007

o          In de tweede kolom wordt e.e.a. nader uitgewerkt naar de specifieke activiteiten welke onder zo´n programma kunnen vallen.

o          In de kolom wetgeving extern wordt de te toetsen algemene wet- en regelgeving aangegeven die direct een relatie heeft met het financieel beheer en de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente. De randvoorwaarden waarbinnen uitgaven (lasten) mogen worden (aan)gedaan worden onder meer ontleend aan de begroting, en de beheersverordening.

o          De meest gebruikelijke verordeningen en besluiten zijn in de laatste kolom opgenomen, voor 2004 wordt de rechtmatigheidstoets beperkt tot:

·              de (uitgaande) subsidieverstrekking aan derden (algemene subsidieverordening en specifieke subsidieverordeningen)

·              het treasury-statuut en toepassing van de Wet FIDO

·              begrotingsrechtmatigheid en de in dat kader door de raad vastgestelde verordening ex art 212 en de nader gestelde regels

o          In samenspraak met de accountant zal in de komende jaren een ontwikkelingstraject gevolgd worden om ook de overige interne regelingen onder de rechtmatigheidstoets te brengen.

 

 

 

Programma’s

Specifieke activiteit

Wetgeving extern

Regelgeving intern

Bestuur en organisatie

Algemeen financieel middelenbeheer

Grondwet

Burgerlijk Wetboek

Gemeentewet

Besluit Begroting en Verantwoording

Wet gemeenschappelijke regelingen

Algemene Wet Bestuursrecht

 

Verordening ex art 212: financieel beleid, beheer en inrichting financiële organisatie

Verordening ex art. 213: controle

 

 

Treasurybeheer

Wet financiering decentrale overheden

Treasurystatuut

 

Arbeidsvoorwaarden en personeelsbeleid

Ambtenarenwet

Fiscale wetgeving

Sociale verzekeringswetten

CAR/UWO

 

Ambtenaren reglement

Bezoldigingsbesluit

Verordeningen op studiefaciliteiten, reiskosten e.d.

 

Inkopen en contractbeheer

EU-aanbestedingsregels

 

Algemene Middelen

OZB

Gemeentewet

Wet waardering Onroerende Zaken

OZB verordening

 

Toeristenbelasting

Gemeentewet

Verordening toeristenbelasting

 

Reclamebelasting

Gemeentewet

 

 

Precarioheffing

Gemeentewet

Verordening op de precariorechten

 

 

 

 

Dienstverlening

Burgerlijke stand en afgifte documenten

Burgerlijke wetboek

Gemeentewet

Wet GBA

Wet rechten burgerlijke stand

Verordening GBA

Legesverordening

 

 

 

 

Werk, inkomen en Zorg

Sociale inkomensvoorzieningen

Wet Werk en Bijstand

Verordening maatregelen en toeslagen WWB

Verordening/ raadsbesluiten inzake bijzondere bijstand

 

 

IOAW en IOAZ

 

 

 

Sociale en Fiscale wetgeving

 

 

Werkgelegenheid

Wet Werk en Bijstand

Wet Inkomensvoorziening Kunstenaars

Verordening/ raadsbesluiten inzake gesubsidieerde arbeid

 

Schuldhulpverlening

Wet op het kredietbeheer

Gemeentelijk beleid schuldhulpverlening

 

Ambulance vervoer

Wet ambulancevervoer

Verordening ambulance vervoer

 

Gehandicaptenzorg

Wet Voorziening Gehandicapten

WVG verordening

 

 

Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten/WMO

 

 

 

Wet Maatschappelijke Zorg

Subsidieverordening

 

 

 

 

Integratie en activering

Integratie

Wet inburgering nieuwkomers

Verordening nieuwkomers

 

 

ROA/VVTV

Gemeentelijk beleid asielbeleid

 

Vreemdelingenzaken

Vreemdelingenwet

Verordening vreemdelingenzaken

Jeugd en Onderwijs

Verzorgen basis- en speciaal-onderwijs

Wet primair onderwijs

Wet op de basiseducatie

GOA

OALT

 

 

Verzorgen voortgezet onderwijs

Wet op het voortgezet onderwijs

Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk  onderzoek

Wet educatie- en beroepsonderwijs

 

Wijkaanpak en Wonen

 

 

 

 

Grafrechten

Gemeentewet

Wet op de lijkbezorging

Verordening op algemene begraafplaatsen

Verordening op begraaf plaatsrechten

 

Afvalstoffenbeheer

Gemeentewet

Verordening op afvalstoffenheffing

 

Rioolbeheer en reiniging

Gemeentewet

Wet op de waterhuishouding

Waterleidingwet

Verordening op riool- en reinigingsrechten

Lozingsverordening

 

Milieubeheer

Wet belastingen op milieugrondslag

Verordening milieubeheer

 

Intensivering Stedelijke Vernieuwing

Wet ISV

DOP

 

Ongediertebestrijding

Gemeentewet

Verordening op de ongediertebestrijding

 

Wonen

Leegstandswet

Woningwet

Huurprijzenwet woonruimte

Huisvestingswet

Huurwet

Huursubsidiewet

Besluit woninggebonden subsidies

Wet bevordering eigen woningbezit

Huisvestingsverordening

 

 

Groenbeheer

Boswet

Kaderwet LNV-subsidies

Subsidieverordening

Subsidieverordening

 

 

 

 

Welzijn

 

 

 

 

Algemeen welzijn en sport

Welzijnswet

Subsidieverordening

 

Kinderopvang

Wet basisvoorziening kinderopvang

Verordening kinderopvang

 

 

 

 

Binnenstad

 

 

 

Duurzaamheid

 

 

 

 

Parkeerbeheer

Gemeentewet

Wet Mulder administratiefrechtelijke heffingen

Verordening parkeerbelasting

 

 

Besluit administratieve bepalingen wegverkeer

 

 

 

Wet personenvervoer

Exploitatie-overeenkomst openbaar vervoer

Verordening standplaatsen openbaarvervoer

 

 

Taxiwet

 

 

Grondexploitatie

Wet ruimtelijke ordening

Besluit op de ruimtelijke ordening

Verordening inzake exploitatie van gronden

Nota grondbeleid

Bouwverordening (leges)

 

 

 

 

Kennisstad en Economie

 

 

 

 

Marktgelden

Gemeentewet

Marktgeldverordening

 

Havenbeheer

Binnenschepenwet

Besluit administratieve bepalingen wegverkeer

Verordening havengelden

Verordening lig- en sluisgelden

 

 

 

 

Cultuur

 

 

 

 

Cultuur en lokale media

Mediawet

Wet op het specifiek cultuurbeleid

Subsidieverordening

 

Telecommunicatie

Telecommunicatiewet

Verordening op de telecommunicatie

 

 

 

 

 

Veiligheid

Handhaving

Gemeentewet

APV

 

 

 

Winkeltijdenwet

Marktverordening/ APV

 

 

Brandweer en rampenbestrijding

Brandweerwet 1995

GR regionale brandweer

 

Brandbeveiligingsvergunningen

Gemeentewet

Verordening Brandbeveiligingsvergunningen

 

Woonwagens

Gemeentewet

Verordening staangeld woonwagens

 

 

 

 

Stedelijke projecten

 

 

 

 

Grondexploitatie

Wet ruimtelijke ordening

Besluit op de ruimtelijke ordening

Verordening inzake exploitatie van gronden

Nota grondbeleid

Bouwverordening (leges)


Bijlage 2: Communicatie en periodiek overleg

Onderstaand is de overlegstructuur in een communicatiematrix vastgelegd voor het boekjaar 2004.

 

Aantal per jaar

Toelichting

(Vertegenwoordiging) commissie Middelen en Bestuur

Minimaal drie

De gemeenteraad is opdrachtgever van de accountant. De commissie Middelen en Bestuur is het aanspreekpunt voor de accountant voor de opdrachtformulering. Met de commissie (dan wel een vertegenwoordiging daarvan) vindt voorafgaand aan de jaarrekening een overleg plaats om te  komen tot een afstemming inzake de nadere invulling van de controle-opdracht. Eventuele tussentijdse belangrijke bijstellingen van de controle worden tussentijds teruggekoppeld naar de commissie. Daarnaast zullen worden besproken:

o        de bevindingen van de eindejaarscontrole (op basis van het definitief rapport van bevindingen)

o        en op basis van de interimcontrole de belangrijkste bevindingen m.b.t.de beheersing van de organisatie (Bedrijfsvoeringsoverleg).

Griffier

Minimaal één

Met de griffier  vindt overleg plaats over de opdrachtverstrekking en de naar de gemeenteraad te volgen procedure.  informeel voortgangsoverleg naar behoefte.

Gemeentecontroller/

Financieel management

Minimaal drie

De gemeentecontroller, het hoofd vakteam financiën, en het hoofd AO/IC zijn voor de accountant belangrijke gesprekspartners binnen de gemeentelijke organisatie.

Bijeenkomsten: pre-audit gesprek, de bespreking van de bevindingen van interim-controle (op basis van de concept managementletter) en de eindejaarscontrole (op basis van het concept rapport van bevindingen).

Daarnaast kan naar behoefte worden gekozen voor tussentijdse voortgangsgesprekken.

Sectoren/ diensten

GMT

PM

PM

Binnen de sectoren/ diensten zal, in het kader van onze controle, nader overleg van toepassing kunnen zijn met de directeuren/ hoofden en verantwoordelijken voor de relevante primaire processen. Op verzoek zal de accountant verschijnen in het GMT.

Portefeuillehouder Financiën

Twee

Bespreking bevindingen interim-controle en eindejaarscontrole.

 

College van burgemeester en wethouders en gemeenteraad

PM

Op verzoek zal de accountant verschijnen in de vergaderingen van college en gemeenteraad.

 

 


Bijlage 3: Rapportage

 

De volgende standaard rapportagevormen worden onderkend:

 

Rapportage

Tijdstip

Inhoud

Gericht aan

Managementletter interim-controle[1], uit te brengen uiterlijk 1 december 2004

Na afronding van de
interim-controle.

 

Mogelijke risico’s, verbeter- en aandachtspunten betreffende de processen en procedures (beheersingsstructuur), beheersing specifieke subsidiestromen evenals overige van belang zijnde onderwerpen. Voortgang groeiproces invoering rechtmatigheid.

College

Verslag van bevindingen jaarrekening (gelijktijdig met het aanbieden van de jaarrekening aan de raad)

Na afronding van de controle van de jaarrekening.

Het gaat hierbij om bevindingen:

-           fouten, onzekerheden m.b.t. de getrouwheid en rechtmatigheid (in relatie tot de controletoleranties)

-           of de inrichting van het financieel beheer en van de financiële organisatie een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken.

-           fouten, onzekerheden of verbeteringen op het gebied van verslaglegging rekening houdend met afgesproken rapporteringstoleranties.

Raad

Accountantsverklaring(gelijktijdig met het aanbieden van de jaarrekening aan de raad)

Na afronding van de controle van de jaarrekening.

Het oordeel over de mate waarin de gemeenterekening een getrouw beeld geeft i.o.m. verslaggevingsvoorschriften en voldoet aan de eisen van rechtmatigheid.

Raad

 

Uitgangspunten voor de rapportagevorm

Gesignaleerde onrechtmatigheden worden toegelicht gespecificeerd naar de aard van het criterium (begrotingscriterium, voorwaardencriterium, etc.). Fouten of onzekerheden die de rapporteringstolerantie als bedoeld in hoofdstuk 3 van dit controleprotocol overschrijden, worden weergegeven in een apart overzicht bij het verslag van bevindingen.De accountant rapporteert ook over eventuele bevindingen met betrekking tot de betrouwbaarheid en de continuïteit van de door de gemeente gehanteerde geautomatiseerde informatieverzorging.

 

 



[1] De belangrijke bevindingen uit de interim-controle worden ook aan de gemeenteraad gemeld.