Digitale
handhaving.
Het
afgelopen jaar is het project MOTOR (Mobiel TOR) opgezet waarmee we de
landelijke ontwikkelingen op parkeer- en handhavingsgebied combineren met de
bouwstenen van KIS. Een doelstelling van dit project is naast verbetering van
de dienstverlening onder andere ook het behalen van kwaliteits- en
efficiencywinst in de handhaving en verlening van parkeerproducten.
In
samenwerking met ICT is een eenvoudige handterminal geschikt gemaakt om
gegevens digitaal op te kunnen vragen. Daarnaast heeft ICT het mogelijk gemaakt
om gegevens uit diverse databases, zoals informatie over aannemersdagkaarten,
gestolen gehandicaptenkaarten, stremmingen, GSM-parkeren voor deze handterminal
te ontsluiten. Ook kunnen nu on-line meldingen openbare ruimte gedaan worden
aan Stadsbeheer. De eerste positieve resultaten geven aan dat niet alleen de
kwaliteit van de handhaving en dienstverlening omhoog gaat, maar dat er bij
verdere ontwikkeling ook een efficiencywinst te behalen is.
In
de zomernota is vervolgens voorgesteld om alle handhavers te gaan voorzien van
deze apparatuur. Dit voorstel heeft het niet gehaald. Afgesproken is wel om
verder te onderzoeken wat digitalisering van de handhaving voor positieve
effecten kan hebben op de kwaliteit, de dienstverlening en de
parkeerexploitatie.
Door
aanschaf van 10 handterminals met randapparatuur kan op grotere schaal een
pilot opgezet worden. Op dit moment wordt GSM-parkeren op straat gecontroleerd
met GPRS-telefoons. De abonnementen van deze telefoons kunnen omgezet worden
voor de handterminal en geven geen extra kosten. Als deze pilot succesvol
verloopt en het college akkoord gaat met de conclusies en voorstellen uit de
nota die na de pilot aangeboden wordt, kan bij het cluster Publiekszaken
minimaal € 75.000 structureel bezuinigd worden op de parkeerexploitatie.
Voorstel
is om:
Bijlage.
Een set bestaat uit
---------------
Totaal € 31.500,=