Nota

 

Datum

15-11-2004

Ons Kenmerk

     

Opsteller

Michel Schoemaker

Bijlagen

1       

Onderwerp

Septembercirculaire 2004

 

 


I           SAMENVATTING

 

De septembercirculaire 2004 van het ministerie van BZK is een aanvulling van de junicirculaire 2004. Voor 2005 is ten opzichte van de junicirculaire sprake van een extra accres. 

 

Voor het overige deel gaat het om maatregelen die in principe budgettair neutraal verondersteld worden te werken, dat wil zeggen dat de verhoging/verlaging in de algemene uitkering leidt tot een daarmee corresponderende verhoging/verlaging van de gemeentelijke uitgaven of inkomsten.

 

Nu schetst de septembercirculaire slechts een indicatieve uitkomst. Normaliter betekent dit dat de uitkomst wel wordt gepresenteerd (zie bijlagen), maar dat de bevoorschotting aan de gemeente daar niet op wordt aangepast. Aangezien het accres 2005 van de septembercirculaire een hogere realiteitswaarde heeft, wordt ook de bevoorschotting aangepast. Omdat het echter wel een indicatie blijft, is de ontwikkeling van de kwantiteiten buiten beschouwing gebleven. Dit betekent concreet dat ontwikkelingen in bijvoorbeeld aantal inwoners en woningen pas worden verwerkt bij de meicirculaire 2005.

 

Voor de gemeentebegroting 2005-2009 is reeds met een daling van de algemene uitkering rekening gehouden van € 1.800.000. Die wordt nu met achteraf met een bedrag van € 412.000 bijgesteld.

 

In deel II van deze nota worden de hoofdpunten beschreven uit de septembercirculaire en in deel III de mutaties van bijlage 1 nader toegelicht.

 

Het beeld van de algemene uitkering na het doorrekenen van de  septembercirculaire 2004 ziet er meerjarig als volgt uit:

                                                          

Alg. uitkering gemeentefonds

2004

*mln. euro

 2005

*mln. euro

2006

*mln. euro

2007

*mln. euro

2008

*mln. euro

Stand algemene uitkering begroting 2005 na verwerking junicirc. 2004.

77,610

75,155

75,048

74,981

74,945

 

 

 

 

 

 

Mutaties Septembercirculaire 04:

 

 

 

 

 

Budgettair niet-neutrale mutaties

Budgettair neutrale mutaties

0,069


0,068

0,412

 

1,120

 

 

0,412

 

1,003

 

 

0,412

 

1,003

 

 

0,412

 

1,003

 

 

Mutaties per saldo

 

0,137

 

 

 

1,533

1,416

1,416

1,416

Stand alg. uitkering t/m Septembercirculaire 2004

77,747

76,688

76,464

76,397

76,362

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tabel 1: Totaalbeeld septembercirculaire 2004

                                                                                                                                                           

In deze nota worden de mutaties uit de septembercirculaire toegelicht.

 

Voorstellen:

·                Kennis te nemen van het financiële beeld uit de septembercirculaire 2004;

·                De mutaties die aan te merken zijn als budgettair neutraal in principe te verrekenen met de betreffende budgetten van de betrokken vakteams.

·                De mutaties uit de septembercirculaire 2004 te verwerken in de 5e ATW begroting 2004;

 

 

II          HOOFDPUNTEN UIT DE CIRCULAIRE

1. Bestuurlijke aspecten

De voorgenomen wijziging van de OZB wordt in zijn geheel uitgesteld tot 2006 Dit uitstel geldt zowel voor de afschaffing van de gebruikersdeel van de OZB als voor de maximering van de tarieven en tariefstijgingen. Het algemene beeld is dat de omvang van het fonds- in vergelijking met juni- in 2004 en 2005 iets gunstiger zal uitvallen en in de jaren daarna iets ongunstiger.

 

Bij de taakmutaties wordt melding gemaakt van een tweetal zaken, te weten:

·         Toevoeging van € 25 miljoen aan het fonds voort de bijzondere bijstand aan chronisch zieken en gehandicapten;

·         In samenhang met de invoering van de nieuwe Wet kinderopvang zullen gemeenten € 18 miljoen extra ontvangen voor de doelgroep “sociaal –medisch” geïndiceerden.
 

2.   Accressen

De accressen gepresenteerd in de junicirculaire 2004 waren voor de jaren 2004 en 2005 enige tientallen miljoenen lager dan nu wordt geraamd in de septembercirculaire. Het accres 2004 wordt echter nog wel bevoorschot op het niveau van de junicirculaire. Voor 2004 vindt hier dus geen bijstelling plaats. Voor 2005 wordt het accres wel in positieve zin bijgesteld.  De accressen voor de jaren 2006 en verder hebben nog in hoge mate een technisch karakter. De reden hiervan is dat deze aansluiten op de economische verkenning 2004-2007 die het CPB in de zomer van 2003 heeft gepubliceerd. Inmiddels zijn er grote veranderingen opgetreden waardoor de waarde hiervan beperkt is.


III TOELICHTING MUTATIES SEPTEMBERCIRCULAIRE (zie bijlage 1)

 

A.   Mutaties niet budgettair neutraal (totaal 2005 € 411.800)

 

  1. Accresontwikkeling
    Het accres voor 2004 blijft vooralsnog gelijk. De vertaling van het indicatieve accres voor Delft in 2005 leidt per saldo tot een positieve mutatie € 267.300 voor 2005. 

  2. Ontwikkeling van de uitkeringsbasis
    De ontwikkeling van de uitkeringsbasis leidt voor Delft tot een bijstelling in 2004 met 1 punt tot een positieve mutatie van € 69.000. In 2005 is de ontwikkeling van de uitkeringsbasis voor 2 punten te herleiden naar de lagere ramingen op de uitkerings- en bebouwingsmaatstaven. Dit leidt tot een positieve mutatie van
    € 133.700.  Voor circa 32 punten wordt de uitkeringsbasis beïnvloed door de herziening van het rekentarief. Deze wordt als niet budgettair-neutraal verondersteld.

  3. Professionaliseringsfonds burgemeesters
    Er is landelijk een bedrag van € 200.000 uit het gemeentefonds gehaald om daarmee een bijdrage te leveren aan de bekostiging van het professionaliseringsfonds burgemeesters. In 2005 wordt dit fonds geëvalueerd en zal worden bekeken of dit voor 2006 wordt gecontinueerd. Deze uitname betekent voor Delft een  negatieve mutatie van € 400.

 

  1. Verdi
    De integratie-uitkering Verdi wordt in 2005 definitief geïntegreerd in de algemene uitkering. Structureel wordt en € 2 miljoen aan de algemene uitkering toegevoegd. Deze toevoeging mutatie betekent voor Delft een positieve mutatie van € 11.200.

 

B. Budgettair neutrale mutaties (totaal 2005 € 1.121.800)

 

  1. Uitvoeringskosten NUG/ANW
    In verband met de opheffing van de Regeling vergoeding uitvoeringskosten reïntegratie NUG/ANW  wordt via de algemene uitkering een gelabeld budget toegevoegd ter dekking van de uitvoeringskosten bij de sector WIZ. Aanvankelijk kreeg Delft hiervoor een geoormerkt reintegratiebudget en werden de uitvoeringskosten vergoed op grond van de regeling vergoeding uitvoeringkosten reïntegratie NUG/ANW. Met ingang van 1-1-2003 verviel de oormerking van de reintegratiemiddelen en is in de WWB geen oormerking voor deze doelgroep opgenomen. Deze ontwikkeling betekent een positieve mutatie van structureel € 68.100 vanaf 2004.

  2. Bijzondere bijstand voor chronisch zieken en gehandicapten
    De algemene uitkering wordt structureel verhoogd met € 25 miljoen in verband met de bijzondere bijstand voor chronisch zieken, gehandicapten en ouderen. Voor Delft betekent dit een positieve mutatie vanaf 2005 van € 165.100.

  3. Kinderopvang (sociaal-medische indicatie)
    De wet Kinderopvang zal op 1 januari a.s. in werking treden. Vanwege problemen rond de uitvoering van de indicatiestelling van de doelgroep “sociaal medische geïndiceerden” zal deze groep voor het jaar 2005 niet onder de werkingssfeer van de nieuwe wet vallen. Vandaar dat eenmalig de geraamde kosten voor de rijksbijdrage voor deze groep zijn toegevoegd aan het gemeentefonds. Dit geld stelt Delft in de kinderopvang voor deze doelgroep te kunnen subsidiëren.  Voor Delft betekent dit een positieve mutatie van € 114.200 in 2005.

  4. Herziening rekentarief
    Op grond van de hertaxatie van de WOZ-waarden is het rekentarief van de maatstaf OZB gewijzigd. Ten opzichte van het vorige WOZ-tijdvak is de waarde naar verwachting aanzienlijk gestegen.  Aangezien Delft nog geen definitieve waarde heeft bepaald wordt vooralsnog voor het gemeentefonds gerekend met de inschattingen zoals die door het Ministerie zijn gemaakt. De bijstelling van jhet rekenintarief leidt echter niet tot een toe of afname van het gemeentefonds. Hierdoor stijgt derhalve wel de uitkeringsfactor met 32 punten. Vooralsnog leidt de bijstelling van het rekentarief en de uitkeringsfactor per saldo tot een positieve mutatie Van € 773.400 in 2005. Voorgesteld wordt om dit bedrag te boeken op een stelpost omdat zowel het rekentarief als de Delftse WOZ-waarde nog niet definitief zijn.