Stuk 40 I

406545                                                                              Delft, 12 februari 2004.

 

 

Onderwerp:   beschikbaar stellen van een aanvullend budget

en personele ondersteuning aan de ‘Delftse Rekenkamer’.

 

 

Aan de gemeenteraad van Delft,

 

 

Geachte dames en heren,

 

Naast het doen van een voordracht ten behoeve van de personele samenstelling van de rekenkamer en het doen van aanbevelingen ter wijziging van de verordening Delftse rekenkamer wil de selectiecommissie (bestaande uit de raadsleden de dames Bolten en Welle Donker en de heren Van Tongeren en De Prez, waarbij de heer De Prez is aangewezen als voorzitter) ook een voorstel doen om de rekenkamer van meet af voldoende middelen te verschaffen om de haar opgedragen taak naar behoren te kunnen vervullen. Er is in het duaal stelsel immers ook sprake van een permanent in functie zijnde rekenkamer, terwijl de voormalige Delftse rekenkamercommissie slechts incidenteel werd ingesteld, waardoor het daarvoor ter beschikking staande budget ook beperkt kon zijn. De gemeentewet en in het verlengde daarvan de verordening Delftse Rekenkamer geven ook aan, dat de raad aan de rekenkamer voor een goede uitoefening van zijn onderzoekswerk de nodige middelen (budget en ambtelijke ondersteuning)  ter beschikking moet stellen.

 

Bijeenkomsten rekenkamer

De Delftse Rekenkamer bestaat uit zes leden inclusief de voorzitter. De leden van de commissie genieten een vergoeding voor het bijwonen van de vergaderingen van de commissie krachtens de in artikel 96 van de Gemeentewet vastgestelde regeling. Dit is overeenkomstig de werkwijze van de Ombudscommissie resp. de kamers voor beroep- en bezwaarschriften. Ook de werkelijk gemaakte kosten terzake van andere werkzaamheden of bemoeiingen ten behoeve van de commissie worden vergoed.

 

De aanwezigheidsvergoeding van de Ombudscommissie resp. de kamers voor beroep- en bezwaarschriften is geregeld via de algemene verordening voor vergoedingen aan raadsleden, wethouders en commissieleden. De vergoeding bedraagt voor 2004: € 79.04 per bijgewoonde vergadering. De voorzitter krijgt volgens deze verordening dezelfde vergoeding als de commissieleden.

 

Voor de rekenkamer zal de voorzitter binnen de rekenkamer en in presentaties/overleggen buiten bijeenkomsten van de rekenkamer een zwaardere rol te vervullen hebben dan de leden. Dat geeft ook enige status. Desalniettemin is een hogere vergoeding op zijn plaats. Voorgesteld wordt de voorzitter twee maal de vergoeding van een lid toe te kennen. De verordening zal hierop dan aangepast moeten worden.

 

Aantal onderzoeken

De Rekenkamer bepaalt in principe zijn eigen onderzoeksprogramma. Er is op dit moment een bescheiden budget beschikbaar voor onderzoek, te weten € 34.000. Denkmodel kan zijn, dat de vaste rekenkamer voor Delft twee onderzoeken per jaar verricht.

In de huidige werkwijze van de (ad hoc) Delftse rekenkamer wordt voor de uitvoering van het onderzoek een externe onderzoeker ingeschakeld. Ook bij het instellen van de vaste onderzoekscommissie blijft dit uitgangspunt.

 

 

 

Bij twee onderzoeken per jaar zal het huidige onderzoeksbudget ongeveer verdubbeld moeten worden.

 

Ambtelijke ondersteuning

Om te zorgen dat de commissie optimaal kan fungeren wordt deze ondersteund door een ambtelijk secretaris, die in voldoende mate wordt vrijgesteld voor deze taak en ook kan rekenen op voldoende secretarieel administratieve ondersteuning. De ambtelijk secretaris is belast met de volgende werkzaamheden: agendaplanning, informatieverzameling, beheren van de longlist met onderwerpen, verslaggeving, dossiervorming en bewaking procesgang, voortgang en kwaliteitsbewaking van het onderzoek, en levert bijdragen aan de rekenkamerrapportages.

 

Volgens de verordening ambtelijke ondersteuning en bijstand zou een beroep gedaan kunnen worden op de organisatie van de gemeentesecretaris of de benodigde personele capaciteit vrijgemaakt kan worden. Gelet op het structurele karakter van de werkzaamheden en de q.q. onafhankelijkheid van de ambtelijke ondersteuning ten opzichte van het ambtelijk apparaat ligt het in de rede dat de griffie op dit vlak personele versterking krijgt, waarvoor dan ook budget voor vrijgemaakt moet worden.

 

Opstarten

Een goede start van de Rekenkamer is voor zijn toekomstig functioneren essentieel. Dit betekent dat de rekenkamer in het begin mogelijkheid en dus ook middelen moet hebben om deze start te maken. Hierbij valt te denken aan teambuilding, ontwikkelen van gezamenlijke visie, normen en waarden inzake de functie, onderzoek, waarheidsvinding, communicatie, taakverdeling, taakafbakening enzovoort.

 

Indicatie van kosten

Het huidige onderzoeksbudget bedraagt € 34.000. De instelling van een permanente rekenkamer vergt aanvullende middelen, dit zowel voor vrij te maken personele capaciteit als voor een verhoging van het budget voor onderzoeken met externe ondersteuning, alsook voor een verruiming van het werkbudget ten behoeve van overige benodigde faciliteiten.

 

Benodigd budget

2004

2005 e.v.

1.       Vacatiegelden rekenkamer

€ 12.500

€ 15.000

2.       Ambtelijke ondersteuning

€ 26.500

€ 34.000

3.       Extern onderzoek

€ 35.000

€ 70.000

4.       Werkbudget

(V&O, communicatie, druk - en bindwerk, documentatiecentrum)

€ 15.000

€ 15.000

5.       Opstarten

€ 15.000

 

TOTAAL

€ 104.000

€ 134.000

1.       Beschikbaar jaarbudget

€   34.000

€  34.000

2.       Meerkosten

€ 70.000

€ 100.000

 

In de septembercirculaire 2003 is landelijk in het Gemeentefonds een bedrag van € 26 miljoen vrijgemaakt voor de dualisering. Deze verhoging betekent voor Delft een positieve mutatie van € 105.800 vanaf 2003. Wij stellen u voor de meerkosten voor de rekenkamer hieruit te dekken.

 

 

Advies:

 

Uw raad wordt geadviseerd:

1.     Voor het onderzoekswerk van de Delftse Rekenkamer een aanvullend budget beschikbaar te stellen van € 100.000, en deze meerkosten dekken vanuit de beschikbare middelen voor de dualisering.

2.     Hiertoe vast te stellen de 20e begrotingswijziging voor het dienstjaar 2004.

3.     Ten behoeve van de ambtelijke ondersteuning van de commissie Delftse Rekenkamer  de personele organisatie van de griffie te versterken met 0,5 FTE ten behoeve van de secretariaat / adviesfunctie.

 

Hoogachtend,

 

De selectiecommissie Delftse Rekenkamer,

Namens dezen,

 

 

R.M. de Prez,                    voorzitter

 

 

 

R. de Groot,                      griffier

 


 

 

De raad van de gemeente Delft,

 

overwegende dat met het benoemen van de voorzitter en leden van de commissie Delftse Rekenkamer het essentieel is deze commissie van meet af voldoende middelen te verschaffen om de haar opgedragen taak naar behoren te kunnen vervullen;

 

stelt vast dat het in de toekomst noodzakelijk kan zijn de commissie Delftse Rekenkamer verder te faciliteren;

 

b e s l u i t : 

 

1.         Voor het onderzoekswerk van de Delftse Rekenkamer een aanvullend budget beschikbaar te stellen van € 100.000, en deze meerkosten dekken vanuit de beschikbare middelen voor de dualisering.

2.         Hiertoe vast te stellen de 20e begrotingswijziging voor het dienstjaar 2004.

3.         Ten behoeve van de ambtelijke ondersteuning van de commissie Delftse Rekenkamer  de personele organisatie van de griffie te versterken met 0,5 FTE ten behoeve van de secretariaat / adviesfunctie.

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26 februari 2004.

 

 

                            

,burgemeester 

 

 

                                                ,griffier.