Stuk 40 I
406545 Delft, 12 februari 2004.
Onderwerp: beschikbaar
stellen van een aanvullend budget
en
personele ondersteuning aan de Delftse Rekenkamer.
Aan de gemeenteraad van Delft,
Geachte dames en heren,
Naast het doen van een voordracht ten behoeve van de personele samenstelling van de rekenkamer en het doen van aanbevelingen ter wijziging van de verordening Delftse rekenkamer wil de selectiecommissie (bestaande uit de raadsleden de dames Bolten en Welle Donker en de heren Van Tongeren en De Prez, waarbij de heer De Prez is aangewezen als voorzitter) ook een voorstel doen om de rekenkamer van meet af voldoende middelen te verschaffen om de haar opgedragen taak naar behoren te kunnen vervullen. Er is in het duaal stelsel immers ook sprake van een permanent in functie zijnde rekenkamer, terwijl de voormalige Delftse rekenkamercommissie slechts incidenteel werd ingesteld, waardoor het daarvoor ter beschikking staande budget ook beperkt kon zijn. De gemeentewet en in het verlengde daarvan de verordening Delftse Rekenkamer geven ook aan, dat de raad aan de rekenkamer voor een goede uitoefening van zijn onderzoekswerk de nodige middelen (budget en ambtelijke ondersteuning) ter beschikking moet stellen.
De Delftse Rekenkamer bestaat uit zes leden inclusief de
voorzitter. De leden van de commissie genieten een vergoeding voor het
bijwonen van de vergaderingen van de commissie krachtens de in artikel 96 van
de Gemeentewet vastgestelde regeling. Dit is overeenkomstig de
werkwijze van de Ombudscommissie resp. de kamers voor beroep- en
bezwaarschriften. Ook de werkelijk gemaakte kosten terzake van andere
werkzaamheden of bemoeiingen ten behoeve van de commissie worden vergoed.
De aanwezigheidsvergoeding van de Ombudscommissie resp.
de kamers voor beroep- en bezwaarschriften is geregeld via de algemene
verordening voor vergoedingen aan raadsleden, wethouders en commissieleden. De
vergoeding bedraagt voor 2004: 79.04 per bijgewoonde vergadering. De
voorzitter krijgt volgens deze verordening dezelfde vergoeding als de
commissieleden.
Voor de rekenkamer zal de voorzitter binnen de rekenkamer en
in presentaties/overleggen buiten bijeenkomsten van de rekenkamer een zwaardere
rol te vervullen hebben dan de leden. Dat geeft ook enige status.
Desalniettemin is een hogere vergoeding op zijn plaats. Voorgesteld wordt de
voorzitter twee maal de vergoeding van een lid toe te kennen. De verordening zal
hierop dan aangepast moeten worden.
In
de huidige werkwijze van de (ad hoc) Delftse rekenkamer wordt voor de
uitvoering van het onderzoek een externe onderzoeker ingeschakeld. Ook bij het
instellen van de vaste onderzoekscommissie blijft dit uitgangspunt.
Bij
twee onderzoeken per jaar zal het huidige onderzoeksbudget ongeveer verdubbeld
moeten worden.
Om te zorgen dat de commissie optimaal kan fungeren wordt
deze ondersteund door een ambtelijk secretaris, die in voldoende mate wordt
vrijgesteld voor deze taak en ook kan rekenen op voldoende secretarieel
administratieve ondersteuning. De ambtelijk secretaris is belast met de
volgende werkzaamheden: agendaplanning, informatieverzameling, beheren van de
longlist met onderwerpen, verslaggeving, dossiervorming en bewaking procesgang,
voortgang en kwaliteitsbewaking van het onderzoek, en levert bijdragen aan de
rekenkamerrapportages.
Volgens de verordening ambtelijke ondersteuning en bijstand
zou een beroep gedaan kunnen worden op de organisatie van de gemeentesecretaris
of de benodigde personele capaciteit vrijgemaakt kan worden. Gelet op het
structurele karakter van de werkzaamheden en de q.q. onafhankelijkheid van de
ambtelijke ondersteuning ten opzichte van het ambtelijk apparaat ligt het in de
rede dat de griffie op dit vlak personele versterking krijgt, waarvoor dan ook
budget voor vrijgemaakt moet worden.
Een goede start van de Rekenkamer is voor zijn toekomstig functioneren essentieel. Dit betekent dat de rekenkamer in het begin mogelijkheid en dus ook middelen moet hebben om deze start te maken. Hierbij valt te denken aan teambuilding, ontwikkelen van gezamenlijke visie, normen en waarden inzake de functie, onderzoek, waarheidsvinding, communicatie, taakverdeling, taakafbakening enzovoort.
Het huidige onderzoeksbudget bedraagt 34.000. De instelling van een permanente
rekenkamer vergt aanvullende middelen, dit zowel voor vrij te maken personele
capaciteit als voor een verhoging van het budget voor onderzoeken met externe
ondersteuning, alsook voor een verruiming van het werkbudget ten behoeve van
overige benodigde faciliteiten.
Benodigd budget |
2004 |
2005 e.v. |
1. Vacatiegelden
rekenkamer |
12.500 |
15.000 |
2. Ambtelijke
ondersteuning |
26.500 |
34.000 |
3. Extern
onderzoek |
35.000 |
70.000 |
4. Werkbudget (V&O, communicatie, druk -
en bindwerk, documentatiecentrum) |
15.000 |
15.000 |
5. Opstarten |
15.000 |
|
TOTAAL
|
104.000 |
134.000 |
1. Beschikbaar
jaarbudget |
34.000 |
34.000 |
2. Meerkosten |
70.000 |
100.000 |
In de
septembercirculaire 2003 is landelijk in het Gemeentefonds een bedrag van 26
miljoen vrijgemaakt voor de dualisering. Deze verhoging betekent voor Delft een
positieve mutatie van 105.800 vanaf 2003. Wij stellen u voor de meerkosten
voor de rekenkamer hieruit te dekken.
Advies:
Uw raad wordt geadviseerd:
1.
Voor het onderzoekswerk van de Delftse Rekenkamer een
aanvullend budget beschikbaar te stellen van 100.000, en deze meerkosten
dekken vanuit de beschikbare middelen voor de dualisering.
2.
Hiertoe vast te stellen de 20e
begrotingswijziging voor het dienstjaar 2004.
3.
Ten behoeve van de ambtelijke ondersteuning van de commissie
Delftse Rekenkamer de personele
organisatie van de griffie te versterken met 0,5 FTE ten behoeve van de
secretariaat / adviesfunctie.
Hoogachtend,
De selectiecommissie Delftse Rekenkamer,
Namens dezen,
R.M. de Prez, voorzitter
R. de Groot, griffier
De raad van de gemeente Delft,
overwegende dat met het benoemen van de voorzitter en leden
van de commissie Delftse Rekenkamer het essentieel is deze commissie van meet
af voldoende middelen te verschaffen om de haar opgedragen taak naar behoren te
kunnen vervullen;
stelt vast dat het in de toekomst noodzakelijk kan zijn de
commissie Delftse Rekenkamer verder te faciliteren;
b e s l u i t :
1.
Voor het onderzoekswerk van de Delftse Rekenkamer een
aanvullend budget beschikbaar te stellen van 100.000, en deze meerkosten
dekken vanuit de beschikbare middelen voor de dualisering.
2.
Hiertoe vast te stellen de 20e
begrotingswijziging voor het dienstjaar 2004.
3.
Ten behoeve van de ambtelijke ondersteuning van de commissie
Delftse Rekenkamer de personele
organisatie van de griffie te versterken met 0,5 FTE ten behoeve van de
secretariaat / adviesfunctie.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 26
februari 2004.
,burgemeester
,griffier.