Stuk 177 I                                                                                           Delft, 19 oktober 2004.

461402

 

Onderwerp: accountantscontrole 2004

 

 

Aan de gemeenteraad,

 

 

Geachte dames en heren,

 

Bij de invoering van het duaal stelsel is de rol van de accountant geherdefinieerd. In artikel 213 van de Gemeentewet is vastgelegd, dat de gemeenteraad één of meer accountants aanwijst en belast met de controle van de jaarrekening en het daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen. In de gemeenteraad van oktober 2003 is de controleverordening op basis van artikel 213 Gemeentewet vastgesteld. Ten behoeve van de controleopdracht 2005-2008 heeft de gemeenteraad op 24 juni 2004 de aanbestedingscommissie ingesteld. Uitgangspunt voor de werkwijze van de commissie is een Europese aanbestedingsprocedure.

 

Een belangrijk aandachtspunt betreft nu nog de controleopdracht aan de huidige accountant Ernst&Young voor 2004, ook in 2004 moet immers voldaan worden aan de nieuwe vereisten m.b.t. de accountantscontrole.  Om de gemeenteraad vroegtijdig te betrekken bij de controle van de jaarrekening 2004 is in de commissie Middelen en Bestuur van september j.l. afgesproken, dat de opdracht aan de accountant voor de controle 2004 in een afzonderlijk raadsvoorstel aan uw raad ter besluitvorming wordt aangeboden.

 

Invulling van het begrip rechtmatigheid

Rechtmatigheid betekent het voldoen aan wet- en regelgeving. Dit nieuwe controleaspect betreft de financiële rechtmatigheid, te vertalen als de rechtmatigheid van beheershandelingen waaruit financiële gevolgen voortkomen, die als baten, lasten en/of balansmutaties in de jaarrekening dienen te worden verantwoord. Niet financiële rechtmatigheid valt buiten de controlescope. In het BAPG (Besluit Accountantscontrole Provincie en Gemeentes) wordt het rechtmatigheidsbegrip nader ontleed in 9 rechtmatigheidscriteria. Daarvan zijn het begrotingscriterium, het voorwaardencriterium en het M&O criterium nieuwe aspecten ten opzichte van de gebruikelijke financiële controle.

 

Afbakening van het begrip rechtmatigheid

In 2004 is door de VNG, ministerie van BZK, NIVRA en accountantskantoren Ernst&Young en Deloitte uitvoerig nagedacht over welke wet- en regelgeving het toetsingskader zou moeten vormen. Pas onlangs is een overzicht gepubliceerd dat een minimumkader vormt voor de reikwijdte van de rechtmatigheidscontrole zoals vastgelegd in artikel 213 GW en het BAPG. Daarin wordt onderscheid gemaakt tussen “wetgeving”(voor elke gemeente gelijk), en “interne regelgeving” (onze verordeningen). In de bijgevoegde ledenbrief van de VNG treft u dit overzicht aan. Voor het controleprotocol is dit  herschikt naar de programma’s volgens de Programmabegroting.

 

Voorstel rechtmatigheidscontrole 2004

De ledenbrief van de VNG maakt duidelijk, dat de nieuwe vereisten van rechtmatigheidscontrole aanpassingen noodzakelijk maken in het rechtmatigheidsbeheer van de organisatie,  de VNG bepleit in dit verband een gefaseerde invoering. Ook met onze controlerend accountant is daar van gedachten over gewisseld. Op basis van de VNG handreiking en de afstemming met onze accountant adviseren wij u om voor 2004:

a.         de rechtmatigheidstoetsing in eerste aanleg te richten op de ‘externe regelgeving’.

b.         vanuit de de eigen interne regelgeving bij deze rechtmatigheidstoets te betrekken:

-             de (uitgaande) subsidieverstrekking aan derden (algemene subsidieverordening en specifieke subsidieverordeningen)

-             het treasury-statuut en toepassing van de Wet FIDO

-             begrotingsrechtmatigheid en de in dat kader door de raad vastgestelde verordening ex art 212 en de nader gestelde regels.

 

Tevens zou aan de accountant als bijzonder aandachtspunt van de raad gevraagd kunnen worden naar zijn oordeel over de stand van zaken en de verdere aanpak van het rechtmatigheidsbeheer.

 

Goedkeuringstolerantie

De goedkeuringstolerantie is het bedrag dat de som van fouten aangeeft in de jaarrekening of onzekerheden in de controle, die in een jaarrekening maximaal mogen voorkomen. Dit bedrag is bepalend voor de oordeelsvorming, dus de (goedkeurende) strekking van de af te geven accountantsverklaring.  Het is aan de raad om de goedkeuringstolerantie te bepalen waarmee de accountant de rechtmatigheid van financiële beheershandelingen toetst. In navolging van VNG adviseren wij de goedkeuringstolerantie vast te stellen op de wettelijk verplichte 1%.

 

Rapporteringstolerantie

Ook dient de gemeenteraad de zgn. rapporteringstolerantie vast te stellen. Dit is een bedrag gelijk aan of lager dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. Bij overschrijding van dit bedrag vindt door de accountant rapportering plaats in zijn verslag van bevindingen. Wij stellen een rapporteringstolerantie voor van 25% van de goedkeuringstolerantie.

 

Wijze waarop de accountant aan de gemeenteraad rapporteert

De uitkomsten van zijn controle leiden tot een oordeel dat wordt verwoord in de accountantsverklaring. Of het oordeel inzake de rechtmatigheid van het gevoerde financieel beheer wordt gecombineerd met het bekende getrouwheidsoordeel, dan wel dat een aparte verklaring wordt afgegeven, is nog niet bekend.

 

In ieder geval zal de accountant een verslag van bevindingen opstellen van alle door hem vastgestelde onrechtmatigheden die de rapporteringstolerantie overschrijden.

 

Bijzondere aandachtspunten

In de controleverordening is opgenomen, dat de raad voorafgaand aan de accountantscontrole in overleg met de accountant vaststelt waar de accountant bij zijn controle specifiek aandacht moet besteden. Hiervoor is al aangegeven, dat de gemeenteraad aan de accountant kan verzoeken een oordeel (cq advies) te geven aan de stand van zaken en de verdere ontwikkeling van het rechtmatigheidsbeheer. In aanvulling hierop heeft zich bij de behandeling van de Programmabegroting 2005-2008 in de gemeenteraad een tweede onderwerp aangediend: de gemeenteraad heeft uitgesproken dit jaar de discussie te willen voeren over kostentoerekening en kostendekkendheid van tarieven en daartoe eventueel de accountant om nader onderzoek te vragen. U treft bij dit voorstel een onderzoeksvoorstel.



Voorstel

Wij stellen uw raad voor te besluiten:

a.         Het ontwerp controleprotocol voor de controle van de jaarrekening 2004 vast te stellen:

-             de rechtmatigheidscontrole doen toepassen op de verplichte wettelijke regelgeving onder toevoeging van de interne regelingen.b.t. subsidies, het treasurystatuut, de begrotingsrechtmatigheid, en de financiële verordening.

-             de goedkeuringstolerantie vaststellen op 1% (van de lasten), hetgeen bepalend is voor de strekking van de accountantsverklaring

-             de rapporteringstolerantie vaststellen op 25% van de goedkeuringstolerantie; deze norm is bepalend voor de rapportage van fouten in het verslag van bevindingen aan de Raad,

b.         Ernst&Young accountants te berichten, dat de (vanaf rekeningsjaar1993 bestaande) opdracht voor het rekeningsjaar 2004 volgens het door de gemeenteraad vastgestelde controleprotocol aangepast wordt. 

c.         In het kader van de natuurlijke adviesfunctie van de accountant voor de gemeenteraad in het bijzonder aandacht te vragen voor:

-          De kostentoerekeningssystematiek in de Delftse begrotingsopzet

-          De stand van zaken van het rechtmatigheidsbeheer.

 

 

 

Hoogachtend,

 

Mr. Drs. G.A.A. Verkerk,                       ,burgemeester.

 

Drs. Y. van Delft                                   ,griffier.

 

 

Stuk 177 II

461402

 

 

De raad van de gemeente Delft;

 

gelezen het ontwerp controleprotocol m.b.t. de jaarrekening 2004,

 

met inachtneming van het advies van de raadscommissie Middelen en Bestuur van 19 oktober 2004

 

rekening houdend met de gewijzigde rol van de accountant volgens artikel 213 van de gemeentewet

 

b e s l u i t :

 

a.              Het ontwerp controleprotocol voor de controle van de jaarrekening 2004 vast te stellen, en daarmee:

-        de rechtmatigheidscontrole doen toepassen op de verplichte wettelijke regelgeving onder toevoeging van de subsidies, het treasurystatuut, de begrotingsrechtmatigheid, en de financiële verordening.

-        de goedkeuringstolerantie vast te stellen op 1% (van de lasten), hetgeen bepalend is voor de strekking van de accountantsverklaring

-        de rapporteringstolerantie vast te stellen op 25% van de goedkeuringstolerantie; deze norm is bepalend voor de rapportage van fouten in het verslag van bevindingen aan de Raad,

b.              Ernst&Young accountants te berichten, dat de (vanaf rekeningsjaar1993 bestaande) opdracht voor het rekeningsjaar 2004 volgens het door de gemeenteraad vastgestelde controleprotocol aangepast wordt. 

c.              In het kader van de natuurlijke adviesfunctie van de accountant voor de gemeenteraad in het bijzonder aandacht te vragen voor:

-            De kostentoerekeningssystematiek in de Delftse begrotingsopzet

-            De stand van zaken van het rechtmatigheidsbeheer.

 

 

 

 

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 28 oktober 2004,

 

 

 

 

            , burgemeester.

 

 

 

 

                                   , griffier.