Stuk 189 I Delft, 9 november 2004.
465007
.
Onderwerp: vaststelling Programma van Eisen
accountantsfunctie
Geachte dames en heren,
Bij
de invoering van het duaal stelsel is de rol van de accountant geherdefinieerd.
De focus van de accountant ligt - naast het aspect van het getrouwe beeld van
de jaarrekening - bij de controle op de rechtmatigheid van handelen door de
gemeente. In artikel 213 van de Gemeentewet is vastgelegd dat de raad één of
meer accountants aanwijst en belast met de controle van de jaarrekening en het
daarbij verstrekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een
verslag van bevindingen.
Gelet
op deze wijziging in de accountantscontrole heeft uw gemeenteraad op 28 oktober
j.l. voor de controle op de jaarrekening 2004 (te verrichten door de huidige
accountant) een afzonderlijk controleprotocol vastgesteld. Voor de controle
voor de rekeningsjaren 2005-2008 heeft u
24 juni j.l. op basis van de Startnotitie Aanbesteding
Accountantsfunctie besloten een Europese aanbestedingstraject te volgen. U
heeft daartoe vanuit het midden van de raad de aanbestedingscommissie ingesteld.
In het verlengde van de opdracht voor de aanbesteding van de accountantsfunctie
beraadt deze commissie zich op verzoek van de raad ook op een aantal
aanverwante zaken, zoals de controleopdracht voor 2004 (inmiddels afgerond) en
de eventuele instelling van een subcommissie voor de rekening. Voor dit laatste
onderwerp zal de aanbestedingscommissie een nader voorstel doen in het eerste
kwartaal van 2005.
De aanbestedingscommissie heeft in de periode september/oktober het traject voor de
Europese aanbesteding nader uitgewerkt, en heeft daarbij (in de vorm van het
Aanbestedingsdocument Accountantsfunctie) een programma van eisen opgesteld
voor de nieuw in te vullen accountantsfunctie.
In hoofdlijnen ziet het aanbestedingstraject er als volgt uit:
Datum
|
Hoofdwerkzaamheden |
24
Juni |
Instelling
van de aanbestedingscommissie door de gemeenteraad |
25
november |
Vaststelling
Programma van Eisen door de gemeenteraad. |
3
december 2004 |
Verzenden
publicatie aan Bureau voor officiële publicaties Europese Gemeenschap |
22 februari 2005 12.00 uur |
Offertes: Uiterste datum en tijdstip indienen offertes |
5
april |
Presentatie. De presentaties van de 3 beste accountantskantoren worden beoordeeld.
Dit wordt meegenomen in de uiteindelijke scoring. |
12
april |
Keuze voorlopige winnaar & verificatievergadering met de voorlopige
winnaar. Het inkoopteam brengt haar eindoordeel uit aan de
aanbestedingscommissie. |
19
april |
Tussenrapportage aan de raad |
Voor
6 mei |
Ondertekening
contract en daarmede de definitieve gunning |
6
mei |
Verzending
eindrapportage aanbestedingscommissie naar de raad: |
2
juni |
Décharge aanbestedingscommissie door de raad, formeel benoemingsbesluit |
2
juni |
Vaststelling
controleprotocol 2005 |
vanaf 2 juni 2005 |
De Controle wordt uitgevoerd conform het contract en het
controleprotocol 2005. |
Het
door de raad vast te stellen aanbestedingsdocument is de leidraad voor de
Aanbestedingscommissie om de Europese aanbesteding formeel te kunnen starten en
uit te kunnen voeren. Gelet op de
geobjectiveerde werkwijze van de Europese aanbesteding is het eindresultaat van
het werk van de aanbestedingscommissie bepalend voor wie vanaf 2005 de
gemeentelijk accountant kan worden. Wij stellen u daarom voor de aanbestedings-commissie
formeel ook te mandateren om de accountantskeus te kunnen bepalen en vervolgens
het door de burgemeester te ondertekenen contract met de gemeentelijke
accountant voor te bereiden. De aanbestedingscommissie zal uiteraard over de
uitgevoerde aanbesteding verslag doen aan de gemeenteraad.
De
raad laat volgens deze werkwijze en rolverdeling de keus voor een nieuwe
accountant over aan zijn aanbestedingscommissie. De raad kan overigens wel via
het separaat voor te bereiden accountantsprotocol 2005 voor zover daar behoefte
aan is zijn eigen inhoudelijke accenten plaatsen bij de
accountantscontrole ingaande het rekeningsjaar 2005.
Het
aanbestedingsdocument is voorafgaand aan de raadsbehandeling om advies
voorgelegd aan de commissie Middelen en Bestuur. Wij stellen u voor met
inachtneming van het advies van de Commissie Middelen en Bestuur:
1.
Kennis te nemen van het traject voor de Europese
aanbestedingsprocedure voor de selectie van een accountant;
2.
Het in concept bijgevoegde Aanbestedingsdocument
Accountantscontrole vast te stellen.
3.
De aanbestedingscommissie te mandateren de
accountantsselectie uit te voeren en het door de burgemeester te ondertekenen
contract met de gemeentelijke accountant voor te bereiden.
Hoogachtend,
S.C.C.M.
Bolten Y.
van Delft
voorzitter
aanbestedingscommissie griffier
.
Stuk 189 II
465007
De raad der gemeente Delft,
gelezen het initiatiefvoorstel van de aanbestedingscommissie;
b e s l u i t :
1.
Kennis te nemen van het traject voor de Europese
aanbestedingsprocedure voor de selectie van een accountant;
2.
Het in concept bijgevoegde programma van eisen
aanbesteding accountantscontrole vast te stellen.
3.
De aanbestedingscommissie te mandateren de
accountantsselectie uit te voeren en het door de burgemeester te ondertekenen
contract met de gemeentelijke accountant voor te bereiden.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering
van 25 november 2004.
,burgemeester.
,griffier.