
naar agenda
18 januari 2005

naar agenda
15 februari 2005
|
|
Voorzitter: |
Mevrouw Van der Hoek |
Commissiegriffier: |
Mevrouw Van Delft |
Portefeuillehouders: |
De heer Verkerk |
Aanwezig: |
De dames Bolten en Lourens
De heren Buis, Van den Doel, De Koning, Gabeler, Meuleman, Van Putten,
Van Tongeren, De Wit (tot 21.20 uur), Blinker, Schut, Vuijk, Van
Breukelen, Van Leeuwen en
Van Doeveren
|
Onafhankelijk raadslid Kroon en de SP waren
in deze commissievergadering niet vertegenwoordigd. Zij hebben geen
mededeling vooraf gedaan aangaande hun opvatting over één of meer
agendapunten.
|
|
1. |
Opening
en mededelingen
De voorzitter opent om 21.00 uur
de vergadering. De voorzitter spreekt haar treurnis uit over de
nazending voor deze vergadering en de veelvuldige wijzigingen in de
agenda. De voorzitter is wethouder Mooiweer tegemoet gekomen
door het onderwerp Wijziging Verordening OZB, ondanks de nazending, te
agenderen omdat een snelle behandeling de gemeente aanzienlijke kosten
bespaart.
De heer Van den Doel vraagt
waarom het onderwerp enquêteverordening wel van de agenda gehaald is
wegens te weinig voorbereidingstijd voor de fracties en het onderwerp
Wijziging Verordening OZB niet. Dat riekt naar discriminatie tussen
verschillende stukken.
De voorzitter verwijst wederom
naar de financiële consequenties van de Wijziging Verordening OZB.
De commissie spreekt uit dat
financieel nadeel geen leidraad mag zijn voor het doordrukken van
stukken door de raad. De raad heeft recht op zijn eigen
besluitvormingstraject met de daarbijbehorende termijnen.
Burgemeester Verkerk
vervangt wethouder Mooiweer en biedt namens het college zijn excuses
aan. Bovendien zal hij de ergernis van de raad overbrengen tijdens de
eerstvolgende collegevergadering. |
|
|
2. |
Inventarisatie
sprekers
Er zijn geen insprekers. |
|
|
3. |
Vaststellen
besluitenlijst 16 november 2004
Het verslag wordt conform
vastgesteld. |
|
|
4. |
Vaststellen
lijst niet te bespreken stukken
De commissie gaat
akkoord met de lijst niet te bespreken stukken.
De heer Van den Doel vraagt naar
aanleiding van de planning of de participatienota inderdaad in
februari kan worden geagendeerd. Burgemeester Verkerk antwoordt
dat dit niet gaat lukken, maar hij doet zijn best om de
participatienota in maart naar de commissie te sturen. De heer Meuleman
merkt op dat de commissie al aanzienlijke tijd op dit stuk wacht en
stelt voor om het onderwerp in ieder geval maart te agenderen in deze
commissie. De leden van de commissie stemmen met dit voorstel
in. |
|
|
5. |
Rondvraag
De heer Van Tongeren heeft
een vraag over de aanvangssalarissen in de gemeente Delft. Jaarlijks
publiceert het weekblad Intermediair een overzicht van de
arbeidsvoorwaarden in de profit en in de non profit sector. Uit het
onderzoek over 2004 blijkt dat de gemeente Delft van alle onderzochte
non profit organisaties de hoogste aanvangssalarissen kent. Het
gemiddeld aanvangssalaris van een academicus is € 39.481. Het
gemiddeld aanvangssalaris van een Hbo’er is € 34.845. Dit ligt
zelf hoger dan de best betalende profit organisatie (ABN/AMRO). De
heer Van Tongeren vraagt hoe dit komt en of dit bewust beleid
is van de gemeente. Burgemeester Verkerk zal wethouder
Torenstra vragen deze vraag schriftelijk af te doen.
De heer Van den Doel vraagt
waarom er op de website www.gemeentedelft.info zo weinig berichten
over de raad te vinden zijn. Het is burgemeester Verkerk tot op
heden niet opgevallen dat er weinig over de raad wordt bericht op de
website, maar hij speelt de vraag door naar wethouder Baljé.
De heer De Wit heeft naar
aanleiding van het antwoord op zijn rondvraag van 16 november 2004
over de SVN-lening voor de Turkse Vereniging nader onderzoek gedaan en
heeft een aanvullende vraag. In het antwoord van het college staat dat
‘de zelforganisaties zowel fysiek als bestuurlijk gescheiden zijn
van de gebedsruimte’. Navraag door de heer De Wit leert dat
het bestuur van de Turkse Vereniging en de moskee uit dezelfde
personen bestaan. Hij is daarom van mening dat het college de
SVN-lening aan de Turkse Vereniging ongedaan moet maken, daar niet
voldaan wordt aan de subsidiecriteria. Het vrijgevallen bedrag moet
worden ingezet voor de realisatie van een Vermeercentrum op de
Voldergracht.
Burgemeester Verkerk
antwoordt dat er wel degelijk sprake is van zowel een fysieke als
bestuurlijke scheiding. De verschillende ruimtes hebben elk een eigen
opgang, waardoor er een fysieke scheiding bestaat. Bestuurlijk zijn
beide organisaties gescheiden omdat beide afzonderlijk staan
ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Dat er sprake is van een
personele unie doet niet ter zake. Er is dus geen reden tot
opschorting van de lening. Het college waardeert de aandacht
die de heer De Wit vraagt voor het Vermeercentrum.
De heer De Wit noemt de fysieke
en bestuurlijke scheiding van de Turkse Vereniging en de ISN Sultan
Ahmet Moskee een gekunstelde constructie. Hij zal nader onderzoek
doen. |
|
|
6. |
Wijziging
Verordening OZB
De heer Van Tongeren vraagt
waarom de tarieven niet in 2004 vast konden worden gesteld, zoals in
andere gemeenten wel is gebeurd? Heeft dit gevolgen voor de
mogelijkheid om in termijnen te kunnen betalen?
De heer Gabeler vindt de berekeningen in het stuk moeilijk te
volgen en vraagt wat de gevolgen van dit voorstel zijn voor de
tarieven van niet-woningen, in het bijzonder gebouwen van verenigingen
en sportaccommodaties? De heer Buis vraagt of de verschillen in
waardestijging per wijk groot zijn.
Mevrouw Bolten vraagt of er een kosten-batenanalyse is gemaakt
voor omschakeling van de 4-jaarlijke taxatie, naar een taxatie om de 2
jaar. De leden van de commissie zijn verheugd dat de tarieven niet
worden verhoogd.
Burgemeester Verkerk
verklaart dat het voorstel het resultaat is van de toepassing van
eerder vastgelegde politieke beleidsuitgangspunten en de gebruikelijk
gehanteerde techniek.
Burgemeester Verkerk
geeft aan dat wethouder Mooiweer alsnog zelf aan zal geven
waarom de vaststelling van de tarieven later is dan gebruikelijk. De
OZB-beschikking kan in 10 termijnen worden betaald. Ondanks een latere
vaststelling is dit nog steeds mogelijk. Niet-woningen vormen een
aparte categorie waar in totaal ook hetzelfde volume aan geld wordt
geïnd. De oorzaak van het lagere stijgingspercentage is dat
niet-woningen minder snel in waarde zijn gestegen dan woningen. De burgemeester
zegt toe voor de raadsvergadering van 27 januari 2005 inzicht te geven
in de waardestijging van verenigingsgebouwen. Er is geen
kosten-batenanalyse gemaakt van het halveren van de termijn van
taxatie omdat het een wettelijke verplichting betreft om
waardeverhogingen minder schoksgewijs te laten plaatsvinden. Na
afronding van de taxatie zal wethouder Mooiweer een overzicht
van de waardestijgingen per wijk aan de commissie sturen. Aangezien
enkele technische berekeningen niet geheel juist in het huidige
voorstel terecht zijn gekomen, wordt er voor de raadsvergadering een
aangepast voorstel gestuurd. Tevens wordt in dat voorstel het jaartal
in de eerste alinea aangepast. Burgemeester Verkerk zegt toe
extra aandacht aan de communicatie over het onderwerp in de Stadskrant
te besteden.
Alle fracties adviseren positief over
het voorstel. |
|
|
7. |
Sluiting
De voorzitter sluit de
vergadering om 21.50 uur |
|