15 juli 2005

Besluitenlijst commissie Middelen en Bestuur 18 januari 2005

 


naar agenda
18 januari 2005


naar agenda
15 februari 2005


 

 
Voorzitter:

Mevrouw Van der Hoek

Commissiegriffier:

Mevrouw Van Delft

Portefeuillehouders:

De heer Verkerk

Aanwezig:

De dames Bolten en Lourens
De heren Buis, Van den Doel, De Koning, Gabeler, Meuleman, Van Putten, Van Tongeren, De Wit (tot 21.20 uur), Blinker, Schut, Vuijk, Van Breukelen, Van Leeuwen en
Van Doeveren

Onafhankelijk raadslid Kroon en de SP waren in deze commissievergadering niet vertegenwoordigd. Zij hebben geen mededeling vooraf gedaan aangaande hun opvatting over één of meer agendapunten.

 1. Opening en mededelingen

De voorzitter opent om 21.00 uur de vergadering. De voorzitter spreekt haar treurnis uit over de nazending voor deze vergadering en de veelvuldige wijzigingen in de agenda. De voorzitter is wethouder Mooiweer tegemoet gekomen door het onderwerp Wijziging Verordening OZB, ondanks de nazending, te agenderen omdat een snelle behandeling de gemeente aanzienlijke kosten bespaart.

De heer Van den Doel vraagt waarom het onderwerp enquêteverordening wel van de agenda gehaald is wegens te weinig voorbereidingstijd voor de fracties en het onderwerp Wijziging Verordening OZB niet. Dat riekt naar discriminatie tussen verschillende stukken.

De voorzitter verwijst wederom naar de financiële consequenties van de Wijziging Verordening OZB.

De commissie spreekt uit dat financieel nadeel geen leidraad mag zijn voor het doordrukken van stukken door de raad. De raad heeft recht op zijn eigen besluitvormingstraject met de daarbijbehorende termijnen.

Burgemeester Verkerk vervangt wethouder Mooiweer en biedt namens het college zijn excuses aan. Bovendien zal hij de ergernis van de raad overbrengen tijdens de eerstvolgende collegevergadering.

 2. Inventarisatie sprekers
Er zijn geen insprekers.
 3. Vaststellen besluitenlijst 16 november 2004
Het verslag wordt conform vastgesteld.
 4. Vaststellen lijst niet te bespreken stukken
De commissie gaat akkoord met de lijst niet te bespreken stukken.

De heer Van den Doel vraagt naar aanleiding van de planning of de participatienota inderdaad in februari kan worden geagendeerd. Burgemeester Verkerk antwoordt dat dit niet gaat lukken, maar hij doet zijn best om de participatienota in maart naar de commissie te sturen. De heer Meuleman merkt op dat de commissie al aanzienlijke tijd op dit stuk wacht en stelt voor om het onderwerp in ieder geval maart te agenderen in deze commissie. De leden van de commissie stemmen met dit voorstel in.

 5. Rondvraag
De heer Van Tongeren heeft een vraag over de aanvangssalarissen in de gemeente Delft. Jaarlijks publiceert het weekblad Intermediair een overzicht van de arbeidsvoorwaarden in de profit en in de non profit sector. Uit het onderzoek over 2004 blijkt dat de gemeente Delft van alle onderzochte non profit organisaties de hoogste aanvangssalarissen kent. Het gemiddeld aanvangssalaris van een academicus is € 39.481. Het gemiddeld aanvangssalaris van een Hbo’er is € 34.845. Dit ligt zelf hoger dan de best betalende profit organisatie (ABN/AMRO). De heer Van Tongeren vraagt hoe dit komt en of dit bewust beleid is van de gemeente. Burgemeester Verkerk zal wethouder Torenstra vragen deze vraag schriftelijk af te doen.

De heer Van den Doel vraagt waarom er op de website www.gemeentedelft.info zo weinig berichten over de raad te vinden zijn. Het is burgemeester Verkerk tot op heden niet opgevallen dat er weinig over de raad wordt bericht op de website, maar hij speelt de vraag door naar wethouder Baljé.

De heer De Wit heeft naar aanleiding van het antwoord op zijn rondvraag van 16 november 2004 over de SVN-lening voor de Turkse Vereniging nader onderzoek gedaan en heeft een aanvullende vraag. In het antwoord van het college staat dat ‘de zelforganisaties zowel fysiek als bestuurlijk gescheiden zijn van de gebedsruimte’. Navraag door de heer De Wit leert dat het bestuur van de Turkse Vereniging en de moskee uit dezelfde personen bestaan. Hij is daarom van mening dat het college de SVN-lening aan de Turkse Vereniging ongedaan moet maken, daar niet voldaan wordt aan de subsidiecriteria. Het vrijgevallen bedrag moet worden ingezet voor de realisatie van een Vermeercentrum op de Voldergracht.

Burgemeester Verkerk antwoordt dat er wel degelijk sprake is van zowel een fysieke als bestuurlijke scheiding. De verschillende ruimtes hebben elk een eigen opgang, waardoor er een fysieke scheiding bestaat. Bestuurlijk zijn beide organisaties gescheiden omdat beide afzonderlijk staan ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Dat er sprake is van een personele unie doet niet ter zake. Er is dus geen reden tot opschorting van de lening. Het college waardeert de aandacht die de heer De Wit vraagt voor het Vermeercentrum.

De heer De Wit noemt de fysieke en bestuurlijke scheiding van de Turkse Vereniging en de ISN Sultan Ahmet Moskee een gekunstelde constructie. Hij zal nader onderzoek doen.

 6. Wijziging Verordening OZB
De heer Van Tongeren vraagt waarom de tarieven niet in 2004 vast konden worden gesteld, zoals in andere gemeenten wel is gebeurd? Heeft dit gevolgen voor de mogelijkheid om in termijnen te kunnen betalen?
De heer Gabeler vindt de berekeningen in het stuk moeilijk te volgen en vraagt wat de gevolgen van dit voorstel zijn voor de tarieven van niet-woningen, in het bijzonder gebouwen van verenigingen en sportaccommodaties? De heer Buis vraagt of de verschillen in waardestijging per wijk groot zijn.
Mevrouw Bolten vraagt of er een kosten-batenanalyse is gemaakt voor omschakeling van de 4-jaarlijke taxatie, naar een taxatie om de 2 jaar. De leden van de commissie zijn verheugd dat de tarieven niet worden verhoogd.

Burgemeester Verkerk verklaart dat het voorstel het resultaat is van de toepassing van eerder vastgelegde politieke beleidsuitgangspunten en de gebruikelijk gehanteerde techniek.
Burgemeester Verkerk geeft aan dat wethouder Mooiweer alsnog zelf aan zal geven waarom de vaststelling van de tarieven later is dan gebruikelijk. De OZB-beschikking kan in 10 termijnen worden betaald. Ondanks een latere vaststelling is dit nog steeds mogelijk. Niet-woningen vormen een aparte categorie waar in totaal ook hetzelfde volume aan geld wordt geïnd. De oorzaak van het lagere stijgingspercentage is dat niet-woningen minder snel in waarde zijn gestegen dan woningen. De burgemeester zegt toe voor de raadsvergadering van 27 januari 2005 inzicht te geven in de waardestijging van verenigingsgebouwen. Er is geen kosten-batenanalyse gemaakt van het halveren van de termijn van taxatie omdat het een wettelijke verplichting betreft om waardeverhogingen minder schoksgewijs te laten plaatsvinden. Na afronding van de taxatie zal wethouder Mooiweer een overzicht van de waardestijgingen per wijk aan de commissie sturen. Aangezien enkele technische berekeningen niet geheel juist in het huidige voorstel terecht zijn gekomen, wordt er voor de raadsvergadering een aangepast voorstel gestuurd. Tevens wordt in dat voorstel het jaartal in de eerste alinea aangepast. Burgemeester Verkerk zegt toe extra aandacht aan de communicatie over het onderwerp in de Stadskrant te besteden.

Alle fracties adviseren positief over het voorstel.

 7. Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 21.50 uur

terug naar boven