Jaarrekening 2004 (583303)
De heer De Wit (Leefbaar Delft)
constateert dat er € 4,4 miljoen over is en dat het dus niet nodig
was geweest in 2004 de Zalmsnip in te houden. Hij pleit voor het
alsnog uitkeren van de Zalmsnip. Het zou veel overzichtelijker zijn
wanneer de jaarrekening volgens een winst- en verliesrekening zou
worden gepresenteerd. Voorts constateert de heer De Wit dat de
gemeente geen zicht heeft op de uitgaven gedurende het jaar.
De heer Blinker (PvdA) is blij
met het positieve rekeningresultaat van € 4,4 miljoen en met de
goedkeurende verklaring van de accountant. Hij vraagt om een notitie
van B&W over welke aanbevelingen van de accountant wel of niet
worden overgenomen. Bovendien zou hij graag een voortgangsrapportage
zien over de aanvullende maatregelen voor rechtmatigheidsbeheer.
Mevrouw Bolten (GroenLinks)
vraagt wat de wethouder doet met de aanbevelingen van de accountant en
de Rekeningencommissie. Zij merkt op dat de kritische toon van het
accountantsrapport te maken heeft met de voortgang van de
implementatie van maatregelen voor rechtmatigheidsbeheer. Hoe verder
gevorderd, hoe meer er te toetsen is en hoe meer kritiek er mogelijk
is. Mevrouw Bolten wil graag een discussie over de omvang van de
programma’s en adviseert een beslissing te nemen over een ander
systeem voor budgetoverhevelingen. Zij adviseert positief over de
jaarrekening.
Mevrouw Lourens (D66) heeft de
indruk dat, ondanks de kritische toon van de accountant, de planning
& control cyclus goed beheerst wordt. Bovendien worden
verbeteracties nadrukkelijk onderkend. Zij beschouwt 2004 als een
overgangsjaar doordat het normenkader pas laat bekend was. Een
dergelijk omvangrijk proces heeft z’n tijd nodig. Mevrouw Lourens
zou ook graag de huidige programma-indeling van de begroting
bespreken, maar veranderingen moeten wel haalbaar zijn.
De heer Van Putten (STIP) vraagt
naar een reactie van de wethouder op de aanbevelingen van de
accountant en de Rekeningencommissie en nuanceert de toonzetting van
de accountant. Zijn fractie is van mening dat budgetoverhevelingen
duidelijker moeten worden. Wellicht is het beter deze los te koppelen
van de jaarrekening.
De heer Van Til (ChristenUnie/SGP)
vraagt ook om budgetoverhevelingen beter inzichtelijk te maken. Hij
zou graag willen discussiëren over de mate van detail van de
jaarrekening. De heer Van Til dringt aan op het invoeren van een
verplichtingenadministratie.
De heer De Koning
(Stadsbelangen) spreekt uit dat de rijksoverheid een onmogelijke eis
stelt door pas in het najaar van 2004 rechtmatigheidseisen neer te
leggen. Hij beschouwt 2004 als een overgangsjaar. Hij vraagt wederom
om budgetoverhevelingen tegelijk met de jaarrekening te behandelen.
Voorts zou hij graag tussentijdse overzichten van de begrotingstotalen
zien. Als suggestie noemt de heer De Koning om de doelen en
activiteiten vanuit de begroting ook op te nemen in de jaarrekening.
Hij vraagt of door de meeropbrengst bij lokale heffingen de leges naar
beneden worden bijgesteld? De heer De Koning vraagt naar de noodzaak
om € 1 miljoen te storten in de bestemmingsreserve
personeelsbeheersplan.
Mevrouw Steffen (VVD)
constateert dat het rekeningresultaat een positief saldo van € 4,4
miljoen laat zien en dat er een onthouding is wat betreft het
rechtmatigheidsoordeel. 2004 is wat de VVD betreft een overgangsjaar,
maar volgend jaar moet het echt goed zijn. Mevrouw Steffen heeft de
indruk dat er door het ambtelijk apparaat keihard wordt gewerkt om
alles in orde te krijgen. Zij vraagt waarom over- en onderschrijdingen
zonder toelichting worden gepresenteerd. Het is lastig om een
overzicht te krijgen omdat de saldi tussen begroting en de
jaarrekening vaak verschillen. Het zou overzichtelijker zijn wanneer
een overzicht wordt gegeven van wat het budget was, hoeveel er is
uitgegeven en waarom dat meer of minder is dan gepland. De fractie van
de VVD adviseert positief over de jaarrekening.
De heer Van Tongeren (CDA) noemt
het positieve rekeningresultaat. De opbouw van het financiële
resultaat bestaat uit een structureel hogere OZB-opbrengst dan geraamd
en een hogere opbrengst bij de reiniging. Zijn fractie vraagt zich af
of de tarieven daardoor omlaag kunnen. Voorts is er een onderbesteding
op gebied van wijkaanpak en wonen te zien en hij vraagt een verklaring
daarvoor.
De heer Van Tongeren maakt kritische opmerkingen over de financiële
organisatie van de gemeente, gebaseerd op de opmerkingen van de
accountant over verplichtingen en het proces van de totstandkoming van
de jaarrekening. Hij concludeert dat de interne bedrijfsvoering niet
op orde is. Bovendien constateert hij dat er een oordeelsonthouding is
betreffende de rechtmatigheid. De gemeente Delft heeft kennelijk geen
ambitie op dit punt.
Accountant mevrouw Westerhout geeft
een toelichting op de kritische toon in het rapport van bevindingen.
Zij legt uit dat de toon van het rapport kritischer is dan in
voorgaande jaren, hetgeen te wijten is aan nieuwe ontwikkelingen. Ten
eerste de nieuwe regels rondom rechtmatigheid. De accountant heeft
zich op dat gebied onthouden van een oordeel. Dat zegt niets over het
financiële beheer van de gemeente. Pas in november 2004 zijn de
regels vanuit rijk duidelijk gemaakt. Het gaat voornamelijk over het
zichtbaar maken van zaken die in de praktijk al gebeuren. De kritische
opmerkingen over het financiële beheer zijn terug te voeren op de
wijzigingen die het Besluit Beheer en Verantwoording
Gemeentefinanciën (BBV) voorschrijft. Veel zaken moeten op een andere
manier worden gepresenteerd. Dat is lastig wanneer de gemeente in 2004
nog via de oude verantwoordingsregels heeft geadministreerd. Mevrouw
Westerhout constateert dat diverse raadsleden het
rechtmatigheidsoordeel combineren met het financiële beheer, hetgeen
onterecht is. Er zijn aandachtspunten betreffende het financiële
beheer, maar er is wel een getrouwheidsoordeel.
Op dit moment is er wel een decentrale verplichtingenadministratie.
Dat betekent dat er extra gecontroleerd moet worden op centraal
niveau. Het verdient de voorkeur verplichtingen centraal vast te
leggen. Dat gaat ook gebeuren in het nieuwe financiële systeem dat
binnenkort wordt geïmplementeerd. De huidige opzet van de
jaarrekening is volgens de regels van het BBV. De voorzieningen zijn
door de jaarrekening heen gemuteerd en de zijn door reserves door raad
goedgekeurd.
Wethouder Mooiweer zegt toe met
een overzicht te komen van de stand van zaken m.b.t. de aanbevelingen
van de accountant. Tevens zal er een voortgangsrapportage komen
aangaande het plan van aanpak rechtmatigheid. Het college kan zich
vinden in de aanbevelingen van de Rekeningencommissie. De
portefeuillehouder kan zich vinden in een discussie over de indeling
van de programmabegroting na de algemene beschouwingen. Hij zegt
bovendien toe tussentijdse wijzigingen op te nemen in de jaarrekening.
Wethouder Mooiweer spreekt uit dat een storting in personeelsreserve
wel nodig omdat de reserve zo goed als geheel benut is en komt met een
overzicht op hoofdlijnen voor de raadsvergadering van 30 juni as.
Wethouder Mooiweer voegt toe dat hij uitermate ontstemd is over de
uitspraken van de heer Van Tongeren in de krant over ‘budgettaire
chaos’.
Mevrouw Bolten vraagt of er een
afspraak tussen de Rekeningencommissie en het college gemaakt kan
worden om diverse keuzemogelijkheden die de commissie heeft aangegeven
door te spreken. Wethouder Mooiweer stemt daarmee in en stelt
voor in een notitie eerst een gemotiveerde keuze te presenteren.
De fractie van Leefbaar Delft adviseert
negatief. De fracties van Stadsbelangen en CDA nemen het
stuk mee terug naar de fractie. De fracties van GroenLinks, PvdA,
D66, STIP, ChristenUnie/SGP en VVD adviseren positief. |