26 augustus 2005

Besluitenlijst commissie Middelen en Bestuur 21 juni 2005

 


naar agenda
21 juni 2005



naar agenda
 



 

Voorzitter:

Mevrouw Van der Hoek

Commissiegriffier:

Mevrouw Van Delft

Portefeuillehouders:

Wethouders Mooiweer en Grashoff

Aanwezig:

De dames Bolten, Lourens, Steffen en Geursen
De heren Aközbek, Blinker, De Wit, Van Tongeren, Van den Doel, De Koning, Meuleman, Van Putten, Van Breukelen, Van Til en Tas.

Onafhankelijk raadslid Kroon en de SP waren in deze commissievergadering niet vertegenwoordigd. Zij hebben geen mededeling vooraf gedaan aangaande hun opvatting over één of meer agendapunten.

1.

Opening en mededelingen
De voorzitter opent de vergadering om 20.00 uur en meldt dat de heer Buis verhinderd is. De voorzitter doet de mededeling dat het college heeft verzocht om een extra vergadering van de commissie Middelen en Bestuur te houden op 28 juni as. om het onderwerp ‘waarderingsbijdragen’ te behandelen. Het presidium heeft dit verzoek gehonoreerd. De vergadering begint om 22.00 uur, aansluitend aan de vergadering van de commissie Duurzaamheid.

   

2.

Inventarisatie sprekers
Er zijn geen insprekers.

   

3

Vaststellen besluitenlijst Middelen en Bestuur 31 mei 2005
De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld. Naar aanleiding van het verslag p.4 vraagt mevrouw Geursen (VVD) of het gelukt is de genoemde afbeelding te maken en in de participatienota te voegen. Wethouder Mooiweer antwoordt dat er geen afbeelding is ingevoegd, maar dat wel op andere wijze de nota duidelijker is geworden.

   

4.

Vaststellen lijst niet te bespreken stukken
De commissie gaat akkoord met de lijst niet te bespreken stukken.

   

5.

Rondvraag
De heer Blinker (PvdA) vraagt of de portefeuillehouder op de website duidelijk kan aangeven op welke wijze er een burgerinitiatief ingediend kan worden. Wethouder Vuijk zegt toe dit op korte termijn te realiseren.

De heer De Wit (Leefbaar Delft) vraagt of door de terugkeer van mevrouw Steffen in de raad er twee nestoren zijn. Mevrouw Steffen (VVD) verklaart dat wat haar betreft de heer Van den Doel zijn rol als nestor prima vervult en dat ook blijft doen.

6.

Meerjarenprogramma Vastgoed 2005-2008 (560791)
Toezeggingen wethouder Grashoff:
· De raad krijgt een overzicht van de verwervingen in de Spoorzone, inclusief
  bedragen
· Het stuk wordt voor de raad aangepast op het punt van de 20-jarige optie
  inzake de Koepoortgarage. Beide partijen kunnen eerder van de optie af.

De commissie adviseert unaniem positief.

   

7a.

Jaarrekening 2004 (583303)

De heer De Wit (Leefbaar Delft) constateert dat er € 4,4 miljoen over is en dat het dus niet nodig was geweest in 2004 de Zalmsnip in te houden. Hij pleit voor het alsnog uitkeren van de Zalmsnip. Het zou veel overzichtelijker zijn wanneer de jaarrekening volgens een winst- en verliesrekening zou worden gepresenteerd. Voorts constateert de heer De Wit dat de gemeente geen zicht heeft op de uitgaven gedurende het jaar.

De heer Blinker (PvdA) is blij met het positieve rekeningresultaat van € 4,4 miljoen en met de goedkeurende verklaring van de accountant. Hij vraagt om een notitie van B&W over welke aanbevelingen van de accountant wel of niet worden overgenomen. Bovendien zou hij graag een voortgangsrapportage zien over de aanvullende maatregelen voor rechtmatigheidsbeheer.

Mevrouw Bolten (GroenLinks) vraagt wat de wethouder doet met de aanbevelingen van de accountant en de Rekeningencommissie. Zij merkt op dat de kritische toon van het accountantsrapport te maken heeft met de voortgang van de implementatie van maatregelen voor rechtmatigheidsbeheer. Hoe verder gevorderd, hoe meer er te toetsen is en hoe meer kritiek er mogelijk is. Mevrouw Bolten wil graag een discussie over de omvang van de programma’s en adviseert een beslissing te nemen over een ander systeem voor budgetoverhevelingen. Zij adviseert positief over de jaarrekening.

Mevrouw Lourens (D66) heeft de indruk dat, ondanks de kritische toon van de accountant, de planning & control cyclus goed beheerst wordt. Bovendien worden verbeteracties nadrukkelijk onderkend. Zij beschouwt 2004 als een overgangsjaar doordat het normenkader pas laat bekend was. Een dergelijk omvangrijk proces heeft z’n tijd nodig. Mevrouw Lourens zou ook graag de huidige programma-indeling van de begroting bespreken, maar veranderingen moeten wel haalbaar zijn.

De heer Van Putten (STIP) vraagt naar een reactie van de wethouder op de aanbevelingen van de accountant en de Rekeningencommissie en nuanceert de toonzetting van de accountant. Zijn fractie is van mening dat budgetoverhevelingen duidelijker moeten worden. Wellicht is het beter deze los te koppelen van de jaarrekening.

De heer Van Til (ChristenUnie/SGP) vraagt ook om budgetoverhevelingen beter inzichtelijk te maken. Hij zou graag willen discussiëren over de mate van detail van de jaarrekening. De heer Van Til dringt aan op het invoeren van een verplichtingenadministratie.

De heer De Koning (Stadsbelangen) spreekt uit dat de rijksoverheid een onmogelijke eis stelt door pas in het najaar van 2004 rechtmatigheidseisen neer te leggen. Hij beschouwt 2004 als een overgangsjaar. Hij vraagt wederom om budgetoverhevelingen tegelijk met de jaarrekening te behandelen. Voorts zou hij graag tussentijdse overzichten van de begrotingstotalen zien. Als suggestie noemt de heer De Koning om de doelen en activiteiten vanuit de begroting ook op te nemen in de jaarrekening. Hij vraagt of door de meeropbrengst bij lokale heffingen de leges naar beneden worden bijgesteld? De heer De Koning vraagt naar de noodzaak om € 1 miljoen te storten in de bestemmingsreserve personeelsbeheersplan.

Mevrouw Steffen (VVD) constateert dat het rekeningresultaat een positief saldo van € 4,4 miljoen laat zien en dat er een onthouding is wat betreft het rechtmatigheidsoordeel. 2004 is wat de VVD betreft een overgangsjaar, maar volgend jaar moet het echt goed zijn. Mevrouw Steffen heeft de indruk dat er door het ambtelijk apparaat keihard wordt gewerkt om alles in orde te krijgen. Zij vraagt waarom over- en onderschrijdingen zonder toelichting worden gepresenteerd. Het is lastig om een overzicht te krijgen omdat de saldi tussen begroting en de jaarrekening vaak verschillen. Het zou overzichtelijker zijn wanneer een overzicht wordt gegeven van wat het budget was, hoeveel er is uitgegeven en waarom dat meer of minder is dan gepland. De fractie van de VVD adviseert positief over de jaarrekening.

De heer Van Tongeren (CDA) noemt het positieve rekeningresultaat. De opbouw van het financiële resultaat bestaat uit een structureel hogere OZB-opbrengst dan geraamd en een hogere opbrengst bij de reiniging. Zijn fractie vraagt zich af of de tarieven daardoor omlaag kunnen. Voorts is er een onderbesteding op gebied van wijkaanpak en wonen te zien en hij vraagt een verklaring daarvoor.
De heer Van Tongeren maakt kritische opmerkingen over de financiële organisatie van de gemeente, gebaseerd op de opmerkingen van de accountant over verplichtingen en het proces van de totstandkoming van de jaarrekening. Hij concludeert dat de interne bedrijfsvoering niet op orde is. Bovendien constateert hij dat er een oordeelsonthouding is betreffende de rechtmatigheid. De gemeente Delft heeft kennelijk geen ambitie op dit punt.

Accountant mevrouw Westerhout geeft een toelichting op de kritische toon in het rapport van bevindingen. Zij legt uit dat de toon van het rapport kritischer is dan in voorgaande jaren, hetgeen te wijten is aan nieuwe ontwikkelingen. Ten eerste de nieuwe regels rondom rechtmatigheid. De accountant heeft zich op dat gebied onthouden van een oordeel. Dat zegt niets over het financiële beheer van de gemeente. Pas in november 2004 zijn de regels vanuit rijk duidelijk gemaakt. Het gaat voornamelijk over het zichtbaar maken van zaken die in de praktijk al gebeuren. De kritische opmerkingen over het financiële beheer zijn terug te voeren op de wijzigingen die het Besluit Beheer en Verantwoording Gemeentefinanciën (BBV) voorschrijft. Veel zaken moeten op een andere manier worden gepresenteerd. Dat is lastig wanneer de gemeente in 2004 nog via de oude verantwoordingsregels heeft geadministreerd. Mevrouw Westerhout constateert dat diverse raadsleden het rechtmatigheidsoordeel combineren met het financiële beheer, hetgeen onterecht is. Er zijn aandachtspunten betreffende het financiële beheer, maar er is wel een getrouwheidsoordeel.
Op dit moment is er wel een decentrale verplichtingenadministratie. Dat betekent dat er extra gecontroleerd moet worden op centraal niveau. Het verdient de voorkeur verplichtingen centraal vast te leggen. Dat gaat ook gebeuren in het nieuwe financiële systeem dat binnenkort wordt geïmplementeerd. De huidige opzet van de jaarrekening is volgens de regels van het BBV. De voorzieningen zijn door de jaarrekening heen gemuteerd en de zijn door reserves door raad goedgekeurd.

Wethouder Mooiweer zegt toe met een overzicht te komen van de stand van zaken m.b.t. de aanbevelingen van de accountant. Tevens zal er een voortgangsrapportage komen aangaande het plan van aanpak rechtmatigheid. Het college kan zich vinden in de aanbevelingen van de Rekeningencommissie. De portefeuillehouder kan zich vinden in een discussie over de indeling van de programmabegroting na de algemene beschouwingen. Hij zegt bovendien toe tussentijdse wijzigingen op te nemen in de jaarrekening. Wethouder Mooiweer spreekt uit dat een storting in personeelsreserve wel nodig omdat de reserve zo goed als geheel benut is en komt met een overzicht op hoofdlijnen voor de raadsvergadering van 30 juni as.
Wethouder Mooiweer voegt toe dat hij uitermate ontstemd is over de uitspraken van de heer Van Tongeren in de krant over ‘budgettaire chaos’.

Mevrouw Bolten vraagt of er een afspraak tussen de Rekeningencommissie en het college gemaakt kan worden om diverse keuzemogelijkheden die de commissie heeft aangegeven door te spreken. Wethouder Mooiweer stemt daarmee in en stelt voor in een notitie eerst een gemotiveerde keuze te presenteren.

De fractie van Leefbaar Delft adviseert negatief. De fracties van Stadsbelangen en CDA nemen het stuk mee terug naar de fractie. De fracties van GroenLinks, PvdA, D66, STIP, ChristenUnie/SGP en VVD adviseren positief.

 

7b

Burgerjaarverslag (583303)
De voorzitter licht toe dat het Burgerjaarverslag slechts ter kennisname aan de raad wordt aangeboden. De volgende fracties hebben aanbevelingen voor het burgerjaarverslag 2005.

· Toelichting over de toegevoegde waarde van het spreekuur van de burgemeester
  (de heren De Koning-Stadsbelangen- en Aközbek-CDA)
· Duidelijk maken dat de publieksbalie alleen verwijst, zij nemen geen beslissing.
  Producten niet alleen via de website aanbieden, ook via andere kanalen
  (mevrouw Steffen, VVD)
· Hoofdstuk over de raad toevoegen; raadsvergaderingen, moties amendementen
  en initiatieven (De heer Aközbek, CDA)
· Paragraaf over internationaal beleid opnemen en aanvullend onderzoek doen
  naar de bekendheid van het burgerjaarverslag onder Delftse burgers (de heer
  Tas, GroenLinks)
· Andere groepen, bijvoorbeeld kinderen aan het woord laten (Mevrouw Lourens,
  D66)
· Communiceren over wachttijden, zowel aan de balie als telefonisch (De heer
  Van Putten, STIP)
· Meer aandacht voor burgerinitiatief (diverse fracties)

Wethouder Mooiweer geeft de opmerkingen door aan de verschillende portefeuillehouders en stelt voor om in de Stadskrant speciale aandacht aan de verschillende participatiemogelijkheden (waaronder het burgerinitiatief) te schenken, rondom het verschijnen van de participatienota in september.

   

8.

Keuze Onderwerpen Raadsagenda
De heer Meuleman (Stadsbelangen) vindt de resterende raadsperiode te kort voor het agenderen van drie onderwerpen. Hij stelt voor om alleen het onderwerp Delft Kennisstad te agenderen aan de hand van het rapport van de Delftse Rekenkamer. Mevrouw Lourens (D66) stelt voor om de positie van Delft in de regio bij die discussie te betrekken.

De overige fracties sluiten zich aan bij dit voorstel, behalve de fractie van Leefbaar Delft, die geen enkel onderwerp wil agenderen.

   

9.

Sluiting
De vergadering wordt om 22.50 uur gesloten.

 

terug naar boven