
naar agenda

naar agenda
17 januari 2006
|
|
|
Voorzitter:
Mevrouw Van der Hoek
Commissiegriffier: De heer Cengiz
Portefeuillehouders: De heren Verkerk en Mooiweer
Aanwezig: De dames Bolten en Geursen.
De heren Blinker, Buis, Aközbek, Van Tongeren, Tas, De Wit,
De Koning, van Putten, Riphagen en Van den Doel.
Afmeldingen: De dames Steffen en
Lourens |
|
1. Opening en
mededelingen
De voorzitter opent de vergadering om 20.00 uur, heet de gasten welkom
en meldt dat voorafgaand aan deze commissievergadering de presentatie
‘Nieuwe Begrotingsopzet’ is gehouden. Daarin is afgesproken dat de
hand-out met het commissieverslag wordt meegezonden en ook op het RIS
wordt geplaatst. Mededelingen
wethouder Mooiweer: Het Ministerie
van Justitie heeft de landelijk tarief leges omtrent verklaringen van
goed gedrag vastgesteld. De gemeenten moeten dit ook vaststellen en
verwerken in de Leges Verordening 2006. Het voorstel is om dit conform
landelijke regelgeving te doen en dit in de raadstukken voor december
op te nemen. Het bedrag dat is gereserveerd voor de hulp aan de
slachtoffers van de Tsunami heeft nog niet haar doel gevonden. De
organisatie waar samenwerking mee gezocht werd, bleek over voldoende
middelen te beschikken. Op dit moment wordt nog gezocht naar een
passend project. De voorzitter
meldt dat de commissie zich kan vinden in de aankondigingen van de
wethouder. |
|
2.
Inventarisatie sprekers
De heer R. Kiel heeft zich gemeld als inspreker voor agendapunt 7: Wet
Extern Klachtrecht. |
|
3. Vaststellen
besluitenlijst Middelen en Bestuur 15 november 2005
De besluitenlijst wordt ongewijzigd vastgesteld. |
|
4. Vaststellen
lijst niet te bespreken stukken
De lijst wordt ongewijzigd vastgesteld. |
|
5. Rondvraag
De heer De Wit (Leefbaar Delft) heeft een schriftelijke rondvraag
ingediend: Wat zijn de voorwaarden van de huidige
rechtsbijstandverzekering voor het vergoeden van juridische bijstand
aan raadsleden (1) Tevens verzoekt hij de gemeente een collectieve
rechtsbijstandverzekering af te sluiten voor raadsleden voor wat
betreft alle zaken die verband houden met het functioneren als
raadslid (2).
De wethouder Mooiweer zegt toe dat het eerste punt van de vraag nog
voor de volgende commissievergadering beantwoord wordt. Verder vind
hij dat het tweede punt door de Raad zelf of de Griffie opgepakt moet
worden. |
|
6.
Huwelijksleges / Exploitatiekosten Stadhuis
De voorzitter geeft als eerste het woord aan de heer de Koning omdat
hij de commissieleden per mail heeft geattendeerd op informatie vanuit
het college op vragen die hij had gesteld met betrekking tot dit
onderwerp. De heer de Koning
(Stadsbelangen) merkt op dat hij het vreemd vindt dat de informatie
die hij destijds heeft ontvangen niet terug te vinden is in de memo
die nu voorligt. Daarnaast zijn er ook verschillen in de genoemde
bedragen. Wethouder Mooiweer geeft
aan dat er in de communicatie met de Griffie iets is misgegaan
waardoor onduidelijkheid is ontstaan over de verzending. De wethouder
ging ervan uit dat de genoemde informatie ook automatisch aan de
andere cie-leden verzonden zouden worden.
Tijdens de behandeling komt aan de orde :
Het gegeven dat in Delft 12 gelegenheden
worden aangeboden om zonder kosten de huwelijksvoltrekking te laten
voltrekken, terwijl landelijke regelgeving er minimaal 4 voorschrijft.
Het feit dat de kosten voor het gratis trouwen in zijn geheel worden
doorberekend naar de betaalde huwelijksvoltrekkingen; de
financieringssystematiek dus.
Het gegeven dat de prijsverschillen tussen intern verhuur en extern
verhuur van het Stadhuis erg hoog zijn en de doorberekening van de
kosten niet altijd helder is.
Het aantal huwelijksvoltrekkingen van ‘buiten’ Delft; hoeveel
mensen van buiten Delft komen hier (gratis) trouwen.
Wethouder Mooiweer geeft aan dat hij de genoemde verschillen in de
bedragen zo spoedig mogelijk zal uitzoeken en als er fouten zijn
gemaakt dat ook te zullen corrigeren. Voor de raadsbehandeling zal hij
de commissie hierover informeren.
Burgemeester Verkerk merkt op:
-Dat de kosten voor het ‘kosteloos’ trouwen inderdaad worden
gedekt door de
betaalde huwelijksvoltrekkingen.
-Dat als de raad het anders wil zij ook de dekking daarvoor moet
aangeven.
-Dat de voorgestelde verhoging van 38 % hoog lijkt, maar gebaseerd is
op de
werkelijke bedrijfskosten.
Verder wijst de burgemeester erop dat er geen inzicht is in hoeveel
huwelijken van ‘niet’ Delftenaren plaatsvinden in het Stadhuis. De
gemeente is niet bevoegd verandering in regelgeving aan te brengen
voor wat betreft de huwelijksvoltrekkingen van niet in Delft
woonachtige bruidsparen. De nadere becijfering rond de exploitatie van
het Stadhuis is op dit moment een exercitie die hele interessante
uitkomsten met zich kan meebrengen maar die zijn nu niet aan de orde,
tenzij de Raad daartoe besluit. De voorzitter concludeert dat:
· De fracties ChristenUnie/SGP, STIP, GroenLinks positief adviseren
· De fractie van VVD ook positief adviseert en tevens aankondigt
binnen niet al te
lange tijd te komen met een initiatiefvoorstel Trouwen in
Delft; trouwlocaties.
· De fractie van Stadsbelangen, Leefbaar Delft, PvdA en CDA het
onderwerp mee
terug nemen voor fractieberaad.
Het onderwerp wordt op de bespreekagenda geplaatst van de Raad. |
|
7. Wet Extern
Klachtrecht en gemeentelijke Ombudscommissie
Op dit onderwerp houdt de inspreker de heer Ravindra Kiel van de
Belangen- vereniging Rotterdamseweg Noord een betoog tegen het
voortzetten van het klachtrecht via de Ombudscommissie. De Griffie
ontvangt van de inspreker de integrale tekst op papier voor diegenen
die het nogmaals willen lezen. De
voorzitter dankt de heer Kiel voor zijn bijdrage en vraagt de
commissie in de behandeling de keuze aan te geven tussen de Nationale
Ombudsman of de gemeentelijke Ombudscommissie. De
commissie is verbaasd dat dit onderwerp nu op de bespreekagenda is
geplaatst. In de commissievergadering van september 2005 is nog het
jaarverslag van de gemeentelijke Ombudscommissie aan de orde geweest,
zonder verwijzing naar de wetswijzigingen. De commissie wil graag
weten waarom nu die keuze wordt voorgelegd. Verder worden de volgende
vragen gesteld en opmerkingen gemaakt:
- Is de kostenberekening van €
12.000 voor de gemeentelijke Ombudscommissie
realistisch ingeschat en zijn alle kosten daarin meegenomen; is
dat bedrag ook
voldoende bij een stijging van het aantal klachten?
- Is er nagedacht over communicatie richting de burgers als er wordt
overgestapt
naar de Nationale Ombudsman en is daar ook voldoende tijd voor
als dat per 1
januari ingaat.
- Kan er ook terugkoppeling van de bevindingen plaatsvinden naar de
cie M&B als er
wordt gekozen voor de Nationale Ombudsman.
- Wat zijn de afhandelingstermijnen van de Nationale Ombudsman?
De burgemeester geeft aan dat het door hoge werkdruk bij de afdeling
Rechts- beschermingbedrijf aan de aandacht is ontsnapt. Helaas is het
ook ontsnapt aan de aandacht van de burgemeester. Hij biedt hier zijn
excuses voor aan.
Hij geeft verder aan dat de kosten realistisch zijn ingeschat, de
communicatie naar de burgers goed en tijdig te organiseren zal zijn en
dat de afhandelingtermijn bij de Nationale Ombudsman goed geregeld is.
Ook geeft de burgemeester aan dat terugkoppeling naar de commissie
georganiseerd kan worden als er wordt gekozen voor de Nationale
Ombudsman. Nadat de voorzitter
nogmaals heeft aangedrongen om een keuze te maken in de tweede termijn
komt zij tot de conclusie dat:
- De fracties van GroenLinks en
Leefbaar Delft hun voorkeur hebben geuit voor de
Landelijke Ombudsman.
- De fracties STIP, CDA en CU/SGP voorkeur hebben voor de
gemeentelijke
Ombudscommissie.
- De fracties van VVD, PvdA en Stadsbelangen het nog in hun fracties
willen
bespreken.
De voorzitter concludeert dat het punt in de raadsvergadering van 22
december op de bespreekagenda zal staan. |
|
8. Toelichtende bespreking
Eneco
Naar aanleiding van het aanbod van wethouder Mooiweer om een
informatieve presentatie te organiseren over dit onderwerp voor de
commissievergadering van januari 2006 wordt voorgesteld de behandeling
van dit agendapunt ook te verschuiven naar die vergadering. De
voorzitter stelt voor om nu wel de punten te inventariseren die door
de externe deskundige, de heer Dijkema, meegenomen dienen worden in
zijn presentatie. De Griffie wordt gevraagd de
vragen zo spoedig mogelijk uit te werken en op te sturen naar de
commissieleden, die kunnen dan nog voor Kerst met aanvullende vragen
komen. De totale vragenlijst gaat via de wethouder naar de heer
Dijkema. De vragen die tijdens de vergadering
worden geïnventariseerd zijn:
Leefbaar Delft:
Leefbaar Delft geeft aan dat een groot bedrijf
wordt gesplitst in 51% en 49% en dat het personeel hier niet tevreden
mee is. Is zo’n bedrijf dan nog levensvatbaar? Moet de splitsing wel
plaatsvinden? Heeft de gastspreker andere voorbeelden?
Wat zijn de verwachte ontwikkelingen van de prijzen als gevolg van de
privatisering?
Heeft privatisering invloed op het onderhoud (ontstaat er
achterstallig onderhoud)? Hoe zal hiermee omgegaan worden en wat zijn
de ervaringen op dit terrein?
PvdA:
Kan de gastspreker aangeven hoe hij tegen de
splitsing aan kijkt, tegen de achtergrond van de discussie rond
liberalisering? Wat is de verwachte waardeontwikkeling van het bedrijf
als het wordt verkocht (gesplitst of niet)
Heeft privatisering invloed op de prijs van het geleverde product?
Hoe kunnen de belangen van de gebruikers gewaarborgd worden na
privatisering?
GroenLinks:
Kan de gastspreker een toelichting geven op de
positie van de provincie Noord-Brabant en andere gemeenten die
besloten hebben niet hun aandelen te verkopen?
STIP:
Kan de gastspreker inzicht geven in
leveringszekerheid en prijsontwikkeling. Welke rol kan de gemeente bij
deze punten spelen als er gesplitst wordt?
Hoe zit het met de leveringszekerheid en welke rol kan de gemeente
hierin nog spelen als het gaat om bepaalde garanties.
Stadsbelangen:
Sluit zich aan bij de vragen over
leveringszekerheid.
VVD:
Sluit zich aan bij de vragen over
leveringszekerheid.
Wil meer duidelijkheid, informatie over het contract/convenant en
contractbreuk e.d.
CDA:
Wil meer inzicht in de spelers op de
internationale markt (i.k.v consolidatie).
Wet Fido; hoe verhoudt dit zich met Eneco en met bijvoorbeeld het
voornemen van de gemeente om een eigen Warmtebedrijf op te zetten. |
|
9. Sluiting
De voorzitter sluit de vergadering om 22.20 uur en wenst iedereen een
gezellige Lichtjesavond op dinsdag 14 december. |
|
|