BIJLAGE

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aanvraagformulier  voor  Gemeentegarantie

 

(niet bestemd voor woningcorporaties en zorginstellingen)

 


Inhoudsopgave

 

1. Aanvraag voor Gemeentegarantie  5

2. Overzicht mee te zenden informatiestukken  9

3. Algemene gegevens, schema  11

4. Algemene vragen  14

5. Borgingsruimte  15

6. Sturings- en beheersingsinstrumentarium   19

 

 

Bijlagen

 

Bijlage A: Groeps- en holdingstructuren  24

 

Bijlage B: Samenwerkingsverbanden en gelieerde stichtingen  26

 

Bijlage C: Meldingsformulier fusie / splitsing  28

 

Bijlage D: Voorbeeldtekst instemming Raad van Toezicht of Bestuur 29

 


Toelichting op: 1. Aanvraag gemeentegarantie

 

Vooraf

Een gemeentegarantie is een kostbaar goed.  Als sociaal en of maatschappelijke ondernemer bent u zelfstandig verantwoordelijk voor het beleid, de exploitatie en de financiële continuďteit van de onderneming. U hebt deze functie aanvaard en kent hierin een (ver)zelfstandige positie. Desalniettemin vraagt u aan de gemeente op te treden als (gelimiteerd) risicodragend partij, zonder dat de onderneming noemenswaardige contra prestaties levert. Als ondernemer realiseert u een enorm financieel gewin bij verkrijging van een gemeentegarantie. De financier ziet niet u, maar de borg als tegenpartij en kan daarom geheel risicoloos een financiering verstrekken tegen gunstige voorwaarden. Door de garantie is de gemeente voor een (zeer) lange tijd risicodrager geworden voor de terugbetaling van rente en aflossing van uw lening. Impliciet houdt dit in, dat de onderneming vrijelijk haar business plan kan uitvoeren, waarvoor een derde (gelimiteerd) garant staat. Doordat de gemeente de plaats in neemt als risicodrager voor uw onderneming, achten wij het niet meer dan redelijk en billijk dat de aanvrager onderworpen wordt aan een uitgebreide “assesment”.

 

U dient zich te realiseren dat het slechts een aanvraag is. U contactpersoon bij de gemeente zal optreden als accountmanager voor de aanvraag. In geen geval kunt u rechten ontlenen aan deze aanvraag. Het is ook niet uit te sluitend dat aanvullende informatie nodig is om de aanvraag in behandeling te nemen.

 

Voor de behandeling van de aanvraag dient u rekening te houden met circa 6 weken. Daarnaast zal de garantie eveneens tot stand moeten komen. De bestuurlijke behandeling bij de gemeente is circa 2 weken. De doorloop- en behandelingtijd bij externe partijen (notaris, geldgever, aanvrager en dergelijke) varieert.

De gemeente kan de beslistermijn eventueel verlengen met circa 4 weken. U krijgt dan vooraf bericht over de verlenging.

 

Algemeen

De aanvraag moet worden ondertekend door degene(n) die daartoe volgens de statuten en het geldende Handelsregister van de Kamer van Koophandel gerechtigd is (zijn).

 

Wanneer de aanvrager deel uitmaakt van een zogenaamde 'groepsstructuur' moet duidelijk gemaakt worden of de aanvraag alleen voor de aanvrager of voor alle groepsleden gezamenlijk gedaan wordt. Als de hele groep (via de holding) aanvrager doet moet de informatieverstrekking op geconsolideerd niveau plaats vinden.

 

Gemeentegarantie houdt ook in, dat u aan de gemeente het recht van hypotheek geeft op onroerende goederen. Hiervoor is meestal instemming van de Raad van Toezicht dan wel Bestuur nodig. De schriftelijke vastlegging van dit besluit moet bij de eerste borgingsaanvraag in ons bezit te zijn.

 

Als bijlage D is toegevoegd een voorbeeldtekst voor de instemming van Raad van Toezicht of Bestuur.

 

Inleiding

Zodra een instelling een lening wil borgen stuurt de instelling een aanvraag voor gemeentegarantie met een verzoek tot garantie voor een nieuwe of bestaande lening in.

 

 

Bij een verzoek tot garantie dient aangegeven te worden op welke activa de lening betrekking heeft. Aangetoond moet worden dat het gaat om activa, waarvan de rente en aflossing kan worden terugbetaald.

 

Een aanvraag kan gebaseerd worden op een bouwvergunning of meerdere vergunningen. Voorwaarde is wel dat de aanvraag duidelijk maakt waar de financiering voor bedoeld is en waar de borging betrekking op heeft. De relatie tussen lening en activa is ook noodzakelijk in verband met de te verstrekken zekerheden.

 

Indien in het verleden al zekerheden zijn afgegeven op de betreffende activa zal gezocht moeten

worden naar een passende oplossing. De standaardregeling is dat de Gemeente Delft hoe dan ook recht van 1e hypotheek op de onderliggende onroerende zaken verkrijgt. Eventuele andere geldgevers dienen dus afstand te doen van hun positie.

 

Hieronder volgt een korte uitleg over de verschillende vragen. Mochten er onduidelijkheden zijn, neem voor inzending contact op met uw contactpersoon bij de Gemeente Delft.

 

Toelichting 'Specificatie van de te borgen leningen'

In dit deel van het borgingsformulier wordt aangegeven welke nieuwe leningen de instelling wil gaan aantrekken en welke bestaande leningen onder borging worden gebracht. De bedragen tellen op tot het aangevraagde totaal bedrag.

 

Toelichting 'Toelichting op de gevraagde borging'

Vermelding van instelling(en) en locatie(s) van de rechtspersoon waarop de borging betrekking heeft is nodig om te kunnen vaststellen dat dit voldoet/voldoen aan de eisen. Tevens wordt een koppeling gelegd tussen de eigendomssituatie en de zekerhedenpositie

 

Zoals hiervoor vermeld moeten de activa waarop de te borgen leningen betrekking hebben, terugverdiend kunnen worden. Het berekenen van de discounted cash flow is een absoluut vereiste. Bovendien kan nooit meer geborgd worden dan de boekwaarde van het onroerend goed.

 

De berekeningen worden uitgevoerd in hoofdstuk 5. De gemeente zal een koppeling leggen tussen de bedragen van de aanvraag en de uitgevoerde berekeningen.

 

Toelichting 'Bouw ' (nieuwbouw)

Bij het aanvragen van een borging voor bouw is een vergunning of een subsidiebeschikking vereist. Daarnaast dienen de stichtingskosten overeenkomstig de aanbestedingsprocedure te worden opgegeven. Het is niet mogelijk meer te borgen dan het bedrag van de stichtingskosten of goedkeurende (subsidie)beschikking, mits de exploitatie de lasten kan dragen (financiële toets hoofdstuk 5)

 

De gestelde vragen zijn zodanig geformuleerd dat ze eenvoudig met ja of nee beantwoord kunnen worden. Bij een beperkt aantal vragen wordt een nadere toelichting gevraagd.

 

Toelichting Renovatie en bouwkundige aanpassingen (bestaande bouw)

Bij bestaande bouw geleden in principe dezelfde uitgangspunten als bij nieuwbouw.

 

Toelichting Gegevens looptijd borging'

In dit gedeelte wordt gevraagd naar de matching tussen de boekwaarde van de te borgen activa en de

restschuld van de lening(en). Het te borgen bedrag mag de boekwaarde van de activa of lagere bedrijfswaarde van de activa niet te boven gaan. Indien uit de tabel blijkt dat dit in enig jaar wel het geval is, dan is borging in principe niet mogelijk. De instelling dient de aanvraag zodanig op te stellen dat de situatie van overfinanciering niet voorkomt.

 

Toelichting Gegevens eigendom en zekerheden'

De algemene gegevens moeten duidelijk maken op welke activa de borging betrekking heeft. Ook moet duidelijk worden dat de aanvrager volledig (juridisch en economisch) eigenaar is van de activa waarop de zekerheidsrechten kunnen worden gevestigd. Er mag immers geen strijdigheid ontstaan met reeds afgegeven zekerheden door de aanvrager.

1. Aanvraag voor Gemeentegarantie

 

 

 

 

 

 

Aanvragende rechtspersoon

 

 

 

 

 

 

 

Postbusnummer

 

 

 

 

 

 

 

Postcode en plaats

 

 

 

 

 

 

 

Adres

 

 

 

 

 

 

 

Postcode en plaats

 

 

 

 

 

 

 

Telefoon- en faxnummer

 

Website

 

 

 

 

 

Directie

 

 

 

 

 

 

 

Telefoon/Fax

 

E-mail

 

 

 

 

 

Fin.dir.

 

 

 

 

 

 

 

Telefoon/Fax

 

E-mail

 

 

 

 

 

Contactpersoon

 

 

 

 

 

 

 

Ondergetekende verzoekt Garantie van de gemeente Delft voor een bedrag               groot    

 

Voor een periode                                                                                                    van .………….../

 tot…….………….

 

 

 

 

Ondergetekende verklaart:

 

 

 

- dat de in dit formulier (met bijlagen) gevraagde gegevens naar waarheid zijn verstrekt;

- dat daarbij de door de Gemeente Delft vastgestelde regels en waarderingsgrondslagen, zoals beschreven

  in de toelichting bij dit formulier, zijn gevolgd;

 

 

- dat hem/haar geen - niet in deze vragenlijst vermelde - mogelijke verplichtingen bekend zijn,

  ook ten aanzien van gelieerde rechtspersonen, uit hoofde van garanties of andere verbintenissen,

  lopende of verwachte processen, schadeclaims, belastingen, wettelijke voorschriften of door

  Welke oorzaak dan ook;

 

 

 

- dat bij garantieverstrekking de verplichtingen zonder voorbehoud te aanvaarden en na te leven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Aldus getekend te

 

Datum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Raad van Bestuur/Directie

Naam

 

 

(conform Handelsregister)

 

 

 

 

Handtekening

 

 


Specificatie van de te borgen leningen

 

lening 1

lening 2

lening 3

lening 4

lening 5

omvang hoofdsom

 

 

 

 

 

looptijd

 

 

 

 

 

aflossingswijze

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(verwachte) stortingsdatum

 

 

 

 

 

(verwachte) einddatum

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bestaande lening        (B)

 

 

 

 

 

nieuwe lening             (N)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

geldgever

 

 

 

 

 

huidige percentage

 

 

 

 

 

(verwachte) percentage

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

rentevast periode

 

 

 

 

 

datum renteherziening

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

vervroegde aflossing:

 

 

 

 

 

'- mogelijkheden toelichten

 

 

 

 

 

"- wanneer

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zijn rentederivaten van toepassing

 

 

 

 

 

 

 

Toelichting op de gevraagde borging

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Wordt de borging gevraagd voor specifieke objecten

Ja

 

 

Nee

 

 

(Als bijlage meezenden omschrijving en kadastrale gegevens)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Gaat u of heeft u bij een waarborgfonds of borg een aanvraag ingediend

Ja

 

 

Nee

 

 

(Zo ja, als bijlage meezenden de aanvraag)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nieuwbouw

 

 

 

 

 

3

Is de aanvraag voor (vervangend) nieuwbouw

Ja

 

 

Nee

 

 

Zo ja, wat het investeringingsbedrag

 

 

 

 

 

Zij alle (bouw)vergunningen afgegeven (zo nee, toelichten in aparte bijlage)

Ja

 

 

Nee

 

 

Heeft de aanbesteding al plaatsgevonden

Ja

 

 

Nee

 

 

Zo ja, wat is het bedrag van de aanbesteding (specificatie meezenden)

 

 

 

 

 

Zo nee, raming van de stichtingskosten (specificatie meezenden)

 

 

 

 

 

Wordt een deel van de stichtingskosten zelf bekostigd (specificatie meezenden)

Ja

 

 

Nee

 

 

Wordt een deel van de stichtingskosten gesubsidieerd (beschikking meezenden)

Ja

 

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(geplande) Bouwperiode                                                                                           

van

 

 

tot

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Is de bouw reeds gestart

Ja

 

 

Nee

 

 

Wat is tot nu toe aan stichtingskosten besteed

 

 

 

 

 

Worden deze kosten uit eigen middelen gefinancierd (zo nee, contact meezenden)

Ja

 

 

Nee

 

 

Is de bouw reeds gerealiseerd

Ja

 

 

Nee

 

 

Is de eindafrekening opgemaakt

Ja

 

 

Nee

 

 

Verwacht u of heeft er een overschrijding van de stichtingskosten plaatsgevonden

Ja

 

 

Nee

 

 

Worden overschrijdingen door derden geneutraliseerd of bekostigd

Ja

 

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bestaande bouw

 

 

 

 

 

4

Is er sprake van renovatie of bouwkundige aanpassing van het onroerend goed

Ja

 

 

Nee

 

 

 Zo ja, wat is het investeringsbedrag

 

 

 

 

 

Zijn hiervoor bouwvergunningen nodig of al afgegeven

Ja

 

 

Nee

 

 

Zo nee, waarom niet

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zijn alle gebruikelijke verzekeringen voor de renovatie/aanpassing afgesloten

Ja

 

 

Nee

 

 

Wat zijn de stichtingskosten (specificatie als bijlage meezenden)

 

 

 

 

 

Wat is de taxatiewaarde van het pand (zelfde kadastrale nummer als bij vraag 1)

 

 

 

 

 

Wat is de verzekerde waarde van het pand

 

 

 

 

 

Wordt een deel van de kosten zelf bekostigd (specificatie als bijlage meezenden)

Ja

 

 

Nee

 

 

Wordt een deel van de kosten gesubsidieerd (beschikking meezenden)

Ja

 

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

 

(geplande) periode van uitvoering

van

 

 

tot

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hoeveel bedragen de tot nu toe bestede kosten

 

 

 

 

 

Zijn deze kosten extern gefinancierd (meezenden arrangement)

Ja

 

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gegevens eigendom en zekerheden

 

 

 

 

 

5

Is de aanvrager volledig (juridisch en economisch) eigenaar van het registergoed

Ja

 

 

Nee

 

 

Zo nee, wie is mede eigenaar Uittreksel kadaster meesturen en toelichting bijlage

Ja

 

 

Nee

 

 

Wat is de boekwaarde van het onderpand

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Is er pandrecht verstrekt op inventaris en of vorderingen. (Zo ja, specificatie in

 

 

 

 

 

 

een bijlage nader toelichten. Ook aan wie)

Ja

 

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Zijn er reeds zekerheden, hypotheekverklaringen of andere beperkende

 

 

 

 

 

 

Bepalingen op het registergoed afgegeven.  (Zo ja, specificatie in een bijlage

 

 

 

 

 

 

Nader toelichten. Ook aan wie)

Ja

 

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gegevens looptijd borging

looptijd

boekwaarde activa

boekwaarde activa

Totaalwaarde

restschuld

restschuld

Totaalwaarde

Saldo

 

bestaand

van de aanvraag

activa

bestaande leningen

te borgen lening

restschuld

activa/restschuld

2003

 

 

 

 

 

 

 

2004

 

 

 

 

 

 

 

2005

 

 

 

 

 

 

 

….

 

 

 

 

 

 

 

e.v.

 

 

 

 

 

 

 

 

Toelichting op: 2. Overzicht mee te zenden informatiestukken

 

In de kolom 'checklist' kunt u aankruisen welke documenten zijn meegezonden.

 

Financiële stukken

Als de jaarrekening van een verstreken jaar nog niet definitief is vastgesteld, ontvangen wij graag de conceptjaarrekening of, wanneer deze ook nog niet gereed is, een (uitgebreide) kwartaalrapportage over het 4e kwartaal, waaruit de financiële gang van zaken over het gehele afgelopen jaar blijkt.

 

Bij de gevraagde rapportages van de externe accountant (nummer 4, 5 en 6) komt het voor dat de aanduidingen uiteenlopen. Bijvoorbeeld: de managementletter wordt soms 'brief met bevindingen' genoemd. Wat de naam ook mag zijn, wij vinden het noodzakelijk inzicht te hebben in de bijzonderheden die niet in de jaarrekening voorkomen (over de diverse balansposten en verplichtingen). Ook willen we kennis nemen van de opvatting van de externe accountant over de administratieve organisatie, de interne controle en de planning- en controlecyclus.

 

Het kan voorkomen dat geen managementletter wordt opgesteld of dat uw managementletter en verslag AO/IC controle geen informatie bevat over één of meer van de hierboven genoemde punten. Aangezien die informatie door ons heel belangrijk wordt gevonden om uw aanvraag goed te kunnen beoordelen, kunnen wij u vragen om uw accountant hierover een schriftelijke verklaring te laten opstellen.

 

Algemene stukken

Ook wanneer de aanvrager deel uitmaakt van een zogenaamde groepsstructuur, ontvangen wij graag de statuten en uittreksels KvK van alle rechtspersonen binnen de groep.

 


2. Overzicht mee te zenden informatiestukken

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

t = jaar van laatst vastgestelde jaarrekening

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nr.

Omschrijving

Checklist

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Financiële stukken

 

 

 

 

 

 

 

 

1

Jaarrekeningen jaar t en t-1

 

 

 

 

 

 

 

 

2

(meerjaren) Begroting jaar t + 1

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Managementinformatie (laatste kwartaalrapportage)

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Managementletter accountant aan de RvB/Directie

 

 

 

 

 

 

 

 

5

Verslag interimcontrole accountant inzake AO/IC

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Verslag accountant aan Raad van Toezicht

 

 

 

 

 

 

 

 

Algemene stukken

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Statuten per (verbonden) rechtspersoon

 

 

 

 

 

 

 

 

8

Uittreksel KvK (per rechtspersoon)

 

 

 

 

Specifieke stukken

 

 

 

 

 

 

 

 

9

Berekeningen Financiële Toetsing stap 1,2 en 3 per (verbonden) rechtspersoon

 

 

 

 

 

 

 

 

10

Hieronder specificeren:

 

 

 

 
Toelichting op: 3. Algemene gegevens, schema

 

In het schema moeten alle instellingen of bedrijven worden vermeld die door de aanvragende rechtspersoon geëxploiteerd worden. Daarbij wordt per instelling aangegeven onder welke wetgeving zij valt.

 

U vermeldt:

-          in de kolom 'naam' de functionele werknaam van de instelling;

-          in de kolom 'vestigingsplaats' de fysieke locatie;

-          in de kolom 'categorie' de officiële aard van de activiteit, zoals bijvoorbeeld ouderenzorg, welzijnswerk, voetbalvereniging, woningcorporatie;

-          in de kolom 'toegelaten instelling' de door derden (Rijksoverheid of landelijke, provinciale of gemeentelijke overheid) officieel vastgestelde inschrijvingsnummer bij beschikking;

-          in de kolommen 'subsidie' aangeven welke subsidieafspraken zijn gemaakt en voor hoe lang.

 

Wordt de aanvraag gedaan ten behoeve van meerdere rechtspersonen, dan moet vermeld worden welke instelling door welke rechtspersoon wordt geëxploiteerd.

 


3. Algemene gegevens, schema

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Overzicht van alle instellingen die vallen onder de aanvragende rechtspersoon:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

subsidiegegevens

 

 

 

 

 

 

 

 


Naam instelling

Vestigingsplaats

Categorie

Toegelaten

Subsidienaam

 

Subsidienaam

 

Subsidienaam

 

 

 

 

 

bedrag

duur

bedrag

duur

bedrag

duur

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Toelichting op: 4. Algemene vragen

 

Vraag 2

Deze vraag is bedoeld om inzicht te krijgen in samenwerkingsverbanden en banden met gelieerde stichtingen of bedrijven, voor zover deze een financieel risico kunnen meebrengen. Onder samenwerkingsverbanden verstaan we situaties waarin er sprake is van dienstverlening aan, of door een andere rechtspersoon, waarbij er ook een financiële relatie is. Het gaat om een structurele relatie, niet om incidentele dienstverlening. Dit kan ook de vorm hebben van het gezamenlijk ontplooien van activiteiten. Een financiële relatie bestaat als er facturen worden uitgewisseld, sprake is van een rekening-courant verhouding, of garantstellingen plaatsvinden. Onder gelieerde stichtingen wordt hier verstaan stichtingen waarmee een bestuurlijke band bestaat, zonder dat er een groeps- of holdingstructuur is.

 

Vraag 3

Deze vraag gaat over komende fusie, splitsing (ontvlechting, verzelfstandiging van activiteiten) of vorming van een groepsstructuur. Wanneer u op deze vraag bevestigend antwoordt, dan kunt u in bijlage C nadere informatie verstrekken.

 

Vraag 5 en 6

Bij borging van leningen krijgt de gemeente Delft van u een recht van hypotheek (of verpanding op de activa). In alle gevallen zal altijd recht van 1e hypotheek worden GEVESTIGD. Bij investeringen in huurpanden en de meeste BTW-constructies is dit niet mogelijk, want u hebt deze activa niet in eigendom. De vragen zijn dan ook bedoeld de gemeente vroegtijdig inzicht te geven in het bestaan en de omvang van dergelijke activa. Dit kan voor ons aanleiding zijn nadere informatie te vragen over bijvoorbeeld de duur van de huurovereenkomst in relatie tot de afschrijvingstermijnen van de betreffende investeringen.

 

Vraag 9

Deze vraag is bedoeld om zicht te krijgen op risico’s in de kwaliteit van dienstverlening, die mogelijk invloed kunnen hebben op de financiële positie.

 

 


4. Algemene vragen

 

Juridische structuur

 

 

 

 

 

1

Is de stichting onderdeel van een groeps- en/of holdingstructuur

 

 

 

 

 

 

met meerdere rechtspersonen waartussen een bestuurlijke en/of

 

 

 

 

 

 

financiële verwevenheid bestaat? (Zo ja, toelichten op bijlage A)

Ja

 

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Is er sprake van samenwerkingsverbanden en/of gelieerde rechts-

 

 

 

 

 

 

personen, waarbij financieel risico wordt gelopen? (Zo ja, toelichten op bijlage B)

Ja

 

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

3

Verwacht u tussen nu en 3 jaar een fusie, splitsing of andere

 

 

 

 

 

 

aanpassing van de bestuurlijke, organisatorische of juridische

 

 

 

 

 

 

structuur? (Zo ja, toelichten op bijlage C of op een aparte bijlage)

Ja

 

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

4

Heeft de stichting zich verbonden voor de nakoming van bestaande

 

 

 

 

 

 

of toekomstige schulden van derden?

 

 

 

 

 

 

(Zo ja, toelichten op bijlage A, B of een aparte bijlage)

Ja

 

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

Eigendom (on)roerende zaken

 

 

 

 

 

5

Hebt u geďnvesteerd in niet gesubsidieerde activa?

 

 

 

 

 

 

(Zo ja, in een bijlage nader toelichten)

Ja

 

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Hebt u geďnvesteerd in (on)roerende zaken waarvan u geen (juridische)

 

 

 

 

 

 

eigenaar bent? (Zo ja, in een bijlage nader toelichten)

Ja

 

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

Verandering financiële positie

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Zijn er belangrijke gebeurtenissen geweest na afloop van het boekjaar

 

 

 

 

 

 

van de laatst vastgestelde jaarrekening (aangaan van verplichtingen,

 

 

 

 

 

 

schadeclaims, bijzondere risico's) die van invloed kunnen zijn op de

 

 

 

 

 

 

financiële positie? (Zo ja, in een bijlage nader toelichten)

Ja

 

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

8

Verwacht u de komende jaren een substantiële verandering in uw

 

 

 

 

 

 

financiële positie zoals capaciteitswijziging,  subsudieswijziging, enz.?

 

 

 

 

 

 

 (Zo ja, in een bijlage nader toelichten)

Ja

 

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

Overige

 

 

 

 

 

 

9

Zijn er in de laatste rapportage van de accountant of externe Toezicht

 

 

 

 

 

 

-houder in het kader van de subsidiering opmerkingen gemaakt dan wel

 

 

 

 

 

 

aanwijzingen gegeven die van substantiële invloed zijn of kunnen

 

 

 

 

 

positie van de instelling?

 

 

 

 

 

 

(Zo ja, in een bijlage nader toelichten)

Ja

 

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

10

Wordt op dit moment gebruik gemaakt van rentederivaten (FRA's,

 

 

 

 

 

 

renteswaps, caps, collars, opties of andere vormen) of bent u

 

 

 

 

 

 

voornemens dit te doen? (Zo ja, in een bijlage nader toelichten)

Ja

 

 

Nee

 


Toelichting op: 5. Financiële Toetsing

 

De financiële toets is gericht op de terugbetalingscapaciteit van de aanvragen. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van de zogenaamde “ DISCOUNTED CASH FLOW METHODIEK”.

 

Door integraal naar de totale exploitatie en vermogensontwikkeling te kijken, beoordeelt de gemeente in hoeverre het verantwoord is een borgtocht af te geven.

 

In de eerste plaats wordt ten behoeve van de gemeente altijd recht van 1e hypotheek gevestigd op het onroerend goed. In de tweede plaats dient de lening, en dus de hypotheek, te worden afgebouwd binnen een termijn van 20 jaar. Ten derde mag het financieringsrendement niet meer bedragen dan  0,05% boven het fundingsniveau voor decentrale overheden.

 

De gemeente beoordeelt de financiële positie vanuit twee invalshoeken, te weten de huidige exploitatie en vermogensontwikkeling (zie stap 1 en 2) en de toegevoegde waarde van de investering (zie stap 2).

 

Het is noodzakelijk dat de aanvrager alle berekeningen maakt en aandaagt. Voorts is het noodzakelijk dat alle vragen worden beantwoord.

 

Onderstaand worden de stappen 1 tot en met 3 doorgenomen.

 

De aanvrager dient de berekeningen, alsmede de uitkomsten daarvan op een aparte bijlage in te leveren.

 

Stap1

In deze stap wordt de bestaande exploitatie getoetst. Per onderdeel dient u uw planningsgegevens (dit moet aansluiten met de begroting)  in te vullen. Voorts dient u rekening te houden met de genoemde indexstijgingen en normbedragen.

 

De exploitatieduur is gekoppeld aan hert bouwjaar van de onroerende zaken. Er wordt uitgegaan van een exploitatietermijn van 40 jaar. Met andere woorden, als de onroerende zaken 30 jaar oud zijn, dan is de exploitatieduur nog 10 jaar. Bij meerdere onroerende zaken dient u uit te gaan van het gewogen gemiddelde.

 

Stap2

In deze stap wordt de financieringsruimte bepaald. Hierop neemt u de gegevens over uit de jaarrekening. Tevens vermeldt u hier de contante waarde van de bedragen uit stap 1.  Het contant maken van de cash flows is relatief makkelijk. Elke spreadsheet toepassing kent de functie (netto)contante waarde of (net) present value. Ook kunt u de berekeningen met de hand uitvoeren. Voorbeeld:

Cash flow  jaar 1:          € 10.000 / 1,065                                               =

Cash flow  jaar 2:          € 18.000 / 1,065 / 1,065                        =         

           

Cash flow jaar 10:          -/- € 1.000 / 1,065 / 1,065 …/ 1,065 (10keer)=                 +

Totaal contante waarde


5. Financiële Toetsing (de borgruimte)

 


 

 


 
 Toelichting op: 6. S

 

 
turings- en beheersingsinstrumentarium

 

Een goed sturings- en beheersingsinstrumentarium zijn noodzakelijk om tijdig in te kunnen spelen op veranderende omstandigheden. Het belang hiervan voor de continuďteit van de bedrijfsvoering neemt toe. De antwoorden op de vragen verschaffen ons hierover enig inzicht. De inhoud van de rapportages van de accountant (AO/IC controle, managementletter) geeft ons hierover aanvullende informatie.

 

Het sturings- en beheersingsinstrumentarium komen in een eventuele beoordelingsgesprek aan de orde.

 

Indien één of meerdere vragen met 'nee' wordt/worden beantwoord, dan op een bijlage een korte toelichting geven.

 


6. Sturings- en beheersingsinstrumentarium

 

 

Aanwezigheid van algemene kaders voor sturing en beheersing

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

In uw organisatie is sprake van een systeem van interne budgettering

 

 

 

 

 

 

en bewaking

 

Ja

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

2

Het externe budget wordt in de loop van het jaar aangepast aan de

 

 

 

 

 

 

werkelijke productie

 

Ja

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

3

De interne budgetten worden tussentijds aangepast aan de werkelijke

 

 

 

 

 

 

productie

 

Ja

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

4

In uw organisatie is sprake van een planning en control proces dat

 

 

 

 

 

 

is gericht op het opstellen van periodieke managementinformatie

 

Ja

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

5

De administratieve organisatie en interne controle zijn vastgelegd in

 

 

 

 

 

 

een handboek AO, dan wel de belangrijkste procedures van de

 

 

 

 

 

 

administratieve organisatie en interne controle zijn schriftelijk vastgelegd

Ja

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

 Aanwezigheid van informatie voor sturing en beheersing

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6

Voor aanvang van het boekjaar wordt een beleidsplan c.q. een

 

 

 

 

 

 

activiteitenplan opgesteld

 

Ja

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

7

Voor aanvang van het boekjaar wordt een begroting van kosten en

 

 

 

 

 

 

opbrengsten (exploitatie) en vermogensmutaties (balans) opgesteld

 

Ja

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

8

Minimaal één keer per jaar wordt een liquiditeitsbegroting opgesteld

 

Ja

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

9

Voor aanvang van het boekjaar wordt een investeringsbegroting

 

 

 

 

 

 

Opgesteld

 

Ja

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

10

Minimaal één keer per jaar wordt een meerjaren prognose opgesteld

 

 

 

 

 

 

- met betrekking tot de (des)investeringen, financiering en kasstromen

 

Ja

 

Nee

 

 

- met betrekking tot de exploitatie

 

Ja

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

11

Er is een Lange Termijn InvesteringsPlan opgesteld

 

Ja

 

Nee

 

 

- is dit voorzien van beschikking of goedkeuring van  subsidieverstrekker

Ja

 

Nee

 

 


Toelichting op: 6. S

 

 
turings- en beheersingsinstrumentarium

(vervolg)

 

Vraag 12 t/m 16

Bij deze vragen is er van uitgegaan dat er bij de besturing van de organisatie sprake is van een Raad van Toezicht/Raad van Bestuur. Als uw organisatie het Bestuur/Directiemodel kent, kunt u in plaats van RvT en RvB lezen: Bestuur en Directie. Verder wordt verondersteld dat binnen uw organisatie een Management Team (MT) is ingesteld. Als daarvan bij uw organisatie geen sprake is kunt u dat bij de beantwoording van de betreffende vragen aangeven.

 

Vraag 21

Bij deze vraag wordt bedoeld of door de Raad van Bestuur en/of Raad van Toezicht een beleid of doel is vastgesteld voor eigen vermogensvorming. Dit kan bijvoorbeeld zijn geformuleerd als het gewenste of minimaal noodzakelijk geachte eigen vermogen als percentage van de totale inkomsten of anderszins.


7. Sturings- en beheersingsinstrumentarium

(vervolg)

 

Inhoud van de managementinformatie

 

12

De managementinformatie aan de RvT wordt verstrekt per

 

maand

 

 

 

 

 

 

kwartaal

 

 

 

 

 

 

halfjaar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13

De managementinformatie aan de RvB wordt verstrekt per

 

maand

 

 

 

 

 

 

kwartaal

 

 

 

 

 

 

halfjaar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

14

Ieder maand wordt aan budgethouders informatie verstrekt over de

 

 

 

 

 

 

ontwikkeling gedurende het jaar van

 

 

 

 

 

 

- kosten en opbrengsten in totaliteit

 

Ja

 

Nee

 

 

- kosten per afdeling/unit/kostenplaats

 

Ja

 

Nee

 

 

- (des) investeringen

 

Ja

 

Nee

 

 

- cash flow

 

Ja

 

Nee

 

 

- ontwikkeling vermogensmutaties

 

Ja

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

15

De managementinformatie aan MT, RvT en interne budgethouders is

 

 

 

 

 

 

voorzien van toelichting en analyses

 

Ja

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

16

De managementrapportages worden besproken in het Managementteam

Ja

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

Tijdigheid van de opgestelde rapportages

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

17

De managementinformatie is binnen 30 werkdagen na afloop van de

 

 

 

 

 

 

maand gereed

 

Ja

 

Nee

 

 

Zo ja, binnen hoeveel werkdagen?

 

0 - 10 dagen

 

 

 

 

 

 

10 - 20 dagen

 

 

 

 

 

 

20 - 30 dagen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Financieringsbeleid/vermogensbeleid

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

18

Het financiële beleid is schriftelijk vastgelegd met betrekking tot

 

 

 

 

 

 

- toegestane instrumenten financieren, beleggen en cash management

 

Ja

 

Nee

 

 

- toegestane instrumenten renterisicobeheersing en verzekeringsrisico

 

Ja

 

Nee

 

 

- toegestane instrumenten voor investeringsbeslissingen

 

Ja

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

20

Er is een vastgesteld controleprotocol voor uitvoering van het

 

 

 

 

 

 

Treasurybeleid

 

Ja

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

21

De hoofdlijnen van het vermogensbeleid zijn schriftelijk vastgelegd

 

 

 

 

 

 

en door de RvT geaccordeerd

 

Ja

 

Nee

 


Toelichting op Bijlage A: Groeps- en holdingstructuren

 

Deze bijlage kan al naar gelang van het aantal rechtspersonen in de groep of holding worden uitgebreid.

Graag zowel statutaire naam als functionele instellingsnaam vermelden in de 1e kolom.

 

De vragen in deze bijlage hebben als doel duidelijkheid te geven over de juridische en economische verwevenheid. Als de aanvrager en andere groepsleden wederzijds hoofdelijk aansprakelijk zijn (statutair en/of jegens derden), is in feite sprake van één economische entiteit waardoor het noodzakelijk is de aanvraag op geconsolideerd niveau in te dienen.


Bijlage A: Groeps- en holdingstructuren

 

In deze tabel alle rechtspersonen (moeder- en zusterstichtingen) vermelden die tot de groep behoren

 

 

 

Naam rechtspersoon

Omschrijving activiteiten

Bijzonderheden

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Is het bestuur van de aanvragende rechtspersoon ondergebracht in een andere rechtspersoon?

 

Ja

 

Nee

 

 

 

 

 

             

 

 

 

Zijn de in gebruik zijnde (on)roerende zaken zowel juridisch als economisch eigendom

 

 

 

 

van de aanvragende stichting?

 

 

 

Ja

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zijn de rechtspersonen binnen de groep krachtens de statuten wederzijds hoofdelijk aansprakelijk?

 

 

 

 

(zo ja, gehele aanvraag op geconsolideerd niveau opstellen)

 

 

Ja

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zijn de rechtspersonen binnen de groep krachtens een overeenkomst

 wederzijds hoofdelijk aansprakelijk?

 

 

 

 

(zo ja, gehele aanvraag op geconsolideerd niveau opstellen en een kopie van de overeenkomst meesturen)

Ja

 

Nee

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zijn de onderlinge bestuurlijke en financiële verhoudingen schriftelijk vastgelegd?

 

 

 

 

 

(zo ja, kopie van dit document meezenden)

 

 

Ja

 

Nee

 


Toelichting op Bijlage B: Samenwerkingsverbanden en gelieerde stichtingen

 

Het financiële belang van deze relaties kan worden verduidelijkt door het belang per balansdatum en de jaarlijkse omvang van de dienstverlening te relateren aan zowel het totaal van uw bedrijfsopbrengsten als die van de samenwerkingspartner.

 

Indien sprake is van garantstelling of aansprakelijkheidsstelling jegens derden moet dit expliciet vermeld worden.


Bijlage B: Samenwerkingsverbanden en gelieerde stichtingen

 

Vermelden van de overige relaties / rechtspersonen waarmee een financiële relatie bestaat en waarbij een financieel risico wordt gelopen.

 

 

Naam

Doelstelling en activiteit

Aard van de relatie en omvang financieel risico

1

 

 

 

2

 

 

 

3

 

 

 

4

 

 

 

5

 

 

 

6

 

 

 

7

 

 

 

8

 

 

 

9

 

 

 

10

 

 

 


Toelichting op Bijlage C: Meldingsformulier fusie / splitsing

 

Op deze bijlage moeten alle (voorgenomen) besluiten van bestuur dan wel van de RvT worden vermeld.

 

Een fusie of splitsing kan bepalend zijn voor wijze waarop borging moet worden aangevraagd. Neem bij twijfel contact op met uw contactpersoon bij de Gemeente Delft.


Bijlage C: Meldingsformulier fusie / splitsing

 

 

 

 

 

Fusie

 

 

 

Beoogde fusiepartner

 

 

 

 

 

 

 

Geplande fusiedatum

 

 

 

 

 

 

 

Het huidige stadium van het fusieproces

Als bijlage mee te zenden:

 

 

 

 

 

 

1

Intentie tot fusie / onderzoek fusie opgestart

- Laatste jaarrekening(en) van de fusiepartner(s)

 

 

 

 

 

 

2

Fusievoorstel is opgesteld / deponering KvK en publicatie tbv crediteuren

- Hoofdstuk 5. “Financiële Toetsing” op geconsolideerd niveau

 

 

 

 

- Meest recente managementletter

 

 

 

 

  en verslag AO/IC van de controlerende accountant

 

 

 

 

  van de andere fusiepartner(s)

 

 

 

 

- Rapportage due diligence onderzoek door een accountant

 

 

 

 

- Fusievoorstel

 

 

 

 

 

 

3

Definitief fusiebesluit is door RvB en RvT genomen

- Aanvraag tot borging dient volledig op de situatie

 

 

 

 

  na de fusie te worden ingevuld

 

 

 

 

- Rapportage due diligence onderzoek door een accountant

Splitsing

 

 

 

 

 

 

Welk deel wordt afgesplitst?

 

- (Concept-) akte van splitsing (indien beschikbaar)

 

 

 

 

 

Geplande splitsingsdatum

 

 

 

 

 

 

 

Huidig stadium van splitsingsproces

 

 

 


Bijlage D: Voorbeeldtekst instemming Raad van Toezicht of Bestuur

 

 

De Raad van Toezicht van …………(statutaire naam), gevestigd te ………(statutaire vestigingsplaats) heeft in zijn vergadering van …….. (datum) het volgende besloten.

De Raad van Toezicht stemt ingevolge art….. van haar statuten in met de door de Gemeente Delft vestigen van eerste hypotheek op de onroerende goederen waarvoor een lening wordt aangetrokken die door de Gemeente Delft wordt geborgd. De Raad van Toezicht is volledig op de hoogte van de gestelde voorwaarden door de Gemeente Delft, en aanvaard deze.

 

Getekend te ………(plaats), op ……. (datum)

 

Voorzitter Raad van Toezicht*                                        Secretaris Raad van Toezicht*

 

* Ondertekening conform de statutaire bepalingen