BIJLAGE
Aanvraagformulier voor
Gemeentegarantie
(niet bestemd voor woningcorporaties en zorginstellingen)
Inhoudsopgave
1. Aanvraag
voor Gemeentegarantie
2. Overzicht mee te zenden
informatiestukken
6. Sturings- en
beheersingsinstrumentarium
Bijlagen
Bijlage A: Groeps- en holdingstructuren
Bijlage B:
Samenwerkingsverbanden en gelieerde stichtingen
Bijlage C:
Meldingsformulier fusie / splitsing
Bijlage D:
Voorbeeldtekst instemming Raad van Toezicht of Bestuur
Toelichting
op: 1. Aanvraag gemeentegarantie
Vooraf
Een gemeentegarantie is een kostbaar goed. Als sociaal en of maatschappelijke
ondernemer bent u zelfstandig verantwoordelijk voor het beleid, de exploitatie
en de financiële continuďteit van de onderneming. U hebt deze functie aanvaard
en kent hierin een (ver)zelfstandige positie. Desalniettemin vraagt u aan de
gemeente op te treden als (gelimiteerd) risicodragend partij, zonder dat de
onderneming noemenswaardige contra prestaties levert. Als ondernemer realiseert
u een enorm financieel gewin bij verkrijging van een gemeentegarantie. De
financier ziet niet u, maar de borg als tegenpartij en kan daarom geheel
risicoloos een financiering verstrekken tegen gunstige voorwaarden. Door de
garantie is de gemeente voor een (zeer) lange tijd risicodrager geworden voor
de terugbetaling van rente en aflossing van uw lening. Impliciet houdt dit in,
dat de onderneming vrijelijk haar business plan kan uitvoeren, waarvoor een
derde (gelimiteerd) garant staat. Doordat de gemeente de plaats in neemt als
risicodrager voor uw onderneming, achten wij het niet meer dan redelijk en
billijk dat de aanvrager onderworpen wordt aan een uitgebreide “assesment”.
U dient zich te realiseren dat het slechts een
aanvraag is. U contactpersoon bij de gemeente zal optreden als accountmanager
voor de aanvraag. In geen geval kunt u rechten ontlenen aan deze aanvraag. Het
is ook niet uit te sluitend dat aanvullende informatie nodig is om de aanvraag
in behandeling te nemen.
Voor de behandeling van de aanvraag dient u rekening
te houden met circa 6 weken. Daarnaast zal de garantie eveneens tot stand
moeten komen. De bestuurlijke behandeling bij de gemeente is circa 2 weken. De
doorloop- en behandelingtijd bij externe partijen (notaris, geldgever,
aanvrager en dergelijke) varieert.
De gemeente kan de beslistermijn eventueel verlengen
met circa 4 weken. U krijgt dan vooraf bericht over de verlenging.
Algemeen
De aanvraag moet worden ondertekend door degene(n)
die daartoe volgens de statuten en het geldende Handelsregister van de Kamer
van Koophandel gerechtigd is (zijn).
Wanneer de aanvrager deel uitmaakt van een zogenaamde
'groepsstructuur' moet duidelijk gemaakt worden of de aanvraag alleen voor de
aanvrager of voor alle groepsleden gezamenlijk gedaan wordt. Als de hele groep
(via de holding) aanvrager doet moet de informatieverstrekking op
geconsolideerd niveau plaats vinden.
Gemeentegarantie houdt ook in, dat u aan de gemeente
het recht van hypotheek geeft op onroerende goederen. Hiervoor is meestal
instemming van de Raad van Toezicht dan wel Bestuur nodig. De schriftelijke
vastlegging van dit besluit moet bij de eerste borgingsaanvraag in ons bezit te
zijn.
Als bijlage D is toegevoegd een voorbeeldtekst voor
de instemming van Raad van Toezicht of Bestuur.
Zodra een instelling
een lening wil borgen stuurt de instelling een aanvraag voor gemeentegarantie
met een verzoek tot garantie voor een nieuwe of bestaande lening in.
Bij een verzoek tot
garantie dient aangegeven te worden op welke activa de lening betrekking heeft.
Aangetoond moet worden dat het gaat om activa, waarvan de rente en aflossing
kan worden terugbetaald.
Een
aanvraag kan gebaseerd worden op een bouwvergunning of meerdere vergunningen.
Voorwaarde is wel dat de aanvraag duidelijk maakt waar de financiering voor
bedoeld is en waar de borging betrekking op heeft. De relatie tussen lening en
activa is ook noodzakelijk in verband met de te verstrekken zekerheden.
Indien in
het verleden al zekerheden zijn afgegeven op de betreffende activa zal gezocht
moeten
worden naar
een passende oplossing. De standaardregeling is dat de Gemeente Delft hoe dan
ook recht van 1e hypotheek op de onderliggende onroerende zaken
verkrijgt. Eventuele andere geldgevers dienen dus afstand te doen van hun
positie.
Hieronder
volgt een korte uitleg over de verschillende vragen. Mochten er
onduidelijkheden zijn, neem voor inzending contact op met uw contactpersoon bij
de Gemeente Delft.
Toelichting
'Specificatie van de te borgen leningen'
In dit deel van het
borgingsformulier wordt aangegeven welke nieuwe leningen de instelling wil gaan
aantrekken en welke bestaande leningen onder borging worden gebracht. De
bedragen tellen op tot het aangevraagde totaal bedrag.
Toelichting
'Toelichting op de gevraagde borging'
Vermelding van
instelling(en) en locatie(s) van de rechtspersoon waarop de borging betrekking
heeft is nodig om te kunnen vaststellen dat dit voldoet/voldoen aan de eisen.
Tevens wordt een koppeling gelegd tussen de eigendomssituatie en de zekerhedenpositie
Zoals hiervoor vermeld
moeten de activa waarop de te borgen leningen betrekking hebben, terugverdiend
kunnen worden. Het berekenen van de discounted cash flow is een absoluut
vereiste. Bovendien kan nooit meer geborgd worden dan de boekwaarde van het
onroerend goed.
De berekeningen worden
uitgevoerd in hoofdstuk 5. De gemeente zal een koppeling leggen tussen de
bedragen van de aanvraag en de uitgevoerde berekeningen.
Toelichting
'Bouw ' (nieuwbouw)
Bij het aanvragen van
een borging voor bouw is een vergunning of een subsidiebeschikking vereist.
Daarnaast dienen de stichtingskosten overeenkomstig de aanbestedingsprocedure
te worden opgegeven. Het is niet mogelijk meer te borgen dan het bedrag van de
stichtingskosten of goedkeurende (subsidie)beschikking, mits de exploitatie de
lasten kan dragen (financiële toets hoofdstuk 5)
De gestelde vragen zijn
zodanig geformuleerd dat ze eenvoudig met ja of nee beantwoord kunnen worden.
Bij een beperkt aantal vragen wordt een nadere toelichting gevraagd.
Toelichting
Renovatie en bouwkundige aanpassingen (bestaande bouw)
Bij bestaande bouw
geleden in principe dezelfde uitgangspunten als bij nieuwbouw.
Toelichting
Gegevens looptijd borging'
In dit gedeelte wordt
gevraagd naar de matching tussen de boekwaarde van de te borgen activa en de
restschuld van de
lening(en). Het te borgen bedrag mag de boekwaarde van de activa of lagere
bedrijfswaarde van de activa niet te boven gaan. Indien uit de tabel blijkt dat
dit in enig jaar wel het geval is, dan is borging in principe niet mogelijk. De
instelling dient de aanvraag zodanig op te stellen dat de situatie van
overfinanciering niet voorkomt.
Toelichting
Gegevens eigendom en zekerheden'
De algemene gegevens
moeten duidelijk maken op welke activa de borging betrekking heeft. Ook moet duidelijk
worden dat de aanvrager volledig (juridisch en economisch) eigenaar is van de
activa waarop de zekerheidsrechten kunnen worden gevestigd. Er mag immers geen
strijdigheid ontstaan met reeds afgegeven zekerheden door de aanvrager.
|
|
|
|
||
Aanvragende
rechtspersoon |
|
|
|
||
|
|
|
|
||
Postbusnummer |
|
|
|
||
|
|
|
|
||
Postcode
en plaats |
|
|
|
||
|
|
|
|
||
Adres |
|
|
|
||
|
|
|
|
||
Postcode en plaats |
|
|
|
||
|
|
|
|
||
Telefoon-
en faxnummer |
|
Website |
|
||
|
|
|
|
||
Directie |
|
|
|
||
|
|
|
|
||
Telefoon/Fax |
|
E-mail |
|
||
|
|
|
|
||
Fin.dir. |
|
|
|
||
|
|
|
|
||
Telefoon/Fax |
|
E-mail |
|
||
|
|
|
|
||
Contactpersoon |
|
|
|
||
|
|
|
|
||
Ondergetekende
verzoekt Garantie van de gemeente Delft voor een bedrag groot €
|
|
||||
Voor een
periode van
.………….../ |
tot…….…………. |
||||
|
|
|
|
||
Ondergetekende
verklaart: |
|
|
|
||
- dat de
in dit formulier (met bijlagen) gevraagde gegevens naar waarheid zijn
verstrekt; |
|||||
- dat
daarbij de door de Gemeente Delft vastgestelde regels en
waarderingsgrondslagen, zoals beschreven |
|||||
in de toelichting bij dit formulier, zijn
gevolgd; |
|
|
|||
- dat
hem/haar geen - niet in deze vragenlijst vermelde - mogelijke verplichtingen
bekend zijn, |
|||||
ook ten aanzien van gelieerde
rechtspersonen, uit hoofde van garanties of andere verbintenissen, |
|||||
lopende of verwachte processen,
schadeclaims, belastingen, wettelijke voorschriften of door |
|||||
Welke oorzaak dan ook; |
|
|
|
||
- dat bij
garantieverstrekking de verplichtingen zonder voorbehoud te aanvaarden en na
te leven. |
|||||
|
|
|
|||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
Aldus
getekend te |
|
Datum |
|
||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
Raad van
Bestuur/Directie |
Naam |
|
|
||
(conform
Handelsregister) |
|
|
|
||
|
Handtekening |
|
|
||
Specificatie van de te borgen
leningen
|
lening 1 |
lening 2 |
lening 3 |
lening 4 |
lening 5 |
omvang hoofdsom |
|
|
|
|
|
looptijd |
|
|
|
|
|
aflossingswijze |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(verwachte) stortingsdatum |
|
|
|
|
|
(verwachte) einddatum |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
bestaande lening (B) |
|
|
|
|
|
nieuwe lening (N) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
geldgever |
|
|
|
|
|
huidige percentage |
|
|
|
|
|
(verwachte) percentage |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
rentevast periode |
|
|
|
|
|
datum renteherziening |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
vervroegde aflossing: |
|
|
|
|
|
'- mogelijkheden toelichten |
|
|
|
|
|
"- wanneer |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zijn rentederivaten van toepassing |
|
|
|
|
|
Toelichting
op de gevraagde borging |
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Wordt de
borging gevraagd voor specifieke objecten |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
(Als
bijlage meezenden omschrijving en kadastrale gegevens) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Gaat u of
heeft u bij een waarborgfonds of borg een aanvraag ingediend |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
(Zo ja,
als bijlage meezenden de aanvraag) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nieuwbouw |
|
|
|
|
|
|
3 |
Is de
aanvraag voor (vervangend) nieuwbouw |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
Zo ja,
wat het investeringingsbedrag |
€ |
|||||
|
|
|
|||||
|
Zij alle
(bouw)vergunningen afgegeven (zo nee, toelichten in aparte bijlage) |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
Heeft de
aanbesteding al plaatsgevonden |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
Zo ja,
wat is het bedrag van de aanbesteding (specificatie meezenden) |
€ |
|
|
|
|
|
|
Zo nee,
raming van de stichtingskosten (specificatie meezenden) |
€ |
|
|
|
|
|
|
Wordt een
deel van de stichtingskosten zelf bekostigd (specificatie meezenden) |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
Wordt een
deel van de stichtingskosten gesubsidieerd (beschikking meezenden) |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(geplande)
Bouwperiode
|
van |
|
|
tot |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Is de
bouw reeds gestart |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
Wat is
tot nu toe aan stichtingskosten besteed |
€ |
|
|
|
|
|
|
Worden
deze kosten uit eigen middelen gefinancierd (zo nee, contact meezenden) |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
Is de
bouw reeds gerealiseerd |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
Is de
eindafrekening opgemaakt |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
Verwacht
u of heeft er een overschrijding van de stichtingskosten plaatsgevonden |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
Worden
overschrijdingen door derden geneutraliseerd of bekostigd |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Bestaande bouw |
|
|
|
|
|
|
4 |
Is er
sprake van renovatie of bouwkundige aanpassing van het onroerend goed |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
Zo ja, wat is het investeringsbedrag |
€ |
|
|
|
|
|
|
Zijn
hiervoor bouwvergunningen nodig of al afgegeven |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
Zo nee,
waarom niet |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zijn alle
gebruikelijke verzekeringen voor de renovatie/aanpassing afgesloten |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
Wat zijn
de stichtingskosten (specificatie als bijlage meezenden) |
€ |
|
|
|
|
|
|
Wat is de
taxatiewaarde van het pand (zelfde kadastrale nummer als bij vraag 1) |
€ |
|
|
|
|
|
|
Wat is de
verzekerde waarde van het pand |
€ |
|
|
|
|
|
|
Wordt een
deel van de kosten zelf bekostigd (specificatie als bijlage meezenden) |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
Wordt een
deel van de kosten gesubsidieerd (beschikking meezenden) |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(geplande)
periode van uitvoering |
van |
|
|
tot |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoeveel
bedragen de tot nu toe bestede kosten |
€ |
|
|
|
|
|
|
Zijn deze
kosten extern gefinancierd (meezenden arrangement) |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gegevens
eigendom en zekerheden |
|
|
|
|
|
||
5 |
Is de
aanvrager volledig (juridisch en economisch) eigenaar van het registergoed |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
Zo nee,
wie is mede eigenaar Uittreksel kadaster meesturen en toelichting bijlage |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
Wat is de
boekwaarde van het onderpand |
€ |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Is er
pandrecht verstrekt op inventaris en of vorderingen. (Zo ja, specificatie in |
|
|
|
|
|
|
|
een
bijlage nader toelichten. Ook aan wie) |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Zijn er
reeds zekerheden, hypotheekverklaringen of andere beperkende |
|
|
|
|
|
|
|
Bepalingen
op het registergoed afgegeven. (Zo
ja, specificatie in een bijlage |
|
|
|
|
|
|
|
Nader
toelichten. Ook aan wie) |
Ja |
|
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Gegevens
looptijd borging
looptijd |
boekwaarde activa |
boekwaarde activa |
Totaalwaarde |
restschuld |
restschuld |
Totaalwaarde |
Saldo |
|
bestaand |
van de aanvraag |
activa |
bestaande leningen |
te borgen lening |
restschuld |
activa/restschuld |
2003 |
|
|
|
|
|
|
|
2004 |
|
|
|
|
|
|
|
2005 |
|
|
|
|
|
|
|
…. |
|
|
|
|
|
|
|
e.v. |
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting op: 2. Overzicht mee te zenden informatiestukken
In de kolom 'checklist' kunt u aankruisen welke
documenten zijn meegezonden.
Financiële
stukken
Als de jaarrekening van een verstreken jaar nog niet
definitief is vastgesteld, ontvangen wij graag de conceptjaarrekening of,
wanneer deze ook nog niet gereed is, een (uitgebreide) kwartaalrapportage over
het 4e kwartaal, waaruit de financiële gang van zaken over het
gehele afgelopen jaar blijkt.
Bij de gevraagde rapportages van de externe
accountant (nummer 4, 5 en 6) komt het voor dat de aanduidingen uiteenlopen.
Bijvoorbeeld: de managementletter wordt soms 'brief met bevindingen' genoemd.
Wat de naam ook mag zijn, wij vinden het noodzakelijk inzicht te hebben in de
bijzonderheden die niet in de jaarrekening voorkomen (over de diverse
balansposten en verplichtingen). Ook willen we kennis nemen van de opvatting
van de externe accountant over de administratieve organisatie, de interne
controle en de planning- en controlecyclus.
Het kan voorkomen dat geen managementletter wordt
opgesteld of dat uw managementletter en verslag AO/IC controle geen informatie
bevat over één of meer van de hierboven genoemde punten. Aangezien die
informatie door ons heel belangrijk wordt gevonden om uw aanvraag goed te
kunnen beoordelen, kunnen wij u vragen om uw accountant hierover een
schriftelijke verklaring te laten opstellen.
Algemene
stukken
Ook wanneer de aanvrager deel uitmaakt van een
zogenaamde groepsstructuur, ontvangen wij graag de statuten en uittreksels KvK
van alle rechtspersonen binnen de groep.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
t = jaar
van laatst vastgestelde jaarrekening |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Nr. |
Omschrijving |
Checklist |
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Financiële
stukken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
Jaarrekeningen
jaar t en t-1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
(meerjaren)
Begroting jaar t + 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
Managementinformatie
(laatste kwartaalrapportage) |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
Managementletter
accountant aan de RvB/Directie |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
Verslag
interimcontrole accountant inzake AO/IC |
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Verslag
accountant aan Raad van Toezicht |
|
|
|
|
|
|
|
|
Algemene
stukken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Statuten
per (verbonden) rechtspersoon |
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
Uittreksel
KvK (per rechtspersoon) |
|
|
|
Specifieke
stukken |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
Berekeningen
Financiële Toetsing stap 1,2 en 3 per (verbonden) rechtspersoon |
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
Hieronder
specificeren: |
|
|
|
Toelichting op: 3. Algemene gegevens, schema
In het schema moeten alle instellingen of bedrijven
worden vermeld die door de aanvragende rechtspersoon geëxploiteerd worden.
Daarbij wordt per instelling aangegeven onder welke wetgeving zij valt.
U vermeldt:
-
in de kolom 'naam' de
functionele werknaam van de instelling;
-
in de kolom
'vestigingsplaats' de fysieke locatie;
-
in de kolom 'categorie'
de officiële aard van de activiteit, zoals bijvoorbeeld ouderenzorg,
welzijnswerk, voetbalvereniging, woningcorporatie;
-
in de kolom 'toegelaten
instelling' de door derden (Rijksoverheid of landelijke, provinciale of
gemeentelijke overheid) officieel vastgestelde inschrijvingsnummer bij
beschikking;
-
in de kolommen
'subsidie' aangeven welke subsidieafspraken zijn gemaakt en voor hoe lang.
Wordt de aanvraag gedaan ten behoeve van meerdere
rechtspersonen, dan moet vermeld worden welke instelling door welke
rechtspersoon wordt geëxploiteerd.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Overzicht
van alle instellingen die vallen onder de aanvragende rechtspersoon: |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
subsidiegegevens |
Naam instelling |
Vestigingsplaats |
Categorie |
Toegelaten |
Subsidienaam |
Subsidienaam |
Subsidienaam |
|||
|
|
|
|
bedrag |
duur |
bedrag |
duur |
bedrag |
duur |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Toelichting op: 4. Algemene vragen
Vraag 2
Deze vraag is bedoeld om inzicht te krijgen in
samenwerkingsverbanden en banden met gelieerde stichtingen of bedrijven, voor
zover deze een financieel risico kunnen meebrengen. Onder
samenwerkingsverbanden verstaan we situaties waarin er sprake is van
dienstverlening aan, of door een andere rechtspersoon, waarbij er ook een financiële
relatie is. Het gaat om een structurele relatie, niet om incidentele
dienstverlening. Dit kan ook de vorm hebben van het gezamenlijk ontplooien van
activiteiten. Een financiële relatie bestaat als er facturen worden
uitgewisseld, sprake is van een rekening-courant verhouding, of
garantstellingen plaatsvinden. Onder gelieerde stichtingen wordt hier verstaan
stichtingen waarmee een bestuurlijke band bestaat, zonder dat er een
groeps- of holdingstructuur is.
Vraag 3
Deze vraag gaat over komende fusie, splitsing
(ontvlechting, verzelfstandiging van activiteiten) of vorming van een
groepsstructuur. Wanneer u op deze vraag bevestigend antwoordt, dan kunt u in
bijlage C nadere informatie verstrekken.
Vraag 5 en 6
Bij borging van leningen krijgt de gemeente Delft van
u een recht van hypotheek (of verpanding op de activa). In alle gevallen zal
altijd recht van 1e hypotheek worden GEVESTIGD. Bij investeringen in
huurpanden en de meeste BTW-constructies is dit niet mogelijk, want u hebt deze
activa niet in eigendom. De vragen zijn dan ook bedoeld de gemeente vroegtijdig
inzicht te geven in het bestaan en de omvang van dergelijke activa. Dit kan
voor ons aanleiding zijn nadere informatie te vragen over bijvoorbeeld de duur
van de huurovereenkomst in relatie tot de afschrijvingstermijnen van de
betreffende investeringen.
Vraag 9
Deze vraag is bedoeld om zicht te krijgen op risico’s
in de kwaliteit van dienstverlening, die mogelijk invloed kunnen hebben op de
financiële positie.
Juridische
structuur |
|
|
|
|
|
||||
1 |
Is de
stichting onderdeel van een groeps- en/of holdingstructuur |
|
|
|
|
|
|||
|
met
meerdere rechtspersonen waartussen een bestuurlijke en/of |
|
|
|
|
|
|||
|
financiële
verwevenheid bestaat? (Zo ja, toelichten op bijlage A) |
Ja |
|
|
Nee |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|||
2 |
Is er
sprake van samenwerkingsverbanden en/of gelieerde rechts- |
|
|
|
|
|
|||
|
personen,
waarbij financieel risico wordt gelopen? (Zo ja, toelichten op bijlage B) |
Ja |
|
|
Nee |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|||
3 |
Verwacht
u tussen nu en 3 jaar een fusie, splitsing of andere |
|
|
|
|
|
|||
|
aanpassing
van de bestuurlijke, organisatorische of juridische |
|
|
|
|
|
|||
|
structuur?
(Zo ja, toelichten op bijlage C of op een aparte bijlage) |
Ja |
|
|
Nee |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|||
4 |
Heeft de
stichting zich verbonden voor de nakoming van bestaande |
|
|
|
|
|
|||
|
of
toekomstige schulden van derden? |
|
|
|
|
|
|||
|
(Zo ja,
toelichten op bijlage A, B of een aparte bijlage) |
Ja |
|
|
Nee |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|||
Eigendom
(on)roerende zaken |
|
|
|
|
|
||||
5 |
Hebt u
geďnvesteerd in niet gesubsidieerde activa? |
|
|
|
|
|
|||
|
(Zo ja,
in een bijlage nader toelichten) |
Ja |
|
|
Nee |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|||
6 |
Hebt u
geďnvesteerd in (on)roerende zaken waarvan u geen (juridische) |
|
|
|
|
|
|||
|
eigenaar
bent? (Zo ja, in een bijlage nader toelichten) |
Ja |
|
|
Nee |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|||
Verandering
financiële positie |
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|||
7 |
Zijn er
belangrijke gebeurtenissen geweest na afloop van het boekjaar |
|
|
|
|
|
|||
|
van de
laatst vastgestelde jaarrekening (aangaan van verplichtingen, |
|
|
|
|
|
|||
|
schadeclaims,
bijzondere risico's) die van invloed kunnen zijn op de |
|
|
|
|
|
|||
|
financiële
positie? (Zo ja, in een bijlage nader toelichten) |
Ja |
|
|
Nee |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|||
8 |
Verwacht
u de komende jaren een substantiële verandering in uw |
|
|
|
|
|
|||
|
financiële
positie zoals capaciteitswijziging,
subsudieswijziging, enz.? |
|
|
|
|
|
|||
|
(Zo ja, in een bijlage nader toelichten) |
Ja |
|
|
Nee |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|||
Overige |
|
|
|
|
|
||||
9 |
Zijn er
in de laatste rapportage van de accountant of externe Toezicht |
|
|
|
|
|
|||
|
-houder
in het kader van de subsidiering opmerkingen gemaakt dan wel |
|
|
|
|
|
|||
|
aanwijzingen
gegeven die van substantiële invloed zijn of kunnen |
|
|
|
|
||||
|
positie
van de instelling? |
|
|
|
|
|
|||
|
(Zo ja,
in een bijlage nader toelichten) |
Ja |
|
|
Nee |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|||
10 |
Wordt op
dit moment gebruik gemaakt van rentederivaten (FRA's, |
|
|
|
|
|
|||
|
renteswaps,
caps, collars, opties of andere vormen) of bent u |
|
|
|
|
|
|||
|
voornemens
dit te doen? (Zo ja, in een bijlage nader toelichten) |
Ja |
|
|
Nee |
|
|||
Toelichting op: 5. Financiële Toetsing
De financiële toets is gericht op de
terugbetalingscapaciteit van de aanvragen. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van de
zogenaamde “ DISCOUNTED CASH FLOW METHODIEK”.
Door integraal naar de totale exploitatie en
vermogensontwikkeling te kijken, beoordeelt de gemeente in hoeverre het
verantwoord is een borgtocht af te geven.
In de eerste plaats wordt ten behoeve van de gemeente
altijd recht van 1e hypotheek gevestigd op het onroerend goed. In de
tweede plaats dient de lening, en dus de hypotheek, te worden afgebouwd binnen
een termijn van 20 jaar. Ten derde mag het financieringsrendement niet meer
bedragen dan 0,05% boven het
fundingsniveau voor decentrale overheden.
De gemeente beoordeelt de financiële positie vanuit
twee invalshoeken, te weten de huidige exploitatie en vermogensontwikkeling
(zie stap 1 en 2) en de toegevoegde waarde van de investering (zie stap 2).
Het is noodzakelijk dat de aanvrager alle
berekeningen maakt en aandaagt. Voorts is het noodzakelijk dat alle vragen
worden beantwoord.
Onderstaand worden de stappen 1 tot en met 3
doorgenomen.
De aanvrager dient de berekeningen, alsmede de
uitkomsten daarvan op een aparte bijlage in te leveren.
Stap1
In deze stap wordt de bestaande exploitatie getoetst.
Per onderdeel dient u uw planningsgegevens (dit moet aansluiten met de
begroting) in te vullen. Voorts dient u
rekening te houden met de genoemde indexstijgingen en normbedragen.
De exploitatieduur is gekoppeld aan hert bouwjaar van
de onroerende zaken. Er wordt uitgegaan van een exploitatietermijn van 40 jaar.
Met andere woorden, als de onroerende zaken 30 jaar oud zijn, dan is de exploitatieduur
nog 10 jaar. Bij meerdere onroerende zaken dient u uit te gaan van het gewogen
gemiddelde.
Stap2
In deze stap wordt de financieringsruimte bepaald.
Hierop neemt u de gegevens over uit de jaarrekening. Tevens vermeldt u hier de
contante waarde van de bedragen uit stap 1.
Het contant maken van de cash flows is relatief makkelijk. Elke
spreadsheet toepassing kent de functie (netto)contante waarde of (net) present
value. Ook kunt u de berekeningen met de hand uitvoeren. Voorbeeld:
Cash flow jaar 1: €
10.000 / 1,065 =
Cash flow jaar 2: €
18.000 / 1,065 / 1,065 =
Cash flow jaar 10: -/- €
1.000 / 1,065 / 1,065 …/ 1,065 (10keer)= +
Totaal contante waarde
|
Toelichting
op: 6. S
turings- en
beheersingsinstrumentarium
Een goed sturings- en beheersingsinstrumentarium zijn
noodzakelijk om tijdig in te kunnen spelen op veranderende omstandigheden. Het
belang hiervan voor de continuďteit van de bedrijfsvoering neemt toe. De
antwoorden op de vragen verschaffen ons hierover enig inzicht. De inhoud van de
rapportages van de accountant (AO/IC controle, managementletter) geeft ons
hierover aanvullende informatie.
Het sturings- en beheersingsinstrumentarium komen in
een eventuele beoordelingsgesprek aan de orde.
Indien één of meerdere vragen met 'nee' wordt/worden
beantwoord, dan op een bijlage een korte toelichting geven.
Aanwezigheid van algemene kaders voor
sturing en beheersing |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
In uw organisatie is sprake van een
systeem van interne budgettering |
|
|
|
|
|
|
en bewaking |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Het externe budget wordt in de loop
van het jaar aangepast aan de |
|
|
|
|
|
|
werkelijke productie |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
De interne budgetten worden
tussentijds aangepast aan de werkelijke |
|
|
|
|
|
|
productie |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
In uw organisatie is sprake van een
planning en control proces dat |
|
|
|
|
|
|
is gericht op het opstellen van
periodieke managementinformatie |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
De administratieve organisatie en
interne controle zijn vastgelegd in |
|
|
|
|
|
|
een handboek AO, dan wel de
belangrijkste procedures van de |
|
|
|
|
|
|
administratieve organisatie en
interne controle zijn schriftelijk vastgelegd |
Ja |
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aanwezigheid van informatie voor sturing en beheersing |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
Voor aanvang van het boekjaar wordt
een beleidsplan c.q. een |
|
|
|
|
|
|
activiteitenplan opgesteld |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
Voor aanvang van het boekjaar wordt
een begroting van kosten en |
|
|
|
|
|
|
opbrengsten (exploitatie) en
vermogensmutaties (balans) opgesteld |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
Minimaal één keer per jaar wordt een
liquiditeitsbegroting opgesteld |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
Voor aanvang van het boekjaar wordt
een investeringsbegroting |
|
|
|
|
|
|
Opgesteld |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
10 |
Minimaal één keer per jaar wordt een
meerjaren prognose opgesteld |
|
|
|
|
|
|
- met betrekking tot de
(des)investeringen, financiering en kasstromen |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
- met betrekking tot de exploitatie |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
11 |
Er is een Lange Termijn
InvesteringsPlan opgesteld |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
- is dit voorzien van beschikking of
goedkeuring van subsidieverstrekker |
Ja |
|
Nee |
|
Toelichting op: 6. S
turings- en
beheersingsinstrumentarium
(vervolg)
Vraag 12 t/m 16
Bij deze vragen is er van uitgegaan dat er bij de
besturing van de organisatie sprake is van een Raad van Toezicht/Raad van
Bestuur. Als uw organisatie het Bestuur/Directiemodel kent, kunt u in plaats
van RvT en RvB lezen: Bestuur en Directie. Verder wordt verondersteld dat binnen
uw organisatie een Management Team (MT) is ingesteld. Als daarvan bij uw
organisatie geen sprake is kunt u dat bij de beantwoording van de betreffende
vragen aangeven.
Vraag 21
Bij deze vraag wordt bedoeld of door de Raad van
Bestuur en/of Raad van Toezicht een beleid of doel is vastgesteld voor eigen
vermogensvorming. Dit kan bijvoorbeeld zijn geformuleerd als het gewenste of
minimaal noodzakelijk geachte eigen vermogen als percentage van de totale
inkomsten of anderszins.
7.
Sturings- en beheersingsinstrumentarium
(vervolg)
Inhoud van
de managementinformatie
12 |
De managementinformatie aan de RvT
wordt verstrekt per |
|
maand |
|
|
|
|
|
|
kwartaal |
|
|
|
|
|
|
halfjaar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
13 |
De managementinformatie aan de RvB
wordt verstrekt per |
|
maand |
|
|
|
|
|
|
kwartaal |
|
|
|
|
|
|
halfjaar |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
14 |
Ieder maand wordt aan budgethouders
informatie verstrekt over de |
|
|
|
|
|
|
ontwikkeling gedurende het jaar van |
|
|
|
|
|
|
- kosten en opbrengsten in totaliteit |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
- kosten per
afdeling/unit/kostenplaats |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
- (des) investeringen |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
- cash flow |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
- ontwikkeling vermogensmutaties |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
15 |
De managementinformatie aan MT, RvT
en interne budgethouders is |
|
|
|
|
|
|
voorzien van toelichting en analyses |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
16 |
De managementrapportages worden
besproken in het Managementteam |
Ja |
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Tijdigheid van de opgestelde
rapportages |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
17 |
De managementinformatie is binnen 30 werkdagen
na afloop van de |
|
|
|
|
|
|
maand gereed |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
Zo ja, binnen hoeveel werkdagen? |
|
0 - 10 dagen |
|
|
|
|
|
|
10 - 20 dagen |
|
|
|
|
|
|
20 - 30 dagen |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Financieringsbeleid/vermogensbeleid |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
18 |
Het financiële beleid is schriftelijk
vastgelegd met betrekking tot |
|
|
|
|
|
|
- toegestane instrumenten
financieren, beleggen en cash management |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
- toegestane instrumenten
renterisicobeheersing en verzekeringsrisico |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
- toegestane instrumenten voor
investeringsbeslissingen |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
20 |
Er is een vastgesteld
controleprotocol voor uitvoering van het |
|
|
|
|
|
|
Treasurybeleid |
|
Ja |
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
21 |
De hoofdlijnen van het
vermogensbeleid zijn schriftelijk vastgelegd |
|
|
|
|
|
|
en door de RvT geaccordeerd |
|
Ja |
|
Nee |
|
Toelichting op Bijlage A: Groeps- en holdingstructuren
Deze bijlage kan al naar gelang van het aantal
rechtspersonen in de groep of holding worden uitgebreid.
Graag zowel statutaire naam als functionele
instellingsnaam vermelden in de 1e kolom.
De vragen in deze bijlage hebben als doel
duidelijkheid te geven over de juridische en economische verwevenheid. Als de
aanvrager en andere groepsleden wederzijds hoofdelijk aansprakelijk zijn
(statutair en/of jegens derden), is in feite sprake van één economische
entiteit waardoor het noodzakelijk is de aanvraag op geconsolideerd niveau in te
dienen.
Bijlage A: Groeps- en holdingstructuren
In deze tabel alle rechtspersonen
(moeder- en zusterstichtingen) vermelden die tot de groep behoren
|
|
|
Naam
rechtspersoon |
Omschrijving
activiteiten |
Bijzonderheden |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Is het bestuur van de aanvragende
rechtspersoon ondergebracht in een andere rechtspersoon? |
|
Ja |
|
Nee |
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
Zijn de in gebruik zijnde
(on)roerende zaken zowel juridisch als economisch eigendom |
|
|
|
|
|||
van de aanvragende stichting? |
|
|
|
Ja |
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zijn de rechtspersonen binnen de
groep krachtens de statuten wederzijds hoofdelijk aansprakelijk? |
|
|
|
|
|||
(zo ja, gehele aanvraag op
geconsolideerd niveau opstellen) |
|
|
Ja |
|
Nee |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Zijn de rechtspersonen binnen de
groep krachtens een overeenkomst wederzijds hoofdelijk aansprakelijk? |
|
|
|
|
|||
(zo ja, gehele aanvraag op
geconsolideerd niveau opstellen en een kopie van de overeenkomst meesturen) |
Ja |
|
Nee |
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
Zijn de onderlinge bestuurlijke en
financiële verhoudingen schriftelijk vastgelegd? |
|
|
|
|
|
||
(zo ja, kopie van dit document
meezenden) |
|
|
Ja |
|
Nee |
|
Toelichting op Bijlage B: Samenwerkingsverbanden en
gelieerde stichtingen
Het financiële belang van deze relaties kan worden
verduidelijkt door het belang per balansdatum en de jaarlijkse omvang van de
dienstverlening te relateren aan zowel het totaal van uw bedrijfsopbrengsten
als die van de samenwerkingspartner.
Indien sprake is van garantstelling of
aansprakelijkheidsstelling jegens derden moet dit expliciet vermeld worden.
Bijlage B: Samenwerkingsverbanden en gelieerde stichtingen
Vermelden
van de overige relaties / rechtspersonen waarmee een financiële relatie bestaat
en waarbij een financieel risico wordt gelopen.
|
Naam |
Doelstelling en activiteit |
Aard van de relatie en omvang
financieel risico |
1 |
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
|
|
|
4 |
|
|
|
5 |
|
|
|
6 |
|
|
|
7 |
|
|
|
8 |
|
|
|
9 |
|
|
|
10 |
|
|
|
Toelichting op Bijlage C: Meldingsformulier fusie /
splitsing
Op deze bijlage moeten alle (voorgenomen) besluiten
van bestuur dan wel van de RvT worden vermeld.
Een fusie of splitsing kan bepalend zijn voor wijze
waarop borging moet worden aangevraagd. Neem bij twijfel contact op met uw
contactpersoon bij de Gemeente Delft.
Bijlage C: Meldingsformulier fusie / splitsing
|
|
|
|
|
Fusie |
|
|
|
|
Beoogde fusiepartner |
|
|
||
|
|
|
|
|
Geplande fusiedatum |
|
|
||
|
|
|
|
|
Het huidige stadium van het
fusieproces |
Als bijlage mee te zenden: |
|||
|
|
|
|
|
|
1 |
Intentie tot fusie / onderzoek fusie
opgestart |
- Laatste jaarrekening(en) van de
fusiepartner(s) |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
Fusievoorstel is opgesteld /
deponering KvK en publicatie tbv crediteuren |
- Hoofdstuk 5. “Financiële Toetsing”
op geconsolideerd niveau |
|
|
|
|
|
- Meest recente managementletter |
|
|
|
|
en verslag AO/IC van de controlerende accountant |
|
|
|
|
van de andere fusiepartner(s) |
|
|
|
|
- Rapportage due diligence onderzoek
door een accountant |
|
|
|
|
- Fusievoorstel |
|
|
|
|
|
|
3 |
Definitief fusiebesluit is door RvB
en RvT genomen |
- Aanvraag tot borging dient volledig
op de situatie |
|
|
|
|
|
na de fusie te worden ingevuld |
|
|
|
|
- Rapportage due diligence onderzoek
door een accountant |
Splitsing |
|
|
||
|
|
|
|
|
Welk deel wordt afgesplitst? |
|
- (Concept-) akte van splitsing
(indien beschikbaar) |
||
|
|
|
|
|
Geplande splitsingsdatum |
|
|
||
|
|
|
|
|
Huidig stadium van splitsingsproces |
|
|
Bijlage D: Voorbeeldtekst instemming Raad van Toezicht of
Bestuur
De Raad van Toezicht van …………(statutaire naam),
gevestigd te ………(statutaire vestigingsplaats) heeft in zijn vergadering van
…….. (datum) het volgende besloten.
De Raad van Toezicht stemt ingevolge art….. van haar
statuten in met de door de Gemeente Delft vestigen van eerste hypotheek op de
onroerende goederen waarvoor een lening wordt aangetrokken die door de Gemeente
Delft wordt geborgd. De Raad van Toezicht is volledig op de hoogte van de
gestelde voorwaarden door de Gemeente Delft, en aanvaard deze.
Getekend te ………(plaats), op ……. (datum)
Voorzitter Raad van Toezicht* Secretaris Raad van Toezicht*
* Ondertekening conform de statutaire bepalingen