Besluitenlijst van de openbare vergadering
van de Algemene Commissie
d.d. 23 februari 2005
Voorzitter: |
De heer Van Doeveren |
Commissiegriffier: |
Mevrouw
Van Delft |
Portefeuillehouders: |
De heer Mooiweer |
Aanwezig: |
De heren Bot, Buis, Van
den Doel, De Jong, Meuleman, Van Breukelen, Van Putten, De Wit en Vuijk De dames Bolten, De Jong,
Lourens, Stolker, Van der Hoek, Welle Donker en Wielens |
Onafhankelijk raadslid
Kroon en de SP waren in deze commissievergadering niet vertegenwoordigd. Zij
hebben geen mededeling vooraf gedaan aangaande hun opvatting over het
agendapunt.
|
1.
Opening en mededelingen
Geen. |
|
2.
Inventarisatie sprekers
De heer
Zijlstra van Coöperatieve Uitvaartverzorging “De Laatste Eer” Delft en de
heer Van Doorn van de Ondernemingsraad van de gemeente Delft. |
|
3.
Bezuinigingen De voorzitter
heeft de inbreng van de fracties gerubriceerd stelt voor om vooral op elkaars
inbreng te reageren en op de brief van het college.Op die manier wordt
duidelijk op welke punten er meerderheden in de raad zijn te vinden. De
heer Meuleman (Stadsbelangen) maakt een opmerking over het feit dat de
voorzitter van de ondernemingsraad van de gemeente Delft zich heeft aangemeld
als inspreker. Hij vindt het geen goede zaak dat de OR op deze manier de raad
probeert te beïnvloeden. De heer Meuleman verwijst naar de afspraak
dat raad en OR middels het college met elkaar communiceren. De
heer De Wit (Leefbaar Delft) wil wel graag kennis nemen van het
standpunt van de OR. De heer Van
den Doel
(ChristenUnie/SGP) vindt ook dat de OR via het college met de raad moet
communiceren. De rest van de fracties, behalve Leefbaar Delft, sluit zich aan bij de opmerkingen
van de heer Meuleman en vindt het ongewenst dat de heer
Van Doorn inspreekt. De heer Van Doorn legt zich hierbij neer. De heer Zijlstra spreekt in namens Coöperatieve Uitvaartverzorging De Laatste
Eer, een vereniging met ruim 13.000 leden, een welke ongeveer 85% van de
uitvaarten in Delft verzorgt. De Laatste Eer wil in eigen beheer een
crematorium en een aulavoorziening bouwen, inclusief een kleinschalige
opbaarfaciliteit. De vereniging vraagt aan de gemeente medewerking voor de
verandering van het bestemmingsplan en het verkopen van de grond. Dit
bespaart de gemeente 4 miljoen euro aan investeringen. De Laatste Eer is eventueel
ook bereid de begraafplaats te beheren. De heer Meuleman (Stadsbelangen) vindt de reactie
van het college op de inbreng van de fracties constructief. Hij had graag de
uitkomsten van het benchmarkonderzoek van de accountant en de jaarrekening
2004 bij de bezuinigingsdiscussie willen betrekken. Dit omdat Stadsbelangen
van mening is dat de uitvoeringskosten binnen de gemeente Delft 20% omlaag
kunnen. De heer Meuleman
is het niet eens met GroenLinks dat de bezuinigingen niet ten
koste mogen gaan van het ambitieniveau van het college. Voorts moet er op
korte termijn gekeken worden naar het verder afstoten van taken. Dit moet
niet tot de volgende raadsperiode worden uitgesteld. Stadsbelangen hecht aan de kostendekkendheid van
tarieven, maar dringt nogmaals aan op een efficiencyslag. De heer De
Wit (Leefbaar Delft)
heeft bij de begroting al aangegeven waar hij op zou willen bezuinigen.
Echter, het college heeft niet uitgerekend wat zijn plannen opleveren. Het collegevoorstel is het vooruitschuiven van harde
maatregelen. Leefbaar
Delft is geen
voorstander van een kerntakendiscussie. De heer De Wit stelt voor om kostendekkende
tarieven te voeren, maar als er geen draagvlak voor is, tarieven af te
schaffen. Dit zou in zijn ogen met het vergunningparkeren moeten gebeuren. Leefbaar Delft wil concrete doelstellingen aan de
efficiencytaakstelling verbinden, bijvoorbeeld vóór de zomer van 2006 10% minder ambtenaren in een
schaal hoger dan 7of 8. Verder zouden de raadsborrel en de plaatsvervangers
kunnen worden afgeschaft en het aantal raadsleden en wethouders kan worden
beperkt. De heer Bot (GroenLinks) vindt notitie van het
college op hoofdlijnen positief. Hij plaatst wel de kanttekening niet aan het
ambitieniveau te willen morrelen. GroenLinks stelt voor om de mogelijkheden van ‘shared services’
met andere gemeenten verder te onderzoeken. Als voorbeeld daarvan noemt hij
een arbeidspool met andere gemeenten voor lagere functies en de reiniging.
Het college moet kijken naar het op afstand zetten van bijvoorbeeld stratenmakers.
Ook privatiseren van taken moet nader bekeken worden. Daarbij verwijst de
heer Bot naar het verhaal van inspreker Zijlstra van De Laatste Eer. GroenLinks wil nadrukkelijk niet bezuinigen
op theater. Wellicht levert het onderbrengen van zwembad Kerkpolder bij het Sportfondsenbad
op termijn een bezuiniging op. Het college moet menskracht vrijmaken
(inkomstenregisseur) voor verwerven van inkomsten uit fondsen en subsidies. Mevrouw Lourens (D66) vindt de brief van het
college nogal een opsomming zonder denklijn. Wat zijn de effecten op korte en
lange termijn van bezuinigingen? Een herverdeling van taken kan mogelijk
leiden te het instandhouden van bepaalde voorzieningen. Mevrouw Lourens ondersteunt het betoog van de heer
Zijlstra en vindt dat de gemeente medewerking aan de plannen moet verlenen.
Zij ondersteunt het idee om zwembad Kerkpolder over te hevelen naar het Sportfondsenbad.
D66 vindt dat er altijd aan efficiency
in de bedrijfsvoering moet worden gewerkt, maar vraagt ervoor te waken geen
afstervings- en uitknijpbeleid te hanteren. Een kerntakendiscussie is goed om
te voeren, maar niet wanneer je gaat bezuinigen. Die discussie moet óf ervoor
óf erna. Er moet actief naar samenwerkingsverbanden worden gezocht. De
investeringen vanuit de gemeente in het Vermeercentrum hoeven geen doorgang
te vinden. De heer Vuijk (VVD) vindt het voorstel van het
college goed. De VVD staat positief tegenover de
plannen van De Laatste Eer en tegenover het plan van het op afstand zetten
van zwembad Kerkpolder. De heer Vuijk vindt het
inperken van schriftelijke vragen bij de programmabegroting geen goed idee, omdat
vragen stellen een essentieel instrument is van de raad. De raad moet
evenredig bezuinigen met de rest van de gemeente. De VVD is fel tegen het verhogen van prijzen en tarieven.
Kostendekkendheid is niet de enige belangrijke factor, ook maatschappelijk
draagvlak moet meewegen. De heer Vuijk wil de
takendiscussie opdragen aan het college. Het moet een beperkte takendiscussie
met diepgang worden en hoeft niet altijd tot bezuinigingen te leiden. De
takendiscussie moet niet alleen intern gericht zijn. De heer Buis (PvdA) is positief over de
voorstellen van het college. De PvdA wil niet bezuinigen op beleid op gebied
van werkloosheidsbestrijding want dat levert echt op termijn geld op.
Werkgelegenheid voor alle groepen in de samenleving moet worden gestimuleerd.
Het college moet kritisch naar bedrijfsvoering kijken, maar wel de kwaliteit
van de dienstverlening in de gaten houden. Verder moeten voorzieningen en bestemmingsreserves
worden doorgelicht en meer inkomsten worden gegenereerd door het verwerven
van subsidies. De heer Buis wenst geen temporisering van het
collegeprogramma. Mevrouw De
Jong (CDA) vindt de
huidige informatie onvoldoende om aan te geven waar bezuinigingen
gerealiseerd kunnen worden. Zij kan dus ook op dit moment geen
kerntakendiscussie voeren. Op de vraag van mevrouw Bolten naar een paar richtingen van het
CDA voor bezuinigingen antwoordt mevrouw De Jong dat
kostendekkendheid bij tarieven geen hard uitgangspunt voor het CDA is. Zij
vindt het niet investeren in het crematorium een goed idee en ondersteunt de
gedachte om meer Brusselse subsidies te innen. Verder moet er worden gesneden
in het ambtelijk apparaat. Er moet niet worden gekort op subsidies, maar er
moet strenger worden gehandhaafd. Handhavers verdienen zichzelf terug.
Mevrouw De Jong vraagt aandacht voor het overmatig
vestigen van ex-gedetineerden in Delft. Mevrouw Stolker (PvdA) vraagt waarom het CDA in
haar inbreng oppert om te bezuinigen op gezondheidscentra. Deze centra worden
immers vaak grotendeels betaald door particulieren. Mevrouw De Jong is van mening dat het handhaven van
gezondheidscentra geen gemeentelijke taak is. De heer Van
Putten (STIP) wil de
stille reserves bekijken om het structureel bezuinigen op nieuw beleid te
voorkomen. Er moet altijd nieuw beleid worden gevoerd, want stilstand is
achteruitgang. STIP is voorstander van intensievere
fondsenwerving, het invoeren van flexplekken, meer shared services en meer
samenwerking of fusies met andere partijen. Hij is geen voorstander van het
voeren van een kerntakendiscussie in het kader van de bezuinigingen en
betreurt de noodzakelijke bezuinigingen op cultuur. De heer Van
den Doel (ChristenUnie/SGP)
merkt op dat de studies de taakstelling overstijgen en is daarom hoopvol over
deze bezuinigingsoperatie. Hij vraagt kritisch te kijken naar het
ambtenarenapparaat en efficiency. De heer Van den Doel is voorstander van een kerntakendiscussie en staat
positief tegenover de plannen van De Laatste Eer. Hij vraagt het college
kritisch naar subsidies kijken en wil instellingen stimuleren op eigen benen
te staan. Hij ondersteunt de oproep om actief in te zetten op fondsenwerving.
De ChristenUnie/SGP vindt het Vermeercentrum goede
zaak voor de stad. De gemeente Delft moet terughoudend zijn aangaande
tarieven voor de burgers. Wellicht kan het tegen het licht houden van
reserves ook het nodige opleveren. De heer Van den Doel waarschuwt om niet te bezuinigen op onderhoud. Dat is
structureel een claim op de toekomst en moet vaak dubbel terugbetaald worden.
De voorzitter concludeert dat het voorstel van
het college positief wordt beoordeeld door de fracties van Stadsbelangen, GroenLinks, VVD,
PvdA, CDA, D66, STIP en ChristenUnie/SGP. Leefbaar
Delft adviseert
negatief. Wethouder Mooiweer
memoreert dat het
crematorium ook voor de gemeente een rendabele investering moet zijn, maar
vindt de suggestie van de heer Zijlstra wel een goede. Hij zal de
boodschap aan de verantwoordelijke portefeuillehouder doorgeven. Er is geen
kerntakendiscussie nodig om de bezuinigingen af te ronden, maar Mooiweer stelt
voor om de zaken die in de commissie zijn genoemd snel nader te onderzoeken. Hij wijst er tevens op dat efficiencymaatregelen met
betrekking tot het ambtelijk apparaat een budget voor frictiekosten vraagt.
Wat betreft het binnenhalen van meer subsidies, loopt er een onderzoek
waarbij eventueel een extra werknemer wordt betrokken. Alle fracties dringen
aan op spoed. De tarieven en prijzen stijgen zeer marginaal en
bovendien heeft de raad zelf een stem in deze. Het is mogelijk om op
subsidies te korten. Op de vraag van de heer Bot of er dan geen meerjarenafspraken
worden geschonden antwoordt wethouder Mooiweer ontkennend. De wethouder zal de inbreng van de fracties en
de discussie meenemen met de uitkomsten van de politieke markt en maakt
daarmee een definitief voorstel. De heren Bot (GroenLinks) en Meuleman (Stadsbelangen)
vragen in de tweede termijn naar de nadere invulling van de takendiscussie. De
heer Buis (PvdA) wil weten welk nieuw beleid er wordt geschrapt.
De heer Meuleman (Stadsbelangen) wil bovendien
weten hoe de wethouder denkt over samenwerking met andere gemeenten. De heer Vuijk (VVD)
merkt op dat er in de kerntakendiscussie niet alleen naar kosten moet worden
gekeken. De vraag is waarom een gemeente een bepaalde taak vervuld. Wethouder Mooiweer legt uit dat hij van plan is 50% van
het budget voor nieuw beleid schrappen. De heer Bot stelt dat
hij het belangrijk vindt dat het budget voor nieuw beleid in z’n geheel gehandhaafd
blijft. De fracties van VVD, STIP en PvdA sluiten zich hierbij aan. De
wethouder geeft aan dat hij dit punt zal heroverwegen. Aangaande de takendiscussie merkt wethouder Mooiweer op dat
hij het lastig vindt. Zijn voorstel is om een aantal punten te bundelen,
bijvoorbeeld de stratenmakers, de begraafplaats en het zwembad. Tijdens de
eerstvolgende vergadering van de commissie Middelen en Bestuur zal de
wethouder een procedurevoorstel voorleggen. De commissie stemt daarmee in. |
|
4. Sluiting De voorzitter
sluit de vergadering om 22.35 uur |
|
|