In
de Algemene Commissie van 23 februari j.l. is gesproken over de door
verschillende partijen geuite behoefte om een kerntakendiscussie
te voeren.
Consensus was er om dit niet
op de traditionele manier te doen, waarbij het complete gemeentelijke
takenpakket tegen het licht gehouden wordt, maar de takendiscussie toe te
spitsen op een aantal nader aan te wijzen taakvelden. Eventuele besparingen
zouden dan vanaf 2007 de gemeentelijke begrotingspositie kunnen versterken.
De commissie heeft in dit verband een aantal te
onderzoeken taken genoemd en heeft het college uitgenodigd om aan de commissie
Middelen en Bestuur een procedurevoorstel voor de te verrichten onderzoeken te
verstrekken. Door de commissie zijn genoemd:
o
Het te ontwikkelen crematorium
o
Beheer en onderhoud van begraafplaatsen
o
Zwembad Kerkpolder
o
Stratenmakerswerk
o
Afvalinzameling
De commissie heeft
daarbij ook aangegeven, dat de te verrichten onderzoeken zich niet hoeven te
beperken tot de digitale vraag of taken afgestoten/geprivatiseerd kunnen
worden, maar ook of met anderen een verdergaand samenwerkingsverband aangegaan
kan worden.
Met u zijn wij van
mening, dat het goed is om bewuste keuzes te blijven maken in de taken, die we
als gemeentelijke overheid zelf blijven uitvoeren, eventueel aan anderen over
kunnen laten of in een samenwerkingsverband vorm kunnen geven. In de sfeer van overdracht van taken
is bij de bezuinigingsronde 2004-2008 een gefaseerd te realiseren bezuiniging
van € 1,5 miljoen benoemd voor het overdragen van taken aan derden.
In de notitie
“Bezuinigingspotentieel” hebben wij u aangegeven, dat. op dit moment voorbereid wordt de overdracht van werkzaamheden in het
kader van het gemeentelijk waterbeheer. De voorstellen hiertoe zullen naar
verwachting in het tweede kwartaal van dit jaar tot nadere besluitvorming
gebracht worden. In de notitie Bezuinigingspotentieel hebben we
aanvullend aangegeven, dat voor de afvalinzameling onderzocht wordt of cq op
welke wijze verdergaande regionale samenwerking mogelijk is, en wordt op
middellange termijn in relatie tot het toekomstige zwembadenbeleid een visie
ontwikkeld m.b.t. eigendom, beheer en exploitatie van de zwembadaccommodaties.
In het vervolg van deze
notitie gaan we nader in op het algemene proceskader voor het op afstand zetten
van taken en zoomen we vervolgens in op de specifieke procesafspraken voor de
dossiers zoals deze genoemd zijn door de Algemene Commissie en het college.
In
zijn algemeenheid tekenen we aan, dat de voorbereiding van het
op afstand zetten van taken of de
voorbereiding van samenwerkingsverbanden met andere partijen de nodige
zorgvuldigheid en ook tijd vereisen, waarbij de financiële uitkomst ook niet
altijd op voorhand tot besparingen zal leiden.
Daarbij dient in
ogenschouw genomen te worden, dat aan
dergelijke wijzigingen in de taakuitvoering ook een prijskaartje verbonden kan
zijn, zoals een bruidschat meegeven, desintegratieschade in de vorm van
achterblijvende en af te bouwen overhead. De personele consequenties vergen ook
een zorgvuldige benadering. Rekening zal gehouden moeten worden met afbouw van
de personele organisatie (ook in de ondersteunende functies), en de opbouw van
een contact-/beleids-/opdracht-geversfunctie in de gemeentelijke
organisatie.
Op afstand zetten van
taken kan zich in velerlei vormen voordoen, vanaf de minimale variant waarbij
de gemeente de verantwoordelijkheid behoudt, maar de uitvoering uitbesteedt,
tot aan de uiterste variant waarbij de gemeente geen verantwoordelijkheid
behoudt en de taak afstoot of privatiseert. Globaal genomen doorloopt een
dergelijk proces de volgende fasen:
a. Agendering:
Het door het bestuur benoemen van onderwerpen, waarvan de uitvoering op een
andere manier zou kunnen plaatsvinden;
b.
Strategiebepaling:
Een verkennende analyse op hoofdlijnen hoe de taak op een andere wijze
vormgegeven kan worden. Welke alternatieven, welke mogelijke
samenwerkingspartners (bijv. op basis van marktonderzoek), welke
randvoorwaarden, welke organisatorische en financiële consequenties.
c. Voorbereiding:
Nadere analyse met derden hoe de taak vormgegeven kan worden. Het voeren van
besprekingen en onderhandelingen met de mogelijke samenwerkingspartners.
Detailuitwerking financiële en organisatorische consequenties.
d. Implementatie:
Ontvlechting uit de oude organisatie, vormgeving nieuwe uitvoeringsrelatie.
1. Gemeentelijk waterbeheer
2.
Gemeentelijke Begraafplaatsen:
- Het te ontwikkelen crematorium
- Beheer en exploitatie van begraafplaatsen
3.
Beheer en exploitatie Zwembad Kerkpolder
4.
Inzameling huishoudelijk afval, idem bedrijfsafval
5.
Stratenmakerswerk
De uitvoering van deze beleidsvelden vindt in de
Delftse organisatie plaats binnen de sector Stadsbeheer.
1. Gemeentelijk waterbeheer
Doel:
Het beheer en onderhoud van
watergangen in het stedelijk gebied is versnipperd tussen waterschap, gemeente,
provincie, Rijkswaterstaat en particulieren. Inzet van het eind 2003
uitgebrachte Visiedocument Herpolderen is het overdragen van de
bevoegdheden ten aanzien van het waterkwantiteitsbeheer van de gemeente Delft
aan het Hoogheemraadschap van Delfland. In het Visiedocument
Herpolderen
wordt rekening gehouden met een totaal tijdsbeslag van 1,5 á 2 jaar.
Status:
De commissie Duurzaamheid
is geraadpleegd over het in 2004 ingezette traject. Het onderzoek is
vergevorderd. De besprekingen en onderhandelingen met het Hoogheemraadschap
zijn vrijwel afgerond. Het eindvoorstel
met de aan de taakoverdracht verbonden financiële en organisatorische
consequenties kan binnenkort aan het bestuur voorgelegd worden.
Vervolg:
Eindvoorstel wordt voorgelegd aan commissie
Duurzaamheid en de gemeenteraad van juni.april of mei 2005
Het gaat hierbij om twee onderwerpen:
o
Bouw, eigendom, exploitatie van het crematorium (in
de programmabegroting als een rendabele investering geraamd)
o
Beheer en exploitatie van de gemeentelijke
begraafplaatsen
Doel:
Kostenbesparingen/bezuinigingen
in de gemeentelijke kosten voor begraafplaatsen, gekoppeld aan een redelijk te
achten tariefstelling.
Status:
Bestuurlijk geagendeerd. Het financieel haalbaarheidsonderzoek
voor het crematorium is in afronding. Er vindt thans nader onderzoek plaats
naar de aulavoorziening.
Vervolg:
Op basis van het beschikbare materiaal
kan een vertrouwelijke strategische voorverkenning opgesteld worden ten behoeve
van de commissie Leefbaarheid van mei juni 2005.
Doel:
Door middel van verdergaande
regionale samenwerking verkrijgen van een goede schaal, en een betere
bedrijfseconomische basis voor de
afvalstoffeninzameling. Afgeleid doel is om op deze wijze de
tariefsontwikkeling beter te beheersen.
Status:
De strategische
verkenning heeft plaatsgevonden. De commissie Leefbaarheid is hierover
geraadpleegd. In 2005 wordt onderzocht op welke wijze de gemeentelijke taak in
een samenwerkingsverband met een derde vormgegeven kan worden.
Vervolg:
o
De commissie Leefbaarheid wordt voor zover nodig tussentijds
over de voortgang van het onderzoek, en zich daarbij voordoende bestuurlijke
vragen, vertrouwelijk geïnformeerd.
o
Het in gang gezette onderzoek kan eind 2005
tot een bestuurlijk besluit voor het nieuwe samenwerkingsverband leiden.
2006 zal in
principe het jaar van de ontvlechting en de implementatie zijn.
o
De start van dat nieuwe samenwerkingsverband wordt
vooralsnog voorzien in 2007.
In de Programmabegroting
2005 is een budget gereserveerd om nader onderzoek te verrichten naar het
toekomstige zwembadenbeleid in Delft. Het gaat hierbij om
vragen als:
-
kan het aantal
zwembaden in Delft ingeperkt worden
-
is er 1 bestuursvorm
mogelijk voor de Delftse Zwembadorganisatie (nu gemeente en sportfondsenbad)
-
kan er bezuinigd worden op het gemeentelijk
zwembadenbudget.
Het in de Programmabegroting
bedoelde onderzoek
omvat de vraag welke investeringen nodig zijn om de komende 20 jaar te
blijven voorzien in een goed zwemwateraanbod. Ingegeven door de
ouderdom van twee van de huidige accommodaties.
De
Algemene Commissie heeft gevraagd om nader
onderzoek te doen naar de overdracht van zwembad Kerkpolder aan Sportfondsenbad
Delft. Het college zou dit echter in het verband willen plaatsen van het
toekomstige zwembadenbeleid. In aanvulling op het in de Programmabegroting
genoemde onderzoek kan
dan ook de vraag naar een passende beheersvorm van de Delftse Zwembaden aan de
orde komen.
(hier heb je zelf al iets
gecorrigeerd dacht ik)
Doel:
o
Breder onderzoek doen naarVisieontwikkeling voor het zwemwater in Delft : voor zowel de benodigde accommodatie(s) als de passende , bebeheersstuursvorm;.
o
Kostenbesparingen/bezuinigingen
in de gemeentelijke kosten voor zwemwater.
Overdracht
Zwembad Kerkpolder aan de een Delftse
zwembadorganisatie.
Status:
Bestuurlijk geagendeerd..
Vervolg:
De opzet en een eerste uitwerkinginterne analyse van het onderzoek kan Een
strategische voorverkenning kan vertrouwelijk voorgelegd
worden aan de commissie Leefbaarheid van juni 2005.oktober 2005
5. Uitbesteding van het stratenmakerswerk:
Het is in de bredere context van Stadsbeheer al gebruikelijk,
dat er werk uitbesteed wordt. Wij achten het voor het stratenmakerswerk op zich nuttig vanuit de noodzakelijke
flexibiliteit en voor het te verrichten maatwerk als organisatie zelf een
basiscapaciteit aan stratenmakers ter beschikking te hebben. Desalniettemin
leggen we u graag via een strategische voorverkenning de te maken keuzes, en de
aan een uitbesteding van stratenmakerswerk te stellen randvoorwaarden voor.
Doel:
Kostenbesparingen door middel van uitbesteding van
stratenmakerswerk.
Status:
Bestuurlijk geagendeerd.
Vervolg:
Vertrouwelijke strategische
voorverkenning in commissie Leefbaarheid van mei 2005. (Bert, weet jij wie dit zou
moeten gaan maken? Mei in de commissie betekent 26 april of 3 mei in B&W,
dus dan moeten we snel aan de slag.
Graag vernemen wij uw
reactie op deze aanpak voor de verschillende onderzoeksdossiers.
Hoogachtend,
Het
college van burgemeester en wethouders
Mr.
drs. G.A.A. Verkerk, burgemeester
Mr. drs. H.G.L.M.
Camps, gemeentesecretaris