In de Algemene Commissie van 23 februari j.l. is gesproken over de door verschillende partijen geuite behoefte om een kerntakendiscussie te voeren.

 

Consensus was er om dit niet op de traditionele manier te doen, waarbij het complete gemeentelijke takenpakket tegen het licht gehouden wordt, maar de takendiscussie toe te spitsen op een aantal nader aan te wijzen taakvelden. Eventuele besparingen zouden dan vanaf 2007 de gemeentelijke begrotingspositie kunnen versterken.

 

De commissie heeft in dit verband een aantal te onderzoeken taken genoemd en heeft het college uitgenodigd om aan de commissie Middelen en Bestuur een procedurevoorstel voor de te verrichten onderzoeken te verstrekken. Door de commissie zijn genoemd:

o        Het te ontwikkelen crematorium

o        Beheer en onderhoud van begraafplaatsen

o        Zwembad Kerkpolder

o        Stratenmakerswerk

o        Afvalinzameling

 

De commissie heeft daarbij ook aangegeven, dat de te verrichten onderzoeken zich niet hoeven te beperken tot de digitale vraag of taken afgestoten/geprivatiseerd kunnen worden, maar ook of met anderen een verdergaand samenwerkingsverband aangegaan kan worden.

 

Reactie college

Met u zijn wij van mening, dat het goed is om bewuste keuzes te blijven maken in de taken, die we als gemeentelijke overheid zelf blijven uitvoeren, eventueel aan anderen over kunnen laten of in een samenwerkingsverband vorm kunnen geven. In de sfeer van overdracht van taken is bij de bezuinigingsronde 2004-2008 een gefaseerd te realiseren bezuiniging van € 1,5 miljoen benoemd voor het overdragen van taken aan derden.  

 

 

 

 

 

In de notitie “Bezuinigingspotentieel” hebben wij u aangegeven, dat. op dit moment voorbereid wordt de overdracht van werkzaamheden in het kader van het gemeentelijk waterbeheer. De voorstellen hiertoe zullen naar verwachting in het tweede kwartaal van dit jaar tot nadere besluitvorming gebracht worden. In de notitie Bezuinigingspotentieel hebben we aanvullend aangegeven, dat voor de afvalinzameling onderzocht wordt of cq op welke wijze verdergaande regionale samenwerking mogelijk is, en wordt op middellange termijn in relatie tot het toekomstige zwembadenbeleid een visie ontwikkeld m.b.t. eigendom, beheer en exploitatie van de zwembadaccommodaties. 

 

In het vervolg van deze notitie gaan we nader in op het algemene proceskader voor het op afstand zetten van taken en zoomen we vervolgens in op de specifieke procesafspraken voor de dossiers zoals deze genoemd zijn door de Algemene Commissie en het college. 

 

Het algemene proceskader

In zijn algemeenheid tekenen we aan, dat de voorbereiding van het op afstand zetten van taken of de voorbereiding van samenwerkingsverbanden met andere partijen de nodige zorgvuldigheid en ook tijd vereisen, waarbij de financiële uitkomst ook niet altijd op voorhand tot besparingen zal leiden.

Daarbij dient in ogenschouw genomen te worden, dat  aan dergelijke wijzigingen in de taakuitvoering ook een prijskaartje verbonden kan zijn, zoals een bruidschat meegeven, desintegratieschade in de vorm van achterblijvende en af te bouwen overhead. De personele consequenties vergen ook een zorgvuldige benadering. Rekening zal gehouden moeten worden met afbouw van de personele organisatie (ook in de ondersteunende functies), en de opbouw van een contact-/beleids-/opdracht-geversfunctie in de gemeentelijke organisatie. 

 

Op afstand zetten van taken kan zich in velerlei vormen voordoen, vanaf de minimale variant waarbij de gemeente de verantwoordelijkheid behoudt, maar de uitvoering uitbesteedt, tot aan de uiterste variant waarbij de gemeente geen verantwoordelijkheid behoudt en de taak afstoot of privatiseert. Globaal genomen doorloopt een dergelijk proces de volgende fasen:

a.       Agendering: Het door het bestuur benoemen van onderwerpen, waarvan de uitvoering op een andere manier zou kunnen plaatsvinden;

b.       Strategiebepaling: Een verkennende analyse op hoofdlijnen hoe de taak op een andere wijze vormgegeven kan worden. Welke alternatieven, welke mogelijke samenwerkingspartners (bijv. op basis van marktonderzoek), welke randvoorwaarden, welke organisatorische en financiële consequenties.

c.       Voorbereiding: Nadere analyse met derden hoe de taak vormgegeven kan worden. Het voeren van besprekingen en onderhandelingen met de mogelijke samenwerkingspartners. Detailuitwerking financiële en organisatorische consequenties.

d.       Implementatie: Ontvlechting uit de oude organisatie, vormgeving nieuwe uitvoeringsrelatie.

 

Elk van deze stappen wordt afgerond met bestuurlijke besluitvorming. Fasen b en c dienen zich daarbij voor een groot deel in vertrouwelijkheid af te spelen, dit om de onderhandelingspositie van de gemeente niet te schaden en ook om een zorgvuldige lijn te kiezen naar de betrokken personele organisatie, niemand is gebaat bij ontijdig uitgebrachte informatie op basis waarvan de (on)nodige onrust kan ontstaan.  

 

Procesafspraken Onderzoeksdossiers

Door de raad en/of het college zijn de volgende dossiers benoemd, waarbij de intentie is uitgesproken om te onderzoeken of de wijze van uitvoering op een andere manier kan plaatsvinden:

1.       Gemeentelijk waterbeheer

2.       Gemeentelijke Begraafplaatsen:
- Het te ontwikkelen crematorium

- Beheer en exploitatie van begraafplaatsen

3.       Beheer en exploitatie Zwembad Kerkpolder

4.       Inzameling huishoudelijk afval, idem bedrijfsafval

5.       Stratenmakerswerk

 

De uitvoering van deze beleidsvelden vindt in de Delftse organisatie plaats binnen de sector Stadsbeheer.

 

1. Gemeentelijk waterbeheer

Doel:

Het beheer en onderhoud van watergangen in het stedelijk gebied is versnipperd tussen waterschap, gemeente, provincie, Rijkswaterstaat en particulieren. Inzet van het eind 2003 uitgebrachte Visiedocument Herpolderen is het overdragen van de bevoegdheden ten aanzien van het waterkwantiteitsbeheer van de gemeente Delft aan het Hoogheemraadschap van Delfland. In het Visiedocument Herpolderen wordt rekening gehouden met een totaal tijdsbeslag van 1,5 á 2 jaar.

 

Status:

De commissie Duurzaamheid is geraadpleegd over het in 2004 ingezette traject. Het onderzoek is vergevorderd. De besprekingen en onderhandelingen met het Hoogheemraadschap zijn vrijwel afgerond.  Het eindvoorstel met de aan de taakoverdracht verbonden financiële en organisatorische consequenties kan binnenkort aan het bestuur voorgelegd worden. 

 

Vervolg:

Eindvoorstel wordt voorgelegd aan commissie Duurzaamheid en de gemeenteraad van juni.april of mei  2005

 

 

2. Gemeentelijke begraafplaatsen

Het gaat hierbij om twee onderwerpen:

o        Bouw, eigendom, exploitatie van het crematorium (in de programmabegroting als een rendabele investering geraamd)

o        Beheer en exploitatie van de gemeentelijke begraafplaatsen

 

Doel:

Kostenbesparingen/bezuinigingen in de gemeentelijke kosten voor begraafplaatsen, gekoppeld aan een redelijk te achten tariefstelling.

 

Status:

Bestuurlijk geagendeerd. Het financieel haalbaarheidsonderzoek voor het crematorium is in afronding. Er vindt thans nader onderzoek plaats naar de aulavoorziening.

 

 

 

 

Vervolg:

Op basis van het beschikbare materiaal kan een vertrouwelijke strategische voorverkenning opgesteld worden ten behoeve van de commissie Leefbaarheid van mei juni 2005.

 

 

3. Afvalinzameling

Doel:

Door middel van verdergaande regionale samenwerking verkrijgen van een goede schaal, en een betere bedrijfseconomische  basis voor de afvalstoffeninzameling. Afgeleid doel is om op deze wijze de tariefsontwikkeling beter te beheersen.

 

Status:

De strategische verkenning heeft plaatsgevonden. De commissie Leefbaarheid is hierover geraadpleegd. In 2005 wordt onderzocht op welke wijze de gemeentelijke taak in een samenwerkingsverband met een derde vormgegeven kan worden.

 

Vervolg:

o        De commissie Leefbaarheid wordt voor zover nodig tussentijds over de voortgang van het onderzoek, en zich daarbij voordoende bestuurlijke vragen, vertrouwelijk geïnformeerd. 

o        Het in gang gezette onderzoek kan eind 2005 tot een bestuurlijk besluit voor het nieuwe samenwerkingsverband leiden.

2006 zal in principe het jaar van de ontvlechting en de implementatie zijn. 

o        De start van dat nieuwe samenwerkingsverband wordt vooralsnog voorzien in 2007.

 

 

4. Onderbrengen zwembad Kerkpolder bij het SportfondsenbadBeheer en exploitatie Delftse Zwembaden

In de Programmabegroting 2005 is een budget gereserveerd om nader onderzoek te verrichten naar het toekomstige zwembadenbeleid in Delft. Het gaat hierbij om vragen als:

-          kan het aantal zwembaden in Delft ingeperkt worden

-          is er 1 bestuursvorm mogelijk voor de Delftse Zwembadorganisatie (nu gemeente en sportfondsenbad)

-          kan er bezuinigd worden op het gemeentelijk zwembadenbudget.

Het in de Programmabegroting bedoelde onderzoek omvat de vraag welke investeringen nodig zijn om de komende 20 jaar te blijven voorzien in een goed zwemwateraanbod. Ingegeven door de ouderdom van twee van de huidige accommodaties.

 

De Algemene Commissie heeft gevraagd  om nader onderzoek te doen naar de overdracht van zwembad Kerkpolder aan Sportfondsenbad Delft. Het college zou dit echter in het verband willen plaatsen van het toekomstige zwembadenbeleid. In aanvulling op het in de Programmabegroting genoemde onderzoek kan dan ook de vraag naar een passende beheersvorm van de Delftse Zwembaden aan de orde komen.  

 

(hier heb je zelf al iets gecorrigeerd dacht ik)

Doel: 

o        Breder onderzoek doen naarVisieontwikkeling voor het  zwemwater in Delft : voor zowel de benodigde accommodatie(s) als de passende , bebeheersstuursvorm;.

o         Kostenbesparingen/bezuinigingen in de gemeentelijke kosten voor zwemwater.

Overdracht Zwembad Kerkpolder aan de een Delftse zwembadorganisatie.

 

 

Status:

Bestuurlijk geagendeerd..

 

Vervolg:

De opzet en een eerste uitwerkinginterne analyse van het onderzoek kan Een strategische voorverkenning kan vertrouwelijk voorgelegd worden aan de commissie Leefbaarheid van juni 2005.oktober 2005

 

 

5. Uitbesteding van het stratenmakerswerk:

Het is in de bredere context van Stadsbeheer al gebruikelijk, dat er werk uitbesteed wordt. Wij achten het voor het stratenmakerswerk  op zich nuttig vanuit de noodzakelijke flexibiliteit en voor het te verrichten maatwerk als organisatie zelf een basiscapaciteit aan stratenmakers ter beschikking te hebben. Desalniettemin leggen we u graag via een strategische voorverkenning de te maken keuzes, en de aan een uitbesteding van stratenmakerswerk te stellen randvoorwaarden voor.

 

Doel:

Kostenbesparingen door middel van uitbesteding van stratenmakerswerk.

 

Status:

Bestuurlijk geagendeerd.

 

Vervolg:

Vertrouwelijke strategische voorverkenning in commissie Leefbaarheid van mei 2005. (Bert, weet jij wie dit zou moeten gaan maken? Mei in de commissie betekent 26 april of 3 mei in B&W, dus dan moeten we snel aan de slag.

 

 

 

Graag vernemen wij uw reactie op deze aanpak voor de verschillende onderzoeksdossiers.

 

 

Hoogachtend,

 

 

 

Het college van burgemeester en wethouders

 

 

 

Mr. drs. G.A.A. Verkerk,                       burgemeester

 

 

 

Mr. drs. H.G.L.M. Camps,                     gemeentesecretaris