Kwartaalrapportage Adviescommissie voor bezwaarschirften

4e kwartaal 2004

 

 

Gehele Commissie

 

 

 

1.

In- en uitstroom bezwaarschriften 4e kwartaal 2004

 

In- en uitstroom bezwaarschriften 4e kwartaal 2004

 K I

K II

K III

K IV

Totaal

Werkvoorraad per 1 oktober 2004

47

438

51

13**

549

Bij: nieuw ingekomen 4e kwartaal 2004

107

140

15

2

264

Af: uitgebrachte adviezen 4e kwartaal 2004

42

139*

29

5

215*

Af: ingetrokken/afgehandeld zonder advies

9

61

15

1

86

Werkvoorraad per 31 december 2004

103

380

22

9

514

* 3 adviezen over 1 bezwaarschrift.

** 2 bezwaren zijn samengevoegd.

 

 

 

2.

Werk(voorraad)verdeling 4e kwartaal 2004

 

Peildatum 31 december 2004

K I

K II

K III

K IV

Bij de ACB

18

228

13

4

Bij de Lijn

18

107

4

1

Overig

67

45

5

4

Totaal werkvoorraad

103

380

22

9

 

IJzeren werkvoorraad

50

100

6

12

 

 

In grafieken: historie verdeling werkvoorraad per kamer

 

Kamer I :

 

 

Kamer II:

 

Kamer III:

 

Kamer IV:

 

 

Bevindingen:

Kamer I heeft een werkvoorraad die 2 keer zo hoog is als de ijzeren werkvoorraad. 66 bezwaarschriften tegen een verleend sloop- en kapvergunning op de locatie Papsouwselaan zijn als oorzaak aan te wijzen. Dit zal hoogstwaarschijnlijk gevolgen hebben voor de doorlooptijden.

Kamer II heeft ook dit kwartaal weer een werkvoorraad die ver boven haar ijzeren voorraad uitsteekt. Weer is te zien dat het aantal zaken voor actie door de ACB procentueel is toegenomen. Als oorzaken  kunnen worden aangewezen de hogere instroom dan formatief mogelijk is af te handelen en langdurig ziekte-uitval.

Kamer III laat een sterk verlaagde werkvoorraad zien waarbij de verdeling over de keten procentueel nagenoeg gelijk blijft. Dit betekent dat nu de ACB een inhaalproject (K3) met o.a. verhoogde formatie in gang heeft gezet, de lijn adequaat en vlot reageert, waardoor het proces door de keten heen soepel verloopt. 

Bij Kamer IV is de werkvoorraad op een goed niveau. Binnen deze kamer is te zien dat de werkvoorraad zich in blokken door de keten heen beweegt. (Let wel: de blokken representeren percentages en geen absolute aantallen.) De aard van de onderliggende besluiten, besluitvorming en bijbehorende bezwaarschriften is hier waarschijnlijk de oorzaak van. Gevolg is wel dat flexibele inzet bij een lage werkvoorraad ten behoeve van pieken elders, enige aandacht behoeft, zodat ook flexibel teruggegaan kan worden als de werkvoorraad terugvloeit door de keten.

 

 

3.

Totaal nieuw ingekomen bezwaarschriften kwartaalsgewijs

 

4e kw 2003

1e kw 2004

2e kw 2004

3e kw 2004

4e kw 2004

Kamer I

42

42

52

42

107

Kamer II

124

150

145

135

140

Kamer III

4

15

15

11

15

Kamer IV

3

15

7

8

2

Totaal

173

222

219

196

264

 

 

In grafiek: nieuw binnengekomen bezwaarschriften per kwartaal en per kamer

 

 

Bevindingen:

In Kamer I is de extreem verhoogde instroom terug te leiden op de verleende sloop- en kapvergunning op locatie Papsouwselaan (66 bezwaarschriften).

In Kamer II is een lichte stijging te zien ten opzichte van voorgaand kwartaal. De instroom in 2004 is structureel hoger geweest dan de vaste formatie aankan. Oorzaken zoals in de vorige kwartaalrapportages genoemd (Wet Werk en Bijstand, aanpassingen van gemeentelijke beleid met name op het gebied van de Wet Voorzieningen Gehandicapten alsmede de langdurigheidstoeslag op grond van de WWB, autonome groei) blijven een mogelijkheid. De formatie binnen deze kamer bedraagt 3,73 fte. Bij de norm van 125 bezwaarschriften per fte per jaar, komt dit neer op een jaarlijkse productiecapaciteit van 466 bezwaarschriften. In 2004 zijn er in totaal 570 bezwaarschriften ontvangen. Dat is 104 meer dan verwerkt kon worden. Daarnaast is, zoals reeds aangegeven in voorgaande rapportages, binnen deze kamer sprake geweest van langdurig ziekteverzuim dat slechts minimaal via externe inhuur ondervangen kon worden en is gedurende de inhaalslag ongeveer 0,22 fte ingezet voor aansturing van de inhuurkrachten.

Een schatting op basis van deze gegevens levert het volgende beeld op dat in 2004 afgehandeld had kunnen worden met de vaste bezetting: 3,73 fte regulier gedurende 7 maanden + 3,73 fte regulier minus 0,22 fte aansturing minus 0,5 ziekte-uitval gedurende 5 maanden = 272 + 156 = 428. Geschat wordt dat ongeveer 142  bezwaarschriften meegenomen worden naar 2005 als ‘nieuwe achterstand’ (570 - 428). Dit alles staat overigens naast de 260 bezwaarschriften die via externe inhuur in het inhaalproject WAKATWEE worden afgehandeld tot mei/juni 2005. Met de norm van 125 zal voor deze extra 142 bezwaren gedurende 2005 ongeveer 1,2 fte extra moeten worden ingezet, eraan voorbijgaande dat gedurende een bepaalde periode aansturing voor het lopende inhaalproject nog nodig is en het langdurig ziekteverzuim waarschijnlijk nog niet volledig beëindigd of gecompenseerd zal zijn.

Bij Kamer III is de instroom over 2004 per kwartaal gemiddeld 14 stuks. Ook hier kan, gelijk als in Kamer II, geconstateerd worden dat de instroom boven formatief is. De norm van Kamer III is al enige tijd onderwerp van discussie en de uiteindelijke hoogte daarvan zal in het traject van algehele herbezinning op het rechtsbeschermingsbedrijf gevormd worden. Tot die tijd wordt getracht via voortzetting van de inhaalslag indien budget naar 2005 overgeheveld kan worden, de achterstand zoveel als mogelijk aan te pakken en de instroom het hoofd te bieden.

Kamer IV laat een instroom zien van slechts 2 bezwaarschriften. Vergeleken met de voorgaande kwartalen uit 2004 is dat een extreme daling, maar ten opzichte van het eerste kwartaal 2003 is er sprake van een overeenkomst. Of hier een verklaring voor te geven is of een tendens uit op te maken is, valt nog te bezien. Het besluitvormingsproces van besluiten die binnen deze kamer worden getoetst, kan hier wellicht een reden voor zijn.

 

4.

Inhoud van de adviezen gehele commissie kwartaalsgewijs

 

4e kw 2003

1e kw 2004

2e kw 2004

3e kw 2004

4e kw 2004

Gegrond (Deels)

34 (21,5%)

27 (24,5%)

17 (18%)

41 (28,5%)

67 (31%)

Ongegrond

99 (62,7%)

68 (62%)

61 (65%)

87 (60,5%)

111 (52%)

Niet Ontvankelijk

25 (15,8%)

15 (13,5%)

16 (17%)

16 (11%)

37 (17%)

Totaal

158 (100%)

110 (100%)

94 (100%)

144 (100%)

215 (100%)

 

In grafiek: inhoud van de adviezen in percentages per kwartaal en over de gehele commissie

 

 

Bevindingen:

Het percentage (Deels) Gegronde bezwaarschriften geeft inzicht in de mate waarin primaire besluiten van de bestuursorganen geen stand houden. Dit kan iets zeggen over de kwaliteit van het beleid en de besluitvorming. Voor een globale toets van de kwaliteit van de primaire besluitvorming moet meegenomen worden het percentage bezwaarschriften dat herzien wordt zonder dat een advies van de commissie daaraan ten grondslag ligt. De ACB beschikt over de aantallen ingetrokken bezwaarschriften per kamer. Hieronder worden zowel de intrekkingen als de herzieningen verstaan. Vooral in Kamer II is er sprake van een groot aandeel herzieningen. De overige kamers hebben hier vrijwel niet mee te maken.

Het afgelopen kwartaal laat een verschuiving zien in de percentages bij ongegrond en niet ontvankelijk. Het percentage gegrondverklaring is redelijk gelijk gebleven, waaruit geconcludeerd kan worden dat de primaire besluitvorming in het afgelopen kwartaal getoetst ongeveer even vaak stand hield als vorig kwartaal.

 

 

*-*