Kwartaalrapportage Adviescommissie voor bezwaarschirften
4e kwartaal 2004
Gehele Commissie
1.
In- en uitstroom bezwaarschriften 4e
kwartaal 2004 |
K I |
K II |
K III |
K IV |
Totaal |
Werkvoorraad per 1 oktober 2004 |
47 |
438 |
51 |
13** |
549 |
Bij: nieuw ingekomen 4e kwartaal 2004 |
107 |
140 |
15 |
2 |
264 |
Af: uitgebrachte adviezen 4e kwartaal 2004 |
42 |
139* |
29 |
5 |
215* |
Af: ingetrokken/afgehandeld zonder advies |
9 |
61 |
15 |
1 |
86 |
Werkvoorraad per 31
december 2004 |
103 |
380 |
22 |
9 |
514 |
* 3
adviezen over 1 bezwaarschrift.
** 2
bezwaren zijn samengevoegd.
2.
Werk(voorraad)verdeling 4e kwartaal 2004
Peildatum 31 december 2004 |
K I |
K II |
K III |
K IV |
Bij de ACB |
18 |
228 |
13 |
4 |
Bij de Lijn |
18 |
107 |
4 |
1 |
Overig |
67 |
45 |
5 |
4 |
Totaal werkvoorraad |
103 |
380 |
22 |
9 |
IJzeren werkvoorraad |
50 |
100 |
6 |
12 |
Kamer I :
Kamer II:
Kamer III:
Kamer IV:
Bevindingen:
Kamer I heeft een werkvoorraad die 2 keer zo hoog is als de ijzeren
werkvoorraad. 66 bezwaarschriften tegen een verleend sloop- en kapvergunning op
de locatie Papsouwselaan zijn als oorzaak aan te wijzen. Dit zal
hoogstwaarschijnlijk gevolgen hebben voor de doorlooptijden.
Kamer II heeft ook
dit kwartaal weer een werkvoorraad die ver boven haar ijzeren voorraad
uitsteekt. Weer is te zien dat het aantal zaken voor actie door de ACB
procentueel is toegenomen. Als oorzaken
kunnen worden aangewezen de hogere instroom dan formatief mogelijk is af
te handelen en langdurig ziekte-uitval.
Kamer III laat een
sterk verlaagde werkvoorraad zien waarbij de verdeling over de keten
procentueel nagenoeg gelijk blijft. Dit betekent dat nu de ACB een
inhaalproject (K3) met o.a. verhoogde formatie in gang heeft gezet, de lijn
adequaat en vlot reageert, waardoor het proces door de keten heen soepel
verloopt.
Bij Kamer IV is de werkvoorraad op een
goed niveau. Binnen deze kamer is te zien dat de werkvoorraad zich in blokken
door de keten heen beweegt. (Let wel: de blokken representeren percentages en
geen absolute aantallen.) De aard van de onderliggende besluiten,
besluitvorming en bijbehorende bezwaarschriften is hier waarschijnlijk de
oorzaak van. Gevolg is wel dat flexibele inzet bij een lage werkvoorraad ten
behoeve van pieken elders, enige aandacht behoeft, zodat ook flexibel
teruggegaan kan worden als de werkvoorraad terugvloeit door de keten.
3.
Totaal nieuw ingekomen bezwaarschriften
kwartaalsgewijs
|
4e kw 2003 |
1e kw 2004 |
2e kw 2004 |
3e kw 2004 |
4e kw 2004 |
Kamer I |
42 |
42 |
52 |
42 |
107 |
Kamer II |
124 |
150 |
145 |
135 |
140 |
Kamer III |
4 |
15 |
15 |
11 |
15 |
Kamer IV |
3 |
15 |
7 |
8 |
2 |
Totaal |
173 |
222 |
219 |
196 |
264 |
Bevindingen:
In Kamer I is de
extreem verhoogde instroom terug te leiden op de verleende sloop- en
kapvergunning op locatie Papsouwselaan (66 bezwaarschriften).
In Kamer II is een lichte stijging te
zien ten opzichte van voorgaand kwartaal. De instroom in 2004 is structureel
hoger geweest dan de vaste formatie aankan. Oorzaken zoals in de vorige
kwartaalrapportages genoemd (Wet Werk en Bijstand, aanpassingen van
gemeentelijke beleid met name op het gebied van de Wet Voorzieningen
Gehandicapten alsmede de langdurigheidstoeslag op grond van de WWB, autonome
groei) blijven een mogelijkheid. De formatie binnen deze kamer bedraagt 3,73
fte. Bij de norm van 125 bezwaarschriften per fte per jaar, komt dit neer op
een jaarlijkse productiecapaciteit van 466 bezwaarschriften. In 2004 zijn er in
totaal 570 bezwaarschriften ontvangen. Dat is 104 meer dan verwerkt kon worden.
Daarnaast is, zoals reeds aangegeven in voorgaande rapportages, binnen deze
kamer sprake geweest van langdurig ziekteverzuim dat slechts minimaal via
externe inhuur ondervangen kon worden en is gedurende de inhaalslag ongeveer
0,22 fte ingezet voor aansturing van de inhuurkrachten.
Een
schatting op basis van deze gegevens levert het volgende beeld op dat in 2004
afgehandeld had kunnen worden met de vaste bezetting: 3,73 fte regulier
gedurende 7 maanden + 3,73 fte regulier minus 0,22 fte aansturing minus 0,5
ziekte-uitval gedurende 5 maanden = 272 + 156 = 428. Geschat wordt dat ongeveer
142 bezwaarschriften meegenomen worden
naar 2005 als ‘nieuwe achterstand’ (570 - 428). Dit alles staat overigens naast
de 260 bezwaarschriften die via externe inhuur in het inhaalproject WAKATWEE
worden afgehandeld tot mei/juni 2005. Met de norm van 125 zal voor deze extra
142 bezwaren gedurende 2005 ongeveer 1,2 fte extra moeten worden ingezet, eraan
voorbijgaande dat gedurende een bepaalde periode aansturing voor het lopende
inhaalproject nog nodig is en het langdurig ziekteverzuim waarschijnlijk nog
niet volledig beëindigd of gecompenseerd zal zijn.
Bij Kamer III is de instroom over 2004 per kwartaal gemiddeld 14
stuks. Ook hier kan, gelijk als in Kamer II, geconstateerd worden dat de
instroom boven formatief is. De norm van Kamer III is al enige tijd onderwerp
van discussie en de uiteindelijke hoogte daarvan zal in het traject van
algehele herbezinning op het rechtsbeschermingsbedrijf gevormd worden. Tot die
tijd wordt getracht via voortzetting van de inhaalslag indien budget naar 2005
overgeheveld kan worden, de achterstand zoveel als mogelijk aan te pakken en de
instroom het hoofd te bieden.
Kamer IV laat een
instroom zien van slechts 2 bezwaarschriften. Vergeleken met de voorgaande
kwartalen uit 2004 is dat een extreme daling, maar ten opzichte van het eerste
kwartaal 2003 is er sprake van een overeenkomst. Of hier een verklaring voor te
geven is of een tendens uit op te maken is, valt nog te bezien. Het
besluitvormingsproces van besluiten die binnen deze kamer worden getoetst, kan
hier wellicht een reden voor zijn.
4.
|
4e kw 2003 |
1e kw 2004 |
2e kw 2004 |
3e kw 2004 |
4e kw 2004 |
Gegrond (Deels) |
34 (21,5%) |
27 (24,5%) |
17 (18%) |
41 (28,5%) |
67 (31%) |
Ongegrond |
99 (62,7%) |
68 (62%) |
61 (65%) |
87 (60,5%) |
111 (52%) |
Niet Ontvankelijk |
25 (15,8%) |
15 (13,5%) |
16 (17%) |
16 (11%) |
37 (17%) |
Totaal |
158 (100%) |
110 (100%) |
94 (100%) |
144 (100%) |
215 (100%) |
Bevindingen:
Het percentage (Deels) Gegronde bezwaarschriften geeft
inzicht in de mate waarin primaire besluiten van de bestuursorganen geen stand
houden. Dit kan iets zeggen over de kwaliteit van het beleid en de
besluitvorming. Voor een globale toets van de kwaliteit van de primaire
besluitvorming moet meegenomen worden het percentage bezwaarschriften dat
herzien wordt zonder dat een advies van de commissie daaraan ten grondslag
ligt. De ACB beschikt over de aantallen ingetrokken bezwaarschriften per kamer.
Hieronder worden zowel de intrekkingen als de herzieningen verstaan. Vooral in
Kamer II is er sprake van een groot aandeel herzieningen. De overige kamers
hebben hier vrijwel niet mee te maken.
Het afgelopen
kwartaal laat een verschuiving zien in de percentages bij ongegrond en niet
ontvankelijk. Het percentage gegrondverklaring is redelijk gelijk gebleven,
waaruit geconcludeerd kan worden dat de primaire besluitvorming in het
afgelopen kwartaal getoetst ongeveer even vaak stand hield als vorig kwartaal.
*-*