Rapportage Haaglanden delegatie Delft over de 2e helft 2004

 

  1. Korte samenvatting feitelijke informatie:

De samenwerking in zijn huidige vorm in het stadsgewest vindt plaats binnen een in 1995 opgestelde gemeenschappelijke regeling, op basis van de Kaderwet Bestuur in verandering. Deze Kaderwet verplicht de gemeenten in de zeven grootstedelijke regio’s een regionaal bestuur in te stellen. In de Kaderwet is voorgeschreven aan welke eisen dit bestuur moet voldoen. Inmiddels is het proces om de Kaderwet te vervangen door de WGR+ in vergevorderd stadium. De facto verandert er overigens met deze nieuwe wet weinig in de werking van het stadsgewest.

 

De belangrijkste taak van het stadsgewest is het sturen, integreren en uitvoeren van de in de gemeenschappelijke regeling genoemde belangen met een regionaal karakter. Die belangen of beleidsterreinen zijn ruimtelijke ordening, volkshuisvesting, milieu, verkeer en vervoer, economie en werkgelegenheid, grondbeleid, jeugdhulpverlening en volwasseneneducatie. Aan laatstgenoemde taak wordt echter geen inhoud gegeven.

 

Het stadsgewest bestaat uit drie bestuursorganen: een algemeen bestuur, een dagelijks bestuur en de voorzitter. Het algemeen bestuur is het hoogste bestuursorgaan van het stadsgewest Haaglanden. Voor zover niet anders is bepaald, beslist het algemeen bestuur over alle zaken, waarover een bestuurlijk besluit moet worden genomen. Het algemeen bestuur vergadert 5 maal per jaar. Het dagelijks bestuur verzorgt de voorbereiding van voorstellen aan het algemeen bestuur en is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken en enkele specifieke taken. Het dagelijks bestuur komt in principe elke veertien dagen bijeen. De regeling bepaalt dat de burgemeester van Den Haag voorzitter is van het stadsgewest.

 

De gemeentebesturen wijzen hun vertegenwoordigers voor het stadsgewest Haaglanden aan volgens een vastgestelde verdeelsleutel. De huidige zetelverdeling binnen het algemeen bestuur is als volgt:

 

Gemeente Delft: 6 zetels; gemeente Midden-Delfland, 2 zetels; gemeente Den Haag 24 zetels; gemeente Leidschendam-Voorburg, 5 zetels; gemeente Pijnacker-Nootdorp, 3 zetels; gemeente Rijswijk, 4 zetels; gemeente Wassenaar, 3 zetels; gemeente Westland, 6 zetels; en gemeente Zoetermeer, 7 zetels.

 

Het bestuur van het stadsgewest wordt ondersteund door een viertal commissies. Dit zijn de commissies voor algemene bestuurlijke zaken, financien, personeel en organisatie (AFPO);

Ruimtelijke ordening, grondbeleid, volkshuisvesting en milieu (RGVM);

Verkeer en vervoer en economische ontwikkeling (VVEZ);

Sociale Zaken, werkgelegenheid en zorg (SWZ).

Het aantal keren per jaar dat een commissie bijeenkomt, varieert en is afhankelijk van de lopende onderwerpen binnen het bestuur.

 

  1. De Delftse delegatie:

Zoals hierboven aangegeven beschikt de Delftse delegatie over zes zetels in het algemeen bestuur van het stadsgewest Haaglanden. De delegatieleden vertegenwoordigen in het stadsgewest niet de specifieke partijfracties waartoe zij behoren, maar het gehele gemeentebestuur. Enkele dagen voorafgaand aan elke vergadering van het AB komt de Delftse delegatie bijeen om de voortgang van lopende zaken te bespreken en standpunt en strategieen te bepalen.

 

Op het moment bestaat de Delftse delegatie uit de volgende personen:

 

H.J. Grashoff, vervanger van burgemeester Verkerk als voorzitter cie. RGVM

Mevr. M.D.Th. M de Jong (cie. RGVM, cie. SWZ)

P. Kiela (cie. RGVM, cie. VVEZ)

A. Meuleman (cie. AfPO, cie. VVEZ)

B. Verkerk, voorzitter cie. RGVM

R. Vuijk (cie. AFPO, cie. SWZ)

 

  1. Inhoudelijk belangrijke zaken van het afgelopen half  jaar:

 

VVEZ:

 

Het afgelopen jaar is voor de Delftse delegatie van groot belang geweest. Vanuit het stadsgewest is het besluit gekomen om daadwerkelijk invulling te geven aan een tramlijn 19 naar de TUD. Oorspronkelijk opteerde het stadsgewest voor een buslijn, echter in de finale besluitvorming is er gekozen voor een tramlijn. De aanleg zal binnen afzienbare tijd gaan starten. Het stadsgewest heeft Delft ook nadrukkelijk ondersteund bij het binnenhalen van de spoortunnel. Bovendien verschaft het stadsgewest samen met de provincie aanvullende middelen voor dit omvangrijke project. Interessant is vanuit Delftse optiek ook het vastgestelde fietspadenplan. In dit plan zijn enkele Delftse verbindingen opgenomen. Deze zullen terugkomen in het LVVP. Delft zal voor sommige verbindingen uit het LVVP met de buurgemeenten, maar ook met Haaglanden moeten overleggen.

 

RGVM:

 

De commissie die gaat over ruimtelijke ordening is zeer actief geweest. Eerst en vooral moet de vaststelling van de regionale woonverdeelsystematiek worden genoemd. In de regio gaat nu door alle gemeenten met deze systematiek worden gewerkt. De Delftse delegatie heeft zich samen met wethouder Baljé ingespannen om bijzondere afspraken te maken voor Delft. Delftt is immers bezig met een beleid om de woningvoorraad in onze gemeente evenwichtiger te maken. Het benutten van de regio van alle sociale voorraad in Delft zou een streep door het streven naar meer evenwicht zijn. De woningvoorraad in Delft valt voor meer dan 50% onder de term sociale voorraad. Tot op zekere hoogte heeft Delft haar bijzondere positie gehonoreerd gekregen, bv. bij de ontwikkeling van Harnaschpolder.

Van belang in deze commissie is bv. het MIRUP (Milieu in de ruimtelijke ordeningsplanning) . In deze MIRUP benadering worden wegen gezocht om milieu en ruimtelijke ordening in een vroegtijdig stadium kwalitatief te koppelen.

Daarnaast zijn er enige ontwikkelingsplannen over tafel gegaan, zoals het plan om langs de Vliet, nabij de A12 een woningbouwlocatie te ontwikkelen. Het verplaatsen van PAMETEX naar Pijnackers grondgebied heeft ook een stadsgewestelijke component.

 

AFPO

 

Takendiscussie:

Er gaat in onze stadsregio ongeveer 400 miljoen euro per jaar om. Voor het grootste deel betreft het hierbij rijksmiddelen die door het stadsgewest verdeeld worden. Dat maakt al helder dat het stadsgewest niet onbelangrijk is.  Maar het stadsgewest is toch een tamelijk ondoorzichtig orgaan, waarvan weinig mensen het bestaan kennen en het belang kunnen inschatten. In dit kader probeert de Delftse delegatie een debat op te starten over het democratisch gat. Zoals aangekondigd zijn voorstellen gelanceerd om de werking van het stadsgewest publieker te maken. Het gaat daarbij om het afschaffen van de commissies en het besluiten na debat in de AB vergaderingen. Deze variant is helaas door een meerderheid afgewezen. Delft heeft wel aangekondigd om de takendiscussie op de agenda te willen houden. Het is het voornemen van de delegatie om met vertegenwoordigers van het DB om de tafel te gaan zitten om verdere hervormingsopties te verkennen. Delft heeft ook in het kader van de rijksbezuinigingen aangekondigd navenant te willen bezuinigen in het stadsgewest. Ook voor deze beleidslijn was helaas geen meerderheid te vinden.

 

 

SWZ

 

De commissie SWZ komt slechts weinig bijeen. De jeugdgezondheidszorg vormt onderdeel van deze commissie. Delft heeft een motie ingediend, die is aangenomen, waarin is gevraagd om meer aandacht te besteden van residentiële opvang voor kinderen met ernstige opvoedingsproblemen. Het is voor Delft niet acceptabel dat er nog steeds kinderen in penitentiaire inrichtingen worden opgesloten, die geen strafbare feiten hebben gepleegd. De uitwerkingr van deze motie is nog niet afgerond.