Werkplan
Griffie Delft 2005-2006
Mei 2005
Inhoudsopgave 2
Voorwoord 3
1 Inleiding 4
2.Activiteiten 5
2.1 Raad en
Commissies 5
2.2
Informatievoorziening 6
2.3 Advies
en Ondersteuning 7
2.4
Voorzieningen raadsleden 8
2.5
Management griffie 10
Bijlage 1 11
Bijlage 2 12
Voorwoord
Hierbij bied ik u namens de griffie ons Werkplan griffie
Delft 2005-2006 aan. Wij hebben uit praktische overwegingen gekozen om het
werkplan niet gelijk te laten vallen met het kalenderjaar 2005, maar met het
laatste jaar van de termijn van uw raad.
Het werkplan biedt inzicht in de beschikbare capaciteit van
de griffie en geeft aan op welke wijze deze capaciteit wordt ingezet ter
ondersteuning van uw raad. Het werkplan geeft een uitgebreid overzicht van de
activiteiten die de griffie onderneemt en hoeveel capaciteit de verschillende
onderdelen vragen.
Yvonne van Delft, griffier
1. Inleiding
De griffie is de ambtelijke ondersteuning van de raad,
bestaande uit een raadsgriffier, plaatsvervangend raadsgriffier,
commissiegriffier, medewerker raad en vanaf juni 2005 aangevuld met een
financieel raadsadviseur. De griffie bekleedt een onafhankelijke positie t.o.v.
het ambtenarenapparaat. Het presidium van de raad is de werkgever van de
griffier. De voorzitter van het presidium is het eerste aanspreekpunt voor de
griffier.
De griffie wil dit realiseren binnen het kader van
activiteiten die de griffie onderneemt ter ondersteuning van de raad. Elke
activiteit wordt in het volgende hoofdstuk beschreven door het geven van een
doelstelling en het aangeven van de ontwikkelingen en prioriteiten op ieder
deelgebied. Bovendien is iedere activiteit voorzien van een aantal (meetbare)
prestaties. De activiteiten en prestaties zullen terugkomen in het jaarverslag
2005.
2. Activiteiten
2.1 Raad en commissies
2.1.1 Doelstelling
Het ondersteunen van de raad bij zijn kaderstellende,
controlerende en volksvertegenwoordigende taak en het bevorderen van tijdige en
kwalitatief goede besluitvorming door de gemeenteraad.
2.1.2 Ontwikkelingen
De gemeenteraad is een bestuur van 37 door de Delftse
burgers gekozen personen die tot taak hebben het college van burgemeester en
wethouders, het dagelijks bestuur van de gemeente, richtlijnen -kaders- mee te
geven en te controleren of het college zich aan deze kaders heeft gehouden.
Daarnaast vormen de gekozen raadsleden een directe link naar de burgers van de
stad. Zij vertegenwoordigen de inwoners van Delft en onderhouden contacten met
hen op individueel en fractieniveau en als raad in zijn geheel.
De griffie zorgt voor de voorbereiding, organisatie en
afwerking van alle vergaderingen van raadscommissies en raadsvergaderingen. In
alinea 2.1.3 Prestaties vindt u een opsomming van alle activiteiten die in dit
kader worden uitgevoerd. Over het algemeen worden deze activiteiten naar
tevredenheid verzorgd. Echter, in 2005-2006 zouden wij in willen zetten op
verbetering op de volgende punten.
De commissiegriffiers nemen een sterkere regierol op zich in
het verkeer tussen raad en college. Zij kunnen een positieve en actieve rol
spelen in de verbetering van de agendering en actief voorstellen doen voor de
verbetering van de vergaderorde in de raadscommissies.
De commissiegriffier is een intermediair tussen raad en
ambtelijke organisatie en kan wensen van de raad t.a.v. de stukken kenbaar
maken aan het college en de opsteller. Samen kunnen we proberen de kwaliteit
van de stukken voor de raad te verbeteren. Met name het scheiden van
hoofdlijnen en uitvoering en de leesbaarheid zijn aandachtspunten. Anderzijds
kan de commissiegriffier kritisch zijn op het onnodig aanbieden van stukken aan
de raad. De commissiegriffier moet zorg dragen voor betere (jaar)planningen en
aandacht besteden aan de
begeleidingsformulieren.
De griffie zal ik tevens inzetten voor het beter monitoren
van toezeggingen, moties en amendementen en acties voortvloeiend uit
raadsbesluiten.
Begin 2005 heeft de raad besloten tot het opstellen van een
raadsagenda. De griffie inventariseert de onderwerpen voor de raadsagenda en
bewaakt de voortgang.
2.1.3
Prestaties
Organiseren van ± 12 raadsvergaderingen
Organiseren van ± 60 commissievergaderingen
Organiseren van ± 5 hoorzittingen
Organiseren van ± 3 commissies extern
Organiseren van 1 politieke markt
Organiseren van ± 12 presidiumvergaderingen
Organiseren van ± 12 fractievoorzittersoverleggen
Organiseren van ± 5 werkbezoeken
Organiseren 1 raadsuitje
Opstellen agenda’s voor diverse vergaderingen
Opstellen langetermijnplanningen
Organiseren van vooroverleg met portefeuillehouders en
voorzitter
Advisering besluitvorming
Opstellen van begeleidingsformulieren bij alle
vergaderstukken
Verzamelen en controleren vergaderstukken
Kopiëren van stukken
Verzenden van stukken
Verslaglegging van alle commissies en vergaderingen, behalve
de raadsvergadering
Bijhouden van toezeggingen
Overzicht van moties en amendementen
Regelen notulering voor raadsvergaderingen
Beheer raadsagenda
Benoemingen
2.2
Informatievoorziening
2.2.1
Doelstelling
Verbetering van de interne en externe informatie en
communicatie van de raad
2.2.2 Ontwikkelingen
In het proces van gemeentelijke besluitvorming zijn talloze
onderwerpen aan de orde die verschillen in aard, omvang en belang. De griffie
ondersteunt de raad door enerzijds informatie te verstrekken en anderzijds
overbodige informatie te filteren. De griffie kan tevens een rol spelen in het
toegankelijk maken van complexe informatie. De griffie zorgt voor de verzending
van alle stukken die nodig zijn voor advies en besluitvorming in commissies en
raad.
Het Raadsinformatiesysteem (RIS) speelt een belangrijke rol
in de informatievoorziening. Alle agenda’s en achterliggende stukken worden
beschikbaar gemaakt via het RIS.
Het project modernisering RIS is eind 2004 gestart met het
opstarten van de RIS-gebruikersgroep waarin raadsleden en ambtenaren
participeren. Het RIS zal worden voorzien van een nieuwe gebruikersvriendelijke
interface en een verbeterde zoekfunctie. Daarnaast zoekt de RIS-gebruikersgroep
naar manieren om het RIS toegankelijker te maken voor Delftse burgers. Het
project zal in 2005 worden afgerond.
De griffie communiceert met het college van B&W en met
de ambtelijke organisatie over inhoud en procedures. Daarmee wordt beoogd het
bestuurlijke besluitvormingsproces soepel te laten verlopen en de gevolgen van
de dualisering voor de ambtelijke organisatie te verduidelijken.
Een speerpunt van de griffie in 2005-2006 is de externe
communicatie van de raad naar burgers. Raadscommunicatie gaat niet over
politieke profilering van raadsfracties en individuele raadsleden. Dat is aan
de politieke partijen zelf. Wel kan op gebied van de raadscommunicatie een
aantal gemeenschappelijke doelen van de raad worden onderscheiden.
Raadscommunicatie richt zich voornamelijk op het publieke domein: burgers,
belanghebbenden en pers en kent een aantal doelstellingen:
1.
het wettelijk verplichte publiceren van besluiten, agenda’s
en verslagen van openbare commissie- en raadsvergaderingen
2.
het vergroten van de zichtbaarheid en herkenbaarheid van de
raad
3.
het vergroten van de kennis bij burgers en belanghebbenden
over beïnvloedingsmogelijkheden van de raad
4.
het betrekken van burgers en belanghebbenden bij
beleidsvoorbereiding en planontwikkeling door de raad
5.
het versterken van het imago van het bestuur
Deze doelstellingen kunnen als volgt worden uitgewerkt:
Ad 1: Voortzetting bestaande praktijk
Ad 2: In het duale bestel hebben raad en het college van
B&W verschillende rollen. Om de raad als volksvertegenwoordigend,
kaderstellend en controlerend orgaan nadrukkelijker te profileren, moet er meer
worden geïnvesteerd in de representatie van de raad en het organiseren van de
ontmoeting tussen burgers en raadsleden, zoals bijvoorbeeld in een politieke
markt. Verder is het van belang in de lokale media en met behulp van de eigen
communicatiemiddelen consequent te communiceren over het dualisme en de
gevolgen die dit heeft voor de taken en bevoegdheden van raad en college.
Ad 3: Bewoners dienen op de hoogte te zijn van de
verschillende mogelijkheden om invloed uit te oefenen op het bestuur, zoals de
formele inspraak- en bezwaarschriftenprocedures, het bijwonen van hoorzittingen
en raadscommissies, het contact opnemen met raadsleden en –fracties. De burger
moet weten welke mogelijkheden ter beschikking staan.
Ad 4: Burgers stellen nieuwe eisen aan de wijze waarop
bestuurlijke besluitvorming tot stand komt en eisen voor zichzelf een rol op in
de beleidsontwikkeling. De raad zal in 2005 beslissen over de kaders voor
burgerparticipatie. De raad kan ook zelf besluiten tot het uitvoeren van een
participatietraject. Een voorbeeld van een manier waarop de raad burgers
betrekt bij beleidsvoorbereiding is het uitvoeren van een maatschappelijke
verkenning. In een maatschappelijke verkenning onderzoeken raadsleden zelf of
er op een bepaald beleidsterrein behoefte bestaat aan nieuw beleid.
Ad 5: De invoering van het dualisme draait ook om het
vergroten van het vertrouwen van de burger in de politiek. De raad moet
transparant en extern gericht zijn en deze waarden actief uitdragen tijdens
openbare optredens en in de media. Het strekt tot aanbeveling de
communicatieadviesfunctie ten behoeve van de raad in te vullen en onjuiste
berichtgeving in de media tegen te gaan.
In een gesprek tussen raad en college heeft de raad
aangegeven meer gebruik van ambtelijke ondersteuning vanuit de afdeling
communicatie gebruik te willen maken, in plaats van uitbreiding van de griffie
met een communicatiemedewerker. In 2005 zullen structurele afspraken met de
afdeling communicatie gemaakt worden. De eerste activiteit in dit kader is het
opstellen van een communicatieplan voor de raad.
Raad en griffie moeten in de loop van 2005 afspraken maken
over de rol van de griffie met betrekking tot de communicatie tijdens de
verkiezingsperiode.
2.2.3
Prestaties
Actueel houden RIS
Opstarten RIS-gebruikersgroep
Project vernieuwing RIS
Actueel houden verordeningen
Actueel houden adressenbestand
Doorgeleiden schriftelijke vragen
Passieve informatieplicht
Aanspreekpunt burgers
Onderhouden contacten met individuele raadsleden, college
van B&W, ambtelijke organisatie, burgers, pers en instellingen en
organisaties
Communicatie van besluiten, agenda’s en vergaderingen etc.
Werkafspraken met de afdeling communicatie
Opstellen communicatieplan
2.3 Advies
en ondersteuning
2.3.1.Doelstelling
Adviseren en ondersteunen van raadsleden en fracties op het
gebied van inhoud en procedures en het initiëren van duale vernieuwingsimpulsen
2.3.2 Ontwikkelingen
In 2005-2006 is een speerpunt van de griffie het uitbouwen
van inhoudelijk advies en ondersteuning. De raad heeft besloten de griffie
structureel uit te breiden met een financieel raadsadviseur. Deze financieel
raadsadviseur zal halverwege 2005 worden aangesteld. Hij zal een initiërende
rol hebben op gebied van het versterken van de kaderstellende en controlerende
rol van de raad betreffende de planning- en controlcyclus. De uitbreiding van
de griffie met deze functionaris creëert ook meer ruimte voor inhoudelijk
advies bij de griffier en de overige medewerkers van de griffie.
De griffie streeft naar een verhoging van de kwaliteit van
de commissiegriffiers, met daarbij specifieke aandacht voor juridische kennis.
Wanneer er vanuit de raad vragen om ondersteuning komen kan
de griffie ook verwijzen naar de Verordening op de Ambtelijke bijstand. Een
raadslid of raadsfractie kan een beroep doen op ambtelijke bijstand via de
griffier. De griffier legt het verzoek voor aan de gemeentesecretaris, die het
verzoek weegt en zal doorleiden aan een deskundige ambtenaar. Het antwoord zal
via de gemeentesecretaris en de griffier rechtstreeks aan de verzoeker worden
verstuurd, zonder tussenkomst van het college. Indien de gemeentesecretaris het
verzoek niet honoreert, kan het verzoek nogmaals aan de burgemeester worden
gedaan. Deze beslist uiteindelijk over het wel of niet honoreren.
In 2005 zal de griffie organiseren dat de gemeente Delft
meedoet aan de Quick Scan Dualisme. Dit zelfdiagnose-instrument houdt Delft een
spiegel voor m.b.t. het dualisme in de gemeente. Afhankelijk van de uitkomsten
van de Quick Scan zullen verdere stappen met raad en college worden
afgesproken. De werkgroep bestuurlijke vernieuwing fungeert als een
‘kraamkamer’ voor ideeën op dit gebied. Op laagdrempelige wijze kunnen alle
fracties in de raad van gedachten wisselen over mogelijkheden op gebied van
bestuurlijke vernieuwing. De voorstellen vanuit de werkgroep worden doorgeleid
naar de commissie Middelen en Bestuur.
Een voorbeeld van het doorlichten van procedures is het
verbeteren van de beantwoording van brieven aan de raad. Op dit moment worden
brieven aan de raad door het college beantwoord, waarbij de raad een afschrift
krijgt. Het streven is om brieven aan de raad ook door de raad te laten
beantwoorden.
2.3.3 Prestaties
Ondersteuning werkgroep bestuurlijke vernieuwing
Ondersteuning aanbestedingscommissie accountantsfunctie
Ondersteuning rekeningencommissie
Ondersteuning bij het opstellen van moties en amendementen
Advies en ondersteuning bij agendasetting
Advies en ondersteuning bij het opstellen van
initiatiefvoorstellen
Advies en ondersteuning bij burgerinitiatieven
Organiseren van 2 scholingsactiviteiten voor de raad
Opstellen 2 nota’s, w.o. een instrumentennota
Opstellen verordeningen
Organisatie Quick scan dualisme
Versterken invloed raad op de begrotingscyclus
Aanspreekpunt rekenkamer
Doorlichten procedures
2.4
Voorzieningen Raadsleden
2.4.1 Doelstelling
Het kwalitatief goed en tijdig ondersteunen van de raad op
facilitair gebied.
2.4.2 Ontwikkeling
Raadsleden hebben recht op raadsvergoedingen, secundaire
vergoedingen, fractieondersteuning en RIS-vergoeding. Commissieleden krijgen
per bijgewoonde vergadering presentiegeld via een declaratiesysteem. De daadwerkelijke
betalingen worden uitgevoerd door het vakteam financiën. De griffie is
verantwoordelijk voor de administratie en de controle of betalingen en
verantwoordingen volgens de
verordeningen verlopen. De griffie zal in 2005-2006 de procedures
kritisch bekijken en een eenduidig systeem voor de verantwoordingen van de
fractievergoedingen introduceren.
De griffie zorgt voor alle voorzieningen die raadsleden en
raadsfracties nodig hebben om te kunnen
functioneren. Het maken van een indeling voor de raadzaal, het maken van
vergaderschema’s en het aanschaffen van een nieuwe geluidsinstallatie voor de
raadzaal zijn voorbeelden van dergelijke voorzieningen.
2.4.3 Prestaties
Uitbetalen fractievergoedingen
Uitbetalen secundaire voorzieningen en onkostenvergoedingen
Verzamelen gegevens voor verantwoording fractievergoedingen
Vergaderschema’s
Indeling raadzaal
Vroedschapspenningen
2.5
Management griffie
2.5.1 Doelstelling
Het bevorderen van een kwalitatief goede en efficiënte
ondersteuning van de raad, waarbij de griffiemedewerkers hun talenten zo goed
mogelijk kunnen benutten en de werksfeer goed is.
2.5.2 Ontwikkelingen
Het voorlopig takenpakket wordt vastgesteld door middel van
het aanbieden van dit werkplan aan de raad. Op personeelsgebied is 2005 een
jaar van veranderingen. De formatie van de griffie wordt halverwege 2005
uitgebreid met een financieel raadsadviseur (1 fte). De griffier zal van juli
tot en met oktober afwezig zijn in verband met zwangerschapsverlof. Zij wordt
waargenomen door de plaatsvervangend griffier. Door langdurig ziekteverzuim van
de commissiegriffier is de griffie genoodzaakt voor vervanging te zorgen. Het
doel is om eind 2005 een vast team bij de griffie te hebben. De griffie moet de
secretariële en logistieke taken efficiënt regelen zodat er meer ruimte is voor
inhoudelijke ondersteuning aan de raad, met name op het vlak van de planning-
en controlcyclus en uitbouw van het dualisme.
De eigen kwaliteit van de griffie kan verbeteren door het
volgen van relevante cursussen, het bezoeken van bijeenkomsten en door de
uitwisseling van kennis met andere griffies.
In samenspraak met de ambtelijke organisatie wordt gezocht
naar verbetering van het gebruik van ambtelijke capaciteit ten dienste van de
raad op gebied van communicatie en juridische zaken.
2.5.3 Prestaties
Opstellen werkplan, begroting, stukken voor de jaarrekening
en jaarverslag
Leidinggeven griffiemedewerkers
Personeelsbeleid, inclusief scholing
Functiebeschrijvingen en –waarderingen
Orgaanbeschrijving griffie
Werkgeverschap ondersteuning rekenkamer
Bijlage 1
Activiteiten |
Prestaties |
Looptijd |
Capaciteit |
|
|
|
|
2.1 Raad en commissies |
12 raadsvergaderingen regelen notulering raad voorbereiding raad 60 commissievergaderingen opstellen agenda’s opstellen l.t. planningen organiseren vooroverleg advisering besluitvorming begeleidingsformulieren verzamelen vergaderstukken (verbetering) verslaglegging bijhouden toezeggingen lijst moties en amendementen 5 hoorzittingen 3 commissies extern 1 politieke markt 12 presidiumvergaderingen 12 fractievoorzittersoverleg 5 werkbezoeken 1 raadsuitje kopiëren en verzenden beheer raadsagenda |
maandelijks maandelijks Jan, apr, okt apr maandelijks maandelijks |
144 uur 20 uur 540 uur 1200 uur 40 uur 240 uur 80 uur 132 uur 60 uur 60 uur 40 uur 576 uur 60 uur |
|
|
Totaal
|
3232 uur |
2.2. Informatievoorziening |
actualiseren RIS opstarten RIS-gebruikersgroep project modernisering RIS actualiseren verordeningen en adressenbestand schriftelijke vragen passieve informatieplicht aanspreekpunt burgers div. contacten publiceren besluiten, agenda’s en vergaderingen werkafspraken communicatie opstellen communicatieplan |
doorlopend jan 2005 jan-jun 2005 doorlopend maandelijks mei 2005 najaar 2005 |
1800 uur 80 uur 270 uur 40 uur 60 uur 40 uur 40 uur p.m. p.m. |
|
|
Totaal |
2330 uur |
2.3 Advies en ondersteuning |
ondersteuning werkgroep bestuurlijke vernieuwing ondersteuning aanbestedingscie accountantsfunctie ondersteuning rekeningencommissie ondersteunen opstellen moties en amendementen advies agendasetting ondersteunen initiatiefvoorstellen ondersteuning burgerinitiatieven 2 scholingsactiviteiten opstellen 2 nota’s opstellen verordeningen quick scan dualisme versterken invloed op begrotingscyclus aanspreekpunt rekenkamer doorlichten procedures |
5 x per jaar jan-jun 2005 5 x per jaar najaar 2005 |
200 uur 80 uur 100 uur 40 uur 40 uur 100 uur 16 uur 40 uur 80 uur 120 uur 60 uur p.m. 60 uur p.m. |
|
|
Totaal |
936 uur |
2.4 Voorzieningen raadsleden |
uitbetalen div. vergoedingen verantwoording vergoedingen Vergaderschema’s Indeling raadzaal Vroedschapspenningen |
doorlopend april |
60 uur 80 uur 24 uur |
|
|
Totaal |
164 uur |
2.5 Management
griffie |
opstellen werkplan opstellen begroting aanleveren gegevens voor jaarrekening en jaarverslag financieel beheer en verantwoording griffie personeelsbeleid orgaanbeschrijving griffie vaststellen en waarderen functieprofielen werkgeverschap ondersteuning rekenkamer |
april mei maart doorlopend doorlopend mei 2005 najaar 2005 doorlopend |
40 uur 8 uur 20 uur 120 uur 100 uur 16 uur 40 uur 24 uur |
|
|
Totaal |
368 uur |
Totaal
uren |
|
|
7020 uur |
Bijlage 2
Bij de griffie is de volgende capaciteit aanwezig:
1. griffier 1 fte 1560
uur
2. plaatsvervangend griffier 0.8
fte 1248 uur
3. commissiegriffier 0,8 fte 1248
uur
4. financieel raadsadviseur 1 fte 1560
uur
5. medewerker raad 0,9 fte 1404 uur
Totaal: 4,5
fte 7020 uur
Berekening uren voor 1 fte: 52 weken (1872 uur), waarvan 5
weken vakantie (180 uur), 8 feestdagen (64 uur), 5% ziekteverzuim (72 uur); resteert
op jaarbasis 1560 uur.