Burgerjaarverslag 2004
Meedenken en meedoen
Inhoudsopgave
Voorwoord
1.
Nieuws in 2004
5
1.1.
Delft en oranje
. 5
1.2.
Burgemeesterwisseling
.. 5
1.3.
Nieuwe inwoners
. 6
1.4.
Spoortunnel
.. 7
1.5.
Bacinol
8
1.6.
Delft Expo
. 8
1.7.
Buurthuis De Vleugel
8
1.8.
Brede school in alle wijken
9
2.
Burgerparticipatie: doet u mee?
10
2.1.
Van inspraak naar participatie
10
2.2.
Ontwikkelen burgerparticipatie
10
2.3.
Burger en gemeenteraad
. 11
2.4.
Burgerinitiatief
12
2.5.
De Delftse wijkaanpak
13
2.6.
Digitaal contact
14
2.7.
Stadskrant
15
2.8.
Terugblikken en vooruit kijken
.. 15
3.
Dienstverlening: wat doet de gemeente?
17
3.1.
Meerjarenplan dienstverlening
.. 17
3.2.
Waardering voor de dienstverlening
17
3.3.
Aan de balie
18
3.4.
Digitale dienstverlening: burger@delft.nl
20
3.5.
Vergunningen
21
3.6.
Digitale grofvuilmeldingen
.. 22
4.
Bezwaarschriften, klachten, nadeelcompensatie.
.. 23
4.1.
Bezwaar tegen een besluit
. 23
4.2.
Klachtenafhandeling
24
4.3.
Ombudscommissie
.. 24
4.4.
Nadeelcompensatie
25
5.
Samen werken aan veiligheid
26
5.1.
De gemeente voert de regie
.. 26
5.2.
Stationsgebied
. 26
5.3.
Aanpak: enge plekken!!
28
5.4.
Een veilige en leefbare stad
.. 28
6.
Bijzondere gebeurtenissen
30
6.1.
Koninklijke onderscheidingen
30
6.2.
Erepenning en gemeentepenning
30
6.3.
Delftse pluim en Delftse veer 2004
. 31
6.4.
Burgemeester op bezoek
.. 31
Burgerjaarverslag
2004
Meedenken
en meedoen
Voorwoord
Het jaar 2004 was een
bijzonder jaar voor Delft. In de eerste plaats omdat onze stad het toneel was
van twee koninklijke bijzettingen ιn een oranjehuwelijk. Maar ook omdat na vele
jaren eindelijk het groene licht is gegeven voor aanleg van de spoortunnel.
Voor mij persoonlijk was 2004 vooral het jaar waarin ik als burgemeester van
Delft werd geοnstalleerd. Het is dan ook de eerste keer dat ik u een
burgerjaarverslag presenteer.
Het uitbrengen van een
burgerjaarverslag is wettelijk verplicht als middel om. Ik moet hierin verantwoording af te leggen over ten minste twee onderwerpen:
burgerparticipatie en de kwaliteit van onze dienstverlening. Hoe komt
u in contact met de gemeente? Hoe laat u ons weten wat u
belangrijk vindt? En hoe zorgen wij dat we bereikbaar zijn voor u? Op deze
vragen wordt in dit burgerjaarverslag antwoord gegeven. De gemakkelijkste
manier om dit te doen, is dit verslag volzetten met feiten en cijfers. Maar voor
mij als burgemeester is het belangrijker om te weten hoe ϊ de kwaliteit van
dienstverlening beoordeelt; om van ϊ te horen hoe u de samenwerking met de
gemeente ervaart. Daarom heb ik in dit burgerjaarverslag ook uw mening
verwerkt. Heel simpel, door bij verschillende actuele onderwerpen een aantal
van u aan het woord te laten. Hiermee hoop ik dat dit burgerjaarverslag niet
alleen een verantwoording van mijn kant is, maar ook uw ervaring weergeeft.
Daarmee dient het verslag naar mijn mening zijn doel: er komen verbeterpunten
aan het licht. Uit het Delft Internet Panel blijkt dat 69 % van de
Delftenaren van plan is om dit burgerjaarverslag te gaan lezen.
Bent u van plan om het burgerjaarverslag van 2004 te gaan lezen? (in % Delftenaren die bekend zijn met het burgerjaarverslag) |
||
|
% |
|
zeker wel |
30 |
|
waarschijnlijk wel |
39 |
|
waarschijnlijk niet |
16 |
|
zeker niet |
2 |
|
ik weet het nog niet |
13 |
|
Totaal |
100 |
|
Het thema van dit
burgerjaarverslag is Meedenken en meedoen: de gemeente wil samen met u het
beleid vormgeven. U weet immers als geen ander wat er speelt in uw straat,
buurt en wijk. En wij willen graag van die kennis gebruikmaken zodat Delft een
prettige woonplaats is ιn blijft. Die samenwerking krijgt
vooral vorm in de Delftse Wijkaanpak waarbij bewoners, gemeente, politie en
andere partijen zich gezamenlijk inzetten voor een betere leefomgeving. Maar u
heeft meer mogelijkheden om mee te denken en mee te doen. Over die
burgerparticipatie leest u in hoofdstuk 2. De dienstverlening van de gemeente
staat centraal in het volgende hoofdstuk. Hierin leest u hoe u ons
kunt bereiken en wat u vervolgens van ons mag verwachten. Daarnaast
is aandacht voor het afhandelen van klachten en bezwaren. Nieuw in het
burgerjaarverslag is het hoofdstuk over veiligheid een belangrijk onderwerp waarvan u vorig jaar in een enquκte zelf aangaf er graag meer
over te willen lezen. dat tot mijn portefeuille behoort. Een leefbare
stad is een veilige stad. Hoe we daaraan werken, staat centraal in hoofdstuk 5.
Tot slot komen ook die burgers aan de orde die van bijzondere
waarde zijn geweest voor Delft. Zij hebben op eigen wijze invulling gegeven aan
het thema meedenken en meedoen en zijn daarvoor in het zonnetje gezet.
Meedenken en meedoen vergt
inzet van beide kanten: wij vragen u te participeren en tegelijkertijd moeten
wij u daarvoor de mogelijkheden bieden. Die wisselwerking heeft
inmiddels tot mooie resultaten geleid, zoals uit dit burgerjaarverslag blijkt. In
dat kader nodig ik u van harte uit om deel te nemen aan een discussie over de
inhoud van het burgerjaarverslag. Laat mij weten over welke onderwerpen u in
het volgende verslag wilt lezen?
Stuur een briefje naar:
Gemeente Delft ovv
Burgerjaarverslag 2004
Antwoordnummer 10035
2600 VB Delft
Of een e-mail: burgerjaarverslag@delft.nl
Want zoals mijn voorganger
Hein van Oorschot al zei: Het gaat goed maar het kan beter. En daar zullen we
volgend jaar opnieuw hard aan werken.
Bas Verkerk
Burgemeester van Delft
Mei 2005
Delft en de Oranjes hebben een hechte band sinds
Willem van Oranje in 1572 zijn intrek nam in het Sint-Agathaklooster. In de
loop der eeuwen hebben Oranjes in Delft gewoond, zijn ze er getrouwd en
bijgezet. Niet voor niets kreeg Delft was de bijnaam Prinsenstad in 2004 meer dan waard..
Dat
Delft en Oranje niet alleen historie is, bleek wel in 2004. In
maart vond de bijzetting plaats van koningin Juliana. Een maand later was Delft
het decor voor het huwelijk van prins Friso en prinses Mabel en in december
werd prins Bernhard bijgezet. Vooral de bijzettingen en de voorbereidingen
daarvan vergden de nodige inspanningen van medewerkers van de gemeente. In de
dagen die eraan vooraf gingen waren telkens een kleine 200 medewerkers in de
weer om de stad tijdig in orde te krijgen. Dat betekende onder meer
bestratingen in orde maken, obstakels op de route verwijderen en de stad
schoonmaken. Uit het Delft Internet Panel blijkt dat maar liefst 87% van de
Delftenaren vond dat men voldoende geοnformeerd was over de maatregelen in het
kader van de koninklijke gebeurtenissen.
Bent u voldoende geοnformeerd over de maatregelen in het kader van
koninklijke gebeurtenissen (in %
Delftenaren) |
||
|
oordeel |
|
ruim voldoende |
33 |
|
voldoende |
54 |
|
onvoldoende |
5 |
|
ruim onvoldoende |
2 |
|
weet niet/ geen mening |
5 |
|
Totaal |
99* |
|
*afrondingsverschil |
|
|
De publieke belangstelling voor alle plechtigheden was groot. Honderden
journalisten kwamen naar Delft om verslag te doen en de stad in beeld te
brengen. Langs de routes stonden telkens duizenden belangstellenden. Tussen Den Haag en Delft keken ongeveer 60.000
mensen naar de uitvaartstoet van koningin Juliana, waarvan ongeveer 4.000 op de
Markt. Het Delft Internet Panel wijst uit dat 36% van de Delftenaren de
bijzetting van koningin Juliana heeft bezocht. Bij de bijzetting
van prins Bernhard telde de politie in totaal 49.000 toeschouwers, waarvan de
meeste in Delft. Daaronder een groep veteranen,
voor wie de burgemeester een apart vak had laten reserveren op de Markt. Opvallend groot was de belangstelling op de dag na de bijzetting van
prins Bernhard: de bijzondere openstelling van de nog met bloemen versierde
kerk trok toen maar liefst 17.000 bezoekers. Op basis van het Delft Internet
Panel blijkt 37% van de Delftenaren de bijzetting van prins Bernhard te hebben
bezocht. En Delft trok in het
oranjejaar 2004 maar liefst 100.000 meer toeristen dan het jaar daarvoor.
koninklijke gebeurtenis bezocht (in % Delftenaren) |
|
|
|
|
|
bezocht |
|
|
|
geen van allen |
51 |
|
|
|
huwelijk van prins Friso en Mabel |
9 |
|
|
|
bijzetting van Prinses Juliana |
36 |
|
|
|
bijzetting van Prins Bernhard |
37 |
|
|
|
Delft trok in het oranjejaar 2004 maar liefst
100.000 meer toeristen dan het jaar daarvoor. De Oude en Nieuwe Kerk trokken
50.000 meer bezoekers; Museum het Prinsenhof mocht 17.500 meer bezoekers
verwelkomen. Van alle Delftenaren zo wijst het Delft Internet Panel uit vindt
98% dat de koninklijke gebeurtenissen hebben bijgedragen aan de bekendheid van
Delft in binnen- en buitenland.
1.2 Burgemeesterwisseling
Op 15 juli 2004 ben ik
benoemd als burgemeester van de stad Delft. Ik nam het stokje over van
burgemeester Van Oorschot. Benoemd worden als burgemeester van een stad als
Delft is iets heel moois: waar vind je nog de combinatie van een historische
binnenstad, een technische universiteit, een toeristische trekpleister en ook
nog de nodige economische ontwikkeling? Een stad als Delft
verdient een goede burgemeester en mag daar ook eisen aan stellen. Ik heb mij
voorgenomen om te laten zien dat ik van Delft nog meer kan maken dan dat het al
is samen met u.
Een van de eerste
taken die ik mezelf heb gesteld, was dan ook om de stad nog beter te leren
kennen. Ik heb daarom in het eerste half jaar na mijn aantreden elke vrijdag
Delftse bedrijven en instellingen bezocht. Zo kwam ik over de vloer bij de
verschillende musea, ging ik op wijkbezoek, bezocht ik bedrijven en
stichtingen, maar ook scholen en zorginstellingen. Het mooiste van dit alles:
het was niet alleen heel nuttig, maar bovendien ook nog eens hartstikke leuk.
1
Jeanette Simon: Als voorzitter van de Wereldwinkel in Delft heb
ik de burgemeester benaderd om het startschot te geven voor onze sponsoractie
om geld bij elkaar te krijgen voor de verhuizing naar een nieuw pand in de
Choorstraat. Voor die actie zochten we 100 Delftenaren die ons 100 Euro wilden
lenen. Uit de Stadskrant wist ik dat burgemeester Verkerk ιιn donderdag in de
week spreekuur houdt
in het Stadhuis. We konden daar verrassend snel terecht. Penningmeester Anne te
Velde en ik werden er ontvangen met koffie en cake. De burgemeester nam rustig
de tijd om te luisteren en stelde direct allemaal vragen. Hij was duidelijk
enthousiast en we hoefden niet eens meer te vragen of hij mee wilde doen aan
onze actie: hij zei spontaan ja. Het heeft ons enorm veel positieve publiciteit
opgeleverd en de sponsoractie is mede daardoor meteen goed gaan lopen. Zonder
Bas Verkerk was dat niet gelukt.
Spreekuur>
<<
Linkerpagina: DIPresultaat blz. 2 3e tabel
Voorkeur inloopspreekuur>>
Als burgemeester ben je niet alleen medeverantwoordelijk
voor het besturen van de stad, maar heb je ook een functie die zich het beste
laat omschrijven als burgervader. Ik wil er graag zijn voor zowel de
gemeenschap van Delftenaren, als voor de individuele inwoner van deze stad. Om
die reden heb ik al spoedig na mijn aantreden besloten om een
burgemeestersspreekuur te beginnen. Elke donderdagochtend van half 9 tot half 10 is iedereen welkom in het
Stadhuis, mits hij/zij zich even van tevoren aanmeldt bij mijn secretariaat. Zo
heb ik in het jaar 2004 al met heel wat mensen kennis gemaakt. Soms kon ik
mensen daadwerkelijk en direct helpen, zeker wanneer het gesprek ging over
beleidsterreinen die onder mijn verantwoordelijkheid vallen, zoals openbare
orde en veiligheid. Wanneer dat niet het geval was, kon ik vaak door verwijzen
naar de verantwoordelijke ambtenaar of bestuurder, of zelf dat contact leggen.
In een enkel geval kon ik niet meer bieden dan een luisterend oor. Maar ook dat
vind ik belangrijk: als burgemeester moet je weten wat de inwoners van je stad
bezighoudt, ook wanneer je een probleem of klacht niet meteen kan aanpakken.
1.3 Nieuwe inwoners
Sinds 1 januari
2004 is de gemeentegrens van Delft gewijzigd vanwege een gemeentelijke
herindeling. Aan de zuidkant van Delft is een deel van het recreatiegebied overgegaan
naar de gemeente Midden-Delfland. In het noordwestelijke deel is Delft uitgebreid met een deel van de Harnaschpolder en
de Voordijkshoornsepolder. Met
ingang van het jaar 2004 mocht Delft dus in ιιn keer een aantal nieuwe inwoners
begroeten. De polders zijn jarenlang voornamelijk gebruikt voor glastuinbouw, maar
worden nu ontwikkeld voor bedrijven en woningbouw. Het nieuwe woongebied wordt
Harnaschpolder Delft genoemd. De toekomstige woningbouwlocatie ligt aan beide
zijden in het noordelijke deel van de Lookwatering en de Dijkshoornseweg. In
april 2005 worden de eerste kassen op grondgebied van de gemeente gesloopt. In
het eerste kwartaal 2007 wordt de eerste paal geslagen. Voor het
bedrijventerrein is het Bedrijvenschap HarnaschPolder opgericht door de
gemeenten Midden-Delfland, Den Haag en Delft.
INTERVIEW 2
Jolande van Paassen: Als lid van de
Bewonerscommissie Voordijkshoorn zijn we als inwoners van Den Hoorn via de
toenmalige gemeente Schipluiden doorverwezen naar de gemeente Delft. We waren
niet blij dat we bij Delft gingen horen en eerlijk gezegd zijn we dat nog
steeds niet. Als we het zouden kunnen terugdraaien deden we het. Maar met de
gemeente hebben we prettig onderhandeld, althans voor zover daar sprake van
was. Want we zijn gewoon voor het blok gezet. En hebben nog steeds het gevoel dat
de gemeente Midden-Delfland ons gewoon aan Delft heeft weggegeven. Dat is de gemeente Delft niet aan te rekenen.
Het overleg met Sandra van Hek als Projectsecretaris Harnaschpolder is nog
steeds prima. Zij verwijst ons door naar de betreffende ambtenaren met onze
klachten, zodat we niet van het kastje naar de muur worden gestuurd. Dat is
soms wel degelijk het geval bij een klacht of vraag.
Meer informatie
over de ontwikkelingen in de Harnaschpolder vindt u op www.harnaschpolder.info.
Het Bedrijvenschap heeft de website: www.harnaschpolder.nl.
1.4 Spoortunnel
Delft zag in 2004 de jaren van inspanningen om de
spoortunnel voor elkaar te krijgen eindelijk beloond. In november kwam minister
Peijs van Verkeer en Waterstaat met het bericht dat de spoortunnel gebouwd kan
worden. Dat betekent dat de voorbereidingen voor de tunnel kunnen beginnen en
dat de bouw naar verwachting in 2008 kan starten.
De uitspraak van de
minister leidde tot veel positieve reacties. De gemeente, het stadsgewest en de
provincie zijn blij met het besluit, dat de bereikbaarheid en de leefbaarheid
ten goede komt. Om het goede nieuws te vieren gingen burgemeester en wethouders
naar het Stationsplein om speculaaspoppen uit te delen onder de verraste
reizigers.
Het besluit van de minister om voor het project het
groene licht te geven, was ook voor veel omwonenden aanleiding voor een
feestje. Veel Delftenaren zijn opgelucht dat de overlast van het treinverkeer
tot het verleden gaat behoren. Het was niet voor niets dat het actiecomitι
Spoortunnel Delft NU in 2003 meer dan 10.000 steunbetuigingen had verzameld in
een actie om het belang van de spoortunnel onder de aandacht te brengen. In 2004
had het actiecomitι die boodschap nog enkele keren herhaald in brieven aan
Kamerleden en door bij het station een enorm spandoek op te hangen met de
duidelijke tekst Spoortunnel Delft NU. Het initiatief van het actiecomitι is
een sprekend voorbeeld van geslaagde burgerparticipatie. Maar liefst 93% van de
Delftenaren was bekend met deze actie. Dit blijkt uit cijfers van het Delft
Internet Panel.
Bekendheid en steunbetuiging
actie "Spoortunnel Nu" (in % Delftenaren) |
||
|
|
|
|
% |
|
bekend met actie en steun betuigt |
31 |
|
bekend met actie en geen steun betuigt |
62 |
|
onbekend met actie |
7 |
|
Totaal |
100 |
|
INTERVIEW 3
De
ontwikkeling van de Spoorzone wordt voor Delft een fors bouwproject. De plannen
gaan niet alleen uit van een spoortunnel en een nieuw station, maar ook van de
bouw van ruim 1300 woningen, parkeergarages, een stadskantoor, een stadspark,
een stadsgracht en nieuwe wegen. Met een bouwtijd van vijf
tot zes jaar kan de spoortunnel in 2013 gereed zijn. De laatste fase van de
stedelijke ontwikkeling kan naar verwachting rond 2017 worden afgerond. Een precieze planning is in
de maak. De opgave die Delft zich nu heeft gesteld is om ervoor te zorgen dat
de stad ook tijdens de bouw bereikbaar en leefbaar blijft.
Wie wat wil bereiken, moet
er wat voor doen!
25 november 2004 was voor Delft een memorabele dag!
Eindelijk was minister
Peijs om en besloot ze toch
budget beschikbaar te stellen voor de aanleg van
onze spoortunnel.
De gemeente en de regio hebben jaar in jaar uit
bergen werk verzet
om tot dit punt te komen.
Maarrrrr
wij als burgers
hebben ook niet stilgezeten. Integendeel, we deden volop mee!!!
Het actiecomitι Spoortunnel Delft NU zag op 18
september 2003 het levenslicht,
tijdens een vergadering van het Platform Spoor.
Wethouder Grashoff bracht die avond
het schokkende nieuws dat minister Peijs plotseling
een streep door de Delftse plannen
had getrokken.
Dat konden we natuurlijk niet zomaar over onze kant
laten gaan! We zijn meteen op de wethouder afgestapt en hebben hem onze hulp
aangeboden. Wat dacht u ervan als wij,
als Delftenaren, Den Haag eens ongezouten laten
weten wat we hiervan vinden!?!
Uiteraard was de wethouder meteen enthousiast over
ons initiatief en zegde ons
alle steun toe bij onze acties. Beiden voegden we
de daad bij het woord, met het gewenste resultaat. Over publiek-private
samenwerking gesproken
dit was er ιιn in haar zuiverste vorm!
Anita Duijm
voorzitter actiecomitι
Spoortunnel Delft NU
1.5 In 2001 is door de gemeenteraad vastgesteld dat in
de oude fabriek van DSM-Gist, gebouwd rond 1950, een stadshal zou worden
gerealiseerd. Deze stadshal heeft de naam Bacinol gekregen. Bacinol was de
codenaam voor penicilline in de Tweede Wereldoorlog. In deze fabriek werd met
de grondstoffen voor penicilline geλxperimenteerd en later geproduceerd. De
Duitse bezetting wist hier niets van. Ruimte voor kunstenaars
In het gezichtsbepalende kopgebouw aan de
Wateringsevest hebben architecten, ontwerpers en kunstenaars in 2004 hun intrek
genomen. In Bacinol zijn ateliers voor Delftse beeldend kunstenaars. Ook is er
een tentoonstellingsruimte waarin kunst, architectuur en design wordt getoond.
Daarnaast zijn er ruimtes gereserveerd als projectatelier. Daarin kan een
kunstenaar voor een bepaalde periode werken en levert zo een bijdrage levert
aan het culturele klimaat van Delft. Delft heeft er in 2004 een bijzonder
bedrijfsverzamelgebouw bij gekregen.
1.6 Delft expo
Halverwege
haar ambtsperiode 2002-2006 keek het Delftse college van burgemeester en wethouders
terug op de resultaten in de stad van afgelopen twee jaar en werd er vooruit
gekeken naar de komende activiteiten. Delft Expo 2004, met subtitel Je stad
onder een vergrootglas, bracht zeer uiteenlopende onderwerpen naar voren,
variλrend van werkgelegenheidsprojecten of vernieuwde wijkaanpak tot culturele
festivals of brede school. Deze
expositie was een initiatief van de gemeente Delft om de inwoners een beeld te
geven van de ontwikkelingen in hun stad. Door middel van bijzondere fotografie,
werden de projecten gepresenteerd in Bacinol.
Tijdens Delft Expo 2004 was
er ruimte om kennis te maken met de leden van het college van burgemeester en
wethouders. Er zijn informatiedagen georganiseerd, waarop de wethouders
aanwezig waren om de verschillende onderwerpen verder toe te lichten.
Ruim 1400 mensen hebben Delft Expo bezocht. De reacties in het receptie boek waren vrijwel allemaal positief. Veel mensen gaven te kennen verbaasd te zijn over hoeveel er gebeurd in de stad en waren blij met een initiatief als de Delft Expo.
1.7 Buurthuis De Vleugel
Op 3 september 2004 openden wethouder Jan
Torenstra en de directeur van Breed Welzijn Delft (BWD) Paul Rensen in de wijk
Poptahof het nieuwe wijkcentrum De Vleugel. De gemeente Delft heeft het
wijkcentrum gebouwd als multifunctioneel centrum voor alle leeftijden. De BWD
heeft met het buurt-, wijk- en jongerenwerk haar intrek genomen in het nieuwe
wijkcentrum. Ook andere organisaties hebben hier onderdak gevonden: Octopus BV,
Stichting Delftse Peuterspeelzalen, Midnimo, Overlegorgaan Iraanse
Zelforganisaties Delft en het Wijkinformatiepunt. In december heeft de gemeente
het besluit genomen om ook een VrouwKindCentrum in De Vleugel op te zetten.
De BWD beheert het pand en organiseert een
breed scala aan activiteiten. De keuze van activiteiten komt tot stand met
medewerking van de opgerichte programmaraad die bestaat uit wijkbewoners en
vrijwilligers.
1.8 Brede school in alle wijken
Sinds
schooljaar 2004- 2005 kunnen alle kinderen van groep 3 t/m 8 meedoen aan het
brede schoolprogramma. In alle zeven Delftse wijken bruist het nu van de leuke
en leerzame activiteiten in en om de scholen. Kinderen in hun eigen buurt en
school laten leren, spelen en gezond bewegen; daar staat brede school Delft
voor. Een dag vol leuke en leerzame activiteiten. Scholen, kinderopvang en tal
van verenigingen en instellingen werken hierin samen. Vier jaar geleden is de
brede school van start gegaan in twee wijken. In het schooljaar 2004-2005
draait het brede schoolprogrammas voor het eerst in alle wijken van Delft. Dat
is niet zomaar het uitrollen van activiteiten, het is bouwen aan samenwerking.
Samenwerking met scholen, buitenschoolse opvang en talloze aanbieders. Ieder
half jaar nemen ruim 1600 kinderen in en om hun school deel aan de brede
schoolactiviteiten. De activiteiten bestaan uit sport, natuur, cultuur,
techniek en ICT.
Burgerparticipatie
gaat over de betrokkenheid van burgers bij het gemeentelijk beleid. Burgers
kunnen met burgerparticipatie invloed uitoefenen op het beleid van de gemeente.
Dat is belangrijk - voor de burgers zelf ιn voor de gemeente. Want als de
participatie goed is geregeld, voldoet het gemeentelijk beleid in grote lijnen
aan de wensen van de bevolking. En met een breed draagvlak onder burgers zal
het beleid sneller worden geaccepteerd en daardoor beter uitwerken.
Vele
vormen van burgerparticipatie zijn wettelijk vastgelegd. U heeft bijvoorbeeld het
recht op inspraak bij procedures op het gebied van ruimtelijke ordening en
milieu. Ook kunt u inspreken tijdens vergaderingen van raadscommissies. Met
deze vormen van inspraak reageren burgers op het voorgestelde beleid van de
gemeente. Het nadeel van deze vorm van participatie is dat de plannen al
(grotendeels) klaar zijn, waardoor in de praktijk alleen relatief kleine
voorstellen nog kans van slagen hebben om te worden overgenomen. Om deze reden
biedt het gemeentebestuur ook de mogelijkheid om in een eerder stadium te
participeren. Zo peilt het gemeentebestuur regelmatig de mening van
Delftenaren; zowel vooraf als tijdens
de besluitvorming. Burgers worden op die manier actief bij het gemeentelijk
beleid betrokken en spelen daardoor een
rol in de beleidsontwikkeling. Van inspraak naar echte participatie dus.
Burgerparticipatie
kan op verschillende manieren vorm krijgen: via panels, interactieve
beleidsvorming, de wijkaanpak en meer. In dit hoofdstuk staan de vele
mogelijkheden van burgerparticipatie centraal.
2.2 Ontwikkelen burgerparticipatie
Een vrij nieuwe vorm van burgerparticipatie is het
panel; belanghebbenden overleggen met de gemeente tijdens het maken van plannen
en dus niet achteraf. In 2004 is het aantal panels uitgebreid.
Hieronder worden slechts enkele panels nader toegelicht; er wordt met meer
doelgroepen in zon verband gesproken. Zo is er bijvoorbeeld een
Het Panel
Werk en Inkomen dat
het adviseert het gemeentebestuur gevraagd
en ongevraagd
adviseert over het beleid (en de uitvoering daarvan) op het gebied van
werk en inkomen. In 2004 is het panel vijf keer bij elkaar geweest.
De belangrijkste adviezen van het panel hadden betrekking op de Wet Werk en
Bijstand. Daarnaast is twee keer ongevraagd advies uitgebracht en heeft het
panel in november 2004 een forumdiscussiedag georganiseerd. Het doel van deze
dag was zich te presenteren aan de Delftse burgers en de gemeentepolitiek.
En een Het Panel
Gehandicaptenbeleid heeft in 2004 tien keer vergaderd. In dit orgaan
zijn zowel belangenorganisaties als professionele organisaties
vertegenwoordigd. Zijdat spreekten namens
mensen met een functiebeperking. Het panel is erg actief geweest; er zijn vele
adviezen uitgebracht en een werkgroep van het panel heeft diverse keren overleg
gehad met ambtenaren over het beleid op het gebied van de Wet Voorzieningen
Gehandicapten (WVG).
Voorstellen voor de
binnenstad worden getoetst op maatschappelijk draagvlak in het
binnenstadsforum. In deze klankbordgroep zijn bewoners, ondernemers uit
detailhandel en horeca, maar ook bezoekers en gebruikers van de binnenstad
vertegenwoordigd. Het forum is in 2004 vijf keer bij elkaar geweest.
Eιn bijeenkomst was speciaal gewijd aan het nieuwe welstandsbeleid. Er
is verderin 2004 onder andere
gesproken over verruiming van de zondagse winkelopenstelling, integraal
veiligheidsbeleid, ontwikkellocatie Gasthuisplaats, evenementenbeleid Markt,
het terrasbotenbeleid, Delfts Ontwikkelprogramma en het lokaal verkeer en
vervoerplan. Standaard agendapunt zijn de projecten die onder
het binnenstadsmanagement vallen.
Betrokkenheid
Migranten
De
communicatie met migranten in Delft loopt meestal via organisaties of projecten
die speciaal voor of door de doelgroepen in het leven zijn geroepen. In de
Werkgroep Migrantencommunicatie (WMC) zijn bijvoorbeeld de besturen van de
migrantenorganisaties vertegenwoordigd. De ΄Club van 100΄ is een ander
voorbeeld waarmee de communicatie met migranten wordt bevorderd. Deze club
bestaat uit 150 Delftenaren van verschillende achtergronden die enkele keren
per jaar met elkaar praten over samenleven in Delft. Aan de hand van
themabijeenkomsten komen verschillende zaken aan de orde.
Nieuw in 2004 was de Multiculturele Markt die in augustus werd georganiseerd.
Deze markt bood allochtone Delftenaren de kans hun cultuur aan het winkelend
publiek te presenteren.
Dι manier om te participeren in de Delftse
samenleving is via werk. In het project Onbenut Talent coachen werkgevers
daarom (hoog) opgeleide migranten bij sollicitaties, bij het vinden van een
opleiding of het doorlopen van een stage. Ook worden migranten gestimuleerd om
actief te worden in besturen en commissies.
De Allochtone Business Club Delft (ABCD) wil het ondernemerschap onder
allochtonen in Delft bevorderen. Deze businessclub biedt onder meer ruimte voor
netwerken, ondersteuning en informatie aan startende ondernemers en organiseert
o.a. bedrijfsbezoeken en lezingen.
Hoewel er vele initiatieven voor en door migranten zijn gestart, merken
scholen, sportverenigingen en andere organisaties dat allochtone Delftenaren
vaak nog weinig participeren. In de komende jaren zal de gemeente daarom moeten
investeren in het bereik van individuele migranten.
INTERVIEW 4
Achmet Celik
Contactpersonen spelen
sleutelrol
Als het gaat om communicatie met migranten spelen
contactpersonen een sleutelrol. Zij brengen gemeente en allochtonen bij elkaar.
Door informatie uit te wisselen, problemen te signaleren en bijeenkomsten te
organiseren. Vooral voor de eerste generatie migranten is dat ontzettend belangrijk.
Zij hebben vaak weinig contact met de Nederlandse samenleving en leren ook niet
hoe ze zich kunnen redden. Het Centraal Punt Oudkomers heeft voor hen inmiddels veel gedaan. Bijvoorbeeld door het
organiseren van taalcursussen, zwemlessen, noem maar op. Het is eigenlijk heel
jammer dat die begeleiding nog steeds nodig is na veertig jaar! Dat komt
omdat de hulp van contactpersonen lang op zich heeft laten wachten. Ik ben blij
dat er nu samen mιt migranten projecten worden gestart, en niet alleen vσσr
migranten. Voor de tweede en derde generatie migranten zijn contactpersonen
minder nodig. Deze generaties weten steeds beter de weg naar de gemeente te
vinden.
Interactieve
beleidsvorming
De
gemeente wil het gemeentebeleid zoveel mogelijk in samenspraak met burgers en
betrokken organisaties vormgeven. Dat is interactieve beleidsvorming: burgers en organisaties
wordt voorafgaand aan het plannen maken om hun mening gevraagd. De resultaten hiervan worden gebruikt in het
uiteindelijke voorstel. En waar mogelijk
wordt ingehaakt op initiatieven van burgers.
Interactieve
beleidsvorming kan in vele vormen bestaan, afhankelijk van het beleidsproces.
De gemeente Delft werkt op dit moment aan de verdere invulling ervan. Zo wordt
er bekeken voor welk beleidsthema interactie mogelijk en wenselijk is. Het gaat
dan om vragen als welke doelgroepen
zijn er, welke rol spelen de deelnemers
en welke interactieve instrumenten kunnen worden ingezet. De ambitie is om bij diverse fasen in het beleidsontwikkelingsproces
belanghebbende te laten participeren. Hiermee kan de betrokkenheid en de
inbreng van de burger worden vergoot en naar verwachting de kloof naar de
gemeente en de politiek worden verkleind.Dit project
wordt in 2005 afgerond. Overigens vindt interactieve beleidsvorming ook nu al
plaats. Een voorbeeld van interactieve
beleidsvorming zijn de bijeenkomsten van de Club van 100 (zoals in de vorige
paragraaf beschreven), die een rijkdom aan inzichten opleverden.
2.3
Burger en gemeenteraad
Iedere burger heeft het
recht om in een raadscommissie zijn of haar mening te geven over een onderwerp
dat tijdens een raadscommissiecommissie wordt besproken. De spreektijd is drie
minuten. Gedurende het hele jaar hebben burgers van hun recht tot inspreken gebruik gemaakt. Bestemmingsplannen
en de nieuwe locatie van Dienstencentrum Over de Brug waren onderwerpen die
tot veel inspraak hebben geleid.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Een Commissie Extern is
een aparte raadscommissie die tot doel heeft het contact met de Delftse burger te zoeken. Vaak wordt dan met
belanghebbenden en deskundigen gediscussieerd over een bepaald onderwerp. De
raad krijgt zodoende uit de eerste hand te horen wat er speelt in de Delftse
samenleving. Zo werd
op
Op 31 maart
2004 organiseerde
een Commissie Extern een
inspraakavond over de programmabegroting. De financiλle kaders van de
speerpunten van het gemeentebeleid stonden tijdens deze avond centraal, zoals
veiligheid, ruimte en leefbaarheid. Van elk programma had het college van
burgemeester en wethouders de actuele ontwikkelingen, de voorgestelde beleidsaccenten
en een voorstel voor bezuinigingen opgesteld. Omvangrijke bezuinigingen,
opgelegd door het Rijk, hadden een grote invloed op de programmas. Burgers
en maatschappelijke organisaties werden daarom door
de gemeenteraad opgeroepen hun mening te geven over de voorgenomen
beleidsdoelen en bezuinigingen. Zeventien burgers maakten hiervan gebruik en
droegen ideeλn aan voor de op te stellen Programmabegroting.
<< Linkerpagina onderstaande tabel>>
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||
|
|
|
|
|
|
||
De fracties van de
gemeenteraad onderhouden ook zelf op diverse manieren contact met de burgers
van de gemeente Delft. Ze organiseren bijeenkomsten, gesprekken of spreekuren.
Actuele informatie vindt u op de websites van de fracties, onder andere te
vinden via de gemeentesite www.gemeentedelft.info
onder het kopje ΄bestuur en organisatie΄.
<linkerpagina: interview
inspreken burger>
2.4
Burgerinitiatief
Het doel van het
burgerinitiatief is de burger een (extra) instrument te geven om de politiek te
beοnvloeden. Burgers kunnen hun invloed op de besluitvorming vergroten en
tegelijkertijd wordt het gat tussen kiezers en gekozenen verkleind.
INTERVIEW
5
Adriaan van der
Burgh: Wij hebben als bewonersvereniging van het Grachtengebied Zuid in
2004 ons 10-jarig bestaan gevierd met een symposium. Daar presenteerden de
architecten Christoph Kohl uit Berlijn en Jo Crιpain uit Antwerpen
ontwerpplannen voor de invulling van de Gasthuisplaats. Hun ontwerpen houden
rekening met de historische en monumentale omgeving qua verhoudingen,
materiaalkeuze en architectuur. De kosten van dit symposium ging de
financiλle draagkracht van de vereniging te boven. Daarom hebben wij via het
Binnenstadsforum Heeft u gehoord of gelezen van burgerinitiatief? (in %
Delftenaren) |
|
|
2005 |
Ja |
34 |
Nee |
61 |
weet ik niet meer |
6 |
Totaal |
100 |
|
|
Bij de voorbereiding van
een initiatief kunt u bij de griffier van de raad hulp en assistentie inroepen.
Iedereen kan gebruik maken van het burgerinitiatief: individuele personen, maar
ook bedrijven of verenigingen. Aan het burgerinitiatief worden wel enkele eisen
gesteld. Het moet gaan om een onderwerp waarover de raad mag besluiten. Het mag
geen klacht of bezwaar zijn en het onderwerp mag niet de afgelopen vier jaar al
aan de orde zijn geweest terwijl er in die tijd niets is veranderd aan het
onderwerp. Het verzoek moet door ten minste 300 inwoners van de gemeente Delft
van 12 jaar en ouder worden ondersteund. Het verzamelen van 300 ondersteuningen
kan best lastig zijn. Daarom kan de indiener bij 100 ondersteuningen vragen het
voorstel via de stadskrant bekendheid te geven. Hierover besluit het presidium
van de raad. In 2004 is van dit nieuwe instrument nog geen gebruik gemaakt. Uit
het Delft Internet Panel blijkt 34% van alle Delftenaren van dit initiatief wel
gehoord of gelezen heeft.
2.5 De Delftse
wijkaanpak
Ook in 2004 is er
in de Delftse wijkaanpak weer volop samengewerkt door bewoners, gemeente en
organisaties aan de wijken. Op veel punten is de leefbaarheid in de wijken
verbeterd of op orde gehouden. Het motto van de wijkaanpak Samen aan de slag
wordt steeds vaker in de praktijk gebracht.
Vele bewoners
hebben initiatieven genomen of een bijdrage geleverd. Van het organiseren van
straatfeesten en Fleur-Op-acties tot het aanpakken van verkeersonveilige
situaties. Er is meegewerkt aan projecten in het kader van Kunst in de Wijk
projecten, flatbewoners hebben gezamenlijk leefregels opgesteld, er zijn
begroetingsgroepen van start gegaan, speelplekken aangepakt en trapvelden verbeterd.
Ook hebben bewoners meegewerkt aan de aanpak van enge plekken in de wijk,
herinrichtingsplannen en de aanpak van jongerenoverlast. Bij
herstructureringsplannen zijn dankzij de inbreng van actieve bewoners
maatregelen genomen om overlast zoveel mogelijk te voorkomen
Om bovenstaande allemaal te
kunnen realiseren is er veel overlegd met bewoners: onder andere in
bijeenkomsten van bewonersplatforms, in buurtbeheeroverleggen en tijdens
informatieavonden.
Op verschillende manieren zijn Delftenaren op de hoogte gebracht van de
activiteiten en resultaten van de wijkaanpak. In de wijkkranten, op de wijkwebs
en de gemeentesite www.gemeentedelft.info
was steeds actuele informatie te vinden. Ook in de stadskrant werd in de
tweewekelijkse rubriek samenwerken in de wijken verslag gedaan van allerlei
wijkactiviteiten. Een overzicht van de hoogtepunten van 2004 is opgenomen in
de stadskrant van 6 februari 2005.
Uitgebreid verslag is gedaan in de wijkverslagen 2004.
Uitslagen
van het Delft Internet Panel wijzen er op dat 50% van de Delftenaren van mening
is dat zij (ruim) voldoende informatie hebben ontvangen van de gemeente over
wat er speelt in hun wijk. Opvallend is dat ruim de helft van de Delftenaren
van mening is dat de gemeente hen het beste per brief kan informeren over hun
wijk. De meest genoemde combinatie van manieren waarop men
geοnformeerd wil worden, is via een brief van de gemeente en via een lokale
krant (Stadskrant Delft, Delftse post, wijkkrant of Delftsche Courant). Hoe
Delftenaren actief kunnen worden in hun wijk, is te lezen in het boekje De
Delftse Wijkaanpak Samen aan de slag, dat in 2004 is uitgebracht.
INTERVIEW 6
Sandra van Wensveen: Ik las in onze wijkkrant
in 2003 een stukje dat er vanuit de gemeente de mogelijkheid bestond om een
Fleur Op-actie in je wijk op te zetten. We hadden op dat moment bij ons
rond het Olofspark enorm last van hondenpoep; echt heel smerig. Als je je auto
uitstapte, zat er bijna dagelijks een dik plakaat onder je schoen! En rondom
het grasveld was er altijd maar ιιn persoon (Cees Ruigrok) die schoffelde en
schoonmaakte. Dus heb ik Ans van Berkel van de gemeente gebeld en sindsdien
doen we tweemaal per jaar op zaterdag een Fleur Op: ιιn in het
voorjaar en ιιn in het najaar. We krijgen dan van de gemeente een
container met schoffels, harken en compost. De eerste twee keer is er ook een
hondenpoepmachine gekomen. Geweldig! We zijn hier in de wijk allemaal vol lof
over dit initiatief van de gemeente.
Op 9 oktober is er
op de Markt en in het stadhuis voor alle wijken samen de jaarlijkse Wijkenmarkt
gehouden. Zon vijftienhonderd belangstellenden zijn er op afgekomen. Op deze
markt konden bewoners inspiratie opdoen voor het werken aan de wijken. Er
werden tal van initiatieven en projecten gepresenteerd die in het kader van de
wijkaanpak door bewoners samen met de gemeente en partners zijn genomen.
Bewoners konden ook met vragen en ideeλn terecht bij de wijkcoφrdinator en
andere professionals werkzaam in de wijk. eEn de wijkagendas voor 2005 waren te
bekijken. Ook werd de
prijs voor de Leukste Straat van Delft uitgereikt aan de Ouverturebuurt. Op
basis van het Delft Internet Panel bleken 45% van de Delftenaren bekend te zijn
met de wijkenmarkt 2004.
Om bewoners te
ondersteunen bij hun werk voor de wijk, heeft de gemeente een cursus
Maatschappelijk actief als wijkbewoner georganiseerd. In april 2004 is deze
cursus feestelijk afgesloten. Van de 40 deelnemers ontvingen 32 mensen een
certificaat. Na deze goede ervaring is in november gestart met een speciale
cursus voor leden van de redacties van wijkkranten. Zij bleken een steuntje in
de rug te kunnen gebruiken. Vanwege de grote belangstelling voor deelname zijn
er direct twee cursusgroepen van start gegaan.
Deze cursus wordt in 2005 afgerond.
Een belangrijke
stap in de Delftse wijkaanpak werd gezet in de programmabegroting 2004-2008: de
wijkbudgetten zijn vanaf 2005 structureel geregeld. Dat is belangrijk want het
grootste deel van het wijkbudget wordt benut voor projecten en het ondersteunen
van initiatieven die direct verband houden met de themas uit de
wijkprogrammas.
Bewoners en professionals hebben voor alle wijken voor 2005 nieuwe
wijkprogrammas opgesteld. Voor de Binnenstad gebeurde dit nu voor de tweede
maal. De wijkprogrammas vormen de basis van de wijkaanpak. In 2005 gaan de
partners verder op de ingeslagen weg met als doel de leefbaarheid op niveau te
houden en waar nodig te verbeteren.
2.6 Digitaal
contact
Internet
is bij uitstek een middel om Delftenaren te informeren over het gemeentebeleid
ιn over de mogelijkheden om invloed op het beleid uit te oefenen. De
gemeentesite www.gemeentedelft.info
is daarvoor het eerste instrument. Via dit adres kunt u ook de webpaginas van de
wethouders en mijzelf bezoeken. Maar er zijn meer digitale initiatieven die
de burger helpen te participeren.
Een
succesvol instrument van de gemeente Delft om de mening van burgers te peilen
is het Delft Internet Panel (DIP). Het panel bestaat inmiddels uit 2500 actieve
leden die hun mening kunnen geven over verschillende onderwerpen. Het DIP is in
2004 vijf keer ingezet voor de beleidsvorming van de gemeente. Zo hebben leden
via een digitale vragenlijst hun mening gegeven over het burgerinitiatief. Mede
op basis van deze uitkomsten heeft de gemeenteraad in maart 2004 de verordening
burgerinitiatief aangenomen. Andere onderwerpen waren openbare ruimte,
fietsgebruik, de Delftpas, sporten, burgerparticipatie, mantelzorg,
verplaatsingsgedrag in Delft en de regio. Adviezen van het DIP worden gebruikt
in de ontwikkeling van beleid.
In 2004 heeft elke
Delftse wijk zijn eigen internetsite gekregen: het WijkWeb. Het doel van deze
websites is het versterken van het 'buurtgevoel' en het vergroten
van de leefbaarheid in de wijk. Door onderlinge contacten tussen wijkbewoners
mogelijk te maken, leveren de WijkWebs daar een bijdrage aan. In 2004 waren de
WijkWebs vooral informatief, maar in 2005 zijn de WijkWebs omgebouwd tot interactieve
wijkcommunities, waarop wijkbewoners zelf kunnen publiceren. Diverse
organisaties doen mee aan het project, van woningcorporaties, de politie tot
sportverenigingen en redacties van de wijkkranten. De WijkWebs zijn bereikbaar
via www.delft.nl.
Digitale beleidsmonitors
Het beleid van de gemeente heeft direct invloed op het
leven van de burgers in Delft. Het is daarom logisch dat de gemeente
verantwoording aflegt over de resultaten van het gevoerde beleid. Hiervoor
wordt een monitor gebruikt. Monitoring is een instrument waarmee systematisch
en periodiek kan worden nagegaan of beleidsdoelen worden bereikt met de beoogde
middelen. Met behulp van digitale beleidsmonitors wordt deze
beleidsinformatie voor de burger eenvoudig via het internet beschikbaar
gesteld. De digitale beleidsmonitor is daarmee ook een hulpmiddel bij
(interactieve) beleidsvorming.
Integratie begint
bij contact met de samenleving. Om nieuwkomers in Delft te informeren over de stad, is
in 2004 een multiculturele portal online gegaan. Op de website http://thema.delft.nl/multicultureel zijn nieuwsberichten,
achtergrondinformatie en wetenswaardigheden te vinden in negen talen. Op die manier blijven ook
Delftenaren die de Nederlandse taal nog niet vaardig zijn, op de hoogte van de
ontwikkelingen in de stad. Met als doel dat ook zij deelnemen aan de vele
evenementen die Delft kent. Andere portals op internet zijn er voor sport,
onderwijs en natuur en milieu.
2.7 Stadskrant
In 2004 opende de
stadskrant een nieuwe rubriek: een tot twee keer per maand worden de
raadsfracties door de redactie van de gemeentelijke stadskrant uitgenodigd om
kort en krachtig hun mening te geven over een actueel onderwerp. Naast het
profiel van de nieuwe burgemeester zijn in 2004 vele andere onderwerpen aan de orde geweest, zoals
gratis openbaar vervoer, een voorstel voor een nieuwe methode voor de
inzameling van afval en het peuterspeelzalenbeleid. De zaken die in de raadsrubriek
behandeld worden, komen meestal aan de orde in de eerstvolgende
raadsvergadering. De rubriek past goed bij de taak van de stadskrant om burgers
meer te betrekken bij het gemeentelijke beleid en bestuur en de besluitvorming.
Via de stadskrant
werden ook in 2004 burgers uitgenodigd ideeλn aan te dragen voor belangrijke
zaken, zoals het profiel van de nieuw te benoemen burgemeester en de jaarlijkse
Programmabegroting. Maart en december van 2004 kende de krant uitgebreide
edities en zelfs een eenmalige extra stadskrant in verband met de koninklijke
bijzettingen.
In april 2004 ging de tiende jaargang van de
stadskrant in. Dat betekent dat de gemeentelijke krant, die wekelijks
huis-aan-huis in heel Delft verspreid wordt, in 2005 tien jaar zal bestaan.
2.9 Burger en het college van burgemeester en
wethouders
Als
inwoner van Delft kunt op verschillende manieren in contact komen met de leden
van het gemeentebestuur. De burgemeester en de wethouders van Delft hebben
ieder hun eigen pagina op de website www.gemeentedelft.info. Daar
vindt u actuele informatie over hun portefeuille en hun werkzaamheden. Via deze
paginas kunt u ook via e-mail contact met hen opnemen.
|
|
|
|
|
|
||||
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Als u
direct wilt spreken met ιιn van de bestuursleden van Delft, kunt u gebruik
maken van het spreekuur. Bijna alle wethouders ιn de
burgemeester houden regelmatig een spreekuur voor inwoners van Delft. In de
Stadskrant Delft en op de gemeentesite is te vinden wanneer de spreekuren
worden gehouden en hoe u zich daarvoor kunt aanmelden.
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|||||
|
||
|
|
|
De gemeente Delft hecht
veel waarde aan de mening van de Delftenaren. Daarom wordt steeds vaker een
beroep op burgers gedaan voordat er beleidsvoorstellen worden gepresenteerd.
Van inspraak achteraf naar echte participatie vooraf dus. De mogelijkheden die
inwoners van Delft hebben om mee te denken, mee te praten en mee te doen worden
niet alleen steeds bekender, maar ook steeds meer gebruikt. Beleid maken op
wijkniveau en overleggen met wijkbewoners hebben hun vruchten afgeworpen.
Daarnaast neemt digitale participatie een stevige vlucht: het Delft Internet
Panel, de WijkWebs, de digitale beleidsmonitoren, portals, worden door steeds
meer mensen gevonden. Dat is een goede ontwikkeling die het gemeentebestuur
graag wil voorzetten. Het is daarom te hopen dat ook het nieuwe instrument
burgerinitiatief het komende jaar wordt ingezet. Want zo kunt ϊ bepalen
waarover de gemeenteraad gaat discussiλren.
3.1 Meerjarenplan Dienstverlening
Het is belangrijk
dat u zelf kunt bepalen op welke manier u met de gemeente in contact komt. De
gemeente moet er vervolgens voor zorgen dat de kwaliteit van de dienstverlening
overal gelijk is - of u nu belt of een e-mail stuurt bijvoorbeeld. Daar wordt
hard aan gewerkt. Zo is begin 2004 het zogenoemde Meerjarenplan Dienstverlening
opgesteld. Aan de hand van dit plan wordt op alle fronten bekeken wat goed gaat
en waar het nog beter kan: bij de gemeentelijke balies, het telefoonverkeer,
schriftelijke communicatie, de website en daarmee de digitale dienstverlening
en het e-mailverkeer en bij de dienstverlening in de openbare ruimte. De
gemeente Delft wil bovendien het aantal producten dat digitaal wordt
aangeboden, sterk uitbreiden. Zo wordt het gemak voor u, de klant, verder
vergroot.
De gemeente
optimaliseert de dienstverlening binnen de mogelijkheden van de wettelijke
regels. Wat u van de gemeente kan en mag verwachten, is vastgesteld in
zogenoemde servicenormen. Een servicenorm maakt dus direct duidelijk waar u op
kunt rekenen en waar u ons aan mag houden. Die normen zijn er in allerlei categorieλn:
wachttijden, doorlooptijden, reactietijden, toegankelijkheid (openingstijden,
bereikbaarheid, kanalen, afspraken en dergelijke), privacy en gedrag. De eerste brochure met deze servicenormen is
eind 2004 gepubliceerd in de stadskrant en op de gemeentelijke website. Ieder
kwartaal wordt in kaart gebracht of de gemeente binnen deze normen handelt. Daar waar nodig
worden aanvullende maatregelen genomen om de normen te halen. Als u desondanks
ontevreden bent over de verleende dienstverlening, kunt u dit onder andere
kenbaar maken via het reactieformulier op de gemeentesite www.gemeentedelft.info.
3.2 Waardering voor de dienstverlening
Delftenaren zijn over het algemeen tevreden over de
dienstverlening van de gemeente. Dat blijkt uit een onderzoek naar
klanttevredenheid dat TNO NIPO in april 2004 bij de Publieksbalie heeft
uitgevoerd. Dit onderzoek vond tegelijkertijd plaats bij 32 andere gemeenten in
Nederland en maakte deel uit van een onderlinge vergelijking (Benchmark). Het
onderzoek richtte zich op twee aspecten: de geboden service en de locatie. Op
beide onderdelen scoorde Delft als hoogste van alle deelnemende gemeenten: een
8.1 voor de geboden service en een 7.8
voor de locatie (net als de gemeente Zeewolde). Maar liefst 34% van de
Delftse ondervraagden gaf aan dat zij voorafgaande aan het bezoek een lagere
verwachting van de dienstverlening hadden, dan het uiteindelijke oordeel dat
zij na afloop van het bezoek velden.
INTERVIEW 7
Rint de Vries: Ik heb goede ervaringen
met de publieksbalie aan de Phoenixstraat. Je wordt er over het algemeen
vriendelijk te woord gestaan en ik ervoer het wachten bij bijvoorbeeld het
ophalen van een paspoort of ander reisdocument normaal gesproken niet als
vervelend. Natuurlijk kan het altijd beter en ik heb zeker ook verbeterpunten.
Voor een verbouwing van mijn woning heb ik eerst op internet de nodige
informatie gezocht en ook gevonden. Daarna heb ik de gemeente gebeld en ben
vervolgens naar de publieksbalie gegaan. Ik wist inmiddels waar ik moest zijn.
Daar vond ik dit keer dat ik tweemaal voor een kleine handeling toch erg lang
moest wachten. De voortgang over de behandeling van mijn verzoek voor een
bouwvergunning was daarentegen handig te volgen via internet. Een service die
niet meer is weg te denken in deze moderne tijd. Ik vind dat de gemeente Delft
daar handig en tijdig op inspeelt.
3.3 Aan de balie
Klantenaantal
In 2004 bezochten 103.889 burgers de Publiekbalies aan de Phoenixstraat,
45.383 burgers namen telefonisch contact op met de Publieksbalie en 8.286
burgers gebruikten e-mail als communicatiemiddel. Daarnaast maakte een groeiend
aantal mensen, ruim 4.500 in totaal, gebruik van de mogelijkheid om digitaal
een product van de gemeente af te nemen, zoals uittreksels uit de gemeentelijke
basisadministratie of aannemersdagkaarten om te kunnen parkeren in
vergunningsgebieden. De Publieksbalie attendeerde in 2004 ruim 15.151 inwoners
op het verlopen van een reisdocument, identiteitsbewijs of rijbewijs.
Wachttijden
Door het promoten van het afnemen van producten op afspraak (promotie afspraken
geοntensiveerd vanaf medio juli 2004), een toename van het aantal
digitale producten en het schriftelijk berichten van burgers over het verlopen
van documenten waardoor fasering in en meer grip op de toeloop van klanten
ontstaat daalde de gemiddelde wachttijd vanaf augustus 2004 aanzienlijk (zie
overzicht/tabel wachttijden). Over het algemeen bleef in 2004 de
gemiddelde wachttijd binnen de norm (norm: 20 minuten). De gemiddelde
transactietijd (norm: maximaal 15 minuten) - de tijd dat het maken van een
product of verlenen van een dienst kost bedroeg 8 minuten. Deze tijd ligt dus
gemiddeld ruim onder de norm.
Jan van der Klooster: Ik heb contact gezocht
met de gemeente vanwege het uitbreidingsplan nabij Den Hoorn. Ik woon aan de
Parkzoom en vroeg me af tegen welke hoogbouw ik straks zal moeten aankijken. Ik
had in de Stadskrant gelezen dat het plan ter inzage lag aan de Phoenixstraat.
Ik daarheen. Maar de rij aan de balie was me te lang. Ik heb toen even
rondgekeken of er misschien een maquette stond van het plan Harnaschpolder,
maar die zag ik niet. Toen ben ik toch maar in de rij gaan staan tot ik een
volgnummertje kreeg. Geen idee hoelang de wachttijd zou bedragen. Dat weet ik
nu nog niet, want ik ben na een kwartier onverrichter zaken huiswaarts gegaan.
Het duurde me te lang en ik had weinig tijd. Misschien een verbeterpunt voor de
gemeente; zeg vooraf hoelang ongeveer iemand moet wachten of breng dat in beeld
op een lichtkrant.
Geconcludeerd kan dus
worden dat de gemiddelde wacht en transactietijden in 2004 binnen de
(gemiddelde) streeftijden die hiervoor zijn vastgesteld (norm) liggen en dat
het intensiveren van het maken van afspraken t.b.v. afname van producten en
diensten, een toename van het aantal digitale producten en het aanschrijven van
burgers over het verlopen van documenten, hierop een gunstig effect heeft.
Begin 2004 is
gestart met het callcenter, waardoor het telefoonverkeer is gescheiden van
het productieproces. Dit om verstoringen in het productieproces te beperken
en de telefonische dienstverlening verder te optimaliseren (bereikbaarheid).. Uit in- en extern
onderzoek is gebleken dat de bereikbaarheid van het callcenter in 2004, 100% is
geweest. De norm ten aanzien van de gemiddelde wachttijd bij het callcenter
bedraagt 1 minuut. Uit de gegevens blijkt dat de gemiddelde wachttijd in 2004,
56 seconden bedroeg. en daarmee
onder de norm blijft.De gemiddelde wachttijd bij een telefoongesprek
ligt dus onder de norm. De norm per telefoongesprek bedraagt 3½
minuut. Uit de gegevens blijkt dat de gemiddelde telefonische gesprekduur 2
min. 43 sec. duur. Ook hierin wordt de norm dus behaald.
Op afspraak
Het is voor burgers van
Delft mogelijk om een afspraak te maken voor het afnemen van reisdocumenten
(paspoorten, identiteitsbewijzen), rijbewijzen en parkeerproducten. Om lange
wachttijden te voorkomen, is deze mogelijkheid in 2004 flink gepromoot. Dit
heeft er toe geleid dat het aantal afspraken aanzienlijk is toegenomen: van 786
afspraken in 2003 tot 4.769 afspraken in 2004.
|
Uitkeringen
Met ingang van 2004 is de
Algemene Bijstandswet (Abw) vervangen door de Wet Werk en Bijstand (WWB). Door
deze wijziging was de gemiddelde afhandeltijd vooral begin 2004 hoog omdat
zowel cliλnten als de organisatie moesten wennen aan de nieuwe wet. In de
tweede helft van 2004 is de afhandeltijd weer gedaald naar het niveau van 2003.
Gemiddelde
snelheid afhandelen van de aanvragen uitkering levensonderhoud 45 dagen in 2003 (Abw) 57 dagen in 2004 (WWB) |
|
De gemeente Delft
gaat bij burgers langs om ze erop attent te maken dat ze van bepaalde
voorzieningen gebruik kunnen maken. Aantal
huisbezoeken DUIT (Delft Uitkering- en InformatieTeam) 2003 2.836 2004 2.924 |
Meldpunt Toezicht Openbare Ruimte
In juli 2004 is het Meldpunt Toezicht Openbare Ruimte aan de Oude Delft
geopend. Dit meldpunt is een aanspreekpunt voor bezoekers van de binnenstad.
Zij kunnen hier, ook in de avonduren en het weekend, terecht voor advies,
vragen, opmerkingen en klachten over toezicht in de openbare ruimte en
parkeren, zoals
q Melden defecte parkeerapparatuur, ontbrekende bebording, voertuigwrakken.
q Betalen van naheffingsaanslagen parkeerbelasting, kosten wielklem of wegslepen
q Signaleren van problemen gerelateerd aan leefbaarheid
q Indienen van een bezwaarschrift tegen de naheffing parkeerbelasting
Ongeveer 90% van de onderwerpen kan direct afgehandeld worden. De overige 10% is binnen 5 werkdagen afgehandeld of binnen de daarvoor geldende wettelijke termijn.
3.3 Waardering voor de dienstverlening
Delftenaren zijn over het
algemeen tevreden over de dienstverlening van de gemeente. Dat blijkt uit een
onderzoek naar klanttevredenheid dat TNO NIPO in april 2004 bij de
Publieksbalie heeft uitgevoerd. Dit onderzoek vond tegelijkertijd plaats bij 32
andere gemeenten in Nederland en maakte deel uit van een onderlinge
vergelijking (Benchmark). Het onderzoek richtte zich op twee aspecten: de
geboden service en de locatie. Op beide
onderdelen scoorde Delft als hoogste van alle deelnemende gemeenten: een 8.1
voor de geboden service en een 7.8 voor
de locatie (net als de gemeente Zeewolde). Maar liefst 34% van de Delftse
ondervraagden gaf aan dat zij voorafgaande aan het bezoek een lagere
verwachting van de dienstverlening hadden, dan het uiteindelijke oordeel dat
zij na afloop van het bezoek velden.
3.4 Digitale
dienstverlening: burger@delft.nl
De gemeente Delft
probeert haar inwoners maximale toegang te bieden tot de producten en diensten
van de gemeente. Hiervoor worden zo veel mogelijk producten en diensten
gedigitaliseerd via de website www.gemeentedelft.info,
zoals het melden van onderhoud aan de openbare ruimte, het aanvragen van
uittreksels en het doorgeven van verhuisberichten.
De website van de
gemeente scoort goed in een vergelijking met andere overheidssites: de eerste
vier maanden van 2004 stond de site op de eerste plaats van de landelijke
monitor Webdam, daarna op de tweede plaats. Deze goede notering heeft Delft
niet alleen te danken aan het grote aantal digitale diensten; steeds meer
producten en diensten kunnen ook digitaal worden betaald. Daarnaast kan de status van verschillende
vergunningaanvragen via internet worden bekeken. Steeds meer mensen weten de website
dan ook te vinden: zon 18.000 bezoekers per maand in 2004 (tegenover circa
10.000 in 2003).
Met succes is in
2004 een nieuwe digitale dienst gelanceerd: het aanvragen van een
aannemersdagkaart om te parkeren in de stad. Na de internetbetaling print men het parkeerbewijs
op de eigen printer thuis of op kantoor uit. Doelstelling was om in 2005
minimaal 50% van de verkoop op deze wijze te laten verlopen. Dit doel is al in
september 2004 bereikt. In totaal zijn er 5.387 parkeerbewijzen voor autos van
aannemers verkocht.
Digitale dienstverlening, adreswijzigingen en uittreksels
GBA
In 2004 heeft de gemeente via een campagne de aandacht
gevestigd op een aantal producten die zij digitaal aanbiedt. Het aantal
digitaal afgenomen producten is in 2004 gestegen en stijgt nog steeds.
Adreswijziging per internet
gemiddeld aantal mensen dat per maand
vanaf het moment van introductie van de dienst hun adreswijziging via het
internet doorgeeft aan de gemeente Delft:
2002:
80
2003:
112
2004 :123
Gemiddeld aantal mensen dat per maand een digitaal uittreksel afneemt
van de gemeente.
3.5
Vergunningen
Voor veel zaken moet u als burger vergunning vragen aan de gemeente. In dit
verslag wordt aandacht besteed aan de meest voorkomende vergunning: de
bouwvergunning en de parkeervergunning.
Bouwvergunningen
De
bebouwing van een stad is voortdurend aan veranderingen onderhevig. Er zijn
jaarlijks veel bouwaanvragen, variλrend van kleine, middelgrote en grote
bouwwerken tot ontwikkeling en verandering van hele stadsdelen. Sinds 1 juli
2004 vormt de Welstandsnota Delft het kader waarbinnen de
gemeente en de Welstandscommissie kunnen toetsen of een bouwaanvraag voldoet
aan het welstandsbeleid. Iedereen die bouwplannen heeft, kan zelf eenvoudig
op de gemeentesite nagaan welke welstandseisen er gelden om een vergunning te
verkrijgen. U kunt dus thuis achter de pc al zien of uw plan
voldoet aan het vastgestelde beleid. Van deze digitale service, die kort na 1
juli 2004 beschikbaar is gekomen, wordt inmiddels intensief gebruik gemaakt.
In
2004 zijn er meer bouwvergunningen verleend dan het jaar daarvoor: het totaal
steeg van 322 naar 470. Daar waren ook enkele grote aanvragen bij: uitbreiding
en reconstructie van Ikea, woningbouw op de VDD-locatie en in het
Zuidpoortgebied. Het afhandelen van een bouwvergunning is in 2004 gemiddeld
sneller gegaan dan in 2003. Helaas gebeurt de afhandeling nog niet altijd
binnen de wettelijke termijn. In praktijk blijkt immers dat relatief veel aanvragen niet in ιιn keer zo
werden ingediend dat zij ook goed beoordeeld konden worden. De aanvragers
krijgen vervolgens de tijd om de gegevens compleet te maken, maar daardoor
wordt de termijn (met gemiddeld twee dagen) overschreden. De reguliere
aanvragen worden wel ruim binnen de termijn verleend, waarschijnlijk mede als
gevolg van het vooroverleg en het vastgestelde welstandsbeleid..
2004 |
Verleend
|
Lichte
bouwvergunning |
177 |
Reguliere
bouwvergunning |
277 |
Gefaseerde
bouwvergunning fase 1 |
9 |
Gefaseerde
bouwvergunning fase 2 |
7 |
Monumentenvergunning |
47 |
Splitsingsvergunning |
5 |
Sloopvergunning |
85 |
In 2004 zijn er
9.012 parkeervergunningen en 6.409 bezoekerskaarten verkocht. Dit aantal is
inclusief verhuizingen die in de
diverse gebieden hebben plaatsgevonden. Daarnaast zijn er 685 kraskaarten aan
bedrijven in de binnenstad verkocht. Het aantal kraskaarten is enorm gedaald,
omdat in 2004 de kraskaarten voor bewoners zijn omgezet in een bezoekerskaart.
Ongeveer 20% van alle parkeervergunningen wordt door de Publieksbalie direct
aan het loket afgegeven; 80% wordt per post toegezonden.
INTERVIEW 9
Michel van Swieten: Ik ben vrijwilliger bij het straattheaterfestival de Mooi Weer Spelen. Eιn van de belangrijkste zaken voor onze organisatie is het contact met de gemeente. Een aantal maanden voor het festival treden we in overleg met Rob van de Plas. Hij is onder meer verantwoordelijk voor de benodigde vergunning. Het is een prettige samenwerking. Waar nodig denkt hij mee en vindt hij oplossingen als er een probleem is ontstaan. Naarmate het festival dichterbij komt, zorgt Rob dat meerdere medewerkers van de gemeente bij de gesprekken worden betrokken. Van de havenmeester tot brandweer en politie. Dan valt alles langzaam op zijn plaats. In de laatste week is er een groot overleg met alle betrokken diensten van de gemeente. Daar zetten we de laatste puntjes op de i en dat gaat altijd goed. Met deze prettige samenwerking zetten we elk jaar weer een stevig fundament voor de Mooi Weer Spelen neer.
3.6 Digitale grofvuilmeldingen
Met ingang van januari 2004 zijn de nieuwe grofvuilregels van kracht. Met de nieuwe regels wordt de overlast van grofvuil aangepakt. De nieuwe regels houden in; vooraf aanmelden van grofvuil en aanbieden voor de eigen voordeur. Aanmelden kan telefonisch of digitaal. In 2004 kwamen 6.785 digitale aanmeldingen binnen, tegenover 4.366 digitale aanmeldingen in het jaar ervoor. Een toename van 55%. Doordat grofvuil vooraf aangemeld wordt, kan het aangeboden afval in deelstromen worden opgehaald. Metaal bij metaal, brandbaar materiaal bij brandbaar materiaal. Dat is goed voor het milieu en werkt bovendien kostenbesparend.
Naast
het ophalen op afspraak is het zelf grofvuil brengen naar het overlaadstation
gestimuleerd. De openingstijden van het afvaloverlaadstation zijn op
zaterdagmiddag verruimd. Bovendien geldt er een kortingsregeling voor de huur
van een aanhangwagen, mits gebruikt voor het brengen van afval. In 2004 zijn
330 kortingsbonnen voor de huur van een aanhangwagen uitgegeven. Door het succes
is de kortingsactie in 2005 voortgezet.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Ruimere openingstijden (op zaterdag ook open tot
16.00 uur) en meer naamsbekendheid heeft in 2004 geleid tot aanzienlijk meer
bezoekers dan 2003 op het Overlaadstation.
|
|
||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hoofdstuk 4
4.1 Bezwaar tegen een besluit
Besluiten van het gemeentebestuur worden gepubliceerd in de stadskrant. Iedereen die het niet eens is met een
besluit van de gemeente kan daartegen bezwaar maken. Dat moet binnen een
bepaalde periode gebeuren deze periode staat bij het besluit vermeld. De
onafhankelijke Adviescommissie voor bezwaarschriften behandelt de bezwaren en
brengt advies uit aan het college van burgemeester en wethouders. Op basis van
dit advies neemt het college opnieuw een besluit. Ook tegen dit nieuwe besluit
kan men in beroep gaan. Dat gebeurt bij de rechter.
De
Adviescommissie voor bezwaarschriften is verdeeld in vier Kamers:
Kamer I : bezwaarschriften
op het gebied van bouwen, wonen en verkeer
Kamer II : bezwaarschriften op het gebied van werk, inkomen en zorg
Kamer III : bezwaarschriften
die niet in Kamer I, II of IV horen
Kamer IV : bezwaarschriften
van eigen werknemers van de gemeente
|
Werkvoorraad op 1 jan. 2004 |
Nieuw ingekomen |
Advies
uitgebracht |
Teruggetrokken /
afgehandeld zonder advies |
Openstaand op 31
dec. 2004 |
Kamer I |
53 |
243 |
154 |
39 |
103 |
Kamer II |
297 |
570 |
337 |
154 |
380 |
Kamer III |
43 |
56 |
40 |
37 |
22 |
Kamer IV |
19 |
32 |
32 |
9 |
9 |
*
soms wordt er op ιιn bezwaarschrift twee adviezen geschreven of andersom.
Hierdoor kunnen de cijfers niet zondermeer worden opgeteld.
Kamer II en Kamer III hebben te maken gekregen met
oplopende achterstanden in het afhandelen van bezwaarschriften. In 2004 is
daarom kort na de zomer begonnen met het wegwerken van die achterstanden.
Verwacht wordt dat de achterstanden in het tweede kwartaal van 2005 helemaal
zijn weggewerkt. Maar er dreigen in 2005 nieuwe problemen. Als gevolg van de
inwerkingtreding van de nieuwe Wet Werk en Bijstand en de verslechterende
economische omstandigheden ontvangt
Kamer II veel extra bezwaarschriften .
Daarom zal opnieuw
een inhaalslag nodig zijn
Vanwege deze situatie gaat de gemeente Delft
bekijken of de manier van afhandelen beter georganiseerd moet worden. De
huidige werkwijze is mogelijk niet berekend op een verdere toename van
bezwaarschriften waardoor de wettelijke afhandelingstermijn in het geding komt.
In het tweede
kwartaal van 2005 zal de gemeente
besluiten op welke manier de bezwaarschriften in de toekomst worden afgehandeld.
Wilt u meer weten
over de Adviescommissie voor bezwaarschriften? De commissie brengt een eigen
jaarverslag uit, dat ongeveer gelijktijdig met dit burgerjaarverslag zal
verschijnen.
Resultaten
afhandeling bezwaarschriften over de gehele commissie in procenten
4.2
Klachtenafhandeling
Als u niet
tevreden bent over de manier waarop u door de gemeente bent behandeld, kunt u
een klacht indienen. Het gaat bij een klacht dus niet om een genomen besluit,
maar om de wijze waarop u bent behandeld. Als de klacht binnen is, geeft de
directeur van de afdeling of ambtenaar waarover de klacht gaat via een brief
een reactie. Zonodig na het horen van de klager en degene over wie geklaagd
wordt. De feiten worden daarbij zorgvuldig geanalyseerd. Wanneer de
klacht gegrond is bevonden, kan dit leiden tot maatregelen.
Aantal klachten |
Gemiddelde doorlooptijd |
Afhandeling |
85 |
6 weken |
37 gegrond |
|
|
34 ongegrond |
|
|
4 geen verdere behandeling |
|
|
9 nog in behandeling |
|
|
1 informeel afgehandeld |
4.3
Ombudscommissie
De Gemeentelijke Ombudscommissie wordt ingeschakeld als iemand het niet eens is
met de afhandeling van een klacht. De Gemeentelijke Ombudscommissie is een
onafhankelijke instantie en werkt hetzelfde als de Adviescommissie voor
bezwaarschriften. De Ombudscommissie geeft aan of naar het oordeel van de
commissie het gedrag van de gemeente behoorlijk of onbehoorlijk is geweest.
Daarnaast kan de commissie een aanbeveling doen om een soortgelijke situatie in
de toekomst te voorkomen.
In
2004 werden 9 klachten beoordeeld door de Gemeentelijke Ombudscommissie. In 3 6 gevallen
concludeerde de Ombudscommissie dat er geen sprake was van een onbehoorlijke
gedraging.
Oordeel van de gedragingen |
2004 |
2003 |
2002 |
2001 |
2000 |
Onbehoorlijk (geheel of gedeeltelijk) |
3 |
2 |
4 |
4 |
2 |
Behoorlijk |
6 |
3 |
2 |
4 |
5 |
Geen oordeel |
- |
- |
- |
- |
1 |
Niet bevoegd/niet ontvankelijk |
- |
1 |
2 |
1 |
- |
Totaal aantal zaken met rapport |
9 |
6 |
8 |
9 |
8 |
4.4 Nadeelcompensatie
Het kan gebeuren
dat een burger of een bedrijf financieel wordt benadeeld door een besluit van
de gemeente. Bijvoorbeeld als de gemeente in het algemeen belang besluit een
weg aan te leggen. In principe dient iedereen een zeker ongerief of financieel
nadeel te dulden als daar het gemeenschappelijk belang van alle burgers mee
gediend is. Maar soms is het nadeel ernstiger dan het normaal maatschappelijk
risico. Daardoor kan het onredelijk zijn om de persoon of het bedrijf in
kwestie de schade helemaal zelf te laten dragen. In dat geval kan de gemeente
besluiten tot het verlenen van een nadeelcompensatie. Een externe commissie
adviseert de gemeente in deze zaken. In 2004 zijn geen claims in gediend om
nadeelcompensatie.
Samen werken aan veiligheid
5.1 De gemeente voert de regie
Het is belangrijk voor de hele samenleving dat wet- en regelgeving door
iedereen wordt nageleefd: door burgers, bedrijven en instellingen. De politie heeft natuurlijk een belangrijke rol in
het handhaven van de openbare orde en veiligheid, maar in dit verslag wordt de
aandacht vooral gericht op dat wat de gemeente aan activiteiten heeft
ontwikkeld, om samen met de andere
partners de veiligheid en leefbaarheid in de stad te blijven garanderen.
Meer informatie over de taken en activiteiten van de politie kunt u vinden in
het jaarverslag van Politie Haaglanden, bureau Delft. De gemeente hecht veel
belang aan een integraal veiligheidsbeleid: een beleid waarin de gemeente de
regierol heeft, maar alle partners, zoals politie, brandweer,
woningbouwcorporaties, scholen, bedrijven en welzijnsorganisaties ,
betrokken zijn en hun steentjeaan bijdragen. Een voorbeeld hiervan is de
aanpak van het stationsgebied. Voor 2004 is er een gemeentelijk jaarverslag integraal
veiligheidsbeleid.
5.2 Stationsgebied
Rond het
stationsgebied in Delft doen zich problemen voor. Die variλren van
fietsendiefstal, zakkenrollerij en heling tot diefstal met geweld,
mishandeling, bedreiging en drugshandel. Het Delft Internet Panel wijst uit dat
van alle Delftenaren maar liefst 24% het stationsgebied (bijna) elke werkdag
bezoekt. De gemeente, de politie en de NS investeren in
zowel preventieve als
repressieve maatregelen om de criminaliteit rond het stationsgebied terug te
dringen. Juist op
een plaats waar veel mensen komen en die niet gemeden kan worden, moet
men zich veilig en prettig voelen.
In 2004 heeft de
gemeenteraad de nota ΄Veilig verkeren op en rond het station΄ goedgekeurd. Er
is onderzoek gedaan naar de veiligheidsbeleving van bezoekers van het station
Delft. Deze analyse van het stationsgebied heeft geleid tot de volgende
prioriteiten: fietsen (stalling),
verblijven van (groepen van) personen op en rond het station, criminele
activiteiten, en het schoon en heel houden van de omgeving.
Toezicht
is een belangrijk middel om misdrijven rond het station te voorkomen. Surveillance
van de politie, de spoorwegpolitie en medewerkers van Toezicht Openbare Ruimte heeft
in 2004 tot direct resultaat geleid. Net zoals het sluiten van aan het
stationsplein gelegen coffeeshop en infrastructurele maatregelen. Door het regelmatig
verwijderen Daarnaast verwijdert de gemeente regelmatig
van
verkeerd geparkeerde fietsen, weesfietsen en wrakken. Hierdoor
worden fietsen beter gestald en is het gebied gemakkelijker
geworden om het gebied te reinigen.
Dat gebeurt nu iedere werkdag. Om het station ook op langere termijn veilig te
houden zonder dat dit teveel capaciteit aan toezichthouders en agenten kost,
zal cameratoezicht in het gebied worden ingevoerd, vooralsnog eerst voor een
proefperiode van twee jaar.
Van alle
Delftenaren geeft 91% aan veranderingen te zien aan de hoeveelheid zwerfvuil en
maar liefst 94% geeft aan veranderingen te zien aan de handhaving door politie
en stadswachten
Hoe vaak komt u in het stationsgebied in Delft? (in %
Delftenaren) |
||
|
|
|
|
% |
|
(bijna) elke werkdag |
24 |
|
meer dan ιιn keer per week |
26 |
|
meer dan ιιn keer per maand |
24 |
|
een aantal keer per jaar |
16 |
|
bijna nooit/ nooit |
10 |
|
Totaal |
100 |
|
|
|
|
|
|
|
Wat is er veranderd aan de hoeveelheid zwerfvuil op en rond het
stationsgebied? (% Delftenaren dat heeft aangegeven veranderingen te zien) |
||
|
% |
|
toegenomen |
8 |
|
gelijk gebleven |
2 |
|
afgenomen |
91 |
|
Totaal |
100 |
|
|
|
|
|
|
|
Wat is er veranderd aan de handhaving door politie en stadswachten op
en rond het stationsgebied? (% Delftenaren dat heeft aangegeven veranderingen te zien) |
||
|
% |
|
verbeterd |
94 |
|
gelijk gebleven |
1 |
|
verslechterd |
2 |
|
weet niet |
4 |
|
Totaal |
100 |
|
|
|
|
|
|
|
Wat is er veranderd aan de hoeveelheid fietsen die buiten de officiλle
fietsenrekken worden gestald op en rond het stationsgebied? (% Delftenaren dat heeft aangegeven veranderingen te zien) |
||
|
% |
|
verbeterd |
83 |
|
gelijk gebleven |
9 |
|
verslechterd |
4 |
|
weet niet |
4 |
|
Totaal |
100 |
|
|
|
|
INTERVIEW 10
Quirine Leefers: Ik heb een veilig gevoel
als ik op het Delftse stationsplein loop en dat geldt ook voor het centrum van
Delft. Ik loop regelmatig door het tunneltje onder het station en dat vind ik
na 12 uur s nachts wel onveilig. Dat komt puur en alleen omdat het er veel te
donker is. Het beleid in Delft is gericht op cameratoezicht, maar dat is
volgens mij alleen nuttig als er snel kan worden ingegrepen indien er zich iets
voordoet. Het lijkt me minder zinvol als het lang duurt voordat beveiliging ter
plekke is. Maatregelen die mijn gevoel van veiligheid kunnen vergroten zijn
goed verlichte doorgangen. Daarnaast een mix van woningen en openbare gebouwen
ter bevordering van een levendige sfeer. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de omgeving van
het station Den Haag CS zie je weinig woningbouw. Daardoor heerst daar s
avonds een desolate sfeer.
INTERVIEW
11
David Wilson: Cameratoezicht in Delft? Graag! Er
gaat een preventieve werking vanuit. We leven in een tijd van toenemende
onveiligheid en geweld. De hele samenleving is erbij gebaat dat we de zaken wat
beter in de gaten houden. Dat geldt zeker ook voor Delft, want ook hier neemt
de criminaliteit toe. Daar moeten we de ogen niet voor sluiten. Ik ben daarom
ronduit voor het ophangen van beveiligingscameras in het uitgaansgebied van
Delft, maar zeker ook rond het NS station. Er zijn daar zoveel hoekjes en
nissen, je weet nooit wat erachter schuilgaat. Ik loop er niet graag zo tegen
twaalven. Dus laten ze daar maar cameras ophangen. En als mijn dochter naar
Speakers gaat, dan is het voor mij een geruststellende gedachte dat ik weet dat
niet alleen de beveiligers daar, maar ook de politie dat gebied via die
hulpmiddelen goed in de gaten houdt.
Conny Faas: Ik voel me veilig op het Stationsplein.
Er lopen altijd wel mensen rond en de sociale controle is er ook groot
door de aanwezigheid van de autos van Deltax en de snackbar die tot in de
vroege uurtjes open is. Cameratoezicht juich ik toe. Wat is er op tegen? Als er
eens wat gebeurt dan kunnen ze dat altijd later op de videoband terugzien. Ook
dat geeft mij een heel veilig gevoel. Overdag zou er op het perron wel wat meer
bewaking mogen zijn. Dat geldt trouwens ook in het nieuwe Zuidpoortgebied. Ik
kan me herinneren dat ik daar bij de opening was. Het was ontzettend druk, maar
ik zag helemaal geen politie. Vreemd toch? Ik zou graag bij alle grote
evenementen de duidelijke aanwezigheid van de sterke arm willen zien. Dan weet
ik zeker dat meer burgers zich veilig zullen voelen. Net als ik.
<<interview bezoekers Stationsplein>>
Als onderdeel van het integrale veiligheidsbeleid pakt de
gemeente 'enge' plekken aan in de stad. Is er bij u in de buurt een plek
waarvan u vindt dat deze moet worden aangepakt? Dan kunt u een maal per jaar
via een bon in de stadskrant of via de wijkweb deze plek 'nomineren' bij de
gemeente. Er worden maximaal 21 enge plekken aangepakt. De aanpak en de keuze
van de plekken is gebaseerd op ervaringsgegevens en het politiekeurmerk Veilig
Wonen. Eerst worden de plekken bekeken (geschouwd); daar waar nodig worden
vervolgens maatregelen getroffen.
Op
deze wijze heeft de gemeente in 2004 20
enge plekken geschouwd van de 23 reacties. Voor drie reacties gold dat die niet
vielen onder enge plekken. Uiteindelijk zijn bij twaalf plekken maatregelen getroffen; de gemeente
heeft er verlichting geplaatst of groen gesnoeid.
INTERVIEW 13
Corry Moget van den Berg is ιιn van de Delftenaren
die een enge plek heeft aangemeld. "Pal naast ons huis ligt een parkje
met een speeltuin. Maar geen verlichting, dus 's avonds was het daar
aardedonker. Als ik dan uit het keukenraampje keek, zag ik niks - maar hoorde
ik wel allerlei geluiden. Unheimisch. Daarom heb ik vorig jaar deze enge plek
'op de bon gezet'. En toen we terugkwamen van de herfstvakantie, had de gemeente
er een lantaarnpaal neergezet. Hartstikke goed, dat geeft toch wel een veilig
gevoel, hoewel... er mogen er nog wel een paar bij komen!"
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5.4 Een veilige
en leefbare stad
Om de jaarwisseling in Delft
goed te laten verlopen, is de stuurgroep Oud en Nieuw al vanaf augustus aan het
werk. Niet alleen de gemeente neemt hieraan deel met vertegenwoordigers van
reiniging, wijkzaken en veiligheid, maar ook de brandweer, de politie en de
Brede Welzijnsorganisatie Delft. De stuurgroep zorgt voor een draaiboek zodat
de periode rond oud en nieuw zo goed mogelijk verloopt. Er worden veel
activiteiten voor jongeren georganiseerd -
zowel in de wijk als stadsbreed. Verder krijgen basisschoolleerlingen
van groep 7 en 8 en eersteklassers van het voortgezet onderwijs voorlichting
over vuurwerk. Er worden folders verspreid over het veilig afsteken van
vuurwerk. In 2004 zijn voor de eerste keer speciale zakken
verstrekt om vuurwerkafval mee op te ruimen. Dit gebeurde onder het motto
΄Vuurwerktroep van straat en stoep΄.
Brandweer
De gemeente Rijswijk en de
gemeente Delft hebben in 2004 besloten hun brandweerorganisaties onder te
brengen in ιιn gemeenschappelijke organisatie. Door de schaalvergroting kan er
bedrijfsmatiger en efficiλnter worden gewerkt. Bovendien kunnen beide
organisaties optimaal gebruik maken van de aanwezige expertise op gebied van
verschillende brandweertaken. Dat komt de dienstverlening voor de burger ten
goede. Op 1 januari 2005 werd de fusie een feit.
Legale graffitimuren Delft
In 2004
heeft de gemeente een legale graffitimuur gerealiseerd in de wijk Tanthof bij
jongerencentrum The Border. Het jaar daarvoor waren de muren langs het
voetgangerspad in de Irenetunnel al ingericht als legale graffitiplaatsen.
Graffitiliefhebbers gebruiken beide locaties inmiddels volop om hun kunsten te
vertonen.
Hoofdstuk 6
Ook
in 2004 zijn enkele Delftenaren voor hun bijzondere inzet voor de medemens of
de (Delftse) samenleving door het
gemeentebestuur beloond. Dat is op verschillende manieren gebeurd: via een
koninklijke onderscheiding, de
gemeentepenning en de Delftse pluim en Delftse veer.
6.1 Koninklijke onderscheidingen
Om voor een lintje in aanmerking te komen, moet u worden voorgedragen door
mensen die vinden dat u dit verdient. Hun aanbevelingsbrief wordt samen met
mijn advies en het advies van de Commissaris van de Koningin doorgestuurd naar
het kapittel der Civiele Orde die over de toekenning beslist. In 2004 hebben
tien Delftenaren een koninklijke onderscheiding gekregen. Zij hebben zich op
bijzondere wijze ingezet voor de samenleving. En de samenleving heeft op haar
beurt die inzet zo gewaardeerd dat deze mensen zijn voorgedragen voor een
lintje.
Prof.ir. J.G. Kuenen Ridder Ned. Leeuw 29 april 2004 Hoogleraar TU Delft
Dr. Ir. G. De Mik idder Oranje Nassau 9 april 2004
RIVM
J.W.M.
Ploegmakers Ridder Oranje
Nassau 9
april 2004 Talens Foto Cinι
H.J.
Ruijtenbeek Ridder
Oranje Nassau 9 april 2004 Reinier
deGraaf Groep
prof.dr.ir. J.A. Battjes Ridder
Oranje Nassau 4 mei 2004 Hoogleraar
TU Delft
L.C. van Doorn id Oranje Nassau 29 april 2004 Arboretum Heempark
P. Mulder Lid
Oranje Nassau 29 april
2004 Gereformeerde kerk
A. de Haan Lid
Oranje Nassau 29 april
2004 Uitvaartverzorging
J.M. van der Schans Lid
Oranje Nassau 29 april
2004 Schoenmaker / amateurfilmer
A. van Schevicoven Lid
Oranje Nassau 30.10.04 voorzitter Die elftsche Sanghers,
inwoner Barendrecht, doch in Delft uitgereikt
in het Theater De Veste. 1e K.O. uitgereikt door burgemeester
Verkerk
6.2 Erepenning en gemeentepenning
Veel gemeenten kennen een eigen waardering voor wat burgers voor de stad hebben
betekend. In Delft zijn dat de erepenning en de gemeentepenning. Deze penningen
worden uitgereikt voor bijzondere verdiensten die door veel inwoners worden
gedeeld. Delftse inwoners kunnen hiervoor mede-Delftenaren voordragen bij het college
van burgermeester en wethouders. De gemeenteraad beslist over de toekenning van
een penning. Bij zijn afscheid op 28 april 2004 ontving burgemeester H.M.C.M.
van Oorschot de erepenning.
In 2004 hebben drie personen de gemeentepenning ontvangen.
Gemeentepenningen
19.06.04
mevrouw Corine Kool (geb. 1983) wereldkampioenschap Taekwondo,
onderdeel Euro Budo Sparren
01.09.04 W. Bodaan, voorzitter Projectraad Regionale voorziening voor voortijdige
Schoolverlaters De Wissel
22.11.04 L.J. Pieterse, voorzitter Programmaraad Kabeltelevisie en radio Delft
6.3 Delftse Pluim en Delftse Veer 2004
Om waardering te tonen voor vrijwilligerswerk reikt de gemeente Delft jaarlijks de Delftse Pluim en de Delftse Veer uit. In 2001 werden deze vrijwilligersprijzen in het leven geroepen en inmiddels mag al worden gesproken van een traditie. De uitreiking voor 2004 vond plaats in het nieuwe jaar: op 22 januari 2005. Dit gebeurde tijdens een feestelijke avond in wijkaccommodatie De Vleugel. Ruim 250 Delftse vrijwilligers en een groot aantal andere genodigden waren hierbij aanwezig. Op voordracht van een onafhankelijke jury hebben de wethouders Jan Torenstra (welzijn) en Dick Rensen (sociale zaken) ιιn Delftse Pluim en 5 Delftse Veren uitgereikt. De Pluim bestond uit een geldprijs. Winnaars van de Veren kregen een aandenken en een bedrag aan dinerbonnen om het feest ook in eigen kring goed te vieren.
De Pluim ging naar:
Vrijwilligersteam Atletiekvereniging De Koplopers
Vijf Veren gingen naar individuele vrijwilligers:
Nelleke Bos & Monique Ploeg
van Speeltuin Westerhonk
Annie de Haas van het Rode Kruis
Jopie van de Ende van Stichting Kindertuinen Delft
Joop Gravesteijn van Bewonersplatform
Binnenstad Noord
Hans van Bemmel van de
Nikolaas en Gazellekerk
6.4 Burgemeester op
bezoek
Traditioneel heeft een burgemeester iets
met 100-jarigen. Zoveel mogelijk probeer ik zelf acte de prιsence te geven bij
het feest van eeuwlingen. In 2004 kon ik maar liefst negen Delftenaren met hun
honderdste verjaardag feliciteren. Daarnaast waren er zeven Delftse inwoners
ouder dan 100 jaar en 37 Delftse echtparen 60 jaar of langer getrouwd.
INTERVIEW 14
Evert Schoemaker (94): In 1950 kwam ik naar Delft, waar ik als verificateur-controleur voor de gemeentelijke douane werkzaam was. De dienstverlening was destijds zeer adequaat en snel. Er waren veel minder mensen en van hen waren er maar weinig met een rijbewijs of paspoort. Als je een dergelijk document had aangevraagd, werd het via de post thuisgestuurd. Er waren twee bestellingen per dag. Als er een familiegebeurtenis plaats zou vinden of gevonden had, ging je naar het stadhuis, waar je snel werd geholpen. Er waren geen rijen wachtenden en er werd ook s zaterdags gewerkt. Er is tegenwoordig minder aandacht voor de klanten dan vroeger. De afstand met B en W was daarentegen vroeger veel groter dan nu. Maar die met de politie weer veel kleiner. De meeste agenten kende je bij naam. Inspraak? Vroeger leefde iedereen normen, waarden en wetten gewoon na, waardoor er minder noodzaak tot inspraak was
Bijschrift: Ter ere van zijn
65-jarig huwelijk ging ik op bezoek bij het echtpaar Schoemaker. Speciaal voor
dit burgerjaarverslag heb ik meneer Schoemaker gevraagd naar zijn ervaring in
contact met de gemeente. Vroeger en nu.