Burgerjaarverslag 2004

 

Meedenken en meedoen


Inhoudsopgave

Voorwoord

1.       Nieuws in 2004 …………………………………………………………………       5         

1.1.    Delft en oranje …………………………………………………………….       5

1.2.    Burgemeesterwisseling …………………………………………………..      5

1.3.    Nieuwe inwoners ………………………………………………………….       6

1.4.    Spoortunnel ………………………………………………………………..      7

1.5.    Bacinol ………………………………………………………………………     8

1.6.    Delft Expo ………………………………………………………………….      8

1.7.    Buurthuis “De Vleugel” ……………………………………………………      8

1.8.    Brede school in alle wijken ………………………………………………      9

2.       Burgerparticipatie: doet u mee? ………………………………………………       10

2.1.    Van inspraak naar participatie ……………………………………………     10

2.2.    Ontwikkelen burgerparticipatie ……………………………………………     10

2.3.    Burger en gemeenteraad ………………………………………………….     11

2.4.    Burgerinitiatief ………………………………………………………………     12

2.5.    De Delftse wijkaanpak ………………………………………………………13

2.6.    Digitaal contact ………………………………………………………………14

2.7.    Stadskrant ……………………………………………………………………15

2.8.    Terugblikken en vooruit kijken ……………………………………………..    15

3.       Dienstverlening: wat doet de gemeente? ………………………………………    17

3.1.    Meerjarenplan dienstverlening ……………………………………………..    17

3.2.    Waardering voor de dienstverlening ………………………………………     17

3.3.    Aan de balie …………………………………………………………………    18

3.4.    Digitale dienstverlening: burger@delft.nl …………………………………    20

3.5.    Vergunningen …………………………………………………………………  21

3.6.    Digitale grofvuilmeldingen …………………………………………………..    22

4.       Bezwaarschriften, klachten, nadeelcompensatie. ……………………………..   23

4.1.    Bezwaar tegen een besluit ………………………………………………….  23

4.2.    Klachtenafhandeling …………………………………………………………   24

4.3.    Ombudscommissie …………………………………………………………..  24

4.4.    Nadeelcompensatie     …………………………………………………………           25

5.       Samen werken aan veiligheid ……………………………………………………    26

5.1.    De gemeente voert de regie ………………………………………………..   26

5.2.    Stationsgebied ……………………………………………………………….   26

5.3.    Aanpak: “enge plekken”!! ……………………………………………………   28

5.4.    Een veilige en leefbare stad ………………………………………………..   28

6.       Bijzondere gebeurtenissen ………………………………………………………    30

6.1.    Koninklijke onderscheidingen ………………………………………………   30

6.2.    Erepenning en gemeentepenning …………………………………………                30

6.3.    Delftse pluim en Delftse veer 2004        ……………………………………….         31

6.4.    Burgemeester op bezoek …………………………………………………..   31                                           


Burgerjaarverslag 2004

 

Meedenken en meedoen

 

 

Voorwoord

 

 

Het jaar 2004 was een bijzonder jaar voor Delft. In de eerste plaats omdat onze stad het toneel was van twee koninklijke bijzettingen ιn een oranjehuwelijk. Maar ook omdat na vele jaren eindelijk het groene licht is gegeven voor aanleg van de spoortunnel. Voor mij persoonlijk was 2004 vooral het jaar waarin ik als burgemeester van Delft werd geοnstalleerd. Het is dan ook de eerste keer dat ik u een burgerjaarverslag presenteer.

 

Het uitbrengen van een burgerjaarverslag is wettelijk verplicht als middel om. Ik moet hierin  verantwoording af te leggen over ten minste twee onderwerpen: burgerparticipatie en de kwaliteit van onze dienstverlening. Hoe komt u in contact met de gemeente? Hoe laat u ons weten wat u belangrijk vindt? En hoe zorgen wij dat we bereikbaar zijn voor u? Op deze vragen wordt in dit burgerjaarverslag antwoord gegeven. De gemakkelijkste manier om dit te doen, is dit verslag volzetten met feiten en cijfers. Maar voor mij als burgemeester is het belangrijker om te weten hoe ϊ de kwaliteit van dienstverlening beoordeelt; om van ϊ te horen hoe u de samenwerking met de gemeente ervaart. Daarom heb ik in dit burgerjaarverslag ook uw mening verwerkt. Heel simpel, door bij verschillende actuele onderwerpen een aantal van u aan het woord te laten. Hiermee hoop ik dat dit burgerjaarverslag niet alleen een verantwoording van mijn kant is, maar ook uw ervaring weergeeft. Daarmee dient het verslag naar mijn mening zijn doel: er komen verbeterpunten aan het licht. Uit het Delft Internet Panel blijkt dat 69 % van de Delftenaren van plan is om dit burgerjaarverslag te gaan lezen.

 

Bent u van plan om het burgerjaarverslag van 2004 te gaan lezen?

(in % Delftenaren die bekend zijn met het burgerjaarverslag)

 

 

%

 

zeker wel

30

 

waarschijnlijk wel

39

 

waarschijnlijk niet

16

 

zeker niet

2

 

ik weet het nog niet

13

 

Totaal

100

 

 

Het thema van dit burgerjaarverslag is ‘Meedenken en meedoen’: de gemeente wil samen met u het beleid vormgeven. U weet immers als geen ander wat er speelt in uw straat, buurt en wijk. En wij willen graag van die kennis gebruikmaken zodat Delft een prettige woonplaats is ιn blijft. Die samenwerking krijgt vooral vorm in de Delftse Wijkaanpak waarbij bewoners, gemeente, politie en andere partijen zich gezamenlijk inzetten voor een betere leefomgeving. Maar u heeft meer mogelijkheden om mee te denken en mee te doen. Over die burgerparticipatie leest u in hoofdstuk 2. De dienstverlening van de gemeente staat centraal in het volgende hoofdstuk. Hierin leest u hoe u ons kunt bereiken en wat u vervolgens van ons mag verwachten. Daarnaast is aandacht voor het afhandelen van klachten en bezwaren. Nieuw in het burgerjaarverslag is het hoofdstuk over veiligheid – een belangrijk onderwerp waarvan u vorig jaar in een enquκte zelf aangaf er graag meer over te willen lezen. dat tot mijn portefeuille behoort. Een leefbare stad is een veilige stad. Hoe we daaraan werken, staat centraal in hoofdstuk 5. Tot slot komen ook die burgers aan de orde die van bijzondere waarde zijn geweest voor Delft. Zij hebben op eigen wijze invulling gegeven aan het thema ‘meedenken en meedoen’ en zijn daarvoor in het zonnetje gezet.

 

Meedenken en meedoen vergt inzet van beide kanten: wij vragen u te participeren en tegelijkertijd moeten wij u daarvoor de mogelijkheden bieden. Die wisselwerking heeft inmiddels tot mooie resultaten geleid, zoals uit dit burgerjaarverslag blijkt. In dat kader nodig ik u van harte uit om deel te nemen aan een discussie over de inhoud van het burgerjaarverslag. Laat mij weten over welke onderwerpen u in het volgende verslag wilt lezen?

Stuur een briefje naar:

Gemeente Delft ovv Burgerjaarverslag 2004

Antwoordnummer 10035

2600 VB  Delft
Of een e-mail: burgerjaarverslag@delft.nl

Want zoals mijn voorganger Hein van Oorschot al zei: Het gaat goed maar het kan beter. En daar zullen we volgend jaar opnieuw hard aan werken.

 

Bas Verkerk

Burgemeester van Delft

Mei 2005  


Hoofdstuk 1

Nieuws in 2004

 

1.1 Delft en Oranje                                                                

 

Delft en de Oranjes hebben een hechte band sinds Willem van Oranje in 1572 zijn intrek nam in het Sint-Agathaklooster. In de loop der eeuwen hebben Oranjes in Delft gewoond, zijn ze er getrouwd en bijgezet. Niet voor niets kreeg Delft was de bijnaam Prinsenstad in 2004 meer dan waard..

Dat ‘Delft en Oranje’ niet alleen historie is, bleek wel in 2004. In maart vond de bijzetting plaats van koningin Juliana. Een maand later was Delft het decor voor het huwelijk van prins Friso en prinses Mabel en in december werd prins Bernhard bijgezet. Vooral de bijzettingen en de voorbereidingen daarvan vergden de nodige inspanningen van medewerkers van de gemeente. In de dagen die eraan vooraf gingen waren telkens een kleine 200 medewerkers in de weer om de stad tijdig in orde te krijgen. Dat betekende onder meer bestratingen in orde maken, obstakels op de route verwijderen en de stad schoonmaken. Uit het Delft Internet Panel blijkt dat maar liefst 87% van de Delftenaren vond dat men voldoende geοnformeerd was over de maatregelen in het kader van de koninklijke gebeurtenissen.


Bent u voldoende geοnformeerd over de maatregelen in het kader van koninklijke gebeurtenissen

 (in % Delftenaren)

 

oordeel

 

ruim voldoende

33

 

voldoende

54

 

onvoldoende

5

 

ruim onvoldoende

2

 

weet niet/ geen mening

5

 

Totaal

99*

 

*afrondingsverschil

 

 

 

 

De publieke belangstelling voor alle plechtigheden was groot. Honderden journalisten kwamen naar Delft om verslag te doen en de stad in beeld te brengen. Langs de routes stonden telkens duizenden belangstellenden. Tussen Den Haag en Delft keken ongeveer 60.000 mensen naar de uitvaartstoet van koningin Juliana, waarvan ongeveer 4.000 op de Markt. Het Delft Internet Panel wijst uit dat 36% van de Delftenaren de bijzetting van koningin Juliana heeft bezocht. Bij de bijzetting van prins Bernhard telde de politie in totaal 49.000 toeschouwers, waarvan de meeste in Delft. Daaronder een groep veteranen, voor wie de burgemeester een apart vak had laten reserveren op de Markt. Opvallend groot was de belangstelling op de dag na de bijzetting van prins Bernhard: de bijzondere openstelling van de nog met bloemen versierde kerk trok toen maar liefst 17.000 bezoekers. Op basis van het Delft Internet Panel blijkt 37% van de Delftenaren de bijzetting van prins Bernhard te hebben bezocht. En Delft trok in het oranjejaar 2004 maar liefst 100.000 meer toeristen dan het jaar daarvoor.

 

 

 

koninklijke gebeurtenis bezocht (in % Delftenaren)

 

 

 

 

bezocht

 

 

 

geen van allen

51

 

 

 

huwelijk van prins Friso en Mabel

9

 

 

 

bijzetting van Prinses Juliana

36

 

 

 

bijzetting van Prins Bernhard

37

 

 

 

 

Delft trok in het oranjejaar 2004 maar liefst 100.000 meer toeristen dan het jaar daarvoor. De Oude en Nieuwe Kerk trokken 50.000 meer bezoekers; Museum het Prinsenhof mocht 17.500 meer bezoekers verwelkomen. Van alle Delftenaren zo wijst het Delft Internet Panel uit vindt 98% dat de koninklijke gebeurtenissen hebben bijgedragen aan de bekendheid van Delft in binnen- en buitenland.


1.2
Burgemeesterwisseling    

                                   
Op 15 juli 2004 ben ik benoemd als burgemeester van de stad Delft. Ik nam het stokje over van burgemeester Van Oorschot. Benoemd worden als burgemeester van een stad als Delft is iets heel moois: waar vind je nog de combinatie van een historische binnenstad, een technische universiteit, een toeristische trekpleister en ook nog de nodige economische ontwikkeling? Een stad als Delft verdient een goede burgemeester en mag daar ook eisen aan stellen. Ik heb mij voorgenomen om te laten zien dat ik van Delft nog meer kan maken dan dat het al is – samen met u.

 

Een van de eerste taken die ik mezelf heb gesteld, was dan ook om de stad nog beter te leren kennen. Ik heb daarom in het eerste half jaar na mijn aantreden elke vrijdag Delftse bedrijven en instellingen bezocht. Zo kwam ik over de vloer bij de verschillende musea, ging ik op wijkbezoek, bezocht ik bedrijven en stichtingen, maar ook scholen en zorginstellingen. Het mooiste van dit alles: het was niet alleen heel nuttig, maar bovendien ook nog eens hartstikke leuk.

 

INTERVIEWIk zal daarom in de toekomst ook zeker blijven proberen dergelijke activiteiten in mijn – helaas altijd volle – agenda te blijven plannen.

 1

Jeanette Simon: “Als voorzitter van de Wereldwinkel in Delft heb ik de burgemeester benaderd om het startschot te geven voor onze sponsoractie om geld bij elkaar te krijgen voor de verhuizing naar een nieuw pand in de Choorstraat. Voor die actie zochten we 100 Delftenaren die ons 100 Euro wilden lenen. Uit de Stadskrant wist ik dat burgemeester Verkerk ιιn donderdag in de week spreekuur houdt in het Stadhuis. We konden daar verrassend snel terecht. Penningmeester Anne te Velde en ik werden er ontvangen met koffie en cake. De burgemeester nam rustig de tijd om te luisteren en stelde direct allemaal vragen. Hij was duidelijk enthousiast en we hoefden niet eens meer te vragen of hij mee wilde doen aan onze actie: hij zei spontaan ja. Het heeft ons enorm veel positieve publiciteit opgeleverd en de sponsoractie is mede daardoor meteen goed gaan lopen. Zonder Bas Verkerk was dat niet gelukt.”

 

Spreekuur>

<< Linkerpagina: DIPresultaat blz. 2 3e tabel Voorkeur inloopspreekuur>>

 

Als burgemeester ben je niet alleen medeverantwoordelijk voor het besturen van de stad, maar heb je ook een functie die zich het beste laat omschrijven als ‘burgervader’. Ik wil er graag zijn voor zowel de gemeenschap van Delftenaren, als voor de individuele inwoner van deze stad. Om die reden heb ik al spoedig na mijn aantreden besloten om een burgemeestersspreekuur te beginnen. Elke donderdagochtend van half  9 tot half 10 is iedereen welkom in het Stadhuis, mits hij/zij zich even van tevoren aanmeldt bij mijn secretariaat. Zo heb ik in het jaar 2004 al met heel wat mensen kennis gemaakt. Soms kon ik mensen daadwerkelijk en direct helpen, zeker wanneer het gesprek ging over beleidsterreinen die onder mijn verantwoordelijkheid vallen, zoals openbare orde en veiligheid. Wanneer dat niet het geval was, kon ik vaak door verwijzen naar de verantwoordelijke ambtenaar of bestuurder, of zelf dat contact leggen. In een enkel geval kon ik niet meer bieden dan een luisterend oor. Maar ook dat vind ik belangrijk: als burgemeester moet je weten wat de inwoners van je stad bezighoudt, ook wanneer je een probleem of klacht niet meteen kan aanpakken.

1.3 Nieuwe inwoners 

Sinds 1 januari 2004 is de gemeentegrens van Delft gewijzigd vanwege een gemeentelijke herindeling. Aan de zuidkant van Delft is een deel van het recreatiegebied overgegaan naar de gemeente Midden-Delfland. In het noordwestelijke deel is Delft uitgebreid met een deel van de Harnaschpolder en de Voordijkshoornsepolder. Met ingang van het jaar 2004 mocht Delft dus in ιιn keer een aantal nieuwe inwoners begroeten. De polders zijn jarenlang voornamelijk gebruikt voor glastuinbouw, maar worden nu ontwikkeld voor bedrijven en woningbouw. Het nieuwe woongebied wordt Harnaschpolder Delft genoemd. De toekomstige woningbouwlocatie ligt aan beide zijden in het noordelijke deel van de Lookwatering en de Dijkshoornseweg. In april 2005 worden de eerste kassen op grondgebied van de gemeente gesloopt. In het eerste kwartaal 2007 wordt de eerste paal geslagen. Voor het bedrijventerrein is het Bedrijvenschap HarnaschPolder opgericht door de gemeenten Midden-Delfland, Den Haag en Delft.

 

 


INTERVIEW 2

Jolande van Paassen: “Als lid van de Bewonerscommissie Voordijkshoorn zijn we als inwoners van Den Hoorn via de toenmalige gemeente Schipluiden doorverwezen naar de gemeente Delft. We waren niet blij dat we bij Delft gingen horen en eerlijk gezegd zijn we dat nog steeds niet. Als we het zouden kunnen terugdraaien deden we het. Maar met de gemeente hebben we prettig onderhandeld, althans voor zover daar sprake van was. Want we zijn gewoon voor het blok gezet. En hebben nog steeds het gevoel dat de gemeente Midden-Delfland ons gewoon aan Delft heeft weggegeven. Dat is de gemeente Delft niet aan te rekenen. Het overleg met Sandra van Hek als Projectsecretaris Harnaschpolder is nog steeds prima. Zij verwijst ons door naar de betreffende ambtenaren met onze klachten, zodat we niet van het kastje naar de muur worden gestuurd. Dat is soms wel degelijk het geval bij een klacht of vraag.”

 

 

Meer informatie over de ontwikkelingen in de Harnaschpolder vindt u op   www.harnaschpolder.info. Het Bedrijvenschap heeft de website: www.harnaschpolder.nl. 

 

1.4 Spoortunnel                                                                    

 

Delft zag in 2004 de jaren van inspanningen om de spoortunnel voor elkaar te krijgen eindelijk beloond. In november kwam minister Peijs van Verkeer en Waterstaat met het bericht dat de spoortunnel gebouwd kan worden. Dat betekent dat de voorbereidingen voor de tunnel kunnen beginnen en dat de bouw naar verwachting in 2008 kan starten.

De uitspraak van de minister leidde tot veel positieve reacties. De gemeente, het stadsgewest en de provincie zijn blij met het besluit, dat de bereikbaarheid en de leefbaarheid ten goede komt. Om het goede nieuws te vieren gingen burgemeester en wethouders naar het Stationsplein om speculaaspoppen uit te delen onder de verraste reizigers.

 

 

Het besluit van de minister om voor het project het groene licht te geven, was ook voor veel omwonenden aanleiding voor een feestje. Veel Delftenaren zijn opgelucht dat de overlast van het treinverkeer tot het verleden gaat behoren. Het was niet voor niets dat het actiecomitι Spoortunnel Delft NU in 2003 meer dan 10.000 steunbetuigingen had verzameld in een actie om het belang van de spoortunnel onder de aandacht te brengen. In 2004 had het actiecomitι die boodschap nog enkele keren herhaald in brieven aan Kamerleden en door bij het station een enorm spandoek op te hangen met de duidelijke tekst ‘Spoortunnel Delft NU’. Het initiatief van het actiecomitι is een sprekend voorbeeld van geslaagde burgerparticipatie. Maar liefst 93% van de Delftenaren was bekend met deze actie. Dit blijkt uit cijfers van het Delft Internet Panel.

Bekendheid  en steunbetuiging actie "Spoortunnel Nu" (in % Delftenaren)

 

 

 

 

%

 

bekend met actie en steun betuigt

31

 

bekend met actie en geen steun betuigt

62

 

onbekend met actie

7

 

Totaal

100

 


INTERVIEW 3

De ontwikkeling van de Spoorzone wordt voor Delft een fors bouwproject. De plannen gaan niet alleen uit van een spoortunnel en een nieuw station, maar ook van de bouw van ruim 1300 woningen, parkeergarages, een stadskantoor, een stadspark, een stadsgracht en nieuwe wegen. Met een bouwtijd van vijf tot zes jaar kan de spoortunnel in 2013 gereed zijn. De laatste fase van de stedelijke ontwikkeling kan naar verwachting rond 2017 worden afgerond. Een precieze planning is in de maak. De opgave die Delft zich nu heeft gesteld is om ervoor te zorgen dat de stad ook tijdens de bouw bereikbaar en leefbaar blijft.

 

 

Wie wat wil bereiken, moet er wat voor doen!

 

25 november 2004 was voor Delft een memorabele dag!

Eindelijk was minister Peijs ‘om’ en besloot ze toch

budget beschikbaar te stellen voor de aanleg van onze spoortunnel.

 

De gemeente en de regio hebben jaar in jaar uit bergen werk verzet

om tot dit punt te komen.

 

Maarrrrr… wij als burgers hebben ook niet stilgezeten. Integendeel, we deden volop mee!!!

Het actiecomitι Spoortunnel Delft NU zag op 18 september 2003 het levenslicht,

tijdens een vergadering van het Platform Spoor. Wethouder Grashoff bracht die avond

het schokkende nieuws dat minister Peijs plotseling een streep door de Delftse plannen

had getrokken.

 

Dat konden we natuurlijk niet zomaar over onze kant laten gaan! We zijn meteen op de wethouder afgestapt en hebben hem onze hulp aangeboden. “Wat dacht u ervan als wij,

als Delftenaren, ‘Den Haag’ eens ongezouten laten weten wat we hiervan vinden!?!”

Uiteraard was de wethouder meteen enthousiast over ons initiatief en zegde ons

alle steun toe bij onze acties. Beiden voegden we de daad bij het woord, met het gewenste resultaat. Over publiek-private samenwerking gesproken… dit was er ιιn in haar zuiverste vorm!

 

Anita Duijm

voorzitter actiecomitι

Spoortunnel Delft NU

 

 

 

1.5 In 2001 is door de gemeenteraad vastgesteld dat in de oude fabriek van DSM-Gist, gebouwd rond 1950, een stadshal zou worden gerealiseerd. Deze stadshal heeft de naam Bacinol gekregen. Bacinol was de codenaam voor penicilline in de Tweede Wereldoorlog. In deze fabriek werd met de grondstoffen voor penicilline geλxperimenteerd en later geproduceerd. De Duitse bezetting wist hier niets van. Ruimte voor kunstenaars

In het gezichtsbepalende kopgebouw aan de Wateringsevest hebben architecten, ontwerpers en kunstenaars in 2004 hun intrek genomen. In Bacinol zijn ateliers voor Delftse beeldend kunstenaars. Ook is er een tentoonstellingsruimte waarin kunst, architectuur en design wordt getoond. Daarnaast zijn er ruimtes gereserveerd als projectatelier. Daarin kan een kunstenaar voor een bepaalde periode werken en levert zo een bijdrage levert aan het culturele klimaat van Delft. Delft heeft er in 2004 een bijzonder bedrijfsverzamelgebouw bij gekregen.

 

1.6 Delft expo

 

Je stad onder een vergrootglas

Halverwege haar ambtsperiode 2002-2006 keek het Delftse college van burgemeester en wethouders terug op de resultaten in de stad van afgelopen twee jaar en werd er vooruit gekeken naar de komende activiteiten. Delft Expo 2004, met subtitel ‘Je stad onder een vergrootglas’, bracht zeer uiteenlopende onderwerpen naar voren, variλrend van werkgelegenheidsprojecten of vernieuwde wijkaanpak tot culturele festivals of brede school.  Deze expositie was een initiatief van de gemeente Delft om de inwoners een beeld te geven van de ontwikkelingen in hun stad. Door middel van bijzondere fotografie, werden de projecten gepresenteerd in Bacinol.

Uitwisseling met college

Tijdens Delft Expo 2004 was er ruimte om kennis te maken met de leden van het college van burgemeester en wethouders. Er zijn informatiedagen georganiseerd, waarop de wethouders aanwezig waren om de verschillende onderwerpen verder toe te lichten.

 

Ruim 1400 mensen hebben Delft Expo bezocht. De reacties in het receptie boek waren vrijwel allemaal positief. Veel mensen gaven te kennen verbaasd te zijn over hoeveel er gebeurd in de stad en waren blij met een initiatief als de Delft Expo.

 

 

1.7 Buurthuis De Vleugel

 

Op 3 september 2004 openden wethouder Jan Torenstra en de directeur van Breed Welzijn Delft (BWD) Paul Rensen in de wijk Poptahof het nieuwe wijkcentrum De Vleugel. De gemeente Delft heeft het wijkcentrum gebouwd als multifunctioneel centrum voor alle leeftijden. De BWD heeft met het buurt-, wijk- en jongerenwerk haar intrek genomen in het nieuwe wijkcentrum. Ook andere organisaties hebben hier onderdak gevonden: Octopus BV, Stichting Delftse Peuterspeelzalen, Midnimo, Overlegorgaan Iraanse Zelforganisaties Delft en het Wijkinformatiepunt. In december heeft de gemeente het besluit genomen om ook een VrouwKindCentrum in De Vleugel op te zetten.

De BWD beheert het pand en organiseert een breed scala aan activiteiten. De keuze van activiteiten komt tot stand met medewerking van de opgerichte programmaraad die bestaat uit wijkbewoners en vrijwilligers.

 

1.8 Brede school in alle wijken

Sinds schooljaar 2004- 2005 kunnen alle kinderen van groep 3 t/m 8 meedoen aan het brede schoolprogramma. In alle zeven Delftse wijken bruist het nu van de leuke en leerzame activiteiten in en om de scholen. Kinderen in hun eigen buurt en school laten leren, spelen en gezond bewegen; daar staat brede school Delft voor. Een dag vol leuke en leerzame activiteiten. Scholen, kinderopvang en tal van verenigingen en instellingen werken hierin samen. Vier jaar geleden is de brede school van start gegaan in twee wijken. In het schooljaar 2004-2005 draait het brede schoolprogramma’s voor het eerst in alle wijken van Delft. Dat is niet zomaar het uitrollen van activiteiten, het is bouwen aan samenwerking. Samenwerking met scholen, buitenschoolse opvang en talloze aanbieders. Ieder half jaar nemen ruim 1600 kinderen in en om hun school deel aan de brede schoolactiviteiten. De activiteiten bestaan uit sport, natuur, cultuur, techniek en ICT.


Hoofdstuk 2

Burgerparticipatie: doet u mee?

 

 

2.1 Van inspraak naar participatie

 

Burgerparticipatie gaat over de betrokkenheid van burgers bij het gemeentelijk beleid. Burgers kunnen met burgerparticipatie invloed uitoefenen op het beleid van de gemeente. Dat is belangrijk - voor de burgers zelf ιn voor de gemeente. Want als de participatie goed is geregeld, voldoet het gemeentelijk beleid in grote lijnen aan de wensen van de bevolking. En met een breed draagvlak onder burgers zal het beleid sneller worden geaccepteerd en daardoor beter uitwerken.

 

Vele vormen van burgerparticipatie zijn wettelijk vastgelegd. U heeft bijvoorbeeld het recht op inspraak bij procedures op het gebied van ruimtelijke ordening en milieu. Ook kunt u inspreken tijdens vergaderingen van raadscommissies. Met deze vormen van inspraak reageren burgers op het voorgestelde beleid van de gemeente. Het nadeel van deze vorm van participatie is dat de plannen al (grotendeels) klaar zijn, waardoor in de praktijk alleen relatief kleine voorstellen nog kans van slagen hebben om te worden overgenomen. Om deze reden biedt het gemeentebestuur ook de mogelijkheid om in een eerder stadium te participeren. Zo peilt het gemeentebestuur regelmatig de mening van Delftenaren; zowel  vooraf als tijdens de besluitvorming. Burgers worden op die manier actief bij het gemeentelijk beleid betrokken en spelen daardoor een  rol in de beleidsontwikkeling. Van inspraak naar echte participatie dus.

 

Burgerparticipatie kan op verschillende manieren vorm krijgen: via panels, interactieve beleidsvorming, de wijkaanpak en meer. In dit hoofdstuk staan de vele mogelijkheden van burgerparticipatie centraal.

 

 

2.2 Ontwikkelen burgerparticipatie

Een vrij nieuwe vorm van burgerparticipatie is het panel; belanghebbenden overleggen met de gemeente tijdens het maken van plannen en dus niet achteraf. In 2004 is het aantal panels uitgebreid. Hieronder worden slechts enkele panels nader toegelicht; er wordt met meer doelgroepen in zo’n verband gesproken.  Zo is er bijvoorbeeld een


Het Panel Werk en Inkomen dat het adviseert het gemeentebestuur gevraagd en ongevraagd adviseert over het beleid (en de uitvoering daarvan) op het gebied van werk en inkomen. In 2004 is het panel vijf keer bij elkaar geweest. De belangrijkste adviezen van het panel hadden betrekking op de Wet Werk en Bijstand. Daarnaast is twee keer ongevraagd advies uitgebracht en heeft het panel in november 2004 een forumdiscussiedag georganiseerd. Het doel van deze dag was zich te presenteren aan de Delftse burgers en de gemeentepolitiek.

En een Het Panel Gehandicaptenbeleid heeft in 2004 tien keer vergaderd. In dit orgaan zijn zowel belangenorganisaties als professionele organisaties vertegenwoordigd. Zijdat spreekten namens mensen met een functiebeperking. Het panel is erg actief geweest; er zijn vele adviezen uitgebracht en een werkgroep van het panel heeft diverse keren overleg gehad met ambtenaren over het beleid op het gebied van de Wet Voorzieningen Gehandicapten (WVG).
 

                                                          

Voorstellen voor de binnenstad worden getoetst op maatschappelijk draagvlak in het binnenstadsforum. In deze klankbordgroep zijn bewoners, ondernemers uit detailhandel en horeca, maar ook bezoekers en gebruikers van de binnenstad vertegenwoordigd. Het forum is in 2004 vijf keer bij elkaar geweest. Eιn bijeenkomst was speciaal gewijd aan het nieuwe welstandsbeleid. Er is verderin 2004 onder andere gesproken over verruiming van de zondagse winkelopenstelling, integraal veiligheidsbeleid, ontwikkellocatie Gasthuisplaats, evenementenbeleid Markt, het terrasbotenbeleid, Delfts Ontwikkelprogramma en het lokaal verkeer en vervoerplan. Standaard agendapunt zijn de projecten die onder het binnenstadsmanagement vallen.

 



 

Betrokkenheid Migranten

De communicatie met migranten in Delft loopt meestal via organisaties of projecten die speciaal voor of door de doelgroepen in het leven zijn geroepen. In de Werkgroep Migrantencommunicatie (WMC) zijn bijvoorbeeld de besturen van de migrantenorganisaties vertegenwoordigd. De ΄Club van 100΄ is een ander voorbeeld waarmee de communicatie met migranten wordt bevorderd. Deze club bestaat uit 150 Delftenaren van verschillende achtergronden die enkele keren per jaar met elkaar praten over samenleven in Delft. Aan de hand van themabijeenkomsten komen verschillende zaken aan de orde.
Nieuw in 2004 was de Multiculturele Markt die in augustus werd georganiseerd. Deze markt bood allochtone Delftenaren de kans hun cultuur aan het winkelend publiek te presenteren.

 

Dι manier om te participeren in de Delftse samenleving is via werk. In het project ‘Onbenut Talent’ coachen werkgevers daarom (hoog) opgeleide migranten bij sollicitaties, bij het vinden van een opleiding of het doorlopen van een stage. Ook worden migranten gestimuleerd om actief te worden in besturen en commissies.
De Allochtone Business Club Delft (ABCD) wil het ondernemerschap onder allochtonen in Delft bevorderen. Deze businessclub biedt onder meer ruimte voor netwerken, ondersteuning en informatie aan startende ondernemers en organiseert o.a. bedrijfsbezoeken en lezingen.


Hoewel er vele initiatieven voor en door migranten zijn gestart, merken scholen, sportverenigingen en andere organisaties dat allochtone Delftenaren vaak nog weinig participeren. In de komende jaren zal de gemeente daarom moeten investeren in het bereik van individuele migranten.

 

INTERVIEW 4
Achmet Celik

 “Contactpersonen spelen sleutelrol”

“Als het gaat om communicatie met migranten spelen contactpersonen een sleutelrol. Zij brengen gemeente en allochtonen bij elkaar. Door informatie uit te wisselen, problemen te signaleren en bijeenkomsten te organiseren. Vooral voor de eerste generatie migranten is dat ontzettend belangrijk. Zij hebben vaak weinig contact met de Nederlandse samenleving en leren ook niet hoe ze zich kunnen redden. Het Centraal Punt Oudkomers heeft voor hen  inmiddels veel gedaan. Bijvoorbeeld door het organiseren van taalcursussen, zwemlessen, noem maar op. Het is eigenlijk heel jammer dat die begeleiding nog steeds nodig is – na veertig jaar! Dat komt omdat de hulp van contactpersonen lang op zich heeft laten wachten. Ik ben blij dat er nu samen mιt migranten projecten worden gestart, en niet alleen vσσr migranten. Voor de tweede en derde generatie migranten zijn contactpersonen minder nodig. Deze generaties weten steeds beter de weg naar de gemeente te vinden.”

 

 

 

Interactieve beleidsvorming              

De gemeente wil het gemeentebeleid zoveel mogelijk in samenspraak met burgers en betrokken organisaties vormgeven. Dat is interactieve beleidsvorming: burgers en organisaties wordt voorafgaand aan het plannen maken om hun mening gevraagd. De resultaten hiervan worden gebruikt in het uiteindelijke voorstel. En waar mogelijk wordt ingehaakt op initiatieven van burgers.

 

Interactieve beleidsvorming kan in vele vormen bestaan, afhankelijk van het beleidsproces. De gemeente Delft werkt op dit moment aan de verdere invulling ervan. Zo wordt er bekeken voor welk beleidsthema interactie mogelijk en wenselijk is. Het gaat dan om vragen als welke doelgroepen  zijn er, welke rol spelen de deelnemers  en welke interactieve instrumenten kunnen worden ingezet.  De ambitie is om bij diverse fasen in het beleidsontwikkelingsproces belanghebbende te laten participeren. Hiermee kan de betrokkenheid en de inbreng van de burger worden vergoot en naar verwachting de kloof naar de gemeente en de politiek worden verkleind.Dit project wordt in 2005 afgerond. Overigens vindt interactieve beleidsvorming ook nu al plaats.  Een voorbeeld van interactieve beleidsvorming zijn de bijeenkomsten van de ‘Club van 100’ (zoals in de vorige paragraaf beschreven), die een rijkdom aan inzichten opleverden.

 

2.3 Burger en gemeenteraad

Iedere burger heeft het recht om in een raadscommissie zijn of haar mening te geven over een onderwerp dat tijdens een raadscommissiecommissie wordt besproken. De spreektijd is drie minuten. Gedurende het hele jaar hebben burgers  van hun recht tot inspreken gebruik gemaakt. Bestemmingsplannen en de nieuwe locatie van Dienstencentrum “Over de Brug” waren onderwerpen die tot veel inspraak hebben geleid.

Insprekers commissies 2004

 

Duurzaamheid

76

 

 

Leefbaarheid

26

 

 

Werk, Zorg en Onderwijs

28

 

 

Cultuur, Kennis & Economie

27

 

 

Middelen & Bestuur

4

 

 

Extern (programmabegroting)

16

 

 

 

 177

 

 

 

 

Commissie Extern

Een Commissie Extern is een aparte raadscommissie die tot doel heeft het contact  met de Delftse burger te zoeken. Vaak wordt dan met belanghebbenden en deskundigen gediscussieerd over een bepaald onderwerp. De raad krijgt zodoende uit de eerste hand te horen wat er speelt in de Delftse samenleving. Zo werd op

 

Op 31 maart 2004 organiseerde een Commissie Extern een  inspraakavond over de programmabegroting. De financiλle kaders van de speerpunten van het gemeentebeleid stonden tijdens deze avond centraal, zoals veiligheid, ruimte en leefbaarheid. Van elk programma had het college van burgemeester en wethouders de actuele ontwikkelingen, de voorgestelde beleidsaccenten en een voorstel voor bezuinigingen opgesteld. Omvangrijke bezuinigingen, opgelegd door het Rijk, hadden een grote invloed op de programma’s. Burgers en maatschappelijke organisaties werden daarom door de gemeenteraad opgeroepen hun mening te geven over de voorgenomen beleidsdoelen en bezuinigingen. Zeventien burgers maakten hiervan gebruik en droegen ideeλn aan voor de op te stellen Programmabegroting.

 

<< Linkerpagina onderstaande tabel>>


Bekendheid commissie Extern

(in % Delftenaren)

 

 

 

 

2005

2004

2003

 

 

Bekend

10

21

17

 

 

Onbekend

84

78

81

 

 

weet ik niet meer

6

1

2

 

 

Totaal

100

100

100

 

 

De fracties van de gemeenteraad onderhouden ook zelf op diverse manieren contact met de burgers van de gemeente Delft. Ze organiseren bijeenkomsten, gesprekken of spreekuren. Actuele informatie vindt u op de websites van de fracties, onder andere te vinden via de gemeentesite www.gemeentedelft.info onder het kopje ΄bestuur en organisatie΄.

 

<linkerpagina: interview inspreken burger>

 

2.4 Burgerinitiatief     
                                                                      

De gemeenteraad heeft op 25 maart 2004 de verordening op het burgerinitiatief aangenomen. Dat betekent dat burgers vanaf die datum het recht hebben om zelf onderwerpen op de agenda van de gemeenteraad te zetten. Als u vindt dat de gemeenteraad een bepaalde zaak moet oppakken, kunt u daar dus zelf voor zorgen. De raad heeft zichzelf verplicht om vervolgens over het aangedragen onderwerp te discussiλren.

Het doel van het burgerinitiatief is de burger een (extra) instrument te geven om de politiek te beοnvloeden. Burgers kunnen hun invloed op de besluitvorming vergroten en tegelijkertijd wordt het gat tussen kiezers en gekozenen verkleind.

INTERVIEW 5

Adriaan van der Burgh: “Wij hebben als bewonersvereniging van het Grachtengebied Zuid in 2004 ons 10-jarig bestaan gevierd met een symposium. Daar presenteerden de architecten Christoph Kohl uit Berlijn en Jo Crιpain uit Antwerpen ontwerpplannen voor de invulling van de Gasthuisplaats. Hun ontwerpen houden rekening met de historische en monumentale omgeving qua verhoudingen, materiaalkeuze en architectuur. De kosten van dit symposium ging de financiλle draagkracht van de vereniging te boven. Daarom hebben wij via het Binnenstadsforum de Rik Grashoff en Christiaan Baljι aangesproken over onze plannen. Beide wethouders hebben van het begin af aan positief gereageerd. Onze aanvraag voor steun is vlot behandeld. Wij kunnen ons alleen maar in waarderende zin uiten over de contacten met de gemeente over onze plannen en de steun die wij mochten ontvangen. Het symposium werd bezocht door meer dan 250 Delftenaren. De ontwerpplannen van de architecten zijn inmiddels aan de gemeente aangeboden.”

 

 



Heeft u gehoord of gelezen van ‘burgerinitiatief’? (in % Delftenaren)

 

2005

Ja

34

Nee

61

weet ik niet meer

6

Totaal

100

 

 

 

 

Bij de voorbereiding van een initiatief kunt u bij de griffier van de raad hulp en assistentie inroepen. Iedereen kan gebruik maken van het burgerinitiatief: individuele personen, maar ook bedrijven of verenigingen. Aan het burgerinitiatief worden wel enkele eisen gesteld. Het moet gaan om een onderwerp waarover de raad mag besluiten. Het mag geen klacht of bezwaar zijn en het onderwerp mag niet de afgelopen vier jaar al aan de orde zijn geweest terwijl er in die tijd niets is veranderd aan het onderwerp. Het verzoek moet door ten minste 300 inwoners van de gemeente Delft van 12 jaar en ouder worden ondersteund. Het verzamelen van 300 ondersteuningen kan best lastig zijn. Daarom kan de indiener bij 100 ondersteuningen vragen het voorstel via de stadskrant bekendheid te geven. Hierover besluit het presidium van de raad. In 2004 is van dit nieuwe instrument nog geen gebruik gemaakt. Uit het Delft Internet Panel blijkt 34% van alle Delftenaren van dit initiatief wel gehoord of gelezen heeft.

 

2.5 De Delftse wijkaanpak                             

 

Ook in 2004 is er in de Delftse wijkaanpak weer volop samengewerkt door bewoners, gemeente en organisaties aan de wijken. Op veel punten is de leefbaarheid in de wijken verbeterd of op orde gehouden. Het motto van de wijkaanpak’ Samen aan de slag’ wordt steeds vaker in de praktijk gebracht.

 

Vele bewoners hebben initiatieven genomen of een bijdrage geleverd. Van het organiseren van straatfeesten en Fleur-Op-acties tot het aanpakken van verkeersonveilige situaties. Er is meegewerkt aan projecten in het kader van Kunst in de Wijk projecten, flatbewoners hebben gezamenlijk leefregels opgesteld, er zijn begroetingsgroepen van start gegaan, speelplekken aangepakt en trapvelden verbeterd. Ook hebben bewoners meegewerkt aan de aanpak van ‘enge plekken’ in de wijk, herinrichtingsplannen en de aanpak van jongerenoverlast. Bij herstructureringsplannen zijn dankzij de inbreng van actieve bewoners maatregelen genomen om overlast zoveel mogelijk te voorkomen

 


Om bovenstaande allemaal te kunnen realiseren is er veel overlegd met bewoners: onder andere in bijeenkomsten van bewonersplatforms, in buurtbeheeroverleggen en tijdens informatieavonden.

Op verschillende manieren zijn Delftenaren op de hoogte gebracht van de activiteiten en resultaten van de wijkaanpak. In de wijkkranten, op de wijkwebs en de gemeentesite www.gemeentedelft.info was steeds actuele informatie te vinden. Ook in de stadskrant werd in de tweewekelijkse rubriek ‘samenwerken in de wijken’ verslag gedaan van allerlei wijkactiviteiten. Een overzicht van de hoogtepunten van 2004 is opgenomen in de  stadskrant van 6 februari 2005. Uitgebreid verslag is gedaan in de wijkverslagen 2004.

 

Uitslagen van het Delft Internet Panel wijzen er op dat 50% van de Delftenaren van mening is dat zij (ruim) voldoende informatie hebben ontvangen van de gemeente over wat er speelt in hun wijk. Opvallend is dat ruim de helft van de Delftenaren van mening is dat de gemeente hen het beste per brief kan informeren over hun wijk.   De meest genoemde combinatie van manieren waarop men geοnformeerd wil worden, is via een brief van de gemeente en via een lokale krant (Stadskrant Delft, Delftse post, wijkkrant of Delftsche Courant). Hoe Delftenaren actief kunnen worden in hun wijk, is te lezen in het boekje De Delftse Wijkaanpak – Samen aan de slag, dat in 2004 is uitgebracht.

 

INTERVIEW 6

Sandra van Wensveen: “Ik las in onze wijkkrant in 2003 een stukje dat er vanuit de gemeente de mogelijkheid bestond om een Fleur Op-actie in je wijk op te zetten. We hadden op dat moment bij ons rond het Olofspark enorm last van hondenpoep; echt heel smerig. Als je je auto uitstapte, zat er bijna dagelijks een dik plakaat onder je schoen! En rondom het grasveld was er altijd maar ιιn persoon (Cees Ruigrok) die schoffelde en schoonmaakte. Dus heb ik Ans van Berkel van de gemeente gebeld en sindsdien doen we tweemaal per jaar op zaterdag ‘een Fleur Op’: ιιn in het voorjaar en ιιn in het najaar. We krijgen dan van de gemeente een container met schoffels, harken en compost. De eerste twee keer is er ook een hondenpoepmachine gekomen. Geweldig! We zijn hier in de wijk allemaal vol lof over dit initiatief van de gemeente.”

 

 

Wijkenmarkt

Op 9 oktober is er op de Markt en in het stadhuis voor alle wijken samen de jaarlijkse Wijkenmarkt gehouden. Zo’n vijftienhonderd belangstellenden zijn er op afgekomen. Op deze markt konden bewoners inspiratie opdoen voor het werken aan de wijken. Er werden tal van initiatieven en projecten gepresenteerd die in het kader van de wijkaanpak door bewoners samen met de gemeente en partners zijn genomen. Bewoners konden ook met vragen en ideeλn terecht bij de wijkcoφrdinator en andere professionals werkzaam in de wijk.  eEn de wijkagenda’s voor 2005 waren te bekijken. Ook werd de prijs voor de Leukste Straat van Delft uitgereikt aan de Ouverturebuurt. Op basis van het Delft Internet Panel bleken 45% van de Delftenaren bekend te zijn met de wijkenmarkt 2004.

 

 

Cursussen

Om bewoners te ondersteunen bij hun werk voor de wijk, heeft de gemeente een cursus ‘Maatschappelijk actief als wijkbewoner’ georganiseerd. In april 2004 is deze cursus feestelijk afgesloten. Van de 40 deelnemers ontvingen 32 mensen een certificaat. Na deze goede ervaring is in november gestart met een speciale cursus voor leden van de redacties van wijkkranten. Zij bleken een steuntje in de rug te kunnen gebruiken. Vanwege de grote belangstelling voor deelname zijn er direct twee cursusgroepen van start gegaan.  Deze cursus wordt in 2005 afgerond.

 

Toekomst

Een belangrijke stap in de Delftse wijkaanpak werd gezet in de programmabegroting 2004-2008: de wijkbudgetten zijn vanaf 2005 structureel geregeld. Dat is belangrijk want het grootste deel van het wijkbudget wordt benut voor projecten en het ondersteunen van initiatieven die direct verband houden met de thema’s uit de wijkprogramma’s.
Bewoners en professionals hebben voor alle wijken voor 2005 nieuwe wijkprogramma’s opgesteld. Voor de Binnenstad gebeurde dit nu voor de tweede maal. De wijkprogramma’s vormen de basis van de wijkaanpak. In 2005 gaan de partners verder op de ingeslagen weg met als doel de leefbaarheid op niveau te houden en waar nodig te verbeteren.

 

2.6 Digitaal contact

 

Internet is bij uitstek een middel om Delftenaren te informeren over het gemeentebeleid ιn over de mogelijkheden om invloed op het beleid uit te oefenen. De gemeentesite www.gemeentedelft.info is daarvoor het eerste instrument. Via dit adres kunt u ook de webpagina’s van de wethouders en mijzelf bezoeken. Maar er zijn meer digitale initiatieven die de burger helpen te participeren.

 

DIP                             

Een succesvol instrument van de gemeente Delft om de mening van burgers te peilen is het Delft Internet Panel (DIP). Het panel bestaat inmiddels uit 2500 actieve leden die hun mening kunnen geven over verschillende onderwerpen. Het DIP is in 2004 vijf keer ingezet voor de beleidsvorming van de gemeente. Zo hebben leden via een digitale vragenlijst hun mening gegeven over het burgerinitiatief. Mede op basis van deze uitkomsten heeft de gemeenteraad in maart 2004 de verordening burgerinitiatief aangenomen. Andere onderwerpen waren openbare ruimte, fietsgebruik, de Delftpas, sporten, burgerparticipatie, mantelzorg, verplaatsingsgedrag in Delft en de regio. Adviezen van het DIP worden gebruikt in de ontwikkeling van beleid.

 

Wijkwebs                               

In 2004 heeft elke Delftse wijk zijn eigen internetsite gekregen: het WijkWeb. Het doel van deze websites is het versterken van het 'buurtgevoel' en het vergroten van de leefbaarheid in de wijk. Door onderlinge contacten tussen wijkbewoners mogelijk te maken, leveren de WijkWebs daar een bijdrage aan. In 2004 waren de WijkWebs vooral informatief, maar in 2005 zijn de WijkWebs omgebouwd tot interactieve wijkcommunities, waarop wijkbewoners zelf kunnen publiceren. Diverse organisaties doen mee aan het project, van woningcorporaties, de politie tot sportverenigingen en redacties van de wijkkranten. De WijkWebs zijn bereikbaar via www.delft.nl.

 

Digitale beleidsmonitors        
Het beleid van de gemeente heeft direct invloed op het leven van de burgers in Delft. Het is daarom logisch dat de gemeente verantwoording aflegt over de resultaten van het gevoerde beleid. Hiervoor wordt een monitor gebruikt. Monitoring is een instrument waarmee systematisch en periodiek kan worden nagegaan of beleidsdoelen worden bereikt met de beoogde middelen. Met behulp van digitale beleidsmonitors wordt deze beleidsinformatie voor de burger eenvoudig via het internet beschikbaar gesteld. De digitale beleidsmonitor is daarmee ook een hulpmiddel bij (interactieve) beleidsvorming.

 

Portals

Integratie begint bij contact met de samenleving. Om nieuwkomers in Delft te informeren over de stad, is in 2004 een multiculturele portal online gegaan. Op de website http://thema.delft.nl/multicultureel zijn nieuwsberichten, achtergrondinformatie en wetenswaardigheden te vinden in negen talen. Op die manier blijven ook Delftenaren die de Nederlandse taal nog niet vaardig zijn, op de hoogte van de ontwikkelingen in de stad. Met als doel dat ook zij deelnemen aan de vele evenementen die Delft kent. Andere portals op internet zijn er voor sport, onderwijs     en natuur en milieu.

 

2.7 Stadskrant

 

Stadskrant Delft

In 2004 opende de stadskrant een nieuwe rubriek: een tot twee keer per maand worden de raadsfracties door de redactie van de gemeentelijke stadskrant uitgenodigd om kort en krachtig hun mening te geven over een actueel onderwerp. Naast het profiel van de nieuwe burgemeester zijn in 2004 vele andere  onderwerpen aan de orde geweest, zoals gratis openbaar vervoer, een voorstel voor een nieuwe methode voor de inzameling van afval en het peuterspeelzalenbeleid. De zaken die in de raadsrubriek behandeld worden, komen meestal aan de orde in de eerstvolgende raadsvergadering. De rubriek past goed bij de taak van de stadskrant om burgers meer te betrekken bij het gemeentelijke beleid en bestuur en de besluitvorming.

 

Via de stadskrant werden ook in 2004 burgers uitgenodigd ideeλn aan te dragen voor belangrijke zaken, zoals het profiel van de nieuw te benoemen burgemeester en de jaarlijkse Programmabegroting. Maart en december van 2004 kende de krant uitgebreide edities en zelfs een eenmalige extra stadskrant in verband met de koninklijke bijzettingen.

In april 2004 ging de tiende jaargang van de stadskrant in. Dat betekent dat de gemeentelijke krant, die wekelijks huis-aan-huis in heel Delft verspreid wordt, in 2005 tien jaar zal bestaan.

     

2.9 Burger en het college van burgemeester en wethouders                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

 

Als inwoner van Delft kunt op verschillende manieren in contact komen met de leden van het gemeentebestuur. De burgemeester en de wethouders van Delft hebben ieder hun eigen pagina op de website www.gemeentedelft.info. Daar vindt u actuele informatie over hun portefeuille en hun werkzaamheden. Via deze pagina’s kunt u ook via e-mail contact met hen opnemen.

 

 

 

 

<< Linkerpagina: onderstaande tabel>>

 

Webpagina's burgemeester & Wethouders bezocht op de gemeente website (in % Delftenaren)

 

2005

2004

 

ja

12

17

 

nee

87

82

 

weet niet

1

1

 

totaal

100

100

 

 

 

 

 



Als u direct wilt spreken met ιιn van de bestuursleden van Delft, kunt u gebruik maken van het spreekuur. Bijna alle wethouders ιn de burgemeester houden regelmatig een spreekuur voor inwoners van Delft. In de Stadskrant Delft en op de gemeentesite is te vinden wanneer de spreekuren worden gehouden en hoe u zich daarvoor kunt aanmelden.

 

<<Linkerpagina onderstaande tabel>>

 

 

 

 

Bekend met inloopspreekuur/ spreekuur op afspraak (in % Delftenaren)

 

 

 

% bekend

 

 

 

spreekuur op afspraak Bas Verkerk

35

 

 

 

inloopspreekuur Christiaan Mooiweer

16

 

 

 

spreekuur op afspraak Rik Grashoff

19

 

 

 

inloopspreekuur Christiaan Baljι

16

 

 

 

buurt- of wijkgesprek Jan Torenstra

23

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.8 10  Terugblikken en vooruitkijken

 

De gemeente Delft hecht veel waarde aan de mening van de Delftenaren. Daarom wordt steeds vaker een beroep op burgers gedaan voordat er beleidsvoorstellen worden gepresenteerd. Van inspraak achteraf naar echte participatie vooraf dus. De mogelijkheden die inwoners van Delft hebben om mee te denken, mee te praten en mee te doen worden niet alleen steeds bekender, maar ook steeds meer gebruikt. Beleid maken op wijkniveau en overleggen met wijkbewoners hebben hun vruchten afgeworpen. Daarnaast neemt digitale participatie een stevige vlucht: het Delft Internet Panel, de WijkWebs, de digitale beleidsmonitoren, portals, worden door steeds meer mensen gevonden. Dat is een goede ontwikkeling die het gemeentebestuur graag wil voorzetten. Het is daarom te hopen dat ook het nieuwe instrument ‘burgerinitiatief’ het komende jaar wordt ingezet. Want zo kunt ϊ bepalen waarover de gemeenteraad gaat discussiλren.


Hoofdstuk 3

Dienstverlening: wat doet de gemeente?                                                    

           

3.1 Meerjarenplan Dienstverlening

Het is belangrijk dat u zelf kunt bepalen op welke manier u met de gemeente in contact komt. De gemeente moet er vervolgens voor zorgen dat de kwaliteit van de dienstverlening overal gelijk is - of u nu belt of een e-mail stuurt bijvoorbeeld. Daar wordt hard aan gewerkt. Zo is begin 2004 het zogenoemde Meerjarenplan Dienstverlening opgesteld. Aan de hand van dit plan wordt op alle fronten bekeken wat goed gaat en waar het nog beter kan: bij de gemeentelijke balies, het telefoonverkeer, schriftelijke communicatie, de website en daarmee de digitale dienstverlening en het e-mailverkeer en bij de dienstverlening in de openbare ruimte. De gemeente Delft wil bovendien het aantal producten dat digitaal wordt aangeboden, sterk uitbreiden. Zo wordt het gemak voor u, de klant, verder vergroot.

 

Servicenormen

De gemeente optimaliseert de dienstverlening binnen de mogelijkheden van de wettelijke regels. Wat u van de gemeente kan en mag verwachten, is vastgesteld in zogenoemde servicenormen. Een servicenorm maakt dus direct duidelijk waar u op kunt rekenen en waar u ons aan mag houden. Die normen zijn er in allerlei categorieλn: wachttijden, doorlooptijden, reactietijden, toegankelijkheid (openingstijden, bereikbaarheid, kanalen, afspraken en dergelijke), privacy en gedrag. De eerste brochure met deze servicenormen is eind 2004 gepubliceerd in de stadskrant en op de gemeentelijke website. Ieder kwartaal wordt in kaart gebracht of de gemeente binnen deze normen handelt. Daar waar nodig worden aanvullende maatregelen genomen om de normen te halen. Als u desondanks ontevreden bent over de verleende dienstverlening, kunt u dit onder andere kenbaar maken via het reactieformulier op de gemeentesite www.gemeentedelft.info.

 

3.2 Waardering voor de dienstverlening

 

Delftenaren zijn over het algemeen tevreden over de dienstverlening van de gemeente. Dat blijkt uit een onderzoek naar klanttevredenheid dat TNO NIPO in april 2004 bij de Publieksbalie heeft uitgevoerd. Dit onderzoek vond tegelijkertijd plaats bij 32 andere gemeenten in Nederland en maakte deel uit van een onderlinge vergelijking (Benchmark). Het onderzoek richtte zich op twee aspecten: de geboden service en de locatie. Op beide onderdelen scoorde Delft als hoogste van alle deelnemende gemeenten: een 8.1 voor de geboden service en een 7.8  voor de locatie (net als de gemeente Zeewolde). Maar liefst 34% van de Delftse ondervraagden gaf aan dat zij voorafgaande aan het bezoek een lagere verwachting van de dienstverlening hadden, dan het uiteindelijke oordeel dat zij na afloop van het bezoek velden.

 

INTERVIEW 7

Rint de Vries: “Ik heb goede ervaringen met de publieksbalie aan de Phoenixstraat. Je wordt er over het algemeen vriendelijk te woord gestaan en ik ervoer het wachten bij bijvoorbeeld het ophalen van een paspoort of ander reisdocument normaal gesproken niet als vervelend. Natuurlijk kan het altijd beter en ik heb zeker ook verbeterpunten. Voor een verbouwing van mijn woning heb ik eerst op internet de nodige informatie gezocht en ook gevonden. Daarna heb ik de gemeente gebeld en ben vervolgens naar de publieksbalie gegaan. Ik wist inmiddels waar ik moest zijn. Daar vond ik dit keer dat ik tweemaal voor een kleine handeling toch erg lang moest wachten. De voortgang over de behandeling van mijn verzoek voor een bouwvergunning was daarentegen handig te volgen via internet. Een service die niet meer is weg te denken in deze moderne tijd. Ik vind dat de gemeente Delft daar handig en tijdig op inspeelt.”

 


3.3 Aan de balie


Klantenaantal
In 2004 bezochten 103.889 burgers de Publiekbalies aan de Phoenixstraat, 45.383 burgers namen telefonisch contact op met de Publieksbalie en 8.286 burgers gebruikten e-mail als communicatiemiddel. Daarnaast maakte een groeiend aantal mensen, ruim 4.500 in totaal, gebruik van de mogelijkheid om digitaal een product van de gemeente af te nemen, zoals uittreksels uit de gemeentelijke basisadministratie of aannemersdagkaarten om te kunnen parkeren in vergunningsgebieden. De Publieksbalie attendeerde in 2004 ruim 15.151 inwoners op het verlopen van een reisdocument, identiteitsbewijs of rijbewijs.

Wachttijden
Door het promoten van het afnemen van producten op afspraak (promotie afspraken geοntensiveerd vanaf medio juli 2004), een toename van het aantal digitale producten en het schriftelijk berichten van burgers over het verlopen van documenten – waardoor fasering in en meer grip op de toeloop van klanten ontstaat – daalde de gemiddelde wachttijd vanaf augustus 2004 aanzienlijk (zie overzicht/tabel wachttijden). Over het algemeen bleef in 2004 de gemiddelde wachttijd binnen de norm (norm: 20 minuten). De gemiddelde transactietijd (norm: maximaal 15 minuten) - de tijd dat het maken van een product of verlenen van een dienst kost – bedroeg 8 minuten. Deze tijd ligt dus gemiddeld ruim onder de norm.

 

INTERVIEW 8

Jan van der Klooster: “Ik heb contact gezocht met de gemeente vanwege het uitbreidingsplan nabij Den Hoorn. Ik woon aan de Parkzoom en vroeg me af tegen welke hoogbouw ik straks zal moeten aankijken. Ik had in de Stadskrant gelezen dat het plan ter inzage lag aan de Phoenixstraat. Ik daarheen. Maar de rij aan de balie was me te lang. Ik heb toen even rondgekeken of er misschien een maquette stond van het plan Harnaschpolder, maar die zag ik niet. Toen ben ik toch maar in de rij gaan staan tot ik een volgnummertje kreeg. Geen idee hoelang de wachttijd zou bedragen. Dat weet ik nu nog niet, want ik ben na een kwartier onverrichter zaken huiswaarts gegaan. Het duurde me te lang en ik had weinig tijd. Misschien een verbeterpunt voor de gemeente; zeg vooraf hoelang ongeveer iemand moet wachten of breng dat in beeld op een lichtkrant.”

 

Geconcludeerd kan dus worden dat de gemiddelde wacht en transactietijden in 2004 binnen de (gemiddelde) streeftijden die hiervoor zijn vastgesteld (norm) liggen en dat het intensiveren van het maken van afspraken t.b.v. afname van producten en diensten, een toename van het aantal digitale producten en het aanschrijven van burgers over het verlopen van documenten, hierop een gunstig effect heeft.

 

Begin 2004 is gestart met het callcenter, waardoor het telefoonverkeer is gescheiden van het productieproces. Dit om ‘verstoringen’ in het productieproces te beperken en de telefonische dienstverlening verder te optimaliseren (bereikbaarheid).. Uit in- en extern onderzoek is gebleken dat de bereikbaarheid van het callcenter in 2004, 100% is geweest. De norm ten aanzien van de gemiddelde wachttijd bij het callcenter bedraagt 1 minuut. Uit de gegevens blijkt dat de gemiddelde wachttijd in 2004, 56 seconden bedroeg.  en daarmee onder de norm blijft.De gemiddelde wachttijd bij een telefoongesprek ligt dus onder de norm. De norm per telefoongesprek bedraagt 3½ minuut. Uit de gegevens blijkt dat de gemiddelde telefonische gesprekduur 2 min. 43 sec. duur. Ook hierin wordt de norm dus behaald.

Op afspraak

Het is voor burgers van Delft mogelijk om een afspraak te maken voor het afnemen van reisdocumenten (paspoorten, identiteitsbewijzen), rijbewijzen en parkeerproducten. Om lange wachttijden te voorkomen, is deze mogelijkheid in 2004 flink gepromoot. Dit heeft er toe geleid dat het aantal afspraken aanzienlijk is toegenomen: van 786 afspraken in 2003 tot 4.769 afspraken in 2004.

 

 

Meest verkochte producten in 2004

Parkeervergunning    15.421
uittreksel GBA   
13.788

paspoort    12.155

identiteitskaart  5.564

uittreksel BS    5.550

aannemersdagkaart  5.387
Delftpassen                3.983
rijbewijzen                 
3.849



 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Uitkeringen

Met ingang van 2004 is de Algemene Bijstandswet (Abw) vervangen door de Wet Werk en Bijstand (WWB). Door deze wijziging was de gemiddelde afhandeltijd vooral begin 2004 hoog omdat zowel cliλnten als de organisatie moesten wennen aan de nieuwe wet. In de tweede helft van 2004 is de afhandeltijd weer gedaald naar het niveau van 2003.

 

 

Gemiddelde snelheid afhandelen van de aanvragen uitkering levensonderhoud

45 dagen in 2003 (Abw)

57 dagen in 2004 (WWB)

 

 

Aantal cliλnten tussen 21-65 met een uitkering Wwb

2003 : 2.943

2004 : 3.028

Aantal cliλnten BudgetWinkel

2002 : 231

2003 : 176

2004 : 277

 

 

De gemeente Delft gaat bij burgers langs om ze erop attent te maken dat ze van bepaalde voorzieningen gebruik kunnen maken.

Aantal huisbezoeken DUIT (Delft Uitkering- en InformatieTeam)

2003  2.836

2004  2.924

 

 

Meldpunt Toezicht Openbare Ruimte

In juli 2004 is het Meldpunt Toezicht Openbare Ruimte aan de Oude Delft geopend. Dit meldpunt is een aanspreekpunt voor bezoekers van de binnenstad. Zij kunnen hier, ook in de avonduren en het weekend, terecht voor advies, vragen, opmerkingen en klachten over toezicht in de openbare ruimte en parkeren, zoals

q       Melden defecte parkeerapparatuur, ontbrekende bebording, voertuigwrakken.

q       Betalen van naheffingsaanslagen parkeerbelasting, kosten wielklem of wegslepen

q       Signaleren van problemen gerelateerd aan leefbaarheid

q       Indienen van een bezwaarschrift tegen de naheffing parkeerbelasting

Ongeveer 90% van de onderwerpen kan direct afgehandeld worden. De overige 10% is binnen 5 werkdagen afgehandeld of binnen de daarvoor geldende wettelijke termijn.

 

 

3.3 Waardering voor de dienstverlening

 

Delftenaren zijn over het algemeen tevreden over de dienstverlening van de gemeente. Dat blijkt uit een onderzoek naar klanttevredenheid dat TNO NIPO in april 2004 bij de Publieksbalie heeft uitgevoerd. Dit onderzoek vond tegelijkertijd plaats bij 32 andere gemeenten in Nederland en maakte deel uit van een onderlinge vergelijking (Benchmark). Het onderzoek richtte zich op twee aspecten: de geboden service en de locatie.  Op beide onderdelen scoorde Delft als hoogste van alle deelnemende gemeenten: een 8.1 voor de geboden service en een 7.8  voor de locatie (net als de gemeente Zeewolde). Maar liefst 34% van de Delftse ondervraagden gaf aan dat zij voorafgaande aan het bezoek een lagere verwachting van de dienstverlening hadden, dan het uiteindelijke oordeel dat zij na afloop van het bezoek velden.




3.4 Digitale dienstverlening: burger@delft.nl

 

De gemeente Delft probeert haar inwoners maximale toegang te bieden tot de producten en diensten van de gemeente. Hiervoor worden zo veel mogelijk producten en diensten gedigitaliseerd via de website www.gemeentedelft.info, zoals het melden van onderhoud aan de openbare ruimte, het aanvragen van uittreksels en het doorgeven van verhuisberichten.

De website van de gemeente scoort goed in een vergelijking met andere overheidssites: de eerste vier maanden van 2004 stond de site op de eerste plaats van de landelijke monitor Webdam, daarna op de tweede plaats. Deze goede notering heeft Delft niet alleen te danken aan het grote aantal digitale diensten; steeds meer producten en diensten kunnen ook digitaal worden betaald. Daarnaast  kan de status van verschillende vergunningaanvragen via internet worden bekeken. Steeds meer mensen weten de website dan ook te vinden: zo’n 18.000 bezoekers per maand in 2004 (tegenover circa 10.000 in 2003).

 

Aannemersdagkaart digitaal

Met succes is in 2004 een nieuwe digitale dienst gelanceerd: het aanvragen van een aannemersdagkaart om te parkeren in de stad.  Na de internetbetaling print men het parkeerbewijs op de eigen printer thuis of op kantoor uit. Doelstelling was om in 2005 minimaal 50% van de verkoop op deze wijze te laten verlopen. Dit doel is al in september 2004 bereikt. In totaal zijn er 5.387 parkeerbewijzen voor auto’s van aannemers verkocht.

 

Digitale dienstverlening, adreswijzigingen en uittreksels GBA

In 2004 heeft de gemeente via een campagne de aandacht gevestigd op een aantal producten die zij digitaal aanbiedt. Het aantal digitaal afgenomen producten is in 2004 gestegen en stijgt nog steeds.

Adreswijziging per internet

gemiddeld aantal mensen dat per maand vanaf het moment van introductie van de dienst hun adreswijziging via het internet doorgeeft aan de gemeente Delft:

2002: 80

2003: 112

2004 :123


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gemiddeld aantal mensen dat per maand een digitaal uittreksel afneemt van de gemeente.

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.5 Vergunningen


Voor veel zaken moet u als burger vergunning vragen aan de gemeente. In dit verslag wordt aandacht besteed aan de meest voorkomende vergunning: de bouwvergunning en de parkeervergunning.

Bouwvergunningen

De bebouwing van een stad is voortdurend aan veranderingen onderhevig. Er zijn jaarlijks veel bouwaanvragen, variλrend van kleine, middelgrote en grote bouwwerken tot ontwikkeling en verandering van hele stadsdelen. Sinds 1 juli 2004 vormt de Welstandsnota Delft het kader waarbinnen de gemeente en de Welstandscommissie kunnen toetsen of een bouwaanvraag voldoet aan het welstandsbeleid. Iedereen die bouwplannen heeft, kan zelf eenvoudig op de gemeentesite nagaan welke welstandseisen er gelden om een vergunning te verkrijgen. U kunt dus thuis achter de pc al zien of uw plan voldoet aan het vastgestelde beleid. Van deze digitale service, die kort na 1 juli 2004 beschikbaar is gekomen, wordt inmiddels intensief gebruik gemaakt.                     

 

In 2004 zijn er meer bouwvergunningen verleend dan het jaar daarvoor: het totaal steeg van 322 naar 470. Daar waren ook enkele grote aanvragen bij: uitbreiding en reconstructie van Ikea, woningbouw op de VDD-locatie en in het Zuidpoortgebied. Het afhandelen van een bouwvergunning is in 2004 gemiddeld sneller gegaan dan in 2003. Helaas gebeurt de afhandeling nog niet altijd binnen de wettelijke termijn. In praktijk blijkt immers  dat relatief veel aanvragen niet in ιιn keer zo werden ingediend dat zij ook goed beoordeeld konden worden. De aanvragers krijgen vervolgens de tijd om de gegevens compleet te maken, maar daardoor wordt de termijn (met gemiddeld twee dagen) overschreden. De reguliere aanvragen worden wel ruim binnen de termijn verleend, waarschijnlijk mede als gevolg van het vooroverleg en het vastgestelde welstandsbeleid..

 

 

2004

Verleend

Lichte bouwvergunning

177

Reguliere bouwvergunning

277

Gefaseerde bouwvergunning fase 1

9

Gefaseerde bouwvergunning fase 2

7

Monumentenvergunning

47

Splitsingsvergunning

5

Sloopvergunning

85

 

 

Parkeervergunningen

In 2004 zijn er 9.012 parkeervergunningen en 6.409 bezoekerskaarten verkocht. Dit aantal is inclusief  verhuizingen die in de diverse gebieden hebben plaatsgevonden. Daarnaast zijn er 685 kraskaarten aan bedrijven in de binnenstad verkocht. Het aantal kraskaarten is enorm gedaald, omdat in 2004 de kraskaarten voor bewoners zijn omgezet in een bezoekerskaart. Ongeveer 20% van alle parkeervergunningen wordt door de Publieksbalie direct aan het loket afgegeven; 80% wordt per post toegezonden.

 
INTERVIEW 9

Michel van Swieten: “Ik ben vrijwilliger bij het straattheaterfestival de Mooi Weer Spelen. Eιn van de belangrijkste zaken voor onze organisatie is het contact met de gemeente. Een aantal maanden voor het festival treden we in overleg met Rob van de Plas. Hij is onder meer verantwoordelijk voor de benodigde vergunning. Het is een prettige samenwerking. Waar nodig denkt hij mee en vindt hij oplossingen als er een probleem is ontstaan. Naarmate het festival dichterbij komt, zorgt Rob dat meerdere medewerkers van de gemeente bij de gesprekken worden betrokken. Van de havenmeester tot brandweer en politie. Dan valt alles langzaam op zijn plaats. In de laatste week is er een groot overleg met alle betrokken diensten van de gemeente. Daar zetten we de laatste puntjes op de i en dat gaat altijd goed. Met deze prettige samenwerking zetten we elk jaar weer een stevig fundament voor de Mooi Weer Spelen neer.”

 


3
.6 Digitale grofvuilmeldingen
 

Met ingang van januari 2004 zijn de nieuwe grofvuilregels van kracht. Met de nieuwe regels wordt de overlast van grofvuil aangepakt. De nieuwe regels houden in; vooraf aanmelden  van grofvuil en aanbieden voor de eigen voordeur. Aanmelden kan telefonisch of digitaal. In 2004 kwamen 6.785 digitale aanmeldingen binnen, tegenover 4.366 digitale aanmeldingen in het jaar ervoor. Een toename van 55%. Doordat grofvuil vooraf aangemeld wordt, kan het aangeboden afval in deelstromen worden opgehaald. Metaal bij metaal, brandbaar materiaal bij brandbaar materiaal. Dat is goed voor het milieu en werkt bovendien kostenbesparend.

 

Naast het ophalen op afspraak is het zelf grofvuil brengen naar het overlaadstation gestimuleerd. De openingstijden van het afvaloverlaadstation zijn op zaterdagmiddag verruimd. Bovendien geldt er een kortingsregeling voor de huur van een aanhangwagen, mits gebruikt voor het brengen van afval. In 2004 zijn 330 kortingsbonnen voor de huur van een aanhangwagen uitgegeven. Door het succes is de kortingsactie in 2005 voortgezet.

 

 

 

Overzicht grofvuilmeldingen

 

 

 

 

 

 

2003

2004

toename

digitale meldingen

4.366

6.785

2.419 (+55%)

telefonische meldingen

17.261

17.560

299 (+2%)

TOTAAL

21.627

24.345

2.718 (+13%)

 

 

Ruimere openingstijden (op zaterdag ook open tot 16.00 uur) en meer naamsbekendheid heeft in 2004 geleid tot aanzienlijk meer bezoekers dan 2003 op het Overlaadstation.

 

 

Aantal burgers op het Overlaadstation

 

 

 

 

2003

2004

toename

 

15.350

22.679

7.329 (+48%)

 

 


 



Hoofdstuk 4

Bezwaarschriften, klachten, nadeelcompensatie

 

4.1 Bezwaar tegen een besluit

Besluiten van het gemeentebestuur worden gepubliceerd in de stadskrant. Iedereen die het niet eens is met een besluit van de gemeente kan daartegen bezwaar maken. Dat moet binnen een bepaalde periode gebeuren – deze periode staat bij het besluit vermeld. De onafhankelijke Adviescommissie voor bezwaarschriften behandelt de bezwaren en brengt advies uit aan het college van burgemeester en wethouders. Op basis van dit advies neemt het college opnieuw een besluit. Ook tegen dit nieuwe besluit kan men in beroep gaan. Dat gebeurt bij de rechter.

 

De Adviescommissie voor bezwaarschriften is verdeeld in vier Kamers:

            Kamer I   : bezwaarschriften op het gebied van bouwen, wonen en verkeer

            Kamer II  : bezwaarschriften op het gebied van werk, inkomen en zorg

            Kamer III : bezwaarschriften die niet in Kamer I, II of IV horen

            Kamer IV : bezwaarschriften van eigen werknemers van de gemeente

 

 

 

Werkvoorraad

op 1 jan. 2004

Nieuw ingekomen

Advies uitgebracht

Teruggetrokken / afgehandeld zonder advies

Openstaand op 31 dec. 2004

Kamer I

53

243

154

39

103

Kamer II

297

570

337

154

380

Kamer III

43

56

40

37

22

Kamer IV

19

32

32

9

9

 

* soms wordt er op ιιn bezwaarschrift twee adviezen geschreven of andersom. Hierdoor kunnen de cijfers niet zondermeer worden opgeteld.


 

Kamer II en Kamer III hebben te maken gekregen met oplopende achterstanden in het afhandelen van bezwaarschriften. In 2004 is daarom kort na de zomer begonnen met het wegwerken van die achterstanden. Verwacht wordt dat de achterstanden in het tweede kwartaal van 2005 helemaal zijn weggewerkt. Maar er dreigen in 2005 nieuwe problemen. Als gevolg van de inwerkingtreding van de nieuwe Wet Werk en Bijstand en de verslechterende economische omstandigheden ontvangt  Kamer II veel extra bezwaarschriften . Daarom zal  opnieuw een inhaalslag nodig zijn

 

Vanwege deze situatie gaat de gemeente Delft bekijken of de manier van afhandelen beter georganiseerd moet worden. De huidige werkwijze is mogelijk niet berekend op een verdere toename van bezwaarschriften waardoor de wettelijke afhandelingstermijn in het geding komt. In het tweede kwartaal van 2005 zal  de gemeente besluiten op welke manier de bezwaarschriften in de toekomst worden afgehandeld.

 

 

Wilt u meer weten over de Adviescommissie voor bezwaarschriften? De commissie brengt een eigen jaarverslag uit, dat ongeveer gelijktijdig met dit burgerjaarverslag zal verschijnen.


Resultaten afhandeling bezwaarschriften over de gehele commissie in procenten

 

 




4.2 Klachtenafhandeling  

Als u niet tevreden bent over de manier waarop u door de gemeente bent behandeld, kunt u een klacht indienen. Het gaat bij een klacht dus niet om een genomen besluit, maar om de wijze waarop u bent behandeld. Als de klacht binnen is, geeft de directeur van de afdeling of ambtenaar waarover de klacht gaat via een brief een reactie. Zonodig na het horen van de klager en degene over wie geklaagd wordt. De feiten worden daarbij zorgvuldig geanalyseerd. Wanneer de klacht gegrond is bevonden, kan dit leiden tot maatregelen.                                                                               

 

Aantal klachten

Gemiddelde doorlooptijd

Afhandeling

                       85

                             6 weken

37 gegrond

 

 

34 ongegrond

 

 

4 geen verdere behandeling

 

 

9 nog in behandeling

 

 

1 informeel afgehandeld

 

4.3 Ombudscommissie

De Gemeentelijke Ombudscommissie wordt ingeschakeld als iemand het niet eens is met de afhandeling van een klacht. De Gemeentelijke Ombudscommissie is een onafhankelijke instantie en werkt hetzelfde als de Adviescommissie voor bezwaarschriften. De Ombudscommissie geeft aan of naar het oordeel van de commissie het gedrag van de gemeente behoorlijk of onbehoorlijk is geweest. Daarnaast kan de commissie een aanbeveling doen om een soortgelijke situatie in de toekomst te voorkomen.

 

In 2004 werden 9 klachten beoordeeld door de Gemeentelijke Ombudscommissie. In 3 6 gevallen concludeerde de Ombudscommissie dat er geen sprake was van een onbehoorlijke gedraging.

   Oordeel van de gedragingen

2004

2003

2002

2001

2000

   Onbehoorlijk (geheel of gedeeltelijk)

3

2

4

4

2

   Behoorlijk

6

3

2

4

5

   Geen oordeel

-

-

-

-

1

   Niet bevoegd/niet ontvankelijk

-

1

2

1

-

   Totaal aantal zaken met rapport

9

6

8

9

8

 

 

4.4 Nadeelcompensatie
                       

Het kan gebeuren dat een burger of een bedrijf financieel wordt benadeeld door een besluit van de gemeente. Bijvoorbeeld als de gemeente in het algemeen belang besluit een weg aan te leggen. In principe dient iedereen een zeker ongerief of financieel nadeel te dulden als daar het gemeenschappelijk belang van alle burgers mee gediend is. Maar soms is het nadeel ernstiger dan het ‘normaal maatschappelijk risico’. Daardoor kan het onredelijk zijn om de persoon of het bedrijf in kwestie de schade helemaal zelf te laten dragen. In dat geval kan de gemeente besluiten tot het verlenen van een nadeelcompensatie. Een externe commissie adviseert de gemeente in deze zaken. In 2004 zijn geen claims in gediend om nadeelcompensatie.


Hoofdstuk 5

 

Samen werken aan veiligheid

5.1 De gemeente voert de regie
Het is belangrijk voor de hele samenleving dat wet- en regelgeving door iedereen wordt nageleefd: door burgers, bedrijven en instellingen.
De politie heeft natuurlijk een belangrijke rol in het handhaven van de openbare orde en veiligheid, maar in dit verslag wordt de aandacht vooral gericht op dat wat de gemeente aan activiteiten heeft ontwikkeld, om samen met de andere  partners de veiligheid en leefbaarheid in de stad te blijven garanderen. Meer informatie over de taken en activiteiten van de politie kunt u vinden in het jaarverslag van Politie Haaglanden, bureau Delft. De gemeente hecht veel belang aan een integraal veiligheidsbeleid: een beleid waarin de gemeente de regierol heeft, maar alle partners, zoals politie, brandweer, woningbouwcorporaties, scholen, bedrijven en welzijnsorganisaties , betrokken zijn en hun steentjeaan bijdragen. Een voorbeeld hiervan is de aanpak van het stationsgebied. Voor 2004 is er een gemeentelijk jaarverslag integraal veiligheidsbeleid.

 

 

5.2 Stationsgebied

Rond het stationsgebied in Delft doen zich problemen voor. Die variλren van fietsendiefstal, zakkenrollerij en heling tot diefstal met geweld, mishandeling, bedreiging en drugshandel. Het Delft Internet Panel wijst uit dat van alle Delftenaren maar liefst 24% het stationsgebied (bijna) elke werkdag bezoekt. De gemeente, de politie en de NS investeren in zowel preventieve als repressieve maatregelen om de criminaliteit rond het stationsgebied terug te dringen. Juist op een plaats waar veel mensen komen en die niet gemeden kan worden, moet men zich veilig en prettig voelen.

 

In 2004 heeft de gemeenteraad de nota ΄Veilig verkeren op en rond het station΄ goedgekeurd. Er is onderzoek gedaan naar de veiligheidsbeleving van bezoekers van het station Delft. Deze analyse van het stationsgebied heeft geleid tot de volgende prioriteiten:  fietsen (stalling), verblijven van (groepen van) personen op en rond het station, criminele activiteiten, en het schoon en heel houden van de omgeving.

Toezicht is een belangrijk middel om misdrijven rond het station te voorkomen. Surveillance van de politie, de spoorwegpolitie en medewerkers van Toezicht Openbare Ruimte heeft in 2004 tot direct resultaat geleid. Net zoals het sluiten van aan het stationsplein gelegen coffeeshop en infrastructurele maatregelen. Door het regelmatig verwijderen Daarnaast verwijdert de gemeente regelmatig van verkeerd geparkeerde fietsen, weesfietsen en wrakken. Hierdoor worden fietsen beter gestald en is het gebied gemakkelijker geworden om het gebied te reinigen. Dat gebeurt nu iedere werkdag. Om het station ook op langere termijn veilig te houden zonder dat dit teveel capaciteit aan toezichthouders en agenten kost, zal cameratoezicht in het gebied worden ingevoerd, vooralsnog eerst voor een proefperiode van twee jaar.

 

Van alle Delftenaren geeft 91% aan veranderingen te zien aan de hoeveelheid zwerfvuil en maar liefst 94% geeft aan veranderingen te zien aan de handhaving door politie en stadswachten

Hoe vaak komt u in het stationsgebied in Delft? (in % Delftenaren)

 

 

 

 

%

 

(bijna) elke werkdag

24

 

meer dan ιιn keer per week

26

 

meer dan ιιn keer per maand

24

 

een aantal keer per jaar

16

 

bijna nooit/ nooit

10

 

Totaal

100

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat is er veranderd aan de hoeveelheid zwerfvuil op en rond het stationsgebied?

(% Delftenaren dat heeft aangegeven veranderingen te zien)

 

%

 

toegenomen

8

 

gelijk gebleven

2

 

afgenomen

91

 

Totaal

100

 

 

 

 

 

 

 

Wat is er veranderd aan de handhaving door politie en stadswachten op en rond het stationsgebied?

(% Delftenaren dat heeft aangegeven veranderingen te zien)

 

%

 

verbeterd

94

 

gelijk gebleven

1

 

verslechterd

2

 

weet niet

4

 

Totaal

100

 

 

 

 

 

 

 

Wat is er veranderd aan de hoeveelheid fietsen die buiten de officiλle fietsenrekken

worden gestald op en rond het stationsgebied?

(% Delftenaren dat heeft aangegeven veranderingen te zien)

 

%

 

verbeterd

83

 

gelijk gebleven

9

 

verslechterd

4

 

weet niet

4

 

Totaal

100

 

 

 

 

INTERVIEW 10

Quirine Leefers: “Ik heb een veilig gevoel als ik op het Delftse stationsplein loop en dat geldt ook voor het centrum van Delft. Ik loop regelmatig door het tunneltje onder het station en dat vind ik na 12 uur ’s nachts wel onveilig. Dat komt puur en alleen omdat het er veel te donker is. Het beleid in Delft is gericht op cameratoezicht, maar dat is volgens mij alleen nuttig als er snel kan worden ingegrepen indien er zich iets voordoet. Het lijkt me minder zinvol als het lang duurt voordat beveiliging ter plekke is. Maatregelen die mijn gevoel van veiligheid kunnen vergroten zijn goed verlichte doorgangen. Daarnaast een mix van woningen en openbare gebouwen ter bevordering van een levendige sfeer. Als je bijvoorbeeld kijkt naar de omgeving van het station Den Haag CS zie je weinig woningbouw. Daardoor heerst daar ‘s avonds een desolate sfeer.”

 

INTERVIEW 11

David Wilson: ”Cameratoezicht in Delft? Graag! Er gaat een preventieve werking vanuit. We leven in een tijd van toenemende onveiligheid en geweld. De hele samenleving is erbij gebaat dat we de zaken wat beter in de gaten houden. Dat geldt zeker ook voor Delft, want ook hier neemt de criminaliteit toe. Daar moeten we de ogen niet voor sluiten. Ik ben daarom ronduit voor het ophangen van beveiligingscamera’s in het uitgaansgebied van Delft, maar zeker ook rond het NS station. Er zijn daar zoveel hoekjes en nissen, je weet nooit wat erachter schuilgaat. Ik loop er niet graag zo tegen twaalven. Dus laten ze daar maar camera’s ophangen. En als mijn dochter naar Speakers gaat, dan is het voor mij een geruststellende gedachte dat ik weet dat niet alleen de beveiligers daar, maar ook de politie dat gebied via die hulpmiddelen goed in de gaten houdt.”

 

INTERVIEW 12

Conny Faas: “Ik voel me veilig op het Stationsplein. Er lopen altijd wel mensen rond en de sociale controle is er ook groot door de aanwezigheid van de auto’s van Deltax en de snackbar die tot in de vroege uurtjes open is. Cameratoezicht juich ik toe. Wat is er op tegen? Als er eens wat gebeurt dan kunnen ze dat altijd later op de videoband terugzien. Ook dat geeft mij een heel veilig gevoel. Overdag zou er op het perron wel wat meer bewaking mogen zijn. Dat geldt trouwens ook in het nieuwe Zuidpoortgebied. Ik kan me herinneren dat ik daar bij de opening was. Het was ontzettend druk, maar ik zag helemaal geen politie. Vreemd toch? Ik zou graag bij alle grote evenementen de duidelijke aanwezigheid van de sterke arm willen zien. Dan weet ik zeker dat meer burgers zich veilig zullen voelen. Net als ik.”

<<interview bezoekers Stationsplein>>

5.3 Aanpak ‘enge plekken’

Als onderdeel van het integrale veiligheidsbeleid pakt de gemeente 'enge' plekken aan in de stad. Is er bij u in de buurt een plek waarvan u vindt dat deze moet worden aangepakt? Dan kunt u een maal per jaar via een bon in de stadskrant of via de wijkweb deze plek 'nomineren' bij de gemeente. Er worden maximaal 21 enge plekken aangepakt. De aanpak en de keuze van de plekken is gebaseerd op ervaringsgegevens en het politiekeurmerk Veilig Wonen. Eerst worden de plekken bekeken (geschouwd); daar waar nodig worden vervolgens maatregelen getroffen.

 

Op deze wijze heeft de gemeente in  2004 20 enge plekken geschouwd van de 23 reacties. Voor drie reacties gold dat die niet vielen onder ‘enge plekken’. Uiteindelijk zijn bij twaalf  plekken maatregelen getroffen; de gemeente heeft er verlichting geplaatst of groen gesnoeid.

 

INTERVIEW 13

Corry Moget van den Berg is ιιn van de Delftenaren die een ‘enge plek’ heeft aangemeld. "Pal naast ons huis ligt een parkje met een speeltuin. Maar geen verlichting, dus 's avonds was het daar aardedonker. Als ik dan uit het keukenraampje keek, zag ik niks - maar hoorde ik wel allerlei geluiden. Unheimisch. Daarom heb ik vorig jaar deze enge plek 'op de bon gezet'. En toen we terugkwamen van de herfstvakantie, had de gemeente er een lantaarnpaal neergezet. Hartstikke goed, dat geeft toch wel een veilig gevoel, hoewel... er mogen er nog wel een paar bij komen!"

 

 

 

Enge plekken 2004

Wat is aangepakt in 2004

1. Mozartlaan 668

groen

2. Obrechtstraat/Diepenbrockstraat

verlichting

3. Van der Kamlaan

groen

4. Locomotiefpad (parkeerterrein)

verlichting en groen

5. Pootstraat

verlichting

6. Braziliλhof

verlichting

7. Station Zuid

verlichting

8. Singeltje bij Rietgorspad

verlichting

9. Abtswoudseweg / Leeuwenstein

verlichting

10. Fietspad Kruithuisweg /  Rotterdamseweg

verlichting en groen

11. Tunesiλplaats

verlichting

12. Kruisstraat

verlichting

 

 

5.4 Een veilige en leefbare stad

 

Oud en Nieuw            

Om de jaarwisseling in Delft goed te laten verlopen, is de stuurgroep Oud en Nieuw al vanaf augustus aan het werk. Niet alleen de gemeente neemt hieraan deel met vertegenwoordigers van reiniging, wijkzaken en veiligheid, maar ook de brandweer, de politie en de Brede Welzijnsorganisatie Delft. De stuurgroep zorgt voor een draaiboek zodat de periode rond oud en nieuw zo goed mogelijk verloopt. Er worden veel activiteiten voor jongeren georganiseerd -  zowel in de wijk als stadsbreed. Verder krijgen basisschoolleerlingen van groep 7 en 8 en eersteklassers van het voortgezet onderwijs voorlichting over vuurwerk. Er worden folders verspreid over het veilig afsteken van vuurwerk. In 2004 zijn voor de eerste keer speciale zakken verstrekt om vuurwerkafval mee op te ruimen. Dit gebeurde onder het motto ΄Vuurwerktroep van straat en stoep΄.

 

Brandweer

De gemeente Rijswijk en de gemeente Delft hebben in 2004 besloten hun brandweerorganisaties onder te brengen in ιιn gemeenschappelijke organisatie. Door de schaalvergroting kan er bedrijfsmatiger en efficiλnter worden gewerkt. Bovendien kunnen beide organisaties optimaal gebruik maken van de aanwezige expertise op gebied van verschillende brandweertaken. Dat komt de dienstverlening voor de burger ten goede. Op 1 januari 2005 werd de fusie een feit.

 

 


 

Legale graffitimuren Delft

In 2004 heeft de gemeente een legale graffitimuur gerealiseerd in de wijk Tanthof bij jongerencentrum The Border. Het jaar daarvoor waren de muren langs het voetgangerspad in de Irenetunnel al ingericht als legale graffitiplaatsen. Graffitiliefhebbers gebruiken beide locaties inmiddels volop om hun kunsten te vertonen.

 

Hoofdstuk 6

Bijzondere gebeurtenissen

Ook in 2004 zijn enkele Delftenaren voor hun bijzondere inzet voor de medemens of de (Delftse) samenleving  door het gemeentebestuur beloond. Dat is op verschillende manieren gebeurd: via een koninklijke onderscheiding,  de gemeentepenning en de Delftse pluim en Delftse veer.


6.1 Koninklijke onderscheidingen     

Om voor een ‘lintje’ in aanmerking te komen, moet u worden voorgedragen door mensen die vinden dat u dit verdient. Hun aanbevelingsbrief wordt samen met mijn advies en het advies van de Commissaris van de Koningin doorgestuurd naar het kapittel der Civiele Orde die over de toekenning beslist. In 2004 hebben tien Delftenaren een koninklijke onderscheiding gekregen. Zij hebben zich op bijzondere wijze ingezet voor de samenleving. En de samenleving heeft op haar beurt die inzet zo gewaardeerd dat deze mensen zijn voorgedragen voor een lintje.

 

 

Prof.ir. J.G. Kuenen                   Ridder Ned. Leeuw                    29 april 2004     Hoogleraar TU Delft

Dr. Ir. G. De Mik                                   idder Oranje Nassau                  9 april 2004       RIVM

J.W.M. Ploegmakers                 Ridder Oranje Nassau                9 april 2004       Talens Foto Cinι

H.J. Ruijtenbeek                       Ridder Oranje Nassau                9 april 2004       Reinier deGraaf Groep
prof.dr.ir. J.A. Battjes                Ridder Oranje Nassau                4 mei 2004        Hoogleraar TU Delft
L.C. van Doorn                          id Oranje Nassau                      29 april 2004     Arboretum  Heempark
P. Mulder                                 Lid Oranje Nassau                    29 april 2004     Gereformeerde kerk

A. de Haan                               Lid Oranje Nassau                    29 april 2004     Uitvaartverzorging

J.M. van der Schans                  Lid Oranje Nassau                    29 april 2004     Schoenmaker /  amateurfilmer
A. van Schevicoven                   Lid Oranje Nassau                    30.10.04           voorzitter Die elftsche Sanghers, inwoner Barendrecht, doch in Delft  uitgereikt in het Theater De Veste. 1e K.O. uitgereikt door                                                                                                                 burgemeester Verkerk


6.2 Erepenning en gemeentepenning                                              

Veel gemeenten kennen een eigen waardering voor wat burgers voor de stad hebben betekend. In Delft zijn dat de erepenning en de gemeentepenning. Deze penningen worden uitgereikt voor bijzondere verdiensten die door veel inwoners worden gedeeld. Delftse inwoners kunnen hiervoor mede-Delftenaren voordragen bij het college van burgermeester en wethouders. De gemeenteraad beslist over de toekenning van een penning. Bij zijn afscheid op 28 april 2004 ontving burgemeester H.M.C.M. van Oorschot de erepenning.
In 2004 hebben drie personen de gemeentepenning ontvangen.
 
Gemeentepenningen

19.06.04                      mevrouw Corine Kool (geb. 1983) wereldkampioenschap Taekwondo,      
onderdeel Euro Budo Sparren

01.09.04                      W. Bodaan, voorzitter Projectraad Regionale voorziening voor voortijdige

Schoolverlaters De Wissel

22.11.04           L.J. Pieterse, voorzitter Programmaraad Kabeltelevisie en radio Delft

 

 

6.3 Delftse Pluim en Delftse Veer 2004

 

Om waardering te tonen voor vrijwilligerswerk reikt de gemeente Delft jaarlijks de Delftse Pluim en de Delftse Veer uit. In 2001 werden deze vrijwilligersprijzen in het leven geroepen en inmiddels mag al worden gesproken van een traditie. De uitreiking voor 2004 vond plaats in het nieuwe jaar: op 22 januari 2005. Dit gebeurde tijdens een feestelijke avond in wijkaccommodatie De Vleugel. Ruim 250 Delftse vrijwilligers en een groot aantal andere genodigden waren hierbij aanwezig. Op voordracht van een onafhankelijke jury hebben de wethouders Jan Torenstra (welzijn) en Dick Rensen (sociale zaken) ιιn Delftse Pluim en 5 Delftse Veren uitgereikt. De Pluim bestond uit een geldprijs. Winnaars van de Veren kregen een aandenken en een bedrag aan dinerbonnen om het feest ook in eigen kring goed te vieren.

 

De Pluim ging naar:

Vrijwilligersteam Atletiekvereniging De Koplopers

 

Vijf  Veren gingen naar individuele vrijwilligers:

Nelleke Bos & Monique Ploeg van Speeltuin Westerhonk
Annie de Haas van het Rode Kruis
Jopie van de Ende van Stichting Kindertuinen Delft

Joop Gravesteijn van Bewonersplatform Binnenstad Noord

Hans van Bemmel van de Nikolaas en Gazellekerk

 

6.4 Burgemeester op bezoek

Traditioneel heeft een burgemeester iets met 100-jarigen. Zoveel mogelijk probeer ik zelf acte de prιsence te geven bij het feest van eeuwlingen. In 2004 kon ik maar liefst negen Delftenaren met hun honderdste verjaardag feliciteren. Daarnaast waren er zeven Delftse inwoners ouder dan 100 jaar en 37 Delftse echtparen 60 jaar of langer getrouwd.

 


INTERVIEW 14

Evert Schoemaker (94): “In 1950 kwam ik naar Delft, waar ik als verificateur-controleur voor de gemeentelijke douane werkzaam was. De dienstverlening was destijds zeer adequaat en snel. Er waren veel minder mensen en van hen waren er maar weinig met een rijbewijs of paspoort. Als je een dergelijk document had aangevraagd, werd het via de post thuisgestuurd. Er waren twee bestellingen per dag. Als er een familiegebeurtenis plaats zou vinden of gevonden had, ging je naar het stadhuis, waar je snel werd geholpen. Er waren geen rijen wachtenden en er werd ook ’s zaterdags gewerkt. Er is tegenwoordig minder aandacht voor de klanten dan vroeger. De afstand met B en W was daarentegen vroeger veel groter dan nu. Maar die met de politie weer veel kleiner. De meeste agenten kende je bij naam. Inspraak? Vroeger leefde iedereen normen, waarden en wetten gewoon na, waardoor er minder noodzaak tot inspraak was…”

 

Bijschrift: Ter ere van zijn 65-jarig huwelijk ging ik op bezoek bij het echtpaar Schoemaker. Speciaal voor dit burgerjaarverslag heb ik meneer Schoemaker gevraagd naar zijn ervaring in contact met de gemeente. Vroeger en nu.