Inhoud
2. Financiële knelpunten en risico’s
2.2 Afboeken
van Restantboekwaarden
4 Personele
lasten: inhuur derden en V&O
Bijlage I. Bezuinigingstaakstelling 2005
Bijlage II. Geactualiseerde actiepuntenlijst accountantsrapportages
Voor u ligt de beheersrapportage van het GMT over
het eerste kwartaal van 2005 (peildatum 1 april 2005). In deze
beheersrapportage wordt op hoofdlijnen ingegaan op de volgende onderwerpen:
·
Financiële meevallers, tegenvallers en risico’s
·
De bezuinigingen 2005
·
Personele lasten: inhuur derden en vorming &
opleiding
De aanmelding van mee- en tegenvallers en risico’s
voor het lopende jaar is gecheckt op consistentie met de standpunten van het
GMT/College met betrekking tot de bij de voorbereiding van de
Programmabegroting gepresenteerde meevallers, tegenvallers en risico’s.
Door middel van deze eerste beheerrapportage 2005
wordt alleen gerapporteerd over het uitvoeringsjaar 2005.
Pas
bij de tweede beheersrapportage zullen in het kader van de
begrotingsrechtmatigheid. voorstellen
gedaan worden over de aanpassing van budgetten
Voor de behandeling van de beheersrapportage is de
volgende procedure gevolgd:
Hieronder wordt de stand van zaken van financiële knelpunten
per categorie in totalen weergegeven.
De meevallers bedragen in totaal € 2.281.000. In
onderstaande tabel zijn deze meevallers onderverdeeld in incidentele en
structurele meevallers.
tabel 1 Totaal meevallers 2005-I |
X € 1.000 |
|
|
|
|
incidenteel |
|
|
1.656 |
|
structureel |
|
|
625 |
|
totaal |
|
|
2.281 |
De tegenvallers bedragen in totaal €
2.177.000. In onderstaande tabel zijn
deze tegenvallers eveneens in incidentele en structurele tegenvallers
onderverdeeld.
Tabel 2. Totaal tegenvallers 2005-I |
X € 1.000 |
|
|
|
|
incidenteel |
|
|
1.803 |
|
structureel |
|
|
373 |
|
totaal |
|
|
2.177 |
Incidenteel
Er zit een verschil van ca € 150.000 tussen de
incidentele mee- en tegenvallers. De incidentele meevallers betreffen m.n. de
Algemene Middelen, te weten het renteresultaat reserves (€ 1,5 miljoen).
Enkele grotere posten onder de incidentele
tegenvallers zijn:
a.
|
Nadelig saldo Combiwerk. De exploitatie van Combiwerk wordt nadelig
beďnvloedt ten gevolge van de
stijging van de sociale- en pensioenpremies (zonder verhoging van de
rijkssubsidies), de afbouw door het rijk van de SPAK (lage loonheffing) en
door de economische situatie. In lijn met de voorstellen in het kader
van de programmabegroting 2006 wordt een negatief bedrijfsresultaat verwacht van
€ 400.000. |
€ 400.000 |
b.
|
Correctie toerekening kosten stadstoezicht Betreft een technische correctie op de begroting.
De betreffende kosten werden ten onrechte ten laste gebracht van de reserve
parkeren. Ingaande de begroting 2006 wordt dit gecorrigeerd. |
€ 240.000 |
c.
|
Contractuele rentevergoeding Poptahof. De in de Programmabegroting 2005-2008 opgenomen
gemeentelijke bijdrage aan Masterplan Poptahof ad € 6,0 miljoen is
overeenkomstig de Samenwerkingsovereenkomst geďndexeerd per 1 juli 2004. De
gemeente zal zijn verplichtingen voldoen per 1 oktober 2005, dit betekent een rentelast van ca €
470.000. |
€ 471.000 |
d.
|
Extra instroom bezwaarschriften Op basis van de hoeveelheid openstaande
bezwaarschriften per medio 2005 en een prognose van de instroom is een inschatting
gemaakt van de door externe inhuur in de periode van augustus tot en met
december 2005 weg te werken extra instroom. Een voorstel voor structurele
wijzigingen in de werkwijze van afhandelen van bezwaarschriften is
voorbereid. |
€ 120.000 |
e.
|
Vereveningsbijdrage BTW compensatiefonds. Dit betreft de zogenaamde vereveningsbijdrage van
het BTW-compensatiefonds, die door het rijk ingehouden wordt. |
€ 200.000 |
f.
|
Overig |
€ 370.000 |
|
|
€ 1.801.000 |
Structureel
De structurele tegenvallers worden opgevangen door
de structurele meevallers.
In aanvulling op de gepresenteerde tegenvallers
moet nog rekening gehouden worden met een ineens af te boeken bedrag van ca € 6
miljoen aan restant boekwaarden: € 1,8 mio voor niet activeerbare financiële
activa en € 3,9 mio voor de geactiveerde bijdragen aan het regionale
mobiliteitsfonds. Deze afboekingen vloeien voort uit de stelselwijziging BBV.
Tegenover deze afboekingen komt een onttrekking uit het reservevermogen te
staan van gelijke omvang. Hierdoor is het effect op het resultaat na
bestemming 0. Ten gevolge van deze afboekingen dalen overigens de
kapitaallasten, dit wordt meegenomen in het financieel meerjarenbeeld van de
Programmabegroting 2006-2009.
De
risico’s zijn zoals tabel 3 laat zien aanzienlijk, deze zijn voornamelijk
verbonden aan een aantal grote projecten zoals de Spoorzone, de Harnaschpolder
en Technopolis. Als een risico werkelijkheid wordt kan deze berekend worden op
een ondergrens- en een bovengrenswaarde. In onderstaande tabel is niet
aangegeven of meegewogen de kans dat een risico zich ook echt voordoet. In de
verdere structurering van het risicomanagement (4e kwartaal 2005)
zal ook het kansaspect meegenomen worden en zal er een benadering opgemaakt
worden van het benodigde weerstandsvermogen.
|
|
|
|
|
|
|
(x
€ 1.000) |
Tabel 3. Risico's per programma |
|
minimum |
maximum |
Wijkaanpak en wonen |
|
0 |
242 |
Welzijn |
|
35 |
275 |
Duurzaamheid |
|
470 |
2.675 |
Cultuur |
|
0 |
47 |
Stedelijke projecten |
|
30.000 |
43.245 |
Bestuur en organisatie |
|
0 |
100 |
Dekkingsmiddelen |
|
0 |
750 |
|
totaal |
30.505 |
47.334 |
Een
overzicht van de taakstellende bezuinigingen voor het jaar 2005 is, opgenomen
in de bijlage.
De
bezuinigingen voor 2005 zijn in de stambegroting 2005 meegenomen. Daarmee zijn
ze per product ingevuld, met dien verstande dat een aantal posten als stelpost
op de desbetreffende kostenplaats staan. Daarbij wordt er dus vanuit gegaan dat
alle bezuinigingen gerealiseerd worden. Bij de Tweede Beheersrapportage zal
gerapporteerd worden of zich daar op onderdelen nog knelpunten in voordoen.
Over de eerste drie maanden van het jaar is in het
totaal € 1,8 miljoen uitgegeven aan inhuur derden. Wordt de uitkomst over het eerste kwartaal 2005 vergeleken met
een kwart van de jaarcijfers van 2003 en 2004, dan ontstaat het volgende
beeld:
Tabel 4: Inhuur derden |
(x € 1.000) |
||
Cluster |
Ľ van het jaartotaal 2003 |
Ľ van het jaartotaal 2004 |
Eerste kwartaal 2005 |
Centrale
Staf |
99 |
49 |
31 |
Middelen |
351 |
338 |
617 |
Projecten |
- |
- |
61 |
PUZA |
804 |
590 |
213 |
WijkStadszaken |
1.054 |
1.075 |
922 |
Bedrijven |
204 |
116 |
- |
Totaal |
2.512 |
2.168 |
1.845 |
In eerdere rapportages (zoals bij de jaarrekening
2003) is geconstateerd dat de kosten van inhuur derden toereikend beheerst
worden, en dat in de regel in de dekking via reguliere personeelsbudgetten
danwel projectbudgetten en/of kredieten voorzien is.
Toelichting op hoofdlijnen per cluster
Aan inhuur van derden kunnen meerdere redenen ten
grondslag liggen.
Piekbelasting (door seizoeninvloed) en
werkzaamheden voor investeringen zijn een belangrijke factor. Met name bij PUZA wordt het lage bedrag in het
eerste kwartaal 2005 veroorzaakt omdat de seizoensgebonden piekbelasting zich
nog voor moet doen.
Het
jaarlijks terugkerende hoge bedrag bij Wijk-/Stadszaken wordt veroorzaakt
door de inhuur ten laste van kredieten
en reserves.
De
kosten van inhuur bij het cluster Middelen lijken relatief hoog, maar in dit
bedrag is voor € 255.000 aan verplichtingen opgenomen. Dit in aanmerking
genomen, volgt de inhuur bij het cluster Middelen het normale patroon. Zonder
verplichtingen bedraagt de inhuur immers € 345.000, hetgeen goed past bij 2003 en 2004. Een belangrijke oorzaak
hiervan is de inhuur voor een aantal projecten, zoals de extra inhuur voor het
inhalen van achterstanden bij het rechtsbeschermingsbedrijf en voor het
XP-project (samen € 127.000). Tevens zijn kosten opgenomen voor een
deelprojectleider Nieuwe kostenstructuur, ten behoeve van het nieuwe financiële
systeem (€ 72.000). De overige inhuur bij Facilitair betreft met name
tijdelijke vervulling van vacatures bij de vakteams HIT (HSM/ICT) en Financiën. Vooralsnog is de ruimte hiervoor aanwezig in
het personeelsbudget.
In het eerste kwartaal 2005 is er gemeentebreed ten
opzichte van het salarisbudget 2,6 % aan vorming en opleiding
uitgegeven. Hiermee zitten we over de eerste drie maanden van het jaar boven
het streefpercentage van 2%, dat met de Ondernemingsraad is afgesproken. Uit onderstaande tabel blijkt, dat het
gemeentebrede vormings- en opleidingsbudget, dat door het vakteam P&O wordt
beheerd, een belangrijke bijdrage aan dit percentage levert. De tabel ziet
er als volgt uit:
Tabel 5 Vorming en opleiding |
(x € 1.000) |
|||
Cluster |
1/4 van het |
Uitgaven |
Percentage |
|
|
jaarsalarisbudget |
V&O |
salarisbudget
|
|
Centrale
Staf |
601.000 |
1.847 |
0,3 |
|
Raadsgriffie |
35.000 |
624 |
1,8 |
|
GMT*) |
312.710 |
1.210 |
0 |
|
PUZA**) |
3.795.675 |
45.157 |
1,2 |
|
Wijk-/Stadszaken |
5.650.557 |
96.521 |
1,7 |
|
Middelen |
3.728.486 |
80.985 |
2,2 |
|
Gemeentebreed |
0 |
144.251 |
|
|
Totaal Gemeente |
14.123.428 |
370.595 |
2,6 |
|
*)
inclusief DPP, musea en RHC
**)
inclusief VAK
Tabel 6 Bezuinigingstaakstelling 2005 |
2005 |
2006 |
2007 |
2008 |
Programma |
Taakstelling
Publiekszaken |
80 |
80 |
80 |
80 |
Dienstverlening |
Verlaging
ISV bijdrage |
256 |
256 |
256 |
256 |
Wijkaanpak
en Wonen |
Bijdrage
reiniging aan bezuinigingstaakstelling |
100 |
100 |
100 |
100 |
Wijkaanpak
en Wonen |
Efficiency
afstemming IB/SB |
|
30 |
30 |
30 |
Wijkaanpak
en Wonen |
Jaarlijkse
storting volkshuisvestingsfonds |
25 |
25 |
25 |
25 |
Wijkaanpak
en Wonen |
Kafoperatie
onderwijs |
55 |
55 |
55 |
55 |
Jeugd
en onderwijs |
Bijzondere
bijstand |
150 |
|
|
|
Werk,
Inkomen en Zorg |
Kerntaak
vastgoed versterken |
50 |
50 |
50 |
50 |
Kennisstad
& Economie |
Delft
Kennisstad |
15 |
15 |
15 |
15 |
Kennisstad
& Economie |
Kostenverhaal
ontwikkelingsplannen |
50 |
50 |
50 |
50 |
Duurzaamheid |
Half
sectorhoofd inleveren (afvoeren |
50 |
50 |
50 |
50 |
Duurzaamheid |
kansenkaart,
wel integrale gebiedsvisies) |
|
|
|
|
|
Extra
vermindering storting Parkeerfonds |
50 |
50 |
50 |
50 |
Duurzaamheid |
Minder
verkeersregelinstallaties |
10 |
30 |
40 |
50 |
Duurzaamheid |
Subietregeling
baggeren |
50 |
50 |
50 |
|
Duurzaamheid |
Efficiency
ICT |
40 |
40 |
40 |
40 |
Bestuur
en Organisatie |
Herijking
subsidies cultuur |
75 |
75 |
75 |
75 |
Cultuur |
Herijking
subsidies voor verschillende instellingen |
114 |
114 |
114 |
114 |
Welzijn |
Herschikking tbv JIP, ambulant jongerenwerk etc. |
-64 |
-64 |
-64 |
-64 |
Jeugd en Onderwijs |
Gemeentemusea |
30 |
30 |
30 |
30 |
Cultuur |
Archief |
15 |
15 |
15 |
15 |
Cultuur |
|
|
|
|
|
|
Totaal |
1151 |
1051 |
1061 |
1021 |
|
Nr. |
Aandachtspunt |
Oplossingsrichting |
Gereed op |
Toelichting/stand van
zaken |
1 |
|
|
|
|
1.1 |
|
Bevindingen van de
accountant in zijn rapportages |
|
|
|
Aanpak |
De accountant adviseert
een aanpak gericht op het zichtbaar maken van interne beheersmaatregelen op
naleving interne regelgeving (voorwaarden-criterium). In zo’n plan van aanpak
kan aandacht besteed worden aan: ·
Koppeling aan risicomanagement ·
Interne risico-analyse ·
Toesnijden AO/IC op procesaudits
rechtmatigheid ·
Juridische control/toetsing ·
Relatie integriteitbeleid en actuele
risicogebieden; Is integriteitbeleid verankerd in de processen? |
3e/4e kwartaal 2005 |
Zie plan van aanpak rechtmatigheids-beheer. De
aanpak is gefaseerd, in het derde kwartaal wordt in overleg met de betrokken
vakteams ingezoomd op de belangrijkste verordeningen, en de in financiële zin
omvangrijkste belangrijkste processen. Inventarisatie interne regelgeving heeft 2e
kwartaal 2005 plaatsgevonden en is opgenomen in controleprotocol 2005. Plan van aanpak wordt nader besproken met nieuwe
accountant. |
RVB |
Oordeel 2004 |
Voor 2004 een
oordeelsonthouding rechtmatigheid |
|
Via de maatregelen volgens het PVA
rechtmatigheidsbeheer wordt voor 2005 een goedkeurende beoogd. |
RVB |
Begrotingsrecht-matigheid |
Gestructureerde
verantwoording begrotingsrechtmatigheid |
|
In de Commissie Middelen/bestuur van sept./oktober
worden nadere spelregels afgesproken op basis van voorzet college. |
1.2 |
|
|
|
|
|
Verbeteren infor-matievoorziening in begroting en
jaarrekening |
Formuleren beleidsdoelen en prestaties,
toelichtingen op beleidsrealisaties en prestaties; Uitwerken relaties financiële en kwantitatieve
gegevens; |
Continu proces |
Is een meerjarige ontwikkeling mede op basis ook
van het visiedocument Programmabegroting en de nota van mei 2005 over verdere
verbeteringen in programmabegroting en productenraming. |
|
Opstellen waarderingsgrondslagen balansposten |
Toelichtingen van verantwoordelijke budgethouders
op de balansposten in kader rekening dienen verder verbeterd te worden; |
Continu proces |
Onderdeel verbetertraject
jaarreke-ningen. De balans per ultimo 2004 in de jaarrekening is op het punt
van de waarderingsgrondslagen aanzienlijk verbeterd. Voor de start van het
jaar-rekeningsproces 2005 zullen intern en met de nieuwe accountant
verscherpte afspraken worden gemaakt voor de aanlevering van informatie. |
RVB |
Reserves/ voorzieningen |
Onderbouwing benodigde hoogte Toetsing van drie voorziening of deze nog wel als
zodanig gekwalificeerd kunnen worden. |
2005 |
Wordt zo uitgevoerd. Tweede helft 2005 wordt de
benodigde omvang van reserves/ voorzieningen doorgelicht. |
RVB |
Reserves grondbedrijf |
Hoogte voorzieningen en ontwikkelingen in
grond-exploitaties ook tijdens boekjaar zoveel mogelijk analyseren en over de
effecten communiceren. |
|
Gebeurt al, via voortgangsrapportage MPV. |
RVB |
Activa |
·
Opleveringsafspraken informatie vanuit
decentrale activaregistraties t.b.v. de jaarrekening ·
Interne procedure keuze activacategorie
aanpassen ·
Correctie van een aantal genoemde
afschrijvingen in 2005 ·
Herrubriceren ·
Automatiseringshardware met ingang van 2005
op te nemen onder de materiële vaste activa |
3e kwartaal 2005 |
Wordt zo uitgevoerd. |
RVB |
Financiële vaste activa |
Saldobevestiging vordering op BOR fonds ten
behoeve de Openbaar Vervoersknoop Spoorzone |
2005 |
Wordt meegenomen in project Spoorzone. |
|
Beheer kapitaalkredieten |
Onderdelen van de uitwerking zijn: · Spelregels
beheer en afsluiten kapitaalkredieten opstellen; · Onderscheid
financiële en materiële activa verhelderen; · Indeling
naar activasoort (gebouwen, hardware, inventaris enz.). |
3e kwartaal 2005 |
Onderdeel verbetertraject jaarrekeningen. Via
de jaarrekening 2004 zijn hier
vervolgstappen in gezet. Voor de start van het jaarrekenings-proces 2005
zullen intern en met de nieuwe accountant afspraken worden gemaakt dat BBV
proof handelen in de organisatie en administratie nog beter worden geborgd. |
1.3 |
|
|
|
|
|
Opstellen risicoanalyse als planning- en control
aandachtspunt |
·
Opzet strategisch risicomanagement met
specifieke aandacht voor grote projecten; ·
Opstellen risicoanalyses grote projecten; ·
Uitwerken van een integrale aanpak en
structurering van risicomanagement; |
2e helft 2005 |
Wordt in 2005 geďntensiveerd. Risicoanalyses van
grote projecten (bijv. grondzaken, DPP) vinden al plaats. |
1.4 |
|
|
|
|
RVB |
Informatievoorzie-ning vanuit de vakteams |
Gelet op BBV en begrotingsrechtmatigheid hebben
vakteams een zwaardere taak in het verstrekken van adequate toelichtingen. |
|
Er zijn in 2004 formats ontwikkeld. BBV en
rechtmatigheid zijn onderdeel van het MD traject. Financieel adviseurs/
controllers staan de vakteams bij. Voor 2005 worden aanvullende maatregelen
getroffen om het verantwoordingsproces verder te versterken. Ook de benodigde
specialistische kennis binnen de administratie zal verder opgebouwd worden. |
|
|
Onderdelen van de uitwerking zijn: ·
Verplichtingen vastleggen; ·
Stroom inkoopfacturen in routing; ·
Onvolledige boekingsstukken. Bij de jaarrekening 2005 is aan het einde van het
jaar een vergelijking gemaakt tussen de facturen in routing en de aangelegde
verplichtingen. De accountant constateert dat een bedrag aan € 5 ton (2003:
1,2 miljoen) op de balans opgenomen had moeten zijn. |
2005/ 2006 |
Vakteam financiën stelt maandelijkse rapportage verplichtingen
op. Extra controle AO/IC per vakteam in september. Rapportage in GMT.
Procedure eindejaars wordt verder aangescherpt (decentraal/centraal).
Procedure hiervoor wordt in september vastgesteld. In het nieuwe financiële systeem zal de
verplichtingenprocedure aanzienlijk vereenvoudigd worden. |
|
Doelmatigheid |
Ontwikkelen/toepassen operational audits |
3e kw. 2005 |
Doelstelling en aanpak wordt uitgewerkt. |
2. |
|
|
|
|
2.1 |
|
|
|
|
|
Verder stroomlijnen van cashmanagement |
2005/2006 |
Vervanging van het treasurypakket volgt op de
vervanging van het huidige financiële systeem ingaande 2006 |
|
|
Vastleggen AO – procedure en formele vaststelling. |
2e helft 2005 |
Het Handboek TM is in het 4e kwartaal
2004 aan het college en de raad voorgelegd. De AO procedures volgen in 2005. |
|
3. |
|
|
|
|
3.1 |
|
|
|
|
|
Tussentijdse afsluiting van de administratie |
Wordt onderdeel van het proces om
centraal/decentraal tot een “continue”
afstemming te komen met bijbehorende informatievoorziening. |
Continu |
Dit punt wordt opgepakt bij de inrichting van het
nieuwe financiële systeem en de processen die hierbij horen.. |
3.2 |
|
|
|
|
|
Automatisering Financiële administratie |
Onderdelen van de uitwerking zijn: ·
Actueel houden autorisaties van gebruikers; ·
Beschrijven wijzigingsbeheer applicaties; ·
Uitwerken werkprocessen applicatiebeheer; ·
Implementatie nieuw financieel systeem |
Tweede kwartaal 2006 |
Invoering van het nieuwe financiële systeem staat
gepland voor 1 december 2005. Alle bijbehorende processen worden geactualiseerd,
dus ook die van applicatiebeheer. |
|
Salarisadministratie |
Onderdelen van de uitwerking zijn: ·
Applicatiebeheer; ·
Beveiliging database Pion; ·
Toegangsbeveiliging Pion. |
September 2005 |
Er is een vaste applicatiebeheerder aangesteld
voor PION. Enkele actiepunten zullen door de leverancier worden uitgevoerd.
De ombouw van de database door de leverancier wordt binnenkort voltooid. De
verdere beveiliging van PION wordt daarna intern opgepakt. |
|
Gemeentebreed Informatiebeveili-gingsbeleid |
Beperken beveiligingsrisico’s. |
September 2005 |
In samenwerking met een gespecialiseerd extern
bureau wordt op dit moment een beveiligingsplan opgesteld, gericht op
verbetering van de informatiebeveiliging. |
3.3 |
|
|
|
|
|
Beheersing inkoopprocedures en inkooprisico’s |
Onderdelen van de uitwerking zijn: ·
Vaststellen of de regels zijn nageleefd
d.m.v. toetsing, evaluatie en interne controle. ·
Naleving bestellen volgens
mantelovereenkomsten; ·
Opzetten contractenregister; ·
Coördinatie Europese aanbesteding; |
Continu |
Rapportage van AO&IC inzake inkoop is
opgesteld. Er zijn workshops georganiseerd om de kennis en bewustwording over
I&A te vergroten. Verder heeft het GMT in 2004 een implementatieplan
I&A vastgesteld. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. |
|
|
|
|
4.1 |
|
|
||
|
Processen, financiële administratie en
informatievoorzie-ning vakteam Vastgoed
|
Onderdelen van de uitwerking zijn: ·
Uitwerking en formaliseren
aanbestedingsbeleid; ·
Waarborgen juistheid en volledigheid
transacties; ·
Goedkeuren projecten middels raadsbesluit; ·
Opstellen werkplan en urenverantwoording; ·
Opstellen startdocumenten lopende projecten; ·
Voor- en nacalculatie van projecten; ·
Verbetering voortgangsrapportages; ·
Beschrijven en invoeren afsluiten en overdracht
van projecten; ·
Volledigheid opbrengsten huur, inclusief
aansluiting financiële administratie; ·
Procedures toepassing begrotingswijzigingen |
||
4.2 |
|
|
|
|
|
Opstellen, actualiseren en naleven van kassa
instructies. |
September 2005 |
Betreft een gemeentebreed project onder leiding
van Cluster Middelen. De vakteams hebben commentaar geleverd op de concept
instructie, het GMT heeft inmiddels ingestemd. Het Vakteam Financiën
begeleidt de implementatie, naar verwachting wordt vanaf september met de nieuwe
instructie gewerkt. |
|
4.3 |
|
|
|
|
|
Vastleggen en controle prijsvaststelling en
autorisatie van prijzen |
Onderdelen van de uitwerking zijn: ·
Aanscherpen procedures. ·
Verbeteren inzicht in de juiste
tariefstelling van de diverse opbrengstcategorieën. ·
Autorisatie gemeenteraad (inclusief afweging
investeringen, die tarieven beďnvloeden) . ·
Procedure interne orders verbeteren |
|
Is onderdeel regulier proces (prijslijst wordt
gehanteerd). Door AO/IC wordt een onderzoek uitgevoerd naar het
proces Incidentele orders afvalverzameling. |
|
Nacalculatie Tariefstelling prijzen |
Opstellen van analyses en deze als basis nemen
voor de toerekening van kosten. |
Inmiddels is de nieuwe opzet van de begroting in
deelexploitaties verwerkt. Per deelexploitatie zijn de baten gebaseerd op
(onderbouwde) prijzen. Een project voor de ontwikkeling van
management-informatie is gestart. Hierdoor wordt het inzicht verbeterd in
relatie tussen prijzen en baten in de begroting (planning en realisatie)
evenals in de mate van kostendekkendheid. |
|
|
Controle op invoer tarieven Reiniging |
Invoercontrole achteraf. |
Voorjaar 2005 |
Is onderdeel regulier proces (prijslijst wordt
gehanteerd). AO/IC voert onderzoek uit naar het proces Vorderen van
reinigingsproducten via bedrijfssysteem ARIS. |
|
Verbeteren procedure ophalen en wegen huisvuil |
1 juli 2005 |
Deels verbeterd per najaar 2004. |
|
|
Controle op de facturatie incidentele orders
Reiniging |
Controle door teamleiders op de volledigheid van
de facturen. Klanten opdracht laten tekenen (o.a. bij ongedierte
bestrijding). Contracten register opstellen. |
|
Door AO/IC wordt een onderzoek uitgevoerd naar het
proces Incidentele orders afvalverzameling. |
|
Verbeteren afval-stoffenregistratie,
kasregistratie en identificatie aanbie-ders Overlaadstation |
Registratie en identificatie procedure en
kasinstructie aanscherpen. |
1 januari 2005 |
Is onderdeel reguliere proces (over
afvalstoffenregistratie zijn afspraken gemaakt met provincie, aanbieders
wordt om identificatie gevraagd). Kas instructie is aangescherpt. |
5. |
|
|
|
|
5.1 |
|
|
|
|
|
Parkeerbeheer |
Aandachtspunten zijn: ·
AO/IC op volledige verantwoording
actualiseren; ·
benoemen verantwoordelijkheden omtrent
verantwoording parkeergelden; ·
Aansluiting subsystemen, inclusief ingaande geldbewegingen. |
2004 /2005 |
Er is in 2004 een verbeterproject opgestart ten
aanzien van de financiële inzichtelijkheid rondom het gesloten circuit
“Parkeren”. Hierin zijn de beheersmatige aspecten in meegenomen. Het
Verbeterproject is op DVA’s na gereed. Begroting 2006 is aangepast, juist en volledig verwerken van informatie heeft
hoge prioriteit. |
|
Controle invoer naheffing TOR |
Aanscherpen interne controle. |
2004/ 2005 |
Programmatuur is aangepast zodat invoerfouten
worden ondervangen. Er vindt een voortdurende controle op de invoer plaats.
In juni draait de pilot en zal het aantal invoerfouten af moeten nemen. |
|
Invoeren verbandcontroles en cijferanalyse TOR. |
Opstellen verbandcontroles en cijferanalyses,
inclusief verklaringen trend en afwijkingen. |
2005 |
Door gestructureerd maandelijks overleg met de
financieel adviseur worden afwijkingen eerder voorzien/bijgestuurd. |
RVB |
Controle Opbrengst-verantwoording |
|
2005 |
Controle AO/IC zal plaatsvinden |
5.2 |
|
|
|
|
|
Automatisering
GWS4all |
Onderdelen van de uitwerking zijn: |
Niet gereed |
Mei 2005: Vooralsnog heeft de tijd ontbroken om nadere actie
te ondernemen. Muteren in database wordt meegenomen in het
gemeentebrede project. |
5.3 |
|
|
|
|
|
Managementrap-portages belastingen |
Verder ontwikkelen gestructureerde
managementrapportage ter sturing en beheersing van processen en voor het
afleggen van verantwoording.De opbrengsten worden sinds 2003 per kwartaal
gerapporteerd aan de afnemende vakteams en op hoofdlijnen via de
kwartaalrapportage van de sector. In 2004 is gestart met een maandelijkse
(cijfermatige) rapportage. |
Doorlo-pend |
De projectgroep managementinformatie draagt zorg
voor het verder structureren van de informatie en de verbetering van de
impromptulijsten. |
|
Functiescheiding belastingen m.b.t.
informatiesysteem |
.innen de programmatuur aanwezige competentietabel
laten aansluiten op in de organisatie aanwezige functiescheiding. |
Juni 2005 |
Competentietabel is aangepast naar de
functiebeschrijvingen en –scheidingen. Volledig uitgerold in juni 2005 |
RVB |
Aansluiting waarde objecten/aanslagen/opbrengsten |
Nader verfijnen gericht op een meer nauwkeurige
aansluiting. Mutaties voor management en accountant transparant maken.
Aanpassing programmatuur. Specifiek voor de dwanginvordering procedures
opstellen voor de afstemming met de debiteurenadministratie. |
2005 |
Lijsten m.b.t. het standenregister zijn ontwikkeld. Er vindt nog een
controle plaats of de lijsten volledig zijn. De lijst met verschillen WOZ-TAX
is gereed. Het on-line kunnen
raadplegen van het subsysteem van het externe deurwaarderskantoor wordt t/m
juli 2005 getest. Hierdoor ontstaat er een beter zicht op de administratie
van de deurwaarder en kan de aansluiting tussen de subsystemen worden
verbeterd. |
9. |
|
Adviezen Jaarrekening
2004
|
|
|
|
|
1.
ambitie/tempo aanpak rechtmatigheidsbeheer bespreken |
|
Het Plan van Aanpak is aan de commissie
voorgelegd. Kan besproken worden in sept./okt. Een extra invalshoek daarbij is de afstemming van de commissie
met de (nieuwe) accountant. |
|
|
2.
Voortgangsrapportage Plan van aanpak |
|
Kan in de commissie afgesproken worden. |
|
|
3.
Nadere afspraken over terugmeldingen naar de gemeenteraad indien een
raadsbesluit teruggedraaid moet worden. |
|
Het college doet een voorstel voor de commissie
van sept/okt. |
|
|
4.
Aanpassing systematiek budgetoverhevelingen |
|
Wordt meegenomen in 3. |
|
|
5.
Inzicht begrotingstotalen |
|
Het overzicht wordt daarop aangepast in de
rekening 2005 |
|
|
6.
Toelichting/specificatie verschillen |
|
Loopt gelijk op met de ontwikkeling van de
Programmabegroting. Wordt meegenomen in 3. |
|
|
7.
Afspraken over begrotingsrechtmatigheid |
|
Wordt meegenomen in 3. |
|
|
8.
Inzicht in investeringen i.r.t. de begroting |
|
Indeling PB en jaarrekening wordt
gelijkgeschakeld |
|
|
9.
Inzicht in reserves |
|
Wordt meegenomen |
|
|
10.
Verbetermaatregelen beheersorganisatie |
|
Zie eerder bij het accountantsgedeelte. |