Inhoud

 

 

 

 

 

 

1.     Inleiding.. 2

2. Financiële knelpunten en risico’s. 2

2.1       Totaaloverzicht. 2

2.2       Afboeken van Restantboekwaarden. 3

2.3       Totaaloverzicht risico’s. 3

3.     Stand bezuinigingen 2005. 4

4      Personele lasten: inhuur derden en V&O.. 4

4.1       Inhuur derden. 4

4.2       Vorming en opleiding.. 5

Bijlage I. Bezuinigingstaakstelling 2005. 6

Bijlage II. Geactualiseerde actiepuntenlijst accountantsrapportages. 7

 

 

 

 

 

 

 


 

1.         Inleiding

 

Voor u ligt de beheersrapportage van het GMT over het eerste kwartaal van 2005 (peildatum 1 april 2005). In deze beheersrapportage wordt op hoofdlijnen ingegaan op de volgende onderwerpen:

 

·        Financiële meevallers, tegenvallers en risico’s

·        De bezuinigingen 2005

·        Personele lasten: inhuur derden en vorming & opleiding

 

De aanmelding van mee- en tegenvallers en risico’s voor het lopende jaar is gecheckt op consistentie met de standpunten van het GMT/College met betrekking tot de bij de voorbereiding van de Programmabegroting gepresenteerde meevallers, tegenvallers en risico’s.

 

Door middel van deze eerste beheerrapportage 2005 wordt alleen gerapporteerd over het uitvoeringsjaar 2005.

 

Pas bij de tweede beheersrapportage zullen in het kader van de begrotingsrechtmatigheid.  voorstellen gedaan worden over de aanpassing van budgetten

 

Voor de behandeling van de beheersrapportage is de volgende procedure gevolgd:

 

 

2. Financiële knelpunten en risico’s

 

2.1                           Totaaloverzicht

Hieronder wordt de stand van zaken van financiële knelpunten per categorie in totalen weergegeven.

 

De meevallers bedragen in totaal € 2.281.000. In onderstaande tabel zijn deze meevallers onderverdeeld in incidentele en structurele meevallers.

 

tabel 1 Totaal meevallers 2005-I

X € 1.000

 

 

 

incidenteel

 

 

1.656

 

structureel

 

 

625

 

totaal

 

 

2.281

 

 

De tegenvallers bedragen in totaal € 2.177.000.  In onderstaande tabel zijn deze tegenvallers eveneens in incidentele en structurele tegenvallers onderverdeeld.

 

Tabel 2. Totaal tegenvallers 2005-I

X € 1.000

 

 

 

incidenteel

 

 

1.803

 

structureel

 

 

373

 

totaal

 

 

2.177

 

 

 

 

Incidenteel

Er zit een verschil van ca € 150.000 tussen de incidentele mee- en tegenvallers. De incidentele meevallers betreffen m.n. de Algemene Middelen, te weten het renteresultaat reserves (€ 1,5 miljoen).

 

Enkele grotere posten onder de incidentele tegenvallers zijn:

a.        

Nadelig saldo Combiwerk.

De exploitatie van Combiwerk wordt nadelig beďnvloedt ten gevolge van de stijging van de sociale- en pensioenpremies (zonder verhoging van de rijkssubsidies), de afbouw door het rijk van de SPAK (lage loonheffing) en door de economische situatie. In lijn met de voorstellen in het kader van de programmabegroting 2006 wordt een negatief bedrijfsresultaat verwacht van € 400.000.

€ 400.000

b.        

Correctie toerekening kosten stadstoezicht

Betreft een technische correctie op de begroting. De betreffende kosten werden ten onrechte ten laste gebracht van de reserve parkeren. Ingaande de begroting 2006 wordt dit gecorrigeerd.

€ 240.000

c.        

Contractuele rentevergoeding Poptahof.

De in de Programmabegroting 2005-2008 opgenomen gemeentelijke bijdrage aan Masterplan Poptahof ad € 6,0 miljoen is overeenkomstig de Samenwerkingsovereenkomst geďndexeerd per 1 juli 2004. De gemeente zal zijn verplichtingen voldoen per 1 oktober 2005,  dit betekent een rentelast van ca € 470.000.

€ 471.000

d.        

Extra instroom bezwaarschriften

Op basis van de hoeveelheid openstaande bezwaarschriften per medio 2005 en een prognose van de instroom is een inschatting gemaakt van de door externe inhuur in de periode van augustus tot en met december 2005 weg te werken extra instroom. Een voorstel voor structurele wijzigingen in de werkwijze van afhandelen van bezwaarschriften is voorbereid.

€ 120.000

e.        

Vereveningsbijdrage BTW compensatiefonds.

Dit betreft de zogenaamde vereveningsbijdrage van het BTW-compensatiefonds, die door het rijk ingehouden wordt.

 

 

 

  200.000

f.          

Overig

  370.000

 

 

€ 1.801.000

 

Structureel

De structurele tegenvallers worden opgevangen door de structurele meevallers.

 

 

2.2                           Afboeken van Restantboekwaarden

In aanvulling op de gepresenteerde tegenvallers moet nog rekening gehouden worden met een ineens af te boeken bedrag van ca € 6 miljoen aan restant boekwaarden: € 1,8 mio voor niet activeerbare financiële activa en € 3,9 mio voor de geactiveerde bijdragen aan het regionale mobiliteitsfonds. Deze afboekingen vloeien voort uit de stelselwijziging BBV. Tegenover deze afboekingen komt een onttrekking uit het reservevermogen te staan van gelijke omvang. Hierdoor is het effect op het resultaat na bestemming 0. Ten gevolge van deze afboekingen dalen overigens de kapitaallasten, dit wordt meegenomen in het financieel meerjarenbeeld van de Programmabegroting 2006-2009.

 

 

2.3                           Totaaloverzicht risico’s

De risico’s zijn zoals tabel 3 laat zien aanzienlijk, deze zijn voornamelijk verbonden aan een aantal grote projecten zoals de Spoorzone, de Harnaschpolder en Technopolis. Als een risico werkelijkheid wordt kan deze berekend worden op een ondergrens- en een bovengrenswaarde. In onderstaande tabel is niet aangegeven of meegewogen de kans dat een risico zich ook echt voordoet. In de verdere structurering van het risicomanagement (4e kwartaal 2005) zal ook het kansaspect meegenomen worden en zal er een benadering opgemaakt worden van het benodigde weerstandsvermogen.  

 

 

 

 

 

 

 

(x € 1.000)

Tabel 3. Risico's per programma

 

minimum

maximum

Dienstverlening

 

0

0

Werk, inkomen en zorg

 

0

0

Integratie en activering

 

0

0

Jeugd en onderwijs

 

0

0

Wijkaanpak en wonen

 

0

242

Welzijn

 

35

275

Binnenstad

 

0

0

Duurzaamheid

 

470

2.675

Kennisstad en economie

 

0

0

Cultuur

 

0

47

Veiligheid

 

0

0

Stedelijke projecten

 

30.000

43.245

Bestuur en organisatie

 

0

100

Dekkingsmiddelen

 

0

750

 

totaal

30.505

47.334

 

 

 

3.                  Stand bezuinigingen 2005

 

Een overzicht van de taakstellende bezuinigingen voor het jaar 2005 is, opgenomen in de bijlage.

 

De bezuinigingen voor 2005 zijn in de stambegroting 2005 meegenomen. Daarmee zijn ze per product ingevuld, met dien verstande dat een aantal posten als stelpost op de desbetreffende kostenplaats staan. Daarbij wordt er dus vanuit gegaan dat alle bezuinigingen gerealiseerd worden. Bij de Tweede Beheersrapportage zal gerapporteerd worden of zich daar op onderdelen nog knelpunten in voordoen.

 

 

4          Personele lasten: inhuur derden en V&O

 

4.1         Inhuur derden

 

Over de eerste drie maanden van het jaar is in het totaal € 1,8 miljoen uitgegeven aan inhuur derden.  Wordt de uitkomst over het eerste kwartaal 2005 vergeleken met een kwart van de jaarcijfers van 2003 en 2004, dan ontstaat het volgende beeld: 

 

Tabel 4: Inhuur derden

(x € 1.000)

Cluster

Ľ van het jaartotaal 2003

Ľ van het jaartotaal 2004

Eerste kwartaal 2005

Centrale Staf

99

49

31

Middelen

351

338

617

Projecten

-

-

61

PUZA

804

590

213

WijkStadszaken

1.054

1.075

922

Bedrijven

204

116

-

Totaal

2.512

2.168

1.845

 

 

In eerdere rapportages (zoals bij de jaarrekening 2003) is geconstateerd dat de kosten van inhuur derden toereikend beheerst worden, en dat in de regel in de dekking via reguliere personeelsbudgetten danwel projectbudgetten en/of kredieten voorzien is.

 

Toelichting op hoofdlijnen per cluster

Aan inhuur van derden kunnen meerdere redenen ten grondslag liggen.

 

Piekbelasting (door seizoeninvloed) en werkzaamheden voor investeringen zijn een belangrijke factor.  Met name bij PUZA wordt het lage bedrag in het eerste kwartaal 2005 veroorzaakt omdat de seizoensgebonden piekbelasting zich nog voor moet doen.

 

Het jaarlijks terugkerende hoge bedrag bij Wijk-/Stadszaken wordt veroorzaakt door  de inhuur ten laste van kredieten en reserves.

 

De kosten van inhuur bij het cluster Middelen lijken relatief hoog, maar in dit bedrag is voor € 255.000 aan verplichtingen opgenomen. Dit in aanmerking genomen, volgt de inhuur bij het cluster Middelen het normale patroon. Zonder verplichtingen bedraagt de inhuur immers € 345.000, hetgeen goed past bij  2003 en 2004. Een belangrijke oorzaak hiervan is de inhuur voor een aantal projecten, zoals de extra inhuur voor het inhalen van achterstanden bij het rechtsbeschermingsbedrijf en voor het XP-project (samen € 127.000). Tevens zijn kosten opgenomen voor een deelprojectleider Nieuwe kostenstructuur, ten behoeve van het nieuwe financiële systeem (€ 72.000). De overige inhuur bij Facilitair betreft met name tijdelijke vervulling van vacatures bij de vakteams HIT (HSM/ICT) en Financiën.  Vooralsnog is de ruimte hiervoor aanwezig in het personeelsbudget.

 

 

4.2       Vorming en opleiding

In het eerste kwartaal 2005 is er gemeentebreed ten opzichte van het  salarisbudget  2,6 % aan vorming en opleiding uitgegeven. Hiermee zitten we over de eerste drie maanden van het jaar boven het streefpercentage van 2%, dat met de Ondernemingsraad is afgesproken.  Uit onderstaande tabel blijkt, dat het gemeentebrede vormings- en opleidingsbudget, dat door het vakteam P&O wordt beheerd, een belangrijke bijdrage aan dit percentage levert. De tabel ziet er  als volgt uit:

 

Tabel 5 Vorming en opleiding

(x € 1.000)

Cluster

1/4 van het

Uitgaven

Percentage

 

jaarsalarisbudget

V&O

salarisbudget

Centrale Staf

601.000

1.847

0,3

Raadsgriffie

35.000

624

1,8

GMT*)

312.710

1.210

0

PUZA**)

3.795.675

45.157

1,2

Wijk-/Stadszaken

5.650.557

96.521

1,7

Middelen

3.728.486

80.985

2,2

Gemeentebreed

0

144.251

 

Totaal Gemeente

14.123.428

370.595

2,6

*) inclusief DPP, musea en RHC

**) inclusief VAK





Bijlage I. Bezuinigingstaakstelling 2005

Tabel 6 Bezuinigingstaakstelling 2005

 2005

 2006

 2007

 2008

Programma

Taakstelling Publiekszaken

80

80

80

80

Dienstverlening

Verlaging ISV bijdrage

256

256

256

256

Wijkaanpak en Wonen

Bijdrage reiniging aan bezuinigingstaakstelling

100

100

100

100

Wijkaanpak en Wonen

Efficiency afstemming IB/SB

 

30

30

30

Wijkaanpak en Wonen

Jaarlijkse storting volkshuisvestingsfonds

25

25

25

25

Wijkaanpak en Wonen

Kafoperatie onderwijs

55

55

55

55

Jeugd en onderwijs

Bijzondere bijstand

150

 

 

 

Werk, Inkomen en Zorg

Kerntaak vastgoed versterken

50

50

50

50

Kennisstad & Economie

Delft Kennisstad

15

15

15

15

Kennisstad & Economie

Kostenverhaal ontwikkelingsplannen

50

50

50

50

Duurzaamheid

Half sectorhoofd inleveren (afvoeren

50

50

50

50

Duurzaamheid

kansenkaart, wel integrale gebiedsvisies)

 

 

 

 

 

Extra vermindering storting Parkeerfonds

50

50

50

50

Duurzaamheid

Minder verkeersregelinstallaties

10

30

40

50

Duurzaamheid

Subietregeling baggeren

50

50

50

 

Duurzaamheid

Efficiency ICT

40

40

40

40

Bestuur en Organisatie

Herijking subsidies cultuur

75

75

75

75

Cultuur

Herijking subsidies voor verschillende instellingen

114

114

114

114

Welzijn

Herschikking tbv JIP, ambulant jongerenwerk etc.

-64

-64

-64

-64

Jeugd en Onderwijs

Gemeentemusea

30

30

30

30

Cultuur

Archief

15

15

15

15

Cultuur

 

 

 

 

 

 

Totaal

1151

1051

1061

1021

 

 


Bijlage II. Geactualiseerde actiepuntenlijst accountantsrapportages

Nr.

Aandachtspunt

Oplossingsrichting

Gereed op

Toelichting/stand van zaken

1

 

 

 

 

1.1

 

Bevindingen van de accountant in zijn rapportages

 

 

 

Aanpak

De accountant adviseert een aanpak gericht op het zichtbaar maken van interne beheersmaatregelen op naleving interne regelgeving (voorwaarden-criterium). In zo’n plan van aanpak kan aandacht besteed worden aan:

·      Koppeling aan risicomanagement

·      Interne risico-analyse

·      Toesnijden AO/IC op procesaudits rechtmatigheid

·      Juridische control/toetsing

·      Relatie integriteitbeleid en actuele risicogebieden; Is integriteitbeleid verankerd in de processen?

3e/4e kwartaal

2005

Zie plan van aanpak rechtmatigheids-beheer. De aanpak is gefaseerd, in het derde kwartaal wordt in overleg met de betrokken vakteams ingezoomd op de belangrijkste verordeningen, en de in financiële zin omvangrijkste belangrijkste processen.

Inventarisatie interne regelgeving heeft 2e kwartaal 2005 plaatsgevonden en is opgenomen in controleprotocol 2005.

Plan van aanpak wordt nader besproken met nieuwe accountant.

RVB

Oordeel 2004

Voor 2004 een oordeelsonthouding rechtmatigheid

 

Via de maatregelen volgens het PVA rechtmatigheidsbeheer wordt voor 2005 een goedkeurende beoogd.

RVB

Begrotingsrecht-matigheid

Gestructureerde verantwoording begrotingsrechtmatigheid

 

In de Commissie Middelen/bestuur van sept./oktober worden nadere spelregels afgesproken op basis van voorzet college.

1.2

 

 

 

 

 

Verbeteren infor-matievoorziening in begroting en jaarrekening

Formuleren beleidsdoelen en prestaties, toelichtingen op beleidsrealisaties en prestaties;

Uitwerken relaties financiële en kwantitatieve gegevens;

Continu proces

Is een meerjarige ontwikkeling mede op basis ook van het visiedocument Programmabegroting en de nota van mei 2005 over verdere verbeteringen in programmabegroting en productenraming.

 

Opstellen waarderingsgrondslagen balansposten

Toelichtingen van verantwoordelijke budgethouders op de balansposten in kader rekening dienen verder verbeterd te worden;

Continu proces

Onderdeel verbetertraject jaarreke-ningen. De balans per ultimo 2004 in de jaarrekening is op het punt van de waarderingsgrondslagen aanzienlijk verbeterd. Voor de start van het jaar-rekeningsproces 2005 zullen intern en met de nieuwe accountant verscherpte afspraken worden gemaakt voor de aanlevering van informatie.

RVB

Reserves/

voorzieningen

Onderbouwing benodigde hoogte

Toetsing van drie voorziening of deze nog wel als zodanig gekwalificeerd kunnen worden.

2005

Wordt zo uitgevoerd. Tweede helft 2005 wordt de benodigde omvang van reserves/ voorzieningen doorgelicht.

RVB

Reserves grondbedrijf

Hoogte voorzieningen en ontwikkelingen in grond-exploitaties ook tijdens boekjaar zoveel mogelijk analyseren en over de effecten communiceren.

 

Gebeurt al, via voortgangsrapportage MPV.

RVB

Activa

·      Opleveringsafspraken informatie vanuit decentrale activaregistraties t.b.v. de jaarrekening

·      Interne procedure keuze activacategorie aanpassen

·      Correctie van een aantal genoemde afschrijvingen in 2005

·      Herrubriceren

·      Automatiseringshardware met ingang van 2005 op te nemen onder de materiële vaste activa

3e kwartaal 2005

Wordt zo uitgevoerd.

RVB

Financiële vaste activa

Saldobevestiging vordering op BOR fonds ten behoeve de Openbaar Vervoersknoop Spoorzone

2005

Wordt meegenomen in project Spoorzone.

 

Beheer kapitaalkredieten

Onderdelen van de uitwerking zijn:

·  Spelregels beheer en afsluiten kapitaalkredieten opstellen;

·  Onderscheid financiële en materiële activa verhelderen;

·  Indeling naar activasoort (gebouwen, hardware, inventaris enz.).

3e kwartaal 2005

Onderdeel verbetertraject jaarrekeningen. Via de  jaarrekening 2004 zijn hier vervolgstappen in gezet. Voor de start van het jaarrekenings-proces 2005 zullen intern en met de nieuwe accountant afspraken worden gemaakt dat BBV proof handelen in de organisatie en administratie nog beter worden geborgd.

1.3

 

 

 

 

 

Opstellen risicoanalyse als planning- en control aandachtspunt

·      Opzet strategisch risicomanagement met specifieke aandacht voor grote projecten;

·      Opstellen risicoanalyses grote projecten;

·      Uitwerken van een integrale aanpak en structurering van risicomanagement;

2e helft 2005

Wordt in 2005 geďntensiveerd. Risicoanalyses van grote projecten (bijv. grondzaken, DPP) vinden al plaats.

1.4

 

 

 

 

RVB

Informatievoorzie-ning vanuit de vakteams

Gelet op BBV en begrotingsrechtmatigheid hebben vakteams een zwaardere taak in het verstrekken van adequate toelichtingen.

 

Er zijn in 2004 formats ontwikkeld. BBV en rechtmatigheid zijn onderdeel van het MD traject. Financieel adviseurs/ controllers staan de vakteams bij. Voor 2005 worden aanvullende maatregelen getroffen om het verantwoordingsproces verder te versterken. Ook de benodigde specialistische kennis binnen de administratie zal verder opgebouwd worden.

 

 

Onderdelen van de uitwerking zijn:

·      Verplichtingen vastleggen;

·      Stroom inkoopfacturen in routing;

·      Onvolledige boekingsstukken.

Bij de jaarrekening 2005 is aan het einde van het jaar een vergelijking gemaakt tussen de facturen in routing en de aangelegde verplichtingen. De accountant constateert dat een bedrag aan € 5 ton (2003: 1,2 miljoen) op de balans opgenomen had moeten zijn.

2005/

2006

Vakteam financiën stelt maandelijkse rapportage verplichtingen op. Extra controle AO/IC per vakteam in september. Rapportage in GMT. Procedure eindejaars wordt verder aangescherpt (decentraal/centraal). Procedure hiervoor wordt in september vastgesteld.

In het nieuwe financiële systeem zal de verplichtingenprocedure aanzienlijk vereenvoudigd worden.

 

Doelmatigheid

Ontwikkelen/toepassen operational audits

3e kw. 2005

Doelstelling en aanpak wordt uitgewerkt.

2.

 

 

 

 

2.1

 

 

 

 

 

Verder stroomlijnen van cashmanagement

Implementeren van een nieuw treasurypakket voor geldleningen.

2005/2006

Vervanging van het treasurypakket volgt op de vervanging van het huidige financiële systeem ingaande 2006

 

Vastleggen AO - procedures Treasury

Vastleggen AO – procedure en formele vaststelling.

2e helft 2005

Het Handboek TM is in het 4e kwartaal 2004 aan het college en de raad voorgelegd. De AO procedures volgen in 2005.

3.

 

 

 

 

3.1

 

 

 

 

 

Tussentijdse afsluiting van de administratie

Wordt onderdeel van het proces om centraal/decentraal tot een “continue”  afstemming te komen met bijbehorende informatievoorziening.

Continu

Dit punt wordt opgepakt bij de inrichting van het nieuwe financiële systeem en de processen die hierbij horen..

3.2

 

 

 

 

 

Automatisering Financiële administratie

Onderdelen van de uitwerking zijn:

·      Actueel houden autorisaties van gebruikers;

·      Beschrijven wijzigingsbeheer applicaties;

·      Uitwerken werkprocessen applicatiebeheer;

·      Implementatie nieuw financieel systeem

Tweede kwartaal 2006

Invoering van het nieuwe financiële systeem staat gepland voor 1 december 2005.

Alle bijbehorende processen worden geactualiseerd, dus ook die van applicatiebeheer.

 

Salarisadministratie

 

Onderdelen van de uitwerking zijn:

·      Applicatiebeheer;

·      Beveiliging database Pion;

·      Toegangsbeveiliging Pion.

September 2005

Er is een vaste applicatiebeheerder aangesteld voor PION. Enkele actiepunten zullen door de leverancier worden uitgevoerd. De ombouw van de database door de leverancier wordt binnenkort voltooid. De verdere beveiliging van PION wordt daarna intern opgepakt.

 

Gemeentebreed Informatiebeveili-gingsbeleid

Beperken beveiligingsrisico’s.

September 2005

In samenwerking met een gespecialiseerd extern bureau wordt op dit moment een beveiligingsplan opgesteld, gericht op verbetering van de informatiebeveiliging.

3.3

 

 

 

 

 

Beheersing inkoopprocedures en inkooprisico’s

Onderdelen van de uitwerking zijn:

·      Vaststellen of de regels zijn nageleefd d.m.v. toetsing, evaluatie en interne controle.

·      Naleving bestellen volgens mantelovereenkomsten;

·      Opzetten contractenregister;

·      Coördinatie Europese aanbesteding;

Continu

Rapportage van AO&IC inzake inkoop is opgesteld. Er zijn workshops georganiseerd om de kennis en bewustwording over I&A te vergroten. Verder heeft het GMT in 2004 een implementatieplan I&A vastgesteld.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

4.1

 

 

 

 

 

Processen, financiële administratie en informatievoorzie-ning vakteam Vastgoed 

Onderdelen van de uitwerking zijn:

·      Uitwerking en formaliseren aanbestedingsbeleid;

·      Waarborgen juistheid en volledigheid transacties;

·      Goedkeuren projecten middels raadsbesluit;

·      Opstellen werkplan en urenverantwoording;

·      Opstellen startdocumenten lopende projecten;

·      Voor- en nacalculatie van projecten;

·      Verbetering voortgangsrapportages;

·      Beschrijven en invoeren afsluiten en overdracht van projecten;

·      Volledigheid opbrengsten huur, inclusief aansluiting financiële administratie;

·      Procedures toepassing begrotingswijzigingen

2005/

2006

Het beheer op de geactualiseerde AO/IC ligt bij de taakcontroller van het Bedrijfsbureau. Opdrachtacceptatie is een proces dat nu aandachtig gevolgd wordt en bewaakt. In het MPV traject zijn alle relevante processen op hun werking beoordeeld, gerapporteerd en zonodig aangepast. Er worden nu binnen het vakteam zogenaamde audit-teams gevormd die (deel) processen gaan beoordelen. In 2005, na afronding van het MPV traject, zal daar een planning voor worden opgesteld.

4.2

 

 

 

 

 

Sportbedrijf

Verbeteren Kassaverkeer bij Kerkpolder en sportbedrijf

Opstellen, actualiseren en naleven van kassa instructies.

September 2005

Betreft een gemeentebreed project onder leiding van Cluster Middelen. De vakteams hebben commentaar geleverd op de concept instructie, het GMT heeft inmiddels ingestemd. Het Vakteam Financiën begeleidt de implementatie, naar verwachting wordt vanaf september met de nieuwe instructie gewerkt.

4.3

 

 

 

 

 

Vastleggen en controle prijsvaststelling en autorisatie van prijzen

Onderdelen van de uitwerking zijn:

·      Aanscherpen procedures.

·      Verbeteren inzicht in de juiste tariefstelling van de diverse opbrengstcategorieën.

·      Autorisatie gemeenteraad (inclusief afweging investeringen, die tarieven beďnvloeden) .

·      Procedure interne orders verbeteren

 

 

 

Is onderdeel regulier proces (prijslijst wordt gehanteerd).

Door AO/IC wordt een onderzoek uitgevoerd naar het proces Incidentele orders afvalverzameling.

 

 

Nacalculatie Tariefstelling prijzen

Opstellen van analyses en deze als basis nemen voor de toerekening van kosten.

Najaar 2005

Inmiddels is de nieuwe opzet van de begroting in deelexploitaties verwerkt. Per deelexploitatie zijn de baten gebaseerd op (onderbouwde) prijzen. Een project voor de ontwikkeling van management-informatie is gestart. Hierdoor wordt het inzicht verbeterd in relatie tussen prijzen en baten in de begroting (planning en realisatie) evenals in de mate van kostendekkendheid.

 

Controle op invoer tarieven Reiniging

Invoercontrole achteraf.

Voorjaar 2005

Is onderdeel regulier proces (prijslijst wordt gehanteerd). AO/IC voert onderzoek uit naar het proces Vorderen van reinigingsproducten via bedrijfssysteem ARIS.

 

Verbeteren procedure ophalen en wegen huisvuil

Procedure wegen huisvuil verbeteren.

1 juli 2005

Deels verbeterd per najaar 2004.

 

Controle op de facturatie incidentele orders Reiniging

Controle door teamleiders op de volledigheid van de facturen. Klanten opdracht laten tekenen (o.a. bij ongedierte bestrijding).

Contracten register opstellen.

 

Door AO/IC wordt een onderzoek uitgevoerd naar het proces Incidentele orders afvalverzameling.

 

 

Verbeteren afval-stoffenregistratie, kasregistratie en identificatie aanbie-ders Overlaadstation

Registratie en identificatie procedure en kasinstructie aanscherpen.

1 januari 2005

Is onderdeel reguliere proces (over afvalstoffenregistratie zijn afspraken gemaakt met provincie, aanbieders wordt om identificatie gevraagd). Kas instructie is aangescherpt.

5.

 

 

 

 

5.1

 

 

 

 

 

Parkeerbeheer

Aandachtspunten zijn:

·      AO/IC op volledige verantwoording actualiseren;

·      benoemen verantwoordelijkheden omtrent verantwoording parkeergelden;

·      Aansluiting subsystemen, inclusief ingaande geldbewegingen.

2004

/2005

Er is in 2004 een verbeterproject opgestart ten aanzien van de financiële inzichtelijkheid rondom het gesloten circuit “Parkeren”. Hierin zijn de beheersmatige aspecten in meegenomen. Het Verbeterproject is op DVA’s na gereed. Begroting 2006 is aangepast,

juist en volledig verwerken van informatie heeft hoge prioriteit.

 

Controle invoer naheffing TOR

Aanscherpen interne controle.

2004/

2005

Programmatuur is aangepast zodat invoerfouten worden ondervangen. Er vindt een voortdurende controle op de invoer plaats. In juni draait de pilot en zal het aantal invoerfouten af moeten nemen.

 

Invoeren verbandcontroles en cijferanalyse TOR.

Opstellen verbandcontroles en cijferanalyses, inclusief verklaringen trend en afwijkingen.

2005

Door gestructureerd maandelijks overleg met de financieel adviseur worden afwijkingen eerder voorzien/bijgestuurd.

RVB

Controle Opbrengst-verantwoording

 

2005

Controle AO/IC zal plaatsvinden

5.2

 

 

 

 

 

Automatisering GWS4all

Onderdelen van de uitwerking zijn:

·      Ontwikkelen testset;

·      Inrichten applicatiebeheer incl. functiescheiding;

·      Toegangsbeveiliging;

·      Wijzigingsbeheer (managementrapportages);

·      Beheersen risico’s rechtstreeks muteren.

Niet gereed

Mei 2005:

Vooralsnog heeft de tijd ontbroken om nadere actie te ondernemen.

Muteren in database wordt meegenomen in het gemeentebrede project.

5.3

 

 

 

 

 

Managementrap-portages belastingen

Verder ontwikkelen gestructureerde managementrapportage ter sturing en beheersing van processen en voor het afleggen van verantwoording.De opbrengsten worden sinds 2003 per kwartaal gerapporteerd aan de afnemende vakteams en op hoofdlijnen via de kwartaalrapportage van de sector. In 2004 is gestart met een maandelijkse (cijfermatige) rapportage.

Doorlo-pend

De projectgroep managementinformatie draagt zorg voor het verder structureren van de informatie en de verbetering van de impromptulijsten. 

 

Functiescheiding belastingen m.b.t. informatiesysteem

.innen de programmatuur aanwezige competentietabel laten aansluiten op in de organisatie aanwezige functiescheiding.

Juni 2005

Competentietabel is aangepast naar de functiebeschrijvingen en –scheidingen. Volledig uitgerold in juni 2005

RVB

Aansluiting waarde objecten/aanslagen/opbrengsten

Nader verfijnen gericht op een meer nauwkeurige aansluiting. Mutaties voor management en accountant transparant maken. Aanpassing programmatuur. Specifiek voor de dwanginvordering procedures opstellen voor de afstemming met de debiteurenadministratie.

2005

Lijsten m.b.t. het standenregister zijn ontwikkeld. Er vindt nog een controle plaats of de lijsten volledig zijn. De lijst met verschillen WOZ-TAX is gereed. Het on-line kunnen raadplegen van het subsysteem van het externe deurwaarderskantoor wordt t/m juli 2005 getest. Hierdoor ontstaat er een beter zicht op de administratie van de deurwaarder en kan de aansluiting tussen de subsystemen worden verbeterd.

9.

 

Adviezen Jaarrekening 2004

 

 

 

 

1.   ambitie/tempo aanpak rechtmatigheidsbeheer bespreken

 

Het Plan van Aanpak is aan de commissie voorgelegd. Kan besproken worden in sept./okt.  Een extra invalshoek daarbij is de afstemming van de commissie met de (nieuwe) accountant.

 

 

2.   Voortgangsrapportage Plan van aanpak

 

Kan in de commissie afgesproken worden.

 

 

3.   Nadere afspraken over terugmeldingen naar de gemeenteraad indien een raadsbesluit teruggedraaid moet worden.

 

Het college doet een voorstel voor de commissie van sept/okt.

 

 

4.   Aanpassing systematiek budgetoverhevelingen

 

Wordt meegenomen in 3.

 

 

5.   Inzicht begrotingstotalen

 

Het overzicht wordt daarop aangepast in de rekening 2005

 

 

6.   Toelichting/specificatie verschillen

 

Loopt gelijk op met de ontwikkeling van de Programmabegroting. Wordt meegenomen in 3.

 

 

7.   Afspraken over begrotingsrechtmatigheid

 

Wordt meegenomen in 3.

 

 

8.   Inzicht in investeringen i.r.t. de begroting

 

Indeling PB en jaarrekening wordt gelijkgeschakeld

 

 

9.   Inzicht in reserves

 

Wordt meegenomen

 

 

10.                           Verbetermaatregelen beheersorganisatie

 

Zie eerder bij het accountantsgedeelte.