Subsidiescan

 

 

Gemeente Delft

 

 

 

 

                 


Inhoudsopgave

1. Plannen in Delft  3

2. Aanleiding opzet subsidiescan   4

3. Huidige Structuur in Delft  4

3.1     Risico’s  4

3.2     Benodigde expertise  5

4. Voorgestelde aanvullende structuur  5

5.Risico’s en administratieve belasting   7

6. Subsidiepunt  8

6.1     Taken Subsidiepunt  8

6.2     Beleidskader Subsidiepunt  10

7. Scan programmabegroting Delft  10

7.1     De programma’s nader belicht  10

7.2     De gemeente Delft als partner in aanvragen  11

8. Potentiële regelingen  voor Delft  13

8.1     De huidige Europese Structuurfondsen  13

8.2     De nieuwe Europese Structuurfondsen 2007 – 2013  14

8.3     Andere EU regelingen  16

8.4     Landelijke regelingen  18

8.5     Provinciale regelingen  19

8.6     Fondsen en sponsoring  19

9. Conclusies en aanbevelingen   19

Bijlage 1 Scan programmabegroting Delft  21

Bijlage 2 Provincie Zuid-Holland EU programma’s  40


 

1. Plannen in Delft

 

 

o                           Renovatie en nieuwbouw Poptahof

o                           Project Spoorzone (incl. nieuwbouw stadhuis)

o                           Ontwikkeling Harnaschpolder

o                           Nieuwbouw Reinier de Graaf

o                           Bouw Delfts aardewerkcentrum

o                           Doorontwikkeling technopolis

o                           Nieuwbouw Combiwerk

o                           Amateur-kunstencentrum

o                           7 x buurtgezondheidscentrum

o                           Inhaalslag onderhoud bruggen en wegen

o                           Binnenstad investeringen

o                           Trekkenwand in de Veste

o                           Renovatie sporthal Tanthof

o                           Herontwikkeling Zuidpolder

o                           Revitalisering Schie oevers

o                           Nieuwbouw gemeentearchief

o                           Nieuwbouw brandweerkazerne

o                           Aanpak Vrije Academie voor de kunsten VAK

 

·         De stad staat voor een forse efficiencyslag (betere dienstverlening met minder mensen en meer taken met minder geld). Deze efficiencyslag is recent gestart en zal in de komende jaren doorgezet worden.

 

·         De stad heeft een ambitieus meerjarenplan opgesteld waarin substantieel meer banen en meer bedrijven moeten worden aangetrokken. De huidige dalende trend zal dan moeten worden omgebogen.

 

Een drieslag die het uiterste zal vergen van het bestuur, het management en het ambtelijke apparaat. De investering gaat gepaard met een fors beslag op de gemeentelijke middelen. De reguliere financieringsinstrumenten (algemene uitkering, specifieke uitkeringen, inzet vanuit eigen exploitatie en vanuit de huidige reserves) is in kaart gebracht. De structurele financieringsstromen zullen bepaald niet gaan toenemen. Meer taken, minder geld. Een mogelijk onderbenut financieringsinstrument betreft het verkrijgen van derdengelden. Inkomsten vanuit derdengelden zijn per definitie incidenteel maar kunnen wel degelijk een substantieel onderdeel van de financieringstroom worden. Deze subsidiescan geeft antwoord op de vraag of  een beleidsintensivering mogelijk is en zo ja, hoe dat dan in de beheer en organisatiestructuur kan worden vastgelegd.

 

Het gaat dan om:

-         subsidieprogramma’s van de provincie Zuid-Holland

-         specifieke subsidieprogramma’s van ministeries

-         EU programma’s

 

Daarnaast kan de Gemeente Delft ook actief deelnemen en soms ook faciliteren in subsidieprojecten van Delftse instellingen en bedrijven.

 

 

2. Aanleiding opzet subsidiescan

 

De aanleiding voor het doen van een scan is de door de raad ingediende motie bij de behandeling van de Startnotitie Bezuinigingen (dec. 2003), waarbij het college verzocht is om te onderzoeken welke kansen en mogelijkheden er zijn voor de gemeente Delft om EU subsidies aan te vragen.

De relevante provinciale en rijksinstrumenten zijn in de scan meegenomen.

 

De opdracht is als volgt geformuleerd:

-         Onderzoek de kansen en mogelijkheden die er zijn voor de gemeente Delft om EU subsidies aan te vragen;

-         Onderzoek de kansen en mogelijkheden van overige subsidies (provincies en Rijk)

 

Hierbij is als nevendoelstelling geformuleerd:

-         Wat heeft Delft in de afgelopen jaren aan “derdengelden” verworven;

-         Inventariseer de risico’s bij het verwerven en beheren van derdengelden;

-         Lever bouwstenen aan voor een effectief controlesysteem gericht op beheersing van de risico’s en waarborging van een rechtmatige besteding van gelden.

 

De gemeente Delft heeft Haute Finance en raadgevend Bureau Het Grote Oost gevraagd om de subsidiescan op te stellen. De scan is tot stand gekomen door een aantal gesprekken (gemeentecontroller, clustercontrollers, beleidsmedewerkers, projectleiders, en het sectormanagement van de meest gerede sectoren)  en desk research. Deze scan is één van de producten van de opdracht. Er volgen nog enkele gerichte presentaties in augustus/september 2005.

 

3. Huidige Structuur in Delft

 

De gemeente Delft kent een decentrale managementstructuur. De verantwoordelijkheid voor een gesubsidieerd project dat wordt uitgevoerd in één van de clusters / sectoren ligt bij het lijnmanagement (budgethouder/budgetbeheerder). Hiermee ligt de verantwoordelijkheid voor het tijdig en juist rapporteren over activiteiten en kosten ook bij de budgetbeheerder. Door de accountant van de gemeente Delft is bij de management letter over de jaarrekening 2003 en 2004[1] aangegeven dat de verantwoording rondom gesubsidieerde projecten beter kan.

 

De centrale stafafdeling Strategie & Control houdt globaal toezicht op de voortgang via het reguliere P&C-proces en richt zich niet specifiek op de verantwoording over subsidies. De sectorcontroller WIZ is betrokken bij de organisatorische inbedding van mogelijke ESF-subsidiëring in kader reďntegratie, de clustercontroller Wijk-/stadszaken is betrokken bij een aantal specifieke projecten waarvoor recent Europese subsidies zijn toegekend.

 

De financieel adviseurs van het cluster middelen zijn niet pro-actief betrokken bij de afwikkeling/uitvoering van de subsidieprojecten, ook zij volgen dit globaal via het reguliere P&C-proces. De afdeling Interne Controle van het cluster Middelen is niet pro-actief betrokken bij gesubsidieerde projecten. Wel heeft deze afdeling in 2004 advies aan het GMT uitgebracht over de instelling van een subsidiepunt per cluster, en bestaat ook de mogelijkheid om in het interne controleprogramma te benoemen dat er procesaudits uitgevoerd onderwerpen m.b.t. de subsidiëring door externen.

 

3.1             Risico’s

De gemeente Delft is in het verleden subsidies misgelopen vanwege:

a.      de wel aangevraagde en beschikte subsidies die door verkeerd of te traag  handelen voor minder dan 100% worden afgerekend. Het gaat hierbij om enkele tonnen.

b.      niet aangevraagde subsidies die wel aangevraagd hadden kunnen worden. Een inschatting van de hoogte van deze subsidies is niet te geven. Alleen voor ESF had er mogelijk een kleine miljoen Euro aan subsidie kunnen worden aangevraagd.

 

Een risico voor de verstrekte subsidies is, dat als er onvoldoende toezicht (vanuit het concern) plaatsvindt op de doelmatigheid en rechtmatigheid van de besteding van de subsidiegelden bijdragen moeten worden terugbetaald.

 

Uit een in 2004 uitgevoerd intern onderzoek door de gemeente Delft van AO/IC bleken de volgende financiële rechtmatigheidrisico’s aanwezig:

§         Protocol van subsidieverstrekker wordt niet nageleefd (inclusief verstrekking financiële gegevens)

§         Documentatie moet achteraf worden gereproduceerd

§         Afrekening wordt pas gestuurd na ontvangst aanmaning, de periode om een gedegen verantwoording op te stellen wordt daarmee flink ingekort

§         De accountant heeft hierdoor ook weinig tijd; wordt niet op tijd ingeschakeld

 

De oorzaak van deze risico’s is deels gelegen in het integraal management principe dat wordt gehanteerd. Er wordt veel aandacht besteed aan de inhoud van projecten en de voortgang ervan, maar er wordt onvoldoende aandacht besteed aan financieel beheer en verantwoording.

 

De kosten zijn door dit soort situaties hoger, denk aan de inschakeling van een accountant waarbij een project nog geen goede verantwoording heeft opgesteld en waardoor gegevens moeten worden gereproduceerd. De tijdsinvestering die een accountant in deze situatie nodig heeft is vanzelfsprekend vele malen hoger dan bij een gedegen verantwoording.

 

Overzicht gesubsidieerde projecten

De gemeente Delft heeft begin 2005 een overzicht laten opstellen met alle projecten waarbij een “bijzondere” accountantsverklaring moet worden gevoegd. Duidelijk is dat er een redelijk aantal extern gesubsidieerde projecten en/of programma’s binnen de gemeente Delft bij verschillende clusters / sectoren worden uitgevoerd. Aangezien vrijwel alle subsidies verschillende verantwoordingseisen, administratievoorschriften en indieningtermijn kennen is de verantwoording van elk separaat project bijna maatwerk. Elk cluster / sector binnen de gemeente Delft pakt dit op haar eigen manier op.

 

3.2             Benodigde expertise

De expertise die nodig is voor het aanvragen van subsidies en het ontwikkelen van subsidie aanvragen alsmede de verantwoording over verschillende subsidies is gedeeltelijk aanwezig bij de gemeente, doch wel versnipperd. Zo wordt er momenteel expertise opgebouwd met ESF-subsidies (Europese Sociaal Fonds) en bestaat er reeds expertise op het gebied van INTERREG (Europese Structuurfondsgelden). Laatstgenoemde subsidiestroom is redelijk complex: Delft draagt de eindverantwoording van een project met meerdere (buitenlandse) partijen waarbij 2 keer per jaar moet worden verantwoord (zowel inhoudelijk als financieel).

 

Met name bij het cluster Wijk- en stadszaken is  veel kennis en ervaring met de uitvoering en verantwoording van subsidies.

 

Bij trajecten als INTERREG en ESF zijn de desbetreffende controllers rechtstreeks betrokken. De centrale stafafdeling Strategie&control is in deze gevallen goed op de hoogte en kan ook pro-actief reageren en bijvoorbeeld tijdig afdeling IC inschakelen en risico’s inschatten. Mogelijke keerzijde is dat de controllers “te dicht” op de uitvoering zitten en daardoor hun reguliere controletaak vanuit de centrale stafafdeling niet optimaal kunnen uitvoeren (tijdsdruk, maar ook mogelijk een probleem uit hoofde van hun functie).

 

4. Voorgestelde aanvullende structuur

 

Uit het voorgaande kan worden opgemaakt dat de gemeente Delft op weg is om in ieder geval het beheer van de diverse subsidies te verbeteren. Daarbij is een grote rol weggelegd voor met name de budgethouders en beheerders. Zowel op het vlak van signaleren en benutten van kansen om subsidie voor projecten aan te vragen als voor de verantwoording, monitoring en afrekening. Daarnaast wil Delft de externe subsidiëring intensiveren, dit vereist o.i. een versterking van de beheerstructuur.

 

Ook al is een fors aantal zaken in een proces beschreven, uiteindelijk zullen niet de beschrijvingen zelf het werk moeten doen, maar juist de mensen. De vraag is of budgetbeheerders en budgetuitvoerders voldoende tijd, maar zeer zeker ook de juiste kennis hebben om de benodigde aandacht te geven aan alle zaken die in de procesgang staan beschreven. Bovendien ontbreekt het door de gedecentraliseerde managementstructuur aan concern overzicht en synergie in de combinatie van de opgebouwde kennis en ervaring bij de verschillende clusters.

 

Oplossingsrichtingen:

 

a.      In ieder geval is belangrijk dat bij grotere subsidietrajecten een scheiding wordt aangebracht tussen de projectleiding en de projectcontrol. Projectleiding wordt ingevuld door het desbetreffende cluster, projectcontrol door een (assistent) controller in samenwerking ook met de financieel adviseur van de betreffende sector.

b.      Concernoverzicht opbouwen door “inbedding” van informatiestroom van clusters en sectoren aan concern[2] via “reguliere” P&C cyclus. Om een voorbeeld te geven: bij de sector WIZ is een persoon aangewezen om periodiek de voortgang, deadlines e.d. te bewaken en daarover aan het management te rapporteren.

c.      Kennis en ervaring overdragen aan elkaar en ook afspraken maken over de voortgang door regulier overleg tussen budgetbeheerders / houders, controllers en de financieel adviseurs.

d.      Gecombineerde oplossing: Subsidiepunt (gemeentebreed centraal geplaatst). Dit adviespunt dient voor een beperkte duur te bestaan; zodanig dat alle clusters goed op de hoogte zijn, pro actief reageren op kansen voor subsidie en relevante kennis en ervaring hebben opgebouwd.

 

 

Het is niet de opzet de Delftse gemeentelijke organisatie structureel uit te breiden met een Subsidiepunt. Doelstelling van het Subsidiepunt is om zichzelf overbodig te maken. De werkwijze en aanpak zal op termijn (gedacht wordt aan drie jaar) onderdeel moeten worden van de gedecentraliseerde managementstructuur.

 


5.Risico’s en administratieve belasting

 

In dit hoofdstuk worden de risico’s en de administratieve belasting van (Europese) subsidieregelingen belicht. Het is echter niet mogelijk een gemiddelde inzet van menskracht weer te geven en de daaraan gelieerde administratieve capaciteit per subsidieregeling. Er zijn teveel variabelen die van invloed zijn op capaciteit en risico’s, zelfs binnen een en hetzelfde programma. Het is van belang om, zeker bij wat grotere projecten, een projectcontroller aan te wijzen (naast de projectleiding).

 

De variabelen die van invloed zijn op de in te zetten capaciteit:

§         De grootte van het project:

o         hoogte van de kosten,

o        de hoeveelheid partners in het project;

§         Transparante administratievoorschriften (meerdere interpretaties) en controleprotocollen;

§         Betrokkenheid van de gemeente Delft: als trekker of als partner.

Als trekker zal de gemeente meer capaciteit moeten inzetten om de andere partners aan te sturen en rapportages te controleren en consolideren;

§         Betrokkenheid van organisatieonderdelen van de gemeente Delft: hoe meer clusters hoe gecompliceerder.

 

Bij in te zetten capaciteit dient altijd onderscheid te worden gemaakt in:

§         Capaciteit voor projectleiding

§         Capaciteit voor financiële administratie

§         Capaciteit voor control (AO/IC, projectcontrol en tussentijdse financiële verantwoording)

 

De variabelen die van invloed zijn op de risico’s zijn deels dezelfde als bij de variabelen die betrekking hebben op de in te zetten capaciteit:

§         Grootte van het project in kosten en partners:

Meestal geldt dat hoe hoger de kosten, hoe meer facturen hoe groter de kans op onrechtmatige of ondoelmatige betalingen;

§         Transparantie administratievoorschriften:

Hoe onduidelijker, des te vaker zal voorkomen dat er twijfel bestaat over de subsidiabiliteit van kosten.

§         Trekker of partner:

Als Delft partner is, is van belang of de instructies van de trekkende partij helder genoeg zijn. Als de gemeente zelf trekker zou zijn worden weliswaar risico’s “doorgedelegeerd” (normale gang van zaken), maar eerste aanspreekpunt blijft de trekkende partij die eventuele terugbetalingen door partners in haar project als eerste moet opvangen.

§         Gebruik van kasstelsel door subsidieverstrekker in relatie tot uitputting van de budgetten op jaarbasis in meerjarige projecten.

 

Bij elk project waarvoor de gemeente Delft een projectvoorstel voor subsidie wil indienen moet daarom al aan de voorkant aandacht worden besteed aan de genoemde variabelen. In paragraaf 6.2 zijn de vragen genoemd die voorafgaande aan het besluit om een project voor subsidie in te dienen beantwoord moeten worden.


6. Subsidiepunt

Vanuit een centraal punt, hierna te noemen Subsidiepunt, binnen de gemeente Delft worden kansen om subsidies aan te vragen voor relevante Delftse projecten gesignaleerd. Tevens wordt vanuit dit punt ondersteuning geboden bij het opstellen van een aanvraag (inclusief het zoeken naar de juiste partners bij de opzet van een consortium) en worden relevante sectoren ondersteund bij de inrichting van het projectmanagement en het financiële beheer van het bewuste project. Feitelijke verantwoordelijkheid blijft echter bij het lijnmanagement. Daar waar er geen expertise aanwezig is wordt dit vanuit het Subsidiepunt opgebouwd.

 

Hierdoor ontstaat een concernoverzicht en wordt op een centrale plek in de organisatie bijgehouden waar welke expertise aanwezig is.

 

Vakteam Strategie & Control van de centrale staf monitort de voortgang via het reguliere P&C-proces. Aanbevolen wordt de (assistent) controllers als ook de financieel adviseurs van een bij een gesubsidieerd project betrokken cluster nadrukkelijk te betrekken bij de inrichting van de organisatie rondom een dergelijk project; uiteraard in samenspraak met het voorgestelde Subsidiepunt en tevens in overeenstemming met de procesgang subsidies die door de gemeente is beschreven.

 

De afdeling AO/IC binnen het cluster Middelen treedt, daar waar mogelijk/nodig, op als internal auditor. Daar waar nodig wordt een externe accountant ingeschakeld voor een verklaring over de (eind)verantwoording.

6.1            Taken Subsidiepunt

Het Subsidiepunt heeft de volgende taken:

 

A. Signaleren en identificeren van kansen om subsidie aan te vragen of deel te nemen in subsidiegerelateerde projecten.

 

Er zijn honderden verschillende subsidieregelingen die interessant kunnen zijn voor een Delftse actie. Het vergt een behoorlijke investering in kennis en tijd om deze subsidie-informatie te scannen en te screenen op potentials en deze zodanig inhoudelijk te koppelen aan beleidsplannen dat met een grote kans op succes subsidieaanvragen en projectvoorstellen kunnen worden ingediend. Toch is een dergelijke investering nodig om niet altijd te worden geconfronteerd met last-minute opportunities en last-minute acties. Er zal een databank moeten worden opgezet waarin regelingen en publicaties worden bijgehouden. Deze signalering- en identificatiefunctie kan (deels) extern worden ingehuurd. Er zijn diverse (deels gratis) digitale abonnementen naast de bestaande vakliteratuur. Bij het laatste moet worden gedacht aan de staatscourant, EU publicaties, binnenlands bestuur etc. Als de relevante informatie en publicaties op de juiste wijze wordt verzameld en doorgezet naar de linking-pin in de verschillende clusters ontstaat een adequaat kennisniveau over de potentiële regelingen en de daarbij veelal gehanteerde tendersystematiek.

 

 


B. Bepalen van rol bij aanvragen van subsidie

 

Belangrijk bij het indienen van nieuwe subsidieaanvragen is om vooraf goed na te denken over de organisatie van het project; zowel in inhoudelijke als in financieel beheersmatige zin. Het Subsidiepunt toetst projectideeën en concrete projectvoorstellen op de volgende aandachtspunten (waarbij wordt opgemerkt dat een aantal van deze aandachtspunten ook door anderen opgepakt kunnen worden zoals een assistent controller)

§         Past het project in het gemeentelijke beleid?

§         Wat is de mate van detail voor wat betreft inhoudelijke en financiële verantwoording en kan dat intracomptabel worden georganiseerd?

§         Hoe vaak op jaarbasis moet worden gerapporteerd?

§         Moeten de tussentijdse rapportages zijn voorzien van een onafhankelijke accountantsverklaring of mag het ook een verklaring zijn van een “interne” auditor?

§         Moet Delft in een project een trekkersrol vervullen (betere beďnvloeding op de koers / doelstellingen van een project) of kan Delft volstaan met een rol als partner?

§         Hoeveel tijd moet de financiële administratie ramen om het project financieel te kunnen beheren?

§         Hoeveel tijd moet afdeling interne controle ramen voor controle op het project?

§         Is er voldoende capaciteit binnen de gemeente aanwezig om het project uit te voeren

§         Zijn er voldoende (cofinanciering)middelen aanwezig?

§         Welke risico’s loopt de gemeente Delft (betrouwbare partners, duidelijkheid in administratievoorschriften subsidieverstrekker, uitvoerbaarheid van het project in relatie tot uitputting)?

 

Een checklist kan hierbij als hulpmiddel worden ontwikkeld.

 

 

C. Bepalen van rol bij uitvoeren van subsidie

 

Denk aan ondersteuning / adviseren van budgetbeheerder en uitvoerder, informeren/ afstemmen met controller, financieel adviseur, en afdeling AO/IC. Betrokken bij verantwoording en fungerend als “coach” voor projectleiders wanneer het gaat om beheer en verantwoording. Het Subsidiepunt kan ook in de uitvoering een rol hebben indien bijvoorbeeld zaken moeten worden vlotgetrokken.

 

 

D. Concernoverzicht en monitoring

 

Het opstellen van concernoverzichten met informatie over uitputting, voortgang, risico’s en kosten / baten. Het Subsidiepunt levert een bijdrage aan actualisatie van procesbeschrijvingen.

 

In vrijwel alle gevallen dient er een “project” te worden aangemaakt bij de financiële administratie, want de financiële verantwoording is gebaseerd op de formele informatie die bij vakteam financiën wordt vastgelegd. Goede communicatie tussen het Subsidiepunt en de financiële administratie levert een bijdrage aan actueel houden van overzichten van lopende projecten en eventueel nieuwe projecten waar een Subsidiepunt (onverhoopt) geen weet van heeft.

 


E. Kennisvergaring, uitwisseling en overdracht

Het Subsidiepunt initieert reguliere bijeenkomsten met projectleiders, budgetbeheerders, financieel adviseurs met als doel kennisuitwisseling. Het verzamelen van kennis met betrekking tot subsidieprogramma’s en specifiek voor beheer en verantwoording (best practices, checklists, model verantwoording). En uiteraard de kennis beschikbaar maken voor de organisatie (intranet). Dit kennisvliegwiel wordt gevoed en geďntensiveerd door inzet van experts en ervaringsdeskundigen vanuit andere projecten en/of organisaties.

 

6.2            Beleidskader Subsidiepunt

 

A. Subsidieverwerving houdt de organisatie scherp

 

Het is van belang om te constateren dat een actief beleid op het verwerven van derdengelden niet betekent dat er in alle gevallen direct geld verdiend wordt. Immers:

-         subsidieverwerving vergt voorinvesteringen (die overigens ook in bepaalde gevallen weer als projectvoorbereidingskosten vergoed kunnen worden);

-         subsidieregelingen vereisen vrijwel altijd cofinanciering;

-         subsidieprojecten vereisen gerichte monitoring, management en control;

-         subsidieverantwoording loopt vrijwel nooit synchroon aan de P&C cyclus;

 

Behalve om financiële redenen is het ook om andere redenen waard om in subsidieprojecten te investeren:

-          deelnemen in subsidieprojecten dwingt de organisatie en haar medewerkers tot innovatie en creativiteit;

-         samenwerken in consortia verbreedt de visie en verdiept het netwerk van medewerkers en gemeente;

-         subsidies kunnen bestaand en voorgenomen beleid versterken en versnellen;

 

Kortom actief inzetten op het verwerven van derdengelden leidt uiteindelijk tot meer slagvaardigheid en grotere personele betrokkenheid.

 

B. Subsidieverwerving vereist investering in personeel en cultuuromslag

 

Om subsidieverwerving ook daadwerkelijk te laten slagen is het noodzakelijk om de beheer en controlcyclus goed te organiseren. Daarnaast is het net zo belangrijk om voldoende commitment te verkrijgen van de Delftse ambtenaar.

 

- investering in personeel

Subsidieprojecten komen meestal naast of bovenop de bestaande werkzaamheden. De vereiste extra tijdsinvestering gaat bijna nooit vergezeld met een gelijke ondersteuning in uren (in uitbreiding van de betreffende ambtenaar of andere FTE’s) De meeste subsidieprojecten maken dit echter wel mogelijk. Vanuit het Subsidiepunt kan een pool van interne en externe medewerkers worden gevormd die deze extra tijdsinvestering kunnen leveren.

 

- cultuuromslag

Actieve deelname in het verwerven van derdengelden (hetzij als aanvrager, hetzij als partner) moet worden beloond. Hiertoe kan een incentive-systeem worden ontwikkeld. Deelname aan subsidieprojecten vergt vaak een extra investering in tijd om expertise te vergaren en te verspreiden. Een werkgever moet dat stimuleren. Dat kan door incentives in tijd, geld of andere vormen/uitingen van waardering. Dit laatste is in overheidsland nog vaak onderbelicht. Eerder vindt het tegenovergestelde plaats. Uitwisselingen worden door niet-participanten bijvoorbeeld vaak gezien als snoepreisjes. De hiërarchie binnen een gemeentelijke organisatie en de daarbij ingesleten omgangsvormen zijn bijna nooit inpasbaar binnen incidentele organisaties rond subsidieprojecten. Het zijn cultuuraspecten die aandacht vereisen bij een actief subsidieverwervingsbeleid.

 

7. Scan programmabegroting Delft

7.1             De programma’s nader belicht

De onderstaande programma’s zijn (op basis van de Programmabegroting 2005-2008) gescand op subsidiemogelijkheden.

Deze regelingen worden vervolgens kort belicht in hoofdstuk 8.

 

7.1 Dienstverlening

7.2 Werk, inkomen en zorg

7.3 Integratie en activering

7.4 Jeugd en onderwijs

7.5 Wijkaanpak en wonen

7.6 Welzijn

7.7 Binnenstad

7.8 Duurzaamheid

7.9 Kennisstad en economie

7.10 Cultuur

7.11 Veiligheid

7.12 Stedelijke projecten

7.13 Bestuur en organisatie

 

De scan bestaat uit 15 Excel werkbladen die als bijlage 1 zijn bijgevoegd.     

 

7.2             De gemeente Delft als partner in aanvragen

 

 

Naast de regelingen die specifiek zijn gericht op de primaire beleidsvelden van de gemeente Delft en waarin Delft ook als hoofdaanvrager fungeert zijn er ook vele regelingen die zich richten op de profit-sector (met name MKB regelingen) en instellingen/organisaties in de non-profit sector (onderwijs, zorg, welzijn etc) De gemeente Delft kan naast een beleidsimpuls in de verwerving van derdengelden voor haar eigen beleidsvelden ook een belangrijke initiërende rol spelen in de verwerving van deze derdengelden voor het MKB binnen de gemeente en de zorg- en onderwijsinstellingen binnen Delft.

 

Bij een groeiend aantal regelingen wordt een gerichte en in een consortium vastgelegde samenwerking vereist tussen profit en non-profit instellingen. Daarnaast wordt in deze regelingen ook steeds meer een beroep gedaan op cofinanciering. Tenslotte wordt vastleggen en brede verspreiding van projectresultaten steeds belangrijker. Delft heeft de centrale organisatie van het MKB binnen haar grenzen en heeft met de TU Delft een kenniscentrum van Europees formaat. 

 

Inzet van het subsidiepunt in dit verband kan zijn:

 

De gemeente Delft kan ook als subsidiepoort fungeren voor ESF aanvragen voor bijv. de zorg- en welzijnsinstellingen, inmiddels speelt Delft een bemiddelende/faciliterend rol voor ESF-subsidieaanvragen van de Stichting Maatzorg en de Stichting Pieter van Foreest, maar dit zou zich nog breder kunnen uitstrekken ook bijvoorbeeld naar het CWI.

 

Het opzetten en ontwikkelen van een bredere samenwerkingsstructuur vergt een forse investering in tijd en middelen. Het moge duidelijk zijn dat pas op termijn kan worden geoogst. Willekeurig gekozen voorbeelden van regelingen die zich lenen voor samenwerkingsprojecten zijn:

 

Daarnaast kan mede op initiatief vanuit het Subsidiepunt actief worden ingezet op MKB deelname aan:


Een actieve ondersteuning bij het informeren en verwerven van derdengelden voor Delftse profit en non-profit organisaties verbetert het lokale en regionale ondernemersklimaat. Een verdieping van de samenwerking leidt tot meer begrip en levert een kwaliteitsimpuls voor de betrokken organisaties en bedrijven.

Er zal wel rekening moeten worden gehouden met een grotere vraag naar gemeentelijke cofinanciering in projecten en meer verzoeken om als hoofdaanvrager te fungeren.


8. Potentiële regelingen  voor Delft 

 

In dit hoofdstuk worden de concrete mogelijkheden benoemd met een onderverdeling naar de huidige Europese Structuurfondsen, de nieuwe fondsen vanaf 2007 tot en met 2013, de overige Europese fondsen en de landelijke en provinciale regelingen.

8.1             De huidige Europese Structuurfondsen

 

Binnen het lopende programma van de Europese structuurfondsen lenen onderstaande regelingen/projecten zich voor een nadere beschouwing:

 

a.     INTERREG 3B NWE en Noordzee

Voor beide programma’s is de laatste oproep voor projecten gelanceerd. Het is te laat om nu nog nieuwe projecten op te starten. Ook het meedoen aan projecten die voor deze laatste oproep worden ontwikkeld is te kort dag. Mogelijk dat er door uitgestelde financiële committments nog middelen vrijkomen voor kortlopende projecten in 2006 en 2007. 

 

b.     ESF projecten

Delft oriënteert zich weer op de mogelijkheden van ESF projectaanvragen. Het organisatie-onderdeel DIM is bezig met het ESF-proof maken van de sector WIZ, die vorm zal geven aan een ESF-3 project. Op kleine schaal wordt vervolgens weer ESF-3 ervaring opgebouwd. Naast de ‘reguliere’ ESF-3 gericht op reďntegratie naar de arbeidsmarkt van werkzoekenden zijn er echter nog meer mogelijkheden op het terrein van ESF.

 

Gedacht kan worden aan:

 

Om de ESF mogelijkheden en de daarbij benodigde organisatievorm verder te duiden is een aparte bijeenkomst met de meest betrokken programmamanagers en controllers nodig. Hierbij zullen wij een presentatie verzorgen.

 

De huidige ESF regeling loopt af in december 2007. Aanvragen kunnen nog worden ingediend tot juni 2006. In de nieuwe begrotingsperiode van de EU (2007-2013) zal het ESF voor NL een belangrijk arbeidsmarktinstrument blijven. Opgebouwde kennis en expertise in Delft blijft dus inzetbaar in de komende jaren.


8.2             De nieuwe Europese Structuurfondsen 2007 – 2013

 

In dit hoofdstuk wordt een beeld geschetst van de voorstellen voor het nieuwe cohesiebeleid voor de periode 2007-2013. Dit beeld is gebaseerd op de voorstellen die de Commissie heeft gepresenteerd in haar conceptverordeningen voor de Structuurfondsen in de periode 2007-2013. Tot slot van dit hoofdstuk worden mogelijke aanknopingspunten voor Delft weergegeven.

 

In de nieuwe periode worden drie doelstellingen nagestreefd met het cohesiebeleid:

a.      Doelstelling 1: convergentie;                                                  

b.      Doelstelling 2: regionaal concurrentievermogen en werkgelegenheid;

c.      Doelstelling 3: Europese territoriale samenwerking.

 

Doelstelling 1 (Convergentie) nieuwe periode ligt dicht bij de doelstelling 1 oude periode, waarin op dit moment in Nederland alleen de provincie Flevoland een rol speelt met een ‘phasing out’ programma. Voor de komende periode zal doelstelling 1 nieuwe stijl niet meer van belang zijn voor Nederland. Hierop wordt in deze notitie verder dan ook niet ingegaan.

 

Doelstellingen 2 en 3 zijn wel van belang voor Nederland. De zogenaamde Communautaire Initiatieven (INTERREG, URBAN etc.) zijn nu geďntegreerd in doelstellingen 2 en 3.

 

Binnen doelstelling 2 kunnen de activiteiten gefinancierd worden uit 2 fondsen, namelijk het EFRO (Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) en het ESF (Europees Sociaal Fonds).

 

In verband met uit het EFRO te financieren zaken legt de Commissie de nadruk op een drietal inhoudelijke thema’s, te weten: Innovatie en kenniseconomie, milieu en externe veiligheid en toegankelijkheid en ICT.

 

Bij de acties die uit het ESF worden gefinancierd (hetzij via een nationaal programma zoals nu, hetzij via geconcentreerde inzet op regionaal niveau) gaat het er vooral om het aanpassingsvermogen van werknemers en ondernemingen te bevorderen, alsmede het ontwikkelen van arbeidsmarkten gericht op sociale insluiting. Uit ESF gefinancierde acties dienen bovendien te zijn gebaseerd op de Europese werkgelegenheidsstrategie.

 

 

Figuur 7        Cohesiebeleid 2007-2013: verdeling over de doelstellingen in miljarden euro

                   (bron: EC, DG Regionaal beleid)

 

Tenslotte is voor Nederland doelstelling 3 van belang. Doelstelling 3 kan worden gezien als een voortzetting van het huidige communautair initiatief INTERREG III. Ook in de nieuwe situatie zullen drie luiken naar voren komen: grensoverschrijdende samenwerking, transnationale samenwerking en interregionale samenwerking. Voor Delft zijn alleen de laatste twee programma’s relevant. Voor wat betreft thema’s wordt in het transnationale programma ingezet op innovatie, milieu en risicopreventie, toegankelijkheid en verbindingen en watermanagement. In het interregionale programma kunnen ook samenwerkingsverbanden aan de orde zijn op het gebied van stedelijke ontwikkeling, modernisering van publieke voorzieningen op het gebied van zorg, relatie stad/land en sociale innovatie

 

In de huidige periode is het INTERREG IIIB NWE programma en het INTERREG IIB Noordzee programma van belang voor de regio. Gezien de geografische ligging van Delft en de grensoverschrijdende en transnationale dimensie van veel vraagstukken van de regio kan  continuering van grensoverschrijdende en transnationale samenwerking van groot belang zijn.

 

De Commissie Kok heeft in 2004 de Lissabon-strategie geëvalueerd. De commissie stelde vast dat er weinig progressie heeft plaatsgevonden in de realisatie van de Lissabon-doelstellingen. Er dient volgens de commissie snel, gezamenlijke actie te worden ondernomen op de volgende terreinen:

 

De Europese Unie wil de structuurfondsen inzetten om de Lissabon- en Göteborg-doelstellingen te realiseren. Dit geldt voor alle drie de doelstellingen van het nieuwe Europese structuurbeleid. Vooral de koppeling hierin met kennismaatschappij / kenniseconomie, R&D en Europees werkgelegenheidsbeleid is duidelijk.

 

In Europese context is het zo dat deze Lissabon-strategie een nieuwe impuls heeft gekregen vanuit de Europese Raad van Ministers van maart 2005. Alle lidstaten dienen per medio oktober 2005 een nationaal actieprogramma op te stellen om in nationaal verband een bijdrage te leveren aan de realisatie van de Lissabon-strategie. De inzet vanuit de Structuurfondsen moet hiervan een onderdeel uit gaan maken.

 

 

Afgeronde rechthoek: Het nieuwe cohesiebeleid in een notendop
In het programma voor de nieuwe structuurfondsen worden drie doelstellingen onderscheiden; (1) convergentie, (2) regionale concurrentie en werkgelegenheid en (3) territoriale samenwerking. Voor Nederland zijn doelstelling 2 en 3 relevant. 

Binnen de nieuwe Doelstelling 2 'regionaal concurrentievermogen en werkgelegenheid' zijn door de EU drie thema's benoemd: 
1)	Innovatie en kenniseconomie;
2)	Milieu en externe veiligheid;
3)	Bereikbaarheid en ICT.

De nieuwe Doelstelling 3 ‘territoriale samenwerking’ betreft transnationale, grensoverschrijdende en Europese samenwerking in netwerken (het huidige Interreg).
Bron: Concept Verordeningen 2004-492 en 2004-495.

 

 

 

Omvang van de structuurfondsen 2007-2013

De discussie is nog in volle gang en zekerheden bestaan niet maar een indicatief overzicht van de omvang van de structuurfondsen is wel beschikbaar.

De bedragen beslaan de gehele meerjarenbegrotingperiode:

 

Doelstelling 1 Convergentie beslaat                   264 miljard

Doelstelling 2 Concurrentie beslaat 57,9 miljard

Doelstelling 3 Coöperatie beslaat             13,2 miljard

 

De Nederlandse claim terzake beslaat in totaal 2,8 tot 3,1 miljard.

 

 

Inhoudelijke aanknopingspunten voor Delft zijn:

 

a.      Delft kennisstad (koppeling Lissabonstrategie)

b.      A13 kennisboulevard (koppeling Lissabonstrategie) (wordt zelfs op website gemeente Delft genoemd!). Denk ook aan koppeling TU delft, TNO.

c.      Ontwikkelingen spoorzone en de EU structuurfondsen

d.      Projectontwikkeling in doelstelling 3 op vele terreinen van gemeentelijke zorg 

 

 

In het najaar van 2005 zou een brainstorm kunnen worden georganiseerd over de potenties van de nieuwe structuurfondsen voor Delft. In tegenstelling tot de huidige periode wordt ook Doelstelling 2 interessant voor een stad als Delft. Indien een compromis wordt bereikt over de EU meerjarenbegroting inclusief behoud van Doelstelling 2 kan er van worden uitgegaan dat een bedrag tussen de 2 en 2 1/2 miljard Euro beschikbaar komt voor Nederland. Delft heeft als stad met potentieel een groot innovatief vermogen en een goed ontwikkelde kennissector heel goede mogelijkheden om straks binnen de prioriteiten van Doelstelling 2 en 3 projecten in te dienen.

 

Om succesvol te lobbyen bij regionale en nationale besluitvormers over de toekenning van D2 en D3 middelen is het gewenst om tijdig – lees in 2006 – een positiebepaling gereed te hebben met inzicht in de soort projecten in te dienen in relevante programma’s   

8.3             Andere EU regelingen

Naast de structuurfondsen kent de EU nog andere regelingen die interessant kunnen zijn voor Delft. We noemen er een aantal.

 

a)    Daphne

Daphne is een programma dat zich richt op methodiekontwikkeling die kan worden ingezet in de bestrijding van seksueel geweld, trafficking, huiselijk geweld etc. Elk jaar worden in de 25 EU landen zo’n honderd projecten gefinancierd (tot 75% van de kosten) In 2005 stond daderaanpak centraal. Op lokaal niveau kunnen samenwerkingsprojecten worden opgezet. Er is een call per jaar.

 

b)    Social Inclusion

Social Inclusion is gericht op versterking van de sociale infrastructuur. Een innovatieve aanpak in een lokaal/regionaal consortium gekoppeld aan ISV projecten kunnen een keer per jaar worden ingediend. 

 

c)     EU JEUGD

De EU heeft een brede waaier aan programma’s die zijn gericht op uitwisseling van jongeren. Een deel van deze programma’s zijn gekoppeld aan scholingsinstellingen. Een ander deel kan ook worden bevraagd door zorg/welzijnsinstellingen. Er zijn meerder calls (oproepen) per jaar gericht op verschillende thema’s.

 

d)    KP6 / KP7

Nederland heeft in het Zesde Kaderprogramma EUR 540 miljoen ontvangen. Daarmee is NL netto ontvanger van een EU regeling geworden (meer uitgehaald dan bijgedragen) In KP7 zal dit zonder twijfel verder worden vergroot. Delft is in KP6 als actief met het project SESAC ( 2,9 mln. Subsidie) KP6 was gericht op R&D projecten in genomica, biotechnologie, ICT, nanotechnologie, voedselkwaliteit, voedselveiligheid en duurzame energiesystemen. Samenwerkingsprojecten met TU Delft, TNO en MKB kunnen in KP7 verder worden uitgebouwd.

 

e)    EU CULTUUR

Delft heeft  en de EU heeft een regeling Cultuur. Een projectaanvraag gebouwd op Vermeer kan in de 2006 call van de EU Cultuurregeling kansrijk zijn.

Een projectaanvraag in het kader van deze regeling vergt een intensieve voorbereiding waarbij een brainstormbijeenkomst de aftrap kan vormen.

 

f)      Europees Vluchtelingenfonds

Het EVF financiert projecten die empowerment van vluchtelingen versterkt en terugkeerprojecten stimuleert. Er zijn twee oproepen per jaar.

 

 

8.4             Landelijke regelingen

 

Naast de al eerder in hoofdstuk 7b genoemde regelingen zijn er nog diverse regelingen van ministeries en instellingen als LWI, VNG etc. . Het gaat dan om regelmatig terugkerende regelingen maar ook om incidentele eenmalige regelingen. Ministeries voeren soms regelingen zelf uit (flankerend beleid) maar vaker worden ze uitgevoerd door agentschappen die aan de ministeries zijn gelieerd.

 

MIN EZ zet haar regelingen uit via het Agentschap Senter/Novem en alle expertregelingen bij het agentschap EVD.

 

SZW zet de regelingen uit bij haar Agentschap SZW (ondermeer ESF en EQUAL)

 

MINOCW zet voor veel regelingen het CFI in maar maakt ook gebruik van de andere agentschappen.

Het is zaak om deze regelingen tijdig te sonderen (Staatscourant) en op de hoogte te blijven van publicaties.

 

Soms voeren de ministeries ook zelf regelingen uit We noemen een aantal voorbeelden:

 

a.     MIN VWS

-         BOS regeling (buurt-onderwijs-sport)

o        Er staat nog een call gepland in 2006.

Delft is voorbeeldgemeente als het gaat om dit beleidsveld. De expertise die nu bij sport aanwezig is kan door het Subsidiepunt dieper in de organisatie worden weggezet.

 

b.     MIN OCW

-         Stimuleringsregeling onderwijsinnovatie

-         Regeling Regionale samenwerkingsarrangementen

 

c.      MIN SZW

-         Regeling leeftijdsbewust personeelsbeleid

o        Call was tot 01-06-2005 jl. en het betreft awareness-projecten tot max. 40.000 euro en 100% gesubsidieerd.

-         Stimuleringsregeling flankerend beleid kinderopvang

o        Call was tot 30-06-2005 en betrof projecten tot max. 250.000 euro

-         WWB innovatie projecten

o        Hierin kan bijv. jongerenloket worden ondergebracht

 

d.     MIN VROM

-         ISV2 nieuwe periode.

o        Gekoppeld aan ISV2 zullen regelmatig regelingen worden gepubliceerd die aan ISV2 beleid zijn gekoppeld.

-         Diverse milieu regelingen

 

 

Ř       Het gaat om een brede waaier van reguliere (wederkerende) en incidentele regelingen waar vaak in een relatief korte periode op moet worden gereageerd. Een taak voor het Subsidiepunt.

 

 


8.5             Provinciale regelingen

De provincie Zuid-Holland is naast de wettelijk voorgeschreven taken actief in het arbeidsmarktbeleid, het sociaal beleid en in het stimuleren van kennis en innovatieprojecten (kennisalliantie) De provincie Zuid-Holland voert projecten uit in het kader van EU regelingen EFRO (POP en LEADER+) en is cofinancier bij diverse EQUAL projecten. Zie ook bijlage 2

 

Delft is een actieve partij in deze provinciale regelingen. Delft kennisstad kan als drager fungeren voor EU projecten in de nieuwe begrotingsperiode. EFRO wordt uitgezet door de provincie.

 

Het is heel goed mogelijk dat de rigide NL indeling voor LEADER+ en POP (of de opvolgers daarvan) in de nieuwe programmaperiode van EU wordt losgelaten en ook deze EU financieringsinstrumenten in Delft ingezet kunnen worden.

 

Ř       Het Subsidiepunt zal de bestaande kennis van PZH regelingen dieper in de organisatie weg kunnen zetten.

8.6             Fondsen en sponsoring

Naast subsidieregelingen is er in Nederland ook een veelheid aan fondsen die nationaal, regionaal of lokaal opereren. Er gaat per jaar ruim 200 miljoen om in fondsenland. Een groeiend fenomeen betreft (bedrijfs)sponsoring. Het kan vooral van belang zijn voor instellingen die actief zijn in de zorg, welzijn, sport en cultuur. Het voert in het kader van deze scan te ver om hier uitgebreid op in te gaan. Fondsenwerving en het sponsorverwerving zijn niet direct gemeentelijke taken.

 

Ř       Het Subsidiepunt kan relevante informatie m.b.t. fondsen en sponsoring verzamelen en verstrekken aan Delftse instanties.

 

9. Conclusies en aanbevelingen

 

Algemeen

Delft is op een aantal beleidsvelden actief in het verwerven van derdengelden. Delft laat echter ook kansen liggen. Een inhaalslag gericht op EU gerelateerde financieringsstromen kan tot een forse kapitaalinjectie leiden. Hiertoe moet de organisatie wel EU-proof worden gemaakt. Kansrijke regelingen zijn ESF en Interreg.

 

Quick wins

Mogelijkheden voor Delft om op korte termijn subsidie aan te vragen zijn ESF3, ESF Dagarrangementen en Combinatiefuncties, BOS-impuls (begin 2006), Innovatiearrangementen met ROC en ESF6-januari 2006.

 

Bedragen zijn in dit verband moeilijk te geven, ze zijn immers gerelateerd aan de hoogte van de projectkosten.

 

Beheer en control

§         Bij majeure subsidieprojecten dient er een scheiding aangebracht te worden tussen de projectleiding en de projectcontrol.

 

§         Bij het implementeren van een gesubsidieerd project moet er direct gestart worden met het neerzetten van een projectadministratie zodat ook na een aantal jaren eenvoudig de juiste documenten (o.a. facturen en aanbestedingsdossiers) terug gevonden kunnen worden.

 

 

 

Uitvoering

§         Richt een Subsidiepunt in met de in deze scan genoemde taken. Hierbij moet rekening gehouden worden met de reeds bestaande expertise binnen de organisatie.

 

§         Ontwikkel een incentive-systeem voor subsidieverwerving voor Delftse ambtenaren.

 

§         Ontwikkel een pool van interne en externe medewerkers die ingezet kunnen worden bij de extra werkzaamheden die een groot project met zich meebrengt.

 

 

Financiële consequenties

§         Het Subsidiepunt zal minimaal drie jaar moeten functioneren. Na deze periode kan de opgedane expertise en werkwijze onderdeel worden van de reguliere werkzaamheden. Het Subsidiepunt zal een deel van de benodigde kennis en expertise extern inhuren maar een deel van de beschreven werkzaamheden zal ook door eigen personeel uitgevoerd moeten worden. Er kan worden uitgegaan van een inzet van 2 FTE’s met secretariële ondersteuning.

 

 

Presentatie

De scan zal eind augustus, begin september worden toegelicht aan de hand van een PowerPointPresentatie. Hiertoe worden nog nadere afspraken gemaakt. Voorgesteld wordt:

1.        Presentatie voor bestuur over het rapport en specifiek ook ingaand op de toekomstige structuurfondsen

2.        Presentatie voor organisatie m.b.t. ESF + toekomst structuurfondsen

 

 

 

 

HF/HGO donderdag 11 augustus 2005

 


Bijlage 1 Scan programmabegroting Delft

Beleidsveld Dienstverlening

Beleidkader

Doelstelling

Activiteiten

EU regeling

Overig

Nota meerjarenplanning Dienstverlening

Publieksdienstverlening

 

 

 

 

inzichtelijk maken van vraag burgers

klanttevredenheidsonderzoeken

 

 

 

verantwoording afleggen

ontwikkelen servicenormen

 

 

 

verbeteren kanalen dienstverlening

informatieslag servicenormen

 

 

 

 

telefonische bereikbaarheid verbeteren

 

 

 

 

e-mailverkeer structureren

 

 

 

 

schriftelijke communicatie verbeteren

 

 

 

 

versterken fysieke publieksbalie

 

 

 

Communicatie

 

 

 

 

verbeteren kwaliteit

continueren campagne

 

 

 

garanderen openbaarheid

digitale diensten prominent in beeld

 

 

 

bevorderen openheid

aanscherpen gemeentelijke site

 

 

 

bekendheid digitale diensten opplussen

prikborden wijkcommunities

 

 

 

delft als een geheel presenteren

 

 

 

 

 

 

 

 

Programma kennisinfrastructuur fase 2

ICT

 

 

 

 

verbeteren info voorziening

gegevens transparant maken

 

 

 

uitbreiden digitale producten

standaardiseren digitale stromen

 

 

 

verbeteren relatie burger bestuur

verdere uitbreiding digi uitwisseling

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INVESTERINGEN

KIS II : 950.000

 

 

 

 

 

 

 

 

NIEUW BELEID

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BEZUINIGINGEN

kostendekkend maken tarieven

200.000

 

 

 

werkzaamheden derden

15.000

 

 

 

publiekszaken

80.000

 

 

 

 

 

 

 

Kosten per jaar

9.347.000

 

 

 

Inkomsten per jaar

7.156.000

 

 

 

Eigen inzet Delft

2.191.000

 

 

 

Taakstelling bezuiniging per jaar

295.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Beleidsveld Werk, Inkomen en Zorg

Beleidsveld

Onderdeel

Target/omschrijving

EU regeling

Overig

Werk en inkomen

Werk

sluitende aanpak jongeren

ESF-3

PZH

 

 

doorstroombeleid fase 4

ESF-3

Startfoundation

 

 

100% bestand in traject

ESF-3

 

 

 

regionale samenwerking

 

PZH

 

 

130 ID vast dienstverband 2006

ESF-3

LBPB

onderdeel loonkostensubsidies

2005

270 fase 2/3 trajecten via 8 reint bedrijven

 

 

werkdeel:

2005

400 fase 4 trajecten via reint bedrijven

 

 

 

2005

90 nuggers via reint bedrijven

 

 

 

 

loket kinderopvang

 

ESF DG & CT

 

 

versterken Delftpas

 

 

 

 

collectieve Ziektekosten

 

 

Volwasseneneducatie

 

maximeren ongeoorloofd verzuim 5%

 

 

 

 

nieuwbouw ROC Mondriaan Educatie

ESF-3

 

 

 

5% verhogen deelname autochtonen NTI

 

 

Lokaal gezondheidsbeleid

Gezondheidscentra

zeven centra in zeven wijken in 2007

 

 

 

Jeugdgezondheidscentra

uitbreiding JGZ teams

 

 

 

 

opstellen wijkprofiel

 

 

 

 

verbeteren bereikbaarheid centra

 

 

 

 

integraal spreekuur 0-19 jaar

 

PZH, BOS

Wonen, Zorg en Welzijn

Uitvoeringsplan

uitvoering gereed 2008

 

 

 

Dagopvang

realiseren vervangende huisvesting

 

 

 

OGGZ

integraal beleid zorgmijders

 

 

 

Verslavingszorg

Structureel Info VO scholen

 

 

 

 

preventiebeleid horeca

 

 

 

Huiselijk geweld

informatie, voorlichting en beleid

DAPHNE

 

 

WMO

Implementatie WMO

 

PZH/EQUAL

INVESTERINGEN

Nieuwbouw Combiwerk

8 miljoen eenmalig

 

 

 

Locaties maatsch. opvang

1 miljoen (afschrijving 85 mille per jaar)

 

 

NIEUW BELEID

Schoolmaatsch. Werk

30 mille per jaar

 

 

 

Uitrol JGZ

30 mille per jaar

 

 

 

RPA Haaglanden

20 mille per jaar

ESF-3

 

BEZUINIGINGEN

1% minder subsidie sociale zorg

30 mille per jaar

 

 

 

Wegvallen kosten RIO

378 mille per jaar

 

 

Kosten per jaar

111.982.000

 

 

 

Inkomsten per jaar

88.313.000

Delft is nadeelgemeente

 

 

Eigen inzet Delft

23.669.000

 

 

 

Taakstelling bezuiniging per jaar

400.000

 

 

 

RISICOPARAGRAAF

Bijzondere Bijstand

500.000 per jaar m.i.v. 2006

ESF-3

 

 

Beleidsveld inkomen

pm

 

 

 

WVG

1.609.000

 

 

Beleidsveld Integratie en activering

 

Beleidsveld

Target/omschrijving

EU regeling

Overig

 

Kennismaken en meebesturen

Versterken samenhang inburgering en onderwijs

 

 

 

 

Erkenningsprocedure zelforganisaties

 

 

 

Migrantencommunicatie

Vergroten maatschappelijke betrokkenheid

Social Inclusion

PZH

 

 

90% deelname aan werkgroep Migr communicatie

 

 

 

Zelforganisaties migranten

Versterken empowerment migranten

Social Inclusion

PZH

 

 

Uitvoeren Werkagenda (CWI, Werkplan, Combiwerk Mondriaan)

 

 

 

 

Stimuleren allochtoon ondernemerschap

 

EZ regelingen, BBZ

 

 

Stimuleren gebruik welzijnsvoorzieningen Tanthof en Popta

 

 

 

 

Opzet migrantenportal

 

 

 

 

Drie nieuwsbrieven

 

 

 

 

Uitstroom reguliere baan 25 personen

ESF-3

 

 

 

Integrale aanpak 144 oudkomers in 2005

 

 

 

 

Maatschappelijke begeleiding van 150 migranten

Social Inclusion

PZH

 

 

Inzichtelijk maken inspanningen allochtone zorgconsulenten

Social Inclusion

PZH

 

 

4 straat en galerijgesprekken gekoppeld aan kunst in de wijk

 

 

 

 

Programmaplan Inburgering

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kosten per jaar

2.381.000

 

 

 

Inkomsten per jaar

1.678.000

 

 

 

Eigen inzet Delft

703.000

 

 

 

Taakstelling bezuiniging per jaar

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RISICOPARAGRAAF

Integratie nieuwkomers WIN

582.322

 

 

 


 

Beleidsveld Jeugd en Onderwijs

Onderdeel

Doelstellingen

Activiteiten

EU regeling

Overig

Brede school fase 2

Brede schoolprogramma's in alle wijken

plan van aanpak Brede School fase 3

ESF DA & CT

 

cluster onderwijs/opvang in de wijk

inbreien van techniek in programma's

implementatie BOS aanpak

ESF DA & CT, BOS

 

integraal aanbod achterstandbeleid

start plusprogramma doorstoombevordering

impuls brede schoolprogramma 12-15 jaar

ESF DA & CT, BOS

 

 

twee pilots samenvoegen onderwijs/opvang

 

ESF DA & CT, BOS

 

 

3 x nascholingsprogramma 12-15 jaar VMBO

 

ESF DA & CT, BOS

 

Integrale Jeugdzorg

integrale JGZ teams in vier wijken

 

 

 

opzet Fijnmazig eerstelijns netwerk

breed schoolaanbod JGZ teams

compensatie bezuiniging preventiebeleid

 

 

Zorg AdviesTeams 0-11 jaar

wijkgerichte gezondheidsvoorlichting

 

 

 

RMC 12-23 jaar

nieuw onderwijsbeleidsplan (2005-2008)

 

ESF-3

 

 

samenwerkingsafspraken schoolbesturen

 

 

 

 

samenwerkingsverbanden speciaal onderwijs

 

 

Innovarrang

 

verbeteren doorstroom vmbo/mbo

verrijkingsmodule megatronica  VMBO

Innovarrang

 

 

versterken leerplicht keten

continueren basta project

 

 

Onderwijsbeleidsplan 2001/2004

 

 

 

 

verkleinen taal- rekenachterstand

 

continueren VVE en schakelklassen

 

100% startkwalificatie

 

impuls schoolmaatschappelijk werk

 

 

goede schoolgebouwen

18 BO, 3 SBO, VO Grotius, VO Stanisla, CLD en

onderzoek autisten in regulier onderwijs

 

voorkomen lesuitval

Praktijkschool

 

 

 

benutting ICT

 

 

 

 

gezamenlijk wervingsbeleid

 

 

 

 

beschikbaarstelling schoolmedewerkers

 

 

 

 

opbouw zorgloketten

 

 

ESF-3

 

realisatie VSO-ZMOK

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Actieprogramma Jeugd

instandhouden jongerenwerk

 

EU JEUGD

 

professioneel aanbod in alle 7 wijken

aandacht ID banen

 

 

 

 

Taskforce interventie continueren

 

 

 

bevorderen participatie jongeren

nota jongerenhuisvesting

 

 

 

verminderen tekort woonruimte

twee jongerenparticipatieprojecten

 

 

 

versterken signaleringsfunctie

versterken zorgketen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PROJECTEN

DIA 2 Techniek

1,4 miljoen t/m 20007

 

 

 

Bruidschat verzelfstandiging onderwijs

400.000

 

 

INVESTERINGEN

Huisvesting Mondriaan & PCL

450.000 (per jaar 35 mille)

 

 

 

ICT impuls onderwijs (koppeling aan DIA)

113.000 (per jaar 25 mille)

E @ prog

 

NIEUW BELEID

voortzetting preventiebeleid brede school

25.000

 

 

 

voortzetting preventiebeleid zorgprojecten

30.000

 

 

 

Taskforce jongerengroepen

25.000

 

 

 

afr. impuls jeugd en jongerenbeleid (5xFTE)

125.000

 

 

BEZUINIGINGEN

kaf operatie

55.000

 

 

Van DELFT direct naar Scholen

onderwijs allochtone taal OALT

300.000

 

 

Van DELFT direct naar Scholen

gemeentelijke onderwijs achterstandenbeleid

500.000

 

 

Van DELFT direct naar Scholen

onderwijskansenschool

200.000

 

 

Van DELFT direct naar Scholen

schoolbegeleiding

300.000

 

 

Rijksbezuinigingen

preventiebeleid

700.000

 

 

Rijksbezuinigingen

bezuiniging ambulant jeugd en jongerenwerk

70.000

 

 

Wegvallen EZH gelden

beeldvorming ouderen/jongeren EZH

11.345

 

 

Wegvallen EZH gelden

beheer skatebaan EZH

48.450

 

 

Wegvallen EZH gelden

sport spel en cultuur EZH

137.000

 

 

Wegvallen EZH gelden

speelbal Poptahof EZH

48.000

 

 

 

 

 

 

 

Kosten per jaar

25.917.000

 

 

 

Inkomsten per jaar

13.666.000

 

 

 

Eigen inzet Delft

12.251.000

 

 

 

Taakstelling bezuiniging per jaar

55.000

 

 

 

 

 

 

 

 

RISICOPARAGRAAF

Bijdrage preventiebeleid etnische minderheden van BIZA

1.050.050

 

 

 


 

Beleidsveld Wijkaanpak en Wonen

Onderdeel

Doelstellingen

Activiteiten

EU regeling

Overig

WIJKAANPAK

evaluatie Delftse wijkaanpak

voortzetten werkwijze wijkaanpak

 

ISV-2

 

leefbaarheid in wijken stabiliseren

 

 

IPSV-2

 

monitoringsysteem continueren

 

 

VROM Regelingen

 

stadsetiquette handhaven

 

 

 

 

elke wijk volwaardig voorzieningenniveau

wijkaccommodaties Tanthof en Vermeertoren

 

STADSBEHEER

continueren professionaliseren stadsbeheer

 

 

 

 

oriëntatie samenwerkingsverbanden

 

 

 

 

invoeren servicenormen stadsbeheer

jaarlijkse wijkschouw

 

 

 

grofvuilaanpak uitwerken

aanpak graffiti

 

 

 

ontwikkelen veegplannen

impuls efficiency

 

 

 

project B.O.R.D. als onderlegger planning O e B

 

 

 

 

Impuls zwembad Kerkpolder

 

 

 

 

kostendekken maken begraafplaatsen

nieuwbouw iepenhof en crematorium

 

 

 

implementeren bomenbeleid

 

 

 

STEDELIJKE VERNIEUWING

Delfts ontwikkeling programma DOP 1 uitvoeren

ontwikkelen DOP 2 als basis voor ISV-2

 

 

 

ONDERDEEL WONEN

Ontwikkelen SMART doelen DOP 2

 

 

 

Doelengebied fase 2a en b

Verantwoorden ISV-1 PZH

 

 

 

Zuidpoort (herstructurering)

Opstellen ISV-2 programma 2005-2009 (9.500.000)

 

 

Wippolder (herstructurering)

Ontwikkelen monitorsysteem ISV-2

 

 

 

Delfgaauwse Weye (herstructurering)

maatregelen tegen ruimtelijke segregatie

 

 

 

Minervaplein (wijkaandelen)

financiële afspraken corporaties gebiedsgerichte afspr.

 

 

Poptahof (herstructurering)

1 pilot van twee woonservicezones

 

 

 

Ceram Boeroestraat (nieuwbouw)

pilot interactieve beleidsvorming (monitoring klant)

 

 

ONDERDEEL LEEFBAARHEID

 

 

 

 

Bouwtraject buurtaccommodaties

 

Social Incl

 

 

bijdrage Brede School

 

 

ESF DA & CT

 

bijdrage Wijkinformatiepunten

 

INTERREG +

 

 

Fysieke veiligheidsmaatregelen

 

 

 

 

Programma sporthallen/sportzalen

 

 

VWS stimu

 

3 projecten provinciaal stedenbeleid

 

 

PZH

 

ONDERDEEL ECONOMIE

 

 

 

 

ontwikkeling TU-gebied

 

 

Topper

 

Aanpak Schie-oevers

 

 

MIL regelingen

 

Herstructurering Gelatine terrein

 

 

 

 

Verbeterprogramma buurtwinkelcentra

 

 

PZH

 

ONDERDEEL DUURZAAMHEID

 

 

 

 

Programma water en ecologie

 

 

 

 

aanleg natuurvriendelijke oevers

 

MIL regelingen

 

 

bodem en geluidsaneringen

 

 

 

WONEN

uitwerken toekomstvisie omvang woningvoorraad

 

 

 

 

impuls levensloopbestendige woningen

opplussen 1158 woningen t/m 2007

 

VROM/PZH

 

 

productie van 206 levensloopbestendige woningen

 

 

 

 

 

 

 

uitwerkingsnota wonen, zorg en welzijn

 

 

 

 

onderzoek oudere allochtonen en wonen

 

 

 

 

onderzoek studentenhuisvesting

 

 

 

 

 

 

 

 

PROJECTEN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INVESTERINGEN

zie ISV-2 programma

 

 

 

 

 

 

 

 

NIEUW BELEID

inventarisatie monumentale bomen

10.000

 

 

 

graffiti aanpak

25.000

 

 

 

wonen, zorg, welzijn (samenwerkingsprojecten)

50.000

 

 

 

 

 

 

 

BEZUINIGINGEN

ISV korting

256.000

 

 

 

verlaging eigen bijdrage ISV

85.000

 

 

 

verhoging begrafenisrechten naar 90% dekking

50.000

 

 

 

bijdrage reiniging

100.000

 

 

 

wegvallen bijdrage volkshuisvestingfonds

25.000

 

 

 

efficiency stadsbeheer/ingenieursbureau

30.000

 

 

Kosten per jaar

44.673.000

 

 

 

Inkomsten per jaar

27.644.000

 

 

 

Eigen inzet Delft

17.029.000

 

 

 

Taakstelling bezuiniging per jaar

550.000

ISV-korting en bijdr reiniging en kleinere posten

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

RISICOPARAGRAAF

Professionalisering handhaving

60.000

 

 

 


 

Beleidsveld Welzijn

Beleidsveld

Doelstelling

Activiteiten

EU regeling

Overig

Sociaal Cultureel Werk

professionalisering beheerstaak accommodaties

bestek beheerstaak accommodaties

 

 

 

aanscherpen rolverdeling gemeente en BWD

kadernotitie rolverdeling

 

 

 

explo 4 wijkaccommodaties en 5 jongerencentra bij BWD

planning en opzet programmaraden

 

 

 

Bouw wijkcentra Tanthof en Hof van Delft

2005 start

 

 

Zelforganisaties

versterking werkgroep migrantencommunicatie WMC

subsidievoorwaarden opstellen

 

PZH

 

integratiebevordinering in zelforganisaties

2 x per jaar voorlichting

 

 

 

invoeren erkenningenbeleid (15 organisaties)

ontwikkeling format, verbetering huisvesting

 

Kinderopvang

opzet loket kinderopvang

1 loket, 2 infobijeenkomsten WKO

 

ESF DA/CT

 

10 locaties school/bso/peuterspeelzalen/voorscholen

gemeentelijke stimuleringsregeling

 

 

 

een beleid peuterspeelzalen en voorscholen

uitvoering nota

 

 

 

kinderopvang/brede school op 10 locaties

 

 

 

Sport

(door)ontwikkeling BOS model

pilot Tanthof-oost en uitrol

 

 

 

realisatie schoolsportmodel/brede school

platform sport, spel en bewegen

 

 

 

activeren 20 sportverenigingen in bredeschoolprogramma

 

 

 

10 sportverenigingen onderbrengen in delftpas

 

 

 

 

impuls sportbeleid (sportparticipatie)

 

 

 

 

Impuls sportstagebeleid (18 stageplaatsen Mondriaan en HALO)

 

 

 

Nieuwbouw sporthal Buitenhof

vaststellen bouwplan

 

 

 

Renovatie sporthal Tanthof Zuid

subsidie en vergunningsverlening

 

 

Sociale aanpak

impuls monitoring gesubsidieerde instellingen

prestatieboek jeugdbeleid

EU Jeugd

 

 

integratie project d'ruit in infor, hulp en adviesinstrumenten

pilot jongerenmonitor

 

 

 

actieplan lokaal vrijwilligersbeleid in kader van WMO

tweejarige impuls

 

 

Recreatie

gebiedsvisie Delftste Hout

overleg PZH gebiedsvisie

 

 

 

betere afstemming beheer en gebruik Delftse Hout

platform Delftse Hout

 

 

 

Impuls boeren voor natuur / landelijk gebied

Impuls Biobedrijf Biesland

LIFE

 

 

groenfonds midden-delfland

groene ondernemer stimulans met WLTO

 

 

stabiliseren bijdrage aam recreatieschap midden-delfland

kostenbeheersing

 

 

Dierenwelzijn

locatie voor streekdierentehuis

locatiekeuze

 

 

 

impuls dierenwelzijn

stimuleren vrijwilligersorganisaties

 

PZH / VWS

Jaarprogramma subsidies

1% bezuininging jaarprogramma (14 miljoen/150 organisaties)

 

 

 

integreren van subsidiebudgetten

 

 

 

 

efficiencyslag beleidscyclus subsidies

 

 

 

 

vergroten toegankelijkheid subsidiesite

 

 

 

 

 

 

 

 

INVESTERINGEN

renovatie sporthal tanthof

1.000.000

 

 

 

zwembaden

250.000

 

 

NIEUW BELEID

huiskamer zelforganisaties

10.000

 

 

 

beheer accommodaties (22 locaties, 7 fte beheer, 2 fte aansturing)

100.000

 

 

 

bureau vrijwilligerswerk (incidenteel)

25.000

 

 

BEZUINIGINGEN

1,2,3% operatie welzijnssubsidies (budget 6,5 miljoen)

195.000

 

 

 

herijking

50.000

 

 

Kosten per jaar

14.215.000

 

 

 

Inkomsten per jaar

2.874.000

 

 

 

Eigen inzet Delft

11.341.000

 

 

 

Taakstelling bezuiniging per jaar

245.000

 

 

 


 

Beleidsveld Binnenstad

Beleidsveld

Doelstelling

Activiteiten

EU regeling

Overig

Nota parkeerbeleid

opening zuidpoortgarage en herinrichting winkelgebied

afronden ontwikkelingsplan De veste

 

 

start bouw koepoortgarage

opstellen gebiedsvisie 2e fase Zuidpoort

 

 

upgrading Veste gebied

toekomstvisie paardenmarkt

 

 

Bestemmingsplan 2003

uitvoering fase 1 Zuidpoort (o.a. wozoco)

onderhoudsplan binnenstad

 

 

 

besluit vastgoed ontwikkeling maatschappij

verscherpen handhaving

 

 

 

aanschrijvingsbeleid binnenstadspanden

nota bezoekersmanagement

 

 

Nota kwailiteitsverbetering binnenstad

impuls onderhoud en schoonmaakwerkzaamheden kernwinkelgebied

 

 

 

plan van aanpak integrale handhaving binnenstad

 

 

Brancheringsnota

brancheringsbeleid noordelijk winkelgebied

 

 

 

 

productie welstandsnota

 

 

 

Nota binnenstadsmanagement

nota evenementenbeleid

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

INVESTERINGEN

binnenstadsmanagement (divers)

1.200.000

 

 

 

extra impuls binnenstad (divers)

206.000

 

 

NIEUW BELEID

 

 

 

 

BEZUINIGINGEN

 

 

 

 

RISICOPARAGRAAF

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kosten per jaar

185.000

 

 

 

Inkomsten per jaar

0

 

 

 

Eigen inzet Delft

186.000

 

 

 

Taakstelling bezuiniging per jaar

 

 

 

 


 

Beleidsveld Duurzaamheid

Beleidskader

Doelstelling

Activiteiten

EU regeling

Overig

Ecologieplan 2004-2015

Mobiliteit

 

 

 

Klimaatplan 2003-2012

stimuleren gebruik OV en fiets

uitvoeren LVVP

 

 

Waterplan

bereikbaarheid maken en houden van de stad

uitvoeren fietsactieplan

 

 

Lokaal verkeer en vervoerplan

implementeren lokaal verkeer en vervoerbeleid

verbeteren hoofwegenfietsennet

 

 

impuls bestemmingsplannen

2e fietsactieplan

afronden oost-westhoofdfietsroute

 

 

 

 

2e bewaakte fietsenstalling

 

 

 

 

maatregelen veilige kindroutes

 

 

 

 

aanbesteding OV (samen met haaglanden)

 

 

 

 

start uitvoering tramlijn 19

 

 

 

 

afronden discussie parkeerbeleid bewoners

 

 

 

 

invoeren meerjarig tarievenbeleid bezoekers

 

 

 

Ruimtelijke ordening

 

 

 

 

beleidssturing faciliteren op duurzaamheid

onderzoek bebouwing provinciale weg

 

 

 

actualiseren bestemmingsplannen

best.plannen harnaschpolder-SZ, noordwestII en TU Zuid

 

 

 

invulling geven aan 'de compacte stad'

ontw.plannen gelatineterrein, Reinier de Graaf, bomenwijk, achterom

 

 

 

visievorming herstructurering voorhof

 

 

 

Milieu

 

 

 

 

duurzaam inrichten van delft

continuering aanpak grond en oppervlaktewateroverlast

 

 

 

vergroten natuurwaarden

beheerstaken overhevelen naar hoogheemraadschap

 

 

 

voorkomen milieuoverlast en actief saneren

uitvoeren pva luchtkwaliteit

 

 

 

verhogen belevingswaarde natuur en milieu

uitvoeren ecologieplan

 

 

 

stimuleren kennis van natuur en milieu

start project restwarmtegebruik DSM Gist

EU MIL

 

 

integraal waterbeheer

bodemsaneringsprogramma opstellen (2030)

 

 

 

voldoen aan Kyoto op lokaal niveau

demoproject 100 delftsblauwe daken

 

 

 

verbeteren relatie stad/landschap

implementeren pva VO natuur en milieueducatie

 

 

 

 

herontwikkeling TU gebied

 

 

 

 

beschikbaar maken RO instrumentarium etc. TU gebied

 

 

 

 

bestemmingsplan TU Midden (studentenhuisvesting, tram en hbo)

 

 

 

impuls coördinatiepunt ad 50.0000

 

 

 

 

verkeersstructuur noordelijk TU gebied

 

 

 

 

doorgaand verkeer via kruithuisweg, pw 15 en westlandweg

 

 

 

 

ontvlechten doorgaand en bestemmingsverkeer

 

 

 

 

ontsluitingen herbezien

 

 

 

 

routes herbezien

 

 

 

 

inpassing tramlijn 19

 

 

 

 

30km straten/gebieden invoeren

 

 

 

 

 

 

 

Projecten BESTAAND

2.500.000

gemiddeld

 

 

Projecten NIEUW

2.500.000

gemiddeld

 

 

Duurzaamheid kapitaallasten

400.000

gemiddeld

 

 

BEZUINIGINGEN

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kosten per jaar / 2005

32.179.000

2.005

 

 

Inkomsten per jaar

45.131.000

waarvan 22 mio bouwgrond exploitatie

 

 

Eigen inzet Delft

-12.952.000

gemiddeld

 

 

Taakstelling bezuiniging per jaar

650.000

 

 

 

 

 

 

 

 

RISICOPARAGRAAF

Onderhoud riolen en gemalen

pm

 

 

 

claim hoogheemraadschap delfland

1.700.000

 

 

 

bezwaarschrift rioolrecht

700.000

 

 

 

afschaffen precario WBE

pm

 

 

 

bouwgrondexploitatie

pm

 

 

 


 

Beleidsveld Kennisstad en Economie

Beleidskader

Doelstelling

Activiteiten

EU regeling

Overig

Kantorenmarktbeleid, bedrijfsterreinen,

Delft Kennisstad

Delft Kennisstad

 

 

hotelbeleid en detailhandel

promoten Delft als Kennisstad (Centre of Technology)

kennissociëteit in meisjeshuis

 

 

Actieplan Delft Kennisstrategie

stimuleren kennisintensieve projecten via K-alliantie

implementatie strategie Delft Kennisstad

 

 

Economie Delft op weg naar 2020

internationale acquisitie

Impuls Technopolicy Network (internationaal)

KP6 - KP7

 

Wijkeconomie/buurtwinkelcentra

Uitwerken concept ICIT en Area 015 (Innostart)

 

Stadsmarketing

 

uitbreiden glasvezelinfra en aansluitingen

 

 

 

support kennisalliantie (4 o's)

 

 

 

 

Haagse Hogeschool / TH Rijswijk naar Delft

 

Kengetallen:

 

Impuls delftse structuur met Kennisstad

DIVERS

DIVERS

3 ha uitgifte per jaar

Breedband

Breedband

 

 

10.000 m2 kantoornieuwbouw p jaar

uitbreiding glasvezelinfrastructuur

vraagbundeling 10 partijen/150 aansluitingen

 

300 hotelkamers voor 2015

aansluiten bij zuid-holland-net

scholen en vijf woonlocaties aansluiten

 

 

31.000 m2 vvo voor 2010 waarvan:

uitrol glasvezel in Technopolis (86 ha)

 

 

12.000 m2 vvo in Zuidpoort

Economie

Bedrijventerreinen

 

 

16.000 m2 bij Ikea en

voldoen aan lokale vraag (m.n. starters en alllos')

uitgifte kavels Delft Gelatine

 

 

3.000 m2 in Binnenstad

toename arbeidsplaatsen (zie kengetallen)

Herontwikkeling TNO Zuidpolder (2 ha bedrijf,

 

12.000 nieuwe arbeidsplaatsen voor 2020

revitaliseren wijkeconomie

4 ha TBO en 1 ha onderwijs)

 

 

(huidig aantal is 50.000) = 750 per jaar

revitalisering Schie oevers (noord en zuid)

 

ratio arbeidsplaatsen naar 1,2 (= nu 1,1)

voortzetting acquisitie internationaal Technopolis

 

50 nieuwe bedrijven per jaar waarvan:

Z-marketing impuls acquisitie

 

 

4 internationaal

 

ontwikkeling Harnaschpolder

 

 

groei toerisme 3,8% per jaar

 

Detailhandel

 

 

 

 

uitbreiding Ikea 16.500 m2 (verdubbeling)

 

 

 

herstructurering Leeuwenstein (leegstand 1ha)

 

 

 

voortzetting branchering binnenstad-noord

 

 

 

opleveren winkels Zuidpoort

 

 

 

 

Wijkeconomie

 

 

 

 

impuls 5 buurtwinkelcentra

 

 

 

 

verbeteren bereikbaarheid en parkeren

 

 

 

Stadsmarketing

Stadsmarketing

 

 

 

toerisme bevorderen

continueren stichting delft marketing

 

 

 

versterken van Delftse identiteit

samenwerkingsafspraken acquisitiebeleid

 

 

 

stroomlijnen stadsmarketing

pva bezoekersmanagement

 

 

 

evenementenbeleid als pilaar stadsmarketing

opzet evenementenloket

 

 

 

 

realiseren Vermeer bezoekerscentrum

 

 

 

 

 

 

 

Kosten per jaar

2.637.000

 

 

 

Inkomsten per jaar

1.796.000

 

 

 

Eigen inzet Delft

841.000

 

 

 

Taakstelling bezuiniging per jaar

50.000

 

 

 

 


 

Beleidsveld Cultuur

Beleidskader

Doelstelling

Activiteiten

EU regeling

Overig

Actieplan Cultuurbereik

Cultuur Algemeen

Cultuur

 

 

Amateurkunstnota

Verhoging deelname cultuur , bevordering klimaat

doorontwikkeling Gelatine

 

 

Beeldende kunstnota

stimuleren samenwerking gebruikers en voorzieningen

1e voorstelling theaterzaal Ketelhuis

 

 

Evenementenbeleid

 

1e evenement op evenemententerrein

 

 

Sector Cultureel Erfgoed

 

amateurkunst naar Gelatinecomplex

 

 

 

 

impuls cultuurplein

 

 

 

 

impuls beeldende kunst Zuidpoort

 

 

 

 

continueren Nieuwe Amateur

 

 

 

 

samenwerken podia Speaker en Koornbeurs

 

 

 

 

ontwikkelen cultuurprogramma Brede School

 

 

 

 

opplussen programmering Bacinol

 

 

 

 

voortzetting Kunst in de wijken

 

 

 

 

Start actieplan 2005-2008

EU Cultuur

 

 

 

pilotproject culturele planologie

 

 

 

 

voortzetten beeldende kunst projecten

 

 

 

 

verruimen budget onderhoud kunst

 

 

 

 

realiseren projectateliers Bacinol

 

 

 

 

Culturele instellingen

 

 

 

 

start verbouwing mediatheek

 

PZH

 

 

afronden b&m mediatheek

 

 

 

 

prestatiecontract mediatheek

 

 

 

 

groot onderhoud VAK (500.00)

 

 

 

Beeldende kunst

Beeldende kunst

 

 

 

impuls gezamenlijke initiatieven

uitbreiding openingstijden weekend

 

 

 

verdubbelen bezoekersaantallen

bevorderen ondernemerschap 20 kunstenaars

 

 

 

nieuw publiek door themavoorstellingen (kunst&techniek)

laatste aflevering "de Plek"

 

 

 

regionale uitstraling bevorderen

een atelier op projectbasis

 

 

 

impuls multidisciplinaire samenwerkingsverbanden

regionaliseren minimaal 2 tentoonstellingen

 

 

 

 

opzet lezingenreeks

 

 

 

 

contracten standaardiseren

 

 

 

 

continue registreren bezoekersstromen

 

 

 

 

continueren spreekuur kunstenaars

 

 

 

Evenementen

Evenementen

 

 

 

kwaliteitsslag uitvoeren

nieuw beleid kleinschalige lokale evenementen

 

 

 

 

drie bestekken tbv evenementen

 

 

 

Delft Gelatine

Delft Gelatine

 

 

 

BV Lijm en Cultuur eigenaar industriële panden

ruimte bieden aan amateurkunstgroepen

 

 

 

Cultureel centrum

ketelhuis verbouwen tot vlakke vloer theater

 

PZH

 

vlakke vloertheaterzaal ism Lijm en Cultuur

stichting programmering oprichten met CKE

 

 

 

Cultuureducatie

impuls evenementen

 

 

 

impuls cultuureducatie basisonderwijs door Vrije Academie

beheersafspraken

 

 

 

Cultureel Erfgoed

Cultureel Erfgoed

 

 

 

Impuls regionaal historisch  centrum

digitale ontsluiting pioriteren

 

 

 

samenwerking RHC en musea

2 nieuwe buurten op internet

 

 

 

ontsluiten Collectie Delft

stroomlijnen organisatie en werkprocessen

 

 

 

vaste presentatie Museum Het Prinsenhof

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Investeringen

VAK : 500.000

 

 

 

 

Gemeentearchief: 6.807.000

 

 

 

 

Aardewerkmuseum: 600.000

 

 

 

 

Vermeercentrum: 250.000

 

EU Cultuur

 

 

Trekkenwand de Veste: 1.600.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kosten per jaar

15.483.000

 

 

 

Inkomsten per jaar

2.742.000

 

 

 

Eigen inzet Delft

12.741.000

 

 

 

Taakstelling bezuiniging per jaar

225.000

(1-2-3% operatie)

 

 

 

 

 

 

 

RISICOPARAGRAAF

Gemeentemusea

150.000

 

 

 


 

Beleidsveld Veiligheid

Beleidskader

Doelstelling

Activiteiten

EU regeling

Overig

Nota naar een veiliger delft:

 

 

 

 

Wijkveiligheid

aanpak 21 onveilige plekken

actieve inbreng bewoners

 

 

 

continueren politie keurmerk veilig wonen

politieadviezen beveiligen woningen

 

 

Huiselijk Geweld

evaluatie samenwerkingsovereenkomst

bijstelling acties

 

 

Veilig uit en thuis

plan niet commerciële horeca (aansluitend bestaand plan)

start werkgroep alcoholmatigingsbeleid nchoreca

 

Jongerenaanpak

opzet Taskforce/interventieteam

analyse zes groepen

 

 

Oud en Nieuw

7 vuurplekken/1500 deelnemers/150 vuilniszakken

evaluatie en draaiboek met BWD

 

 

Grafittybestrijding

plan van aanpak graffiti vrije stad

schoonmaken hotspots

 

 

Stationsgebied

integrale aanpak overlast en criminaliteit

uitvoering projectplan

 

 

Veelplegers

beleidsstrategie aanpak top 10 veelplegers

plan van aanpak, inkoop celcapaciteit

 

 

 

 

actieplan veilige school

 

 

 

 

aanstellen veiligheidscoördinator

 

 

Veilige school

continueren beleid 3 VO scholen

 

 

 

Fietsendiefstal

terugdringen fietsendiefstal

beleidsonderdeel fietsactieplan

 

 

Toezicht en handhaving

verbreding handhavingpakket controleurs

impuls opleiding, scholing en doorstroming

 

 

bevoegdheid buitengewoon opsporingsambtenaar

aanpassen APV (VNG Model) instrument bestuurlijke boete

 

overhevelen APV bevoegdheden naar toezichthouders

afstemmingsoverleg verschillende handhavers

 

 

een locatie toezichthouders

handhavingregisseur stelt integraal t&hplan op

 

 

opstellen integraal toezicht- en handhavingplan

 

 

 

Brandweer

fusie brandweerkorpsen Delft en Rijswijk

pioriteren implementeren checklistmethode instellingen

 

 

ontwikkeling checklistmethode brandveiligheid

uitvoeren controles

 

 

 

uitvoeren controles bij evenementen

afgifte gebruiksvergunningen

 

 

 

check op horeca-inrichtingen

plannen, opleiden en oefenen

 

 

 

incidentele controles

 

 

 

 

afronding afgifte gebruiksvergunningen

 

 

 

 

 

 

 

 

Investeringen

camera's in de stad: 200.000

 

 

 

 

Brandweerkazerne: 1.273.000

 

 

 

Kosten per jaar

7.894.000

 

 

 

Inkomsten per jaar

1.577.000

 

 

 

Eigen inzet Delft

6.317.000

 

 

 

Taakstelling bezuiniging per jaar

5.000

 

 

 

 

 

 

 

 

RISICOPARAGRAAF

Fusie brandweer

PM

 

 


 

Beleidsveld Stedelijke Projecten

Projecten:

Doelstelling

Activiteiten

EU regeling

Overig

SPOORZONE

1500 woningen

aanbesteden tunnelproject

INTERREG+

PZH

 

50.000 m2 kantoor/voorzieningen

opstarten MET procedure

 

 

 

nieuw stadskantoor

vaststellen bestemmingsplan

 

 

 

2300 m tunnel

stedenbouwkundig plan incl. beeldkwaliteitplan

 

 

 

knooppunt OV

opzet financieringsconstructie

 

 

 

water in phoenixstraat

bevorderen bijdrage en go VWS (344 mio)

 

 

 

 

oprichten gemeentelijke ontwikkelingsmij

 

 

 

 

 

 

 

POPTAHOF

1200 woningen en winkel centrum

uitwerking fase 1

 

 

 

 

vaststellen bestemmingsplan

 

 

 

 

uitvoeren beheersplan

 

 

 

 

EU aanvraag

 

 

 

 

 

 

 

HARNASCHPOLDER

1300 woningen

vaststellen bestemmingsplan

 

 

 

bedrijventerrein

onteigeningsplan

 

 

 

 

1e uitwerkingsplan

 

 

 

 

bouwrijpmaken

 

 

 

 

aanleg 1e deel hoofdinfrastructuur

 

 

 

 

 

 

 

REINIER DE GRAAF

nieuwbouw 2005

vaststellen ontwikkelingsplan

 

 

 

 

 

 

 

EIGEN BIJDRAGE DELFT

 

 

 

 

SPOORZONE

 

 

 

 

POPTAHOF

54.000.000 + PM

 

 

 

HARNASCHPOLDER

6.00.0000 + PM

 

 

 

REINIER DE GRAAF nieuwbouw 2010

900.000 + PM

 

 

 

 

100.000 + PM

 

 

 

Budgetneutraal (grondbedrijf)

 

 

 

 

Kosten per jaar

22.160.000

2005

 

 

Inkomsten per jaar

56.000

 

 

 

Eigen inzet Delft

22.104.000

2005

 

 

 

 

 

 

 

RISICOPARAGRAAF

Spoortunnel

3.500.000

 

 

 


 

Beleidsveld Bestuur en Organisatie

Beleidskader

Doelstelling

Activiteiten

EU regeling

Overig

Collegeprogramma 2002-2006

verbetering efficiency ambtelijk apparaat

efficiencyslag organisatie

ESF-6

LBPB

NEON organisatiemodel

realisatie bezuiniging fase 1 en 2

vergroten productiviteit

ESF-3

 

naar externe organisatie 99 (NEON)

kerntakendiscussie en taakoverdracht

verlagen zw percentage

 

 

Kengetallen:

 

overdracht taken

 

 

Aantal inwoners 95.791

 

verlagen bijdrage haaglanden

 

 

Omvang begroting 325 miljoen

 

 

 

 

Investering per jaar 20 miljoen

 

 

 

 

Bezuiniging per jaar 2 miljoen

 

 

 

 

Budget nieuw beleid 1 miljoen

 

 

 

 

Max. Risicoparagraaf 30 miljoen

 

 

 

 

Personele paragraaf

 

 

 

 

Aantal FTE gemeente 1359

 

 

 

 

Aantal medewerkers 1650

 

 

 

 

M/V 45/55 % M gemiddelde leeftijd 45

 

 

 

 

V gemiddelde leeftijd 42

 

 

 

 

ZW percentage 7,5%

 

 

 

 

Loonsom eigen personeel 65 miljoen

 

 

 

 

Gemiddeld kosten FTE 48.000

 

 

 

 

Inhuur derden 10 miljoen

 

 

 

 

Budget opleiding 1,5 miljoen (2,5%)

 

 

 

 

Investeringen

GBA automatisering: 95.000

 

 

 

Kosten ultimo 2005

7.616.000

 

 

 

Kosten ultimo 2008

4.738.000

 

 

 

Inkomsten per jaar

152.000

 

 

 

Eigen inzet Delft 2005

6.309.000

 

 

 

Eigen inzet Delft 2008

4.738.000

 

 

 

Taakstelling bezuiniging 2005

992.000

 

 

 

Taakstelling bezuiniging 2006

2.147.000

 

 

 

Taakstelling bezuiniging 2007

2.652.000

 

 

 

Taakstelling bezuiniging 2008

2.657.000

 

 

 

Totaal bezuiningstaakstelling 2005-2008

8.448.000

betreft beide programma's

 

 

Taakstelling gemiddeld per jaar

2.112.000

 

 

 

Taakstelling organisatie (FTE)

1.100.000

 

 

 

omgerekend aantal FTE

25 FTE =1,8% formatie 

 

 

 

RISICOPARAGRAAF

aanbesteding accountantscontrole

pm

 

 

 

regeling kinderopvang

pm

 

 

 


 

DELFT IN REGIO EN REGELINGEN

Omschrijving

Bijdrage

Inkomsten

Toelichting

 

 

 

bijdrage per inwoner

Stadsgewest Haaglanden

420.300

 

4,67

Hulpverleningsregio Haaglanden

238.510

 

2,65

GGD Zuid-Holland West

1.553.468

 

17,26

Recreatieschap Midden Delfland

244.182

 

2,71

 

 

 

 

Totaal uitgaven regio

2.456.460,00

 

27,29

 

 

 

 

Eneco Holding

 

 

5,75% aandelen

NV Bank voor Nederlandse Gemeenten

 

150.000

47.385 aandelen

NV afvalverwerking Rijnmond

 

 

B aandelen

Combiservices BV

 

 

100 % aandelen

Parking BV

 

 

100% eigendom

Stimufonds Volkshuisvesting SVN

 

6.450.000

2e tranche bouwfonds

 

 

 

 

Totaal inkomsten deelnemingen

 

6.600.000

 

 


 

Programmabegroting 2005

Nr

PROGRAMMA

LASTEN

BATEN

SALDO

1

Dienstverlening

9.347.000

7.156.000

-2.191.000

2

Werk Inkomen Zorg

111.982.000

88.313.000

-23.669.000

3

Integratie en activering

2.381.000

1.678.000

-703.000

4

Jeugd en Onderwijs

25.917.000

13.666.000

-12.251.000

5

Wijkaanpak en Wonen

44.673.000

27.644.000

-17.029.000

6

Welzijn

14.215.000

2.874.000

-11.341.000

7

Binnenstad

185.000

0

-185.000

8

Duurzaamheid

32.179.000

45.131.000

12.952.000

9

Kennisstad en Economie

2.637.000

1.796.000

-841.000

10

Cultuur

15.483.000

2.742.000

-12.741.000

11

Veiligheid

7.894.000

1.577.000

-6.317.000

12

Stedelijke Projecten

22.160.000

56.000

-22.104.000

13

Bestuur en organisatie

7.616.000

152.000

-7.464.000

14

Algemene dekkingsmiddelen

8.543.000

112.439.000

103.896.000

 

TOTAAL

305.212.000

305.224.000

12.000

 

Resultaat 2005

 

 

 

 

TOTAAL INKOMSTEN 2005

GLOBAAL

 

 

 

Gemeentefonds

78.250.000

 

 

 

RO (o.a. bouwgrond explo)

47.000.000

 

 

 

sozawe inkomen

45.000.000

 

 

 

sozawe werk

32.000.000

 

 

 

volkg en mi. (o.a. afval riool)

25.000.000

 

 

 

OZB

20.000.000

 

 

 

rijksbijdr onderwijs

16.000.000

 

 

 

Rentebaten

13.740.000

 

 

 

maatsch dienstv (oa wvg)

9.000.000

 

 

 

vervoer (o.a. parkeerfonds)

6.400.000

 

 

 

Overige inkomsten

5.055.000

o.a. reserve

 

 

opbr cultuur en recrea

4.000.000

 

 

 

Algemeen bestuur

2.000.000

 

 

 

Dividenden

1.049.000

 

 

 

exploitatie gebouwen

600.000

 

 

 

openbare orde

130.000

 

 

 

Totaal baten

305.224.000

 

 

 

Totaal baten

303.118.278

 

 

 

per inwoner

3.205

 

 

 

Stand reserves eind 2005

92.500.000

 

 

 

Stand voorzieningen  eind 2005

104.000.000

 

 

 

Totaal weerstand Delft

196.500.000

 

 

 

DELFTS INFRA KAPITAAL

Onderdeel

Omschrijving

Aantal

Budget

Toelichting

Kunstwerken

Vaste bruggen

286

 

 

 

Beweegbare brug

3

 

 

 

Tunnel/viaduct

10

 

 

 

Geluidscherm

4

1.800.000

 

 

eenmalig groot onderhoud

 

2.000.000

 

Wegen

hectare weg

307

 

1000 straten

 

waarvan ha asfalt

83

 

 

 

onderhoudsniveau CROW binnenstad

2,5

 

 

 

onderhoudsniveau CROW elders

3,2

2.380.000

klein onderhoud

 

 

 

2.100.000

groot onderhoud

 

 

 

2.520.000

kapitaallasten

Water

kilometer watergang

151

 

 

 

ha water

90

 

 

 

baggerwerken M3/4 jaar

24.000

1.209.766

50 eur per m3

Oevers

km beschoeingen

141

?

 

 

natuurvriendelijk km

6

 

 

 

km harde kades

155

 

 

Groen

bomen

25.000

5.800.000

groenfonds

 

Speelplekken

146

 

 

 

Groen oppervlakte

210 ha

 

 

 

Speeltuinen

4

 

 

 

Delftse hout

73 ha

 

excl. Water

Riolering

km riool

370

 

 

 

hoofdrioolgemalen

7

1.568.000

klein onderhoud

 

vervanging per jaar km

4

2.968.000

groot onderhoud

 

vervangingskosten per m

750

1.064.000

kapitaallasten

Straatmeubilair

aantal objecten

40.000

 

 

 

aantal palen

27500

 

 

 

ondergrondse containers

531

 

 

 

pollers

8

?

 

Gebouwen

beheersplannen

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

ARBEIDSMARKT DELFT

 

2005

Toelichting

Inwoners

94.586

Dalende trend vanaf 2002 (96.961)

waarvan 15-64

65.000

 

waarvan WW

1.500

 

waarvan ABW

2.600

 

waarvan WAO

4.500

 

Totaal NWW

4.100

(WW en ABW)

waarvan < 25 jr

250

 

waarvan > 40 jr

2.200

 

% mannen

53,30

 

% vrouwen

47,70

 

Allochtonen

26.353

 

Bedrijven

3000

Dalende trend vanaf 2002 (3200)

 

 

 

 

Trajecten schuldhulpverlening

 400 trajecten en stijgende lijn

 

Trajecten educatie

1000 (met name via  mondriaan)

 

Trajecten oudkomers

85

 

Ama's 18-

75

 

proefplaatsingen

75

 

opstapbanen

70

 

participatiebanen

5

 

loonkostensubsidie

25

 

WIW betrekkkingen

110 (dalend naar 0)

 

I/D banen

200 (dalend naar 120)

 

trajecten fase 2/3 2005

270

 

trajecten fase 4

400

 

trajecten nuggers

90

 

Totaal trajectstart per jaar

1000

 

instroom nieuwkomers 2005

200

 

 


Bijlage 2 Provincie Zuid-Holland EU programma’s

 

Naam

EU subsidie

Lead partner

Thema

Deelprojecten

INTERREG 3B: ReUrBa II

890.000

 

eind 2006

Zuid Holland

Revitaliseren bedrijventerrein

Spaanse Polder Rotterdam

INTERREG 3B: SOS sustainable open space

560.000

 

eind 2005

Utrecht

Landschapsidentiteit en landmarks

Wierickerschans

Oude rijn (focus locus)

Streekproducten (WLTO)

INTERREG 3B: Optimum II

800.000

 

eind 2007

Noord-Holland

Locatiebereikbaarheid

Vervoersmanagement

Milieu

Goudse Poort

INTERREG 3B: North Sea Costal Path

30.000

 

eind 2007

 

Recreatie toerisme

Wandelpad langs de kust

INTERREG 3B: High Speed Train platform HST

17.000

 

eind 2007

 

Bevorderen OV

Impuls HSL station

INTERREG 3B: Flood Risk management in Estuaries (FRAME)

980.000

 

eind 2006

DLG

Noodoverloop

Gebieden

Haringvliet weer zoet

INTERREG 3B Artery

200.000

 

eind 2007

 

Rivierlandschap van de toekomst

Hollandse IJssel

Molen Windlust

Baai van Krimpen

Scheepwerfterrein

EFRO Innovatieve Acties:

ANSWER A Novell south wing economic reply

1.000.000

 

eind 2006

 

Versterken kenniseconomie

Kennisalliantie

(4 o’s)

MKB stages

POP

18.000.000

 

eind 2006

PZH

Versterken landelijk gebied

Diverse projecten

Niet voor Delft

LEADER +

5.500.000

 

eind 2006

PZH

Versterken relatie platteland/stad

Diverse projecten

Niet voor Delft

 



[1] Rapport van bevindingen 2004: Afgelopen jaar is gebleken dat het opstellen van verantwoordingen en de kwaliteit van subsidiedossiers onvoldoende aandacht krijgt. Tevens zou meer aandacht moeten worden besteed aan de bewaking van een tijdige oplevering van informatie die van derden, zoals subsidieontvangers, afkomstig is in het kader van subsidieafrekeningen.

[2] Centrale stafafdeling Strategie&control