1.                   Inleiding

Bij de behandeling van de jaarrekening in de Commissie Middelen en Bestuur was één van de belangrijke discussiepunten de (verdere) vormgeving van het rechtmatigheidsbeheer. De door de raadscommissie ingestelde Commissie van de Rekening heeft ook enkele concrete aanbevelingen gedaan met betrekking tot het rechtmatigheidsbeheer, waaronder de tussen raad en college nog nader te maken afspraken (spelregels) in het kader van de rechtmatigheid, en de systematiek van budgetoverhevelingen.

 

In deze notitie wordt nader ingegaan op de stand van zaken en de benodigde bestuurlijke spelregels.

 

1.    Inleiding_ 1

2.    Uitgangspunten_ 1

3.    Ontwikkeling rechtmatigheidsbeheer is een groeiproces 2

4.    Hoe worden de rechtmatigheidscriteria operationeel gemaakt?_ 3

4.1      Spelregels begrotingscriterium_ 3

4.2      Toepassing voorwaardencriterium_ 4

4.3         Toepassing M & O criterium_ 5

5.    Advies 6

Bijlage: Draaiboek rechtmatigheid voor jaarrekeningcontrole 2005 7

 

 

2.                   Uitgangspunten

Bij de controle van de jaarrekening toetst de accountant of de financiėle beheershandelingen zijn gedaan conform wet- en regelgeving en of de eventuele niet-naleving ervan financiėle consequenties heeft voor de cijferpresentatie (lasten, baten en balans en garanties) in de jaarrekening. Om te kunnen beoordelen of wij aan de regels voldoen is het noodzakelijk dat de accountant in aanvulling op de bovenlokale wet- en regelgeving de door de raad gestelde regels kent. Er moeten vooraf normen worden gesteld en bekendgemaakt. Hier is door middel van de door de raad vastgestelde  controleprotocol 2004 en 2005 al een belangrijke aanzet voor gepleegd. Het werk van de accountant is vervolgens in essentie simpel: er is een norm en de accountant toetst in hoeverre we ons aan die norm hebben gehouden.

 

Over de reikwijdte van de accountantscontrole is lang veel onduidelijkheid geweest. Het gaat in ieder geval om:

§         externe wet- en regelgeving als Gemeentewet, Grondwet, Burgerlijk Wetboek, voorschriften specifieke uitkeringen en subsidies vanuit de EU enz..

§         Daarnaast behoren tot het minimum wettelijk kader: de eigen verordeningen, voor het financieel beheer kaderstellende raadsbesluiten en specifieke uitkeringen.

 

De rechtmatigheidscontrole is primair gericht op de naleving van wet- en regelgeving voor zover vastgesteld door de raad en hogere regelgevende organen. Collegebesluiten zijn meestal uitvoeringsbesluiten en zijn dan geen object van rechtmatigheidscontrole tenzij de raad anders beslist in haar opdrachtverlening aan de accountant. Als de raad in een verordening verwijst naar collegebesluiten en de raad het college vrijheid geeft bij de uitvoering ("..door het college nader te stellen regels..") zullen deze wel in de controle worden betrokken.

 

Een gemeente kan ervoor kiezen om aan sommige regels geen externe werking te verbinden en daarom de betreffende specifieke onderdelen (nog) niet onder de werking van de rechtmatigheidscontrole te laten vallen. In het vervolg van dit voortgangsbericht wordt dit nader uitgewerkt. Deze aspecten die buiten de reikwijdte van de rechtmatigheidscontrole blijven (bijvoorbeeld termijnen van orde) moeten dan wel specifiek benoemd zijn.

 

Onze opzet is een "slimme" invoering van de nieuwe rechtmatigheidsregels. De volgende uitgangspunten worden gehanteerd:

 

1.    De raad stuurt op hoofdlijnen en stelt alleen de kaders vast. Als gedetailleerde regels achterwege blijven en/of als hardheidsclausules worden geformuleerd, verkleint dit kans op rechtmatigheidsfouten.

2.    De gemeente hanteert een groeimodel voor wat betreft rechtmatigheid (zie de nota rechtmatigheidsbeheer). Doel daarbij is om planmatig en stapsgewijs tot verbetering te komen. Het gaat erom dat er zichtbaar en toetsbaar stappen voorwaarts worden gezet m.n. voor de processen met grote financiėle impact.

3.    Jaarlijks wordt opnieuw middels het controleprotocol vastgelegd wat de gemeenteraad als opdrachtgever van de accountant verwacht. Daarin wordt limitatief vastgelegd waaraan de accountant moet toetsen.

4.    De externe accountant is partner in het controleren én verbeteren van de kwaliteit van de bedrijfsvoering. De werkzaamheden van de interne controle en administratieve organisatie worden gezwaluwstaart met de externe controle van de accountant. De accountant steunt mede op interne waarborgen. De interne controles die worden uitgevoerd, worden zichtbaar vastgelegd.

5.    De aanbevelingen van de accountant worden zoals gebruikelijk door de ambtelijke organisatie actief opgepakt. De accountant rapporteert hierover in de managementletter.

6.    Rechtmatigheid is een vast onderdeel van de primaire werkprocessen. Het lijnmanagement is hiervoor primair verantwoordelijk. Financiėle en juridische control en specifieke interne controle zijn belangrijke aanvullingen hierop (tweedelijns).

 

 

3.                  Ontwikkeling rechtmatigheidsbeheer is een groeiproces

Bij de introductie van de accountant in de commissie Middelen en Bestuur is ook ingegaan op het onderwerp rechtmatigheid. De accountant heeft daarbij aangegeven, dat het een proces van meerdere jaren kan zijn om naar een optimum toe te groeien met betrekking tot het rechtmatigheidsbeheer. De volgende dia is daarbij illustratief geweest:

 

 

In de nota “Het rechtmatigheidsbeheer in de Delftse organisatie” (mei 2005) wordt een gefaseerde aanpak voor de verdere invulling van het rechtmatigheidsbeheer gegeven. Belangrijke onderdelen daarvan zijn:

-            Het inventariseren van  de verschillende aspecten van financiėle rechtmatigheid in verordeningen m.b.t. beleidsvelden met een grote financiėle impact; Het gaat hierbij primair om:

a.         de financiėle beheersverordening

b.         de algemene subsidieverordening en de specifieke subsidieregelingen

c.         de belastingverordeningen (heffing en inning van de OZB, reinigingsrechten, rioolrechten, e.d.)

d.         de garantieverordening

e.         het treasurystatuut

f.         de verordening WWB

g.         de EU-aanbestedingsregels

-            Het kritisch bezien van  werkprocessen m.b.t. beleidsvelden met een grote financiėle impact op de manier waarop in de administratieve organisatie van die processen met het Voorwaardencriterium,  het criterium Misbruik en Oneigenlijk Gebruik omgegaan wordt.

-            De benodigde spelregels voor het rechtmatigheidscriterium Begrotingsrechtmatigheid.

 

Een gunstige bijkomstigheid bij de verdere uitwerking van het rechtmatigheidsbeheer is dat de nieuwe accountant zich in de maanden september/oktober een beeld vormt van de controleomgeving, en een risico-analyse op zal maken waarbij ook de rechtmatigheid een beoordelingsaspect is. De accountant zal zijn bevindingen uitbrengen aan het college en volgens afspraak op hoofdlijnen aan de gemeenteraad.

 

De confrontatie van de accountantsanalyse met de aanpak volgens de nota “Het rechtmatigheidsbeheer in de Delftse organisatie” zal leiden tot scherper inzicht in wat nuttig en nodig is in voor een versterking van de borging van het rechtmatigheidsbeheer in de Delftse administratieve organisatie. November 2005 zullen we zo goed mogelijk moeten wegen welke maatregelen voor de jaarrekening 2005 nog reėel te treffen zijn. Alsdan is het ook beter te beoordelen waar we staan op de weg naar het rechtmatigheidsoptimum. In de commissievergadering van juni 2005 is aangegeven, dat een goedkeurende rechtmatigheidsverklaring voor 2005 het streven is, realisatie hangt echter af van de samen met de accountant te maken nadere analyse. 

 

In de bijlage treft u het uitgebreide draaiboek aan voor de voorgenomen acties om het rechtmatig-heidsbeheer gericht op de jaarrekeningcontrole 2005 verder te concretiseren.

 

 

4.                  Hoe worden de rechtmatigheidscriteria operationeel gemaakt?

Uit de uitwerking van het begrip rechtmatigheid blijkt, dat de getrouwheidsverklaring, die tot op heden op grond van accountantsonderzoek naar zes criteria tot stand kwam, drie nieuwe criteria kent. We beperken ons inde aanpak van het rechtmatigheidsbeheer tot deze criteria, voor de overige criteria is de veronderstelling reėel; dat deze al voldoende geborgd zijn in onze administratieve organisatie. De accountant geeft daar immers te doen gebruikelijk een goedkeurende verklaring voor af. De drie nieuwe controlecriteria zijn:

o          Begrotingscriterium

o          Voorwaardencriterium

o          Misbruik en Oneigenlijk Gebruik Criterium

4.1       Spelregels begrotingscriterium

In het advies van de Commissie voor de Rekening bij de jaarrekening 2004 wordt ingegaan op kostenoverschrijdingen (bij de jaarrekening) en de begrotingsrechtmatigheid. De commissie adviseert de gemeenteraad om met het college scherpe afspraken te maken over reikwijdte en diepgang van aan te leveren verklaringen. Het college zal de raad tussentijds actief moeten informeren en zal bij de jaarrekening op een nader te bepalen gestructureerde wijze verantwoording af moeten leggen.

 

In deze paragraaf wordt nader ingegaan op de bij de jaarrekening toe te passen transparantie van begrotingsafwijkingen en in het verlengde daarvan hoe omgegaan kan worden met de gebruikelijke procedure voor overheveling van budgetten bij de jaarrekening.

 

 

Begrotingscriterium

Bij het begrotingscriterium is het budgetrecht van de raad aan de orde. Het gaat het er om dat financiėle beheershandelingen binnen de grenzen van de geautoriseerde begroting tot stand komen. Als de werkelijke uitgaven hoger zijn dan hetgeen begroot was, kan er sprake zijn van begrotingsonrechtmatigheid. Deze overschrijdingen dienen expliciet door de raad te worden geautoriseerd. Met de raad moet worden afgestemd in hoeverre de begroting daarop aangepast moet worden. Indien overschrijdingen niet in overeenstemming zijn met raadsbeleid en de met de raad afgesproken spelregels voor de begrotingsrechtmatigheid zal de accountant dit als een onrechtmatigheid meewegen bij de controle.

 

Het begrotingscriterium richt zich op de baten en lasten op programmaniveau. Het budgettair kader voor het bestaande beleid wordt afgeleid uit:

-        de programmabegroting met toelichting;

-        de begrotingswijzigingen op programmaniveau met toelichting zoals blijkend uit de tussentijdse beheersrapportage en raadsbesluiten.

Begrotingsafwijkingen worden in de jaarrekening/het jaarverslag toegelicht.

 

Begrotingsafwijkingen
De verantwoording over de rechtmatigheid van uitgaven vraagt in de jaarrekening 2005 meer aandacht dan voorheen. De commissie voor de rekening heeft de wens geuit dat het college in de jaarrekening op een meer gestructureerde wijze verantwoording aflegt, met name over budgetoverschrijdingen. Daartoe zal de financiėle verantwoording van ieder programmahoofdstuk worden afgesloten met een tabel waarin de budgetafwijkingen groter dan € 1 ton als volgt worden geclassificeerd:

a.         Tijdig gemelde mogelijke kostenoverschrijdingen passend binnen het bestaande beleid. (Deze kunnen bijvoorbeeld gemeld zijn bij de 2e beheersrapportage);

b.         Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die passen binnen het bestaande beleid en die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten, bijvoorbeeld via kostendekkende omzet (heffingen, huur) via egalisatiereserves of via subsidies. Deze overschrijdingen worden door de raad geaccepteerd (passend binnen het beleid).

c.         Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die passen binnen het bestaande beleid en een gevolg zijn van interne factoren zoals bijvoorbeeld:

-            doorberekening van indirecte kosten, onder voorwaarde dat de totale apparaatskosten zoals verantwoord op de kostenplaatsen niet worden overschreden;

-            kapitaallasten, onder voorwaarde dat de investeringskredieten door de raad zijn geautoriseerd

-            overschrijdingen als gevolg van technische correcties;

-            dotaties aan voorzieningen die verplicht zijn op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten.

Vaak blijken dergelijke zaken pas bij het opmaken van de jaarrekening.
Deze overschrijdingen worden door de raad geaccepteerd, omdat deze passen binnen het beleid.

d.         Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid en die in verband met het tijdstip van het ontstaan ervan, niet tijdig aan de raad konden worden gerapporteerd en die worden veroorzaakt door externe factoren zoals bijvoorbeeld:

-            een open einde (subsidie)regeling;

-            wijzigingen in landelijke wet- en regelgeving met financiėle consequenties;

-            aanpassingen in het gemeentefonds;

-            uitgaven van gemeenschappelijke regelingen;

-            realisatie op begrote subsidieverwachtingen;

-            klimaatsomstandigheden, bijvoorbeeld een overschrijding van het budget gladheidbestrijding als gevolg van sneeuwval;

-            uitgaven die naar hun aard onvoorzien, onvermijdelijk en onuitstelbaar zijn.

Vaak blijken dergelijke zaken pas bij het opmaken van de jaarrekening.
Deze overschrijdingen worden door de raad geaccepteerd (passend binnen het beleid).

e.         Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die passen binnen het bestaande beleid en ten onrechte niet tijdig aan de raad zijn gerapporteerd. Deze overschrijdingen worden als onrechtmatig beschouwd. Doordat deze overschrijdingen binnen het bestaande beleid vallen, kunnen deze door de raad bij de jaarrekening alsnog worden geautoriseerd.

f.           Kostenoverschrijdingen niet passend binnen het bestaande beleid: deze overschrijdingen (bijvoorbeeld ten gevolge van een rechtelijke uitspraak) worden als onrechtmatig beschouwd. De overschrijdingen kunnen door de raad bij de jaarrekening alsnog worden geautoriseerd. Dit soort posten worden in een aparte paragraaf zichtbaar gemaakt.

g.         Kostenonderschrijdingen. Deze zijn in principe niet onrechtmatig tenzij deze in strijd zijn met het beleid dat de raad heeft vastgesteld;

h.         Opbrengstenonderschrijdingen en opbrengstenoverschrijdingen. Ook deze zijn in beginsel niet onrechtmatig. Er kan hier wel sprake zijn van een relatie met een kostenoverschrijding (zoals aangegeven bij b).

 

Budgetoverhevelingen

 

De Commissie voor de Rekening geeft de raad in overweging met het college een afspraak te maken om één van beide methodes te hanteren.

·           de budgetoverheveling wordt meegenomen in het gedeelte van de mutaties in de reserves en komt tot uitdrukking in het resultaat na bestemming. Indien gewenst, zou u bij de besluitvorming over de jaarrekening nog kunnen besluiten om met deze bestemming niet akkoord te gaan.

·           De budgetoverhevelingen worden niet opgenomen in de desbetreffende jaarrekening. Het college maakt voor het nieuwe jaar een afzonderlijk voorstel met de motivatie waarom de budgetten (uit de Algemene Reserve) opnieuw beschikbaar gesteld zouden moeten worden, en de raad kan daar dan voor zover nodig op amenderen.

 

Budgetoverhevelingen zijn in de praktijk alleen mogelijk voor een incidenteel ter beschikking staande budget, een doeluitkering of  een ADV-project (Algemene Directie Voering). Met betrekking tot de ADV - projecten  geldt dat alleen budgetoverheveling is toegestaan als het een ADV-project in uitvoering betreft, waarvoor reeds kosten zijn gemaakt en waarvoor reeds aanbestedingscontracten zijn afgesloten. Voorafgaand aan de bestuurlijke besluitvorming met betrekking tot de budgetoverheveling gaat een proces vooraf waarbij de moet motiveren waarom het budget in 2005 niet kon worden uitgegeven, en waarom en tot welk bedrag dit in 2006 alsnog moet gebeuren. Dit wordt kritisch getoetst door het vakteam S&C, die vervolgens zorgdraagt voor het voorstel budgetoverheveling via het GMT naar college en raad. Bij de jaarrekening 2004 is het voorstel budgetoverhevelingen relatief laat aan de gemeenteraad voorgelegd, daarnaast was de verwerking in de jaarrekening 2004 niet echt transparant. Naar ons oordeel gaat het in wezen om zaken, die betrekking hebben op het dienstjaar waar verantwoording voor wordt afgelegd, en die in de sfeer van resultaatsbestemming verwerkt zouden moeten worden bij de jaarrekening. We stellen daarom voor dat de budgetoverhevelingen als onderdeel van de resultaatbestemming in het betreffende programma worden opgenomen en toegelicht.

 

De gemeenteraad besluit uiteraard over deze budgetoverhevelingen. We stellen daarbij de volgende werkwijze voor:

-       B&W neemt een voorlopig besluit over de budgetoverhevelingen:                                 Januari 2006 

-       Dit gaat ter bespreking/advisering naar de raadscommissie Middelen en Bestuur.        Februari 2006 

-       Vervolgens worden de budgetoverhevelingen verwerkt in de                             Maart 2006

resultaatbestemming van de jaarrekening 2005.

-       Na besluitvorming in de raad over de jaarrekening zullen de goedgekeurde                   Juni 2006
overgehevelde budgetten via begrotingswijziging ten laste van de algemene
reserve worden gebracht.

 

4.2                    Toepassing voorwaardencriterium

Bij het voorwaardencriterium gaat het erom dat gestelde voorwaarden ook worden nageleefd. De praktijk en de letter met elkaar in overeenstemming brengen. Voorwaarden die niet reėel zijn kunnen uit de interne wet- en regelgeving worden geschrapt.

In het algemeen geldt dat het bij dit criterium gaat om voorwaarden die nodig zijn om de rechtmatigheid van de financiėle beheershandelingen te toetsen. Soms zijn voorwaarden bedoeld om de doelmatigheid te controleren of om beleidseffecten in kaart te brengen. Het heeft vanuit de optiek van de financiėle rechtmatigheid geen zin om een voorwaarde die als termijn van orde is bedoeld te controleren als ware het een fatale termijn.

 

Het voorwaardencriterium kan met name spelen bij belastingen en heffingen en bij subsidies of uitkeringen. Bij belastingen en heffingen geldt hetgeen is bepaald in de wetten en de belastingverordening. De criteria voor kwijtschelding moeten voldoende duidelijk zijn. In het geval van subsidies spelen de subsidievoorwaarden een essentiėle rol. Deze moeten voor een ieder volkomen duidelijk zijn en daardoor toetsbaar en afdwingbaar zijn. Van belang is dat de subsidieverstrekking in overeenstemming is met de voorwaarden die in de betreffende subsidieverordening door de raad als relevant zijn aangemerkt én met de algemene wet bestuursrecht. Ook voor uitkeringen moeten de te stellen voorwaarden/vereisten duidelijk, toetsbaar en afdwingbaar zijn

 

Volgens de nota rechtmatigheidsbeheer worden de volgende verordeningen onderzocht:

a.        de financiėle beheersverordening

b.        de algemene subsidieverordening en de specifieke subsidieregelingen

c.        de belastingverordeningen (heffing en inning van de OZB, reinigingsrechten, rioolrechten, e.d.)

d.        de garantieverordening

e.        het treasurystatuut

f.          de verordening WWB

g.        de EU-aanbestedingsregels

 

 

Focus op financiėle rechtmatigheid

De zeven onderdelen van het voorwaardencriterium zijn: omschrijving van doelgroep, heffings- of declaratiegrondslag, normbedragen, bevoegdheden, voeren van een administratie, verkrijgen en bewaren van bewijsstukken en aan te houden termijnen.

Als geen nadere uitsplitsing van het voorwaardencriterium is opgenomen per individueel opgenomen wet- en regelgeving in het normenkader dan zijn alle bepalingen relevant voor de financiėle rechtmatigheidscontrole.

 

Bij het uitwerken van het voorwaardencriterium zal per artikel worden bepaald wanneer iets onrechtmatig is of dat er nog geen financiėle consequenties aan worden verbonden. In de uitwerking moeten in ieder geval recht, hoogte en duur zijn verwerkt. Als hoofdlijn stellen wij voor om de toetsing te beperken tot deze onderdelen. Als de raad in een specifiek geval "dieper" wil, kan dat in het controleprotocol worden geregeld. Verordeningen hebben verschillende soorten van bepalingen: termijnen, administratieve bepalingen, bevoegdheden, bewijsstukken, etc. en een aantal rechtstreekse financiėle bepalingen: recht, hoogte, duur. De eerste groep bepalingen worden geacht niet te behoren tot de directe financiėle rechtmatigheid. De laatste groep (recht, hoogte, duur) zijn wel direct relevant voor de rechtmatigheid. Deze bepalingen zijn een verplicht onderdeel van de rechtmatigheidscontrole van de accountant. Dat geldt niet (als de raad daartoe besluit) voor de bepalingen die niet direct financieel relevant zijn.

 

In deze lijn doorgeredeneerd zal met name voor de bepalingen die direct relevant zijn voor de financiėle rechtmatigheid in kaart gebracht moeten worden op welke wijze deze in onze organisatie cq administratieve organisatie geborgd zijn.

 

Hier ligt ook de verbinding naar de in 2004 op hoofdlijnen beschreven belangrijkste risico’s van 10 financieel omvangrijke processen. Bedoeling is, dat de scan voor alle genoemde verordeningen uitgevoerd wordt en nog eens langs alle 10 hoofdprocessen gelegd wordt om te bezien of er aanvullende controle-/beheersmaatregelen getroffen zouden moeten worden.

 

Overigens zal de accountant ook zich een oordeel vormen met betrekking tot de niet financiėle rechtmatigheid, dit zijn vooral beoordelingen van het interne beheerssysteem (risicomanagement en risicoafwegingen) en kwaliteitsborging (o.m. de kwaliteit van juridische control).

 

4.3       Toepassing M & O criterium

Het M & O criterium betreft een verifieerbare check op de toepassing van interne procedures, waarbij wordt gekeken of de door derden verstrekte gegevens juist en volledig zijn (=misbruik) en of er geen (rechts)handelingen zijn verricht die in strijd zijn met het doel of de strekking van de regeling (=oneigenlijk gebruik). Te denken valt in deze aan het verstrekken van uitkeringen, subsidies of verlenen van kwijtschelding.

 

Het gaat er bij het M&O criterium dus om (te voorkomen) dat de gemeente door foute info van derden verkeerde beslissingen neemt. Daarbij hanteren wij de volgende definities:

-            Misbruik: het bewerkstelligen van het verkrijgen of genieten van een (te hoge) uitkering en geen of te geringe betaling van verplichte bijdragen aan de overheid door het bewust niet, niet tijdig, niet juist of niet volledig verstrekken van gegevens en inlichtingen.

-            Oneigenlijk gebruik: het volgens de formele regels van de wet, maar in strijd met de bedoelingen van de wettelijke bepalingen, verkrijgen of genieten van een (te hoge) uitkering en geheel of ten dele ontgaan van een verplichte bijdrage aan de overheid.

 

Toets op misbruik en oneigenlijk gebruik

Bij de toets op de genoemde processen zal ook naar aspecten van misbruik- en oneigenlijk gebruik gekeken worden. Tot het M&O-beleid behoort een mix van maatregelen om zoveel mogelijk de juistheid en volledigheid van gegevens van derden vast te stellen.De accountant zal toetsen of dit actueel en toereikend is. Blijken er wezenlijke tekortkomingen dan wordt dit meegewogen in het accountantsoordeel.

 

M&O is met name van toepassing m.b.t.:

-            Subsidieverlening

-            Uitkeringen

-            Heffingen

-            Vergunningen

 

Bij de 10 hoofdprocessen zal in kaart gebracht worden:

1.         is er beleid/regeling voor dit proces waarbij misbruik en oneigenlijk gebruik wordt tegengegaan?

2.         is dit beschreven in werkprocessen en werkinstructies (AO)?

3.         welke maatregelen voor aanvullende controles (welke) en inspectie zijn opgenomen (identificatie, verificatie inkomen, overige bewijsstukken etc)?

4.         wordt dit ondersteund in de applicatiesoftware t.b.v. dit proces?

5.         zijn er voorgeschreven formulieren voor aanvragen, worden deze voorzien ingevuld naar waarheid” en ondertekend door de aanvragen?

6.         wordt tussentijds gecontroleerd op de actuele stand van zaken?

7.         is sprake van tussentijds bijsturen, stopzetten en/of terugvorderen (sanctiebeleid)?

8.         is er een sanctiebeleid beschreven: wat is ongeoorloofd, welke sancties?

9.         subsidies: wordt de ingediende verantwoording getoetst op rechtmatigheid van besteding.?

worden er “projectdossiers” met aanvraag, bewijsstukken, uitgevoerde controles etc. bijgehouden?

 

 

5.                  Advies

A.      Akkoord gaan met de voorgestelde aanpak om op basis van de interne beoordeling van genoemde verordeningen en processen en de externe afstemming met de accountant te bezien, waar aanpassingen moeten plaatsvinden in:

-            de administratieve organisatie

-            de verordeningen

-            het controleprotocol

 

B.      Akkoord gaan met de spelregels begrotingsrechtmatigheid
C.      Akkoord gaan met de werkwijze budgetoverheveling
D.      Het groeiproces naar het rechtmatigheidsoptimum nader te doen uitwerken.
 

Bijlage: Draaiboek rechtmatigheid voor jaarrekeningcontrole 2005

 

 

 

 

No

Activiteit/ Keuze

Toelichting

Actor

Termijn

 

 

Stap 1: onderzoek aanpassen normenkader

 

Sept./november

1a

Vaststellen normenkader

In het door de raad vastgestelde controleprotocol 2005 is opgenomen welke controle- en rapporteringstoleranties van toepassing zijn. Ook is een inventarisatie opgenomen van de relevante wet-/regelgeving (extern/intern) met financiėle beheersdaden.

Raad

April 2005

Vastgesteld

1b

Specifiek maken normenkader

Voor de specifieke uitkeringen geldt dat het normenkader al door het Rijk is geoperationaliseerd. Bij stap 1b gaat het om het inhoudelijk beoordelen van verordeningen gericht op het kunnen voldoen aan het:

-          Begrotingscriterium

-          Voorwaardencriterium

-          M&O-criterium

College

Sept/oktober

Zie 1c t/m 1e

1c

Uitwerken voorwaarden-criterium

Per artikel van bovengenoemde regelgeving bepalen  of daar financiėle consequenties aan worden verbonden. In deze uitwerking worden de aspecten recht, hoogte en duur verwerkt. Dit leidt tot een aanvullende controleprotocol voor deze verordening en/of tot aanpassing van verordeningen.  Bij de detailuitwerking zullen ook de hardheidsclausules worden benoemd. Vervolgens bij de 10 benoemde processen aangeven waar procesaudits op de aspecten recht, hoogte en duur meegenomen worden.

Het gaat hierbij primair om:

College

Sept/oktober

 

 

a.  de financiėle beheersverordening

S&C, JZ

 

 

 

b.  de algemene subsidieverordening en de specifieke subsidieregelingen

Vakteams, JZ, S&C

 

 

 

c.  de belastingverordeningen (heffing en inning van de OZB, reinigingsrechten, rioolrechten, e.d.)

Belastingen, JZ, S&C

 

 

 

d.  de garantieverordening

TRM, JZ, S&C

 

 

 

e.  het treasurystatuut

TRM, JZ, S&C

 

 

 

f.    de verordening WWB

WIZ, JZ, S&C

 

 

 

g.  de EU-aanbestedingsregels

FIA, JZ, S&C.

 

1d

Uitwerken M&O-criterium

Checklist M&O beleid opstellen, vervolgens bij de 10 benoemde processen aangeven waar procesaudits meegenomen worden. Door middel van het Voortgangsbericht aanpak rechtmatigheid.

S&C i.o.m. P&O, JZ en AO/IC

Sept./oktober

1e

Uitwerken begrotings-criterium

Notitie begrotingsrechtmatigheid opstellen. Door middel van het Voortgangsbericht aanpak rechtmatigheid.

S&C

September

 

 

Stap 2: Risicoanalyse en interimcontrole

 

Okt./Nov.

2a

Jaarprogram-ma IC

In 2004 is voor een aantal financieel omvangrijke processen aangegeven waar extra procesaudits voor nodig zijn. Dit wordt herijkt en getoetst bij de accountant. Dit betreft  de volgende processen (zie nota rechtmatigheidsbeheer):

1.           Personeel;

2.           Inkopen/investeringen/aanbestedingen;

3.           Rijkssubsidies;

4.           Wet Werk en bijstand;

5.           Parkeren;

6.           WSW;

7.           Grondexploitatie;

8.           Belastingen;

9.           Financiering/leningen

10.        Reiniging.

AO/IC,

Accountant,

S&C.

Oktober/

november

2b

Interim controle

De accountant gaat voor de belangrijkste aandachtsgebieden na in hoeverre er traceerbare en toetsbare interne controle op het rechtmatig handelen heeft plaatsgevonden. In 2005 zal extra worden geļnvesteerd in de interimcontrole. Gaandeweg 2005 zullen voor een aantal risicogebieden proefcontroles plaatsvinden. Tevens zal er in het derde kwartaal 2005 een quick scan worden gehouden om de risicogebieden voor rechtmatigheid in te schatten. Aan de hand daarvan kan de administratieve organisatie worden bijgesteld.

Accountant

 

Voor 1 november

2c

Afstemming met de organisatie

De risicoanalyse resp. te nemen maatregelen worden gedeeld/afgestemd. Bij tussentijds blijkende lacunes in processen vindt overleg met de organisatie plaats voor het treffen van aanvullende maatregelen.

AO/IC,

Accountant,

S&C.

GMT

Oktober

2d

Management-letter

Bevindingen interimcontrole worden voorgelegd aan het gemeentebestuur. Juist omdat er sprake is van een groeiproces verdienen de opmerkingen van de accountant bespreking en evaluatie in de Commissie voor de Rekening resp. de commissie Middelen en Bestuur.

College

Raad

Voor 1 november

Bespreking in November 2005

 

 

Stap 3: Vaststellen en toetsen van het normenkader

 

Okt./november

3a

Beleidsvoor-stellen bij stappen 1 en 2

Spelregels college/raad

Aanpassing verordeningen

Aanpassing normenkader

S&C

Oktober

Oktober

November

 

3b

Normenkader akkoord

Voordat het herijkte normenkader door de raad wordt vastgesteld, zal de accountant gevraagd worden of het normenkader voldoet. Het kan zijn dat er nog bijstelling nodig is bijvoorbeeld toevoegen ontbrekende wet- en regelgeving of het benoemen en uitwerken van het voorwaardencriterium per artikel. De accountant zal dan ook aangeven, in hoeverre  het met ontbrekende elementen samenhangende bedrag de materialiteitsgrens overschrijdt.

Accountant

November

3c

Vaststelling

Herijkt normenkader en aangepaste verordeningen vaststellen.

 

College

Raad

November

December 2005

 

 

Stap 4: Verantwoorden en evaluatie

 

 

4a

Verantwoor-ding rechtmatig handelen

Het College legt verantwoording af`over het gevoerde getrouwe en rechtmatige beheer door middel van een afzonderlijke rechtmatigheidsparagraaf in de jaarrekening.

College

Onderdeel jaarrekening-proces, april 2006

4b

Bevindingen controle

Na afsluiting van de controle recapituleert de accountant zijn bevindingen. Recapitulatie vindt plaats naar bevindingen van getrouwheid en rechtmatigheid.

Accountant

April/Mei 2006

4b

Tussentijds bespreken  bevindingen

Bevindingen accountant worden besproken in de Commissie voor de Rekening resp. de commissie Middelen en Bestuur.

Accountant

Raad

Mei 2006

4c

Voeren tussen-tijdse indemni-teitsprocedure

Voorafgaand aan de afgifte van de accountantsverklaring en de vaststelling van de jaarverantwoording kan de Raad besluiten tot een tussentijdse indemniteitsprocedure.

Raad

Pm

4d

Wijzigingen

De Raad kan in overleg met het College besluiten aanpassingen aan te brengen in het afwegingskader of besluiten tot het laten aanpassen van de verantwoording.

College, Raad

Pm

4e

Aanpassen recapitulatie controle-bevindingen

Na afronding van de indemniteitsprocedure past de accountant zijn foutevaluatie aan. De accountant neemt zijn oorspronkelijke bevindingen mogelijk nog wel mee in het verslag van bevindingen.

Accountant

Pm

4f

Afgifte verslag van bevindingen en verklaring

Afhankelijk van de aard van de geconstateerde fouten en onzekerheden geeft de accountant een passende accountantsverklaring. De accountantsverklaring en verslag van bevindingen verwijzen naar het gehanteerde normenkader.

Accountant

Mei 2006 indien geen indemniteits-procedure anders juni.

4g

Evaluatie normenkader

Mede op basis van de accountantsbevindingen wordt bepaald waar het normenkader verder aangepast/uitgewerkt moet worden.  Belandt onder meer in jaarprogramma IC 2006.

College

3e kwartaal 2006, Startpunt nieuwe cyclus.