De
verbetervoorstellen hebben hun effect op de afhandelingsnorm per secretaris of
verweervoerder. Opnieuw berekend moet worden wat de norm hoort te zijn en de
daarbij behorende afhandelcapaciteit.
Uit de gehouden
benchmark met 9 gemeenten blijkt dat verschillende normen worden gehanteerd en
sommige gemeenten geen normen hebben. In het aangeleverde cijfermateriaal zijn
onderliggende verschillen niet meegenomen (Zoals bijvoorbeeld het
opleidingsniveau, de functionele inschaling, de werkverdeling tussen secretaris
en administratief, het soort zaken, de berekening van de direct productieve
uren, de berekening van de rechtstreeks voor de afhandeling van
bezwaarschriften beschikbare uren.) .
In een eerdere
versie van de nota is uitgegaan van een gemiddelde over de jaren vanaf 2000. Om
over een zo actueel mogelijk beeld te beschikken is nu uitgegaan op advies van
het GMT van een gemiddelde instroom vanaf 2002. Onderstaande tabel geeft een
weergave van de ontwikkelingen in de instroom van bezwaarschriften.
Voor 2005 zijn de
cijfers van het eerste kwartaal vermeld.
De piekinstroom in
Kamer I is een goed voorbeeld van incidenten die het 100% Awb-conform werken
belemmeren. De standaardformatie kan de piek niet afhandelen en voordat extra
inhuur kan worden gepleegd, is de Awb-termijn reeds overschreden. Het ontstaan
van achterstanden kan het logische gevolg zijn. (Overigens, de hoge instroom
bij Kamer I in het eerste kwartaal is veroorzaakt door 2 besluiten die veel
bezwaarschriften hebben opgeleverd die op onderdelen van inhoud verschilden.)
Instroom per jaar, gemiddeld 2002-2004 en
eerste kwartaal 2005:
|
Eerste kwartaal
2005 |
Gemiddeld
2002-2004 |
2004 |
2003 |
2002 |
nieuw ingekomen
KI |
214 |
240 |
243 |
167 |
312 |
nieuw ingekomen
KII |
164 |
500 |
570 |
430 |
501 |
nieuw ingekomen
KIII |
23 |
44 |
56 |
43 |
33 |
nieuw ingekomen
KIV |
9 |
32 |
31 |
28 |
38 |
Onderstaande
berekeningen en tabellen betreffen alleen het rechtsbeschermingsbedrijf. Uit
onderzoek van het lijnmanagement over hun verweervoerende capaciteit is
gebleken dat de formatie enige aanpassing behoeft, wil voldaan kunnen worden
aan de eisen die gesteld worden naar aanleiding van de verbetervoorstellen
(zoals binnen 2 weken verweer aanleveren, verschijnen ter zitting).
Het aantal uren dat
per zaak nodig is, neemt af als gevolg van de verbetervoorstellen. Meer zaken
kunnen met dezelfde formatie worden afgehandeld. Meer zaken per jaar
afhandelen, betekent ook meer zittingen per jaar houden. Daarmee zullen de druk
op de commissieleden en de kosten voor de commissie toenemen.
Ook de
verbetervoorstellen die de ACB betreffen (zoals binnen 1 week een reactie op
toegezonden conceptadviezen geven) leggen een grotere werkdruk op de
commissieleden. Afgevraagd moet dan ook worden of de vergoeding voor een
dergelijke honoraire functie nog wel in verhouding staat tot de inspanningen
die gevraagd worden.
Het secretariaat
van kamer III zal structureel uitgebreid moeten worden met 0,3 fte. Via interne
verschuivingen in uren binnen het vakteam JZ (vermindering uren functie
managementassistente en vermindering uren secretariaat Gemeentelijke
Ombudscommissie) zal in eerste instantie getracht worden dit binnen de
bestaande budgetten te verwezenlijken. Een claim voor structurele
formatie-uitbreiding binnen deze kamer is daarmee vooralsnog niet aan de orde.
Wat betreft de uren
die rechtstreeks kunnen worden ingezet voor de afhandeling van bezwaarschriften
het volgende. Volgens richtlijnen van P&O kan uitgaande van 1824 bruto uren
voor kantoorpersoneel gekomen worden tot 1311 direct productieve uren.
Daarbinnen zijn
voor het rechtsbeschermingsbedrijf 150 tot 200 uren noodzakelijk voor regulier
overleg met en ter ondersteuning van de commissie, met vakteams en voor de
onderlinge afstemming tussen de secretarissen, het regelmatig bijhouden van de
relevante recente jurisprudentie en het opstellen van algemene nota's over de
procedures en inzake signaleringen naar de lijn.
Uit het onderzoek
zijn geen aanwijzingen naar voren gekomen om te veronderstellen dat er per
model wijzigingen optreden in de benodigde aantallen uren.
Voor de drie verschillende in de nota
beschreven modellen komt dat op het volgende neer.
Commissiemodel
Kamer |
Gem. instroom 2002-2004 |
fte huidig |
uren per zaak huidig |
uren per zaak FHIRBB |
Norm huidig |
Norm na FHIRBB |
toename |
capaciteit na FHIRBB |
Uitbreiding nodig |
Tijdigheid, kwaliteit, betaalbaar heid |
Productieve uren |
I |
240 |
2,4 |
18,5 |
17 |
70 |
77 |
10% |
184 |
ja |
ja |
1311 |
II |
500 |
3,7 |
10,5 |
9,5 |
125 |
138 |
10% |
510 |
nee |
ja |
1311 |
III |
44 |
0,2 |
18,5 |
17 |
70 |
77 |
10% |
15 |
0,3 fte |
ja |
1311 |
IV |
32 |
0,5 |
18,5 |
17 |
70 |
77 |
10% |
38 |
nee |
ja |
1311 |
Ambtelijk horen
model (inclusief verbetervoorstellen)
Voor heen kamer |
Gem. instroom 2002-2004 |
fte huidig |
uren per zaak huidig |
uren per zaak FHIRBB |
Norm huidig |
Norm na FHIRBB |
Toename |
capaciteit na FHIRBB |
Uitbreiding nodig |
Tijdigheid, kwaliteit, betaalbaar heid |
Productieve uren |
I |
240 |
2,4 |
18,5 |
16 |
70 |
82 |
17% |
196 |
nee |
ja |
1311 |
II |
500 |
3,7 |
10,5 |
9 |
125 |
145 |
16% |
536 |
nee |
ja |
1311 |
III |
44 |
0,2 |
18,5 |
16 |
70 |
82 |
17% |
16 |
ja |
ja |
1311 |
IV |
32 |
0,5 |
18,5 |
16 |
70 |
82 |
17% |
41 |
nee |
Ja |
1311 |
Gemengd model
(inclusief verbetervoorstellen)
Kamer en deels ambte lijk |
Gem. instroom 2002-2004 |
fte huidig |
uren per zaak huidig |
uren per zaak FHIRBB |
Norm huidig |
Norm na FHIRBB |
Toename |
capaciteit na FHIRBB |
Uitbreiding nodig |
Tijdigheid, kwaliteit, betaalbaar heid |
Productieve uren |
I |
240 |
2,4 |
18,5 |
16,5 |
70 |
79 |
13% |
189 |
nee |
ja |
1311 |
II |
500 |
3,7 |
10,5 |
9,25 |
125 |
141 |
13% |
521 |
nee |
ja |
1311 |
III |
44 |
0,2 |
18,5 |
16,5 |
70 |
79 |
13% |
15 |
ja |
ja |
1311 |
IV |
32 |
0,5 |
18,5 |
17 |
70 |
77 |
10% |
38 |
nee |
ja |
1311 |